نقدوبررسی انواع لپ تاپ

مشخصات و بررسی اپل مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۱

مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ (۱۶ اینچ) در مقایسه با مدل قبلی خود از جهات زیادی ارتقاء یافته است. پیشنهاد ما به شما برای کسب بهترین عملکرد از این دستگاه، انتخاب مدل دارای چیپ قدرتمند  M1 Max اپل است، گرچه در این صورت باید مبلغ بسیار بیشتری برای آن بپردازید.

نقاط قوت

  • نمایشگر چشم‌نواز Liquid Retina XDR
  • عملکرد خارق‌العاده فراتر از سطح تمام رقابت‎ها
  • عمر باتری تحسین‌برانگیز
  • اسپیکرهای عالی
  • دارای پورت‌های متفاوت از USB-C
  • وبکم با رزولوشن ۱۰۸۰p

نقاط ضعف

  • ۴K نبودن نمایشگر
  • قیمت بالا، به‌خصوص با چیپ M1 Max
  • عدم وجود پورت USB-A

مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ (۱۶ اینچ) نسخه ارتقاء‌یافته مدل قبلی خود است که با داشتن آخرین پردازنده اپل، رکورد جدیدی را در عملکرد مک‌بوک‌ها ثبت می‌کند. نمایشگر چشم‌نواز  Liquid Retina XDR آن همه‌چیز را زیبا و خیره‌کننده نمایش می‎دهد، و وبکم ۱۰۸۰p  آن بهترین ظاهر را در تماس‎های ویدئویی به شما می‎بخشد. ناچ بالای صفحه نمایش دستگاه هم چیزی نیست که نشود به آن عادت کرد.

 

مک‌بوک جدید با داشتن کیبورد راحت، اسپیکرهای عالی و بیش از ۱۵ ساعت عمر باتری در هر نوبت شارژ، یکی از قدرترین مدعیان کسب عنوان بهترین مک‌بوک و حتی بهترین لپ‎تاپ موجود در بازار است.

این مدل فاقد Touch Bar است و از بازگشت شارژ MagSafe استقبال می‌کند. پورت‌های بیشتر آن نیز به تولیدکنندگان محتوا کمک می‎کند. تمامی این ویژگی‎های ارتقاء‌یافته، مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ را به یکی از بهترین لپ‎تاپ‎های تابحال ساخته شده بدل می‎کند.

در این مقاله قصد داریم تمامی نقاط قوت و ضعف مک‌بوک ۲۰۲۱ ۱۶ اینچی را بررسی کنیم.

طراحی

  • صفحه نمایش با طراحی هوشمند که تقریباً هم‌اندازه مدل قبلی است
  • حاشیه باریک‎تر که جلوه خاصی به نمایشگر بخشیده است
  • ناچ حول وبکم قابل چشم‌پوشی است- در صورتی که با منوی برنامه‎ها تداخل نداشته باشد

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ از نظر طراحی تغییرات نامحسوس اما جالب‌توجه‌ای کرده است. این دستگاه در ابعاد ۱۴٫۰۱ x 9.77 x 0.66  اینچ و وزن ۲٫۱ کیلوگرم (کمی بیشتر در صورت انتخاب مدل دارای چیپ M1 Max)، کمی قطورتر از مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ اینتل است. بدنه صد درصد آلومینیومی آن کمی در مقایسه با مدل قبلی مسطح‎تر شده است و هواکش‌های قرارگرفته در دو طرف بدنه به تهویه بهتر کمک می‎کنند و همچنین یک سیستم صوتی ۶ اسپیکره را در خود جای داده‎اند.

اما بزرگترین تغییر دستگاه از نظر طراحی، نمایشگر ۱۶٫۲ اینچ Liquid Retina XDR آن است که از دو طرف به مقدار ۲۰ درصد و از بالا به مقدار ۶۰ درصد باریک‎تر شده است. ناچ یا بریدگی بالای صفحه که محل قرارگیری وبکم دستگاه است، حدود یک سانتیمتر از حاشیه بالای صفحه فاصله گرفته است. این ناچ یکی از تصمیمات بحث‌برانگیز اپل در طراحی مک‌بوک پروی جدید بوده است. اما کاربران آیفون خیلی زود به آن عادت می‎‏کنند و انتظار نمی‎رود دیگر افراد هم مشکل خاصی با آن داشته باشند.

با این وجود یکی از مواردی که ناچ تازه‌وارد دستگاه ممکن است ایجاد مزاحمت کند، در منوی برخی برنامه‎هایی است که در وسط صفحه قرار می‎گیرند و تا بالا امتداد می‎یابند. به نظر می‎رسد اپل قصد دارد این مشکل جزئی را در آپدیت سیستم‌عامل برطرف کند.

لوگوی مک‌بوک پرو نیز در این مدل به‎جای پایین صفحه نمایش به پایین بدنه لپ‌تاپ انتقال یافته است.

یک تغییر دیگر در طراحی، تصمیم اپل برای حذف Touch Bar است که در این مدل با کلیدهای کاربردی‌تر سبک قدیم جایگزین شده است و عموم کاربران از آن استقبال کرده‌اند.

پورت‌ها

  • درگاه کارت حافظه SD و خروجی HDMI بالاخره به مک‌بوک پرو راه یافتند
  • هنوز هم فاقد USB-A

اپل به انتقادهای کاربران در خصوص پورت‎های اندک مپ‌بوک پرو جامه عمل پوشانده است و پورت‏هایی را به پروی ۲۰۲۱ اضافه کرده است که به‌خصوص به کار کاربران حرفه‎ای می‌آید.

 

سوکت‌های Thunderbolt 4/USB 4 بر جای خود باقی هستند. یک خروجی HDMI، یک پورت Thunderbolt 4/USB و یک درگاه کارت حافظه SDXC با پشتیبانی از اتصال UHS-II در پروی جدید به آن‎ها ملحق شده‏اند.

اضافه شدن یک پورت  USB-A هم گرچه خالی از لطف نبود، در این مدل هنوز غایب است و برای آن باید از یک کابل رابط استفاده کنید.

در سمت چپ بدنه یک سوکت هدفون و دو پورت  Thunderbolt 4/USB 4 دیگر و یک پورت شارژ MagSafe 3 قرار گرفته‌اند. اضافه شدن پورت شارژ MagSafe از نکات خوب این مدل است که گرچه در مک‌بوک‌های قدیمی‎تر وجود داشت، تا پیش از این جای خود را به پورت شارژ  USB-C داده بود.

نمایشگر

  • نمایشگر خیره‌کننده و زیبای Liquid Retina XDR با کنتراست عالی
  • سرعت تعویض فریم قابل تنظیم تا ۱۲۰ هرتز
  • رزولوشن ۳۴۵۶ x 2234  رضایت‌بخش که البته به پای ۴K نمی‌رسد

صفحه نمایش ۱۶٫۲ اینچ Liquid Retina XDR مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ یکی از بهترین نمایشگرها در بین همه لپ‌تاپ‎‏هاست. این نمایشگر شفاف مینی LED با رزولوشن ۳۴۵۶ x 2234 و سرعت تعویض فریم قابل انطباق تا ۱۲۰ هرتز با برخورداری از فناوری ProMotion اپل از کیفیت بسیار بالایی بهره‌مند است. فقط به یاد داشته باشید که در حال حاضر تمامی اپ‎ها از این سرعت تعویض فریم پشتیبانی نمی‏کنند.

از آنجایی که این لپ‌تاپ قرار است نظر بسیاری از کاربران حرفه‎ای را به خود جلب کند، عدم پشتیبانی نمایشگر آن از کیفیت نمایش۴K  کمی حسرت‌برانگیز است.

با این اوصاف اما محتوای UHD در این نمایشگر خارق‌العاده به نظر می‎رسد و روشنایی ۱۶۰۰ نیت که به گفته اولین بیشینه مقدار روشنایی برای یک نمایشگر است و ظاهراً بر روی کاغذ در ساخت مک‌بوک پروی جدید بکار رفته است، به زیبایی هرچه بیشتر تصاویر بسیار کمک می‎کند؛ حتی اگر در عمل این مقدار از ۵۲۰ نیت بالاتر نرود. رنگ‌ها غنی و کنتراست سایه‎ها رضایت‎بخش هستند و رنگ‌های روشن نیز شفاف و خیره‌کننده به چشم می‌آیند.

این نمایشگر همچنین از ۱۰۹٫۳% گستره رنگی sRGB و ۷۷٫۴% گستره رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‎کند.

عملکرد

  • بهترین عملکرد با چیپ پردازشگر M1 Max
  • عملکردی با اختلاف بهتر از بیشتر لپ‌تاپ‎های ویندوزی
  • عملکرد تقریباً مشابه پروی ۱۴ اینچ کم‌‍قیمت‏تر با پردازشگر M1 Pro

پردازشگر M1 Max قدرتمندترین قطعه سیلیکونی‏ای است که اپل تابحال در یک دستگاه مک‎‌بوک قرار داده است. این تفاوت در عملکرد قطعاً به چشم‌ می‏آید چراکه مک‎بوک پرو ۲۰۲۱ از اغلب لپ‌تاپ‎های ویندوز قدرتمند موجود در بازار، همچون Dell XPS 15 OLED و Razer Blade 15 Advanced قوی‌تر و سریع‏تر است و البته به همین دلیل قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با این مدل‌ها دارد.

 

با این حال تفاوت چشمگیری از لحاظ عملکرد میان اپل پرو ۱۶ اینچ با همتای ۱۴ اینچی خود وجود ندارد. به عنوان مثال، پروی ۱۶ اینچ در ویرایش یک ویدئوی ۴K  و تبدیل کیفیت آن به ۱۰۸۰p  در مدت زمان شگفت‌انگیز ۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه، جزء سریع‎‌ترین‌ها در بین تمام مک‌بوک‌هاست. اما پروی ۱۴ اینچی نیز با انجام این کار در مدت زمان ۴ دقیقه و ۵۱ ثانیه دست کمی از آن ندارد.

در حقیقت مک‌بوک پروی جدید در انجام تمام وظایف خود سرعت و دقت شگفت‌انگیزی از خود به نمایش می‌گذارد.

پردازنده گرافیکی و عملکرد در گیمینگ

  • عملکرد عالی برای گیمینگ
  • ارتقاء به پردازشگر M1 Max موجب سرعت به مراتب بالاتر انتقال تصویر می‌شود

مک‌بوک‌ها معمولاً به عنوان دستگاه‌هایی قدرتمند برای گیمینگ به شمار نمی‎روند. اما پردازشگر گرافیکی ۳۲ هسته‎ای  M1 Max در مک‌بوک‌پروی ۱۶ اینچی به قدر کافی قدرتمند است که بتواند از پس اجرای بی‌نقص اغلب بازی‎ها برآید.

برای مثال، پروی ۱۶ اینچ می‎تواند بازی Rise of the Tomb Raider را با میانگین ۷۳٫۸ فریم در ثانیه با تنظیمات گرافیکی پیشرفته (رزولوشن ۱۹۲۰ x 1200) به‌خوبی اجرا کند و حتی در رزولوشن ۳۴۵۶ x 2234 بدون اشکال با ۲۶٫۵ فریم در ثانیه به اجرای آن ادامه دهد.

این عملکرد به مراتب از مک‌بوک پروی ۱۴ اینچ با چیپ پردازشگر M1 Pro است که در رزولوشن ۱۹۲۰ x 1200 تنها قادر به اجرای ۳۹٫۳ فریم در ثانیه بازی است.

بنابراین گرچه عملکرد لپ‌تاپ‌های اختصاصی‌ای مثل Alienware m15 R4 برای گیمینگ با اختلاف از تمام مک‌بوک‎ها بهتر است، اما پروی ۱۶ اینچ در بین دستگاه‌های مک شایستگی بیشتری در اجرای بازی‎های سنگین از خود نشان می‎دهد.

سیستم صوتی

  • اسپیکرهای قدرتمند با طراحی نو
  • باس عالی برای یک لپ‌تاپ

اپل یک سیستم ۶ اسپیکره جدید را در پروی ۱۶ اینچ جای داده است که از پخش صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‎کند و همچنین میکروفون‎های سه‌گانه‎اش بر کیفیت صدای دریافتی افزوده است. به‌طور کلی، سیستم صوتی مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ ۲۰۲۱ در مقایسه با پروی ۱۶ اینچی قدیمی بسیار پیشرفت کرده است.

کیبورد و تاچ‌پد

  • حذف Touch Bar و بازگشت کلیدهای کاربردی
  • کیبورد راحت و نرم

 

کیبورد مک‌بوک پروی جدید از هر لحاظ راحت و نرم است. خوشبختانه نبود Touch Bar موجب بازگشت کلیدهای قدیمی و کاربردی شده است که قطعاً در مقایسه با نوار لمسی OLED مدل‌های قبلی کارایی بیشتری دارد و علاوه بر آن ظاهر حرفه‎ای‌تری به دستگاه بخشیده است.

سنسور شناسایی لمسی (Touch ID) که در کلید سمت راست بالا قرار گرفته است به‌خوبی عمل می‌کند، گرچه دوست داشتیم وبکم دستگاه نیز از قابلیت شناسایی چهره (Face ID) برخوردار بود تا مجبور نباشیم به یکی از انواع شناسایی بیومتریک محدود باشیم.

تاچ‌پد دستگاه نیز به قدر کافی بزرگ است و مهم‌تر از آن به قدر کافی دقیق است و تمامی فرمان‌های لمسی را بدون نقص دریافت می‎کند.

وبکم

  • ارتقای وبکم به کیفیت ۱۰۸۰p
  • فاقد شناسایی از طریق چهره (Face ID)

یک وبکم خوب همیشه جزء نقاط قوت فرعی لپ‌تاپ‌های مرغوب است. اما بسیاری از ما ارزش یک وبکم خوب را در دوره شیوع ویروس کرونا بهتر درک کرده‌ایم. به نظر می‎رسد اپل به این موضوع توجه داشته است و به همین دلیل مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ را به یک وبکم ۱۰۸۰p FaceTime HD مجهز کرده است که در ثبت جزئیات در عکس و ویدئو عالی عمل می‌کند.

تنها کمبود دوربین دستگاه این است که از فناوری تشخیص چهره پشتیبانی نمی‎کند و امکان ورود به سیستم از طریق چهره همچون آیفون‎ها و آیپدها در مک‌بوک پروی ۲۰۲۱ وجود ندارد.

نرم‌افزار

  • نرم‌افزار macOS Monterey بسیار برازنده نمایشگر ۱۶٫۲ اینچی است
  • سیستم‌عامل باثبات و بدون باگ، گرچه دارای کمی تأخیر در ارائه نمایه‌های اصلی

 

اپل سیستم‌عامل macOS Monterey را همراه مک‌بوک پروهای ۲۰۲۱ عرضه کرده است و گرچه هنوز در مرحله آزمایشی است اما روان و بی‎نقص عمل می‌کند.

با این وجود نمایه‎های موجود در آن در حالت فعلی کمی اندک به نظر می‎رسند و برخی نمایه‌های اصلی از قبیل Universal Control که امکان استفاده از یک ماوس و کیبورد را در سه دستگاه مک و آیپد فراهم می‎‏کند، و نمایه  SharePlay  که امکان ارتباط از طریق  FaceTime با دوستان را در حین تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی به کاربر می‏دهد، هنوز عرضه نشده‎اند.

باا ین وجود این نرم‌افزار از جهات زیادی ارتقاء یافته است که از جمله سروشکل تازه مرورگر Safari و اضافه شدن اپ Shortcuts است. همچنین نمایه جذاب و جدید Live Text این امکان را به شما می‏دهد که متن‌های موجود در تصاویر مختلف را کپی کنید.

دمای دستگاه

  • عدم داغ کردن دستگاه حتی در حالت High Power Mode

مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ دستگاهی است که حتی در حین اجرای بازی‎های سه‏بعدی سنگین یا تدوین ویدئو داغ نمی‌کند. حالت High Power Mode که مختص به مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پروی جدید است نیز ابداً باعث افزایش غیرعادی دمای آن نمی‌شود.

داغ‌ترین دمایی که ما در پخش یک ویدئوی Full HD به مدت ۱۵ دقیقه در قسمت مرکز و روی دستگاه ثبت کردیم، ۳۱ درجه سلسیوس بود.

عمر باتری

  • بیش از ۱۵ ساعت عمر باتری
  • امکان شارژ سریع از طریق MagSafe 3

اپل مدعی است که مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ می‌تواند در هر نوبت شارژ برای ۱۴ ساعت وب‌گردی بی‌وقفه شارژ داشته باشد. اما در تستی که ما انجام دادیم مقدار شگفت‌انگیز ۱۵ ساعت و ۳۱ دقیقه را ثبت کردیم. بنابراین مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ ۲۰۲۱ لپ‌تاپ بسیار بادوامی از نظر شارژدهی است. در مقایسه، مک‎بوک پروی ۱۴ اینچ با چیپ M1 Pro به مدت ۱۴ ساعت و ۹ دقیقه و مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ قدیمی دارای پردازنده اینتل به مدت ۱۰ ساعت و ۵۵ دقیقه در همین تست دوام آوردند.

مک‌بوک پروی جدید همچنین برخوردار از قابلیت شارژ سریع است که امکان شارژ تا ۵۰ درصد را در مدت ۳۰ دقیقه فراهم می‎آورد. امکان شارژ سریع از طریق پورت MagSafe 3 و پورت‌های Thunderbolt 4/USB4 وجود دارد.

نظر نهایی

اگر به خریداری یک مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ فکر می‎کردید، حالا وقت تصمیم‌گیری است. مک‌بوک پروی ۱۶ اینچ جدید با عمر باتری بیشتر، سرعت خارق‌العاده، طراحی چشم‌نواز و نمایشگر بزرگ و خیره‌کننده‌اش یک لپ‌تاپ حرفه‌ای است که پاسخگوی تمام نیازهای شماست. اگر حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری هستید، پیشنهاد ویژه ما این است که به سراغ مدل چیپ M1 Max آن بروید تا هرآنچه را که از لحاظ سرعت و عملکرد از یک مک‌بوک انتظار دارید، در اختیارتان قرار دهد.

 

این نکته را هم باید اضافه کرد که در تست‌هایی که ما انجام دهیم، پروی ۱۶ اینچ از نظر عملکرد تفاوت چشمگیری با پروی ۱۴ اینچ با پردازشگر M1 Pro نداشت. هرچند پروی ۱۶ اینچ در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین‌تر بسیار بهتر از پروی ۱۴ اینچ عمل می‎کند. در نتیجه اگر کار شما پردازش سه‌بعدی محتوای گرافیکی یا انجام بازی‏های بسیار سنگین نیست، پرداخت هزینه بسیار بالاتر برای خرید مدل M1 Max پروی ۱۶ اینچ توجیه منطقی‌ای ندارد.

در نهایت انتخاب شما هرچه باشد، با خرید مک‎بوک پروی  ۱۶ اینچ، عملکرد و سرعتی را تجربه خواهید کرد که تقریباً هیچ یک از لپ‌تاپ‎های ویندوزی موجود در بازار توان مقابله با آن را ندارند. حتی لپ‌تاپ‌های صاحب نامی همچون Asus ProArt StudioBook 16 و Dell Precision 5760 در مقابل مک‌بوک‌ پروهای ۲۰۲۱ ضعیف ظاهر می‌شوند. گرچه این مدل‌ها دارای برخی قابلیت‌ها از جمله نمایشگر ۴K  هستند که لپ‌تاپ جدید اپل فاقد آن است.

با تمام این اوصاف، مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ مدل ۱۶ اینچ ثابت کرده است که استراتژی اپل در سیلیکونی کردن لپ‌تاپ‌هایش بسیار نتیجه‌بخش بوده است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار