آموزش هاکامپیوترو ویندوز

چگونه سرعت لپتاپ خود را افزایش دهیم؟ | روش‌های رایگان افزایش سرعت لپ تاپ

یکی از مشکلات بیشتر کاربران این است که خرید یک لپ تاپ برند و جدید همیشه امکان‌پذیر نیست ولی شما می‌توانید با رعایت کردن برخی نکات ساده، در هزینه‌های خود برای خرید لپ تاپ صرفه جویی کرده و سیستم قدیمی خود را سریع‌تر از همیشه کنید. این کار به افزایش سرعت لپ تاپ کمک می‌کند تا با تمام قدرت برای شما کار کند، بدون اینکه نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه اضافی باشد و به صورت رایگان امکان‌پذیر است.

مراحلی که در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم می‌تواند به لپ تاپ کمک کند تا سریع‌تر از همیشه کار کند. اگر یک لپ تاپ قدیمی و دست دوم گرفته‌اید و از سرعت پایین آن شاکی هستید، می‌توانید از این آموزش برای افزایش سرعت لپ تاپ خود به صورت رایگان استفاده کنید.

اکثر لپ تاپ‌های امروزی ویندوز 10 را به عنوان سیستم عامل خود اجرا می‌کنند، در نتیجه ما نکات و آموزش‌هایی را در این مطلب بررسی می‌کنیم که باعث افزایش سرعت لپ تاپ ویندوز 10 خواهند شد.

1. ویندوز 10 خود را آپدیت نگه دارید

یکی از مشکلات کاربران ویندوز 10، انتشار آپدیت‌های متوالی برای این نسخه از ویندوز از سمت مایکروسافت است. ولی برای آن که بتوانید شاهد افزایش سرعت لپ تاپ خود باشید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما ویندوز خود را آپدیت و به‌روز نگه دارید. بررسی به‌روزرسانی‌های جدید یکی از کارهایی است که باید هر روز آن را انجام دهید تا به بهینه‌سازی لپ تاپ خود کمک کنید.

  1. برای این کار به بخش Update Settings ویندوز 10 بروید.
  2. دکمه Check For Updates را بزنید تا به‌روزرسانی جدید ویندوز بررسی شده و در صورت ارائه آپدیت جدید، ویندوز به صورت خودکار خود را به‌روزرسانی کند.
  3. شما می‌توانید گزینه به‌روزرسانی خودکار را در بخش Advanced options فعال کنید تا این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام شود. اگر اینترنت محدود دارید و نگران حجم خود هستید، استفاده از این قابلیت را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم، بلکه می‌توانید از روش گفته شده برای به‌روزرسانی دستی استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را تا دو هفته متوقف کنید و سپس اقدام به آپدیت ویندوز خود کنید.

2. کورتانا (Cortana) را خاموش کنید

برای اکثر کاربران ویندوز 10، کورتانا یک قابلیت ضعیف و ناامید کننده است که در هسته ویندوز 10 قرار گرفته است. پاپ آپ‌های آزاردهنده، جمع آوری اطلاعات به صورت مداوم، جستجوی اجباری از بینگ و دیگر موارد، کورتانا را به ضعیف‌ترین دستیار صوتی موجود تبدیل کرده است. بهترین راه برای مقابله با مشکلات کورتانا، خاموش کردن آن است.

  1. برای انجام این کار صفحه Cortana را در بخش Settings پیدا کنید و سپس دکمه آن را غیر فعال کنید.
  2. برای تکمیل فرآیند خاموش کردن کورتانا، به بخش Settings بروید.
  3. در منو Privacy Settings گزینه Speech و Inking and typing personalization را پیدا کنید.
  4. هر دو گزینه‌ را غیرفعال کنید تا مقدار داده‌هایی که کورتانا از کامپیوتر شما جمع آوری می‌کند را به حداقل خود برسانید.
  5. همچنین می‌توانید در صفحه Privacy دسترسی همه برنامه‌ها را به دوربین و میکروفون خود غیر فعال کنید.

کورتانا (Cortana) را خاموش کنید

3. غیرفعال کردن برنامه‌های استارت آپ

برنامه‌های استارت آپ، به دسته‌ای از اپلیکیشن‌ها گفته می‌شود که با راه‌اندازی ویندوز، به صورت اتوماتیک کار خود را انجام می‌دهند. اگر یک لپ تاپ کند دارید، حتما با این مشکل مواجه شده‌اید زمانی که قصد دارید یک کار را سریعا انجام دهید، برنامه‌های Spotify، Steam، Uplay و Discord یک به یک باز شده و سرعت لپ تاپ شما را کاهش می‌دهند.

یکی از راه‌های افزایش سرعت لپ تاپ غیر فعال کردن برنامه‌های استارت آپ در ویندوز است. برای این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید.

  1. به صفحه Startup در بخش App Settings بروید.
  2. در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید که کدام برنامه‌ها با شروع ویندوز، کار خود را آغاز می‌کنند. برنامه‌هایی مهم مثل آنتی ویروس‌ها و غیره با عبارت High Impact مشخص شده‌اند و شما می‌توانید آن را همچنان فعال نگه دارید.
  3. هر برنامه‌هایی که می‌خواهید خودتان آن را به صورت دستی فعال کنید مثل Spotify یا OneDrive را می‌توانید در این صفحه غیرفعال کنید تا به افزایش سرعت لپ تاپ خود کمک کنید.

4. برنامه‌های پس زمینه را غیرفعال کنید

اجرای این ترفند در لپ تاپ‌های قدرتمند که حافظه بسیار زیادی دارند و پردازنده آن‌ها نیز قوی است توصیه نمی‌شود. در تنظیمات Privacy Settings شما می‌توانید به صورت تکی برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند را مشاهده کنید و برنامه‌هایی که نیاز ندارید را غیرفعال کنید.

صدها ابزار ویندوز 10 وجود دارد که در پس زمینه اجرا می‌شوند و شاید شما هیچ نیازی به آن‌ها نداشته باشید. Windows News، Voice Recorder، Xbox Console Companion و غیره تنها برخی از این ابزارها هستند.

5. اپلیکیشن‌های ناخواسته را حذف کنید

در ویندوز 10 تعداد زیادی برنامه وجود دارد که به صورت ناخواسته در لپ تاپ شما نصب شده است و شما می‌توانید با حذف کردن آن‌ها به افزایش سرعت لپ تاپ خود کمک کنید. شاید واضح‌ترین اپلیکیشنی که با آن مواجه شده باشید، بازی Candy Crush است اما اگر به بخش App Settings ویندوز 10 خود بروید و به لیست Apps & features سری بزنید با حجم بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ها مواجه می‌شوید که تا به حال حتی یک بار از آن‌ها استفاده نکرده‌اید.

  1. برای حذف کردن برنامه‌ها به بخش Apps & features بروید.
  2. بر روی برنامه‌ها کلیک کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید.

اگر نمی‌دانید کاربرد هر برنامه چیست، قبل از حذف کردن آنها، در اینترنت به دنبال کاربرد برنامه‌ها بگردید و پس از آن اقدام به حذف برنامه کنید.

6. درایورهای خود را به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی درایور یکی از کارهایی است که می‌تواند به افزایش سرعت لپ تاپ شما کمک کند. برای بررسی به‌روزرسانی‌های لپ تاپ می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

  1. روی دکمه Home راست کلیک کنید.
  2. گزینه Device Manager را انتخاب کنید.
  3. بر روی سخت افزاری که قصد به‌روز رسانی آن را دارید راست کلیک کنید و گزینه Check For Update را انتخاب کنید.

اگر سخت افزار جدیدی نصب کرده باشید نیز در این لیست می‌توانید آن را مشاهده کنید.

7. سریع‌تر وارد شوید

صفحه قفل ویندوز 10 یک نوآوری بدون استفاده است. در این صفحه قبل از وارد شدن به صفحه باید صفحه را به بالا بکشید یا روی آن کلیک کنید، این کار باعث می‌شود تا فرآیند وارد کردن رمز و ورود به ویندوز برای شما کند شود.

برای سریع‌تر وارد شدن به ویندوز پیشنهاد می‌شود که به جای رمزهای طولانی از یک پین استفاده کنید. پین در واقع رمزهایی است که تنها 4 رقم می‌باشند و از عدد تشکیل‌ شده‌اند. انتخاب پین باعث می‌شود که نیازی به Enter زدن نداشته باشید و ویندوز به صورت اتوماتیک آغاز می‌شود.

شما حتی می‌توانید صفحه اولیه قفل ویندوز را حذف کنید. انجام این کار در ویندوز 10 Home و ویندوز 10 Pro متفاوت است.

نسخه ویندوز 10 Home

  1. در قسمت Run کلمه regedit را وارد کنید.
  2. به بخش HKEY_ LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft بروید و روی Windows راست کلیک کنید.
  3. گزینه New > Key را انتخاب کنید و اسم آن را Personalization بگذارید.
  4. پس از ایجاد یک تنظیمات رجیستری جدید، بر روی آن راست کلیک کنید و مقدار آن را DWORD (32-bit) Value بگذارید.
  5. اسم این کلید را NoLockScreen بنویسید.
  6. بر روی آن دو بار کلیک کنید و Value آن را 1 بگذارید.

ویندوز 10 Pro

  1. کلید ترکیبی Windows+R را بزنید.
  2. gpedit را تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید.
  3. بر روی Administrative Templates کلیک کنید و پس از آن Control Panel را باز کنید.
  4. در این بخش Personalization را انتخاب کرده و گزینه Do not display the lock screen را باز کنید و آن را با انتخاب گزینه Enabled غیر فعال کنید.
  5. پس از آن گزینه Apply را زده و سپس OK کنید.

سریع‌تر وارد شوید

8. Power Plan ویندوز را بررسی کنید

یکی از راه‌های افزایش سرعت لپ تاپ بررسی Power Plan ویندوز است. شما می‌توانید این گزینه را در کنترل پنل خود و پایین Hardware and Sound پیدا کنید.

با توجه به اینکه بیشتر اوقات لپ تاپ خود را مستقیم به برق می‌زنید یا از باتری آن استفاده می‌کنید، می‌توانید تنظیمات مختلفی را برای استفاده از حداکثر توان سخت افزار خود تعیین کنید. با انتخاب گزینه High Performance می‌توانید کاری کنید تا لپ تاپ شما با حداکثر توان خود کار کند.

9. غیرفعال کردن Tips

ویندوز 10 همیشه به دنبال این است که ابزارهای مفیدی را به کاربران خود ارائه بدهد، به همین دلیل شاهد سرویس Tips در ویندوز 10 هستیم که آموزش‌های مختلفی را به شما نشان خواهد داد.

ویندوز 10 به صورت پیش فرض سیستم شما را به صورت دوره‌ای اسکن می‌کند. این کار می‌توان بر پردازنده لپ تاپ شما تاثیر داشته باشد و عملکرد آن را کاهش دهد. شما می‌توانید آن را در بخش Setting ویندوز، در زیر Notifications and action خاموش کنید. برای این کار باید Get tips, tricks, and suggestions as you use Windows را غیرفعال کنید.

10. دمای لپ تاپ خود را مدیریت کنید

یکی از راه‌های بسیار خوب برای افزایش سرعت لپ تاپ، کنترل دمای سیستم با استفاده از برنامه‌هایی مثل HWMonitor است. دمای لپ تاپ یک مسئله حیاتی برای طول عمر و کارایی آن می‌باشد. اگر به‌طور مداوم از برنامه‌ها و نرم افزارهای سنگین مثل ابزارهای رندر سه بعدی استفاده می‌کنید که باعث داغ شدن سیستم شما می‌شوند، لازم است نکته بسیار مهمی را برای خنک کردن لپ تاپ خود رعایت کنید.

مطمئن شوید که دریچه‌های هوا لپ تاپ شما کاملا باز باشد و لپ تاپ خود را بر روی سطحی قرار بدهید که هوا در زیر آن جریان داشته باشد. برای این کار بهتر است لپ تاپ خود را به نحوی قرار بدهید تا فضای خالی بیشتری در زیر آن به وجود بیاید و گردش هوا بهتر شود.

11. ساخت Restore Point و برگرداندن سیستم به حالت قبل

برای انجام این تنظیمات لازم است تا گام‌های زیر را طی کنید.

  1. در قسمت Control Panel به بخش Security and System> System> System  Protection وارد شوید.
  2. گزینه system restore را انتخاب کنید.
  3. می‌توانید دکمه بزرگ Restore System را بزنید تا نسخه ویندوز خود را به نقطه بازگردانی ذخیره شده بازگردانید. با این کار می‌توانید سیستم را به حالت قبلی خود برگردانید.
  4. با انتخاب گزینه Configure می‌توانید تنظیمات برگرداندن سیستم را تغییر بدهید. با این کار اگر سیستم شما دچار مشکل شود، می‌توانید آن را به مرحله قبل برگرداندن تا مشکل سیستم شما برطرف شود.

12. مصرف CPU را بررسی کنید

یک قابلیت بسیار مفید در Task Manager وجود دارد که می‌توانید از آن برای افزایش سرعت لپ تاپ خود استفاده کنید. هنگامی که پنجره Task Manager را باز می‌کنید، در گوشه سمت راست و پایین صفحه گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید روی آن کلیک کنید.

با انتخاب این گزینه می‌توانید نمودار پردازنده خود را ببینید و مشاهده کنید که در حال حاضر چه میزانی از CPU شما در حال مصرف است. با نگه داشتن ماوس روی آن می‌توانید درصد دقیق آن را مشاهده کنید.

مصرف CPU را بررسی کنید

13. نرم افزارهای مخرب را بررسی کنید

در حالت ایده‌آل نباید هیچ برنامه مخربی در ویندوز شما وجود داشته باشد ولی می‌توانید برای مطمئن شدن ویندوز خود را با استفاده از برنامه‌های آنتی ویروس اسکن کنید تا در صورت وجود برنامه‌های مخرب، آن‌ها را شناسایی کنید.

برای اسکن ویروس‌ها می‌توانید از آنتی ویروس ویندوز 10 استفاده کنید.

  1. گزینه Windows Security را پیدا کنید.
  2. بر روی گزینه Virus & threat protection کلیک کنید. شما می‌توانید با استفاده از این ویژگی ویندوز، سیستم خود را اسکن کنید.
  3. Windows Defender به صورت خودکار سیستم شما را به صورت دوره‌ای اسکن می‌کند.

همچنین می‌توانید در این فهرست به‌روزرسانی‌های امنیتی را بررسی کرده و در صورت وجود آپدیت، Windows Defender را به‌روزرسانی کنید.

14. از Task Manager بهتر استفاده کنید

استفاده از بهینه Task Manager رمز کنترل روی ویندوز 10 است. بر روی Home راست کلیک کرده و گزینه Task Manager را انتخاب کنید.

  1. برای دسترسی سریع‌تر به این ابزار می‌توانید Ctrl+Alt+Delete را امتحان کنید.
  2. در Task Manager می‌توانید با انتخاب گزینه More details تجربه کاملی از این ویژگی ویندوز 10 را داشته باشید. شما می‌توانید تمامی فرآیندهای فعال و موجود در پس زمینه را مشاهده کنید.
  3. در این بخش می‌توانید بررسی کنید که هر برنامه چه میزان فشاری را روی CPU، GPU، هارد و مموری شما وارد می‌کند.
  4. اگر می‌خواهید میزان مصرف RAM دو مرورگر را مقایسه کنید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
  5. با راست کلیک روی هر برنامه و انتخاب End Task می‌توانید عملکرد آن را متوقف کنید. البته توجه داشته باشید که برنامه‌های زیادی وجود دارند که اجرا آن‌ها در پس زمینه برای عملکرد ویندوز ضروری است پس برنامه و فرآیندی را که نمی‌شناسید، متوقف نکنید.

15. از سرگیری مجدد برنامه‌ها هنگام راه اندازی را متوقف کنید

انجام این تنظیمات باعث می‌شود تا هم فرآیند خاموش شدن لپ تاپ شما کند شود و هم زمان بوت شدن آن افزایش پیدا کند.

  1. به بخش Accounts Settings بروید.
  2. در پایین گزینه Sign-in options یک گزینه به نام after an update or restart وجود دارد. این گزینه سعی می‌کند تا برنامه‌های فعالی که در خاموش کردن کامپیوترتان در حال کار بودند، مجددا شروع به کار کنند.

آن را Disable کنید.

16. فضای هارد خود را آزاد کنید

هر چه فضای هارد شما آزادتر باشد، عملکرد آن بهتر است. البته این مسئله در هاردهای قدیمی صادق است و اگر از هارد SSD استفاده می‌کنید این قضیه متفاوت است. برای هارد دیسک‌های قدیمی، پاک کردن درایورهای خود به صورت نیمه مرتب ایده بسیار خوبی برای افزایش طول عمر موثر هارد است.

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. در قدم اول سطل بازیافت ویندوز را خالی کنید. خالی کردن سطل بازیافت ویندوز می‌تواند حجم بسیار زیادی از حافظه شما را آزاد کند.

ویندوز 10 قابلیتی به نام disk cleanup دارد که می‌توانید آن را در بخش Windows Administrative Tools پیدا کنید. این گزینه باعث می‌شود تا فایل‌های قدیمی و بلا استفاده ویندوز شما پاک شده به افزایش فضای هارد دیسک شما کمک می‌کند.

17. سلامتی سیستم خود را با چک کردن عملکرد، بررسی کنید

یکی از ابزارهای مفید در ویندوز 10، قابلیتی به نام Performance Monitor است که می‌توانید با آن عملکرد لپ تاپ خود را بررسی کنید. شما می‌توانید با تایپ کردن perform /report در نوار جستجو به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

با فعال کردن این ابزار، می‌توانید لیست بسیار مفصلی از عملکرد لپ تاپ خود را مشاهده کنید. مشکلات مربوط به بارهای سیستم یا بار CPU در این گزارش مشخص است. شما می‌توانید بخش‌های مختلفی از سیستم را بررسی کنید و ببینید که در چه بخش‌هایی سخت افزار شما در حال انجام کار اضافه است.

18. همگام‌سازی را غیرفعال کنید

ویندوز 10 همیشه در حال همگام سازی اطلاعات است. از تم‌های شما تا اطلاعاتی نظیر رمزها، جستجو‌ها و داده‌های ابری همیشه در حال همگام سازی هستند.

اگر از سیستم عامل ویندوز در دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنید، این کار به نفع شما خواهد بود ولی در غیر این صورت فشار بسیار زیادی روی سیستم شما وارد می‌شود.

  1. به بخش Sync your settings بروید.
  2. در Accounts Settings می‌توانید برنامه‌هایی که قصد همگام سازی دارند خاموش کنید.

ممکن است بخواهید همگام سازی یک برنامه خاص مثل OneDrive را غیرفعال کنید. برای انجام این کار باید OneDrive را باز کرده و به قسمت تنظیمات برنامه بروید سپس در زیر تب Account گزینه Unlink this PC را انتخاب کنید.

19. جلوه‌های بصری را غیرفعال کنید

ویندوز 10 بسیار زیبا است ولی قسمت‌هایی از این سیستم عامل با مشکل طراحی بیش از حد مواجه است. شاید از نظر زیبایی‌شناسی این بخش‌ها به جلوه ویندوز کمک می‌کنند ولی اگر لپ تاپی با پردازش گرافیک یکپارچه دارید، این طراحی‌ها می‌تواند باعث کند شدن لپ تاپ شما شود. شما می‌توانید با ساده نگه داشتن این بخش‌ها به افزایش سرعت لپ تاپ خود کمک کنید.

  1. در زیر منوی System Properties یک تب با عنوان Advanced وجود دارد.
  2. دکمه Performance settings را در این صفحه بزنید تا شخصی سازی کامل تمام جلوه‌های بصری در ویندوز 10 انجام شود.
  3. بر روی گزینه Custom کلیک کنید و محتوای آن را تغییر بدهید تا بتوانید جلوه‌های انیمیشن ویندوز را غیر فعال کنید و سرعت ویندوز خود را افزایش بدهید.

20. استفاده از ReadyBoost

ReadyBoost یک ویژگی مفید برای لپ تاپ‌هایی با سخت افزار قدیمی یا محدود است و از حافظه قابل حمل برای ذخیره موقت داده‌ها و سرعت بخشیدن به سیستم شما استفاده می‌کند.

  1. شما می‌توانید با وصل کردن یک حافظه قابل حمل و کلیک راست روی درایو در File Explorer گزینه ReadyBoost را در بخش Properties انتخاب کنید.
  2. با انتخاب گزینه Dedicate this drive to ReadyBoost تمام فضای حافظه قابل حمل وصل شده برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

21. اجرا Defrag روی هارد لپ تاپ خود

اگر هنوز در سال 2020 از HDD در لپ تاپ یا رایانه شخصی خود استفاده می‌کنید، مهم است که به یاد داشته باشید که آن را مرتب Defrag کنید تا از بروز مشکل در آن جلوگیری کنید.

خوشبختانه ویندوز 10 دارای یک ابزار defrag داخلی است. برای دسترسی به این ابزار کافی است تا مراحل زیر را طی کنید:

  1. defrag را در بخش جستجوی ویندوز خود تایپ کنید.
  2. ابزار Defragment and Optimize Drives را باز کنید.
  3. در این ابزار هارد دیسک لپ تاپ خود را انتخاب کنید.
  4. روی گزینه Optimize کلیک کنید. بسته به اندازه هارد شما و میزان مشکلات موجود در آن انجام این فرآیند ممکن است مدتی طول بکشد.

اجرا Defrag بر روی هارد لپ تاپ خود

22. ایندکس جستجو را غیرفعال کنید

عملکرد جستجوی ویندوز 10 عالی است اما روند فهرست بندی (ایندکس) آن می‌تواند برای سیستم‌های قدیمی (فوق‌العاده اقتصادی) فرآیندی سخت و سنگین باشد.

  1. با جستجوی indexing options در کنترل پنل به منوی فهرست بندی دسترسی پیدا خواهید کرد.
  2. روی Modify  کلیک کنید و سپس روی Show all locations کلیک کنید.
  3. اگر می‌خواهید ایندکس را به طور کامل غیرفعال کنید، همه را در اینجا انتخاب کنید و بر روی OK کلیک کنید.

انتخاب این گزینه از ایندکس جستجوی ویندوز شما جلوگیری می‌کند و منابع سیستم را برای سرعت بخشیدن به لپتاپ شما آزاد می‌کند.

23. غیرفعال کردن شتاب سخت افزاری بر روی ماوس

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید، احتمالا قبلا این کار را کرده‌اید. شتاب سخت افزاری برای ماوس‌ها با حرکت دادن مکان نما در صورت حرکت سریع ماوس فیزیکی، تجربه کلی کار با ماوس را بهبود می‌بخشد.

  1. برای انجام این تنظیمات می‌توانید وارد کنترل پنل شوید.
  2. Hardware and Sound را انتخاب کنید.
  3. گزینه mouse settings را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  4. در قسمت Pointer Options، شما می‌توانید Enhance pointer precision را غیرفعال کنید. این همان گزینه‌ای است که ویندوز 10 آن را شتاب سخت افزاری درون سیستم عامل نام‌گذاری کرده است.
  5. همچنین می‌توانید حساسیت اولیه ماوس پایه را در اینجا تعیین کنید، اگرچه توصیه می‌کنیم این کار را از طریق کنترل‌های فیزیکی DPI روی ماوس‌های گیمینگ انجام دهید.

24. به‌روز رسانی خودکار را در لانچرهای بازی مسدود کنید

این کار بسیار ضروری است به خصوص زمانی که از اینترنت محدود استفاده می‌کنید. اگر از لانچرهای بازی مثل استیم یا اپیک گیمز استفاده می‌کنید به بخش Downloads این برنامه‌ها بروید و در قسمت Settings آن فرآیند به‌روز رسانی خودکار بازی‌ها را غیرفعال کنید.

25. برگرداندن نسخه بازی

این نکته برای گیمرها می‌تواند بسیار جالب باشد. لانچر استیم یک ویژگی بتا دارد که البته برای هر بازی موجود نبوده ولی بررسی آن کار سختی نیست. با استفاده از این ویژگی می‌توانید نسخه بازی خود را به به‌روزرسانی قبلی آن برگردانید.

  1. در بخش Library برنامه Steam بر روی بازی مدنظر خود راست کلیک کنید.
  2. گزینه Properties را انتخاب کنید.
  3. به تب Betas بروید.
  4. از اینجا می‌توانید نسخه‌های قدیمی بازی‌های خود را مشاهده کنید و حتی می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید. البته باید توجه داشت که این قابلیت برای بیشتر بازی‌های چند نفره آنلاین کار نمی‌کند.

26. قابلیت Focus Assist را غیرفعال کنید

یکی از کارهای اساسی برای افزایش سرعت لپ تاپ غیر فعال کردن Focus Assist است. برای انجام این کار طبق آموزش زیر عمل کنید.

  1. تب Focus Assist را در بخش System Settings پیدا کنید.
  2. بر روی آن کلیک کنید تا این قابلیت را تبدیل به Alarms only کنید.
  3. این کار باعث می‌شود تا در هنگام کار، پیام‌های مزاحم شما را آزار ندهند و همین مسئله به افزایش سرعت لپ تاپ شما کمک می‌کند.
  4. هر زمانی که از این قابلیت خارج شدید، می‌توانید پیام‌هایی که برای شما ارسال شده است را در بخش what you missed مشاهده کنید.

27. درایورهای GPU خود را به روز نگه دارید

یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت لپ تاپ برای گیمرها، به‌روز رسانی درایورهای GPU شماست. برای به‌روز رسانی GPU خود با توجه به مدل کارت گرافیک‌تان به سایت برند GPU خود بروید و آخرین نسخه درایور آن را دانلود و نصب کنید.

البته به‌روز رسانی درایور تنها از طریق نصب GeForce Experience نیست و شما باید در این برنامه به‌روز رسانی‌های جدید برای کارت گرافیک خود را جستجو کنید و سپس اقدام به دانلود این آپدیت‌ها کنید.

AMD و Nvidia هم برنامه‌های جستجوی مفیدی دارند که به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که GPU شما دقیقا چه مدلی است و چه درایورهایی را باید برای عملکرد بهتر آن دانلود کنید. اگر از کارت Nvidia جدیدتر استفاده می‌کنید، به جای دانلود نسخه Studio برای آپدیت کارت گرافیک خود از نسخه Game Ready استفاده کنید.

درایورهای GPU خود را به روز نگه دارید

28. فعال کردن Game Mode

فعال کردن Game Mode یک تغییر ساده است که البته تغییر زیادی بر عملکرد اکثر بازی‌ها نمی‌گذارد ولی می‌تواند عملکرد بسیاری از سیستم‌ها را بهبود ببخشد.

در زیر بخش Gaming Settings گزینه Game Mode را پیدا کنید و مطمئن شوید این گزینه فعال شده است و رایانه شخصی شما عملکرد حافظه را بهبود بخشیده و نرخ فریم در بازی‌ها بهتر می‌شود.

فعال کردن این گزینه باعث می‌شود، زمانی که در بازی هستید فرآیندهای مختلفی مثل به‌روز رسانی ویندوز انجام نشود. این امکان باعث می‌شود که در برخی از بازی‌ها نرخ فریم با ثبات‌تر را مشاهده کنید.

29. نصب دایرکت ایکس 12

ممکن است دایرکت ایکس 12 را قبلا روی لپتاپ خود نصب کرده باشید، اما یک روش آسان برای بررسی اینکه آیا آخرین نسخه از این ابزار کاربردی Microsoft API را دارید یا خیر، وجود دارد.

  1. کلیدهای ترکیبی Windows+R را بزنید تا کادر Run برای شما باز شود.
  2. در بخش مشخص شده عبارت dxdiag را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.
  3. وارد کردن این عبارت باعث می‌شود تا ابزار تشخیص DirectX باز شده و در اختیار شما قرار بگیرد.
  4. در پایین صفحه به شما نشان می‌دهد که کدام نسخه از دایرکت ایکس روی ویندوز شما نصب شده است.
  5. اگر دایرکت ایکس 12 نصب نشده است سریعا به‌روز رسانی‌های Windows خود را بررسی کنید و آن را نصب کنید.
منبع:Techradar
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار