آموزش ها

دوربین ۸K چیست؟

دوربین ۸K  یک دوربین دیجیتال است که قادر به عکاسی و فیلمبرداری با رزولوشن ۸K می‌باشد.

دوربین ۸K دارای تراکم پیکسلی  ۷۶۸۰ x 4320 (4320p ؛ معادل ۳۳٫۲ مگاپیکسل) است. تراکم پیکسلی ۸K  چهار برابر تراکم پیکسلی ۴K و ۱۶ برابر پیکسل‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰p است.

نحوه کار دوربین ۸K

یک دوربین ۸K  از لنز و سنسور چیپ برای ثبت تصاویر دیجیتال استفاده می‌کند. تصویر دیجیتال سپس بر روی کارت حافظه یا هارد درایو ذخیره شده یا سیگنال‌های تصویر را به یک هارد درایو اکسترنال، چاپگر، نمایشگر یا پخش زنده می‌فرستد تا قابل دریافت و مشاهده شود.

چالش اصلی سازندگان این نوع دوربین‌ها این است که می‌بایست دست کم ۳۳٫۲ میلیون پیکسل را در سنسور چیپ کوچکی جا دهند که بشود آن را داخل دوربین گذاشت (یا اینکه دوربین را به قدر کافی برای آن بزرگ بسازند).

عکاسی و فیلمبرداری با دوربین ۸K

عکاسی با دوربین ۸K  همچون عکاسی با دیگر انواع دوربین‌های دیجیتال است. دوربین‌های ۸K   علاوه بر داشتن سنسور چیپ و لنز در تنظیمات خود از گزینه‌هایی مشابه با دیگر دوربین‌‎ها، همچون فوکوس خودکار و دستی، نوردهی (اکسپوژر)، دیافراگم (اپرچر) و سرعت شاتر برخوردار هستند. بسته به برند و مدل دوربین ممکن است بتوانید با رزولوشن کمتر از ۸K  نیز عکس بگیرید.

یک دوربین ۸K  قادر به عکس گرفتن با کیفیت ۸K  می‌باشد، اما ملزومات فیلمبرداری با این کیفیت بسیار پیچیده‌تر است. برای نمایش ویدیوهای ۸K  در نمایشگرها یا ویدیو پروژکتورها نیاز است که دوربین دارای پردازنده‌هایی پرسرعت باشد که تصاویر گرفته شده را به دستگاه ذخیره‌سازی فرستاده یا بدون وقفه به صورت زنده پخش کند. لازم است که دوربین داده‌های تصاویر را با سرعت بالا (بر مبنای بیت-ریت) منتقل کند که بسته به فشرده یا غیرفشرده بودن تصاویر ممکن است تا چند گیگابایت بر ثانیه باشد. به علاوه دستگاه‌های گیرنده یا ذخیره‌سازی باید با سرعت کار دوربین در دریافت داده همساز و منطبق باشند.

محل ذخیره ویدیوهای ۸K  می‌بایست از ظرفیت بالایی برخوردار باشد. ممکن است برای ذخیره چهل دقیقه ویدیوی ۸K  به حدود ۲ ترابایت فضای خالی، یا بسته به خام یا فشرده بودن داده، حتی به مقدار بیشتری نیاز باشد.

موارد استفاده دوربین ۸K

از دوربین‌های ۸K  در موارد متعددی می‌شود استفاده کرد، از جمله:

  • تلویزیون ۸K : با رواج یافتن تلویزیون‌های بزرگ، ویدیوهایی که دارای وضوح تصویر ۸K  هستند برای نمایش در تلویزیون‌های ۸۵ اینچی و بزرگ‌تر بسیار مناسب‌تر خواهند بود.
  • پرده سینما: کیفیت تصویر ۸K  به فیلم ۳۵ میلی‌متری در مقایسه با دوربین‌های دیجیتال سینمایی با رزولوشن ۲K  و ۴K  و همچنین به سیستم نمایش فیلم بر روی پرده سینما نزدیک‌تر است.
  • تابلوهای دیجیتال: بیلبوردهای تبلیغاتی دیجیتال، نمایشگرهای بزرگ فروشگاه‌‎ها و دیگر نمایشگرهای بزرگ در فضاهای سرپوشیده یا سرباز که از کیفیت و شفافیت تصاویر تلویزیونی یا پرده نمایش برخوردار هستند.
  • رویدادهای زنده: گرچه رویدادهای زنده در بیشتر موارد با کیفیت ۸K  نمایش داده نمی‌شوند، اما از دوربین‌های ۸K  در مواردی مثل فیلمبرداری مسابقات لیگ فوتبال آمریکایی استفاده شده است.
  • تصویربرداری پزشکی: مشاهده جزئیات بیشتر در تصویربرداری دقیق از وضعیت‌های خاص سلامتی بیماران با فناوری ۸K  امکان‌پذیر است.
  • تصویربرداری از فضا: قابلیت‌های تصویربرداری ۸K  به دوربین‌های کاوشگر فضایی و تلسکوپ‌ها امکان ثبت تصاویر با جزئیات بسیار بیشتری را داده است.
نکته: دومین قسمت از فیلم سینمایی نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy Vol. 2) اولین فیلم سینمایی ساخته شده با استفاده از دوربین ۸K  بوده است.

سازندگان دوربین‌های ۸K  که هستند؟

کمپانی‌های مختلفی همچون  Canon و Nikon از تولیدکنندگان دوربین‌های ۸K  هستند. کمپانی‌های دیگری همچون Sharp، Sony، Ikegami و Red  نیز از تولیدکنندگان مطرح این نوع دوربین‌ها به شمار می‌روند. از دوربین‌های ساخت کمپانی‌های رِد و سونی عمدتاً در تولیدات سینمایی استفاده می‌شود. دوربین‌های ساخت ایکه‌گامی و شارپ نیز معمولاً در تهیه محتوای تلویزیونی یا استریمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید که کمپانی سامسونگ نیز در اقدامی بی‌سابقه سری اسمارت‌فون‌های اندرویدی گلکسی اس۲۰ خود را مجهز به دوربین‌هایی با قابلیت تصویربرداری ۸K  کرده است. مدل اس۲۰ اولترا این سری اسمارت‌فون‌ها از ارتقاء حافظه تا ۱ ترابایت پشتیبانی کرده تا به آسانی امکان ذخیره تصاویر و ویدیوهای گرفته شده با رزولوشن ۸K  وجود داشته باشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار