آموزش ها

طول عمر حافظه فلش یا فلش مموری چقدر است؟

از حافظه‌های فلش یو اس بی گرفته تا کارت‌های حافظه و فضاهای ذخیره‌سازی داخلی از نوع فلش، یکی از مهمترین سؤالاتی که همواره برای کاربران آن‌ها مطرح بوده، طول عمر این ابزارهای ذخیره‌سازی است. با اینکه مقاومت این نوع حافظه‌ها در برابر انواع آسیب‌های فیزیکی و نرم افزاری به مرور زمان افزایش یافته اما هنوز هم عمر محدودی دارند و نمی‌توان برای همیشه از آن‌ها استفاده کرد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به چند نکته جالب در مورد طول عمر حافظه‌های فلش و یا همان فلش مموری آشنا کنیم. نکاتی که بعضاً می‌توانند برداشت‌های نادرست ما از این نوع فضاهای ذخیره‌سازی را اصلاح کرده و دید بهتری نسبت به آن‌ها ارائه کنند. با ما همراه باشید.

انواع حافظه‌های فلش

طول عمر فلش مموری به میزان استفاده بستکی دارد و نه زمان

اولین نکته‌ای که در مورد حافظه‌های فلش باید بدانید این است که طول عمر این نوع حافظه‌ها به میزان استفاده از آن‌ها بستگی دارد و نه مدت زمانی که از خریدشان می‌گذرد. به عبارت دیگر اگر یک سری اطلاعات را بر روی یک فلش مموری ذخیره کرده و آن را برای مدتی حتی طولانی کنار بگذارید، هر زمان که به سراغش بروید اطلاعات شما به همان شکل اول در دسترس خواهند بود (البته به شرط رعایت اصول اولیه نگهداری از فلش مموری). در واقع، حافظه‌های فلش چرخه نوشتن و پاک کردن محدودی دارند و از لحاظ نرم افزاری پس از طی چندین مرحله از این چرخه با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین هر چقدر اطلاعات بیشتری بر روی حافظه فلش خود ذخیره و آن‌ها را پاک کنید، احتمال خراب شدن آن هم بیشتر می‌شود.

حافظه فلش

انواع مختلف فلش مموری‌ها طول عمر متفاوتی دارند

با اینکه همه فلش مموری‌ها در یک شکل و قیافه طراحی می‌شوند و عملکرد یکسانی دارند، اما انواع مختلفی از این نوع حافظه‌ها در بازار عرضه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به SLC ،MLC ،TLC و NAND اشاره کرد. بادوام‌ترین نوع در این بین، SLC یا Single-Level Cell می‌باشد که در هر سلول خود تنها یک بیت از اطلاعات را ذخیره می‌کند و دقیقاً به همین علت میزان ولتاژی که نیاز دارد پایین‌تر است. بنابراین استفاده از ولتاژ کمتر سبب می‌شود تا طول عمر حافظه افزایش پیدا کند. به طور معمول فلش‌های SLC توانایی بیش از 100 هزار بار نوشتن و پاک کردن اطلاعات را دارند.

MLC هم که مخفف عبارت Multi-Level Cell می‌باشد از لحاظ طول عمر در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. در این نوع حافظه‌های فلش، در هر سلول 2 بیت اطلاعات ذخیره می‌شود و به طور معمول می‌توان حدود 30 هزار بار اطلاعات را بر روی آن‌ها نوشت و پاک کرد. دقت داشته باشید که خواندن اطلاعات هیچ تأثیری بر طول عمر یک فلش مموری ندارند و تنها پاک کردن و نوشتن اطلاعات جدید از عمر آن کم می‌کند.

فلش مموری

فلش مموری‌ها دارای ابزارهای داخلی برای نظارت بر عملکرد و افزایش عمر خود هستند

فلش مموری‌ها در داخل خود دارای الگوریتم‌هایی موسوم به Wear Leveling هستند که به آن‌ها امکان می‌دهند از عملکرد صحیح خود مطمئن شوند. به کمک این الگوریتم‌های نرم افزاری، یک حافظه فلش قادر است طول عمر خود را به حداکثر میزان ممکن ارتقاء داده و از خراب شدن زودهنگام جلوگیری کند. فلش مموری‌ها همچنین فناوری‌هایی برای نظارت بر عملکرد خود دارند که باعث می‌شود نشانه‌های هر نوع خطایی تشخیص داده شده و در صورتی که نیاز به تعویض فلش مموری باشد، پیش از دست رفتن کامل اطلاعات این امکان مهیا شود.

امیدواریم این چند نکته کوتاه برای شما هم مفید باشند و بتوانید با دید بهتری نسبت به تهیه و استفاده از فلش مموری‌ها اقدام کنید. اگر هم تجربه خاصی در استفاده از این حافظه‌ها دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید. منتظر کامنت‌های شما هستیم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار