نقدوبررسی انواع بازی ها

بررسی بازی Rainbow Six Siege: پرفروش‌ترین عنوان یوبی سافت زیر ذره‌بین نقد

اگر به دنیای بازی‌های اکشن و آنلاین علاقه‌مند باشید، قطعاً نام بازی مشهور و پرآوازه Rainbow Six Siege به گوشتان رسیده است. سری بازی‌های Rainbow Six پیش از ارائه این نسخه حالتی داستانی و انفرادی داشتند. اما آخرین عنوان از این فرانچایز تبدیل به ماندگارترین عناوین رینبو سیکس شده و در حال حاضر لقب پر فروش‌ترین بازی تاریخ کمپانی یوبی‌سافت را به دوش می‌کشد. به همین بهانه در این مطلب قصد داریم تا به نقد و بررسی بازی Rainbow Six Siege پرداخته و نقاط قوت و ضعف این عنوان را آشکارتر سازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Rainbow Six Siege: یک جنگ جهانی 10 نفره!

بازی Rainbow Six Siege ترکیبی از مهارت‌های انفرادی و تاکتیکی است. بر خلاف سایر بازی‌های اکشن و آنلاین، در این عنوان تنها داشتن مهارت بالا در تیراندازی نمی‌تواند منجر به پیروزی شود. هر چند که داشتن چنین مهارت‌هایی برای پیروزی در بازی لازم است؛ اما به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را کافی دانست. در بازی R6 Siege همکاری تیمی و استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از شخصیت‌ها (یا همان اوپراتورها) حرف اول را می‌زند. اما چرا داشتن این ویژگی‌ها تا به این اندازه اهمیت دارد؟ و چه عواملی باعث شده تا بازی Rainbow Six Siege به فروش 36 میلیون نسخه‌ای دست یابد؟ در ادامه کاملاً به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی بازی Rainbow Six Siege
نقد و بررسی بازی Rainbow Six Siege

اوپراتورهای بازی Rainbow Six Siege: شخصیت‌هایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد

همان طور که اشاره کردیم، در بازی Rainbow Six Siege شخصیت‌های مختلفی وجود دارد و برای شروع بازی باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این شخصیت‌ها به دو دسته تدافعی و تهاجمی تقسیم‌بندی می‌شوند. در هر دور از بازی، پنج نفر به عنوان تیم مهاجم و پنج نفر به عنوان تیم مدافع بازی را آغاز کرده و پس از گذشت چند دور (که بسته به حالت بازی متفاوت و متغیر است) بازیکنان جای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند. در هر بازی وظایف مختلفی چون محافظت از یک گروگان و یا خنثی‌سازی یک بمب نیز تعریف شده است. بازیکنان مهاجم باید تا پیش از مدت زمان تعیین شده، وظیفه خود را به اتمام رسانده و یا تمامی بازیکنان حریف را از بین ببرند. در مقابل نیز بازیکنان مدافع باید تا تمام شدن مدت زمان از انجام وظیفه بازیکنان حریف جلوگیری کرده و یا با کشتن تمامی آن‌ها، دور را به نفع خود به اتمام برسانند.

هر بازیکن در ابتدای هر دور یکی از اوپراتورهای گروه مربوط به خود را انتخاب می‌کند. اوپراتورها علاوه بر تفاوت در تجهیزات (از جمله سلاح، آیتم‌ها، مقاومت سپر و غیره)، دارای قدرت‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند. برای مثال شخصیت FUZE که یک اوپراتور تهاجمی است، قابلیت نصب یک وسیله بر روی سطوح چوبی و پرتاب سه نارنجک کوچک به سطح پشتی آن‌ها را دارد. همچنین شخصیت دفاعی JAGER می‌تواند با نصب دستگاه‌های پیشرفته خاصی بر روی دیوار و یا سطح زمین، انواع نارنجک‌های دشمن را به سرعت خنثی کند. تاکنون بیش از 20 اوپراتور در هر یک از بخش‌های تدافعی و تهاجمی قرار داده شده و در هر فصل از این بازی، یک اوپراتور جدید با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به هر یک از این بخش‌ها اضافه می‌شود.

اوپراتورهای Rainbow Six Siege
هر اوپراتور با توجه به وظیفه خود، قابلیت منحصر به فردی دارد

هر اوپراتور دارای بیوگرافی و داستان خاص خود است. از این جهت با توجه به این که شخصیت‌های این بازی دارای ملیت‌های مختلفی هستند، بازی Rainbow Six Siege را می‌توان یک جنگ جهانی در ابعاد کوچک دانست!

محیط بازی Rainbow Six Siege

عنوان R6 دارای نقشه‌های مختلفی بوده که تعداد آن‌ها در آخرین به روز رسانی این بازی به حدود 14 عدد می‌رسد. هر نقشه دارای فضایی بزرگ و گرافیکی و البته یک محیط بسته در مرکز خود است. این محیط بسته به نقشه بازی ممکن است یک خانه، بانک، سفارت و یا هر مکان دیگری باشد. در آغاز هر دور تیم مدافع مسئول تله‌‌گذاری و ایمن سازی این محیط بوده و تیم مهاجم با استفاده از دوربین‌های کوچک و متحرک خود (که Drone) نام دارند، به شناسایی تله‌ها و موقعیت مورد نظر در داخل این محیط بسته می‌پردازند. پس از یک دقیقه قسمت اکشن بازی شروع شده و حمله و تیراندازی آغاز می‌شود.

نقشه‌های بازی Rainbow Six Siege از لحاظ گرافیکی بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. طراحی داخلی و خارجی آن‌‌ها به گونه‌ای است که در هنگام قدم زدن در طول آن، حس قرار گرفتن در محیط را خواهید داشت. از طرفی محیط بازی R6 از تخریب‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به غیر از برخی از سطح‌های غیر قابل شکستن (که تعداد آن‌ها بسیار محدود است)، اغلب دیوار‌ها و کف و سقف طبقات به وسیله گلوله و یا بمب قابل تخریب هستند. همین موضوع باعث شده تا تقریبا هیچ گوشه و کناری از محیط بازی برای کمین کردن امن نباشد. علاوه بر این تخریب‌پذیری محیطی به طبیعی‌تر شدن روند بازی نیز بسیار کمک کرده است.

محیط بازی Rainbow Six Siege
محیط بازی Rainbow Six Siege به شدت تخریب پذیر و واقع گرایانه است

یک بازی به شدت اعتیادآور

بازی Rainbow Six Siege در نوع خود به شدت اعتیادآور و مهیج است. اما این موضوع به هیچ وجه اتفاقی نبوده و دلایلی در پشت آن قرار دارد. یکی از نکات مثبت این بازی که باعث افزایش هیجان آن شده، تنوع نقشه‌ها و اوپراتورها است. با توجه به این که در هر دور دو تیم 5 نفره در مقابل یکدیگر قرار گرفته و هر کدام از آن‌ها آزاد به انتخاب یکی از اوپراتورهای خریداری شده خود هستند، می‌توان گفت که هیچ دو دوری از بازی مشابه یکدیگر نیست. امکان طرح نقشه‌های تهاجمی و تدافعی مختلف و نحوه پیاده‌سازی هر یک از آن‌ها در کنار نقشه‌ها و محیط داخلی بازی باعث شده تا امکان رخ دادن هر اتفاقی در طول بازی ممکن باشد.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده تا بازی Rainbow Six Siege اعتیادآور باشد، زمان‌بندی هوشمندانه در هر دور از بازی است. هر دور از بازی‌های اکشن و آنلاین و به خصوص بازی‌های سبک بتل رویال (مانند PUBG و فورتنایت) معمولا حدود 20 الی 30 دقیقه به طول می‌انجامد. هر چند که در نگاه اول طول هر دور از بازی رینبو سیکس نیز به همین اندازه به نظر می‌رسد. اما با این تفاوت که هر بازی به بخش‌ها 5 دقیقه‌ای تقسیم و مدت زمان شروع و اتمام آن‌ها بسیار کوتاه‌تر شده است. وجود تنوع و همچنین تغییر جایگاه از مدافع به مهاجم و یا برعکس در طول این بخش‌های کوچک، یکی از دلایلی است که باعث شده اغلب بازیکنان در طول انجام این بازی کنترل خود بر روی زمان را از دست بدهند!

آنلاین، ولی نه کاملاً!

با وجود این که بازی Rainbow Six Siege بر محوریت آنلاین و چند نفره ایجاد شده است، اما تمامی بخش‌های آن لزوماً چنین حالتی را ندارند. برای مثال بخشی با عنوان Situation در این بازی قرار داده شده که در آن باید سناریوهای از پیش نوشته شده‌ای را به صورت انفرادی و با کمک اوپراتوری که در اختیار شما قرار داده شده است، به سرانجام برسانید. هر چند که این قسمت از بازی بیشتر نقشی شبیه به بخش داستانی بازی For Honor را داشته و هدف آن آشنایی بیشتر بازیکنان با روند و نحوه بازی و البته اوپراتورها و ویژگی‌های خاص هر یک از آن‌ها است.

علاوه بر این، قسمت دیگری با عنوان Terrorist Hunt نیز در این بازی وجود دارد که در آن شما وظیفه نابودی و انجام عملیات خاصی را در برابر گروهی از تروریست‌ها دارید. این تروریست‌ها در واقع بات‌های بازی بوده و از هوش مصنوعی بهره می‌برند. با انجام این مراحل می‌توانید پول و تجربه‌ای را به عنوان پاداش به دست آورید. بخش Terrorist Hunt بازی Rainbow Six Siege هم به صورت انفرادی و هم به صورت آنلاین و چند نفره قابل اجرا است.

بخش آفلاین بازی Rainbow Six Siege
نمایی از تروریست‌های نقاب دار بخش Terrorist Hunt

یوبی‌ سافت و باگ‌های همیشگی‌اش

یدک کشیدن لقب پرفروش‌ترین بازی تاریخ یوبی سافت دلیلی بر کامل بودن مطلق بازی Rainbow Six Siege نیست. پیش از این کمپانی یوبی سافت به دلیل مشکلات فنی فراوان بازی‌های خود مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته بود. این مشکلات فنی ممکن است گهگاهی در بازی رینبو سیکس نیز خود را نشان دهند و با توجه به آنلاین بودن (و گاهی حیثیتی بودن بازی!)، بروز یک مشکل فنی در میان یک نبرد حساس و نفس‌گیر به هیچ وجه به مذاق بازیکنان خوش نمی‌آید.

بازی Rainbow Six Siege از لحاظ نظارت بر یک بازی سالم (چه از نظر جلوگیری از رفتار مسموم و آزاردهنده بازیکنان و چه از نظر جلوگیری از هرگونه تقلب و سیستم قدرتمند مسدودسازی افراد متقلب) در تلاش برای یک عنوان ایده‌آل است. همچنین این بازی در بروزرسانی‌های جدید خود سعی داشته تا تمامی مشکلات فنی و گرافیکی خود را به حداقل برساند. با این وجود اگر در خلال یک بازی شاهد مشکل فنی بد موقع و اعصاب خورد کن بودید، سعی کنید تا با حفظ آرامش از ایجاد ضربات فیزیکی به سیستم خود جلوگیری کنید! (هر چه باشد این موضوع تقصیر یوبی سافت است، نه سیستم شما!)

نقشه بازی Rainbow Six Siege
در این بازی هماهنگی و کار گروهی حرف اول را می‌زند

نتیجه‌گیری

بازی Rainbow Six Siege یک عنوان فوق‌العاده جذاب، هیجان‌انگیز و اعتیادآور برای طرفداران بازی‌های آنلاین و اکشن است. این عنوان می‌تواند مدت‌ها شما را سرگرم کرده و کنترل زمان را از دستتان خارج کند. بروزرسانی‌ها و ایجاد اوپراتورهای جدید در هر فصل و همچنین سیستم ضد تقلب بازی Rainbow Six Siege دو ویژگی رضایت‌بخش این بازی بوده و هر بازیکنی را با خیال راحت به فضای متنوع و سالم خود دعوت می‌کند. اگر در خرید و انجام این بازی مردد هستید، به یاد داشته باشید که رینبو سیکس تاکنون موفق به فروش بیش از 35 میلیون نسخه در سراسر جهان شده است و بعید است که این تعداد از بازیکنان در انتخاب یک بازی مناسب اشتباه کرده باشند!

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار