نقدوبررسی لوازم الکترونیکی

مشخصات و بررسی ماوس استیل سریز SteelSeries Rival 650

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

ماوس SteelSeries Rival 650 با قابلیت استفاده با سیم یا بی‌سیم یک ماوس وزنه‌دار با قدرت نرم‌افزاری بالا برای گیمرهایی است که  به دنبال یک ماوس برای استفاده در تمامی مواقع هستند.

نقاط قوت

  • دوام بالا
  • عملکرد عالی
  • عدم پرش و لرزش نشانگر
  • قابل استفاده باسیم یا بی‌سیم
  • قابلیت تنظیم وزنه‌ها

نقاط ضعف

  • قیمت نسبتاً بالا
  • فاقد محل نگهداری دانگل USB

مشاهده این محصول در دیجی کالا

کدام یک بهتر است؟ موس گیمینگ بی‌سیم یا موس گیمینگ باسیم؟ اگر به شما بگوییم نیاز نیست یکی از این حالت‌ها را انتخاب کنید چطور؟ موس SteelSeries Rival 650 یکی از موس‌های بسیار باکیفیت برای گیمینگ به حساب می‌آید که از طریق کابل USB به سرعت شارژ شده و امکان استفاده باسیم یا بی‌سیم را به شما می‌دهد. برای استفاده از این موس هیچ نیازی به باتری قلمی ندارید. این موس با برخورداری از نرم‌‍افزاری توانمند، قابلیت تعیین وظیفه برای کلیدها و امکان تنظیم وزنه‌ها از بهترین موس‌های موجود در بازار به شمار می‌رود.

انتخاب با شماست

پیش از معرفی جزئیات این محصول بهتر است برای چند لحظه به پرسش اصلی برگردیم. برای افراد عادی تفاوت خاصی میان موس‌های مختلف وجود ندارد، اما داشتن یک موس عالی برای گیمرها به قدر انتخاب صحیح کارت گرافیک یا مانیتور اهمیت دارد. داشتن یک موس با حساسیت‌پذیری بالا و قابلیت اعمال میانبر برای گیمینگ یک مزیت فوق‌العاده است. همینطور تعامل بی‌نقص میان موس و کامپیوتر –از طریق کابل USB به شیوه قدیمی یا اتصال با امواج رادیویی (RF) یا بلوتوث بی‌سیم- برای بسیاری از گیمرها از نکات مهم در خریداری موس به شمار می‌رود.

 

هر دو حالت اتصال دارای نواقص و مزیت‌هایی است. موس‌های سیمی تأخیر کمتری در انتقال داده داشته و عملکرد باثبات‌تری در مقایسه با همتایان بی‌سیم خود دارند، اما از طرفی آزادی کمتری در حرکت دارند و باید یک سیم را در هر حالتی با خود جابه‌جا کنند. بدیهی‌ست که حرکت دادن موس‌های بی‌سیم راحت‌تر انجام می‌شود و از راه دور نیز قابل استفاده است. اما عملکرد موس‌های بی‌سیم تا اندازه زیادی به باتری‌ها و عدم ایجاد اختلال در سیگنال‌دهی توسط دیگر دستگاه‌ها وابسته است.

در حقیقت پاسخ روشنی برای سوال “کدام بهتر است؟” وجود ندارد و فقط باید گفت هر گیمری یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهد. به همین دلیل است که موسی همچون SteelSeries Rival 650 با کارکرد دوگانه خود مورد رضایت بیشتر گیمرها خواهد بود، البته چنین چیزی در نهایت به کیفیت و عملکرد موس بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بدنه موس SteelSeries Rival 650 از جنس پلیمر تقویت‌شده با الیاف و پلاستیک است که از این نظر متفاوت با دیگر موس‌های پیشرفته‌ای بوده که بخشی از بدنه آن‌ها فلزی است. به همین دلیل شاید در نگاه اول تصور کنید این موس در مقایسه با موس‌های فلزی ارزش‌ پایین‌تری دارد. با این وجود پس از بررسی از نزدیک متوجه کیفیت ساخت بالای آن خواهید شد.

طراحی موس نیز موجب راحتی بیشتر کار با آن شده است و خیلی خوب در دست جا می‌گیرد. همینطور پلاستیک به کار رفته در محل قرارگیری انگشت‌ها از لیز خوردن آن در دست جلوگیری می‌کند. حتی اگر دستان شما سریع دچار تعریق می‌شود نیازی به نگرانی در حین کار با این موس نخواهید داشت.

 

موس Rival 650 به تنهایی با وزن ۱۲۱ گرم نسبتاً سبک است، اما هشت وزنه ۴ گرمی در محفظه‌ای کوچک همراه محصول وجود دارد. شما می‌توانید چند یا همه وزنه‌ها را در سمت راست یا چپ موس در قسمت زیر تکیه‌گاه کف دست قرار دهید. از آنجایی که درگاه این قسمت توسط آهنربا محکم شده است، باز کردن آن به کمی تقلاً نیاز دارد. با اضافه کردن هر هشت وزنه حدود ۲۵ درصد به وزن کل موس اضافه خواهد شد.

این موس برخوردار از حسگر اپتیکال  TrueMove3 با حساسیت  ۱۲,۰۰۰cpi  بوده که در همکاری با کمپانی مطرح PixArt ساخته شده است تا حرکت نشانگر در نمایشگر دقیقاً انعکاس‌دهنده حرکت موس باشد. همچنین یک حسگر عمق در زمان بلند کردن و تغییر مکان موس از پرش و لرزش نشانگر جلوگیری می‌کند. مقدار مسافتی که موس در حالت بلند شده از روی سطح کماکان کار می‌کند از ۰۵ میلی‌متر تا ۲ میلی‌متر قابل تنظیم است.

همانطور که گفتیم این موس در حالت بی‌سیم و باسیم قابل استفاده است. موس‌های بی‌سیم معمولاً از نظر تأخیر در پاسخدهی و ثبات عملکرد دچار مشکل هستند، اما موس Rival 650 چنین مشکلی نداشته و به گفته کمپانی SteelSeries در ۱ میلی‌ثانیه قادر به پاسخگویی است.

خوشبختانه عملکرد موس Rival 650 با کارکرد دوگانه‌اش به نیروی باتری خارجی وابسته نیست. باتری داخلی آن به سرعت از طریق USB شارژ می‌شود. به گفته کمپانی سازنده با ۱۵ دقیقه شارژ می‌توانید بیش از ۱۰ ساعت در حالت بی‌سیم با موس کار کنید.

همینطور یک خبر خوب برای دوستداران ال‌ای‌دی‌های RGB داریم چراکه این موس از هشت نقطه ال‌ای‌دی RGB با کنترل مجزا برخوردار است.

 

این موس در مجموع هفت کلید دارد. علاوه بر دکمه‌های کلیک راست و کلیک چپ، غلتک اسکرول نیز به عنوان یک کلید عمل می‌کند. یک دکمه DPI  هم در پایین غلتک اسکرول قرار گرفته است. سه دکمه باقیمانده در سمت چپ بدنه قرار گرفته که قابل تعریف کاربری هستند. دوتا از آن‌ها دقیقاً زیر انگشت شست شما قرار می‌گیرند و سومی کمی جلوتر بوده که برای لمس آن لازم است انگشت خود را کمی بیشتر دراز کنید. به همین دلیل باید به خاطر داشته باشید که کاربری معقولی برای آن تعیین کرده و آن را به دکمه پرمصرف خود تبدیل نکنید.

کمپانی SteelSeries سازنده اختصاصی کلیدهای موس خود می‌باشد. به گفته این کمپانی هر دکمه موس تا ۶۰ میلیون کلیک قابل استفاده است. البته حدس ما این است که پیش از آنکه نیاز به آزمودن صحت این ادعا داشته باشید این موس برایتان قدیمی خواهد شد.

عملکرد نرم‌افزاری

دکمه‌ها و ال‌ای‌دی‌های موس از طریق اپ Engine 3 کمپانی SteelSeries قابل شخصی‌سازی هستند. شما می‌توانید برای کلیدهای موس وظایف متعددی تعیین کنید. برای مثال علاوه بر تعریف وظایف ساده کیبورد می‌توانید موس را طوری برنامه‌نویسی کنید که با فشردن هر دکمه یک اپلیکیشن را اجرا کند. همچنین می‌توانید برای غلتک اسکرول در حالت اسکرول به طرف بالا و به طرف پایین تعیین وظیفه کنید.

ال‌ای‌دی‌های موس به طور پیش‌فرض به تناوب به رنگ‌های متفاوتی در می‌آیند و این کار را با سرعت نسبتاً پایینی انجام می‌دهند. این عملکرد قابل تغییر بوده و شما می‌توانید تنظیمات آن را طوری قرار دهید که در سریع‌ترین حالت هر ثانیه رنگ نور آن عوض شود. اگر طرفدار حالت رنگین‌کمانی  RGB نیستید می‌توانید نور ال‌ای‌دی را بر روی یک رنگ ثابت قرار دهید یا به طور کلی آن را خاموش کنید. علاوه بر آن می‌توانید فقط چند رنگ مشخص را نگه دارید یا در دیگر تنظیمات ال‌ای‌دی کاری کنید تا با هر کلیک ال‌ای‌دی‌ها چشمک بزنند.

 

نرم‌افزار تنظیمات موس همچنین از طیف متنوعی از اپ‌ها و بازی‌ها پشتیبانی می‌کند. با انتخاب هر یک از پروفایل‌های از پیش موجود برای اپ‌ها، دکمه‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی کارکرد خاص آن اپ را پیدا می‌کنند. مثلا با فعالسازی تنظیمات خاص اپ دیسکورد، با غلتک اسکرول امکان گشت‌‍وگذار در بین اعلان‌های این سرویس VoIP گیمینگ را خواهید داشت و نور موس نیز بیانگر وضعیت مکالمات صوتی شما خواهند بود.

همچنین گفتنی‌ست که این موس از یک پردازنده ۳۲ بیت  ARM برخوردار بوده که مسئولیت مدیریت و کنترل تنظیمات مختلف کلیدها و ال‌ای‌دی‌های موس را برعهده دارد. این چیپ در حقیقت در مواقع استفاده از موس با کامپیوتر دیگری که فاقد نرم‌افزار Engine 3 است حافظ کارکردهای گوناگون کلیدها و ال‌ای‌دی‌های موس می‌باشد.

یکی از نکاتی که در استفاده از این موس لازم است به خاطر داشته باشید، نگهداری از دانگل وایرلس آن است چراکه هیچ محفظه‌ داخلی در موس برای نگهداری از آن وجود نداشته و در این حالت امکان گم شدن آن وجود دارد. در نتیجه برای آنکه امکان استفاده از موس به صورت بی‎سیم که از مزیت‌های اصلی این موس بوده را از دست ندهید، لازم است از اداپتور اتصال بی‌سیم آن بیشتر مراقب کنید.

نتیجه‌گیری

موس Rival 650 ساخت کمپانی SteelSeries از موس‌های بسیار مرغوب بازار به شمار می‌رود که انتخابی ویژه برای گیمینگ است. اگر به دنبال یک موس با قابلیت تنظیم وزنه‌ها و استفاده در حالت باسیم و بی‌سیم، بسته به هر بازی یا اپلیکیشن، هستید این موس گزینه بسیار خوبی برای شماست. نشانگر موس از حساسیت و دقت بالایی برخوردار بوده و ابداً دچار لرزش و پرش نمی‌شود.

کار با این موس برای گیمینگ نیز با توجه به سرعت پاسخ‌دهی بالا (یک میلی‌ثانیه) و دکمه‌های قابل شخصی‌سازی تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. فقط لازم است توجه ویژه‌ای به مراقبت از اداپتور اتصال بی‌سیم آن داشته باشید چراکه در غیر این صورت با اندازه کوچکی که دارد به راحتی مفقودالاثر می‌شود.

رتبه‌ی محصول

9.5

نمره نهایی

موس Rival 650 ساخت کمپانی SteelSeries از موس‌های بسیار مرغوب بازار به شمار می‌رود که انتخابی ویژه برای گیمینگ است. اگر به دنبال یک موس با قابلیت تنظیم وزنه‌ها و استفاده در حالت باسیم و بی‌سیم، بسته به هر بازی یا اپلیکیشن، هستید این موس گزینه بسیار خوبی برای شماست.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار