نقدوبررسی انواع کنسول ها

بررسی کامل پلی استیشن 5: رویایی که زندگی می کنیم!

در هفت سالگی پلی استیشن 4 بود که پلی استیشن 5 چشم به جهان باز کرد. نسل چهارم کنسول‌های بازی سونی در سال 2013 معرفی شد.

باید گفت که نسخه پرو سه سال بعد و در سال 2016 معرفی شده است اما ما نسل به نسل حساب می‌کنیم. به نظر و بر اساس آن‌ چه از پلی استیشن 5 می‌بینیم، تنها یک نسل جدیدتر نیست.

موارد بسیار زیادی را همراه با خود آورده است. در نگاه اول رنگ قالب دستگاه از مشکی به سفید تغییر کرده، قدرت از سر و روی او می‌بارد.

حافظه بسیار سریع‌، قابلیت اتصال بهتر، رابط کاربری با طراحی تازه، دسته بازی جدید و مجموعه لوازم جانبی را در کنار دنیای چشمگیر بازی‌ها قرار دهید.

این دنیا همان زندگی آرمانی گیمرها است. جدا از بازی‌های جدید ساخته شده برای پلی استیشن 5، شما می‌توانید تمام بازی‌های پلی استیشن 4 را انجام دهید.

بازی‌های گذشته به زیبایی هرچه تمام‌تر روی پلی استیشن 5 اجرا می‌شوند. در ادامه اگر روکیدا را همراهی کنید، ویژگی‌های فوق العاده پلی استیشن 5 را می‌شناسید.

ما آن را با نسل قبل مقایسه می‌کنیم. به تازگی این محصول فوق العاده سونی در هند عرضه شده است. سونی هند یکی از آن‌ها در اختیار ما قرار داد.

علاقه مند به خریدپلی استیشن 5 هستید برا دیدن مشخصات فنی دقیق و همچنین قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

طراحی

مهندسان طراحی پلی استیشن از نسل اول احتیاط را شرط اول قرار دادند. نسل دوم، سوم و چهارم کنسول سونی درگیر رنگ مشکی بود.

بالاخره تصمیم گرفتند که این رنگ را از چرخه خارج کنند. ظاهر نسل جدید پلی استیشن چشم نوازی می‌کند. پلی استیشن 5 از یک طرح ساندویچی ساخته شده.

دو صفحه قابل جا به جایی بزرگ در اطراف اسکلت بدنه قرار گرفته‌ است. این صفحات به عنوان اسکلت خارجی عمل می‌کنند. درست مانند: دیوارهای باربر در خانه.

شکاف مناسبی برای سیستم خنک کننده دستگاه دیده می‌شود. این سیستم خنک کننده به خوبی هوای تازه را به درون کوره پردازنده فوت می‌کند.

نسخه مورد بررسی ما نسخه استاندارد با درایو بلوری است. این درایو به خوبی در طراحی دستگاه مخفی نمی‌شود. یکپارچه نیست و تنها به حالتی نا خوشایند درون آن قرار گرفته.

از طرفی این نوع طراحی به سونی اجازه می‌دهد تا قطعات محدودی را به راحتی جا به جا کند. نسخه دیجیتال دیگر این درایور را ندارد.

به عبارتی، سونی هدف طراحی را روی دستگاهی بدون درایور قرار داده است. نیم نگاهی به آینده که مسیر حرکت را به کاربران نشان می‌دهد.

جزئیات در مورد تمام قسمت‌های پلی استیشن رعایت می‌شود. صفحات بیرونی، الگویی از نمادهای مربع، مثلث، دایره و ضرب در پلی استیشن را به همراه دارند.

برای مشاهده این الگو باید از فاصله بسیار نزدیک به دستگاه نگاه کنید. در قسمت جلوی پلی استیشن، یک درگاه USB تایپ A و یک درگاه USB سی با سرعت 10 گیگابیت دیده می‌شود.

دو دکمه روشن و خاموش و دکمه خارج کردن دیسک را فراموش نمی‌کنیم. همانطور که به قسمت بالای کنسول حرکت کنید (با فرض قرار گرفتن دستگاه در حالت عمودی) چراغ LED و دریچه‌های ورودی را می‌بینیم.

نورپردازی دستگاه شبیه به پلی استیشن 4 انجام می‌شود. دو نوار LED دو طرف آن قرار دارد. در نهایت رنگ آبی در زمان روشن شدن کنسول، سفید بعد از بالا آمدن و نارنجی استراحت را نشان می‌دهد.

پشت کنسول دو درگاه USB تایپ A با سرعت 10 گیگابیت، یک درگاه HDMI 2.1، یک درگاه اترنت و ورودی برق دیده می‌شود. مانند مدل باریک پلی استیشن 4، رابط TOS لینک قرار ندارد.

این رابط از صدای فراگیر و با کیفیت بسیار بالا پشتیبانی نمی‌کند اما هم‌چنان برای اتصال بلندگوهای ارزان قیمت استفاده می‌شود.

نسل پنجم کنسول‌های سونی در حالت عموی و افقی قرار می‌گیرد. در گذشته برای قرار دادن کنسول در حالت عمودی باید پایه آن را تهیه می‌کردید.

حالت استاندارد دستگاه تا پلی استیشن 5، افقی بود. خلاقیت طراحی صنعتی در این نسل رخ نمایی می‌کند. بدون هزینه اضافی، قرار گرفتن کنسول در دو جهت ممکن است.

کنسول بدون پایه روی میز قرار می‌گیرد اما سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید. بدون پایه ممکن است دستگاه شما به زمین بیافتد. اگر پایه را نصب کنید، دو دستی زمین را نگه می‌دارد!

اگر به پایه و شرایط اتصال آن نگاه کنیم، پیچیدگی و اوج طراحی به چشم می‌آید. آیا سونی به این مقدار تلاش و پیچیدگی نیاز داشت؟ ایکس باکس سری X و نسخه اصلی پلی استیشن 3 در هر دو جهت و بدون پایه قرار می‌گرفتند.

صفحات خارجی دستگاه به راحتی جدا می‌شود. جدا شدن آسان برای پاک کردن گرد و غبار در مدت کوتاه است. مسیر تهویه و عبور هوای سونی طوری طراحی شده که غبار ماندگار می‌شود.

البته می‌توانید این غبار را با استفاده از نیروی مکش جارو برقی خارج کنید، اما با خارج کردن صفحات، گرد و غبار بهتر پاک می‌شود. کنسول‌های نسل جدید، ایکس باکس و پلی استیشن سخت افزار بسیار قدرتمندی دارند.

این سخت افزار قدرتمند با مصرف برق بالا، گرمای زیادی تولید می‌‌کند. تولید این مقدار گرما یعنی هوای زیادی از روی آن‌ها جا به جا می‌شود.

در نتیجه تمیز بودن دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. دلیل دیگر برای برداشتن صفحه، دسترسی به جایگاه حافظه SSD است. پوشش درگاه با یک پیچ خاص بسته شده. روی پیچ هر چهار نماد پلی استیشن را می‌بینید.

از نظر دوام کلی و کیفیت ساخت، پلاستیک را می‌بینید و لمس می‌کنید. به نسبت قیمت دور از انتظار هم نیست. بین بدنه اصلی و صفحات فاصله وجود دارد.

این فاصله پلی استیشن را کمی تو خالی نشان می‌دهد. این فاصله‌ها بد نیست. به دید منفی نگاه نکنید. در نهایت اگر محل زندگی شما گرد و خاک بسیار است، دستگاه را افقی قرار دهید.

دسته بازی دوال سنس

پلی استیشن 5 با دسته‌های دوال سنس عرضه می‌شود. روزی که برای اولین بار دسته دوال شاک را در دست نگه داشتیم حس فوق العاده‌ای به همراه داشت.

حالا دوال سنس به نسبت دوال شاک پیشرفتی بزرگ را نشان می‌دهد. درست مانند بدنه دستگاه، دسته بازی هم از رنگ مشکی فاصله گرفت. دوال سنس سفید رنگ با رگه‌هایی از رنگ آبی روح می‌گیرد.

سونی قول داد که در آینده رنگ‌های بیش‌تری اضافه خواهد شد. تا آینده مد نظر سونی، رنگ سفید شما را نا امید نمی‌کند.

دسته بازی جدید سونی کمی سنگین‌تر از دوال شاک 4 است. از نظر ما این وزن اضافه به قرار گرفتن آن در دست شما کمک می‌کند.

دوستان ما نظر دیگری دارند. اگر بعد از بازی با دسته جدید، دسته قدیمی را بردارید، وزن سبک احساس خوبی دارد. تغییر دیگر دوال سنس، دکمه‌های بالای دسته است.

R1 و L1 مشابه گذشته عمل می‌کنند اما اندازه بزرگ‌تر آن‌ها لبخند روی لب گیمرها می‌آورد. بزرگ‌ترین تغییرات برای L2 و R2 است. دو موتور پشت دکمه‌ها قرار دارد.

مقدار فشار مورد نیاز برای عملکرد کلید، تغییر می‌کند. این دسته بازی برای لرزش از دو موتور هاپتیک استفاده می‌کند. این نوع موتور جایگزین سیستم رامبل می‌شود.

سیستم رامبل از یک وزنه چرخان برای ایجاد لرزش استفاده می‌کند. موتور هاپتیک از نوعی محرک‌های سیم پیچی کمک می‌گیرد. دقت لرزش در موتور هاپتیک بالاتر است.

به عبارتی نوع و مقدار لرزش در زمان تیر اندازی با رانندگی در جاده خاکی تفاوت خواهد داشت. تفاوت در مورد دوال شاک نیز وجود داشت اما دوال سنس در نهایت ظرافت کار را انجام می‌دهد.

البته فراموش نکنید که سازندگان بازی باید از توانایی‌های جدید دسته استفاده کنند. در میان سایر ویژگی‌های جدید، دوال سنس میکروفون به همراه دارد.

برای چت صوتی دیگر نیازی به اتصال هدفون نیست. یک دکمه دقیقا بالای میکروفون برای قطع آن دیده می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید میکروفون را تنها در زمان نیاز روشن کنید.

دکمه‌های اشتراک گذاری (Share) و منو (Menu) در این دسته بازی به‌روزرسانی شده. دکمه اشتراک گذاری به ساختن (Create) تغییر نام داده است.

دکمه ساختن (Create) در اکثر موارد کار دکمه گذشته را انجام می‌دهد. فشار دادن و کار با دو دکمه جدید، راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود.

دسته جدید سونی از بلندگو جدید و با کیفیت استفاده می‌کند. صداهای تولید شده توسط رفقای جدید بسیار بهتر از دوال شاک به گوش می‌رسد.

در قسمت پشت دسته، درگاه USB تایپ سی را می‌بینید. به کمک این درگاه، دوال سنس شارژ می‌شود. هم‌چنین می‌توانید از دسته به صورت سیمی با پلی استیشن یا رایانه استفاده کنید.

در کنار دنیایی از تغییرات، برخی موارد ثابت مانده است. صفحه لمسی همان صفحه دوال شاک به نظر می‌رسد. متاسفانه ایده استفاده از صفحه لمسی روی دسته بازی شکست خورد.

چند بازی از این صفحه به شکل موثر استفاده می‌کنند؟ شاید از انگشتان یک دست شما کم‌تر باشد. سخت افزار بدون پشتیبانی سازندگان نرم افزار بی فایده است.

ما از امکانات اضافه شکایت نمی‌کنیم. باید بدانید که این صفحه روی دسته بازی ارزان تمام نمی‌شود. حذف این مورد قطعا قیمت دسته را به مقدار قابل توجه کاهش می‌دهد.

دکمه‌های دی‌پد یا جهت حرکت تغییر زیادی نداشته است. آن رنگ سیاه و تاریک جای خود را به شفافیت و رنگ سفید می‌دهد. تریگرهای دسته نیز شباهت زیادی به دوال شاک دارد.

دکمه صفحه اصلی پلی استیشن با ابعاد کوچک‌تر کمی به سمت بالا جا به جا شده تا جا برای میکروفون باز شود. هم‌چنان نماد پلی استیشن پشت دسته به چشم می‌آید.

سونی برای اصطکاک بیش‌تر بین دست و دسته بازی از یک الگو پشت دسته استفاده می‌کند. این الگو مناسب نیست. از یک طرف گاهی اوقات لیز می‌شود و طرف دیگر به راحتی کثیفی را جذب می‌کند.

بعد از یک روز استفاده رنگ سفید دسته بازی دیگر سفید نبود. به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز شد اما به طور کلی خوشایند نیست.

به عنوان حکم آخر: افزایش وزن و صفحه لمسی بی فایده مناسب نیست اما لیوان تنها نیمه خالی ندارد. دسته بازی سونی یک لیوان پُر از آب به حساب می‌آید.

به نسبت دوال شاک 4 پیشرفتی بزرگ است. برای محصولات دیگر شرکت‌ها سینه سپر می‌کند. تمام فناوری‌های جدید و جذاب را در قلب خود دارد.

اگر تمام فناوری‌های روز دنیا را در یک دستگاه قرار بدهیم یک مشکل ایجاد می‌شود: عمر باتری. عمر باتری دسته بازی جدید سونی خوب نیست.

اگر بازی مورد علاقه شما از صفحه لمسی، لرزش، شتاب سنج، بلندگو، میکروفون و دیگر ویژگی‌های دوال سنس استفاده کند، 100 درصد شارژ 4 تا 5 ساعت همراه شما می‌ماند.

برای اولین بار که بازی را شروع کردیم، مساله عجیب بود. چند بار دسته بازی را به طور کامل شارژ کردیم اما داستان 4 تا 5 ساعت باز هم تکرار شد.

دوال شاک 4 در این قسمت از بالا به دوال سنس نگاه می‌کند. با این دسته بازی هرگز کمبود شارژ را احساس نمی‌کردیم. باتری برای همیشه ادامه داشت!

به هرحال راه‌هایی برای حل مشکل وجود دارد. می‌توانید ویژگی‌هایی مانند لرزش را خاموش کنید. در بدترین حالت با سیم به دستگاه متصل شوید. اما این موارد برای دسته بازی مدرن و زیبا جالب به نظر نمی‌رسد.

دسته دوال سنس را از طریق USB به ویندوز 10 متصل کردیم. خروجی هدفون و میکروفون در این حالت به خوبی کار می‌کند. امکان اتصال دسته بازی از طریق بلوتوث وجود دارد اما قابلیت‌های صوتی از این طریق کار نمی‌کند.

متاسفانه پشتیبانی از دسته بازی پلی استیشن در ویندوز هم‌چنان ضعیف است. برای کسانی که با رایانه بازی می‌کنند، دوال سنس انتخاب خوبی نیست.

فعلا باید با دسته بازی ایکس باکس وان کنار بیایید.

علاقه مند به خریدپلی استیشن 5 هستید برا دیدن مشخصات فنی دقیق و همچنین قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

سخت افزار

سونی همکاری گسترده‌ای با AMD دارد. آخرین نسل از پلی استیشن درست مانند پلی استیشن 4 به کمک پردازنده و گرافیک AMD کار می‌کند.

پردازنده مرکزی بر اساس معماری AMD زِن 2 ساخته می‌شود. 8 هسته و 16 رشته پردازش کنار هم برای اجرای بازی‌ها کار می‌کنند. نهایت سرعت پردازنده 3.5 گیگاهرتز است.

گرافیک دستگاه بر اساس معماری AMD RDNA 2 ساخته می‌شود. 36 واحد پردازش با نهایت سرعت 2.23 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. توانایی پردازش دستگاه به 10.3 ترافلاپ می‌رسد.

یک نکته مهم وجود دارد. دیگر دستگاه‌ها سرعت کلاک را ثابت نگه می‌دارند و مصرف برق را بر اساس مقدار و شدت پردازش تغییر می‌دهند. به عبارتی میزان خروجی با مقدار گرمای تولید شده رابطه مستقیم دارد.

پلی استیشن 5 برق را در بالاترین مقدار نگه می‌دارد و فرکانس پردازنده را به نسبت مقدار و شدت پردازش تغییر می‌دهد. این روند مقدار برق ورودی دستگاه و دما را در بازی‌ها ثابت نگه می‌دارد.

دیگر صدای کم و زیاد شدن شدت کار کرد فن به گوش شما نمی‌رسد. این سخت افزار فوق العاده از ردیابی اشعه بدون تاخیر پشتیبانی می‌کند.

سونی برای این کار از یک موتور نرم افزاری جدید استفاده می‌کند. مشابه آن را در کنسول‌های جدید ایکس باکس و کارت گرافیک‌های رایانه AMD می‌بینیم.

روند ردیابی اشعه در محصولات AMD به شکلی متفاوت از محصولات انویدیا انجام می‌شود. پلی استیشن 5 از تمام بازی‌های پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کند.

برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 4 روی نسخه 5 نیازی به به‌روزرسانی نیست. البته سازندگان بازی‌ها می‌توانند ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنند.

از نظر قابلیت اتصال، پلی استیشن 5 کامل است. چهار درگاه USB برای اتصال لوازم جانبی و حافظه ذخیره سازی خارجی وجود دارد.

شبکه وای‌فای از تمام باندهای جدید پشتیبانی می‌کند. درگاه اترنت برای اتصال پایدار و سریع تقویت شده است. خروجی HDMI 2.1 شما را برای اجرای بازی‌های 4K تا 120 هرتز و 8K تا 60 هرتز همراهی می‌کند.

سونی با ادعای اجرای بازی‌ها با کیفیت 8K پلی استیشن را روانه بازار کرد. حتی روی جعبه دستگاه علامت 8K را می‌بینیم اما تا این لحظه که مقاله را می‌خوانید، پشتیبانی از 8K وجود ندارد.

حداکثر کیفیت قابل اجرا در پلی استیشن 5 تا 4K و 120 فریم در ثانیه است. به ماجرایی عجیب در درگاه HDMI 2.1 می‌رسیم. استاندارد HDMI 2.1 از انتقال اطلاعات با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

اما این درگاه در پلی استیشن 5 به 32 گیگابیت محدود شده است. ایکس باکس سری ایکس وضعیت بهتری دارد و با پهنای باند 40 گیگابایت هم‌چنان با استاندارد اصلی فاصله دارد.

پهنای باند کم‌تر یعنی نرخ نوسازی تصویر، عمق رنگ و کیفیت به نسبت پهنای باند تغییر می‌کند. با جزئیات شما را درگیر نمی‌کنیم اما رنگ‌ها و کیفیت در این میان فدا شده است.

درگاه HDMI سونی از ویژگی نرخ نوسازی متغییر پشتیبانی نمی‌کند. به عبارتی نمایشگر شما نمی‌تواند نرخ نوسازی را بر اساس خروجی کنسول تنظیم کند.

اگر نمایشگر شما از نرخ نوسازی متغییر پشتیبانی کند و بازی در نرخ فریم مشخص قفل شود، تصویر با مشکل رو به رو خواهد شد.

مورد دیگر این است که پلی استیشن 5 از ویژگی ALLM یا حالت کاهش تاخیر خودکار پشتیبانی نمی‌کند. این ویژگی به تلویزیون شما می‌گوید که کنسول آماده است.

اگر تلویزیون از ALLM پشتیبانی کند، هر دو دستگاه همگام می‌شوند تا تاخیر به پایین مقدار برسد. این ویژگی با برچسب حالت بازی همراه می‌شود.

کاربران پلی استیشن 5 باید به صورت دستی تاخیر کم را فعال کنند. تنها کاربران حرفه‌ای مشتری سونی نیستند، آن‌ها شرایط فعال کردن این ویژگی را نمی‌دانند و در نهایت با تاخیر بالا بازی را ادامه می‌دهند.

سونی حتما از ما شاکی می‌شود اما باید نکات منفی را تمام و کمال به شما بگوییم. کنسول بازی جدید سونی از خروجی 1440p پشتیبانی نمی‌کند.

این کیفیت در تلویزیون‌ها وجود ندارد. آن را در مانیتورها می‌بینیم. این روزها مانیتورهایی با این کیفیت محبوبیت زیادی دارند. در مورد کنسول سونی بعد از کیفیت 1080p به 4K می‌رسیم. حد وسط وجود ندارد.

به ایستگاه استاندارد HDR رسیدیم. پلی استیشن چهار دو حالت برای HDR داشت: خودکار و خاموش. حالت خودکار تنها زمانی که یک بازی از ویژگی HDR پشتیبانی کند، آن را فعال می‌کند. در غیر این صورت آن را خاموش نگه می‌دارد.

نو رسیده سونی دو گزینه آهنی رو به روی شما قرار می‌دهد: همیشه روشن و همیشه خاموش. با انتخاب گزینه همیشه روشن، حتی رابط کاربری پلی استیشن در حالت HDR نمایش داده می‌شود.

این روش خوبی برای مدیریت استاندارد HDR نیست. اجرای محتوی غیر HDR با جلوه‌های HDR نتیجه خوبی ندارد. مورد دیگر شدت روشنایی تلویزیون است.

HDR شدت روشنایی را بالا می‌برد. شدت روشنایی بالا برای نگاه کردن به محتوی غیر HDR لازم نیست. این کار عمر تلویزیون‌های OLED را کاهش می‌دهد.

مدیریت نرخ نوسازی بازی‌ها درست به اندازه HDR ناشیانه انجام می‌شود. پلی استیشن 5 به جای دو گزینه ساده و راحت نرخ نوسازی 60 یا 120 هرتز، دو انتخاب به شما می‌دهد: کیفیت بالا و اجرای خوب.

مرحله بعد، سازنده بازی باید به انتخاب شما احترام بگذارد. برخی از بازی‌ها مانند کال آف دیوتی: کُلد وار از تنظیمات سونی استفاده می‌کنند.

برای تغییر دستی بین دو حالت باید از بازی خارج شوید و به تنظیمات بروید. برخی دیگر از بازی‌ها مانند دویل مِی کرای 5 روند سونی را رعایت نمی‌کنند.

شما بدون خارج شدن از بازی می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید.

نسخه استاندارد پلی استیشن 5 با دیسک درایو عرضه می‌شود. این سخت افزار دیسک‌های بلوری با کیفیت اولترا HD را می‌خواند. دیسک‌های بلوری استاندارد برای بازی‌های پلی استیشن 4 استفاده می‌شد.

دیسک‌های بلوری اولترا HD برای بازی‌های پلی استیشن 5 استفاده می‌شود. می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت اولترا HD را به کمک پلی استیشن 5 ببینید.

مهندسان سونی برای کاهش صدای خنک کننده تمام توان خود هزینه کردند. متاسفانه صدای دیسک درایو پلی استیشن 5 تمام آن زحمت‌ را به باد می‌دهد. به طرز غیر قابل باوری این صدا بلند است.

اگر از هدفون استفاده نکنید، همیشه صدای چرخش دیسک درون دستگاه به گوش می‌رسد. جالب است بدانید: حتی اگر با دیسک درون درایو کاری نداشته باشیم، هر مدت یک بار آن را می‌چرخاند.

فضای ذخیره سازی

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات به نسبت پلی استیشن 4 عملکرد فضای ذخیره سازی است. سونی با پلی استیشن 5 از آقای کند دنیای بازی به سریع‌ترین رقیب تبدیل شد.

دیسک سخت جای خود را به SSD داد. دیگر موردی برای چرخیدن و کار فیزیکی وجود ندارد. فضای ذخیره سازی دستگاه 825 گیگابایت است.

زمان رو به رو شدن با این ابعاد از خود پرسیدیم: انتگرال چه عددی می‌شود 825؟! سونی در جواب گفت: با استفاده از یک رابط حافظه با 12 کانال به این عدد رسیدیم.

باز هم جواب خوبی برای عدد 825 گیگابایت نیست. آیا رسیدن به عدد 1 ترابایت برای سونی ممکن نبود؟ به هرحال این شرکت با استفاده از این حافظه پهنای باند 5.5 گیگابیت بر ثانیه را ممکن کرد.

استفاده از حافظه سریع تمام ماجرا نیست. سونی تمام مسیر اطلاعات را نوسازی کرد. این کار با استفاده از یک کنترل کننده حافظه آغاز شد.

این کنترل کننده یک وظیفه سخت دارد: مدیریت 5.5 گیگابیت در هر ثانیه! اطلاعات در زمان ورود و خروج فشرده سازی می‌شوند. فشرده سازی به کمک دو پردازنده و مجموعه‌ای از دستور العمل‌ها با نام کراکن انجام می‌شود.

تمام اجزا برای حرکت با نهایت سرعت بهینه سازی شده است. برای درک بهتر ماجرا، می‌توانید سریع‌ترین حافظه SSD را به پلی استیشن 4 متصل کنید. سرعت به مقدار قابل توجه بالا نمی‌رود.

سونی بهتر از من و شما می‌داند که 825 گیگابایت کافی نیست. از 825 گیگابایت تنها 667 گیگابایت آن در اختیار شما قرار دارد. این مقدار فاجعه جهانی نیست؟

سونی بعد از یک نگاه به این طرف و آن طرف گفت: می‌توانید از حافظه SSD مدل M.2 استفاده کنید. راه حل سونی بهتر از راه حل ایکس باکس است.

برای اضافه کردن به حافظه ذخیره سازی ایکس باکس حتما باید از سخت افزار سفارش مایکروسافت استفاده کنید. کار به همین راحتی انجام می‌شود؟ خیر. دو نکته وجود دارد.

زمانی که این مقاله را می‌خوانید، قابلیت افزایش حافظه داخلی به سادگی وجود ندارد. دلیل این اتفاق کمیاب بودن حافظه قابل استفاده در پلی استیشن 5 است.

شما نمی‌توانید از هر نوع حافظه SSD مدل M.2 استفاده کنید. یک حافظه SSD معمولی تنها برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 4 و نصب بازی‌های پلی استیشن 5 به شما کمک می‌کند.

یک حافظه SSD کند اجرای بازی را خراب می‌کند. سونی گفت: حافظه‌های قابل استفاده در پلی استیشن 5 باید از استاندارد PCIe 4.0 استفاده کنند. چرا که استاندارد PCIe 3.0 سرعت کافی ندارد.

مساله دیگر ابعاد حافظه است. برای قرار گرفتن درون دستگاه باید ابعاد خاص سونی را رعایت کند.

راه حل دیگر با استفاده از هارد اکسترنال یا حافظه خارجی ممکن می‌شود. این راه تنها برای نصب، اجرا و به‌روزرسانی بازی‌های پلی استیشن 4 به شما کمک می‌کند.

ظرفیت محدود حافظه سونی یک معنی دارد: شما نمی‌توانید بیش‌تر از چند بازی را هم‌زمان داشته باشید. حتی اگر حافظه SSD مدل M.2 با استاندارد سونی به بازار عرضه شود، قطعا قیمت بالایی خواهد داشت.

یک حافظه با ظرفیت دو ترابایت، نزدیک به مورد دلخواه سونی حدود 399 دلار است. قطعا در آینده ارزان می‌شود اما امروز شرایط خوبی نیست.

سونی حتی اجازه ذخیره سازی بازی‌ها در حافظه جانبی را به شما نمی‌دهد. دلیل این کار را نمی‌دانیم. برای هر بار نصب بازی، حتما باید آن را دانلود کنید.

نرم افزار

رابط کاربری پلی استیشن 5 شباهتی به گذشته ندارد. بسیاری از ویژگی‌ها مهمان جدید سونی به حساب می‌آیند. صفحه اصلی دو بخش دارد: بازی‌ها و رسانه‌ها.

بلوک‌ها به نسبت گذشته کوچک‌تر شده‌اند. فضای اضافه برای نمایش اطلاعات بازی استفاده می‌شود. روی هر بازی که بروید، موسیقی مربوط به آن پخش خواهد شد.

در قسمت کتابخانه بازی‌ها می‌توانید تمام بازی‌های خود را ببینید. خریداری شده به صورت فیزیکی یا دانلود شده از فروشگاه تفاوتی ندارد.

بازی‌های پلی استیشن 4 و 5 در کنار هم نمایش داده می‌شود. آخرین بلوک از سمت چپ فروشگاه جدید پلی استیشن است. فروشگاه جدید دیگر یک برنامه جدا نیست، بخشی از سیستم عامل به حساب می‌آید.

فروشگاه به خوبی با رابط کاربری جدید همگام شده. هر بازی را که انتخاب کنید، تمام اطلاعات مربوط به آن در یک صفحه نمایش داده می‌شود. نیازی به گشت و گذار بیش‌تر نیست.

حتی در فروشگاه سونی بازی‌های نسل 4 و 5 پلی استیشن کنار هم قرار دارند. می‌توانید انتخاب کنید که تنها بازی‌های یک کنسول نمایش داده شود. گزینه نمایش همه کمی گیج کننده به نظر می‌رسد.

در میان بازی‌های بلوک پلی استیشن پلاس و گالری دیده می‌شود. درست مانند فروشگاه، بخش‌های دیگر نیز درون رابط کاربری همگام شدند.

این ماه، کاربران پل استیشن پلاس جایزه خوبی داشتند: مجموعه‌ کوچکی از بازی‌های پلی استیشن 4 به صورت رایگان برای خریداران پلی استیشن 5 قابل دریافت بود.

گالری به همان روش پلی استیشن 4 کار می‌کند. این قسمت اسکرین شات‌ها و فیلم‌های ضبط شده از صفحه بازی قابل مشاهده است. حتی می‌توانید آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

در میان تنظیمات، ویژگی اسکرین شات خودکار وجود دارد. اگر جایزه‌‌ای برنده شوید، از بُرد شما یک اسکرین شات ثبت می‌شود. امکان ضبط ویدئو کوتاه نیز وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم آن را غیر فعال کنید. این ویژگی به سرعت حافظه دستگاه را پُر می‌کند. اگر هارد اکسترنال یا فلش خود را به پلی استیشن وصل کنید، محتوی آن در این قسمت نمایش داده می‌شود.

پلی استیشن 5 از آمازون پرایم، اپل تی‌وی، نتفلیکس، توییچ، اسپاتی‌فای، یوتوب و دیگر موارد پشتیبانی می‌کند. البته این موارد به منطقه زندگی شما ارتباط دارد.

برای مثال دیزنی پلاس در هند در دسترس نیست. کاشی عکس و فیلم‌ها درست مانند بازی‌ها تمام صفحه نمایش داده می‌شوند.

صفحه اصلی پلی استیشن یک مساله کوچک و یک مساله بزرگ دارد. کوچک را اول بگوییم: پلی استیشن 5 دیگر از تِم یا پوسته پشتیبانی نمی‌کند.

جای خالی آن احتمال زیاد به چشم شما نمی‌آید چرا که تمام بازی‌ها و دیگر موارد تمام صفحه اجرا می‌شود. مساله اصلی این است که آخرین نسخه پلی استیشن از پوشه‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

بازی‌هایی که به تازگی باز شده‌اند در صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند. دیگر بازی‌ها را جایی درون کتابخانه‌ بازی‌ها پیدا می‌کنید. شخصا بازی زیادی روی پلی استیشن ندارم و اکثرا از رایانه استفاده می‌کنم.

اما گیمرها که با پلی استیشن زندگی می‌کنند، به این شرایط علاقه‌ ندارند. برای یافتن هر مورد باید مثل گرگ میان بازی‌ها به شکار مشغول شوند.

البته قسمتی برای جست و جو وجود دارد. امیدواریم سونی در این مورد برای به‌روزرسانی‌های آینده نظر خود را تغییر دهد. در بخش تنظیمات هم مواردی دوباره طراحی شده است.

قسمت بالایی تنظیمات دیگر آن لیست بلند بالا و بی انتهای پلی استیشن 4 نیست. با کلیک روی بیش‌تر موارد تنها دو گزینه رو به روی شما قرار می‌گیرد. سادگی در رابط کاربری یک محصول غیر تخصصی بسیار خوب است.

نیازی به جلو و عقب رفتن در این رابط کاربری نیست. سونی هرگز شما را گیج نمی‌کند. تغییر بزرگ رابط کاربری اضافه شدن مرکز کنترل است.

مرکز کنترل کنسول شما را به تلفن همراه یا رایانه شخصی متصل می‌کند. می‌توانید دستگاه را مدیریت و مواردی را حذف و اضافه کنید.

مرکز کنترل در پلی استیشن دو بخش اصلی دارد: موارد مربوط به عملکرد در پایین و کارت‌ها در قسمت بالا. در ردیف عملکرد می‌توانید مقدار دسترسی مرکز کنترل از دستگاه دوم را مشخص کنید

این فهرست قابل تنظیم است، می‌توانید برخی از موارد را حذف یا اضافه کنید. البته ما راهی برای تغییر ترتیب موارد پیدا نکردیم. کارت‌ها ابعاد بزرگ و کارایی زیادی دارند.

استفاده از قابلیت کارت‌ها به توسعه دهندگان بستگی دارد. آموزش‌های مربوط به بازی در این قسمت دیده می‌شود. می‌توانید آن‌ها را حتی در زمان اجرای بازی، گوشه‌ای از نمایشگر قرار دهید.

البته بسیاری از ویژگی‌ها پشت دیوار پلی استیشن پلاس قرار دارند. برای استفاده از آن‌ها باید اشتراک تهیه کنید. مدت زمانی که با پلی استیشن سروکار داشتیم به ندرت بخش کارت‌ها را باز کردم.

بسیاری از آن‌ها موردی مفیدی ندارند. امکانات زیادی وجود دارد اما به نظر ما کاربردی نیستند. پیشرفت رابط کاربری در مورد ویژگی‌های اجتماعی بسیار مفیدتر است.

به راحتی می‌توانید از بازی عکس یا ویدئو بگیرید و آن را به دوستان خود در شبکه پلی استیشن یا توییتر ارسال کنید. امکان ایجاد گروه و اشتراک عکس و ویدئو در گروه نیز وجود دارد.

نکته جالب هشدار اسپویل یا لو رفتن داستان است. اگر دریافت کننده عکس یا فیلم به آن مرحله از بازی نرسیده باشد، قبل از باز شدن محتوی هشدار لو رفتن نمایش داده می‌شود.

متاسفانه ویژگی‌های اشتراک گذاری در دیگر قسمت‌ها به خوبی کار نمی‌کند. راه سریع برای به اشتراک گذاشتن لینک یوتوب، نتفلیکس، توییچ و غیره وجود ندارد.

این کار به توسعه دهندگان آن برنامه ارتباط دارد. سونی مسئول توسعه برنامه شرکت‌های دیگر نیست. از طرفی تنها کاربران سونی از آن استفاده می‌کنند. امیدواریم دو طرف ماجرا به تفاوت برسند.

پلی استیشن هم‌چنان از اجرای چند برنامه هم‌زمان پشتیبانی نمی‌کند. تنها امکان پخش موسیقی در پس زمینه وجود دارد. شما نمی‌توانید بیش‌تر از یک بازی را اجرا کنید.

این نوع از محدودیت ارتباطی به توان پردازش دستگاه ندارد. مهندسان نرم افزار سونی کار را انجام ندادند. راستش را بخواهید نرم افزار به نسبت سخت افزار پیشرفت نکرده است.

از نظر زیبایی، مرکز کنترل و همگام شدن فروشگاه با رابط کاربری جدید را دوست داریم. پشتیبانی نکردن از پوشه‌ها و غیر ممکن بودن اجرای چند برنامه ما را نا امید می‌کند.

بسیاری از مشکلاتی که به شما می‌گوییم، با یک به‌روزرسانی کوچک حل می‌شود. البته اگر سونی آن موارد را مثل ما، یک مشکل بداند.

گیم پلی

در بررسی ما، پلی استیشن 5 با تلویزیون 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز همراه بود. متاسفانه ما به یک تلویزیون با نرخ نوسازی 120 هرتز دسترسی نداشتیم.

برای بررسی عملکرد نرخ نوسازی، دستگاه را به یک مانیتور با کیفیت 1080p و 240 هرتز متصل کردیم. بازی‌های اجرا شده در این بررسی شامل هر دو نسل پلی استیشن می‌شود.

ما دمونز سولز، دویل می کرای و فورتنایت را آزمایش کردیم. نسخه مخصوص رزیدنت اویل ویلِیج برای پلی استیشن 5 را فراموش نکردیم.

جزئیات در بازی‌هایی مانند دمونز سولز از چشم لبریز می‌شود. نور، سایه‌، مه، آب و آفتاب نتیجه پردازش است. این جزئیات روی تعداد فریم در ثانیه تاثیر بالایی دارد.

مانند وزنه‌های سنگین که به پای یک دونده بسته می‌شود. این بار دونده ما از یک گرافیک با توان 2.5 برابر قویتر از پلی استیشن 4 پرو استفاده می‌کند.

توان پردازنده نیز به همین مقدار بالا رفته است. به عبارتی از آنچه چشم شما می‌بیند تا آنچه به گوش شما می‌رسد بهتر شده بدون آنکه تعداد فریم کاهش پیدا کند.

این روزها صدای پای ردیابی اشعه از همه جا به گوش می‌رسد. دو بازی دویل می کرای 5 و رزیدنت اویل ویلج از ردیابی اشعه پشتیبانی می‌کنند.

برای فعال کردن ردیابی اشعه در دویل می کرای 5 باید کیفیت یا نرخ فریم را کاهش دهید. این کار اختیاری انجام می‌شود. آیا ردیابی اشعه برای شما مهم‌تر است یا نرخ نوسازی و کیفیت تصویر؟


با جواب به این سوال می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. بازی رزیدنت اویل ویلج با کیفیت 4K، ردیابی اشعه فعال و نرخ نوسازی 60 فریم اجرا می‌شود.

درگیر اسم و اصطلاحات نشوید. ردیابی اشعه در این بازی کیفیت کافی را ندارد. از طرفی این نسخه آزمایشی به حساب می‌آید نباید در تمامی موارد آن را محکوم کنیم.

اجرای ردیابی اشعه به توسعه دهندگان و سازندگان بازی ارتباط دارد. امیدواریم تمام تولید کنندگان بازی از این ویژگی به خوبی استفاده کنند.

این که یک کنسول 499 دلاری می‌تواند ردیابی اشعه را به نمایش بگذارد، مورد حیرت انگیز و جادویی نیست. پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز ما را کمی سرحال می‌کند.

دویل می کرای 5 پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز را به همراه دارد. این بازی بدون هیچ مشکلی با 120 هرتز اجرا شد. اجرای بازی با نرخ نوسازی بالا، محدودیت‌ کنسول‌ها را پررنگ می‌کند.

صفحه کلید و موس دقت بالایی دارند. بخصوص اگر از نسخه‌های مخصوص بازی استفاده کنید. متاسفانه دسته بازی حتی مدل پیشرفته دوال سنس دقت کافی را ندارد.

متاسفانه تا این لحظه بازی‌های زیادی از نرخ نوسازی بالا پشتیبانی نمی‌کنند. امیدواریم به سرعت بازی‌‌های بیش‌تری با پشتیبانی از نرخ نوسازی بالا اضافه شود.

درست به اندازه کیفیت بالاتر، ویژگی‌های دیداری جدید و نرخ فریم بالاتر چشم نوازی می‌کند. پلی استیشن 5 سرعت خود را در تمام موارد به رخ می‌کشد.

بارگیری سنگین‌ترین بازی‌ها در چند ثانیه انجام می‌شود. دیگر لازم نیست برای باز کردن و نمایش مناطق جدید صبر کنید. همه موارد در کم‌تر از ثانیه‌ها به جلو می‌رود.

در بازی‌های چند نفره دیگر به خود بازی فکر نمی‌کنید. بزرگ‌ترین نگرانی ما بارگیری قسمت‌های آنلاین است. سرعت بالای حافظه موارد بسیاری را در بازی تغییر می‌دهد.

کلمات دست ما را برای توصیف شرایط بسته است. پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر یکی از کنسول‌های فوق العاده سونی را به خانه ببرید.

اگر شما کلمات مناسب را برای توصیف دستگاه پیدا کردید، روکیدا در بخش نظرات منتظر شما می‌ماند. یک بازی به عنوان نسخه پیش نمایش از پلی استیشن سونی وجود دارد. نام آن “پلی روم آسترو” است.

این پیش نمایش سرگرم کننده، توانایی‌های پلی استیشن را نشان می‌دهد. دسته بازی جدید پلی استیشن و لرزش به کمک موتور هاپتیک فوق العاده عمل می‌کند.

در پیش نمایش پلی روم، روی فلز، شیشه، چوب، چمن، شب و آب راه می‌روید. شاید باور نکنید اما موتور هاپتیک تفاوت راه رفتن روی تمام سطوح را به دست شما منتقل می‌کند.

موتور هاپتیک تنها نیست. بلندگو داخلی و با کیفیت آن ادامه کار را در دست می‌گیرند. تمام خصوصیات فیزیکی را در ذهن شما بازسازی می‌کنند.

به قدری این جزئیات به خوبی رعایت می‌شود که بدون نگاه کردن به نمایشگر می‌توانید آن را از یکدیگر جدا کنید. با ادامه استفاده از دسته بازی متوجه می‌شوید که حتی باد و بارندگی آرام را به دست شما منتقل می‌کند.

راستش را بخواهید، ماجرای دسته بازی درست مانند کیفیت تصویر است. آن را باید به چشم ببینید و این را به دست لمس کنید. از دست ما و کلمات برای توصیف کوتاه شکایت نکنید.

پیش نمایش پلی روم آسترو یک بار مصرف به حساب می‌آید. بعد از بررسی تمام جلوه‌ها می‌توانید آن را حذف کنید. تنها بازی‌های جدید از تمام ویژگی‌های موتور هاپتیک استفاده می‌کنند.

فشار دادن دکمه L2 برای نصف کردن دشمنان در بازی دمونز سولز احساس خوبی داشت. امیدواریم این ویژگی هرچه سریع‌تر با یک به‌روزرسانی کم حجم به بازی‌های قبل اضافه شود.

تلاش سونی برای هرچه ساکت‌تر کار کردن کنسول جواب داده است. حتی زیر سنگین‌ترین فشار گرافیکی ساکت و آرام کار می‌کند. بی صدا بودن آن را زیر سوال نمی‌بریم اما در اوج بازی سر و صدا آنقدر زیاد می‌شود که صدایی از کنسول به گوش نرسد.

اگر شارژ دسته بازی شما تمام شود و با کابل بازی را ادامه دهید، صدا از نزدیک به گوش می‌رسد. ما به شما قول می‌دهیم که هرگز مشکلی با این قسمت از کنسول پیدا نمی‌کنید.

سازگاری با نسل قبل

به ویندوز و بازی‌های رایانه‌ای نگاه نکنید. کاربران کنسول‌ها با هر به‌روزرسانی نگران بازی‌های نسل قبل هستند. پلی استیشن 2 از بیش‌تر بازی‌های پلی استیشن 1 پشتیبانی می‌کرد.

راستش را بخواهید به آینده امیدوار بودیم. نسخه‌های اول پلی استیشن 3 هم‌چنان از بازی‌های پلی استیشن 2 پشتیبانی می‌کرد اما به یک دلیل: پردازنده نسل قبل در قلب آن می‌تپید.

در ادامه و با کمی تغییرات، پلی استیشن 3 تنها بازی‌های نسخه اول پلی استیشن را اجرا می‌کرد. پلی استیشن 4 حکم تیر بود! با تغییر به استاندارد جدید، هیچ کدام از بازی‌های گذشته اجرا نشد.

پلی استیشن 5 با نقش مادری مهربان تقریبا از تمام بازی‌های پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کند. هم‌چنان امکان پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 1 تا 3 وجود ندارد.

ممکن است سونی پشتیبانی از آن‌ها را اضافه کند. اما تا این لحظه خبری به گوش ما نرسیده است. نکته دیگر را در مورد نحوه اجرای بازی‌ها بشنوید.

یک بازی در پلی استیشن 4 و 4 پرو چطور اجرا می‌شد؟ برای مثال اگر یک بازی با کیفیت 1440p و 30 فریم در پلی استیشن 4 به نمایش گذاشته شود، در پلی استیشن 5 هم، همانطور خواهد بود.

ما از اجرای بازی‌های نسل قبل روی پلی استیشن 5 مطمئن شدیم. حالا چند بازی را برای بررسی انتخاب کردیم: لست آف آس پارت 2، گرن توریزمو اسپورت، هوریزون زیرو داون و گاست آف توشیما.

البته گاست آف توشیما را کمی متفاوت نگاه کنید. این بازی برای اجرای هرچه بهتر روی پلی استیشن 5 آماده شده است. نرخ فریم این بازی در آخرین نسل کنسول سونی بالاتر می‌رود.

زمانی که بازی را در کنسول جدید اجرا می‌کنید، دو اتفاق میافتد: بازی‌هایی با کیفیت قابل تغییر، کیفیت را در بالاترین مقدار قرار می‌دهند. البته یک محدودیت وجود دارد. بالاترین کیفیت برای پلی استیشن 4 پرو 1440p است.

نرخ فریم اتفاق دوم به حساب می‌آید. متاسفانه بسیاری از بازی‌های پلی استیشن 4 در 30 فریم قفل می‌شود. بیش‌تر از 30 فریم ممکن نیست.

برای مثال بازی مشهور د لست گاردین را در چند حالت مختلف بررسی کردیم، نرخ فریم به عددی بالاتر از 30 نرسید. در میان دریایی از ماهی‌های کوچک، کوسه‌هایی درنده وجود دارد.

برخی از بازی‌های پلی استیشن 4 به کمک V سینک، نرخ فریم بالاتر از 60 را به شما هدیه می‌کنند. حالا پلی استیشن 5 با تمام قدرت برای استفاده از توانایی بازی‌ها به میدان می‌آید.

ما نمی‌دانیم برخورد سازنده بازی‌ها با پلی استیشن 5 چطور خواهد بود. ممکن است آن‌ها یک بازی کاملا جدید برای استفاده از ویژگی‌های آخرین نسل کنسول عرضه کنند.

یک بازی جدید برابر با هزینه است. از طرفی، آن شرکت‌های کاربر دوست با یک به‌روزرسانی قفل‌ها را باز می‌کنند. در نهایت برخی از شرکت‌ها از کنار ماجرا عبور می‌کنند، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده!

به هرحال، اولین بازی را اجرا می‌کنید. اولین تغییر سرعت بارگذاری بالای پلی استیشن است. بازی‌های نسل قبل برای استفاده از این سرعت بهینه سازی نشدند اما با سرعت فوق العاده حرکت می‌کنند.

لست آف آس پارت 2 حجم زیادی دارد. دستگاه تمام مدتی که شما بازی می‌کنید، اطلاعات را از حافظه ذخیره سازی به رم منتقل می‌کند. زمان بارگذاری اول بازی در پلی استیشن 4 ما را پیر کرد.

پلی استیشن 5 آن دقایق زجر آور را در چند ثانیه تمام می‌کند. جالب است بدانید که سازندگان بازی‌های پلی استیشن 4 برای قابل‌ تحمل‌تر شدن زمان صبر از انواع مختلف انیمیشن و بازی استفاده می‌کنند.

برای مثال د لست گاردین در زمان بارگذاری بازی، یک بازی کوچک را اجرا می‌کند. طولانی‌ترین زمان بارگذاری در هوریزون زیرو داون اتفاق افتاد.

هم‌چنان از سریع‌ترین سرعت بارگذاری پلی استیشن 5 سریع‌تر بود اما این اتفاق کم کاری سازندگان بازی و بهینه نبودن آن را نشان می‌دهد.

متاسفانه بازی‌های پلی استیشن 4 از موتور هاپتیک پشتیبانی نمی‌کنند. دسته بازی دوال سنس در بازی‌های پلی استیشن 4 تلاش می‌کند تا شرایط دسته بازی دوال شاک را تکرار کند.

در اولین قدم متوجه می‌شوید که لرزش دسته ضعیف است. برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 4 پیشنهاد می‌کنیم از دسته دوال شاک استفاده کنید.

دوال شاک رابطه بسیار خوبی با پلی استیشن جدید سونی دارد. یک اتفاق جالب در جریان است. اگر تمامی موارد با دوال سنس به خوبی کار کند، لرزش دسته در سمت چپ قوی‌تر انجام می‌شود.

در ابتدا فکر کردیم که این مشکل به دلیل خرابی دسته بازی ما اتفاق میافتد. با کمی جست و جو در اینترنت کاربران دیگر نیز آن را گزارش کرده‌اند.

ما کوچک‌ترین نکات را به شما می‌گوییم. شاید هرگز این موارد را در زمان استفاده متوجه نشوید. مورد دیگر، سیستم عامل مخصوص دوال سنس است.

دسته بازی سونی، به تنهایی یک سیستم عامل جداگانه دارد! بعد از اولین راه اندازی دستگاه، دسته بازی جداگانه به‌روزرسانی خود را دریافت کرد.

به عنوان نتیجه نهایی از دسته بازی دوال شاک برای بازی‌های پلی استیشن 4 و از دسته بازی دوال سنس برای بازی‌های پلی استیشن 5 استفاده کنید.

صدا

سونی تمام تلاش خود را برای سیراب کردن چشم‌های شما انجام می‌دهد. بخش دیگر صدا است. سونی با تمام توان چشم و گوش شما را به نمایشگر پیوند می‌زند.

پلی استیشن 5 با سخت و افزار نرم افزار برای این هدف تلاش می‌کند. صدای سه بعدی نتیجه فعالیت مهندسان این شرکت است. روش استفاده از اوج فناوری صدا سخت نیست.

یک گزینه را از تنظیمات فعال می‌کنید و تمام صدا از آن لحظه به صورت سه بعدی با هدفون پخش می‌شود. البته هدفون شما باید از فناوری سونی پشتیبانی کند.

به عبارتی هدفون شما باید اتصال DAC/amp از طریق USB پشتیبانی کند یا هدفون سونی مدل پالس 3D را تهیه کنید. ویژگی صدای سونی عملکرد انتقال را در نظر می‌گیرد.

عملکرد انتقال یعنی چه؟ بر اساس فرم سر و گوش شما، نوع صدا تغییر می‌کند. اگر ما صدا را به صورت سه بعدی بشنویم، شما با همان تنظیمات صدا را سه بعدی نمی‌شنوید و باید تغییراتی انجام شود.

متاسفانه ویژگی صوتی روی سر بنده به خوبی کار نکرد. با چند بازی آن را امتحان کردیم. به هر حال در هر شکل کیفیت صدا فوق العاده به گوش می‌رسد.

به نسبت پلی استیشن 4 اگر کسی دست شما را نگیرد، غرق دریای بازی می‌شوید.

پخش انواع رسانه

جدیدترین کنسول سونی به کمک برنامه‌های اختصاصی قابل دریافت از فروشگاه با سرویس‌های محبوب همکاری می‌کند. مانند: نتفلیکس، یوتوب، آمازون پرایم، دیزنی و غیره.

اگر نسخه استاندارد را به خانه ببرید، می‌توانید انواع مختلف دیسک را با این دستگاه پخش کنید. مانند: بلوری، UHD بلوری و DVD.

متاسفانه کار به همین سادگی انجام نمی‌شود. آیا پلی استیشن سونی، همان دستگاه همه کاره مورد علاقه شما است؟ چند دست انداز جلوی پای ما قرار دارد.

اولین مورد پشتیبانی نکردن از دالبی ویژن HDR است. محصول سونی از حالت پایه استاندارد HDR 10 پشتیبانی می‌کند. تمام محتوی به شکل HDR پخش می‌شود اما نمی‌توانیم دالبی ویژن را نادیده بگیریم.

دالبی ویژن نه به سرعت کرونا اما در حال همه گیر شدن است. پشتیبانی نکردن از آن به چشم مردم عادی نمی‌آید اما طرفداران دنیای فیلم و سینما به سرعت از آن نا امید می‌شوند.

این مساله با به‌روزرسانی نرم افزاری حل می‌شود. سوال مهم این است: آیا سونی می‌خواهد این کار انجام شود؟ به هر حال محصولات پخش خانگی این شرکت نیز باید به فروش برسد.

همانطور که گفتیم استاندارد HDR در کنسول سونی تنها خاموش یا روشن می‌شود. حالت وسط وجود ندارد. این راه و روش مدیریت را یک فاجعه می‌دانیم.

این سوال بزرگ همراه ما می‌ماند که چرا سونی مدیریت HDR را به همان حالت پلی استیشن 4 ادامه نداد؟ سونی با مایکروسافت تفاوت‌های بزرگی دارد.

مایکروسافت در میان دنیایی از نرم افزار، تعدادی سخت افزار هم تولید می‌کند. کسب و کار سونی با صدا و تصویر گره خورده است. انتظار بیش‌تری داشتیم.

در کنار دالبی ویژن، کنسول سونی از دالبی آتموس نیز پشتیبانی نمی‌کند. هم‌چنان عملکرد صدای سه بعدی سونی قابل تایید نیست. دالبی آتموس یک استاندارد جامع و تایید شده به حساب می‌آید.

شرکت‌های زیادی تولیدات فیلم و سریال خود را با این استاندارد همراه می‌کنند. از طرفی هیچ کدام از بازی‌های پلی استیشن از استاندارد دالبی آتموس استفاده نمی‌کنند.

به نظر سونی، وزنه بازی‌ها سنگین‌تر از رسانه است. آیا نظر کاربران به همین شکل خواهد بود؟ برای موفقیت نباید با شک و تردید حرکت کرد. تا این قسمت از ماجرا سونی دو جای خالی دارد.

نکته بعدی را در مورد یوتوب به شما می‌گوییم. برنامه سرویس ویدئو گوگل از HDR پشتیبانی نمی‌کند. در میان تنظیمات کیفیت گزینه آن را نمی‌بینیم.

امیدواریم مسئولین این برنامه هرچه سریع‌تر مشکل را برطرف کنند. به عنوان راه دوم، استفاده از محصول سونی برای پخش فیلم و سریال بد نیست.

اگر برای پخش رسانه آن را بخواهید، انتخاب درستی نیست. به هرحال تمام این مشکلات می‌تواند با به‌روزرسانی نرم افزاری حل شود. تا آن روز و به‌روزرسانی نتیجه تغییر نمی‌کند.

میدان رقابت

رقیب اصلی کنسول سونی، یک مبارز از مایکروسافت است که شمشیر لیزری ماندالورین‌ها را به همراه دارد. سخت افزار ایکس باکس سری ایکس قدرت بیش‌تری دارد.

تقریبا تمام بازی‌های کنسول‌های نسل قبل روی آن اجرا می‌شود. فضای ذخیره سازی دستگاه بیش‌تر است. از استاندارد دالبی آتموس، ALLD و کیفیت 1440p پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از دالبی ویژن تا آخر امسال از راه می‌رسد. در طرف دیگر دسته بازی فوق العاده سونی به چشم می‌آید. حافظه ذخیره سازی سونی قابل افزایش است.

سونی روی کاغذ وضعیت مناسبی ندارد. از طرفی باید بدانید که مقایسه سخت افزار و نرم افزار دو کنسول آن قدر که باید و شاید تعیین کننده نیست. دنیای انحصار بازی‌ها گیمرها را جذب می‌کند.

پلی استیشن تاج دنیای انحصار را روی سر دارد. سونی تقریبا تمام شرکت‌های سازنده بازی را با ساختمان اصلی به خانه برده است. سونی و مایکروسافت دو راه جدا از هم را می‌روند.

سونی در مورد اجرای بازی‌ها سخت گیری می‌کند. مایکروسافت دست کاربران را باز می‌گذارد. سونی فراری می‌دهد و مایکروسافت به آغوش می‌کشد!

برای مثال: شما می‌توانید بازی‌های مایکروسافت را در رایانه اجرا کنید. جایی به جز پلی استیشن برای بازی‌های سونی وجود ندارد.

یکی دیگر از سرویس‌های فوق العاده ایکس باکس، گیم پس (Game pass) نام دارد.

با پرداخت چند دلار در ماه می‌توانید به دنیایی از بازی‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. مجموعه بازی‌های این سرویس تا به امروز، شما را برای چند سال سرگرم می‌کند.

سرویس گیم پس برای ایکس باکس سری اس حکم برگ برنده را دارد. سخت افزار آن قابل مقایسه با پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس نیست اما برای کیفیت 1080p شما را راضی نگه می‌دارد.

به عنوان یک هدیه کوچک برای عضو جوان خانواده یا پسر بچه با هر سن و سال مناسب است. از جبهه سونی، رقیبی برای گیم پس وجود ندارد.

خریداران سونی چشم به راه بازی‌های فوق العاده و انحصاری هستند. بازی‌هایی که بر اساس آن‌ها بگویند: شاید ما دلارهای بیش‌تری خرج کرده باشیم اما شما آن بازی فوق العاده را تجربه نمی‌کنید!

بازی‌هایی مانند: اسپایدرمن مایلز مورالس، سک‌بوی: بیگ ادونچز، دمونز سولز، گاد آف وار: رگناروک و گرن توریزمو 7. یک سوال از شما داریم:

آیا پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 4 از سونی رقیب مناسب برای گیم پس می‌سازد؟!

علاقه مند به خریدپلی استیشن 5 هستید برا دیدن مشخصات فنی دقیق و همچنین قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

حکم آخر

پلی استیشن 5 پیشرفت خوبی را به نسبت پلی استیشن 4 نشان می‌دهد. آخرین نسل از کنسول‌های سونی، بازی‌ها را با نهایت کیفیت و بدون کاهش تعداد فریم ممکن می‌کند.

حافظه SSD فوق سریع، دسته بازی دوال سنس با تریگرهای تطبیق پذیر، ایجاد لرزش با موتور هاپتیک و دیگر مواردی که با هم بررسی کردیم از پلی استیشن 5 یک محصول فوق العاده می‌سازند.

اگر به خانواده پلی استیشن سونی عادت کرده باشید، دوستی بهتر از پلی استیشن 5 پیدا نمی‌کنید. حافظه دستگاه سرعت بسیار بالایی دارد اما حجم آن کافی نیست.

600 گیگابایت با چند بازی نه چندان بزرگ پُر می‌شود. عملکرد دسته بازی دوال سنس در بازی‌های پلی استیشن نا امید کننده است. برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 4 باید از دسته بازی دوال شاک استفاده کنید.

البته با ورود بازی‌های پلی استیشن 5 این مشکل به چشم نمی‌آید. از طرفی پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 4 برگ برنده سونی است.

عمر باتری دوال سنس قابل مقایسه با نسل قبل خود نیست. ممکن است حتی برای یک دست بازی همراه شما نماند. صدای سه بعدی سونی، آنطور که تبلیغ می‌شد جذاب نبود.

پشتیبانی از ALLM، نرخ نوسازی تطبیق پذیر و کیفیت 1440p وجود ندارد. یک آرم بزرگ 8K روی جعبه دیده می‌شود اما پشتیبانی از آن را پیدا نمی‌کنیم.

جای خالی دالبی آتموس و دالبی ویژن کاربران طرفدار فیلم و سریال را نا امید می‌کند. نحوه کار با نرخ نوسازی و استاندارد HDR از یک شرکت صوتی تصویری نا امید کننده است.

نرم افزار و رابط کاربری تغییرات خوبی را نشان می‌دهند. تغییراتی که به ظاهر تمام نمی‌شود. سونی هیچ کدام از خوبی‌ها را به خوبی رها نکرده است.

پشتیبانی نکردن از پوشه، باز نکردن چند برنامه هم‌زمان و نگه داشتن دکمه خانه برای رسید به صفحه خانه از بدی‌های این رابط کاربری به حساب می‌آید.

با توجه به قیمت پلی استیشن 5 می‌توانیم این مشکلات کوچک را نادیده بگیریم. نسخه 399 دلاری همان پیشنهاد درخشان است. درست مانند نسل‌های گذشته، پلی استیشن سونی سرگرمی شما را تضمین می‌کند.

علاقه مند به خریدپلی استیشن 5 هستید برا دیدن مشخصات فنی دقیق و همچنین قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

کدام کنسول را برای نسل پنجم دنیای بازی و سرگرمی به خانه می‌برید؟

منبع: gsmarena.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار