آموزش ها

چگونه مشکل روشن نشدن لپ تاپ را برطرف کنیم؟

وقتی لپتاپ شما روشن نمی‌شود، می‌تواند مانند یک کابوس باشد. ممکن است کار، تصاویر، اسناد و موارد دیگر را از دست بدهید.

اگرچه ممکن است ترسناک باشد، اما اغلب راه حل‌های ساده‌ای برای بازگرداندن لپتاپ به حالت عادی وجود دارد.

علت روشن نشدن لپ تاپ

دلایل زیادی برای روشن نشدن لپتاپ وجود دارد. این‌ها ممکن است شامل مشکل در آداپتور برق، صفحه‌ نمایش لپ‌تاپ، باتری یا حتی یک قطعه‌ی معیوب در مادربرد باشد.

حل مشکل روشن نشدن لپتاپ

برای حل مشکل روشن نشد لپتاپ، باید از محتمل ترین دلایل، که به راحت‌ترین شکل برطرف می‌شوند، شروع کنید و به سخت‌ترین‌ها برسید.

۱. منبع تغذیه را بررسی و تعویض کنید. این کار ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما مطمئن شوید که منبع تغذیه اشتباهی را به لپتاپ خود وصل نکرده باشید. بسیاری از آداپتورهای AC لپتاپ یکسان به نظر می‌رسند. اگر آداپتور ولتاژ و آمپر مناسب را برای لپتاپ شما ارائه ندهد، کار نمی‌کند.

با این حال، اگر چراغ لپتاپ شما روشن است، منبع تغذیه احتمالاً کار می‌کند. اگر چراغ لپتاپ و چراغ تغذیه آداپتور روشن باشد، می‌تواند نشان دهد که مشکل از باتری است.

توجه : اگر از لپتاب در برق استفاده نمی‌کنید، پس آیا باتری شارژ دارد؟ ما قبلاً هم بدون باتری شارژ گرفتار شده بودیم.

۲. مطمئن شوید مشکل از صفحه نمایش نباشد. یک اشتباه رایج این است که وقتی صفحه نمایش خود سیاه است، مردم تصور می‌کنند لپتاپ آن‌ها خاموش است در حالی که اینطور نیست.

ابتدا، اگر به مانیتور خارجی متصل شده‌اید، صدا را زیاد کنید. اگر این کار نمی‌کند، مانیتور خارجی را جدا کنید تا ببینید آیا دسکتاپ در پنجره‌ی اصلی لپتاپ ظاهر می‌شود یا خیر.

اگر نه، از کلید عملکرد روشنایی روی صفحه کلید خود برای افزایش روشنایی استفاده کنید. سعی کنید مانیتور خارجی متفاوتی را به HDMI یا دیگر درگاه خروجی ویدئو متصل کنید تا بررسی کنید که آیا مشکل فقط در صفحه نمایش لپتاپ شماست یا خیر.

توجه: اگر صفحه نمایش لپتاپ یا مانیتورها چیزی نشان نمی‌دهند ولی کلیدهای صفحه کلید و/یا چراغ پاور روشن هستند، ممکن است آداپتور صفحه نمایش لپتاپ شما مشکلی داشته باشد. در این مورد، باید آداپتور را توسط تکنسین کامپیوتر تعویض کنید.

۳. درایوهای رسانه‌ی قابل بوت را حذف کنید. اگر تا به حال از USB یا DVD برای بوت کردن لپتاپ خود استفاده کرده‌اید و فراموش کرده‌اید که هر کدام از آن‌ها را در لپتاپ خود جا گذاشته‌اید، ممکن است باعث اختلال در راه‌اندازی شود.

۴. از هر ایستگاه داک جدا شوید. یک پورت برق یا منبع تغذیه‌ی معیوب در ایستگاه داک می‌تواند هنگام راه‌اندازی لپتاپ مشکلاتی را ایجاد کند.

لپ تاپ خود را از ایستگاه داک جدا کرده و آداپتور برق را مستقیماً به لپتاپ وصل کنید. اگر لپتاپ شما شروع به کار کرد، باید ایستگاه داک معیوب را تعویض کنید.

۵. به هرگونه صدای بیپ گوش دهید. هنگامی که اجزای مادربرد لپتاپ خراب می شوند، اغلب لپتاپ یک سری بوق می‌زند. تعداد بوق‌ها در واقع یک کد است که به شما در شناسایی جزء شکست خورده کمک می‌کند. اگر صدای بیپ‌ها را می‌شنوید، وب سایت سازنده‌ی لپتاپ را بررسی کنید که تعداد بیپ‌ها برای مارک و مدل رایانه‌ی شما به چه معناست.

۶. سعی کنید یک ری‌استارت سخت انجام دهید. اگر لپتاپ شما در حین استفاده ناگهان خاموش شد، این می‌تواند نشان دهنده‌ی یک شوک الکتریکی باشد که باعث قطع برق مکانیسم ایمنی نصب شده در مادربردهای مدرن شده است. این برای محافظت از اجزای حساس در برابر بار الکتریکی اضافه است.

با برداشتن باتری، جدا کردن آداپتور برق و فشار دادن و نگه داشتن دکمه‌ی پاور به مدت ۳۰ ثانیه می‌توانید برق اضافی را حذف کنید. دوباره آداپتور برق را وصل کنید، ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس سیستم را روشن کنید. اگر لپتاپ شما شروع به کار کرد، دوباره آن را خاموش کرده و باتری را دوباره نصب کنید.

توجه : اگر لپتاپ بعد از نصب مجدد باتری روشن نمی‌شود، احتمالاً باتری شما خراب است و باید باتری جدیدی را جایگزین کنید.

۷. اطمینان حاصل کنید که تمام دریچه‌های خنک‌کننده روشن هستند. لپتاپ‌ها دارای مدارهای ایمنی ویژه‌ای هستند که در صورت داغ شدن قطعات – معمولاً CPU – برق لپتاپ را قطع می‌کنند. گرمای بیش از حد می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد، اما بیشتر اوقات، اگر از لپتاپ روی بالش یا مبل استفاده می کنید – هر سطحی که دریچه‌های خنک‌کننده‌ی لپتاپ را مسدود کند، این اتفاق می‌افتد. برای خنک نگه داشتن لپتاپ از این کار خودداری کنید.

همچنین ایده‌ی خوبی است که تمام دریچه‌های محفظه لپتاپ خود را تمیز کنید زیرا مو، گرد و غبار یا سایر مواد زائد نیز می‌توانند باعث گرم شدن بیش از حد شوند.

۸. باتری CMOS را تعویض کنید. مادربرد لپتاپ حاوی یک باتری دایره‌ای کوچک است که CMOS را تغذیه می‌کند، که به بایوس اجازه می‌دهد سیستم عامل و تمام اجزای ورودی و خروجی را در هنگام راه‌اندازی بارگذاری کند.

اگر این باتری تمام شده باشد، لپتاپ روشن نمی‌شود. اگر با بازکردن قاب لپتاپ راحت هستید، می‌توانید باتری CMOS را خودتان تعویض کنید. با این حال، اکثر افراد ترجیح می‌دهند آن را توسط یک تکنسین مجرب تعویض کنند.

۹. اجزای تازه نصب شده را تعویض کنید. آیا اخیراً کارت حافظه RAM یا هارد دیسک جدیدی نصب کرده‌اید؟ اگر بوت شدن لپتاپ شما بلافاصله متوقف شد، ممکن است نشان دهد که سخت افزار جدید خراب است.

سعی کنید قطعه‌ی قدیمی را بازگردانید یا قطعه‌ی جدید را برای آزمایش به محلی که خریداری کرده‌اید، ارسال کنید و یک‌ جایگزین بگیرید

۱۰. لپتاپ را به تعمیرکار بفرستید. اگر هیچ یک از نکات عیب‌یابی بالا به کار مجدد لپتاپ شما کمک نکرد، ممکن است یک قطعه‌ی خراب در مادربرد لپتاپ داشته باشید. اگر لپتاپ شما تحت ضمانت است بهترین گزینه ارسال آن به شرکت سازنده برای تعمیر است و یا آن را برای تعمیر به تعمیرکار ببرید.

مانند هر دستگاه الکترونیکی، لپتاپ‌ها هم برای همیشه عمر نمی‌کنند. اگر لپتاپ شما دیگر گارانتی ندارد و هزینه‌ی تعمیر آن زیاد است، خرید لپتاپ جدید برایتان ارزان‌تر است. اگر یک محصول جدید خریداری می‌کنید، اگر می‌توانید به جای انداختن لپتاب قدیمی در سطل زباله، آن را بازیافت کنید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار