موبایلهوآوی

تحریم‌ها اثرساز شد؛ هوآوی پایان کار تراشه‌های Kirin را تایید کرد

مدیرعامل شرکت هوآوی تایید کرد که میت 40 آخرین موبایل این شرکت با تراشه Kirin خواهد بود و پس از آن کار خط تولید این چیپست‌ها به پایان می‌رسد.

به‌گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، IDC و Canalys، هوآوی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ بیشتر از سایر رقبا تلفن هوشمند فروخته است. با این حال، پیروزی این غول چینی بر رقبا احتمالا با آینده‌ای نویدبخش همراه نخواهد بود. گوگل حدود یک سال است که‌خاطر تحریم‌های آمریکا خدمات و اپلیکیشن‌های خود را به این شرکت نمی‌دهد. حالا طبق تحریم‌های جدید TSMC هم دیگر نمی‌تواند برای این شرکت چیپست بسازد. در نتیجه، آینده تراشه‌های Kirin در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

مدیرعامل گروه تجاری هوآوی، یو چنگ‌دانگ، اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که تولید تراشه‌های Kirin پس از تاریخ ۱۵ سپتامبر به حالت تعلیق در می‌آید. قبلا انتظار می‌رفت که این شرکت تولید تراشه‌های خود را به شرکت چینی SMIC، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌های چین، محول کند. با این حال، تحلیل‌گران از این موضوع مطمئن نبودند و به تخصص و ظرفیت SMIC برای تولید تراشه‌های هوآوی شک داشتند.

اکنون به نظر می‌رسد که این تردیدها واقعیت داشته است، چون هوآوی شکست را پذیرفته و می‌گوید تراشه‌های Kirin دیگر قابل تولید نیستند. چنگ‌دانگ این اتفاق را شکست بزرگی برای هوآوی می‌داند، و ما هم بر این موضوع واقفیم که زیان سنگینی بر این شرکت وارد خواهد شد. TSMC تمامی سفارشات قبلی Kirin 1020 را تا ۱۴ سپتامبر به دست هوآوی می‌رساند تا از این تراشه در سری میت ۴۰ استفاده شود. Kirin 1020 قرار است مبتنی بر فرآیند ۵ نانومتری ساخته شود.

گفته می‌شود که تراشه Kirin 1020 پنجاه درصد توان بیشتری نسبت به Kirin 990 خواهد داشت. هوآوی همچنین تایید کرده که میت ۴۰ آخرین تلفن هوشمندی است که از تراشه‌های اختصاصی این شرکت بهره‌مند می‌شود. تراشه‌های اختصاصی هوآوی مزایایی مثل یکپارچگی بیشتر و هزینه‌های پایین‌تر را برای محصولات این کمپانی به ارمغان می‌آوردند. شاخه HiSilicon اولین شرکت چینی بود که به فهرست ۱۰ تولیدکننده بزرگ نیمه‌رسانا وارد شد. حالا با توقف تولید تراشه‌های Kirin احتمالا باید منتظر تعطیلی این مرکز باشیم.

کوآلکام در تلاش است تا با متقاعدسازی اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا بتواند مجوز تولید تراشه‌های هوآوی را از سال آینده در دست بگیرد. اگر چنین اتفاقی محقق نشود، احتمالا از سال بعد باید منتظر حضور تراشه‌های شرکت مدیاتک در محصولات هوآوی باشیم. گفتنی است که SMIC قبلا تراشه‌هایی مثل Kirin 710A را تولید کرده بود. ولی آن تراشه از فرآیند ۱۴ نانومتری استفاده می‌کرد که فناوری کهنه‌ای به حساب می‌آید.

سامسونگ هم که همین حالا پنل‌های OLED و حافظه‌های خود را به هوآوی می‌فروشد، ظاهرا تمایلی به همکاری با این غول چینی برای تولید تراشه‌های آن‌ها ندارد. علت این اتفاق به‌طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها نمی‌خواهند خودشان را درگیر منازعه میان ایالات متحده آمریکا و هوآوی کنند.

هوآوی به‌صورت همزمان مشغول توسعه سیستم عامل هارمونی است و اعلام کرده که امسال ساعت‌های هوشمندی را با این نرم‌افزار روانه بازار می‌کند. تلویزیون‌های ویژن آنر هم‌اکنون از Harmony OS استفاده می‌کنند و هدف نهایی هوآوی این است که تمام محصولات خود از جمله تلفن‌های هوشمند را در آینده به این سیستم عامل مجهز کند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار