نقدوبررسی انواع خودرو ها

بررسی تخصصی بی‌ام‌و i8 مدل 2019

بی‌ام‌و i8 یک سوپر اسپرت واقعی

بی‌ام‌و یکی از برندهای محبوب در بین ایرانی‌هاست. از این رو قصد داریم در این مبحث به بررسی همه جانبه مشخصات فنی و ظاهری بی‌ام‌و i8 از سری سوپر اسپرت‌های بی‌ام‌و بپردازیم.
شش سال از آغاز تولید i8 اتومبیل زیبا و هیبریدی شرکت بی‌ام‌و میگذرد اما هنوز هم به قدری ظاهر این سوپر اسپرت کوپه جذاب است که انگار از فضا به زمین آمده است. بسیاری از منتقدان معتقدند طراحی این مدل از بی‌ام‌و به اتومبیل‌های آینده شباهت بسیار دارد. در طول 6 سال تولید این مدل از خودروی بی‌ام‌و در طرح کوپه شاهد تغییرات زیادی نبوده‌ایم اما در طرح رودستر تغییرات بیشتری به‌خصوص در طراحی خارجی صورت گرفته‌است و بیشتر اخبار در سال های 2018 و 2019 مربوط به تغییرات این طرح است که از حذف صندلی‌های عقب شروع شده و به حذف بادگیر شیشه عقب می‌رسد. در فضای داخلی نیز تغییرات بسیار ناچیز است . برای مثال از رنگ‌های درخشان و چشم‌نواز برای روکش صندلی‌ها استفاده شده‌است که رنگ نارنجی یکی از محبوب‌ترین آنها محسوب می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت طرح کوپه این مدل نیز تغییرات نامحسوسی در جهت بهبود کیفیت داشته‌است که باعث کارایی بیشتر آن می‌شود. از نظر فنی اما نمی‌توان تغییرات محسوسی در هر دو طرح بی‌ام‌و مدل i8 پیدا کرد.

نمای داخلی موتور BMW i8
موتور هیبریدی و الکترونیکی BMW i8

قدرت موتور BMW i8

i8 به طرز حیرت‌انگیزی اصیل به‌نظر می‌رسد. در i8 شاهد کم‌ترین مقدار کشیدگی طول در طراحی بدنه هستیم، این شکل ظاهری تلفیق زیبایی از هنر و سلیقه عامه‌پسند را در طراحی شکوفا می‌سازد. این خودرو به یک موتور بنزینی کوچک با توان 231 اسب بخار برای پیش راندن چرخ‌های عقب با کمک یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و یک موتور الکتریکی بزرگ با قدرت 143 اسب بخار و یک گیربکس دو سرعته اتوماتیک برای هدایت چرخ‌های جلوی خودرو مجهز است. این دو منبع عالی نیروی محرکه هم به تنهایی می‌توانند کار کنند و هم به صورت ادغام منبع بنزینی و موتور الکترونیکی به صورت همزمان قدرت زیادی به خودرو منتقل کنند. در حالت هیبریدی قدرت موتور 369 اسب بخار و گشتاور آن 569 نیوتون متر است و در مجموع هر دو موتور گشتاوری معادل 570 نیوتون متر دارند.
در مورد شتاب بی‌ام‌و i8 باید گفت شتاب صفر تا صد طرح رودستر 4.4 ثانیه است و در همین مدل طرح کوپه این شتاب به 4.2 ثانیه می‌رسد. این اختلاف ناچیز به دلیل سنگین‌تر بودن وزن طرح رودستر می‌باشد. خودرو بی‌ام‌و i8 طرح رودستر 60 کیلوگرم بیش‌تر از طرح کوپه وزن دارد.
این اتومبیل سه مدل مختلف پیشران دارد. حالت اسپرت، هیبریدی و تمام الکترونیک. در حالت اسپرت شما همزمان AWD رانندگی خودروهای مسابقه‌ای و قدرت عمل مشابه مدل M4 بی‌ام‌و را در اختیار دارید.
حالت هیبریدی کارآمدترین و مقرون به‌صرفه‌ترین حالت است، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر محیط‌زیستی. i8 می‌تواند در حالت الکترونیکی با سرعت 75 مایل در ساعت با استفاده از قدرت ذخیره باتری پلاگین حرکت کند. این خودرو قادر است استراتژی حرکت خود را بر اساس حداقل مصرف انرژی -چه الکترونیکی و چه سوخت فسیلی- کنترل کند.

نمای پشت سر BMW رودستر
بی‌ام‌و i8 رودستر مدل 2019

مهمترین فاکتور فنی بی‌ام‌و i8 باتری لیتیوم یونی 11.6 کیلووات ساعتی است که در عرض سه ساعت به طور کامل شارژ می‌شود و بی‌ام‌و i8 در حالت تمام اتوماتیک قادر است مسافتی معادل 28 کیلومتر طی کند. مهم‌ترین آپشن این خودروی آلمانی رانندگی در حالت اتوماتیک است، در این حالت کامپیوتر تصمیم می‌گیرد از چه نوع منبع انرژی استفاده کند، عدم ایجاد سروصدای زیاد حین رانندگی و همچنین عدم تولید آلاینده‌های مضر محیط زیستی از مزیت‌های رانندگی با i8 می‌باشد.
اگر عاشق هیجان و سرعت هستید بهتر است از حالت اسپرت در رانندگی استفاده کنید. شتاب 4.4 ثانیه‌ای صفر تا صد بی‌ام‌و i8 هنگام نزدیک شدن به سرعت مجاز در بزرگراه به شدت افت می‌کند اما با کمک گشتاور الکتریکی BMW i8 از خودروهای هم‌وزن خود پیشی می‌گیرد.

نمای خارجی بی‌ام‌و i8 مدل 2019
نمای کامل BMW i8 مدل 2019

طراحی خارجی بی‌ام‌و i8

طراحی این خودرو به گونه‌ای است که دارای کم‌ترین کشیدگی در بدنه است و همین مسئله در کنار طراحی خاص لاستیک‌ها و وزن سبک به کم‌مصرف بودن آن کمک می‌کند. بی‌ام‌و i8 طرح کوپه 1535 کیلوگرم و طرح رودستر 1600 کیلوگرم وزن دارند که در صورت داشتن 4WD، اتوبوکس و سقف برقی به کمتر از 911 کیلوگرم می‌رسد. حتما می‌پرسید چگونه چنین چیزی ممکن است. سازندگان با استفاده از بدنه فیبروکربن و کف آلومینیومی فوق سبک و پنل‌های بیرونی سبک توانسته‌اند به این هدف دست پیدا کنند.
در حالت کلی باید گفت این خودرو طراحی مفهومی و ساختارشکنی دارد. شیارهای روی بخش پشتی اتومبیل به پخش شدن هوا در اطراف بدنه کمک می‌کند و آیرودینامیک i8 را بهبود می‌بخشند.
در طراحی خارجی i8 یکی از مهم‌ترین بخش‌ها سقف کانورتیبل آن است که حتی در سرعت بالا، در کمتر از 16 ثانیه باز و بسته می‌شود. یکی از اشکالات وارد بر خودرو i8 پنجره‌های کناری است که به طور کامل پایین نمی‌آید که این مسئله کمی عجیب به نظر می‌رسد. از طرف دیگر پنجره شیشه‌ای انتهای خودرو که نقش بادشکن دارد و استفاده از آن در هنگام رانندگی باعث ایجاد نقاط کوری می‌شود که دید راننده را مختل می‌کنند. البته در این مواقع می‌توان از سنسورهای نقطه کور طراحی شده بهره برد.

طراحی داخلی BMW i8
نمای داخلی بی‌ام‌و i8 مدل 2019

طراحی داخلی BMW i8

در خصوص طراحی داخلی خودرو BMW مدل i8 باید گفت خالی از اشکال نیست. هنگام ورود به اتومبیل پایه‌های پهن فیبروکربن لبه ورودی کمی وارد شدن به اتومبیل را سخت می‌کند، از آنجایی که پدال‌ها در زیر فرمان قرار دارند صندلی راننده کمی جلوتر است و همین باعث می‌شود فقط زمانی راحت باشید که سقف باز باشد.
طراحی داخل کابین تقریبا مشابه سایر مدل‌های بی‌ام‌و است، روکش صندلی‌ها چرمی است و سایر مواد به کار رفته در داخل اتومبیل از جنس فیبر کربن می‌باشد. بی‌ام‌و i8 کوپه دارای صندلی عقب است اما در مدل رودستر این صندلی‌ها حذف شده و تنها یک فضای کوچک صد سانتی‌متری در پشت صندلی‌ها وجود دارد. صندوق عقب نیز خیلی بزرگ طراحی نشده و برای قرار دادن اجسام سبک مناسب است.
بی‌ام‌و i8 دارای صفحه نمایش لمسی 8.8 اینچ است، روی کنسول تعبیه شده نیز دکمه‌های میان‌بری برای دسترسی آسان‌تر به منو وجود دارد، قابلیت‌های دیگری مثل سیستم پارک هوشمند، نرم افزار پیش‌بینی هوا، اتصال USB، تلفن همراه و همین‌طور منوهایی برای نظارت و بهینه‌سازی برنامه هیبریدی و الکترونیکی i8 نیز در این مدل وجود دارد.
یکی از آپشن‌های این مدل بی‌ام‌و پشتیبانی سیستم از نرم افزار اپل کار است. پس می‌توان گفت مدل‌های جدیدتر i8 مبتنی بر استفاده از تلفن هوشمند هستند. استفاده از این سیستم در سال اول رایگان و در سال های بعد با پرداخت 80 دلار امکان‌پذیر است. با این وجود باید اضافه کرد که در طرح رودستر i8 قابلیت‌های هات اسپات، وای فای و شارژ بی‌سیم ارائه نمی‌شود و با یک پورت USB تعبیه شده می‌توانید به سایر دستگاه‌ها متصل شوید.

صفحه نمایش دیجیتال BMW i8
نمای داخلی BMW i8 کوپه مدل 2019

ایمنی BMW i8 مدل 2019

بی‌ام‌ومدل کوپه i8 جدید و رودستر مدل 2019 هر دو شامل کنترل کروز استاندارد تطبیقی ​​و هم‌چنین بسته ایمنی راهنمای رانندگی هستند. بسته ایمنی شامل دوربین دید در اطراف، هشدار برخورد با عابر پیاده و ترمز هوشمند، سنسورهای پارکینگ جلو و عقب با زنگ هشدار عبور و مرور و چراغ جلوهای تمام‌ اتوماتیک است.

بی‌ام‌‌و i8 مدل 2019
نمای بیرونی BMW i8

قیمت بی‌ام‌و i8

قیمت‌گذاری بی‌ام‌و i8 با قیمت 163300 دلار برای طرح بدون آپشن رودستر شروع می‌شود، قیمت برای طرح کوپه حدود 15000 دلار کم‌تر است و قیمت آن به حدود 147500 دلار می‌رسد. به نظر می‌رسد این قیمت نجومی برای خودرو i8 طرح رودستر به دلیل طراحی ظاهری آن است که فوق‌العاده ساختار‌‌شکنانه و زیباست و دلیل دیگر این‌که این طرح تنها خودرو پلاگین هیبریدی در این کلاس است.

منبع: cars.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار