نقدوبررسی انواع لپ تاپ

بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI آلفا ۱۵ ؛ انتخاب برتر گیمرها

با توجه به افزایش قیمت شدید کارت‌ گرافیک و دیگر سخت افزارها، بسیاری از گیمرها این روزها به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه هستند. محصولی مانند MSI Alpha 15 انتخاب مناسبی برای این دسته از کاربران است. در این مطلب به بررسی اولیه لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵ می‌پردازیم.

مقدمه و معرفی

ام اس آی که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان لپ تاپ در جهان است، با نسل اول از کارت‌های گرافیک RDNA و پردازنده‌های Ryzen 3000H کلاس لپ تاپ، سری آلفا را در ابعاد ۱۵٫۶ و ۱۷٫۳ اینچی معرفی کرد. Alpha 15 در کانفیگ مورد نظر ما، نسخه‌ای ۱۵٫۶ اینچی و پُر فروش از این خانواده است که با قیمت مناسب، ویژگی‌هایی متعدد را به همراه دارد. در ابتدا سری به سخت افزارهای آن خواهیم زد:

  • پردازنده: AMD Ryzen 7 3750H
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت حافظه DDR4-2400Mhz
  • کارت گرافیک: AMD Radeon RX5500M با ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی
  • ذخیره سازی: هارددیسک ۱ ترابایت + درایو SSD M.2 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
  • نمایشگر: ۱۵٫۶ اینچی نوع IPS با وضوح FHD و ۱۴۴ هرتز
  • باتری: ۵۱ وات
  • وزن لپ تاپ به تنهایی: ۲٫۳ کیلوگرم

در ابتدا باید بدانید که با چه محصولی روبرو هستید؟ آلفا ۱۵ یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی است که برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن FHD طراحی شده است؛ از بازی‌های E-Sport گرفته تا بازی‌های روز. باید به این مسئله توجه کنید که علی‌رغم ظاهر و ویژگی‌های آلفا ۱۵، با یک لپ تاپ گیمینگ میان رده روبرو بوده و نباید انتظار اجرای بازی‌های جدید و AAA با نهایت جزئیات گرافیکی را داشته باشید. با این وجود، ویژگی‌های آن به نسبت رقبا برتری‌هایی را نمایان می‌کنند.

طراحی و کیبورد

در بخش طراحی مهندسان MSI سنگ تمام گذاشته‌اند؛ اگر از خش پذیری پشت نمایشگر بگذریم، با نگاه نخست متوجه کیفیت بالای طراحی، ظاهر قدرتمند و جذاب آلفا ۱۵ خواهیم شد. دریچه‌های خروجی هوا که در پشت و اطراف بدنه قرار دارند، این داستان را به خوبی تعریف کرده‌اند. همچنین نشان آلفا ۱۵ با لوگوی زیبای خود که در پشت نمایشگر تعبیه شده و در نهایت متریال فلزی پشت نمایشگر، جذابیت‌های ظاهری Alpha 15 را به تصویر می‌کشند.

در بخش زیرین لپ تاپ می‌توانید شاهد دریچه‌های بزرگ ورودی هوا به خنک کننده باشید. از آنجایی که MSI از خنک کننده Cooler Boost 5 در این مدل استفاده کرده است، نباید نگران دفع گرما در حین اجرای بازی‌ها باشید. خنک کننده با دو فن و ۷ هیت پایپ، یکی از بهترین‌ها در نوع خود است که البته در بالاترین حالت عملکردی، نویز صوتی نسبتاً زیادی را تولید می‌کند.

بخش اعظم بدنه آلفا ۱۵ از پلاستیک ABS و فشرده تشکیل شده اما مقاومت و کیفیت بسیار خوبی را به همراه دارد. در بخش صفحه کلید و تاچ پد نیز این شرکت سنگ تمام گذاشته است. آلفا ۱۵ به صفحه کلید گیمینگ RGB ساخت شرکت SteelSeries مجهز شده است که چه به وسیله نرم افزار و یا کلید فیزیکی که در بالای کیبورد تعبیه شده است، قابل مدیریت و کنترل است.

بدون شک صفحه کلیدی مانند SteelSeries نوع RGB را نمی‌توانید در بسیاری از لپ تاپ‌های گیمینگ اقتصادی مشاهده کنید. در بخش لولاها نیز هیچ جای نگرانی وجود ندارد. لولاهای ضخیم که خوشبختانه بخش اعظم گرما نیز از سمت آنها عبور نمی‌کند، به یکی از نقاط قوت در طراحی آلفا ۱۵ مبدل شده‌اند. باید گفت طراحی آلفا ۱۵ بدون شک شما را به یاد لپ تاپ‌های گیمینگ گران قیمت خواهد انداخت.

سخت افزار

ای ‌ام دی در نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen، بخش لپ تاپ‌های مخصوص بازی را جدی گرفت. Ryzen 7 3750H پردازنده‌ای قدرتمند با ۴ هسته و ۸ رشته است. همچنین کارت گرافیک مورد استفاده در این مدل نیز Radeon RX 5500M است که به همراه ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 و رابط ۱۲۸ بیتی، برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل ساخته شده است. حتماً می‌دانید این تصور که فقط لپ‌تاپ‌های مبتنی بر اینتل، قدرتمند هستند، با ورود نسل AMD Ryzen رنگ باخت و ای‌ام‌دی توانست عملکرد درخشانی از خود نشان دهد.

در کنار این موارد، ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 را در دو اسلات خواهیم داشت که با توجه به دیگر سخت افزارها نیازی به ارتقاء آن نخواهید داشت. آلفا ۱۵ فاقد درایو نوری بوده و درایورها به همراه ویندوز در یک پارتیشن خاص قرار گرفته‌اند.

یک حافظه SSD M.2 با پشتیبانی از NVME و ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، و همچنین یک هارددیسک با ظرفیت ۱ ترابایت نیز در آن گنجانده شده است. توصیه می‌کنیم که SSD را همواره برای نصب بازی‌ها خالی نگاه داشته و تنها ویندوز را در آن حفظ کنید.

رابط‌های ورودی و خروجی

خوشبختانه علی رغم سطح متوسط آلفا ۱۵ به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ، MSI از درگاه‌های ورودی و خروجی مناسب و جدیدی در آن استفاده کرده است. در یک سوی لپ تاپ درگاه شارژر، کارت خوان SD و دو درگاه USB 3.2 قرار دارند.

در سمت دیگر نیز یک پورت USB-C با امکان خروجی تصویر، درگاه شبکه LAN که به کنترلر Killer مجهز است، جک‌های ۳٫۵ میلی متری صدا، درگاه HDMI و یک رابط Mini-DisplayPort قرار دارند. شایان ذکر است که آلفا ۱۵ از اتصال چند نمایشگر به صورت همزمان نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم عامل و نرم افزارهای اختصاصی

تمامی مدل‌های آلفا ۱۵ به سیستم عامل ویندوز ۱۰ نسخه ۶۴ بیتی Home مجهز شده‌اند. اما می دانیم که نرم افزارهای اختصاصی یکی از نقاط قوت در دنیای امروز سخت افزارها به شمار می‌روند. پس MSI که در تولید لپ تاپ‌های گیمینگ ید طولایی دارد، این مسئله را فراموش نکرده است. آلفا ۱۵ به سه نرم افزار مجزا مجهز شده است.

نخست به سراغ نرم افزار SteelSeries Engine 3 خواهیم رفت. این برنامه به منظور مدیریت LED RGB صفحه کلید و شخصی سازی آن در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد. نرم افزار دوم نیز با نام Killer Control Center، مدیریت شبکه اینترنت را در اختیار شما می‌گذارد. یکی از قابلیت‌های جالب توجه این برنامه برای گیمرهایی که به بازی‌های آنلاین می‌پردازند، مدیریت ترافیک اینترنت به نفع بازی‌ها (با فعال کردن حالت Game Fast) است.

و در نهایت به سراغ بهترین نرم افزار آلفا ۱۵ یعنی MSI Dragon Center خواهیم رفت. Dragon Center شما را به مدیر بلامنازع لپ تاپ تبدیل می‌کند. Dragon Center ضمن نمایش تمامی مشخصات سخت افزاری، دما، فرکانس و … به شما امکان تعیین قدرت پردازشی و حتی مدیریت سیستم خنک کننده را می‌دهد.

این برنامه دارای بخش‌های گوناگونی است که هر بخش تنظیمات قسمت‌هایی متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال در صورت نیاز به توان بالاتر می‌توانید به بخش سناریو مراجعه کرده و سناریوی کاری لپ تاپ را تغییر دهید. همچنین امکان به‌روزرسانی درایورها نیز در این برنامه وجود دارد.

امکان مدیریت سیستم خنک کننده Cooler Boost 5 در این برنامه ممکن شده و همچنین با استفاده از کلید فیزیکی که در بالای صفحه کلید قرار دارد نیز می‌تواند عملکرد سیستم خنک کننده و LED RGB را به صورت آنی تغییر دهید.

صفحه نمایش

بدون شک آلفا ۱۵ به یکی از بهترین نمایشگرها در بین لپ تاپ‌های گیمینگ میان رده مجهز شده است. تنها نقطه ضعف آن را می‌توان شدت نور نسبتاً پایین عنوان کرد. اما در برابر نمایشگر مدل‌هایی نظیر ASUS TUF بسیار بهتر بوده و دقت رنگ بالاتری را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی نوع IPS از فرکانس به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخدهی ۳ میلی ثانیه برخوردار است. همچنین در کنار AMD FreeSync می‌توانید مطمئن باشید که بهترین کیفیت تصویر را دریافت می‌کنید.

تست و عملکرد در بازی‌ها

ام اس آی آلفا ۱۵ برای اجرای بازی‌های FHD آماده است؛ در صورتی که جزئیات گرافیکی را در بازی‌های AAA به اوج خود نرسانید، تضمین می‌کنیم که برای مدت‌های طولانی نیازی به ارتقاء لپ تاپ خود نخواهید داشت. در زیر به بیان نتیجه چند تست گیمینگ می‌پردازیم:

  • بازی F1 2019 با جزئیات گرافیکی High: میانگین نرخ فریم ۱۴۰
  • بازی Control با جزئیات گرافیکی Medium: میانگین نرخ فریم ۵۳
  • بازی Hitman 2 با جزئیات گرافیکی High: میانگین نرخ فریم ۶۴
  • بازی GTA V با جزئیات گرافیکی High: میانگین نرخ فریم ۵۰

نتیجه گیری

با توجه به قیمت سرسام آور کارت گرافیک و در نظر گرفتن دیگر سخت افزارها در بازار کنونی ایران، بسیاری از گیمرها توان خرید یک کامپیوتر گیمینگ را ندارند. در نتیجه خرید یک لپ تاپ گیمینگ به مراتب مقرون به صرفه‌تر است. ام‌اس‌آی آلفا ۱۵ هم می‌تواند جزو همین گزینه‌ها باشد. نقاط ضعف آن محدود بوده و تنها به چند مورد ختم می‌شود.

اما در عوض شاهد ویژگی‌های جالب توجه و برجسته‌ای در Alpha 15 هستیم. این لپ تاپ با بدنه بسیار مستحکم و طراحی زیبا، در کنار صفحه کلید تمام RGB خود به همگان یادآوری می‌کند که با یک لپ تاپ گیمینگ ساده روبرو نبوده و حس یک پرچمدار را به گیمرها منتقل می‌کند. سیستم خنک کننده اختصاصی Cooler Boost 5 نیز مهر تضمینی بر بازی طولانی مدت، بدون نگرانی از بابت حرارت ایجاد شده در تمام فصول است.

در پایان، نکات مثبت و منفی این محصول را می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد:

نقاط قوت:

صفحه نمایش با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز با کیفیت تصویر بالا

کیبورد استیل سریز با نورپردازی کامل

قدرت خنک‌کنندگی بالا

طراحی زیبا و گیمرپسند

 

نقاط ضعف:

صدای اسپیکر می‌توانست بهتر باشد

نویز صوتی فن‌ها در حالت عملکرد حداکثری، زیاد است

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار