انیمیشن و کمیکنقدوبررسی فیلم وسریال

نقد و بررسی فصل اول انیمه برج خدا (Tower of God)

در سال ۲۰۱۹ خبر خوبی برای طرفداران مانهوا (کمیک کره‌ای) اعلام شد و آن، خبر اقتباس انیمه‌ای ژاپنی براساس مانهوای پرطرفدار Tower of God یا برج خدا بود. اصولا بیشتر انیمه‌هایی که می‌بینیم یا براساس مانگاها و لایت‌ناول‌های ژاپنی هستند، یا ایده‌های اورجینال. مانهواهای برج خدا، Noblesse و خدای دبیرستان، در خارج از کشور کره، محبوبیت زیادی دارند و خبر اقتباس شدن هرسه‌ی آن‌ها باعث هیجان‌زدگی طرفداران آن‌ها شده است. البته باید ذکر کنیم که مانهوای Noblesse پیش از این، دو اقتباس انیمه‌ای داشته؛ یک قسمت ۳۷ دقیقه‌ای تولید استودیویی کره‌ای و یک قسمت OVA ساخته شده توسط استودیویی ژاپنی. با این حال، بالاخره هر سه‌ مانهوا، انیمه‌های تلویزیونی خاص خود را خواهند داشت. اولین این انیمه‌ها، اقتباس مانهوای Tower of God یا برج خدا است که به تازگی فصل اول آن در قالب ۱۳ قسمت پخش شده و سروصدای زیادی در دنیای انیمه به‌راه انداخته است. ساخت، پخش و موفقیت انیمه‌ی برج خدا، اتفاق مهمی در صنعت انیمه است،زیرا با افتادن نام آن بر سر زبان‌ها، راه برای اقتباس‌ دیگر مانهوا و وبتون‌ها هموارتر خواهد شد. در این مقاله سعی داریم به بررسی نقاط قوت و ضعف فصل اول انیمه برج خدا بپردازیم. با ما در نقد و بررسی فصل اول انیمه Tower of God همراه باشید.

انیمه برج خدا یا Kami no Tō برگرفته از یک مانهوای کره‌ای است که توسط S.I.U. خلق شده و از سال ۲۰۱۰ به صورت آنلاین در سایت وبتون قرار می‌گیرد. این مانهوا از اولین مانهواهایی بوده که در سال ۲۰۱۴ توسط وبتون، به انگلیسی ترجمه شد و تا به حال بیش از ۴۰۰ فصل از آن منتشر شده است. این وبتون را گاهی به دلیل داستان طولانی‌اش، وان پیس وبتون‌ها می‌نامند. اقتباس انیمه‌ای این مانهوا توسط استودیوی Telecom Animation Film انجام شده و در بهار امسال به پخش درآمده است.

گفته می‌شود که اگر به طبقه‌ی آخر برج خدا برسید، هرآرزویی داشته باشید، برآورده خواهد شد. انیمه برج خدا یا Tower of God حول پسری به نام Bam (یورو) می‌چرخد که بیشتر عمر خود را تنها در زیر برجی مرموز گذرانده و تنها فردی که با او ارتباط داشته، دختری به نام لاهل (Rachel) است. روزی لاهل با بم خواحافظی می‌کند تا داخل این برج برود و به آرزوهای خود برسد و از بم می‌خواهد که او را فراموش کند. بم که کسی را جز لاهل ندارد، به دنبال او می‌رود و می‌تواند با باز کردن درهای برج وارد آن شود. او به انجام آزمون‌هایی می‌پردازد که در هر طبقه منتظر بالاروندگان برج خداست. آیا بم موفق به ملاقات دوباره با لاهل می‌شود ؟

نقد انیمه برج خدا | داستان انیمه Tower of God

بم پسری است که تا آن‌جایی که یادش می‌آید، تمام عمر خود را تنها و در تاریکی گذرانده است و کسی را جز لاهل نمی‌شناسد. درواقع، لاهل نقشی مادرمانند برای او دارد و خانواده‌ی این پسر به حساب می‌آید. این تصمیم که بم بی‌معطلی به دنبال او برود و حتی خطرهای مختلفی را به جان بخرد، چیز عجیبی نیست. بهتر است که درابتدا کمی از نقاط مثبت داستان برج خدا بگوییم. داستان این انیمه بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است و کنجکاوی بیننده را با تماشای هر قسمت، درباره‌ی این جهان مرموز برمی‌انگیزد. این انیمه پر از آزمون‌های خاص و کنجکاوکننده است و صحنه‌های خنده‌دار زیادی هم دارد که لابه‌لای قسمت‌های جدی، زنگ تفریحی برای مخاطبان هستند (مانند بیشتر داستان‌های شونن). در این داستان با بم همراه می‌شویم و همان‌طور که او درباره‌ی این برج، طبقاتش، آزمون‌ها و دیگر مسایل اطلاعات کسب می‌کند، ما نیز با این جهان مرموز آشنایی بیشتری پیدا می‌کنیم.

در این داستان با بم همراه می‌شویم و همان‌طور که او درباره‌ی این برج، طبقاتش، آزمون‌ها و دیگر مسایل اطلاعات کسب می‌کند، ما نیز با این جهان مرموز آشنایی بیشتری پیدا می‌کنیم.

از دلایل کشش این داستان در فصول اولیه مانهوا و فصل اول انیمه، ترسیم جهان فانتزی خلاقانه و پر از رمزوراز است که ما با پیش‌روی داستان به آرامی با حقایق آن آشنا می‌شویم. احتمالا فصل اول این انیمه و برجی که برای بالارفتن از طبقات آن باید از نبرد‌ها و آزمون‌هایی جان سالم به‌دربرد، شما را به یاد آرک Hunter Exam و Heavens Arena انیمه Hunter x Hunter می‌اندازد. تقریبا اکثر مخاطبان از چنین فرمول داستانی استقبال می‌کنند و به سرگرم‌کنندگی آن اعتقاد دارند، اما این اقتباس دارای مشکلاتی است که می‌تواند بر تجربه‌ی این مانهوای پرطرفدار تاثیر بگذارد، مخصوصا اگر پیش از آن، خود مانهوا را نخوانده باشید. فصل اول مانهوای برج خدا دارای ۷۸ فصل است که کل آن در فصل اول ۱۳ قسمتی این انیمه، اقتباس شده. قاعدتا اگر کارگردانی ماهر مسوول این‌کار باشد، اقتباس این فصول در ۱۳ قسمت خیلی هم غیرممکن نخواهد بود، اما این اقتباس دارای عیوبی در سرعت پیش‌روی داستانش است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. می‌دانیم که یکی از جذابیت‌های داستان برج خدا به طور کلی جهان رمزآلود آن است، اما این به آن معنی نیست که حتی مسایل معمولی داستان، مانند توضیح قوانین آزمون‌ها، ماهیت شینزو، پرنسس‌های جهاد یا رنکرها هم باید مبهم باشند. شاید مقایسه این فصل انیمه با Hunter Exam انیمه Hunter x Hunter کار درستی نباشد، زیرا آن طولانی‌تر و دارای ۲۶ قسمت بود. اما انیمه Hunter x Hunter به صورتی طبیعی و با پیش‌روی داستان قوانین آزمون‌های آن قسمت انیمه و اطلاعات دیگر درباره‌ی جهانش را به خوبی برای مخاطب بیان می‌کند و تقریبا سوالی باقی نمی‌ماند.

احتمالا فصل اول این انیمه و برجی که برای بالارفتن از طبقات آن باید از نبرد‌ها و آزمون‌هایی جان سالم به‌دربرد، شما را به یاد آرک Hunter Exam و Heavens Arena انیمه Hunter x Hunter می‌اندازد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در صورت آشنا نبودن با خود مانهوا، به احتمال زیاد توضیحات انیمه از همان ابتدا شما را گیج می‌کند. همین مساله باعث شده است تا بسیاری با شروع تماشای انیمه، مجبور به خواندن خود مانهوا درکنار آن شوند. شاید کارگردانی ماهر‌تر قادر بود بدون ازدست دادن نکات و صحنه‌های مهم، این اقتباس را انجام دهد. درضمن، باید بگوییم که توییست (پیچش) داستانی که در قسمت ۱۲ با آن مواجه می‌شویم، بسیار جالب است و تماشای قسمت آخر که داستان را از ابتدا و از دید لاهل بازگو می‌کند، پایانی رضایت‌بخش برای فصل اول این انیمه و نقطه‌ی درستی برای پایان بخشیدن به فصل اول انیمه است. این پایان، مخاطبان را تشنه‌ی تماشای باقی فصول می‌کند، حتی کسانی که خود مانهوا را خوانده‌اند؛ زیرا ادامه‌ی داستان آن حتی جالب‌تر هم می‌شود.

  نقد و بررسی انیمه Weathering With You

نقد انیمه برج خدا | شخصیت های انیمه Tower of God

Bam | نقد و بررسی فصل اول انیمه برج خدا (Tower of God)

شخصیت اصلی برج خدا پسری به نام بم است که در نگاه اول بیش از حد مهربان، معمولی و غیرمتمایز به‌نظر می‌رسد و شاید تنها نکته‌ای که او را متمایز می‌کند، وفاداری و علاقه‌ی شدیدش به لاهل باشد. بم شاید درمیان شخصیت‌های متنوع و پیچیده‌تر داستان گم شود، اما این مساله به خودی‌خود نقطه‌ضعف به حساب نمی‌آید. بم در این نقطه از داستان، پسری است که تقریبا چیزی از دنیا نمی‌داند، فراموشی دارد و هرچه هم می‌داند، حاصل آموزه‌های لاهل است. بم اصلا قرار نیست که از اول شخصیت خاص و پیچیده‌ای داشته باشد. همان‌طور که حدس می‌زنید، شخصیت او در این برج و با تجربیاتی که کسب می‌کند و تعاملاتی که با دیگران خواهد داشت، شکل می‌گیرد. در آخر فصل اول و تجربه‌ی خیانت بزرگ قسمت ۱۲ انیمه، او تصمیم می‌گیرد تا خود به دنبال کشف حقیقت بپردازد و بالاخره کمی قاطعیت و رشد در شخصیت او می‌بینیم.

می‌توانیم بگوییم که بم به هیچ‌وجه ستاره‌ی فصل اول داستان خود نبود، چون جذاب‌ترین شخصیت این فصل کسی نبود جز Khun. او اولین کسی است که با بم در این راه همراه می‌شود، پسری مو‌آبی که همیشه کیف مرموزی را همراه خود حمل می‌کند. Khun همان شخصیت باهوش این داستان است و تماشای رشد شخصیت او در این فصل، از پسری که نمی‌تواند به کسی اعتماد کند، به کسی که با چندین نفر دوست و همراه می‌شود، بسیار جالب است. Khun هم گذشته‌ای پیچیده دارد که تا حدی متوجه آن می‌شویم و دلمان می‌خواهد که بیشتر درمورد او بدانیم.

Rak | نقد و بررسی فصل اول انیمه برج خدا (Tower of God)

شخصیت اصلی دیگر، یک شکارچی سوسمارشکل به نام راک (Rak) است که بیشتر صحنه‌های کمدی انیمه به او مربوط می‌شود. او درابتدا یک شکارچی ترسناک و پرسروصدا به‌نطر می‌رسد که تنها قصد شکار کردن بم را درصورت قوی‌تر شدنش دارد، اما با جلورفتن داستان می‌بینیم که او نیز درون مهربانی دارد. بم، Khun و راک، گروه سه‌نفره‌ای برای گذراندن مراحل آزمون برج تشکیل می‌دهند و به یک‌دیگر نزدیک می‌شوند.

در ادامه‌ی متن، بخشی که با رنگ قرمز هایلایت شده‌، حاوی اسپویلر است؛ اگر فصل اول انیمه را به طور کامل تماشا نکرده‌اید، متن‌ قرمز رنگ را مطالعه نکنید.
شخصیت مهم دیگر و در واقع آنتاگونیست فصل اول انیمه، شخصیت لاهل است. در قسمت‌های اول، اطلاعات زیادی راجع به او کسب نمی‌کنیم و فقط می‌دانیم که تمام فکروذکر بم ملاقات دوباره با او است. متاسفانه با شروع این انیمه، بسیاری از کسانی که مانهوا را خوانده بودند، شروع به اسپویل داستان آن کردند و همه‌جا meme هایی درباره «بدترین دختر داستان» می‌دیدیم؛ پس تقریبا می‌دانستیم که او قرار است به عنوان شخصیت منفی داستان ظاهر شود. قسمت دوازدهم انیمه و زمانی که لاهل بم را از درون گوی شینزو به بیرون هل می‌دهد و آشکار شدن این‌که او وانمود به فلج شدن کرده بوده است، توییست بسیار شوکه‌کننده‌ای بود. لاهل آنتاگونیست جالب‌توجهی است، در قسمت آخر فصل که داستان را از زاویه‌ی‌ دید او می‌بینیم، اعمال او قابل درک‌تر می‌شود. لاهل آرزوهای بزرگی دارد و می‌خواهد به هر قیمتی که شده به آن‌ها برسد، حتی اگر مجبور به کشتن تنها دوستش شود. او به بم حسادت شدیدی می‌کند، زیرا او بدون این‌که تلاشی بکند، دارای تمام چیزهایی است که لاهل آرزوی آن‌ها را دارد: قدرت، محبوبیت و دوستانی وفادار.
پایان اسپویلر

این داستان شخصیت‌های متنوع و رنگارنگی دارد و برخی از آن‌ها در ادامه‌ی داستان نقش‌های پررنگ‌تری خواهند داشت. شخصیت‌های فرعی داستان هرکدام انگیزه و هدف‌های خاص خود را برای بالارفتن از برج دارند و بعضی از آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود، حاضر به انجام هرکاری هستند. در این فصل تاحدودی با این شخصیت‌ها از جمله Endorsi Jahad و Aanak آشنا می‌شویم و از گذشته‌ و داستان زندگی آن‌ها باخبر می‌شویم. نکته‌ی قابل بیان درباره‌ی پرداخت شخصیت‌های این انیمه، آن است که تعاملات میان شخصیت‌ها کمی تغییر کرده. گویی برای مخاطب قراردادن سنین پایین‌تر، از فضای تاریک و خصمانه‌ی درون برج کاسته شده و بر تم‌های دوستی و وفاداری، تاکید بیش‌تری از خود مانهوا شده است. درضمن نکاتی درباره‌ی گذشته‌ی شخصیت‌ها، مخصوصا شخصیت Endorsi حذف شده‌اند که حتما به دلیل ۱۳ قسمتی بودن آن بوده. یکی دیگر از شخصیت‌های جالب و خوب پرداخت‌شده‌ی فصل اول، شخصیت لرورو (Lero-Ro) است که با عنوان یک آزمون‌گیر با او آشنا می‌شویم. لرورو تنها کسی است که قوانین و انگیزه‌های همکارانش را مورد پرسش قرار می‌دهد و به یافتن حقیقت می‌پردازد.

نقد انیمه برج خدا | جلوه‌های بصری و موسیقی انیمه Tower of God

سبک هنری این انیمه مساله‌ای است که پس از پخش آن، بیشترین جنجال را در دنیای مجازی ایجاد کرده. به نظر من سبک هنری انتخاب‌شده برای این اقتباس، انتخاب هوشمندانه‌ای بوده و باعث شده است تا این انیمه در میان انیمه‌های شونن دیگر، خاص‌تر به ‌نظر بیاید. یک نکته‌ی شایان ذکر، آن است که آرت خود مانهوا در فصول اولیه نسبت به فصول بعدی‌اش ضعیف‌تر است و با گذشت زمان بهتر و بهتر شده. در انیمه، طراحی شخصیت‌ها و پس‌زمینه‌ها از فصل اول مانهوا قوی‌تر و جذاب‌تر انجام شده است. در ادامه چند نمونه از بهبود طراحی‌های مانهوا را در فصول بعدی نسبت به فصول اولیه، آورده‌ایم (منبع: reddit).

در تصویر بعدی هم یکی از صحنه‌های انیمه با مانهوا مقایسه شده است و همان‌طور که می‌بینید بسیار آن‌را جذاب‌تر اجرا کرده‌اند و البته رنگ و لعاب زنده‌تری به فضای تاریک آن بخشیده‌اند.

مقایسه مانهوا و انیمه برج خدا

سبک هنری انتخاب‌شده که پیش‌تر از آن سخن گفتیم، سبکی است که سعی کرده تا به سبک مانهوایی برج خدا وفادار بماند. در این سبک، گویی انیمه از اسکچ‌های بادست کشیده‌شده و shading اندک تشکیل شده و با رنگ‌های روشن و زنده جان تازه‌ای گرفته است. از پس‌زمینه‌های رنگارنگ و زیبای این انیمه هم نمی‌توان گذشت. این سبک باعث دودستگی میان طرفداران انیمه شده و مورد انتقاد بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است. درباره‌ی خود انیمیشن می‌توان گفت که در بیشتر مواقع قابل قبول بوده و در جاهایی هم بسیار خوب عمل کرده (مانند آزمون Crown Game). ایرادی که می‌توان به طراحی بصری انیمه برج خدا گرفت، نحوه‌ی طراحی شیننزو (shinsu)، ماده‌ی مرموز تشکیل‌دهنده‌ی همه‌چیز در این برج، است که می‌توانست طراحی جذاب‌تری داشته باشد.

کوین پنکین در این انیمه نیز یک موسیقی متن شاهکار آفریده، موسیقی‌ای که تاثیرگذاری صحنه‌های نبرد یا صحنه‌هایی با بار احساسی سنگین را چندین برابر کرده است.

حال کمی هم راجع‌به موسیقی انیمه برج خدا صحبت کنیم. موسیقی متن این انیمه توسط کوین پنکین (Kevin Penkin) ساخته شده است؛کسی که ساخت موسیقی متن زیبای انیمه Made in Abyss را برعهده داشته. کوین پنکین در این انیمه نیز یک موسیقی متن شاهکار آفریده، موسیقی‌ای که تاثیرگذاری صحنه‌های نبرد یا صحنه‌هایی با بار احساسی سنگین را چندین برابر کرده است. موسیقی متن این انیمه واقعا در لحظاتی مانند آزمون Crown Game مو را به تن آدم سیخ می‌کند. اوپنینگ و اندینگ آن هم بسیار دوست‌داشتنی هستند و موسیقی آن‌ها متعلق به گروه Stray Kids است که از گروه‌های K-pop هستند. این انیمه از نظر صداپیشگی قابل قبول عمل کرده، اما صداگذاری ژاپنی شخصیت بم، بسیار بی‌روح و بی‌شخصیت است و در این‌جا صداگذاری انگلیسی شخصیت او توسط Johnny Yong Bosch، این ضعف را جبران می‌کند. Johnny Yong Bosch از صداپیشگان بسیار محبوب انیمه‌ها است که به شخصیت‌هایی مانند لولوش لمپروژ (انیمه کد گیاس)، ایچیگو کواراساکی (انیمه بلیچ) و غیره جانی دوباره به زبان انگیسی بخشیده.

خلاصه که، انیمه برج خدا انیمه‌ای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است، با جهان و شخصیت‌هایی که علاقمندمان می‌کنند بیشتر درباره‌ی آن‌ها بدانیم و رمزورازهایی که حس کنجکاوی ما را غلغلک می‌دهند. این انیمه، ضعف‌هایی در کارگردانی دارد و سبک هنری آن برای همه خوشایند نیست. اگر فصل بعدی این انیمه ساخته شود (که احتمال آن زیاد است)، کارگردان آن می‌تواند با برطرف کردن عیوب ذکرشده و شاید ساختن قسمت‌های بیشتر، انیمه‌ای فوق‌العاده بسازد. با وجود ضعف‌هایی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم، این انیمه اقتباسی جذاب از یک مانهوای کره‌ای است و قطعا راه را برای اقتباس‌های بیشتر از مانهوا و وبتون‌ها هموار خواهد کرد.

نظر شما درباره‌ی انیمه Tower of God چیست؟

The Review

8 Score

انیمه برج خدا اقتباسی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، برگرفته از یک مانهوای معروف کره‌ای است که با جهان مرموز، شخصیت‌های جذاب و متنوع، موسیقی متن فوق‌العاده و آزمون‌های جالب خود، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای مخاطبانش رقم زده است. این انیمه ضعف‌هایی در کارگردانی و سرعت پیش‌روی داستان دارد و دارای سبک هنری است که شاید برای همه‌ی مخاطبان خوشایند نباشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار