اخبار سینما و تلویزیونانیمیشن و کمیک

۱۰ رمان مصور برتر استیم که بهترین داستان را دارند

به مدت بیش از ده سال، رمان‌های مصور به زبان انگلیسی به‌راحتی قابل‌دسترسی نبودند خصوصاً بر روی استیم. بسیاری از رمان‌های مصوری که به‌صورت قانونی در سال‌های نزدیک به ۲۰۱۰ موجود بودند یا پیدا کردنشان دشوار بود یا داستان‌های چندان جالبی نداشتند. بااین‌وجود در سال‌های اخیر، جامعهٔ رمان‌های مصور به‌تدریج در کشورهای غربی رشد پیدا کرده است. بسیاری از رمان‌های مصور ژاپنی به زبان انگلیسی ترجمه شده و بر روی استیم قرار گرفته‌اند، کمپانی‌های رسمی و قانونی کیک استارترهای موفقی داشتند تا آثاری را منتشر کنند که در غیر این صورت منتشر نمی‌شدند و اکنون رمان‌های مصور انگلیسی اورجینال در حال ساخت و انتشار هستند.

اگر نمی‌دانید رمان مصور چیست رمان‌های مصور بازی‌هایی هستند که گیم‌پلی رایج در بازی‌ها را ندارند در عوض نویسندگان گیم‌پلی را با داستان، خطوط داستانی، شخصیت‌ها و دیالوگ بیشتر و عمیق‌تر تعویض می‌کنند. رمان مصور از طریق متن با تصاویر فیکس شده در پیش‌زمینه با بازیکن ارتباط برقرار می‌کند درست مثل یک رمان همراه با تصویر و صدا. ژانرهای مختلفی از رمان‌های مصور بر روی استیم دیده می‌شوند و بسیاری از آنها آثاری خیلی خوب‌اند تا وقتی که بدانید به دنبال چه چیزی می‌گردید. در این لیست من سعی دارم به تعدادی از بهترین و تحسین‌شده‌ترین رمان‌های مصور در ژانرهای متنوع بپردازم.

من بازی‌هایی که دارای گیم‌پلی هستند مانند Ace Attorney، DanganRonpa یا Zero Escape را در این مقاله نیاورده‌ام زیرا در مورد رمان مصور بودن آنها شبه‌هایی وجود دارد.

 

۱۰. Doki Doki Literature Club

احتمالاً شناخته‌شده‌ترین رمان مصور در این لیست Doki Doki Literature Club یک رمان مصور است که توسط دن سالواتو یکی از سازندگان Project M و بازیکن رقابتی در Super Smash Bros Melee ساخته شده است. این بازی تنها رمان مصور انگلیسی اورجینال در این لیست است. دیگر بازی‌های حاضر در این مقاله توسط یک کمپانی ژاپنی ساخته شده‌اند.

شما در کنترل یک پروتاگونیست بی‌نام دبیرستانی قرار می‌گیرید که توسط دوست دوران کودکی‌تان سایوری به یک باشگاه ادبیات دعوت می‌شوید. در هر فصل، شما یک شعر با استفاده از بیست کلمهٔ انتخاب شده توسط بازیکن خلق می‌کنید که دختران حاضر در باشگاه درباره‌اش نظر داده و با اشعار قبلی مقایسه می‌کنند. این کار اجازه می‌دهد رابطهٔ شما با هر یک از اعضای باشگاه قوی‌تر شود. این رمان مصور با داستان سبک و جالب شروع می‌شود و شما به‌آرامی باشخصیت‌های بازی آشنا می‌شود اما پیچش داستانی در این اثر وجود دارد که آن را به بازی کلاسیکی که امروزه شناخته می‌شود تبدیل می‌کند. من بازی را برای شما لوث نمی‌کنم اما اگر قصد تجربهٔ بازی را دارید اجازه ندهید شروع آهستهٔ بازی شما را از ادامهٔ آن زده کند.

دو هشدار مهم در آغاز بازی وجود دارد که شما را برای آنچه که در انتظارتان است آماده می‌کند: «این بازی برای کودکان یا کسانی که به‌راحتی آزرده می‌شوند مناسب نیست» و «انجام این بازی برای افرادی که از دلهره و افسردگی رنج می‌برند توصیه نمی‌شودـ»

جلوه‌های بصری بازی در حد متوسط است و طراحی کاملاً رایجی برای ۴ شخصیت دختر داستان انتخاب شده است. موسیقی بازی چندان به‌یادماندنی نیست اما با پیشروی در بازی بهتر و درخورتر می‌شود. این رمان مصور همچنین در مقایسه با دیگر رمان‌های مصور حاضر در این لیست مدت‌زمان زیادی ندارد (حدود ۴ تا ۱۰ ساعت).

 

۹. Dies irae: Amantes Amentes

بازی Dies Irae در عصر مدرن ژاپن رخ می‌دهد و داستان رن فوجی را دنبال می‌کند. یک پسر دبیرستانی که می‌خواهد یک زندگی ساده و عادی داشته باشد. متأسفانه پس از دعوایی با دوست قدیمی‌اش دوستی آنها از هم فرومی‌پاشد و او چند ماهی در بیمارستان بستری می‌شود. وضعیت بدتر می‌شود وقتی او مجبور می‌شود با نازی‌های جادویی بجنگد. این یک جوک نیست، بسیاری از آنها تقریباً نامیرا شده‌اند و می‌خواهند ژاپن را به دلیلی بسیار خاص تصرف کنند.

این رمان مصور هم اکشن محور است و هم شخصیت‌محور. شخصیت اصلی قدرتی به دست می‌آورد که دست راستش را به یک داس مشکی و سرخ‌رنگ تبدیل می‌کند و می‌تواند با آن به مبارزه با دشمنان برود. دشمنان نازی تنوع گسترده‌ای از توانایی‌های قدرتمند دارند مانند داشتن قلعه برای دفاع، شمشیر آتشین، قابلیت‌های خون‌آشام مانند، قابلیت فلج کردن و جذب رقیبان و موارد دیگر. تجربهٔ این رمان مصور برای نبردهای دیوانه‌وار و موسیقی‌اش را به علاقه‌مندان به این ژانر توصیه می‌کنیم. نازی بودن دشمنان شاید باعث شود فکر کنید این یک کلیشه دیگر است اما بسیاری از آنها سرگذشت خود را دارند که به طرز عجیبی آنها را شخصیت‌هایی ملموس می‌کند. گروه دوستان رن نیز همگی دلایل خود را برای جنگیدن و دوستی‌شان با رن دارند.

ارائهٔ این رمان مصور به نسبت قابل‌قبول است. طراحی شخصیت‌ها تنوع خوبی دارد و بخش‌های CG از طراحی هنری مناسبی برخوردارند خصوصاً آنهایی که در اکشن و سلاح‌های شخصیت‌ها به کار گرفته شده‌اند. ساندترک بازی به‌یادماندنی است و تعداد زیادی از قطعات گوش‌نواز دارد.

 

۸. If My Heart Had Wings

یکی از رمان‌های مصوری که بر روی استیم به محبوبیت رسید. این بازی در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نقد مثبت بر روی استیم دارد درحالی‌که اکثر بازی‌های دیگر حاضر در این لیست هر یک در کل ۳۰۰ نقد دارند سوای از بازی‌های که رایگان هستند یا اقتباس انیمه‌ای دارند.

این رمان مصور داستان آئوی میناسه یک دوچرخه‌سوار سابق را دنبال می‌کند که پس از مجروح شدن از ناحیه زانو از شهر محل زندگی‌اش به دبیرستان بازمی‌گردد. در راه‌رفتن به خوابگاه جدیدش او به دختری ویلچرنشین بر روی یک تپه برمی‌خورد. او و آئوی و دوست دوران کودکی‌اش به یک باشگاه پرواز ملحق می‌شوند. به همراه رئیس باشگاه آنها می‌خواهند یک گلایدر بسازند تا رؤیایی که اعضای پیشین باشگاه نتوانستند به تحقق برسانند را به واقعیت تبدیل کنند.

داستان سرراست و دلگرم‌کننده است و با اینکه بخش اعظم آن این‌طور است، بازی موضوعات ملموس و قابل درکی را مورد تفحص قرار می‌دهد مانند دست‌وپنجه نرم کردن با نگرانی‌هایی که جلوی رشد و پیداکردن معنا در زندگی شما را گرفته‌اند. تمامی شخصیت‌ها در راه خود به‌خوبی رشد می‌کنند و بازیکنان خودشان را حامی به موفقیت رسیدن این افراد در اهداف و آرزوهایشان می‌یابند.

طراحی شخصیت‌ها پویا و با جزئیات است. پیش‌زمینه‌ها عالی هستند و شما می‌توانید ببینید که هنرمندان تلاش زیادی برای خلق این طراحی‌ها کرده‌اند. موسیقی نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و حاوی آهنگ‌های احساسی و روحیه دهنده‌ای است که با حال و هوای بازی همخوانی دارند.

 

۷. Root Double -Before Crime After Days-

بازی Root Double در سال ۲۰۳۰ جریان دارد، جایی که یک گروه خاص از انسان‌ها به نام Communicators با قابلیت‌های ذهنی ارتباطی به طور ناگهان در جهان متولد شده‌اند. تمامی آنها به یک شهر تخیلی در ژاپن به نام Rokumei فرستاده شده‌اند. این رمان مصور دو پروتاگونیست دارد: واتاسه، کاپیتان گروه نجاتی که فراموشی دارد و ناتسوهیکو یک Communicator دبیرستانی ساکت که مهارت زیادی ندارد اما پتانسیل بالایی دارد. هستهٔ Root Double را یک داستان معمایی هیجانی تشکیل می‌دهد. اگر رمان مصور را به ترتیب توصیه شده تجربه کنید داستان با ۹ نفر شروع می‌شود که در یک پایگاه تحقیقاتی اسیر می‌شوند. این وضعیت نیازمند همکاری شخصیت‌ها با هم است تا از این موقعیت بد جان سالم به در ببرند که می‌تواند با وجود شخصیت‌های متناقض و دیدگاه‌های متفاوت کار دشواری باشد. با پیشروی در داستان، پیچش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی رخ می‌دهند که شما را مجذوب بازی نگه می‌دارند.

سیستم تصمیم‌گیری بازی منحصربه‌فرد است و بازیکن بین دو یا چند گزینهٔ از پیش نوشته شده انتخاب نمی‌کند. در عوض Senses Sympathy System در بازی تعبیه شده که پروتاگونیست باید اعتماد خود به دیگر شخصیت‌ها را در موقعیت‌های به‌خصوص تنظیم کند. این تنظیمات می‌تواند نتیجهٔ رویدادهای مختلف در داستان را تغییر دهند و مشخص کنند که آیا شما از پایان بد در امان می‌مانید یا پایان خوب یا پایان معمولی را دریافت خواهید کرد.

ارائهٔ کلی این رمان مصور بسیار خوب است. بازی طراحی هنری، CG و موسیقی خوبی دارد که با حال و هوای داستان تطابق دارند.

 

۶. The Fruit of Grisaia و The Labyrinth of Grisaia و The Eden of Grisaia

بازی Grisaia روی یوجی کازامی تمرکز دارد، پسری که وارد یک دبیرستان منزوی شده تا یک زندگی عادی به دور از شغل فعلی‌اش داشته باشد. دیگر هم‌کلاسی‌های او را ۵ دختر تشکیل می‌دهند که هر یک دلیل خود را برای ثبت‌نام در این مدرسه دارند.

سری Grisaia یک سه‌گانه است اما هر رمان مصور مسیر داستانی متفاوتی از دیگری را دنبال می‌کند. Fruit اولین رمان مصور بیشتر کمدی و درام دارد. بخش اعظم کمدی داستان بر روی جوک‌های طعنه‌آمیز یوجی و عادت‌های عجیبی که دختران هم‌کلاسی او دارند محوریت دارد. میزان کمدی با پیشروی داستان کمتر می‌شود و هر مسیر داستانی حاوی شخصیت‌پردازی بیشتر برای هر دختری که انتخاب می‌کنید می‌شود.

بازی Labyrinth دومین رمان مصور دربارهٔ گذشتهٔ یوجی است خصوصاً که اطلاعات زیادی دررابطه‌با گذشته‌ای او در Fruit وجود ندارد. خودتان را برای حجم قابل‌توجهی از اتفاقات تاریک و ناراحت‌کننده آماده کنید. Eden سومین رمان مصور بیشتر حال و هوای یک فیلم اکشن را دارد. همهٔ شخصیت‌ها هنوز هم در چهارچوب خصوصیات شخصیتی‌شان رفتار می‌کنند و سکانس‌ها و خط داستان جالبی در این رمان مصور وجود دارد اما ممکن است برای بعضی کمی آزاردهنده باشد به‌خصوص با درنظرگرفتن دو رمان مصور قبلی.

مجموعه بازی Grisaia توجه زیادی به جزئیات در طراحی شخصیت‌ها و پیش‌زمینه‌ها کرده است. موسیقی قابل‌قبول است و حال و هوای داستان را در هر عنوان به‌خوبی به بازیکن منتقل می‌کند.

 

۵. G-senjou no Maou – The Devil on G-String

بازی G-String که در عنوان بازی می‌بینید به G-String ویولن اشاره دارد زیرا این آلت موسیقی موضوع مهمی در این رمان مصور است. کیوسکه پسر یک یاکوزای به نام است. در روز، او یک دانش‌آموز معمولی دبیرستانی است اما در شب او یک سرمایه‌گذار خودکامهٔ بی‌رحم است که زیر دست پدرش کار می‌کند. مدت کوتاهی پس از شروع داستان، دختری به نام هارو اوسامی به کلاس کیوسکه منتقل می‌شود و رهبر گروه مافیای بین‌المللی که خودش را مائو می‌نامد در شهر سروکله‌اش پیدا می‌شود و قصد دارد هارو و هر کسی که با او ارتباط دارد را از میان بردارد. بهترین راه توصیف این داستان نبرد ذهن‌ها همراه با درام و هیجان است. اگر انیمهٔ Death Note را تماشا کرده باشید، موضوع و نحوهٔ ارائه داستان نسبتاً مشابه این انیمه است.

درگیری اصلی داستان شامل هارو و کشف هویت مائو است. مائو جنایاتی همچون آدم‌ربایی، تروریسم، قتل، گروگان‌گیری و غیره می‌شود و هارو باید با استفاده از سرنخ‌هایی که او باقی گذاشته است او را پیدا کند. از همین رو داستان به یک بازی موش و گربهٔ استرس‌زا تبدیل می‌شود که در آن مائو در لحظهٔ آخر فرار می‌کند و هارو در یک‌قدمی دستگیر کردن او قرار می‌گیرد. کیوسکه نیز پایش به این درگیری باز شده و به هارو در پیداکردن مائو کمک می‌کند.

طراحی و ساخت این رمان قابل‌قبول است اما چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌آید استفاده از موسیقی پیش‌زمینه الهام گرفته از موسیقی کلاسیک است پس انتظار شنیدن ویولن و دیگر آلات موسیقی مشابه را داشته باشید.

 

۴. Umineko When They Cry: Question Arc

بازی Umineko با گرد هم آمدن خانوادهٔ ثروتمند اوشیرومیا در جزیرهٔ خصوصی‌شان شروع می‌شود تا در آنجا دربارهٔ اینکه پس از مرگ بزرگ‌خاندان چه اتفاقی برای میراث او می‌افتد صحبت کنند چراکه او بسیار بیمار و به مرگ نزدیک است. والدین تنها کسانی هستند که در این بحث شرکت می‌کنند در حالیه پروتاگونیست بتلر بالاخره پس از ۶ سال یاغی‌گری بازگشته است تا با دوباره با خویشاوندانش ملاقات کند. هرچند وقتی که والدین در حال بحث هستند یک طوفان تمامی ۱۸ فرد حاضر در جزیره از جمله مستخدمان را در آنجا گیر می‌اندازد. خانواده سپس نامه‌ای را پیدا می‌کنند که توسط فردی به نام بئاتریس نوشته شده است. او در این نامه مدعی شده که وارث حقیقی میراث خاندان است و اگر کسی از اعضای خانواده بتواند معمای مرثیه‌ای که در زیر پرتره‌اش در عمارت واقع شده را حل کند او تمامی میراث و تمام چیزهایی که در مالکیت خانواده است را در اختیار می‌گیرد. این تنها آغاز رویدادهای عجیب و شوکه‌کننده‌ای است که در این داستان رخ می‌دهند.

Umineko یک رمان مصور اپیزودیک معمایی هیجانی است. بازی چندمسیره نیست و تصمیمات اندکی باید در طول داستان گرفته شود. با اینکه گاهی اوقات سرعت پیشروی داستان ممکن است در ابتدای یک اپیزود کند باشد همیشه به جایی می‌رسد که اتفاقی عجیب رخ می‌دهد و رویدادهای دیگر مرتباً در پی آن به وقوع می‌پیوندند. در هر دو بخش Question Arc و Answer Arc چهار اپیزود وجود دارد پس حواستان باشد که آنها را به ترتیب مطالعه کنید.

Umineko دارای یکی از بهترین موسیقی‌هایی است که در رمان‌های مصور شنیده‌ام. در طول هر هشت اپیزود صدها آهنگ پخش می‌شوند و تنوع بسیاری در آنها وجود دارد.

 

۳. Clannad

بازی Clannad یکی از مشهورترین داستان‌های عاشقانه در رمان‌های مصور و انیمه است. تومویا اوکازاکی یک دانش‌آموز دبیرستانی است که از زندگی و شهری که در آن زندگی می‌کند بیزار است. پس از ملاقاتی اتفاقی با یک دختر خجالتی که از او می‌پرسد آیا از مدرسه‌ای که به آن می‌روند خوشش می‌آید او خودش را به‌آرامی در حال برقراری ارتباط با چندین دختر هم مدرسه‌ای خود می‌یابد. با اینکه او در ابتدا اهمیت چندانی به آنها نمی‌دهد در نهایت قلبش را به روی آنها بازکرده و شروع به شناخت هر چه بیشتر این دختران می‌کند.

یکی از موضوعات بزرگ در این رمان مصور خانواده است و این موضوع خودش را در هر مسیری که انتخاب کنید به شکلی مختلف نشان می‌دهد. پیش از شروع مسیرها، رمان بسیار کمدی محور است و اکثر جوک‌ها بر روی تومویا که سربه‌سر بهترین دوستش یا دخترها می‌گذارد تمرکز دارد. هرچند وقتی او رابطه‌ای عمیق‌تر با یکی از دختران برقرار می‌کند ترکیب دل نشینی از عاشقانه و درام دردناک وارد داستان می‌شود. چیزی که در این رمان مصور بیشتر از همه به چشم می‌خورد این است که برخلاف بسیاری دیگر از داستان‌های عاشقانه که زوج عاشق به یکدیگر می‌رسند یکی از مسیر دختران دارای یک After Story است که در آن زندگی هر دو نفر را پس از فاز عاشقانه دبیرستانی‌شان نشان می‌دهد.

طراحی هنری بازی کمی ازمدافتاده به نظر می‌رسد اما خیلی تو ذوق نمی‌زند. موسیقی بسیار خوب است و تعدادی از آهنگ‌های احساسی و اتمسفریک بازی جز آهنگ‌های موردعلاقهٔ من در مدیوم رمان‌های مصور هستند.

 

۲. Steins;Gate و Steins;Gate 0

رینتارو اوکابه کسی است که دوست دارد روی گجت‌ها و اختراعات مختلف کار کند. او به جایی رسیده است که خودش را یک دانشمند دیوانه خطاب می‌کند که نام مستعار Hououin Kyouma را برای خود برگزیده است و خودش را در حال مبارزه با انواع و اقسام توطئه‌های شرورانه دولت می‌بیند. او همچنین یک آزمایشگاه خصوصی دارد که در آن تحقیقات و آزمایشاتش را انجام می‌دهد. یک روز او و دوست دوران کودکی‌اش مایوری در یک سخنرانی عمومی شرکت می‌کنند و جسد یک دانشمند به نام کوریسو ماکیسه را پیدا می‌کنند. او به همکار خود در آزمایشگاه دارو درباره این اتفاق پیام می‌دهد و ناگهان همه در اطراف اوکابه از جهان محو شده و لحظاتی بعد دوباره پدیدار می‌شوند از جمله کوریسو که پیش‌ازاین مرده بود.

بزرگ‌ترین موضوع این رمان مصور سفر در زمان است. مسیری که داستان پیش می‌گیرد بسیار جالب است زیرا تأکید عمده‌ای بر روی عواقب دست‌کاری‌کردن زمان دارد. داستان با حال و هوایی نسبتاً شاد و سرزنده شروع می‌شود که در آن اوکابه به‌تدریج افراد بیشتری را برای کار در آزمایشگاهش استخدام می‌کند که ترکیب خوبی از کمدی و شخصیت‌پردازی را به بازی اضافه می‌کنند اما با پیشروی در داستان بازی فضایی تاریک‌تر به خود می‌گیرد. طراحی هنری بازی کمی خاص است و جلوه‌ای زبر دارد که ممکن است عادت‌کردن به آن کمی طول بکشد.

 

۱. Muv-Luv و Muv-Luv Alternative

یکی از محبوب‌ترین سری رمان‌های مصور در میان هواداران رمان‌های مصور سری Muv-Luv + Muv-Luv Alternative است. این مسئله شاید کمی برایتان عجیب باشد زیرا اولین رمان مصور در سری Muv-Luv به شکلی بسیار کلیشه‌ای با داستانی کمدی عاشقانه و حرم‌سرایی شروع می‌شود که پر است از استریوتایپ‌های عجیب انیمه‌ای. این حالت Muv-Luv Extra نام دارد. هرچند این حالت عمدی است و وقتی شما چند راه مختلف را انجام می‌دهید حالتی جدید به نام Muv-Luv Unlimited برایتان باز می‌شود. من قصد ندارم اتفاقاتی که می‌افتند را بازگو کنم اما تغییر ژانر و اتمسفر علی‌رغم داشتن همان شخصیت‌ها امری بسیار جالب و تامل برانگیز است.

بازی Muv-Luv Alternative پس از Unlimited رخ می‌دهد و باید پس از انجام رمان مصور اورجینال تجربه شود. Alternative در کل به‌عنوان بهترین بخش سری شناخته می‌شود و به ۱۵ ساعت کمتر یا بیشتر وقتی که صرف خواندن Muv-Luv اورجینال می‌کنید معنا می‌بخشد.

از نظر طراحی هنری Muv-Luv کمی ازمدافتاده است زیرا در اصل در اوایل دهه ۲۰۰۰ در ژاپن ساخته شد بااین‌حال طراحی شخصیت‌های جالبی در بازی وجود دارند خصوصاً در Alternative.

منبع: Gamefaqs

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار