نقدوبررسی انواع بازی ها

بررسی بازی The Legend of Zelda: Link’s Awakening: بازگشتی باشکوه به یک ماجراجویی قدیمی

بازی The Legend of Zelda: Link’s Awakening اولین بار در سال 1993‌ و برای پلتفرم Game Boy عرضه شد؛ ولی هنر تیم بازطراحی بازی کاری می‌کند که این ماجراجویی قرن بیستمی، یک بازی مدرن با ظاهری امروزی به نظر برسد. بله! شما نه با یک بازی جدید بلکه با یک بازسازی حرفه‌ای از عنوانی بیست‌و‌شش ساله طرف هستید. تقریباً همه‌چیز درباره نسخه‌ بازسازی شده جدید به نظر می‌رسد، از محیط سرسبز و پرجزئیات بازی و دنیای رنگارنگ آن گرفته که به‌خوبی حس زندگی کردن در یک دنیای مینیاتوری را به بازیکن القا می‌کند، تا نقشه‌ی پیچیده بازی که شما را مجبور می‌کند برای پیشروی در محیط، به تک‌تک قدم‌هایتان فکر کنید.

ماجراجویی، این بار در دنیایی جدید

به جرأت می‌توان گفت Link’s Awakening یکی از عجیب‌ترین نسخه‌های مجموعه افسانه زلداست. علی‌رغم نام نمادین این مجموعه که این بازی همچنان آن را یدک می‌کشد، در این نسخه هیچ اثری از شاهزاده زلدا نیست. بازی حتی در سرزمین فانتزی Hyrule اتفاق نمی‌افتد. در عوض، بازی با غرق شدن قایق لینک و نجات پیدا کردن او با رسیدن به یک جزیره مرموز شروع می‌شود. جایی که در آن یک کوه عظیم با یک تخم‌مرغ خال‌خالی در قله آن قرار دارد. خیلی زود، لینک متوجه می‌شود که آن تخم‌مرغ، خانه یک موجود عجیب به نام “wind fish” است و تنها راه خروج از جزیره، بیدار کردن اوست. برای این‌کار، لینک باید ابتدا هشت ساز موسیقی را از سرتاسر جزیره پیدا کند و برای بدست آوردن این هشت ساز، باید کیلومترها درون جزیره راه برود.

به جرأت می‌توان گفت Link’s Awakening یکی از عجیب‌ترین نسخه‌های مجموعه افسانه زلداست.

لینک درحال ماهی‌گیری
دنیای بزرگ بازی، ماجراجویی را برای شما لذت‌بخش می‌کند.

تجربه‌ای جدید اما نوستالژیک

مثل تمامی نسخه‌های افسانه زلدا، دنیای بازی محیطی بزرگ را برای ماجراجویی در اختیار شما می‌گذارد. دنیایی پر از سیاه‌چاله‌ها و دشمنان مختلف که عبور از هرکدام، ابزار جدیدی را برای پیشروی در بازی در اختیارتان می‌گذارد. تمام جزیره، مثل یک پازل بزرگ و درهم است که لینک با بدست آوردن هر قدرت یا آیتم جدید، یک قدم به حل آن نزدیک‌تر می‌شود. برای مثال در طول بازی شما بارها به نقاطی غیر‌قابل‌عبور می‌رسید که باید با بدست آوردن امکانات جدید در طول بازی، از آن‌ها گذر کنید. مثلاً ممکن است یک سنگ راه را بند آورده باشد که در ابتدای بازی زور بلند کردن آن را نداشته باشید یا به چاله‌ای برسید که برای پریدن از روی آن زیادی ضعیف هستید.

یکی از جالب ویژگی‌های این نسخه، اشارات فراوان به یکی دیگر از مجموعه‌های بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی یعنی Super Mario است. برای مثال بعضی از کاراکتر‌های فرعی بازی شباهت غیر‌قابل انکاری با ماریو و لوییجی – شخصیت‌های سری Super Mario – دارند؛ یا برخی از قسمت‌های بازی که با سبک side-scrolling مشابه سری بازی‌های Super Mario طراحی شده‌اند و در آن‌ها کاراکتر‌های آشنایی چون goombas به چشم می‌خورند. با این حال دنیای Link’s Awakening، همچنان حس‌و‌حال نوستالژیک مربوط به مجموعه خود را حفظ کرده‌است.

بی‌شک اما مهم‌ترین ویژگی بازسازی Link’s Awakening، پایبندی آن به نسخه اصلی بازی و همزمان هیجان انگیز بودن آن برای مخاطب امروزی است. بازی در بیشتر اوقات، اصلاً قدیمی و تاریخ‌گذشته به نظر نمی‌رسد؛ هرچند روند پیشروی بازی در مواردی اندک، حوصله‌ی بازیکن را سر می‌برد و یا زمان‌هایی در بازی پیش می‌آید که به خاطر از یاد بردن نکته‌ای کوچک، مدت زیادی در یک مکان گیر می‌افتید. با این حال این نسخه هم مانند سایر نسخه‌های افسانه زلدا، مواردی را برای راهنمایی بازیکن در بازی قرار داده است. مثلاً جغد‌های مرموزی که شما را برای پیشروی در بازی راهنمایی می‌کنند یا پیرمردی خجالتی به نام Ulrira که می‌تواند از طریق تلفن با شما در ارتباط باشد.

لینک در دنیای ماریو
برخی از المان‌های بازی از مجموعه SuperMario الهام گرفته شده‌اند.

بازگشتی باشکوه به یک ماجراجویی قدیم

مدرن‌ترین ویژگی بازی اما با اختلاف زیاد، گرافیک هنری آن است. دنیای Link’s Awakening، همزمان زیبا و قابل ستایش است و این زیبایی همراه با جزئیات گوناگون مخفی‌شده در جهان بازی، بازیکن را به جستجوی بیشتر در جزیره Koholint ترغیب می‌کند. کاراکتر‌های بازی مثل مجسمه‌های دست‌ساز یک دنیای عروسکی به نظر می‌رسند و افکت tilt-shift اعمال شده بر روی محیط، باعث تارشدن کناره‌های تصویر و کوچک‌تر به نظر رسیدن بیش‌ازپیش کاراکتر‌های بازی می‌شود. این موضوع باعث شده تمام محیط بازی – حتی عنکبوت‌های تک چشم آن – جذاب و دوست‌داشتنی به نظر برسند.

دنیای Link’s Awakening، همزمان زیبا و قابل ستایش است.

گرافیک هنری زیبای بازی
گرافیک هنری بازی قابل ستایش است.

صداگذاری حرفه‌ای، مکمل گرافیک زیبا

نقطه قوت دیگر Link’s Awakening، صداگذاری قابل تحسین بازیست. صداهایی مثل قدم زدن لینک روی گودال‌های پر از آب یا صدای تلاش او هنگام هل دادن یک مجسمه سنگین به خوبی در بازی پیاده‌سازی شده‌اند. یا حتی صداهایی مثل گاز زدن لینک به یک سیب کاملاً با حس‌و‌حال بازی هم‌خوانی دارند و به زیبایی آن اضافه می‌کنند. صداگذاری بازی به قدری زیباست که ممکن است در میانه بازی، به خودتان بیایید و متوجه شوید که دقایقیست درحال گوش دادن به آواز خواندن یک NPC هستید!

ممکن است در میانه بازی، به خودتان بیایید و متوجه شوید که دقایقیست درحال گوش دادن به آواز خواندن یک NPC هستید!

لینک درحال گاز زدن سیب
لینک در حال گاز زدن یک سیب!

نتیجه‌گیری

سری افسانه زلدا پیشینه‌ای طولانی دارد و در طول نسخه‌های مختلف دچار تغییرات فراوانی شده‌است تا از نسخه اول خود بر روی پلتفرم NES، به بازی حیرت‌انگیزی مثل Breath of the Wild تبدیل شود. با این حال در طول تمامی این سال‌ها، تمرکز خود بر روی المان ماجراجویی در این مجموعه را حفظ کرده و از مسیر اولیه خود خارج نشده است. مجموعه افسانه زلدا در این مدت طولانی بزرگ‌تر، گران‌تر و پویا‌ترشده است؛ Link’s Awakening بازگشتی باشکوه به یک ماجراجویی قدیمیست. بازگشتی به دورانی ساده‌تر که در آن کلماتی مثل“Open-World” هنوز اختراع نشده بودند. اما به‌لطف تغییرات کوچک و گرافیک هنری مسحور کننده، بازسازی Link’s Awakening به بازی‌ای مدرن و موردپسند برای مخاطب امروزی تبدیل شده‌است.

با اقتباس از وب‌سایت THE VERGE

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار