اخبار فناوریکنسول بازیکنسول های بازیگیمینگ

چرا طراحی ایکس باکس سری ایکس متفاوت است؟

در طول تاریخ، اکثر کنسول‌های بازی از فرمت خاصی برای طراحی بدنه پیروی کردند که برای همه شما کاملا آشنا است؛ ظاهری که کم و بیش مشابه با تمام دستگاه‌هایی است که زیر تلویزیون و در سالن اصلی خانه شما قرار می‌گیرند. اما به تازگی با ظاهر کنسول نسل نهمی مایکروسافت آشنا شده‌ایم که در واقع کاملا متفاوت بوده و الگوی همیشگی را بر هم زده. حال در گفت‌وگویی با یوروگیمر، تیم طراحی کنسول توضیح داده که چرا ایکس باکس سری ایکس این شکلی است.

در همین رابطه «کریس کوجافسکی» یکی از طراحان ارشد کنسول می‌گوید:

جواب این سوال در «عملکرد» خلاصه می‌شود. کنسولی فوق قدرتمند طراحی کردیم که قرار نبود البته به اندازه کیس یک کامپیوتر خانگی باشد. ما از ابتدا می‌دانستیم که این کنسول به طراحی متفاوتی نیاز خواهد داشت. می‌دانستیم قرار است قدرتمند باشد و می‌دانستیم که به دیدگاه و تفکری منحصر به فرد برای طراحی یک کنسول جدید احتیاج خواهد بود.

هدف مایکروسافت در ورود به نسل جدید این بوده که حداقل عملکرد گرافیکی سیستم را دوبرابر کنند، و در عین حال دستگاه مثل ایکس باکس وان سروصدای خاصی هم نداشته باشد. این چالش فنی پایه‌گذار طراحی کاملا تازه‌ای بوده است. «جیم وال» کارگردان مهندسی فنی ایکس باکس در این باره توضیح می‌دهد:

من به نسل‌های قبلی به نحوی فکر می‌کنم که انگار همه دستگاه‌ها یک اسکلت واحد دارند، از یک ساختار مکانیکی پیروی می‌کنند و همه قطعات الکتریکی نیز به شکلی مشخص درون جعبه‌ای قرار می‌گرفتند. کاری که ما در این نسل انجام دادیم این بود که می‌خواستیم به همه چیز از درون به بیرون نگاه کنیم. به همین ترتیب لازم بود شاسی اصلی در مرکزیت توجه قرار گرفته، و فونداسیون سیستم بر اساس آن شکل بگیرد و چیزهای مختلف را به این شکل طراحی کنیم.

قطعات داخل کنسول به شکلی متراکم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اما شکلی که ایکس باکس سری ایکس طراحی شده به این معنا نیست که قطعات مانع جریان هوا می‌شوند. ما این سیستم را معماری خنک کردن موازی نامیدیم، به این حالت که هوای خنک وارد شده و از لابلای بخش‌های مختلف به صورت همزمان و موازی عبور می‌کند. هوا باید از بالا خارج شود و ما به همین خاطر منافذ بزرگی روی آن گذاشتیم، ولی در مجموع نکته اصلی این طراحی، ایجاد مجراهایی موازی است. به لطف فن ساکت و قدرتمندی که داریم، ۷۰ درصد تهویه هوای بیشتر نسبت به نسل‌های قبلی خواهیم داشت، و ۲۰ درصد نیز هوای بیشتری به هیت‌سینک کنسول می‌رسد.

در مجموع می‌توان گفت سبک طراحی تازه این کنسول به خاطر بهبود عملکرد قطعات حیاتی و مهم دستگاه و چگونگی برقراری ارتباط بین آنها و همچنین خنک ماندن سخت‌افزارهای نیرومندش شکل گرفته. به گفته توسعه‌دهندگان، وقتی این قطعات کنار هم قرار گرفتند، الگوی اولیه به خانه‌های آزمایش‌کنندگان فرستاده شد تا ببیند چطور روی میز تلویزیون و به طور کلی اتاق گیمینگ مردم قرار می‌گیرد.

چون این کنسول به اندازه نسل‌های قبلی باریک نیست، شاید به سادگی در طبقات میزهای امروزی جا نشود، اما بدون شک روی شلف‌ها و کنار تلویزیون‌های مختلفی قرار خواهد گرفت. نظر شما در رابطه با طراحی کنسول ایکس باکس سری ایکس چگونه است؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار