نقدوبررسی فیلم وسریال

نقد فیلم Kate | اکشن ناموفق دیگری از نتفلیکس

فیلم کیت (Kate)، فیلم اکشن از کمپانی نتفلیکس است که سعی در بازگو کردن داستانی آشنا دارد و حتی با وجود نقش‌آفرینی مری الیزابت وینستد به موفقیت دست پیدا نمی‌کند. در ادامه با ما همراه باشید.

در دنیای سینما فیلم‌های اکشن زیادی وجود دارند و بسیاری از این فیلم‌ها، داستان شخصی را روایت می‌کنند که یک آدمکش و قاتل است یا اینکه یک نظامی سابق و بازنشسته است که به طور اتفاقی وارد ماجراهایی می‌شود و با عزمی راسخ به دنبال به پایان رساندن این ماجرا و ماموریت خود است. فیلم Kate نیز همین داستان و رویه را در پیش می‌گیرد. البته در این فیلم، برای تازه و جذاب کردن این داستان معمولی، پیچش‌هایی به داستان اضافه می‌شود. در این داستان، شخصیت اصلی فیلم تنها بیست و چهار ساعت تا مرگش زمان دارد و باید در این مدت کوتاه ماموریت خود را به سرانجام برساند. فیلم کیت با اینکه دارای اکشن خوب و سرگرم‌کننده‎‌ای است اما همچنان تلاشی برای ساخت فیلمی و داستانی مشابه فیلم‌های جان ویک (John Wick) و همچنین فیلم بلوند اتمی (Atomic Blonde) است.

کمپانی نتفلیکس در طی سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری کرده تا فیلمی اکشن و هیجانی همانند مجموعه فیلم‌های جان ویک و فیلم‌هایی از این دست بسازد اما هر دفعه، با شکست روبه‌رو شده است. این فیلم‌های نتفلیکس فاقد فاکتورهای لازم هستند و به فیلمی متوسط و تکراری تبدیل می‌شوند که توجه زیادی را به خود جذب نمی‌کنند و طرفداران به راحتی از کنار آنها می‌گذرند. فیلم کیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیلم کیت همانند ترکیبی از فیلم‌های پیش افتاده و قدیمی اکشن است. این فیلم هیچ تلاشی برای بدست آوردن هویتی مختص خود نمی‌کند و سعی در تقلید کردن از آثار دیگر ژانر اکشن دارد. فیلم Kate، اکشن خوبی را به بیننده ارائه می‌کند اما فاقد تازگی و نشاط لازم است که همین سبب می‌شود تا بیننده به سرعت نسبت به آن دلسرد شود.

فیلم کیت، داستان آدمکشی به نام کیت با بازی «مری الیزابت وینستد» (Mary Elizabeth Winstead) را بازگو می‌کند که در طی ماموریتی، مجبور می‌شود تا مردی را در جلوی دخترش به قتل برساند. ده ماه از این اتفاق می‌گذرد و او همچنان به دنبال کنار آمدن با این اتفاق است. او توسط مربی خود به نام وریک با بازی «وودی هارلسون» (Woody Harrelson) بزرگ و آموزش داده شده است و پس از این اتفاق، به او می‌گوید که پس از ماموریت بعدی، قصد دارد تا کلا از آدمکشی دست بکشد و به سراغ زندگی آرام و بدون دردسری برود. با این حال، در طی آخرین ماموریتش برای کشتن یک رهبر یاکوزا به نام کیجیما با بازی جون کونیمورا (Jun Kunimura)، اتفاقات درست پیش نمی‌رود و او در بیمارستان بهوش می‌آید. او متوجه می‌شود که توسط موادی رادیواکتیوی مسموم شده است و تنها بیست و چهار ساعت تا مرگش باقی مانده است. او با عزمی راسخ به دنبال پیدا کردن مسبب مرگش و کشتن او است و در طی این راه نیز، با دختر مردی که قبلا او را کشته بود به نام انی با بازی میکو مارتینیو (Miku Martineau) همراه می‌شود.

داستان فیلم کیت، داستانی معمولی و شناخته شده است که پیچیدگی خاصی به آن اضافه شده است. داستان فیلم Kate را می‌توان در بسیاری دیگر از فیلم‌های اکشن مشاهده کرد و این فیلم چیز خاصی برای ارائه در داستان خود ندارد. داستان رستگاری یک آدمکش و تغییر مسیر زندگی‌اش، یکی از شناخته‌شده‌ترین داستان‌های هالیوود به شمار می‌رود. با این وجود، رابطه پویای بین کاراکتر کیت با انی یکی از جنبه‌های جالب توجه فیلم است. داستان فیلم خالی از هر گونه هیجان است و هیچ تلاشی برای توسعه کاراکترهای خود نمی‌کند. مسیر داستان فیلم بیشتر از طریق صحنه‌های اکشن پیش می‌رود. گرچه فیلم دارای بازیگران برجسته و با استعدادی است اما کم و کاستی‌های موجود در فیلم‌نامه فیلم کیت سبب شده تا این بازیگران قادر نباشند تا به بهترین شکل ممکن کاراکترهای خود را به نمایش بگذارند.

یکی از کلیشه‌های بسیار برجسته دنیای هالیوود، به تصویر کشیدن متفاوت کشور ژاپن است. در اکثر فیلم‌های هالیوودی، کشور ژاپن با خیابان‌های تاریک، باریک و نورهای زئونی رنگارنگ به تصویر کشیده می‌شوند. گرچه این تصویرگری جذاب و تماشایی است اما تکرار آن به یکی از کلیشه‌ای‌ترین موارد این نوع فیلم‌ها تبدیل شده است. فیلم کیت نیز همین کلیشه را ادامه می‌دهد و هیچ خلاقیت جدیدی به آن اضافه نمی‌کند. همکاری یک آدمکش بی‌احساس و سر سخت با یک نوجوان معصوم نیز یکی دیگر از کلیشه‌های هالیوود به شمار می‌رود که در این فیلم نیز از آن استفاده شده است. دیگر کلیشه مشاهده شده در این فیلم، به تصویر کشیده شدن کاراکتر اصلی به عنوان یک آدمکش بی‌رحم و بی‌احساس است. این نوع کلیشه‌ها گرچه رایج هستند و حتی در برخی موارد کار نویسنده را در پیشروی داستان راحت می‌کنند اما به سرعت سبب دلسرد شدن بیننده و تکراری شدن داستان فیلم می‌شود.

فیلم‌نامه فیلم Kate را اومیر عالیم قلم زده است که قبلا فیلم‌نامه فیلم استخراج (Extraction) را برای کمپانی نتفلیکس قلم زده است. اومیر عالیم در ارائه داستانی هیجانی و جذاب ناموفق بوده و با استفاده از کلیشه‌ها و صحنه‌های اکشن سعی در پیش بردن داستان داشته است. فیلم‌نامه فیلم عاری از هر گونه پیچیدگی خاص است و هیچ تلاشی برای توسعه کاراکترهای یک بعدی خود انجام نمی‌دهد. کارگردان فیلم، سدریک نیکولاس ترویان است که قبلا فیلم شکارچی: جنگ زمستانی (The Huntsman: Winter’s War) را کارگردانی کرده است. او با توجه به فیلم‌نامه فیلم، توانسته است کار خوبی انجام بدهد و صحنه‌های اکشن قابل قبول و جذابی را به ارمغان آورده است. صحنه‌های اکشن به خوبی اجرا و فیلمبرداری شدند و همانند فیلم‌های جان ویک، این صحنه‌ها بسیار خونین و خشونت‌آمیز است. همین‌ها نیز یکی از موارد برجسته و قابل قبول فیلم کیت محسوب می‌شود. هر چند، این طور احساس می‌شود که آنها می‌توانستند بهتر عمل کنند.

مری الیزابت وینستد به خوبی از عهده نقش اصلی فیلم بر می‌آید. او به بهترین شکل ممکن این آدمکش بی‌رحم را به تصویر می‌کشد. از آنجا که او بسیاری از صحنه‌های اکشن فیلم را خودش اجرا کرده و کمتر از بدلکار بهره برده است، حتی باید بیشتر مورد ستایش قرار بگیرد. مری الیزابت وینستد به خوبی خود را به عنوان یک بازیگر برجسته در ژانر اکشن نمایان کرده و باید گفت که کمپانی برادران وارنر و دی‌سی باید زودتر فیلم هانترس (Huntress) با بازی او را بسازند. میکو مارتینیو نیز به خوبی نقش دختر نوجوان ژاپنی را بازی می‌کند. بیننده ممکن است در ابتدای فیلم چندان با بازی او تحت تاثیر قرار نگیرد اما در ادامه، مطمئنا توجه بیننده نسبت به او بیشتر می‌شود. وودی هارلسون نیز به خوبی کاراکتر خود را ایفا می‌کند. اما حضور او در این فیلم بسیار کوتاه است و متاسفانه فیلم‌نامه فیلم داستان زیادی پیرامون کاراکتر او شکل نداده است اما با این وجود، او موفق شده تا همین حضور کوتاه خود را پر از انرژی و جذاب نشان دهد. جون کونیمورا نیز تصویرگری بسیار خوبی از یک رهبر یاکوزا قدرتمند و در عین حال متفاوت را نشان داد.

در پایان، فیلم Kate همانند ترکیبی از فیلم‌های اکشن احساس می‌شود و مورد خاص و جدیدی برای ارائه ندارد. فیلم‌نامه فیلم داستانی آشنا دارد و کاراکترها، تک بعدی و یکنواخت هستند. با این حال، صحنه‌های اکشن فیلم بسیار جذاب و قابل قبول است. فیلم کیت اندک موفقیت خود را نیز مدیون بازی بازیگران با استعداد خود به خصوص مری الیزابت وینستد است. با این حال، فیلم کیت بیشتر مناسب طرفداران این بازیگر و همچنین کسانی است که نسبت به داستان آن علاقه‌مند هستند. بقیه نیز می‌توانند به راحتی از کنار فیلم عبور کنند و بدون آنکه چیزی را از دست داده باشند، به سراغ آثار بهتری از ژانر اکشن و هیجانی بروند.

The Review

فیلم Kate

5 Score

فیلم کیت با اینکه اکشن خوب و قابل قبولی ارائه می‌کند اما موارد تازه و جدیدی در آن دیده نمی‌شود. داستان فیلم خالی از پیچیدگی و هیجان است و تنها نقش‌آفرینی مری الیزابت وینستد است که آن را برجسته کرده است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار