اخبار فناوریموبایل

چرا دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر هنوز برای بهره‌برداری عمده مهیا نیستند؟

رویای تولید یک گوشی تمام‌صفحه از مدت‌ها پیش در صنعت مطرح بوده است و اکثر تولیدکنندگان اسمارت‌فون با روش‌های خاص خود در این راستا اقدام نموده‌اند. برخی شرکت‌ها از سیستم دوربین پاپ‌آپ مکانیکی بهره گرفته و بعضی دیگر از حفره‌های کروی‌شکل کوچک بر روی نمایشگر گوشی استفاده کرده‌اند. اما برخی تولیدکنندگان در مقابل چنین تغییراتی از خود مقاومت نشان داده و کماکان از طراحی بحث‌برانگیز نمایشگر ناچ‌دار استفاده می‌کنند. با اینحال تمامی کمپانی‌های فوق برای امتناع از به‌کارگیری دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر دلایل کاملا محکمی دارند.

ZTE Axon 20 5G نخستین اسمارت‌فون جهان با دوربین سلفی زیر نمایشگر به‌شمار می‌رود. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین از طریق وبسایت The Verge منتشر شده است و نتایج کاملا ناامیدکننده به‌نظر می‌رسند. این هندست در یک نبرد فی‌البداهه با یکی از ستارگان درخشان دنیای اندروید یعنی گوگل پیکسل 5 تقریبا در کلیه حوزه‌ها مغلوب شد و تصاویری با کیفیت دور از انتظار و وحشتناک را ثبت کرد. با توجه به اینکه تصاویر مذکور از پشت یک لایه شیشه‌ای به ثبت رسیده‌اند؛ لذا این پدیده به‌خودی‌خود یک دستاورد به‌شمار می‌رود. اما تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی زیر نمایشگر هندست ZTE در اوقات پایانی روز با حالت ایده‌آل فاصله زیادی دارند. تصاویر ثبت شده توسط اسمارت‌فون جدید ZTE با وجود جزئیات محو شده و مبهم و پردازش بحث‌برانگیز HDR دارای حس زیبایی‌شناسی رویایی هستند؛ پدیده‌ای که برای رسانه‌های اجتماعی در اواخر سال 2020 چندان مطلوب نیست. در واقع این دوربین تداعی‌کننده خاطره استفاده از نخستین گوشی‌های اندرویدی مجهز به دوربین سلفی است.

با وجود چنین تصاویر تاری کاملا واضح است که چرا تولیدکنندگان بزرگ اسمارت‌فون در زمینه به‌کارگیری دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر دچار چالش هستند. حتی شرکت سامسونگ نیز در مقوله کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر خود با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل فناوری مذکور در هندست‌های نسل گذشته گلکسی نوت 20 و گلکسی S20 مورد بهره‌برداری قرار نگرفت و احتمالا سری گلکسی S21 در سال آینده نیز بدون چنین قابلیتی به بازار عرضه خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد که گلکسی زد فولد 3 نخستین گوشی سامسونگی مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر خواهد بود. این محصول در 6 ماهه دوم سال 2021 روانه بازار خواهد شد. انتظار می‌رود که سایر کمپانی‌ها نظیر شیائومی و هواوی نیز در سال 2021 دستگاه‌های مشابهی را معرفی نمایند. اما یقینا بزرگ‌ترین بازیگران بازار از جمله اپل مشغول بررسی ایده دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر هستند.

بنابراین حداقل به‌نظر می‌رسد که تاکنون فناوری دوربین زیر نمایشگر به تکامل مطلوب نرسیده است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار