نقدوبررسی انواع بازی ها

نقد و بررسی بازی SIFU

در هر دوره و بازه زمانی از فعالیت پر جنب و جوش صنعت بازی‌های ویدیویی، موج جدیدی از تصمیمات و تحرکات میان ناشران و سازندگان فراگیر و به اصطلاح ترند می‌شود و ظاهرا ترند این دوره نیز بازی‌های لایو سرویس هستندف عناوینی که بتوانند تا سال‌ها به فعالیت پول ساز خود ادامه دهند و برای سازندگان و ناشران درآمدزایی داشته باشند. نباید فراموش کنیم که ناشران بزرگی مانند مایکروسافت و سونی سخت به دنبال ساخت و عرضه لایو سرویس‌های خود هستند و حتی سونی هدف اصلی از خرید استودیو توانمند بانجی را ساخت بازی‌های لایو سرویس بیان می‌کند.

با تمام این اوصاف هنوز هم استودیوها و سازندگانی وجود دارند که به یک تجربه مفرح و سرگرم‌ کننده تک نفره ایمان دارند و معتقدند این تجربه تنها از طریق ارائه یک گیم‌پلی درگیرکننده و جذاب محقق می‌شود. استودیو فرانسوی sloclap نیز جزو همین استودیوها است. آن‌ها که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کردند، با بازی Absolver توانایی خود را در خلق مکانیزم‌های حساب شده و خاص برای یک سیستم فایتینگ نشان دادند و هر چند محصول اول آن‌ها از مشکلات اساسی رنج می‌برد اما، سیستم مبارزات آن را برای تجربه ارزشمند می‌ساخت.

اکنون sloclap پس از ۵ سال با بازی Sifu بازگشته و تبلیغات نسبتا وسیع و جامعی را نیز برای بازاریابی آن تدارک دیده بود و حال پرسش اصلی اینجاست: آیا سازندگان در عمل به وعده‌های خود مبنی برا ارائه یک گیم‌پلی جذاب و همچنین درس گرفتن از ایرادات بازی Absolver موفق بوده‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش و نگاهی به جوانب مختلف بای سیفو در ادامه با ما و نقد و بررسی بازی SIFU همراه باشید.

نقد و بررسی بازی SIFU

ینگ را بکش! – داستان بازی Sifu

sloclap با بازی Absolver نشان داد که داستان سرایی و خلق تعلیق جزو نقاط قوت آن‌ها نیست. هرچند در Sifu شرایط به مراتب بهتر است اما، باز هم نمی‌توان انتظار روایت پیچیده و به یادماندنی را از بازی داشت. داستان بازی در مسیر انتقام یک مبارز جوان از قاتلین استاد و مرشد وی خلاصه می‌شود. البته این بدان معنا نیست که داستان بازی کاملا نادیده گرفته می‌شود و در لحظاتی و بویژه در زمان رویارویی با شخصیت‌های اصلی در زنده کردن حال و هوای فیلم‌های رزمی و فیلم‌های با موضوع انتقام بسیار موفق عمل می‌کند.

داستان سیفو سرشار از ارجاعات و الهامات مختلف از فیلم‌ها و سکانس‌های معروف رزمی و انتقام محور است و تاثیرات بازی از عناوینی همچون بیل را بکش، پیر پسر و ساخته‌های اسطوره فیلم‌های رزمی، بروس لی به وضوح دیده می‌شود. البته تاثیر پذیری از بروس لی تنها به داستان سرایی بازی خلاصه نمی‌شود و تقریبا در تمامی بخش‌ها می‌توان آن را حس کرد.

در مجموع نباید از محصول جدید sloclap انتظار چندانی در بخش داستانی داشت اما، مطمئنا طرفداران فیلم‌های رزمی و محصولاتی که انتقام درون مایه اصلی آن‌ها است، می‌توانند با روایت بازی ارتباط برقرار کنند و اگر شما نیز از آن دسته مخاطبان هستید که جمله «انتقام غذایی است که بهتر است سرد سرو شود» شور و اشتیاق را در وجودتان تحریک می‌کند، نباید خود را از تجربه بازی Sifu محروم کنید.

ماتریکس، بروس‌لی و کونگ فو – گیم‌پلی بازی Sifu

نوشتن درباره گیم‌پلی Sifu حقیقتا دشوار است. از یک سو سیستم مبارزه حساب شده و لذت بخش و در عین حال چالش برانگیز بازی بدون شک نقطه قوت اصلی آن به شمار می‌رود و مهم‌ترین دلیل برای تجربه آن است و از یک سو نمی‌توان از برخی ایرادات آن چشم پوشی کرد. گیم‌پلی بازی به ۵ مرحله نسبتا طولانی تقسیم می‌شود که در انتهای هر مرحله یک باس قدرتمند انتظار مخاطب را می‌کشد. هر مرحله دارای استیج‌های مختلف است که به خوبی با توجه به شرایط و قدرت دشمنان بازی طراحی شده‌اند.

در نگاه اول شاید سیستم مبارزه بازی فشردن سریع دکمه و دفاع کردن به نظر برسد اما، این دیدگاه خیلی زود رنگ می‌بازد و جا به جایی دائمی دشمنان و حمله دست جمعی آن‌ها به سرعت مخاطب را گرفتار می‌کند. انتخاب موقعیت و لحطه مناسب برای حمله، دفاع، پری کردن یا جا خالی دادن و همچنین جایگیری مناسب در زمین مبارزه و تنظیم موقعیت نسبت به دشمنان، حرف اول را می‌زند و بازی خیلی سخت مخاطبان عجول و بی‌دقت را تنبیه می‌کند.

مکانیزم بالارفتن سن و بازگشت با سن بالاتر با هر بار مردن موردی است که به چالش و هیجان بازی می‌افزاید و مخاطب برای از دست ندادن حداکثر ظرفیت نوار سلامتی خود باید به بهترین و بهینه‌ترین شیوه هر مرحله را به پایان برساند. در برخورد اول ۵ مرحله به نظر ساعات گیم‌پلی کوتاهی را به مخاطب ارائه کند اما، سختی بازی و هسته گیم‌پلی که بر مبنای تمرین و تکرار دائمی و بهتر شدن در مبارازت بنا شده، باعث می‌شود به راحتی ساعات گیم‌پلی بازی تا ده ساعت نیز افزایش پیدا کند.

تکرار و تجربه چند باره یک مرحله شاید در یک بازی دیگر یک نکته منفی مهم تلقی می‌شد اما، در نقد بازی Sifu باید این نکته را مد نظر داشت که تلاش برای آزاد کردن مهارت‌های جدید و به اصطلاح گرایند کردن ستون اصلی محصول جدید sloclap است و موردی که در عین منفی بودن برای برخی مخاطبان، سبب جذاب شدن بازی برای بسیاری شده‌است.

با اینکه گیم‌پلی سیفو بسیار دقیق و جذاب پیاده سازی شده اما، این بدان معنا نیست که این بخش خالی از ایراد است. مشکل اصلی مربوط به شیب تند منحنی آموختن (Learning Curve) است می‌تواند در همان مرحله ابتدایی بسیاری از مخاطبان را از تجربه بازی منصرف کند و لذت بازی را برای آن‌ها بکشد. بازی پس از یک بخش آغازین کوتاه، خیلی سریع مخاطب را به دل گیم‌پلی سخت خود پرتاب می‌کند. موضوعی که بدون شک برای بسیاری از مخاطبان آزاردهنده است.

مورد بعدی حرکت بسیار بد دوربین بازی است که با توجه به ماهیت چالشی گیم‌پلی بازی به نقطه ضعف اصلی آن بدل شده‌است. در مکان‌های تنگ و بخش‌های حساس بازی به راحتی می‌توان اسیر شد و از جایگیری و حملات دشمنان غافل شد.

با تمام این اوصاف قطعا مبارزات سخت بازی می‌تواند برای مخاطبان هاردکور یک تجربه بسیار جدید و لذت بخش باشد و به لطف وجود میانبرها و قسمت‌های مخفی ارزش تکرار هر مرحله و در مجموع بازی بالا است.

اولویت بندی درست – گرافیک بازی Sifu

خوشبختانه استودیو sloclap هیچگاه سعی نکرد این موضوع که گرافیک محصول ۲۰۲۲ آن‌ها یادآور بازی‌های نسل هفتم و حتی نسل ششم از نظر گرافیکی است را مخفی کند. بازی قبلی آن‌ها نیز چندان در این بخش حرفی برای گفتن نداشت اما، باید به سازندگان برای انتخاب درست حوزه تمرکز اصلی آفرین گفت. هر چند بازی در بخش گرافیک فنی بسیار ضعیف است اما، گرافیک هنری بازی و قرارگیری آیتم‌های مختلف در محیط بازی علاوه بر راهنمایی مخاطب در مسیر درست، به خوبی وظیفه خود را مبنی بر فضا سازی درست و القای احساسات مختلف به مخاطب موفق ایفا می‌کند.

طراحی هنری هر یک از مراحل و استیج‌های بازی در عین مستقل بودن از یکدیگر، وظیفه یکسان دارند و آن‌ هم القای حس تازگی و فضا سازی درست از شرایط و ویژگی‌های آن مرحله خاص است که باید گفت سازندگان در این بخش بسیار موفق عمل کرده‌اند.

حملات تمام کننده (take downs) متنوع و جذاب هستند و هرگز و از پیاده کردن آن‌ها روی دشمنان خسته نمی‌شوید

انمیشین‌های بازی شاید از بار فنی و جزئیات زیادی برخوردار نباشند اما، از تنوع خوبی برخوردار هستند و چه در بخش مبارزه و وارد کردن ضربات مختلف و چه در زمان تمام کردن کار دشمنان با یک کمبو جذاب، می‌توان وسواس سازندگان برای هر چه طبیعی‌تر بودن این بخش و القای حس یک رزم‌کار قدرتمند به مخاطب را به خوبی حس کرد و در نقد بازی Sifu نمی‌توان چندان آن را نکته منفی تلقی کرد.

حال و هوای شرق – موسیقی و صداگداری بازی Sifu

در بخش موسیقی و صداگذاری نه می‌توان گفت سازندگان شاهکار و بی‌نقص عمل کرده‌اند و نه می‌توان ایراد خاصی به آن وارد کرد. در بیشتر بخش‌های بازی چندان خبری از موسیقی نیست و همین مسئله صدای اصابت ضربات مخاطبان و دشمنان به صورت و بدن یک دیگر را مهم‌تر و لذت بخش‌تر از پیش می‌کند. در معدود بخش‌های بازی که اثری از موسیقی به گوش می‌خورد، باید گفت هر ترک به درستی و دقت ساخته و انتخاب شده تا زمان هماهنگی با محیط‌ها و جهان بازی، هماهنگی خوبی با شرایط و تم بازی نیز داشته باشد.

بخش Photo Mode بدون شک کامل‎‌ترین و پر جزئیات‌ترین Photo Mode موجود در بازار نیست اما، به لطف محیط‌های چشمنواز بازی، تصاویری خاص و زیبا را می‌توان خلق کرد

در مجموع باید گفت سازندگان در این قسمت نیز سربلند خارج می‌شوند اما، نمی‌توان از پتانسیل از دست رفته بازی برای پرورش و خلق حال و هوای به مراتب ملموس‌تر به وسیله موسیقی صحبت نکرد. تم انتقام و حال و هوای شرقی بازی پتانسیل بالایی داشت که سازندگان از تمام آن استفاده نکردند.

جمع بندی نقد و بررسی بازی SIFU

حتی در اولین ساعات تجربه برای نقد بازی SIFU می‌توان به خوبی مسیر تکاملی که تیم سازنده استودیو sloclap از زمان عرضه Absolver تا به امروز طی کرده‌است را مشاهده نمود. گیم‌پلی سیفو نیز درست مانند برادر معنوی و بزرگ‌تر اش، Absolver حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مملو از مکانیزم‌های نوآورانه و حساب شده‌است و شاید اگر ایراداتی مانند قرارگیری بد دوربین و شیب تند منحنی یادگیری بازی نبود، می‌شد آن را بازی بی‌نقص نامید. عنوانی که مخاطبان بیشتری به آن جذب شوند.

علی رغم اینکه هنوز در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی هستیم و هنوز زمان زیادی تا پایان سال میلادی جاری باقی مانده و در لاین آپ امسال اسامی بزرگ زیادی از ناشران نامداری مانند سونی و نینتندو به چشم می‌خورد اما، محصول جدید Slocap برای اینکه به بهترین تجربه ۲۰۲۲ بسیاری، بویژه مخاطبان هاردکور تبدیل شود، از پتانسیل بالایی برخورد است و شاید حتی در برخی از بخش‌ها توانست اسامی بزرگ را کنار بزند و منتخب جشنواره‌های بزرگی مانند The Game Awards باشد.

 

verdict

Platform: PS4 – Score 8 out of 10

.sloclap has come a long way from Absolver to Sifu. This kung fu Challenging Beat ’em up game Offers many reasons to play it. but of course it is not for everyone
unfortunately Sifu’s greatest strength bcomes its biggest flaw, Developers still can not find a way to smooth their gameplay learning curve or maybe they choose not to
.either way this can make many gamers to avoid this genius game
.if you can make peace with Sifu’s steep learning curve & annoying camera, sloclap’s newest title can easily become one of your favorite games of 2022

نکات مثبت

  • سیستم مبارزات جذاب و چالشی و عمیق
  • ارزش تکرار بالا
  • هوش مصنوعی دقیق، طبیعی و مجازات‌گر دشمنان
  • الهام درست و هوش‌مندانه از عناوین رزمی و انتقام محور
نکات منفی

  • شیب تند منحنی یادگیری بازی که باعث رانده شدن بسیاری از مخاطبان از بازی می‌شود
  • قراگیری بد دوربین در مکان‌های تنگ و بخش‌های حساس بازی
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار