نقدوبررسی انواع لپ تاپ

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG زفیروس G15

زمانی که سال گذشته میلادی لپ تاپ ایسوس ROG زفیروس G14 به بازار عرضه شد، بسیاری از معادلات را تغییر داد. لپ تاپ مذکور علی‌رغم وزن سبک، به پردازنده و کارت گرافیک قدرتمندی مجهز بود که بهتر از هر لپ تاپ هم‌رده خود، بازی‌ها را اجرا می‌کرد. آیا ایسوس ROG زفیروس G15 هم با ذهنیت یکسانی پا به عرصه گذاشته است؟ در حقیقت مدل پیشین این سری تنها از لپ تاپ‌های گیمینگ هم‌رده خود بهتر به نظر نمی رسید؛ بلکه این لپ تاپ بهتر از تمام محصولات هم‌قیمت خودش ظاهر شد.

زمانی که ابتدا اخبار عرضه مدل جدید این لپ تاپ به گوش رسید، بسیاری به این فکر می‌کردند که چطور می‌توان عملکرد آن را بهتر کرد؟ گویا ایسوس نیز دغدعه مشابهی داشته است. این لپ تاپ با حفظ ترکیب برنده، اندکی بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر شده است تا باری دیگر با قیمت مناسب خود بازار را تصاحب کند.

جزئیات کلی

شاید بتوان بزرگ‌ترین دستاورد ایسوس ROG زفیروس G15 را پردازنده آن دانست. تمام مدل‌های ROG زفیروس G15 به پردازنده‌های هشت هسته رایزن ۹ ۵۹۰۰HS شرکت AMD مجهز هستند. مدلی که در این بررسی به آن پرداخته می‌شود، به یک کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3070 و ۱۶ گیگابایت رم مجهز است که به لطف حافظه ۱ ترابایتی خود، هر چیزی را ممکن می‌سازد. البته باید توجه داشت که این مدل، نسخه پایه ROG زفیروس G15 نیست.

نسخه پایه این لپ تاپ به یک کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3060 با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است. جدای از این دو مدل، دستگاه‌های مبتنی بر کارت گرافیک RTX 3080 با رم‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایت هم دیده می‌شوند که مشخصاً قیمت بیشتری هم دارند. با این حال به نظر می‌رسد که لپ‌تاپ مورد بررسی ما بهترین پیکربندی ممکن، مناسب‌ترین قیمت را داراست.

علاوه بر پردازنده AMD مذکور، نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز نمایشگر کواد اچ‌دی (QHD) نیز در تمام مدل‌های ایسوس ROG زفیروس G15 یکسان است. این اولین سالی است که ما دستگاه‌هایی ۱۵ اینچی را می‌بینیم که به چنین نمایشگرهایی مجهز شده‌اند. گویا شرکت‌های تولیدکننده سرانجام به این باور رسیده‌اند که مشخصات این لپ تاپ‌ها به اندازه‌ای قوی شده است که بتواند از مزایای چنین نمایشگرهایی بهره‌مند شود.

اگر اندکی در حوزه فناوری تجربه کسب کرده باشید به خوبی می‌دانید که رزولوشن مذکور، همان ۴ کی (۴K) است. بنابراین آیا سخت‌افزار این دستگاه‌ها و مخصوصاً این لپ تاپ جدید ایسوس همان‌طور که ما از آن‌ها دفاع کردیم، قادر به اجرای بازی‌ها روی چنین کیفیتی هستند؟ خوشبختانه بله.

عملکرد و کارایی

در این قسمت به چند بازی و عملکرد خیره‌کننده ROG زفیروس G15 در اجرای آن‌ها نگاه می‌اندازیم. بازی Counter String: Global Offensive در بالاترین تنظیمات گرافیکی خود، ۱۷۸ فریم در ثانیه اجرا می‌شود. تمام افکت‌ها از جمله گرد و خاک، آتش و … به خوبی اجرا می‌شوند و هیچ‌گونه نقصی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

بازی بعدی Red Dead Redemption 2 است که روی حداکثر تنظیمات، به طور میانگین در ۵۸ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که با اندکی ارفاق می‌توان آن را نیز ۶۰ در نظر گرفت.

از سوی دیگر، این غول ایسوس با ری تریسینگ (Ray Tracing) نیز مشکلی ندارد. برای مثال بازی Shadow of the Tomb Raider با ری تریسینگ فعال و تنظیمات گرافیک الترا، ۶۱ فریم بر ثانیه خروجی دارد. اگر ری تریسینگ غیرفعال باشد، این رقم تا ۸۱ نیز می‌رسد.

در نهایت این ارقام به معنای آن است که احتمالاً شما بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی می‌توانید همه بازی‌ها را در رزولوشن کواد اچ‌دی بدون نیاز به کاهش تنظیمات گرافیکی، اجرا کنید. این لپ تاپ در بحث‌های عمومی معمولاً با GS66 شرکت MSI مقایسه می‌شود. لپ تاپ مذکور به یک پردازنده اینتل Core i7-1087H و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3080 مجهز است. اجرای بازی Red Dead Redemption 2 روی هر دو لپ تاپ، نتیجه یکسانی دارد و به سختی می‌توان تفاوت نرخ فریم ۱ عددی آن را دریافت. مدل کواد اچ‌دی لپ تاپ MSI با قیمت ۲۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد که با توجه به نرخ فریم یکسان، خرید G15 حدود ۸۰۰ دلار ارزان‌تر تمام می‌شود.

لپ تاپ ایسوس جدای از دستگاه یاد شده، در مقایسه با محصولات دیگری مانند ریزر بلید ۱۵ بیس که به نمایشگر کواد اچ دی و کارت گرافیک RTX 3070 مجهز است، بهتر عمل می‌کند. ریزر بلید ۱۵ بیس در اجرای Red Dead Redemption 2 و Tomb Raider مذکور به ترتیب، نرخ فریم ۵۳ و ۴۶ را ارائه می‌دهد. بنابراین، نتیجه می‌گیرید که حتما قیمت دستگاه دوم کمتر است؟ خیر. برای خرید این لپ تاپ هم باید حدود ۴۰۰ دلار پول بیشتری بپردازید. این مقایسه‌های کاملاً، ارزش و عملکرد مناسب ایسوس ROG زفیروس G15 را بدون همهمه بسیار، نشان می‌دهند.

البته مقایسه این قیمت‌ها به معنای آن نیست که محصولات دیگر این رده بدون هیچ‌گونه مزیت ویژه‌ای با چنین برچسب‌هایی به فروش می‌رسند. نمایشگر MSI GS66 از نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند که شاید برای بسیاری از افراد غیرضروری به نظر برسد. با تمام این اوصاف باز هم ایسوس ROG زفیروس G15 با توجه به عملکردش، قیمت بسیار خوبی دارد. در حقیقت اگر قیمت G14 در قبال کارایی بسیار بالای آن را پیش‌تر نمی‌دانستیم، شرط می‌بندم که با ایسوس تماس گرفته و خاطر نشان می‌کردیم که در قیمت‌گذاری G15 دچار اشتباه شده است.

نمایشگر

بازی‌ها همه به شکلی باورنکردنی روی نمایشگر این دستگاه خوب به نظر می‌رسند. نمایشگر دستگاه مذکور ۱۰۰ درصد دامنه sRGB و ۸۹ درصد AdobeRGB را پوشش می‌دهد و حداکثر میزان روشنایی ۳۳۴ نیت آن شگفت انگیز است. چند خط پیش اشاره کردیم که MSI GS66 Stealth و حتی ریزر بلید ۱۵، از لحاظ نرخ تازه‌سازی نمایشگر، عملکرد بهتری دارند اما نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز G15، به تنهایی نسبت به زفیروس G14 با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، یک پیشرفت قابل توجه است.

بنابراین بیایید یک نتیجه‌گیری داشته باشیم: اگرچه نمایشگر G15 بهترین تصویر ممکن در میان لپ تاپ‌های بازار را ارائه نمی‌دهد و بزرگ‌ترین تجربه برخی از بازی‌بازان حرفه‌ای نخواهد بود اما یک ارتقای بسیار محسوس نسبت به G14 به شمار می‌آید. تصاویری که در این نمایشگر نقش می‌بندند، زیبا هستند، جو بازی را به درستی منتقل می‌کنند و به شما همان چیزی را می‌دهند که چشم انسان قادر به پردازش آن است.

تمام حرکاتی که بر صفحه نقش می‌بندند بی‌نقص و روان هستند و رنگ آن‌ها نیز طبیعی و مناسب به نظر می‌رسد. تابش نور محیط در طول روز احتمالاً اندکی روی صفحه تاثیرگذار باشد اما حداکثر روشنایی نمایشگر می‌تواند بسیاری از موارد را حل کند.

سیستم خنک کننده و صوتی

اگر بررسی‌های G14 را مطالعه کرده یا به استفاده از آن پرداخته باشید، درباره عملکرد ضد و نقیض سیستم خنک‌کننده آن مطلع هستید. سیستم خنک‌کننده دستگاه مذکور گاهی اوقات به سطح مورد نظر دست نمی‌یافت و از این نظر ناامید‌کننده بود اما ایسوس در طراحی محصول جدید این خانواده مشکل یاد شده را برطرف کرده است. این سیستم که در G15 با نام «خنک کننده هوشمند» شناخته می‌شود، به ۲ فن ۸۴ تیغ و ۶ عدد هیت پایپ مجهز است.

سیستم خنک کننده با هیچ‌کدام از بازی‌های بررسی شده مشکلی ندارد و اغلب دمای آن بین ۶۰ الی ۷۰ درجه سانتی‌گراد است. در بدترین حالت، این دما فراتر از ۸۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رود و کاربر می‌تواند از این لحاظ مطمئن باشد. این عملکرد احتمالاً بهترین نوع خود در لپ تاپ‌های گیمینگی باشد که تاکنون به بازار عرضه شده است. باری دیگر باید یادآوری کنیم که ROG زفیروس G15 عناوین AAA را در بالاترین تنظیمات گرافیکی و روی یک نمایشگر کواد اچ‌دی اجرا می‌کند.

محصول مورد بحث، این عملکرد حیرت‌انگیز را بدون تولید صدای بلند و گوش‌خراش به نمایش می‌گذارد تا ما را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. البته شنیدن صدای عادی آن‌ها هنگام اجرای بازی‌ها اصلاً دور از انتظار نیست اما نمی‌توان انتظار داشت که ایسوس معجزه کند! این صدا، محدوده صوتی کاملاً مناسبی برای چنین دستگاه‌هایی تلقی می‌شود. در واقع اگر بتوان صدای بازی را بدون استفاده از هرگونه هدست یا هدفونی به خوبی شنید، می‌توان عملکرد سیستم خنک کننده را بی‌نقص ارزیابی کرد. البته اگر حتی از صدای عادی لپ تاپ هم بیزار هستید، بحث فرق می‌کند.

اپلیکیشن Armoury Create در تمام محصولات گیمینگ ایسوس مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این بخش نیز می‌توان به یکی از مزایای آن اشاره و کاربران حساس را متقاعد کرد. کاربر می‌تواند حالت «سکوت» را از طریق این اپلیکیشن فعال سازد تا بدون هیچ‌گونه تغییر منفی در عملکرد سیستم خنک کننده، صدای فن‌ها به حداقل حالت ممکن برسد.

تا زمانی که از مبحث صدا خارج نشده‌ایم، به سیستم صوتی دستگاه نیز بپردازیم. G15 به ۶ عدد بلندگو شامل ۲ بلندگوی توییتر در جلو و بلندگوهای ووفر در زیر صفحه کلید مجهز است. این بلندگوها وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند و بالاتری و پایین‌ترین فرکانس‌های صدا را با کیفیت مطلوب و کمترین نویز، پخش می‌کنند.

این لپ تاپ به طور پیش‌فرض از قابلیت Dolby Access هم پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد بین حالت‌های صدای مناسب بازی، موسیقی یا فیلم، جابه‌جا شوید. هر کدام از حالت‌های مذکور به معنای واقعی کلمه با توجه به رسانه در حال پخش تفاوت ویژه‌ای را اعمال می‌کنند که می‌توان صدای مناسب‌تر را تمایز داد.

۳ عدد میکروفون روی دستگاه نیز وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهند و در ضبط و جمع‌آوری صدای ورودی مشکلی ندارند. پروفایل مخصوص برای حالت‌های استریم بازی، ضبط موسیقی و تماس‌های کنفرانس نیز برای استفاده از میکروفون‌ها تعبیه شده‌اند تا کاربر بهترین نتیجه ممکن را مشاهده کند. اگرچه میکروفون‌ها به خوبی از عهده وظایف خود خارج می‌شوند اما این محصول برای انجام دورکاری و فعالیت‌های مجازی این چنینی اصلاً مناسب نیست، زیرا وب‌کم ندارد.

این رویه در G14 نیز یکسان بود و گویا ایسوس به این نتیجه رسیده است که محصولات سری زفیروس به وب‌کم نیازی ندارند. با توجه به عملکرد بی‌نقص دستگاه در تمام بخش‌ها، عدم لحاظ وب‌کم یک خدشه غیرقابل دفاع بر پیکره دستگاه وارد کرده است. استفاده از میکروفون‌هایی تا این اندازه حرفه‌ای و عدم توجه به ضرورت وجود وب‌کم، قضیه را از آن چه هست، غیرمنطقی‌تر نیز جلوه می‌دهد.

بدنه، موارد جانبی و باتری

درباره بدنه G15 موارد دیگری هم وجود دارد که باید به آن‌ها بپردازیم. لولاهای این لپ تاپ نیز مانند اکثر محصولات ایسوس، از طراحی مشابهی بهره‌مند است تا کاربر هنگام تایپ، بیشتر احساس راحتی کند. با این حال تفاوت خاصی در حالت‌های مختلف آن دیده نمی‌شود و چندان نمی‌توان آن را ویژگی بزرگی دانست. تاچ‌پد و صفحه کلید از دیگر اجزایی هستند که در همان نگاه اول شما را متوجه خود می‌کنند و کافی است که با آن‌ها تعامل داشته باشید تا هرگز قیدشان را نزنید.

G14 به یکی از بهترین صفحه کلیدهای سال گذشته میلادی مجهز بود و این روند به همان صورت در صفحه کلید G15 هم اتخاذ شده است. فشردن هر دکمه هنوز هم احساس خوبی را منتقل می‌کند که پیش‌تر با آن‌ها آشنا بودیم. یک حسگر تشخیص اثر انگشت هم درون دکمه پاور استفاده شده است که اکنون با توجه به همه‌گیری در محصولات الکترونیکی، نمی‌توان چندان روی آن مانور داد.

۲۰ درصد افزایش ابعاد تاچ‌پد G15، به راستی آن را بزرگ‌تر از نسل قبلی این سری کرده است. در حقیقت این تاچ‌پد آن‌قدر بزرگ است که معمولاً قسمت‌های عظیمی از هر دو دست کاربر هنگام تایپ کردن روی آن قرار می‌گیرند. این موضوع اندکی زننده است اما ملاحظات انجام شده در طراحی تاچ‌پد G15 سبب شده که هیچ ردی از کف دست روی آن باقی نماند.

سرانجام به تاثیرگذارترین بخش محصول جدید گیمینگ ایسوس می‌رسیم: عمر باتری. عمر باتری G15 شگفت‌انگیز است. انجام امور اداری عادی، فعال کردن پروفایل «سکوت» و استفاده از روشنایی ۲۰۰ نیت، منجر به شارژدهی ۸/۵ ساعته ROG رفیزوس G15 می‌شود. بنابراین این دستگاه با وجود رزولوشن، قدرت و نرخ تازه‌سازی بیشتری، باز هم عمر باتری بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دستگاه مذکور به یک باتری عظیم‌الجثه ۹۰Wh مجهز است که با وجود عمر بلند خود، با استفاده از شارژر مناسب در مدت زمان تنها چند ساعت، کاملاً شارژ می‌شود.

البته باید توجه داشت که ما اعداد و ارقام را براساس استفاده اداری و عادی لحاظ کردیم. در صورتی که کاربر به اجرای بازی‌هایی مانند Red Dead Redemption 2 بپردازد، شارژدهی دستگاه به حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش می‌یابد. با این وجود باز هم دستگاه در مدت زمان بررسی مذکور، هرگز به مشکلی از لحاظ اجرا و کارایی برنمی‌خورد. آثار این چنینی (عناوین AAA) معمولاً تا پیش از رسیدن شارژ دستگاه به ۱۰ درصد و زمانی که فقط ۶ دقیقه تا خاموشی کامل زمان باقی است، کاملاً قابل بازی هستند و تفاوتی در کیفیت اجرای آن به وجود نمی‌آید.

اگر از شارژرهای ۲۰۰ واتی برای شارژ دستگاه استفاده شود و اپلیکیشن در حال اجرا در پس‌زمینه چندان سنگین نباشد (برای مثال کروم) G15 در ۳۷ دقیقه، حدود ۶۰ درصد شارژ می‌شود. با این وجود اگر مایل به حمل شارژرهای سنگین نیستید و چندان هم فشاری روی کارت گرافیک نمی‌آورید، G15 از نرخ شارژ ۱۰۰ وات تایپ C پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم عملکرد دستگاه را در تمام بخش‌ها بسنجیم، اندک مشکلاتی به چشم می‌خورند که تاثیر چندانی در کیفیت و جمع‌بندی ندارند. فقدان وب‌کم یکی از آن‌ها است که شاید برخی از افراد با شغل‌های دورکاری را، از خرید این دستگاه منصرف کند. افرادی هم که چندان به قسمت اقتصادی قضیه توجه ندارند و به دنبال نرخ فریم نمایشگر بالاتری هستند، می‌توانند محصولات دیگر مانند ریزر بیلد ۱۵ یا GS66 را مد نظر داشته باشند. از سوی دیگر اگرچه قیمت ۱۷۹۹ دلاری برای مشخصات ایسوس ROG زفیروس G15 اصلاً غیرمنطقی نیست اما اگر به دنبال خریدی کاملاً مقرون به صرفه هستید، لنوو Legion 5 شاید انتخاب بهتری به نظرتان برسد.

اما از یاد نبرید که همه چیز در این لپ تاپ، عالی و در حد اعلاست. و همچنین از یاد نبرید که برای تهیه محصولی که به نمایشگر کواد اچ‌دی G15 مجهز باشد، باید چند صد دلار بیشتر هزینه کنید در حالی که از لحاظ کارایی، نمی‌توان فرق قابل توجهی را دید. اگر استفاده از وب‌کم خارجی برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند و باور دارید که نیازی به نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز نیست، دیگر دلیلی برای فلسفه‌بافی اضافی نیست؛ لپ تاپ فوق بهترین پیشنهاد و گزینه موجود است. ایسوس ROG زفیروس G15 از لحاظ عمر باتری، قدرت، وزن و قیمت از تمام لپ تاپ‌های هم‌رده خود بهتر است. ختم کلام!

نکات مثبت:

  • نمایشگر کواد اچ‌دی
  • عمر باتری مناسب
  • قیمت مناسب در قبال کارایی
  • سیستم خنک کننده بهبود یافته
  • وزن مناسب

نکات منفی:

  • عدم وجود وب‌کم
  • عدم پشتیبانی از نرخ فریم بالاتر

 

علاقه من به خرید لپ تاپ ایسوس سری ROG هستید با کلیک بر روی متن میتوانید تمامی مدل های موجود را مشاهده کنید

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار