نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی گوشی Y9 2019: بهترین میان‌رده در سال 2019

اواخر سال 2018 بود که هواوی خبر جدیدترین گوشی هوشمند میان‌رده‌ای خود را با نام و عنوان Y9 2019 منتشر کرد. گفته می‌شود این گوشی از نظر مشخصات فنی رقیب و هم‌تراز با گوشی Nova 3i (ساخته شرکت huawei) است. پیش از این، گوشی‌های سری mate، nova و p شرکت هواوی قد علم کرده بودند و سروصدایی در بازار جهانی به پا کرده بودند. حال این شرکت با معرفی گوشی Y9 باز هم توانست نام خود را بر روی زبان‌ها جاری سازد.

همان‌طور که گفته شد این گوشی در میان گوشی‌های میان‌رده جای می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت اکثر نیاز‌های کاربران را در قبال قیمت خوب و باورنکردنی برآورده می‌سازد. اما مسئله اینجاست که این نیازها کدام‌اند و این گوشی چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

گوشی Huawei Y9 2019

در این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی گوشی Huawei Y9 2019 بپردازیم. با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات لازم درباره این گوشی را با شما به اشتراک بگذاریم.

جزئیات ظاهری و صفحه نمایش گوشی Y9 2019

صفحه نمایش گوشی Y9 2019
صفحه نمایش گوشی Y9 2019

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که از نظر طراحی دو گوشی Honor 8X و Nova 3i را با هم ترکیب کرده و گوشی Y9 2019 را ساخته‌اند. وزن این گوشی 173 گرم است که اندکی سنگین به نظر می‌رسد. اما خوش‌دست بودن آن باعث می‌شود که از اهمیت این موضوع کاسته شود. جنس بدنه آن پلی‌کربنات براق است که در ترکیب با رنگ آبی هارمونی جذابی را خلق کرده است. هرچند که ممکن است برخی از کاربران حالت براقی آن را دوست نداشته باشند. چرا که علائم اثرانگشت و لک‌های آن بر روی این جنس براق باقی می‌ماند و جلوه ناخوشایندی را به وجود می‌آورد. البته لازم به ذکر است که هواوی کاملا از این موضوع آگاه بوده و راه‌حلی را برای آن ارائه کرده است. این شرکت در جعبه مخصوص گوشی یک کاور ژله‌ای قرار داده است که با استفاده از آن دیگر خبری از لک و علائم اثرانگشت نخواهد بود.

برخلاف دستگاه‌های میان‌رده قبلی هواوی، Y9 از ضدخش سه بعدی برخوردار است که نسبت به نمونه‌های 2.5 بعدی، دارای منحنی عمیق‌تری است که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

در بخش جلو گوشی، صفحه نمایش 6.5 اینچی با رزولوشن 2340×1080 و حاشیه‌های باریک وجود دارد. وجود چنین وضوحی به همراه حاشیه‌های باریک یک تجربه بی‌نظیر را از کیفیت و زاویه دید خوب برای کاربر می‌چشاند. کیفیت و وضوح صفحه نمایش این گوشی به طوری است که محتوای صفحه نمایش حتی زیر نور مستقیم آفتاب نیز با حداقل ۷۰٪ روشنایی قابل مشاهده است.

در قسمت بالای صفحه نمایش، شکاف کوچکی در حاشیه ایجاد شده و دوربین‌های سلفی دوگانه 13MP + 2MP را در خود جای داده است. بلندگو مکالمه و چراغ اطلاع‌رسانی LED نیز در بالاترین سطح ممکن و در حاشیه گوشی قرار گرفته‌اند. جای‌گیری این دو ابزار به طوری است که در نگاه اول اصلا متوجه این موضوع نمی‌شوید و سپس با دقتی بیشتر آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

جزئیات ظاهری گوشی Y9 2019
جزئیات ظاهری گوشی Y9 2019

همچنین در قسمت بالای گوشی تنها یک میکروفون برای جلوگیری از نویز وجود دارد و به جز آن هیچ پورت دیگری وجود ندارد. سایر پورت‌ها مانند پورت صوتی 3.5 میلی‌متری، میکروفون اصلی، USB و بلندگو در بخش پایین گوشی به چشم می‌خورد.

بررسی گوشی Y9 2019
بررسی گوشی Y9 2019

در سمت چپ گوشی Y9 2019، قسمت مخصوص سیم‌کارت دوگانه (nano-SIM) و کارت حافظه (microSD) وجود دارد. در سمت راست این گوشی نیز دکمه‌های پاور و میزان صدا جای گرفته‌اند. قرارگیری این دکمه‌ها به صورتی است که انگشت شست به راحتی می‌تواند آن‌ها را لمس و فشار دهد.

بررسی جزئیات گوشی Y9 2019
قسمت مخصوص سیم‌کارت و کارت حافظه

با برگرداندن گوشی، دوربین‌های 16MP + 2MP به همراه فلاش LED مشاهده می‌شود. همچنین هواوی نیز همانند شرکت شیائومی از گوشی‌های اپل الهام گرفته و سنسور اثرانگشت را در پشت گوشی جای‌گذاری کرده که بازگشایی قفل گوشی را بسیار آسان ساخته است.

ویژگی‌های ظاهری گوشی Y9 2019
قسمت پشت گوشی Y9 2019

کیفیت صدا و تصویر بی‌نظیر

یکی از مواردی که کاربران را بسیار شگفت‌زده می‌کند، کیفیت صدای فوق‌العاده گوشی Y9 2019 است. با وجود این‌که تنها یک بلندگو در انتهای گوشی تعبیه شده است، اما وضوح و میزان صدای آن به قدری است که حتی با چند متر فاصله از گوشی نیز می‌توان به راحتی صدای موسیقی، مکالمه و … را شنید.

بلندگوی صدا گوشی Y9 2019
بلندگوی صدا گوشی Y9 2019

همان‌طور که در فوق نیز ذکر شد، رزولوشن این گوشی 2340×1080 است که به عبارتی دیگر می‌توان آن را +FullHD نامید. هواوی با استفاده از این رزولوشن ساختاری استاندارد را برای تماشای فیلم ایجاد کرده که منجر به ارائه محتوای باکیفیت و وضوح قابل قبول شده است. Y9 2019 همانند اکثر گوشی‌های هوشمند قادر است که ۱۶ میلیون رنگ را پشتیبانی کند. رنگ‌ها در صفحه نمایش این گوشی بسیار شفاف و واقع‌گرایانه است. البته در تنظیمات این گوشی بخشی با عنوان Color mode & Temperature وجود دارد که امکان تنظیم رنگ‌های صفحه نمایش را با دو حالت نرمال و Vivid در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حالت نرمال رنگ‌‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسد اما در حالت Vivid رنگ‌ها کمی با اغراق آمیخته می‌شوند تا بر جذابیت صفحه نمایش به خصوص به هنگام تماشای فیلم بیفزاید.

کیفیت تصویر گوشی Y9 2019
کیفیت تصویر گوشی Y9 2019

همچنین جالب است بدانید که در کنار این ویژگی‌های مطلوب، صفحه نمایش Y9 2019 به قابلیت Eye Protection نیز مجهز شده است. با این قابلیت دیگر نیازی نیست که نگران آسیب‌های وارده به چشم به هنگام خیره شدن به گوشی باشید. چرا که قابلیت Eye Protection با تغییر طیف نور‌های تابیده شده به چشم کاربر مانع این اتفاق و خستگی چشم می‌شود.

سیستم عامل، طراحی رابط کاربری و برنامه‌ها

طراحی رابط کاربری گوشی Y9 2019
طراحی رابط کاربری گوشی Y9 2019

همانند گوشی‌های Honor 8X و Nova 3i، گوشی Y9 2019 نیز بر روی اندروید Orea 8.1 با رابط کاربری EMUI 8.2 اجرا می‌شود. اگر این اولین بار است که با گوشی‌های هواوی روبرو می‌شوید، باید بگوییم که رابط کاربری و سبک طراحی آن بسیار ساده، منظم و سازمان‌یافته بوده که کار با آن را بسیار آسان و راحت ساخته است. یک نکته جالبی که در این گوشی وجود دارد، امکان تغییر طراحی رابط کاربری است که با استفاده از برنامه AppGallery امکان‌پذیر است.

طبق معمول، برنامه‌های Google از پیش نصب شده است و در کنار آن‌ها برنامه‌های اختصاصی Huawei نیز به صورت خودکار بر روی این گوشی وجود دارد: برنامه‌های Phone manager، HiCare، Health، Party mode و AppGallery از جمله اپلیکیشن‌های اختصاصی هواوی بر روی گوشی Y9 2019 است. با وجود همه این برنامه‌ها، ۵۲.۵ گیگابایت از حافظه ۶۴ گیگابایتی آن همچنان خالی و در اختیار خود کاربر است که می‌تواند هر برنامه دیگری را بر روی آن نصب کند و از آن لذت ببرد.

به یاد داشته باشید که هواوی همواره ادعا دارد که نظرات و انتقادات کاربران بهترین ایده‌ها هستند و با الهام گرفتن از این ایده‌ها به ساخت گوشی‌های هوشمند خود می‌پردازد. بنابراین رابط کاربری و برنامه‌های این گوشی کاملا کاربرپسند و متناسب با سنین مختلف کاربران است.

دوربین چهارگانه Y9 2019

اغلب گوشی‌های امروزی در پشت خود دوربین‌های دوگانه دارند. اما کمتر دیده می‌شود که دوربین سلفی آن‌ها نیز دوگانه باشد. گوشی Y9 2019 این قابلیت را در خود جای داده است. به همین دلیل این گوشی را چهارگانه می‌نامند که باعث شده است توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کند. لنزهای دوربین اصلی 13MP + 2MP و لنزهای دوربین سلفی 16MP + 2 MP است. در هر کدام از دوربین‌ها لنز‌های ثانویه برای تشخیص عمق تصویر به کار می‌روند.

دوربین گوشی Y9 2019
دوربین گوشی Y9 2019

رابط کاربری دوربین کاملا ساده است. زیرا اسکنر کد QR، فلاش، قابلیت moving picture (امکان ثبت تصویر چند لحظه قبل و بعد از فشار دادن شاتر را فراهم می‌کند)، دوربین Al (کنترل‌کننده جزئیات تصویر و نور محیط به صورت خودکار) و تنظیمات را می‌توان در بخش بالای دوربین مشاهده کرد. گزینه‌هایی مخصوص پنج حالت اصلی نیز اعم از دیافراگم، حالت شب، پرتره، عکس و فیلم نیز در دسترسی‌های سریع دوربین عقب در نظر گرفته شده است که همان‌طور که از نامش پیداست، دسترسی به آن‌ها را آسان می‌سازد. اما حالت‌های دیگر دوربین مانند حالت Pro، پاناروما، لنز‌های AR، سبک نقاشی، Time-Lapse، HDR، فیلتر و Watermark را می‌توانید در قسمت More مشاهده کنید.

کیفیت تصاویر دوربین اصلی زیر نور‌پردازی خوب یا نور روز کاملا طبیعی و چشم‌گیر است. دقت رنگی خوبی دارد و جزئیات را با وضوح بیشتری نمایان می‌سازد. هرچند که کمی در رنگ تصاویر اغراق شده است و پررنگ‌تر به نظر می‌رسند اما در مقابل بر جذابیت تصاویر می‌افزاید. زاویه دید دوربین اصلی نیز خوب و قابل قبول است. در حالت کلی می‌توان گفت که دوربین اصلی Y9 2019 در روشنایی روز بسیار عالی و جذاب عمل می‌کند.

اما کیفیت تصاویر در شب چندان چنگی به دل نمی‌زند. زیرا در نور شب عکس‌ها کمی تار به نظر می‌رسند و از وضوح آن‌ها کاسته می‌شود. اما جای نگرانی نیست. هواوی فکر این موضوع را نیز کرده است. حالت Night گزینه بسیار جذابی است که در گوشی Y9 2019 خودنمایی می‌کند. این قابلیت کیفیت تصاویر و وضوح آن‌ها را در نور شب تقویت می‌کند و عکس‌های بسیار شفاف و روشنی را به ثبت می‌رساند.

امکانات دوربین سلفی گوشی Y9 2019 نیز تقریبا همانند دوربین اصلی آن است. دقیقا مانند دوربین اصلی، در روشنایی روز و مطلوب از کیفیت تصویر خوبی برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در دوربین سلفی نیز حالت فوکوس وجود دارد که در نوع خود منحصربه‌فرد است. اما وضوح و شارپی تصاویر به اندازه دوربین اصلی نیست و مرز بین سوژه اصلی و بک‌گراند آن تا حدی مشخص است. به یاد داشته باشید که این در حالتی است که از حالت دوربین Al استفاده نکرده‌اید!

زمانی گزینه دوربین Al را فعال می‌کنید، هوش مصنوعی بخش دوربین به کار می‌افتد و تنظیمات متناسب با نور و رنگ را در روز انجام می‌دهد تا عکس‌های مطلوب و بهتری را به ثبت رساند. در این صورت مرز بین سوژه و پس‌زمینه را محو کرده و کیفیت تصویر را به کیفیت تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌کند. اما برخلاف دوربین اصلی، دوربین سلفی از حالت Night بهره‌ای نمی‌برد. بنابراین نباید انتظار عکس‌های باکیفیت در نور شب را داشته باشید.

حال به سراغ فیلم‌برداری گوشی Y9 2019 برویم. فیلم‌برداری این گوشی با کیفیت 1080 و 60 فریم در ثانیه است که با توجه به میان‌رده بودن گوشی بسیار عالی و قابل قبول است. اما متاسفانه از OIS یا EIS پیشتیبانی نمی‌کند. این بدان معنی است که وضوح فیلم‌ها کمی متزلزل و ضعیف به نظر می‌رسد. اما به هر حال برای فیلم‌برداری گاه‌به‌‌گاه و انتشار آن در رسانه‌های اجتماعی به اندازه کافی مناسب است.

عمر باتری گوشی Y9 2019

عمر باتری گوشی Y9 2019
عمر باتری گوشی Y9 2019

گوشی هوشمند Y9 2019 دارای باتری 4000 میلی آمپر است که در این مورد رقیب گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خود مانند Huawei Mate 10 است و یکی از بهترین‌های میان‌رده در این مورد است. بر اساس آزمایش و تست‌هایی که بر روی باتری این گوشی انجام شده است، این دستگاه ۱۱ ساعت و ۴۲ دقیقه بدون وقفه می‌تواند کار کند و نیازی به شارژ باتری نداشته باشد. البته با استفاده کمی سبک‌تر می‌توان شارژ باتری را تا ۳ شبانه‌روز نیز نگه‌داری کرد. لازم به ذکر است که شارژ کردن گوشی بیشتر از ۲ ساعت طول می‌کشد که با توجه به ماندگاری بالای باتری کاملا قابل درک است.

عملکرد و امنیت گوشی Y9 2019

حافظه رم گوشی Y9 2019، چهار گیگابایت است و پردازنده به کار گرفته شده در این گوشی Kirin 710 می‌باشد که ساخت خود شرکت هواوی است. همچنین بهتر است بدانید که پردازنده گرافیکی آن Mali-G51 است. با این اجزا انتظار می‌رود که کارهایی مانند انتقال، پخش ویدیو، عملکرد multi-tasking و … به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام شود.

علاوه‌براین، افرادی که با این گوشی تجربه بازی و سرگرمی را داشتند، از عملکرد بسیار خوب این گوشی در مقابل بازی‌هایی مانند PUBG، Asphalt 9 و Legends که برای اجرا نیاز به پردازنده متوسط دارند، تعریف کردند. آن‌ها ادعا داشتند که در طول بازی کمترین هنگی و اشکال را در اجرای آن مشاهده کردند. تنها ایرادی که می‌توان بر آن وارد کرد گرم شدن پشت گوشی در هنگام بازی است که البته درجه حرارت آن به قدری نیست که آزاردهنده باشد.

عملکرد گوشی Y9 2019
عملکرد گوشی Y9 2019

اگر بخواهیم در مورد امنیت این گوشی صحبت کنیم، باید بگوییم Y9 2019 در این باره به خوبی ظاهر شده است. اسکنر اثرانگشت نیز بسیار خوب و سریع عمل کرده و می‌تواند در کمتر از 0.3 ثانیه قفل گوشی را باز کند. از طرف دیگر، این گوشی قابلیت رمزگشایی با تشخیص چهره را نیز داراست. سرعت عملکرد این نوع از قفل‌گذاری هم بسیار قابل توجه است. اما تنها نکته‌ای که در مورد آن وجود دارد این است که همواره باید در حالتی که برای اولین بار چهره خود را به ثبت رسانده‌اید، در مقابل گوشی قرار گیرید. اگر حالت صورتتان کمی متفاوت‌تر باشد، ممکن است منکر صاحب اصلی گوشی که شما باشید، شود!

تشخیص چهره در گوشی Y9 2019
تشخیص چهره در گوشی Y9 2019

یکی از بهترین‌ها در سال 2019

اگر به دنبال دستگاهی هستید که ارزان‌قیمت باشد و همه آن چیزی که یک گوشی هوشمند باید داشته باشد را دارا باشد، Y9 2019 بهترین توصیه ما به شماست. انتظار نداشته باشید که با یک گوشی پرچم‌دار مواجه شوید، اما به هر حال در نوع خود و در میان گوشی‌های میان‌رده یکی از بهترین‌هاست.

در حقیقت می‌توان گفت Huawei Y9 2019 یکی از گوشی‌های هوشمند محبوب بسیاری از کاربران در سال 2019 است. چرا که صفحه نمایش بزرگ آن هیجان تماشای فیلم و بازی را دو چندان می‌کند. عملکرد آن نیز در انجام وظایف مختلف خود کاملا خوب و قابل قبول است. کیفیت تصاویر دوربین آن طوری است که در میان گوشی‌های میان‌رده حرفی برای گفتن دارد. به ویژه حالت Night آن که در ثبت عکس‌های بی‌نظیر نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. همچنین عمر باتری آن در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند که هم‌اندازه با گوشی Y9 2019 هستند، چشم‌گیر و مثال‌زدنی است.

همه این اوصاف در مورد گوشی Y9 2019 است که قیمت آن تنها 230 دلار است. مطمئن باشید که با توجه به این قیمت بسیار خوب و ارزان گوشی بهتری پیدا نخواهید کرد.

منبع: yugatech

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار