نقدوبررسی انواع بازی ها

بررسی بازی DEAD OR SCHOOL

رفتن به مدرسه یکی از دغدغه‌های اصلی زندگی هر نوجوانی است. مشکلات انجام تکالیف، استرس دوران امتحانات، قرار گرفتن در چهارچوب قوانین حاکم در محیط مدرسه و مهم‌تر از همه سختی بیدار شدن از خواب شیرین از جمله مواردی است که در نوجوانی با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم. اما در بازی DEAD OR SCHOOL قضیه برعکس است. این‌بار برای رفتن به مدرسه باید با مرگ دست‌وپنجه نرم بکنید و با کلی موجودات جهش یافته بجنگید تا خودتان را به مدرسه برسانید! برای این‌که بدانیم آیا این تلاش ارزشش را دارد یا نه با نقد و بررسی بازی DEAD OR SCHOOL  با ما همراه باشید.

یا مرگ یا مدرسه – بررسی بازی DEAD OR SCHOOL

DEAD OR SCHOOL یک عنوان دوبعدی کلاسیک با عناصر اکشن ماجراجویی/ نقش‌آفرینی/ هک اند اسلش است. بازی توسط یک تیم کوچک و ژاپنی سه نفره به نام Studio Nanafushi  ساخته شده است. DEAD OR SCHOOL داستان دختری به نام هیساکو را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد به مدرسه برود. هفتاد و پنج سال پیش جنگی بین انسان‌ها و موجودات جهش یافته شکل می‌گیرد که در نهایت انسان‌ها شکست می‌خوردند و آنهایی که جان سالم به در برده‌اند به زیرِ زمین پناه می‌برند. هر از گاهی تلاش‌هایی توسط گروه‌های مختلف برای از بین بردن موجودات جهش‌یافته شکل می‌گیرد اما هر کدام به نحوی با شکست مواجه می‌شوند. هفتاد و پنج سال می‌گذرد و انسان‌ها به زندگی در اعماق زمین خو گرفته‌اند و اندک افرادی باقی‌مانده‌اند که دنیای قبل از جنگ را به خاطر دارند. روزی مادربزرگ هیساکو برای او از مکانی به نام مدرسه تعریف می‌گوید. او از جذابیت‌های مدرسه با او سخن می‌گوید و همین امر باعث می‌شود تا نوجوان داستان ما تصمیم بگیرد دوباره به مدرسه برود و اینجا است که ماجراجویی او برای بازگشت به مدرسه شروع می‌شود.

هیساکو مسیر خود را از زیر زمین شروع می‌کند. تونل‌های مترو تنها مسیر‌هایی هستند که سالم باقی‌مانده و تنها راه ارتباطی با ایستگاه‌های دیگر و البته تنها راه خروجی و رسیدن به سطح زمین هستند. در این راه او با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شود که هر کدام نه تنها داستان خاص خودشان را دارند بلکه هیساکو را برای رسیدن به هدف مورد نظرش همراهی می‌کنند. داستان بازی به سبک زمان‌های تصویری  Visual Novel روایت می شود. با پیشروی در بازی به مرور داستان پروبال می‌گیرد و جزییات تازه‌ای از اتفاقی که سال‌ها قبل رخ داده است فاش می‌شود که به کلیت داستان بازی کمک می‌کند. بازی از داستان خوب و قابل قبولی برخوردار است. با این که هدف اصلی بازی رفتن به سطح زمین و ساختن یک مدرسه است ولی روند کلی روایت داستان طوری است که به مخاطب این اجازه را می‌دهد که با شخصیت‌ها و اتفاقاتی که رخ داده به خوبی همزاد پنداری کرده و آنها را همراهی کند.

شلوغ اما هیجانی – مکانیک‌های بازی DEAD OR SCHOOL

نوجوان داستان ما از همان ابتدا مجهز به سه نوع سلاح است که به سه کلاس سرد، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می‌شوند. یکی از نکات مثبت بازی تنوع بسیار بالای این سلاح‌ها در هر سه کلاس است که به مرور در اختیار مخاطب و هیساکو قرار می‌گیرد. اما این که چه اتفاقی افتاده که یک نوجوان به این سطح رسیده که توانایی استفاده از این همه سلاح را دارد سوال بزرگی است که از همان ابتدای بازی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم بازی به سبک‌ عناوین کلاسیک (Side-scrolling) دوبعدی است و بنابه اتفاقات داستانی ما از همان ابتدا باید با موجودات جهش یافته مبارزه کنیم. با کشتن و از بین بردن دشمنان توانایی‌های هیساکو ارتقا پیدا کرده و امتیاز و واحد پول دنیای داخل بازی را نیز به دست می‌آوریم. با پیشروی در بازی قدرت دشمنان نیز افزایش پیدا می‌کند و اگر با میزان توانایی کمتری به سراغ آنها برویم قطعا شکست خواهیم خورد. با کسب امتیاز و پول می‌توانیم سلاح‌های خودمان را ارتقا داده و حتی به آنها با توجه به علاقه خودمان انرژی و توانایی‌های خاصی را اضافه کنیم. این مجموع از امکانات باعث شده تا DEAD OR SCHOOL تا آخر همچنان سرحال باقی بماند و مخاطب را برای به دست آوردن توانایی بیشتر و استفاده از آنها جذب کند. داستان و شخصیت دوست داشتنی به اضافه کلی سلاح و کلی امکانات مختلف که می‌توانیم بر روی سلاح خود نصب کنیم از نکات مثبت بازی است. اما متاسفانه بازی ایراداتی دارد که به این نکات مثبت آسیب زده است.

متاسفانه بالانس قدرت در بازی مناسب نیست و بعضا شاهد مراحلی هستیم که باید با دشمنان بسیار قدرتمندی مبارزه کنیم که از توان شخصیت ما خارج هستند. گیم‌پلی بازی در مبارزات ریزه‌کاری‌های خاصی دارد که توجه کردن به همه‌ی آنها کار سخت و دشواری است و مخاطب باید هر لحظه با برنامه‌ریزی دقیقی به نبرد با دشمنان بپردازد. هیساکو به اضافه خط نوار سلامتی مجهز به یک نوار استقامت است که در نقشه‌ی بازی همیشه در دسترس است و ما می‌توانیم برای کسب امتیاز و بالا بردن توانایی‌های خودمان دوباره به مراحل ابتدایی و لوکیشن‌هایی که هنوز به آنها دست پیدا نکردیم برگردیم. مکان‌های مخفی مختلفی در گوشه کنار بازی قرار دارند که با پیدا کردن جوایز ارزشمندی نصیب‌مان خواهد شد. هر ایستگاه یک مرحله از بازی است و در انتهای هر مرحله با یک غولآخر روبرو خواهیم شد که این غولآخرها از تنوع خوب و بالانس مناسبی برخوردار هستند.

پیروزی و مهارت – مراحل بازی DEAD OR SCHOOL

هرچقدر که غولآخرها متفاوت و جذاب هستند، بالانس نامناسب دشمنان عادی به بازی آسیب زده است. تعداد دشمنان بازی بسیار زیاد است و سازندگان نتوانسته‌اند تقسیم‌بندی مناسبی در رویایی ما با دشمنان را شکل بدهند. برای مثال در آن واحد موج عظیمی از دشمنان در تنوع‌های مختلف که هر کدام قلق خاص خودشان را دارند به سمت ما سرازیر می‌شوند که در همان لحظه و در آن واحد مبارزه با آنها واقعا نفس‌گیر است. ما باید چند مورد را در هنگام مبارزه در نظر داشته باشیم و به آنها دقت کنیم. هیساکو به اضافه خط نوار سلامتی یک نوار استقامت نیز دارد که شامل تمام حرکات او می‌شود. از جاخالی دادن تا ضربه زدن به دشمن، پریدن و حتی تیراندازی کردن از میزان نوار استقامت هیساکو کم خواهد کرد. در این بین باید به وزن سلاح‌های خود توجه کنیم. هر چقدر سلاح سنگین‌تر باشد سرعت عمل ما نیز پایین خواهد آمد و به همین ترتیب میزان استفاده از خط نوار استقامت نیز بیشتر می‌شود. سلاح‌های ما نیز آسیب می‌بینند و خط نوار استقامت خودشان را دارند. هر چقدر از یک سلاح بیشتر استفاده کنید بیشتر آسیب دیده و در نهایت از بین رفته و بلااستفاده می‌شود. حال این موضوع را تجسم کنید که وسط موج عظیمی از دشمنان سرسخت حضور دارید و به هنگام مبارزه باید به همه این موارد توجه داشته باشید تا به سلامت مرحله را رد کنید.

سخت اما قابل تحمل – گیم پلی بازی DEAD OR SCHOOL

طراحی مراحل بازی در برخی بخش‌ها ضعیف و در برخی قسمت‌ها خوب است. اما حتی در بهترین نوع طراحی مراحل در محاصره دشمنان قرار می‌گیریم و تا زمانی که همه‌ی دشمنان حاضر در محیط را از بین نبریم هیچ گونه رهایی شکل نخواهد گرفت. به دفعات در طول یک مرحله در محاصره‌ی دشمنان مختلف قرار خواهیم گرفت و هر بار بدون این که فرصت بازیافت نیرو و موقعیت برای ذخیره به وجود بیاید مستقیما وارد یک دوره محاصره‌ی دیگر می‌شویم. این درحالی هست که نوار استقامت اسلحه‌ها محدود است و احتمالا تا پایان نبرد دوام نیاورند و با آسیب دیدن سلاح‌ها از بین رفته و موقعیت ما نسبت به دشمن ضعیف‌تر ‌شود. مکان‌های ذخیره مانند بو‌ن‌فایر‌های سری سولز با فاصله در هر مرحله پراکنده شده‌اند. با قرار گرفتن در این مکان‌ها کلیه توانایی‌ها و خط نوار سلامتی‌مان بازمی‌گردد. خوشبختانه امکان سفر کردن بین مکان‌های ذخیره وجود دارد. اختیارات شخصی‌سازی، خرید و فروش و البته ارتقای درخت مهارت در این مکان‌های ذخیره وجود دارد.

همان اندازه که در یک محیط کوچک باید با تعداد زیادی از دشمنان مبارزه کنیم بلکه به همان اندازه تصویری که بازی به ما ارائه می‌دهد بسیار کوچک است! در برخی مواقع اصلا معلوم نیست که چه چیزی در میدان حاضر در بازی در حال رخ دادن است. محیطی که بازی به ما ارائه می‌دهد بسیار شلوغ است. عکس شخصیت اصلی بازی، هیساکو با سلاحی در دست درگوشه‌ی از تصویر قرار دارد. نقشه‌ی بزرگ بازی یک گوشه از تصویر را گرفته است، جزییات سلاح‌ها و میزان خط نوار سلامتی و استقامت خودمان و دشمنان بخش پایینی تصویر را احاطه کرده‌ و تقریبا دیگر چیزی از مراحل و لوکیشن‌های داخل بازی باقی نمی‌ماند! این مشکل زمانی بیشتر می‌شود که یکی از شخصیت‌های بازی در وسط میدان مبارزه قصد داشته باشد نکته‌ای را گوشزد کند که با توجه به نوشتاری بودن دیالوگ‌ها ما دیگر عملا هیچ چیزی را در وسط میدان مبارزه نخواهیم دید.

موزیک شنیدنی اما گرافیک نادیدنی – گرافیک بازی DEAD OR SCHOOL

با توجه به کوچک بودن تیم سازنده نباید انتظار زیادی از گرافیک بازی داشته باشیم. روایت داستانی بازی حالت انیمه‌ای دارد و با شخصیت‌هایی زیبا و دوست‌داشتنی از نظر ظاهر انیمه‌ای روبرو هستیم. اما وضعیت گرافیکی بازی از نظر فنی افتضاح است. گرافیک فنی بازی حتی برای کنسول سوییچ هم بسیار پایین است و از این نظر بازی نمره قبولی را نمی‌گیرد. از طرفی موزیک و صداگذاری بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد. اگر اهل سریال‌های انیمه‌ی باشید برخی از قطعات بازی هستند که شما را به یاد موزیک‌های سریال زیبای «دفترچه مرگ» خواهد انداخت. صداگذاری بازی عالی خوب است و با این که دوبله‌ی صورت نگرفته اما هر لحظه احساس پویایی و زنده بودن شخصیت‌ها و محیط به مخاطب منتقل می‌شود.

جمع بندی بررسی بازی DEAD OR SCHOOL

تیم سازنده ایده‌ بسیار خوبی برای ساخت بازی DEAD OR SCHOOL داشته‌اند. ولی اثرات کمبود بودجه در جای جای بازی به وضوح دیده می‌شود و چه خوب می‌شد تا چنین افراد توانمندی می‌توانستند ایده‌های این‌چنینی خودشان را با خیال راحت و بدون دغدغه مالی بسازند.

Verdict

Platform: PS4 – Score: 6.5 out of 10

The development team of Dead or School had great ideas for this game, but the impact of the lack of financial resources can be clearly seen in various parts of the game. It would be great if the team could create a game based on such great ideas without dealing with a tight budget.

نکات مثبت

  • تنوع سلاح‌ها و مدیریت استفاده از آنها
  • انجام ماموریت‌های فرعی و تلاش برای تکمیل نقشه
  • اندک قطعات موسیقی
نکات منفی

  • داستان بازی جذاب نیست
  • شلوغی بیش از حد محیط‌های بازی
  • گرافیک فنی و بصری ضعیف
  • عدم تنوع در طراحی مراحل بازی را خسته کننده و تکراری می کند
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار