نقدوبررسی انواع تبلت

نقد و بررسی تبلت اپل مدل iPad mini 4 WiFi

آیپد مینی4 نسبت به نسل گذشته‌ی خود باریک‌تر و سبک‌تر شده است.ضخامت مینی4 دقیقا برابر با ضخامت ایر2 است. این تبلت با ضخامت 6.1 میلی‌متری‌اش می‌تواند چشم هر کاربری را گرد کند.

ضخامت کم تبلت مینی4 وقتی برایتان جذاب‌تر می‌شود که بدانید این محصول نسبت به نسل گذشته‌ی خود 18درصد باریک‌تر شده و علاوه‌بر‌این سبک‌تر از مینی3 طراحی‌ شده است؛ البته نمی‌توان مینی4 را باریک‌ترین تبلت 8اینچی تولیدشده تاکنون دانست؛ اما این محصول می‌تواند با وزن بسیار کمش، تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای را برای کاربر به همراه داشته باشد.

نسخه‌ی WiFi مینی4 وزنی معادل با 299 گرم دارد. این در حالی است که نسخه‌ی4G  آن 32 گرم سنگین‌تر از نسخه‌ی WiFi است. به عقیده‌ی برخی کاربران، کاهش وزن یک محصول نمی‌تواند تغییر چندان دراماتیکی به‌حساب آید؛ اما باید گفت که هر گرم تبلت‌، می‌تواند بسیار تعیین‌کننده و حائز اهمیت باشد؛ بنابراین مینی4 همچون ایر2، جزو تبلت‌های بسیار سبک اپل به‌حساب می‌آید.

کیفیت ساخت محصولات اپل همواره زبانزد عام و خاص است. مینی4 نیز همچون دو نسل گذشته‌ی خود، دارای بدنه‌ی خوش‌ساخت آلومینیومی است. بدنه‌ی این تبلت به‌قدری مستحکم است که به این آسانی‌ها خم نمی‌شود. البته نباید از سُربودن زیاد این محصول غافل شد.

لبه‌های مینی4 همانند مینی3 به‌صورت خمیده طراحی‌ شده است. این ویژگی سبب می‌شود تا این تبلت بسیار خوش‌دست به نظر رسد. صحبت از خوش‌دستی این تبلت شد. مینی4 با 203.2 میلی‌متر طول و 134.8 میلی‌متر عرض به‌راحتی در کف ‌دست قرار می‌گیرد. همچنین لبه‌های این دستگاه با فریم براق فلزی پوشانده شده که جلوه‌ی خوبی به محصول بخشیده است؛ البته این بخش در کنار قاب پشتی، جزو مستعدترین قسمت‌ها برای جذب خط‌وخش است.

ملموس‌ترین تغییر ظاهری آیپد مینی4 نسبت به مینی3، به حذف کلید قفل چرخش صفحه‌نمایش مربوط است. درست مانند ایر2، مینی4 هم از وجود این کلید بی‌بهره است؛ ازاین‌رو کاربران باید برای قفل چرخش نمایشگر، از بخش اکشن‌سنتر اقدام کنند. اپل در مینی4 به‌طور غم‌انگیزی، از رنگ جدید و خاص رزگلد که در آیفون‌های 6S و6S  پلاس به کار برده بود، استفاده نکرده است؛ بنابراین مینی4 در همان سه رنگ خاکستری، طلایی و نقره‌ای که پیش‌ازاین در مینی3 به چشم می‌خورد، تولید شده است.

بر لبه‌ی سمت راست این تبلت، کلیدهای تغییر صدا وجود دارد که به‌صورت جدا از هم طراحی ‌شده‌اند. در کنار این کلیدها، میکروفون قرار گرفته است. لبه‌ی بالایی مینی4 میزبان کلید پاور و جک استاندارد 3.5میلی‌متری است. بر لبه‌ی پایینی، درگاه شارژ و دیتای لایتنینگ قرار دارد و در دو طرف آن اسپیکرهای استریو حضور دارند. البته طراحی بلندگوهای مینی4 در مقایسه با مینی3 کمی تغییر کرده است. مینی4 تنها دارای یک ردیف اسپیکر است. همچون گذشته می‌توان اندکی به محل قرارگیری اسپیکرهای این تبلت انتقاد وارد کرد. هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی ممکن است دستتان روی اسپیکر قرار بگیرد و مانع پخش واضح صدا شود. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که بلندگوهای مینی4 کیفیت خوبی دارند.

نمایشگر زیبای رتینا

تا قبل از مینی4، نمایشگر آیپدهای مینی از لحاظ کیفیت رنگ‌های تولیدی، یک پله پایین‌تر از آیپدهای ایر قرار داشتند؛ اما داستان در مورد مینی4 کاملا متفاوت است. نمایشگر مینی4 به معنای واقعی، تماشایی است و کیفیت آن با ایر2 برابری می‌کند.
آیپد مینی4 دقیقا از همان اندازه و رزولوشن نمایشگری بهره می‌برد که پیش ‌از این در تبلت‌های مینی3 و 2 به کار برده شد بود. این تبلت دارای یک نمایشگر 7.9اینچی با رزولوشن 2048×1536 پیکسل است و می‌تواند تصاویری چشم‌نواز و باکیفیت تولید کند. با توجه به تراکم پیکسلی 324 ppi نمایشگر مینی4، باید گفت که هر عکس و نوشته‌ای در این تبلت شارپ به نظر می‌رسد.


مهم‌ترین تغییر به‌وجودآمده در نمایشگر مینی4 مربوط به فناوری Laminated است. اپل بالاخره گپ میان نمایشگر و لایه‌ی محافظ موجود در آیپدهای مینی را از بین برد. در درجه‌ی اول، این تغییر سبب کاهش ضخامت مینی4 شده است؛ همچنین این موضوع به‌ظاهر کوچک، باعث شده که تصاویر و فیلم‌ها، جذاب‌تر و طبیعی‌تر از گذشته به نظر برسند؛ گویی که شما آیکون‌های سیستم‌عامل iOS را بدون هیچ مانعی لمس می‌کنید!

علاوه‌براین اپل، پنل IPS جدیدی را در مینی4 به کار برده که نتیجه‌ای فوق‌العاده برای آن در پی دارد. نمایشگر مینی4 دارای توان نمایش 94درصد از محدوده‌ی رنگ‌های RGB است. باید گفت که این میزان در مقایسه با محدوده‌ی رنگ‌های مینی3 (67 درصد)، یک پیشرفت بزرگ به‌حساب می‌آید. در عمل هم شاهد آن بودیم که نمایشگر مینی4 می‌تواند جزئیات بیشتر و دقیق‌تری را نسبت به مینی3 نشان دهد.

لایه‌ی ضد انعکاس به‌کاررفته در نمایشگر این تبلت، سبب شده تا مینی4 در محیط‌های بیرون مفیدتر باشد. از دیگر موارد برجسته‌ی نمایشگر این تبلت می‌توان به زاویه‌ی دید گسترده‌ی آن اشاره کرد. ازاین‌رو می‌توان گفت که مینی4 تبلتی ایدئال برای انجام بازی است.

قدرتمند چون ایر2

آیپد مینی4 قدرت پردازشی خود را از پردازنده‌ی اصلی A8 و پردازنده‌ی کمکی M8 می‌گیرد. همچنین اپل دو گیگابایت حافظه‌ی رم برای این تبلت به کار برده است؛ ازاین‌رو می‌توان گفت که مینی4 از لحاظ قدرت سخت‌افزاری بسیار شبیه به تبلت آیپد ایر2 است. پردازنده‌ی این تبلت شامل دو هسته با عملکرد 64 بیتی است که می‌تواند دستورات را با حداکثر سرعت 1.5 گیگاهرتز پردازش کند. استفاده از این مجموعه‌ی سخت‌افزاری قدرتمند در مینی4 سبب شده تا این تبلت بتواند بهتر از تمام آیپدمینی‌های قبلی، برنامه‌ها و بازی‌های iOS را اجرا کند. با وجود آنکه مینی4 و ایر2 از لحاظ توان پردازشی بسیار شبیه به هم هستند؛ اما همچنان می‌توان گفت که از لحاظ عملکرد، گپی میان تبلت‌های خانواده‌ی مینی و ایر وجود دارد.

به لطف پردازنده‌ی قدرتمندی که اپل در مینی4 به کار برده است، این تبلت می‌تواند 30درصد سریع‌تر از نسل قبل خود کار کند. همچنین عملکرد گرافیکی مینی4 نسبت به مینی3 شصت‌درصد ارتقا داشته است؛ بنابراین می‌توان گفت که شما هیچ بازی‌ای در اپ‌استور (App Store) پیدا نخواهید کرد که بتواند باعث کندی مینی4 شود. کارهای گرافیکی این تبلت از طریق تراشه‌ی PowerVR نسخه‌ی G6450 انجام می‌شود.
تنها نقدی که می‌توان بر عملکرد مینی4 وارد کرد، به بخش برنامه‌های در حال اجرا (App Switcher) مربوط است. انیمیشن در نظر گرفته‌شده برای این حالت، اندکی با لگ و کندی همراه است؛ البته این موضوع به‌قدری بغرنج نیست که بخواهد کاربر را اذیت کند. گفتنی است که این مشکل هیچ ارتباطی با سخت‌افزار مینی4 ندارد و مستقیما به iOS 9 برمی‌گردد. شاید این مشکل در نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل برطرف شود.

مینی4، در بنچ‌مارک‌های مختلف، عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذاشت. این تبلت در بنچ‌مارک ترکیبی AnTuTu امتیاز 43892 را کسب کرد و عملکردی بهتر از آیپد ایر داشت؛ علاوه‌براین، مینی4 در بخش چندهسته‌ای بنچ‌مارک Geeckbench 3.0 نمره‌ی 3058 را به دست آورد که این عدد می‌تواند در مقایسه با نمره‌ی 2485 مینی3 یک پیشرفت بزرگ به ‌حساب آید.
مینی4 همچون نسل گذشته‌ی خود، در سه مدل و با حافظه‌های داخلی 16، 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده است. به دلیل فضای در دسترس بسیار کم و محدودیت‌های فراوانی که مدل 16گیگابایتی دارد، ما آن را به عموم کاربران توصیه نمی‌کنیم؛ درعوض مدل‌های با ظرفیت بیشتر از 16 گیگابایت، می‌تواند به‌مراتب انتخاب سنجیده‌تر و هوشمندانه‌تری باشد.

تقریبا می‌توان گفت همان ادعایی که اپل در مورد شارژدهی آیپد مینی4 کرده، صحیح است. نسخه‌ی WiFi این تبلت می‌تواند به‌طور متوسط تا 10 ساعت شارژ نگه دارد. این میزان شارژدهی دقیقا مشابه با مینی3 است. این در حالی است که شارژدهی نسخه‌ی LTE این تبلت، یک ساعت کمتر از نسخه‌ی WiFi آن است. مینی4 به یک باتری لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت 19.1 وات-ساعت مجهز شده است که کاربر قادر به تعویض آن نیست.

همان تاچ‌آیدی مینی3

در پایین نمایشگر آیپد مینی4، حسگر اثرانگشت یا همان تاچ‌آیدی (TouchID) قرار گرفته است. این حسگر عملکردی دقیقا مشابه با حسگر مینی3 دارد و به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر کار می‌کند. اما تاچ‌آیدی مینی4 هیچ شباهتی به تاچ‌آیدی نسل دوم به‌کاررفته در آیفون‌های 6s و 6s پلاس ندارد؛ ازاین‌رو نمی‌توان انتظار عملکرد فوق‌سریعی از آن داشت. علاوه‌بر‌این، همچنان این حسگر نمی‌تواند اثرانگشت دستان خیس یا مرطوب شما را تشخیص دهد.


مالتی‌تسکینگ در تبلت کوچک

همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که آیفون‌ها را آیفون و آیپدها را آیپد کرده، سیستم‌عامل کم‌نقص و جذاب iOS است. آیپد مینی4 به‌طور پیش‌فرض با iOS 9 عرضه‌ شده است. این نسخه از سیستم‌عامل iOS همچون گذشته، عملکرد بی‌نظیر و ایدئالی دارد. اپل در نسخه‌ی نهم این سیستم‌عامل تمرکز خود را بیشتر روی پایداری و عملکرد بهینه‌ی آن معطوف کرده است؛ ازاین‌رو ممکن است متوجه تغییرات ظاهری چندانی بین iOS 9 و iOS 8 نشوید. به‌طورکلی می‌توان گفت که iOS 9 از تمام نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل بهینه‌تر، پایدارتر و کارآمدتر شده است.

اپل در iOS 9 بیشتر روی پایداری سیستم‌عامل تمرکز کرده است؛ ازاین‌رو ممکن است متوجه تفاوت‌های ظاهری بزرگی درiOS 9  و iOS 8 نشوید.

مهم‌ترین تغییر ظاهری در iOS 9 مربوط به فونت جدید و لیست برنامه‌های در حال اجراست. پس از سال‌ها استفاده از فونت Sans Serif در محصولات iOS، شاهد حضور فونت جدید و زیبای San Francisco در iOS 9 هستیم. لیست برنامه‌های در حال اجرا یا همان App Switcher هم در این تبلت کمی دستخوش تغییر شده است. برنامه‌های در حال اجرا به‌صورت لایه‌لایه روی همدیگر قرار می‌گیرند و جابه‌جایی بین آن‌ها با انیمیشنی زیبا همراه شده است؛ علاوه‌براین لایه‌های زیرین به‌صورت مات نمایش داده می‌شوند.

دیگر ویژگی مهمی که در iOS 9 با بهبودهای فراوانی همراه شده، دستیار صوتی سیری (Siri) است. این دستیار صوتی، دقیق‌تر و هوشمندتر از هر زمان دیگری عمل می‌کند. علاوه‌براین، اپل بخش جدیدی به نام جست‌وجو (Search) را در کنار صفحه‌ی برنامه‌های این تبلت اضافه کرده است. درحقیقت از لحاظ مفهومی، هیچ تفاوتی بین قابلیت اسپات‌لایت (Spotlight) و جست‌وجو وجود ندارد و کاربر می‌تواند از هر دو طریق به جستجو بپردازد؛ اما صفحه‌ی جست‌وجو می‌تواند با ارائه‌ی چند پیشنهاد کاربردی، جذاب‌تر از اسپاتلایت باشد؛ به‌عنوان‌مثال، پس از مدتی کار با تبلت و استفاده از برنامه‌های گوناگون، سیری، چند برنامه و مخاطبی را که احتمالا بیشترین تعامل را با آن‌ها داشته‌اید، در صفحه‌ی جست‌وجو پیش‌رویتان قرار می‌دهد.
البته اپل تفاوت‌های ملموس و بزرگی بین نسخه‌ی آیفون و آیپد سیستم‌عامل iOS 9 قائل شده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم‌عاملی این دو دستگاه، به قابلیت Split-Screen یا اجرای دو برنامه به‌صورت هم‌زمان مربوط می‌شود. به‌وسیله‌ی این قابلیت می‌توان دو برنامه را به‌صورت هم‌زمان در کنار همدیگر اجرا و با آن‌ها کار کرد. همچنین حالت تصویر در تصویر (Picture in Picture) که در تلویزیون‌ها شاهد آن بودیم، برای مینی4 هم در نظر گرفته است. به کمک این قابلیت می‌توان با کوچک‌کردن اندازه‌ی فیلم در حال پخش، به انجام کار دیگری پرداخت. این ویژگی‌ها وقتی برایتان جذاب‌تر می‌شود که بدانید تنها تعداد محدودی از آیپدهای اپل از این قابلیت جدید بهره می‌برند. مینی4، ایر2 و آیپد پرو، ازجمله تبلت‌هایی هستند که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

آیپد مینی4 تنها آیپد مینی اپل است که می‌تواند تمام ویژگی‌های مالتی‌تسکینگ iOS 9 را اجرا کند.
اما اگر خجالت را کنار بگذاریم و بخواهیم صادقانه در مورد این ویژگی صحبت کنیم، باید بگوییم که کار با قابلیت مالتی‌تسکینگ در نمایشگرهای کوچک (8 اینچ) اندکی سخت است. بدون شک این ویژگی در آیپدهای ایر و پرو صرفا به دلیل نمایشگرهای بزرگ‌تر، جذاب‌تر و راحت‌تر هستند.

اپل در iOS 9 برنامه‌ی جدیدی را به نام News به کار برده است که در اصل ماهیتی شبیه به برنامه‌ی Flipboard دارد. با مشخص کردن منابع خبری موردعلاقه‌ی خود در این برنامه، می‌توانید اخبار روز دنیا را بخوانید. همچنین امکان ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری مطالب در این برنامه وجود دارد. اپل با ایجاد چند تغییر بزرگ در برنامه‌ی نوت (Notes)، آن را کاملا متفاوت از نسخه‌ی قبل خود کرده است. اکنون این برنامه با داشتن امکاناتی چون طراحی با قلم و انگشت و ابزارهایی چون خط‌‌کش مجازی می‌تواند پا‌‌به‌پای برنامه‌های حرفه‌ای یادداشت‌برداری رقابت کند.

اگرچه قابلیت دوپنجره‌ای، به‌خودی‌خود مفید است؛ اما این ویژگی در نمایشگرهای بزرگ نمود بیشتری خواهد داشت.

دوربین‌های پیشرفته

دوربین پشتی مینی4 از دیگر مواردی است که نسبت به نسل گذشته‌ی خود پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است. اپل از یک دوربین 8مگاپیکسلی با درجه‌ی دیافراگم f/2.4 بر قاب‌پشتی این محصول استفاده کرده که قطعا می‌تواند عکس‌های با جزئیات بیشتری در مقایسه با دوربین 5مگاپیکسلی مینی3 بگیرد. کیفیت عکس‌های مینی4 در محیط‌های بیرون به‌قدری خوب است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. تصاویر، با جزئیات بالا و رنگ‌های طبیعی ثبت می‌شوند. محدودیت‌ها و مشکلات دوربین اصلی مینی4 در فضاهای داخلی آغاز می‌شود. میزان نویز تصاویر در این شرایط، کمی بیشتر از عکاسی در زیر آسمان آفتابی است. همچنین در این شرایط، رنگ‌ها شادابی همیشگی را ندارند.

فراموش نکنید که این تبلت فاقد فلش LED است؛ ازاین‌رو هرگز قادر به عکاسی با مینی4 در محیط‌های کاملا تاریک نخواهید بود. در این‌ مواقع، دوربین گوشی‌های هوشمند می‌توانند به داد کاربر برسند.

دوربین اصلی مینی4 می‌تواند عکس‌های خوب و باکیفیتی در فضاهای باز بگیرد.
از مهم‌ترین قابلیت‌های دوربین اصلی مینی4 می‌توان به عکاسی پانوراما و HDR و فیلم‌برداری صحنه آهسته (Slow motion) با سرعت 120 فریم بر ثانیه و با کیفیت HD اشاره کرد؛ همچنین این دوربین می‌تواند با حداکثر کیفیت Full HD فیلم‌برداری کند.
تنها تغییری که اپل در دوربین فیس‌تایم خود ایجاد کرده، اضافه‌کردن ویژگی Burst mode یا همان عکاسی متوالی است. این ویژگی شاید بتواند در گرفتن بهترین عکس سلفی به شما کمک زیادی کند. مسلما مهم‌ترین فاکتور در دوربین دوم تبلت‌ها، کیفیت آن است. اپل به کیفیت دوربین دوم آیپدهای مینی خود دست نزده و هنوز فکر می‌کند که رزولوشن 1.2مگاپیکسلی برای خانواده‌ی مینی، ایدئال است!

همچنان دوست‌داشتنی

آی‌پد مینی4 بهترین تبلت مینی تولیدشده‌ی اپل، تاکنون است. این تبلت با بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند، دوربین‌ باکیفیت، طراحی ظریف و قابلیت مالتی‌تسکینگ می‌تواند به انتخاب اول کسانی تبدیل شود که می‌خواهند اکوسیستم iOS را در تبلتی با نمایشگر کوچک تجربه کنند.

درمجموع به نظر می‌رسد که آیپد مینی4 یا به‌طورکلی تبلت‌های با اندازه‌ی کوچک، کار سختی برای بقا داشته باشند؛ چراکه این روزها سایه‌ی فبلت‌ها شدیدا روی سر تبلت‌های با اندازه‌ی کوچک سنگینی می‌کند؛ اما شرکت بزرگی چون اپل به‌راحتی می‌تواند با روکردن چند ویژگی جذاب، مانند لمس سه‌بعدی (3D Touch) یا قلم (Apple Pencil) در آیپدهای مینی ‌آینده‌ی خود، اوضاع تبلت‌های کوچک را بهبود بخشد.
هم‌اکنون، جدی‌ترین رقیب آیپد مینی4 در بازار، تبلت گلکسی تب S2 سامسونگ است. تب S2 نسخه‌ی 8.0اینچی، اندکی باریک‌تر و سبک‌تر از مینی4 است که در نوع خود حیرت‌آور است؛ همچنین نماینده‌ی سامسونگ دارای قابلیت‌هایی چون برقراری مکالمه، پشتیبانی از USB OTG و کارت حافظه‌ی microSD است که در مینی4 وجود ندارد؛ درعوض مینی4 بدنه‌ی خوش‌ساخت‌تری نسبت به S2 دارد. مضاف بر این، مینی4 دارای سیستم‌عاملی جذاب و روان است که جبران تمام نداشته‌های آن است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار