نقدوبررسی انواع بازی ها

بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice : اراده‌ای فراتر از مرگ

یک دشمن سامورایی رو در روی من ایستاده و به چشمانم خیره شده… در یک لحظه وی تیر و کمان عظیم خود را در دست گرفته و یک تیر به سمت من شلیک می‌کند. من دکمه دفع حمله را فشار می‌دهم و درنتیجه این کار با یک ضربه تیر در هوا پیش از رسیدن به من به دو نصف تقسیم می‌شود. با توجه به اطلاعاتی که از این دشمن دارم، می‌دانم که این پرتاب تیر تنها یک حرکت پوششی و گمراه‌کننده برای حمله وی با شمشیر است. در یک آن وی اقدام به زدن دو ضربه سریع می‌کند. من که از پیش انتظار این ضربات را دارم، با دو ضد حمله سریع به حریف پاسخ را می‌دهم. صدا و جرقه‌های حاصل از برخورد دو تیغ فضا را پر می‌کنند. ناگهان یک علامت قرمز رنگ بر روی سر حریف ظاهر می‌شود که نشان از یک حمله غیرقابل پاسخ دارد؛ حمله‌ای که پیش از این به خاطر آن چندین بار شکست خورده و کشته شده‌ام..

پس از دریافت این هشدار، ناگهان سامورایی با قدرتی وحشتناک رو به جلو و به سمت من حرکت می‌کند تا ضربه کاری خود را وارد کند. در آخرین لحظات من کلید مناسب برای رفع این حمله را فشار می‌دهم. در این لحظه شینوبی من پای خود را بر روی تیغ دشمن گذاشته و آن رو به صورت بی‌خطری بر روی زمین می‌کوبد. این عکس‌العمل به موقع من با صدایی شبیه به «بوووم» از جانب بازی پاداش می‌گیرد. اگر حریف من تنها یک دشمن معمولی بود، در این لحظه می‌توانستم شمشیر خود را در گلوی او فرو کرده و فواره‌ای از خون به راه بیاندازم. اما در برابر این سامورایی قدرتمند چنین چیزی ممکن نیست. حریف پس از چند ثانیه خود را به عقب می‌کشد، دوباره رو در روی من قرار گرفته و مبارزه از سر گرفته می‌شود…

بازی Sekiro Shadows die twice

این صحنه حماسی تنها قسمتی چند ثانیه‌ای از بازی Sekiro: Shadows Die Twice را شرح می‌دهد. بازی سکیرو از همان روزهای ابتدایی معرفی خود توانست توجه کاربران و منتقدان را به سمت خود جلب کرده و امتیازات خارق‌العاده‌ای (اغلب بالای 9 از 10) را کسب کند. اگر به سبک بازی‌های مبارزات انفرادی با سلاح سرد و یا به دوران و فرهنگ ژاپن باستان علاقه‌مندید، این بازی می‌تواند روح و روان شما را در دستان خود بگیرد. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

زندگی دوباره برای انتقام‌جویی

بازی Sekiro: Shadows Die Twice محصول استدیو فرام سافتور (FromSoftware) بوده که عناوین قدرتمندی چون سری دارک سولز (Dark Souls) و بلادبورن (Bloodborne) را در کارنامه خود دارد. اگر پیش از تجربه بازی سکیرو با این دو بازی پر آوازه استدیو فرام سافتور آشنایی داشته باشید، از همان دقایق ابتدایی متوجه خواهید شد که Sekiro یک بازی متمرکز بر هنر رزمی ژاپنی است که رگه‌هایی از عناوین موفق دارک سولز و بلادبورن در آن کاملا مشاهده می‌شود. اما این بدان معنی نیست که سکیرو چیز جدیدی برای ارائه ندارد. چرا که این بازی یک نسخه کاملا متفاوت از سبک مبارزات و صحنه‌های اکشن و مخفی کاری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد که در نوع خود یک سوژه کاملا جدید و بدیع است.

با این حال سکیرو همانند عناوین قبلی استدیو فرام سافتور یک چالش دشوار برای کاربران به حساب می‌آید که در آن خبری از تنظیم درجه سختی و مبارزات آسان و بدون دغدغه نیست. در این بازی سنگینی هر نبرد تن به تن را به خوبی بر روی دوش خود احساس خواهید کرد. با این حال بازی Sekiro: Shadows Die Twice می‌تواند بیش از 50 ساعت شما را با مبارزه شگفت‌انگیز با هیولاها، سبک مبارزه تن به تن با شمشیر و همچنین مناطق مخفی و اسرارآمیز خود درگیر کرده و درنهایت تجربه‌ای عمیق را در خاطرات شما به وجود آورد.

آغاز شکوهمند یک حماسه

داستان بازی Sekiro: Shadows Die Twice در مورد یک شینوبی ژاپنی به نام سکیرو است. همانطور که در صحنه‌های سینمایی ابتدای بازی نیز شاهد آن هستیم، سکیرو در دوران کودکی جنگ‌ها و قتل‌های بسیاری را به خود دیده و در بزرگسالی با فراگیری هنر‌های رزمی به یک شینوبی قدرتمند تبدیل می‌شود. در هنگام شروع بازی سکیرو یک نامه از جانب پدرخوانده خود دریافت می‌کند. در این نامه به وی مأمورت داده شده تا به هر نحوی از شخصیتی به نام ارباب کورو محافظت کند. در همان دقایق ابتدایی برای نجات این ارباب جوان، سکیرو ناچار به مبارزه با یک حریف بسیار قدرتمند می‌شود. در نهایت این مبارزه به مرگ و بریده شدن یکی از بازو‌های وی می‌انجامد. اما تقدیر برای وی سرنوشتی به جز مرگ را در نظر گرفته و این شینوبی  با هدف اتمام مأمورت خود و گرفتن انتقام به زندگی باز می‌گردد.

مکانیزم‌های آشنا با تجربه‌ای منحصر به فرد

برای همه گیمرهای با سابقه که سری دارک سولز را تجربه کرده‌اند، سبک مبارزه، قفل کردن بر روی دشمن در حین صحنه‌های اکشن و همچنین نحوه حمله و دفاع از خود در بازی سکیرو بسیار آشنا خواهد بود. در این عنوان نیز طراحی مراحل برای انجام مخفی‌کاری، مبارزات نزدیک و همچنین یافتن میانبرهایی برای اجتناب از درگیری و گذر از یک مسیر امن به زیبایی و شگفت‌انگیزی هرچه تمام‌تر نمایش داده شده‌اند. همانند bonfire ها در سری دارک سولز و یا Lanternها در سری بلادبورن، در این بازی نیز مجسمه‌هایی به شکل بت و در ظاهر خدایان وجود دارند که در کنار آن‌ها می‌توانید استراحت کرده و زخم‌های خود را درمان کنید، با استفاده از امتیازات جمع شده به پیشرفت شخصیت خود پرداخته و مهم‌تر از همه بدون نیاز به جابه‌جایی در طول نقشه به سرعت از کنار یکی از این مجسمه‌ها به مکان دیگری منتقل شوید. ویژگی انتقال سریع یا همان fast travel باعث می‌شود تا گیمرها از درگیری‌های غیرضروری اجتناب کرده و لذت بیشتری از اصل بازی ببرند.

در این بازی Checkpoint ها ظاهری بت مانند دارند

بدون شک Sekiro جزو همان دسته از بازی‌های سخت و چالش برانگیزی به مهارت‌های شما را به بی‌رحمانه‌ترین حالت ممکن می‌سنجد. با این وجود در خلال این بازی یک حس قدرت و توانمندی وجود دارد که از ماهیت عمیق این بازی ناشی می‌شود. به عنوان مثال علی‌رغم مسیرهای کوتاه و خطی بازی که آزادی عملی چندانی را به گیمر نمی‌دهند، هرگز برای دستیابی به یک مجسمه برای ذخیره روند بازی و پیشرفت شخصیت خود حس سردرگمی و دشواری نخواهید داشت. قرارگیری منظم و تعداد مناسب این نقاط امن باعث شده تا اضطرابی از جانب از دست رفتن امتیازات جمع شده شامل حال بازیکن نشود.

طراحی و مکانیک بازی: همانند یک نینجا حرکت کنید!

طراحی مکانیک و گرافیک بازی به دوره Sengoku ژاپن (مابین سال‌های 1467 تا 1615) مربوط می‌شود. این سبک از طراحی در نوع خود چیز جدیدی نیست و در برخی از بازی‌های دیگر شاهد آن بودیم. با این وجود سکیرو به لطف وجود یک بازوی مصنوعی پرکاربرد نوآوری‌هایی را در مخفی‌کاری، مبارزات و حرکات فراهم کرده که پیش از این در هیچ یک از بازی‌های سبک شینوبی شاهد آن نبودیم. برای مثال در سراسر گیم‌پلی بازی قادر خواهید بود تا از این بازوی مصنوعی به عنوان یک قلاب استفاده کرده و بر روی بام‌ها پرواز کنید.

در حالت کلی طراحی مراحل بازی سکیرو به شما امکان حرکت آزادتری در جهت افقی و پایین به بالا را می‌دهد. درنتیجه افرادی که این بازی را تجربه می‌کنند، هیچگونه نگرانی از بابت گیر افتادن در یک گوشه و سلاخی شدن توسط یک موجود خطرناک را نخواهند داشت. هر زمان که در این بازی مشکلی برای شما پیش آید، می‌توانید به جای جنگیدن همانند یک شوالیه، مانند یک نینجا فکر کرده و در صورت نیاز به نرمی از صحنه فرار کنید!

آزادی عمل در حرکت‌های عمودی در این بازی بسیار حیرت‌انگیز است

آزادی عمل در حرکت‌های عمودی علاوه بر گریز از صحنه خطر و پنهان شدن جهت ترمیم زخم‌ها، فواید دیگری نیز دارد. برای مثال با استفاده از این روش قادر خواهید بود تا خود را در موقعیت مناسبی برای حمله مخفیانه به دشمنان قرار دهید و یا به اکتشاف مکان‌های اسرارآمیز و اسطوره‌ای بازی بپردازید.

استدیو فرام سافتور پیش از این با ایجاد محدوده‌ای عظیم و حیرت‌انگیز برای شهرها در بازی‌های دارک سولز و بلادبورن توانایی خود در این زمینه را به رخ حریفان کشیده بود. با این حال در بازی Sekiro: Shadows Die Twice نیز گشت و گذار در قلعه پر پیچ و خم Ashina در همان ابتدای بازی همان حس شیرین و وجدآور را به شما القا خواهد کرد. اما موضوع زمانی جالب‌تر خواهد شد که شما از توانایی‌های خود در حرکات عمودی و پرواز بر روی پشت بام‌ها آگاه شوید. سرعت بالای روند اکتشاف و حرکت در بازی یک سورپرایز دلپذیر از جانب این استدیو برای کاربران خود بود.

اما این تمام ماجرا نیست. این حس شگفت‌انگیز در هنگام پرسه زدن در جنگل‌های غرق در مه آشینا، گذر از صخره‌های یخ زده دره سونکن و بسیاری از لوکیشن‌های بی‌نظیر دیگر این بازی تقویت می‌شود. با آزادی عمل موجود در مکانیک و نحوه حرکت در بازی، بدون نگرانی از وجود هر گونه مانع صعب‌العبوری می‌توانید در محیط خیره‌کننده این بازی قدم بزنید. با این حال محیط زیبای این بازی چندان هم امن نیست. در این بین موجودات و انسان‌هایی در سر راه شما وجود خواهند داشت که قصد کشتن شما را دارند. اما همین حرکت آزادانه در اغلب مواقع امکان اجتناب از یک درگیری را فراهم می‌کند. (مگر این که شما جزو گیمرهایی باشید که از هر درگیری کوچک و بزرگی استقبال می‌کنند!) نورپردازی این بازی نیز در نوع خود بی‌نظیر است. در هنگام پرسه زدن در میان درختان و ساختمان‌ها، تابش نور آفتاب از میان اجرام به اندازه‌ای طبیعی است که تقریبا می‌توانید گرمای آن را بر روی صورت خود احساس کنید.

یک شانس مجدد برای زندگی

عبارت Shadows Die Twice در عنوان بازی به صورت «سایه‌ها دو بار می‌میرند» ترجمه می‌شود. پس همانطور که از نام بازی نیز برمی‌آید، در این عنوان ما شاهد یک آزادی فراتر از دنیای مرگ هستیم. در این بازی در نقش یک شینوبی فناناپذیر پس از هر بار مرگ مجددا به زندگی باز می‌گردید. اما هر یک از این شانس‌های مجدد با شرایط و ملاحظات خاصی همراه هستند. درنتیجه باید در لحظه تصمیم مناسبی را برای بازگشت یا عدم بازگشت به زندگی اتخاذ کنید. در حالت پایه، پس از هر بار مرگ نیمی از تجربه و سکه‌های جمع شده خود را از دست می‌دهید و جمع‌آوری مجدد آن‌ها با بازگشت به محل مرگ امکان‌پذیر نیست. (البته لازم به ذکر است که در این بازی امکانی با نام امداد غیبی یا Unseen Aid وجود دارد. به کمک این مکانیزم قادر خواهید بود تا بدون جریمه شدن به زندگی بازگردید.)

مشاهده پیام کمک‌های غیبی پس از زنده شدن مجدد بسیار لذت‌بخش است!

هر بار که شما در کنار یکی از بت‌های سنگی استراحت می‌کنید، یک شانس زندگی مجدد به شما هدیه داده می‌شود. (حداکثر تعداد شانس‌های مجدد در حالت عادی تنها یک بار است و قادر به ذخیره‌سازی شانس‌های مجدد خود برای استفاده پی در پی نیستید.) پس از هر بار شکست در برابر یکی از دشمنان خود می‌توانید تصمیم به استفاده و یا عدم استفاده از این شانس مجدد خود بگیرید. همانند دیگر بازی‌های استدیو FromSoftware، در بازی سکیرو نیز مرگ تجربه‌ای برای یادگیری شما است. اما در صورتی که پیش از رسیدن به یک بت و استراحت در کنار آن دو بار کشته شوید، این احتمال وجود دارد که شما دچار یک بیماری کیهانی به نام Dragon Rot و بر روی تمامی شخصیت‌های غیر قابل بازی (یا همان NPC ها) تاثیر بگذارید. در این بازی شخصیت‌ها به صورت قابل مشاهده‌ای بیمار می‌شوند. هزینه این اتفاق نیز به وسیله کاهش احتمال بهره‌مندی از امداد غیبی نمایان می‌شود. در حالت عادی پس از هر بار مرگ به احتمال 30 درصد شما از یک امداد غیبی بهره‌مند شده و به خاطر شکست خود جریمه نمی‌شوید. اما به مرور زمان این احتمال کاهش یافته و تا 5 درصد می‌رسد.

با این وجود راه‌های متعددی برای ذخیره‌سازی پول و تبدیل تجربه جمع‌آوری شده به یک پیشرفت شخصیت و مهارتی وجود دارد که باعث می‌شوند مجازات‌های مرگ در این بازی چندان به چشم نیایند. در همان ابتدای بازی خواهید پذیرفت که مرگ به معنای از دست دادن نیمی از تجربه و سکه‌های استفاده نشده و ذخیره نشده شما است. اگر بتوانید با این موضوع کنار بیایید، لذت بازی برایتان دو چندان خواهد شد و همچنین در هنگام ظهور یک امداد غیبی بیشتر سورپرایز خواهید شد. در حالت کلی می‌توان گفت که بازی سکیرو بیش از آن که متکی بر مدیریت منابع و استفاده از سکه و تجربیات باشد، به توانایی شما در مبارزه با شمشیر بستگی دارد. از این جهت می‌توان با خیال آسوده‌تری شاهد از دست رفتن منابع در هنگام مرگ بود! همچنین در طول بازی روش‌هایی برای ذخیره تعداد بیشتری از شانس‌های مجدد وجود دارد که در لحظات حیاتی می‌توانند یک موهبت بزرگ به شمار آیند.

در نهایت همانطور که پیش از این نیز گفتیم پس از یک بار شکست خوردن باید در مورد استفاده یا عدم استفاده از شانس مجدد تصمیم بگیرید. چرا که احتمالا پیش از شکست اول، منابع بسیاری را مصرف کرده‌اید و در صورت استفاده از شانس مجدد باید با امکانات کمتری به این مبارزه ادامه دهید. اگر در حین مبارزه موفق به وارد کردن ضربات اساسی به حریف خود شده و دارای منابعی برای تجدید جان و درمان خود هستید، بهتر است مبارزه را ادامه داده و کار حریف را یکسره کنید. در غیر این صورت با پذیرفتن مرگ خود مجددا از موقعیتی کمی پیش تر به بازی باز خواهید گشت و با آگاهی بیشتر از نحوه مبارزه حریف، می‌توانید عملکرد بهتری را نسبت به دفعه پیش ارائه کرده و در صورت لزوم شانس مجدد خویش را نیز داشته باشید.

نبردی انفرادی

بازی Sekiro: Shadows Die Twice یک تجربه کاملا انفرادی و تک‌نفره است. این مسئله در نوع خود مزایا و معایبی دارد. از آنجایی که شما تنها بازیکن در این بازی هستید، در هر زمان دلخواهی امکان متوقف کردن آن و استراحت در میان مبارزات نفس‌گیر را خواهید داشت. اگر در خلال یکی از این مبارزات جا خالی دادن شما با شکست مواجه شد و دشمن یک ضربه با شمشیر سمی را بر بدن شما نواخت، اصلا جای نگرانی نیست! تنها کافی است تا بازی را متوقف کرده و از منوی تجهیزات، یک پادزهر و یک ماده درمان کننده را نوش جان کنید و سپس ادامه مبارزه را از سر بگیرید.

همواره در مورد بازی‌های تک نفری و انفرادی این نگرانی وجود دارد که پس از گذشت ساعاتی از بازی، گیمر تنهایی خود در یک دنیای بزرگ و پر از موجوداتی با هوش مصنوعی و غیرواقعی را درک کرده و به سرعت از بازی دل زده شود. اما سکیرو به لطف طراحی هوشمندانه خود از وقوع چنین فاجعه‌ای پیشگیری کرده و با قرار دادن بازیکن در محور حرکت دنیای پویای خود، از بروز این حس تنهایی جلوگیری می‌کند.

اما با این حال عدم وجود یک مبارزه نفر به نفر (PvP) با سایر بازیکنان آنلاین یک نقطه ناامید کننده برای این بازی است. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، بازی Sekiro به شدت مبتنی بر توانایی‌های گیمر در مبارزه با شمشیر و تاکتیک‌های رزمی است. هرچند که این مهارت محور بودن به اندازه بازی‌هایی مانند For Honor نیست. اما در صورتی که امکان مبارزه نفر به نفر میان دو شینوبی وجود داشت، بازی شمایلی بسیار حماسی‌تر از نسخه اکنون به خود می‌گرفت.

با شمشیر زنده بمان ، با شمشیر بمیر

در بازی سکیرو خبری از مبارزات آسان و کشت و کشتارهای چند نفر به یک نفر وجود ندارد. برای مثال اگر شما عناوینی چون Witcher 3 را تجربه کرده باشید، به خوبی تفاوت سکیرو را با چنین بازی‌هایی متوجه خواهید شد. در بازی سکیرو هر دشمن کوچک و بزرگی توانایی از پا درآوردن شما را دارد. درواقع همه چیز در این بازی به جا خالی دادن‌ها و وارد کردن ضربات صحیح و به موقع بستگی دارد. پس اگر به دلیل چند اشتباه توسط یک دشمن به ظاهر ساده شکست خوردید، اصلا تعجب نکنید!

هرچند که مکانیزم بازی در لحظات حساس و خطرناک به خوبی به شما هشدار می‌دهد. برای مثال اگر دشمن شما قصد انجام یک حرکت خطرناک را داشته باشد، پیش از انجام این اقدام یک تصویر شبیه به مثلث قرمز بر روی سر آن ظاهر می‌شود تا شما پیش از حمله از آن با خبر شوید. برخی از حملات در این بازی قابل دفاع هستند. اما برخی دیگر از حملات خطرناک هرگونه دفاعی را در هم می‌شکنند و برای نجات یافتن از دست چنین ضرباتی تنها باید خود را به سرعت از مسیر آن‌ها کنار بکشید. در این لحظات یک زمان‌بندی درست نقشی اساسی دارد. چرا که یک ثانیه دیرتر یا زودتر می‌تواند خسارت وحشتناکی را به سلامتی کاراکتر شما وارد کند.

در حین مبارزات، این علامت قرمز رنگ را به شدت جدی بگیرید!

سبک مبارزات بازی Sekrio منحصربه‌فرد بوده و از شیوه‌های مخصوص به خود پیروی می‌کند. به همین جهت ممکن است در اوایل بازی چندین بار شکست خورده و تسلط بر اعصاب خود را از دست بدهید! اما پس از چندین بار شکست بالاخره متوجه خواهید شد که در بعضی مواقع ایستادن در جای خود و استفاده از یک دفاع و واکنش به وسیله شمشیر می‌تواند جان شما را نجات دهد (و یا گاهی جان شما را بگیرد!). دلیل مقایسه این بازی با Witcher 3 به همین منظور بود. در بازی ویچر شما قادر هستید تا با پرش‌ها و جا خالی دادن‌های متوالی خود را از گزند هرگونه آسیبی رها کنید. اما در سکیرو هر عملی موقعیت مخصوص به خود را دارد.

پس از گذشت مدتی از بازی متوجه خواهید شد که بر خلاف ظاهر ابتدایی آن، سکیرو به هیچ وجه بازی بسیار دشواری نیست. هنگامی که دشمنان شما به سمتتان حمله می‌کنند، امکان دفاع و حتی یک ضربه ضدحمله به آن‌ها را خواهید داشت (مگر در شرایطی که حمله از نوع خطرناک و با هشدار قبلی از جانب بازی باشد). درنتیجه تنها کافی است تا در انتظار یک موقعیت مناسب مانده و در لحظه درست، حرکت درستی انجام دهید. حتی در هنگام حملات غیرقابل دفاع نیز امکان یک ضد حمله و وارد کردن ضربه‌ای اساسی به دشمن وجود دارد. اما انجام این کار نیازمند تمرکز بالایی بوده و یک ریسک به حساب می‌آید. درنتیجه در صورت مشاهده مثلث قرمز رنگ بالای سر دشمنان تصمیم با شماست: خود را برای یک ضدحمله استادانه آماده کنید و یا صرفا خود را کنار کشیده و آماده وارد کردن ضربات باشید.

با این حال برای از بین بردن دشمنانتان روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال یکی از این روش‌ها حالت مناسب یا همان posture است. در این بازی در کنار نوار سلامتی شما، یک نوار دیگر نیز به صورت موازی قرار گرفته که در طول مبارزه و در حین حمله و دفاع‌های صحیح پر می‌شود. این نوار به شما امکان قرارگیری در یک وضعیت مناسب و کشتن دشمن به صورت سریع و یک باره را فراهم می‌کند. برای مثال اگر شما موفق به دفاع در برابر یک حمله شوید و یا قادر به از بین بردن دفاع دشمن در برابر ضربات خود را باشید، در یک لحظه حریف در وضعیت مناسب قرار می‌گیرد. در این حالت می‌توانید در یک آن شمشیر خود را در دل او فرو کرده و یک پیروزی خون‌بار را برای خود رقم بزنید! درنتیجه حتی دشمنانی که دائما حالت دفاعی به خود گرفته و اجازه وارد کردن ضربات زیادی را به شما نمی‌دهند، در یک وضعیت مناسب بسیار آسیب‌پذیر ظاهر شده و به سادگی از بین می‌روند.

در حالت کلی در بازی سکیرو دست بازی در انتخاب تاکتیک‌ها و ابزار جنگی خواهید داشت. برای مثال شما می‌توانید با پرتاب کردن شوریکن (تیغ‌های مخصوص نینجاهای ژاپن) و یا بمب‌های دودزا حواس دشمنان را پرت کنید. بازوی مصنوعی نیز امکانات مفیدی مانند کشیدن دشمنان به سمت خود، وارد کردن ضربات مرگبار و یا حتی آتش زدن دشمنان را برای شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه روند بازی نیز ابزاری مانند چتر دفاع برای مقاومت در برابر ضربات سهمگین دشمنان نیز به شما تعلق خواهد گرفت.

البته برای مبارزه با تمامی حریفان نیازمند یک درگیری مستقیم و نفس‌گیر نخواهید بود. برای مثال گاهی اوقات ممکن است دشمن شما حیوانی بسیار وحشی و هجومی باشد که به سادگی امکان شکست دادن آن به صورت مستقیم وجود ندارد. در این حالت می‌توانید از یک شیوه قدیمی رایج بین گیمرها استفاده کرده و با استفاده از امکان حرکت در جهت عمودی آن قدر جا به جا شوید تا دشمن به طور کامل شما را گم کند. سپس با قرار گیری در یک موقعیت مناسب در پشت سر حریف، ضربات کاری خود را بر او وارد کنید. در هر حال نحوه ادامه مبارزه به میزان تسلط و البته حوصله شما بستگی دارد!

همچنین باید به این نکته توجه داشت که تنوع دشمنان در این بازی بسیار بالا است. درنتیجه نمی‌توان از یک روش به صورت موفقیت‌آمیزی برای مقابله با همه حریفان استفاده کرد. درواقع همپوشانی بسیار کمی در مورد روش‌های کارآمد برای مبارزه با یک حریف در این بازی وجود دارد. یادگیری نحوه حرکت، حملات، نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف هر یک از دشمنان ممکن است دقایقی طول بکشد و تا آن زمان باید بر روی پنجه‌های پا و رو در روی دشمن به یک رقص هولناک بپردازید تا به مرور زمان تاکتیک‌های مناسب برای مبارزه با آن را انتخاب کنید.

البته کسب اطلاعات لزوما نیازمند رو در رویی مستقیم با یک دشمن نیست. هنگامی که در دنیای پهناور سکیرو به گشت‌و‌گذار می‌پردازید، گاهی علامتی به شما نمایش داده می‌شود که نشان از یک گفت‌و‌گوی حاوی اطلاعات مفید دارد. در این زمان تنها باید خود را به قسمتی پنهان در نزدیکی آن گفت‌و‌گو رسانده و به شنود بپردازید. این اطلاعات کسب شده می‌توانند نقش مهمی در اتخاذ تصمیمات توسط شما در طول بازی داشته باشند.

مهارت‌ها و ابزارها

نحوه پیشرفت و ارتقا شخصیت سکیرو در طول این بازی بسیار تحسین برانگیز است. در حین بازی هیچ ویژگی یا عددی وجود ندارد که با افزایش و فعال کردن آن نحوه ادامه بازی ساده‌تر شود. در این بازی قادر به افزایش قدرت (Strength) خود برای آسیب زدن بیشتر به حریفان نیستید؛ چرا که هیچ قدرتی برای پیشرفت وجود ندارد. در عوض شما می‌توانید میزان جان و سلامتی (Vitality) و قدرت حمله (Attack Power) خود را برای افزایش میزان آسیب‌رسانی به دشمنان بهبود دهید. برای بهبود این دو فاکتور نیاز به آیتم‌هایی خواهید داشت که به صورت دشوار و در مقیاس‌های بسیار کم در هنگام شکست دادن دشمنان سرسخت و باس‌های بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد. تعداد این آیتم‌های مورد نیاز برای پیشرفت محدود است. با این حال می‌توانید با استفاده درست از همین تعداد اندک نیز شخصیت خود را به میزان دلخواه ارتقا دهید.

در حین بازی هیچ زره یا اسلحه خاصی وجود ندارد که با پیدا کردن و استفاده از آن قدرت شما افزایش یابد. در واقع از ابتدای ماجراجویی شما تا انتهای این داستان 50 ساعته، همان زره و همان سلاح‌های اولیه بازی در اختیارتان قرار خواهد داشت.

به این ترتیب در طول این بازی به جای این که وقت خود را صرف یافتن سلاح‌ها و زره‌های بهتر برای خود کنید، باید با تاکید بر داشته‌های اولیه خود نحوه استفاده هرچه بهتر از آن‌ها را یاد بگیرید. با این حال روح مفرح و لذت‌بخش یافتن زره‌ها و سلاح‌های جدید در گیم‌پلی این بازی در یافتن مزایا و قابلیت‌های جدید برای بازوی مصنوعی و برخی ویژگی‌های دیگر ظهور کرده است. درنتیجه گیمرها کاملا از لذت یافتن چیزهای جدید در محیط بازی بی‌بهره نخواهند ماند.

در این بازی امکان پرداخت هزینه و خرید ویژگی‌ها وجود ندارد. در عوض شما می‌توانید تجارب اندوخته شده‌ی خود از طریق گذر از مراحل و کشتن دشمنان را در یک درخت مهارت استفاده کرده و توانایی‌های جدیدی به دست آورید. برای مثال می‌توانید با استفاده از تجربیات خود قدرت مخفی‌کاری خود و درنتیجه آن کشتن ساده‌تر دشمنان را به دست آورید. همچنین قدرت‌هایی مانند بازیابی سلامتی در هنگام وارد کردن ضربات نهایی به دشمنان (که در نوع خود جزو بهترین ویژگی‌های تهاجمی بازی به حساب می‌آید) و یا افزایش حداکثر تعداد Spirit Emblemهای قابل نگه‌داری برای استفاده بیشتر از ابزارهای در دسترس در طول بازی به وسیله خرج کردن تجربه قابل کسب هستند.

درخت مهارت یکی از ویژگی‌های اساسی بازی سکیرو است.

در میان انواع مهارت‌های قابل فعال سازی، گزینه‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دشمنانتان را در یک چشم به هم زدن از صحنه روزگار محو کنید. درحالت کلی تعداد قابل توجهی از مهارت‌ها و تکنیک‌های قابل فعال سازی در بازی وجود دارند که هر یک از آن‌ها به طرزی باورنکردنی حس منحصربه‌فرد خود را به گیمر عرضه کرده و برای موقعیت‌های بسیار خاصی مناسب هستند.

به همین ترتیب بازوی مصنوعی و کاربردی سکیرو نیز دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که برای پیشرفت و دستیابی به آن‌ها باید در جهان بازی سیر کرده و این ملزومات گران‌بها را به دست آورید. پیشرفت‌های بازوی مصنوعی نیز مهارت‌ها و مزایای جنگی بسیاری را برای شما فراهم کرده و همانند مهارت‌ها، هر یک برای موقعیت خاصی مناسب هستند. برای مثال ویژگی Firecracker باعث وحشت‌زده شدن جانوران و حیوانات می‌شود. درنتیجه اگر با یک گله از گرگ‌ها رو به رو شده و یا دشمنی با اسب جنگی به استقبال شما آمد، استفاده از این ویژگی بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین ویژگی Loaded Spear باعث می‌شود تا دشمنان ضعیف‌تر را به سمت خود کشیده و آن‌ها را در محدوده ضربات خود نگه دارید. ویژگی Flamethrower نیز باعث پرتاب آتش به سمت دشمنان می‌شود. البته این ویژگی کاربردی فراتر از ایجاد خسارت مستقیم به دشمنان دارد. چرا که برخی از انواع حیوانات و انسان‌ها در این بازی از آتش وحشت داشته و استفاده از این ویژگی در برابر آن‌ها یک مزیت ارزشمند برای دستیابی به پیروزی به حساب می‌آید.

برخی دیگر از ابزارهای بازی جنبه عمومی‌تری دارند. برای مثال شوریکن (Shuriken) یک ابزار عمومی و ضروری برای ایجاد ضربه از راه دور است. همچنین ویژگی Mist Raven Feather باعث می‌شود تا با پشت سر گذاشتن ضربات دشمن، در یک موقعیت بسیار مناسب‌تری مانند پشت و یا بالای سر آن‌ها ظاهر شده و ضربات شمشیر خود را بر بدنشان بنوازید. ویژگی‌های دیگری چون Loaded Umbrella نیز برای دفاع در برابر برخی ضربات خاص دشمنان بسیار مفید و کاربردی هستند.

هر یک از این ابزارها به نوبه خود دارای درخت ارتقا مهارت منحصربه‌فردی هستند. با جمع‌آوری منابع ارزشمند قادر خواهید بود تا نسخه ارتقا یافته و بهتری از این ابزار را به همراه داشته باشید. برای مثال سپر Loaded Umbrella در نوع ابتدایی و پیشفرض خود همچنین کاربردی و مفید است. اما با ارتقا دادن آن می‌توانید به میزان قابل توجهی از خسارات وارده به خود را کاهش داده و در یک لحظه حیاتی در حین مبارزه جریان بازی را به نفع خود تغییر دهید. هرچند که ارتقا این ابزار هزینه‌بر بوده و گران هستند. اما در صورتی که بتوانید آن‌ها را تا حد توان ارتقا داده و با مهارت‌های فعال شده خود ترکیب کنید، به یک ابزار ویران کننده و قدرتمند تبدیل خواهند شد.

داستانی خطی و شاید کسل کننده!

پس زمینه بازی سکیرو به هیچ وجه کمبودی از بابت جو و فضای غنی ژاپنی ندارد. اما با این وجود روند داستانی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند. از یک طرف داستان بازی Sekiro: Shadows Die Twice بسیار ساده بوده و در حد و اندازه‌های عناوین استدیو فرام سافتور نیست. در طی این بازی شما یک شینوبی مسلح هستید که با حالتی شجاعانه و جان بر کف از ارباب خود پیروی کرده و برای وی می‌جنگید. از طرف دیگر داستان این بازی در مراحل و بخش‌های خود روندی خطی دارد. کاراکترهای موجود در بازی با عبارت‌هایی منسجم و از پیش تعریف شده با شما گفت‌و‌گو کرده و شما را در طول داستان بازی به پیش می‌برند. تصمیم‌گیری برای اتخاذ یک تصمیم درست در این بازی بسیار ساده بوده و بر خلاف عناوینی چون Witcher 3 برای انجام یک کار نیازمند تامل عمیق و فراوان نیستید.

اگر منصفانه به مسئله نگاه کنیم، این موضوع در ذات خود یک نقطه ضعف و ویژگی منفی نیست. هرچه باشد سکیرو یک بازی رایانه‌ای است و کمتر کسی در حین یک بازی و تفریح علاقه‌مند به تفکر عمیق است! اما با این حال در طول این بازی ممکن است حس کنید که شما همواره در حال انجام دادن کار‌هایی هستید که بقیه از شما خواسته‌اند. درواقع مکانیزم این بازی به گونه‌ای است که گیمر بر روی تصمیمات بازی نقش مهمی ایفا نمی‌کند. همه مراحل شبیه به دستوراتی هستند که باید پیروی شوند. روند خطی داستان باعث شده تا شما قادر به اتخاذ تصمیمی مهم و سرنوشت‌ساز برای پیشبرد بازی نباشید. این موضوع اندکی نقش گیمر را ضعیف جلوه داده و از کشش بازی می‌کاهد.

همانطور که گفتیم فضای بازی Sekiro: Shadows Die Twice نشان دهنده یک عصر خونین و تاریخی در ژاپن است. اما وجود برخی از عناصر در آن باعث شده تا این بازی از یک حالت رئالیسم دور شده و جوی غیرمعمول و ماورایی داشته باشد. البته برای درک این موضوع نیازی به بسط جزئیات بازی نیست. برای مثال شانس زندگی مجدد پس از مرگ یک ویژگی اساسی در این بازی است. با این حال شواهد و مدارک علمی چنین پدیده‌ای را در قرن 15 میلادی در میان مردم ژاپن تایید نمی‌کنند! درواقع اغلب وقایع و المان‌های این بازی ریشه در اساطیر و افسانه‌های ژاپنی دارد.

به بیان دقیق‌تر بازی Sekiro: Shadows Die Twice آمیخته‌ای از فضای افسانه‌ای با داستان و محیط واقع‌گرایانه است. هنگامی که در دنیای این بازی قدم می‌زنید، فضای طبیعی، جنگل‌ها و مناظر چشم‌نواز آن به همراه یک موسیقی پس‌زمینه افسون کننده ذهن و جسم شما را در خود غرق می‌کنند. موسیقی متن بازی سکیرو به نسبت شرایط مختلف تغییر کرده و در هر لحظه حس و حال خاص آن شرایط را در شما به وجود می‌آورد.

اگرچه بازی Sekiro نسبت به سایر عناوین استدیو فرام سافتور یک تجربه مستقیم و خطی‌تر را ارائه می‌کند، با این حال محیط رازآلود و تعاملی این بازی باعث شده تا چیزی از جذابیت‌های آن کاسته نشود. گاهی در طول بازی به چیزهای عجیبی برخورد می‌کنید. برای مثال ممکن است از زبان افراد شایعاتی در مورد یک شمشیر بشنوید که قادر به باز کردن یک دروازه به سوی جهان پس از مرگ است و یا ممکن است ساختمانی بر روی یک کوه را مشاهده کنید که به ظاهر غیرقابل دسترس می‌رسد. هر یک از این موارد معماهایی هستند که با حل کردن آن‌ها به پاداشی دست خواهید یافت. برای حل این معماها باید تلاش کنید تا چیزهایی که در ظاهر و به سادگی دیده نمی‌شوند را ببینید. مهم‌تر از همه ممکن است

در این بازی سرنخ‌های مبهمی به دستتان برسند که تا آخر بازی قادر به اکتشاف آن‌ها نباشید. همین موضوع می‌تواند شما را برای شروع مجدد بازی از طریق New Game+. تشویق کند. بله، این بازی دارای قسمت New Game+. است. به این معنا که پس از اتمام آن می‌توانید با حفظ تجربیات و تجهیزات خود، مجددا به تجربه سکیرو بپردازید.

نتیجه‌گیری

بازی Sekiro: Shadows Die Twice محصول استدیو فرام سافتور یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و تا حدی مخفی‌کاری است که به مهارت‌های گیمر در فنون مبارزه به وسیله شمشیر و سلاح سرد بستگی دارد. سبک مبارزات متفاوت این بازی باعث می‌شود که در ابتدا گذر از مراحل آن بسیار سخت و دشوار به نظر آید. اما با گذر زمان و آشنایی با مکانیزم‌های مبارزه، راه و روش آن بیشتر نمایان می‌شود. هر یک از ابزارهای قرار گرفته در این بازی به معنای واقعی کلمه جایگاه مخصوص به خود را داشته و طراحی آن‌ها به هیچ وجه تصادفی و بی‌هدف نیست. سکیرو یک تجربه جدید با تکیه بر ایده‌هایی شناخته شده و آشنا است که می‌تواند یک بازی مستقل و متفاوت از عناوین مشابه خود باشد.

با اقتباس از وب‌سایت IGN

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار