آموزش ها

چگونه گوشی موبایل و صفحه آن را تمیز کنید؟

به گفته متخصصان، ضدعفونی کردن و پاکسازی منظم گوشی موبایل مانع ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و انواع میکروب‌ها می‌شود. به علاوه انجام این کار ظاهری تمیز به گوشی موبایل شما بخشیده و عملکرد آن را ارتقاء می‌دهد. در این مقاله هرآنچه لازم است درباره میکروب‌زدایی، پاکسازی و ضدعفونی گوشی موبایل خود بدانید به شما خواهیم گفت و همچنین نکاتی را به شما گوشزد می‌کنیم که باید از انجام آن‌ها خودداری کنید.

نکته: بهترین راه تمیز نگه داشتن گوشی موبایل، تبلت و دیگر دستگاه‌های دیجیتال این است که دستان خود را پیش از استفاده از آن‌ها بشویید. برای آنکه سطح دستگاه دیجیتال شما عاری از هرگونه میکروب باشد، شستن دست‌ها را به یک عادت تبدیل کنید.

چگونه گوشی موبایل خود را تمیز کنید

  • استفاده از پارچه میکروفایبر

پیش از اقدام به تمیز کردن گوشی موبایل آن را از شارژر یا پد شارژ بی‌سیم جدا کنید و دستگاه را خاموش کنید تا میزان کثیفی صفحه آن را بهتر ببینید.

اولین قدم در تمیز کردن گوشی موبایل داشتن یک پارچه میکروفایبر است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را از هر فروشگاهی تهیه کنید. برای تمیز کردن گوشی موبایل خود ازطریق پارچه میکروفایبر مراحل زیر را دنبال کنید.

اخطار: هرگز برای تمیز کردن گوشی موبایل خود از سفیدکننده، آمونیاک، پودرهای ساینده یا الکل رقیق‌نشده استفاده نکنید. در ادامه فهرستی کامل از مواد ممنوعه را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱٫ پارچه میکروفایبر را روی صفحه گوشی قرار داده و به آرامی در جهت افقی یا عمودی آن را حرکت دهید.

۲٫ برای تمیز کردن نقاط خیلی کثیف، گوشه‌ای از پارچه را با آب نمناک کنید (به جز آب از هیچ چیز دیگری استفاده نکنید) و به آرامی آن را در جهت افقی یا عمودی تا زمانی که لکه آلودگی محو شود حرکت دهید.

۳٫ از قسمت تمیز و خشک پارچه برای زدودن رطوبت اضافی روی صفحه استفاده کنید.

راهنمایی: اگر پارچه میکروفایبر ندارید از یک تکه چسب نواری (یا کاغذ یادداشت‌های چسبان) استفاده کنید. نوار چسب را روی صفحه قرار دهید و به آرامی آن را جدا کنید تا لکه و آلودگی همراه آن پاک شود. این کار را به دفعات لازم برای تمیز کردن تمام صفحه انجام دهید.

  • استفاده از دستمال مرطوب

دستمال‌های مرطوب مخصوص لوازم دیجیتال (و در مواردی مخصوص گوشی موبایل) روشی راحت برای تمیز کردن صفحه گوشی بوده که در برندهای متفاوتی قابل دسترس بوده و قابل حمل در کیف یا کشوی دفتر کار شما می‌باشند. لازم است در تهیه دستمال مرطوب از فاقد الکل بودن آن مطمئن شوید تا آسیبی به صفحه گوشی موبایل شما وارد نشود.

  • ضدعفونی کردن گوشی موبایل

شما می‌توانید با استفاده از محلو‌ل‌ها یا دستمال‌های مرطوب مخصوص سطح گوشی موبایل خود را میکروب‌زدایی کرده و یا خودتان با استفاده از آب مقطر و سرکه سفید یا ایزوپروپیل الکل یک محلول ایمن درست کنید.

نکته: بنابر گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، تمیزکاری به معنای پاک کردن کثیفی، میکروب و آلودگی‌ها، پاکسازی کردن به معنای کاستن از تعداد میکروب‌های روی یک سطح تا حد بی‌خطر شدن آن، و ضدعفونی کردن به معنای نابودی نزدیک به ۱۰۰ درصد میکروب‌های روی سطوح یا اشیاء می‌باشد.

  • استفاده از دستمال‌های‌ مرطوب‌ و محلول‌های ضدعفونی‌کننده

دستمال‌های مرطوب معمولی قادر به زدودن آلودگی‌ها، اثر انگشت و دیگر بقایای مانده بر روی سطح گوشی هستند. اما دستمال‌های مرطوب یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده  سطوح مختلف را به طور کامل ضدعفونی و میکروب‌زدایی می‌‎کنند. محصولات ضدعفونی‌کننده‌ای که برای استفاده بر روی سطح گوشی بی‌خطر هستند دارای ایزوپروپیل الکل رقیق‌شده هستند که قادر به کشتن میکروب‌ها بوده و در عین حال به گوشی شما آسیبی وارد نمی‌کنند.

  • استفاده از محلول آب مقطر و سرکه سفید یا الکل صنعتی

برای آنکه با صرف هزینه‌ای کمتر محلول ضدعفونی‌کننده خود را بسازید، از آب و سرکه سفید یا ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. این محلول نه تنها لکه‌های چرب یا چسبناک بر جا مانده بر روی صفحه گوشی را پاک می‌کند بلکه تمام میکروب‌های موجود بر سطح گوشی را از بین می‌برد. برای تهیه این محلول حتماً از آب مقطر استفاده کنید تا مواد معدنی و دیگر ناخالصی‌های موجود در آب لوله‌کشی به صفحه گوشی موبایل شما آسیب نزند.

نکته مهم: رقیق کردن سرکه یا الکل بسیار اهمیت دارد چراکه این مواد به تنهایی به لایه محافظت روی صفحه گوشی آسیب می‌‎رسانند.

۱٫ در یک بطری اسپری‌دار محلول آب مقطر و سرکه سفید یا آب مقطر و ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد را به نسبت یک به یک آماده کنید.

۲٫ بطری را به خوبی تکان دهید.

۳٫ محلول را به گوشه‌ای از پارچه میکروفایبر اسپری کنید تا زمانی که نمناک (نه آغشته) شود.

۴٫ پارچه را به آرامی در جهت افقی یا عمودی بر روی صفحه گوشی حرکت دهید تا تمیز شود.

۵٫ با استفاده از قسمت تمیز و خشک پارچه رطوبت باقیمانده بر روی سطح گوشی را بگیرید.

  • میکروب‌زدایی از سطح گوشی موبایل

با میکروب‌زدایی از سطح گوشی می‌توانید تعداد میکروب‌های موجود بر آن را به کمترین مقدار رسانده و از شیوع میکروب‌ها جلوگیری کنید. دستگاه‎‌های اشعه ماوراء بنفش از راه‌های منحصربفرد پاکسازی سطح گوشی هستند و این کار را با استفاده از لامپ‌های ماوراءبنفش انجام می‌دهند که تا ۹۹ درصد از میکروب‌های موجود بر سطح گوشی را نابود می‌کند. برخی از این دستگاه‌ها حتی در حین میکروب‌زدایی قادر به شارژ کردن گوشی موبایل نیز هستند.

  • اقداماتی که باید از آن‌ها پرهیز کنید

در زمان اقدام به تمیز کردن گوشی موبایل خود لازم است نکات مهمی را به خاطر داشته باشید و در همه حال از انجام آن‌ها خودداری کنید. به یاد داشته باشید که حتی در صورت وجود گلس محافظ بر روی صفحه گوشی استفاده از این مواد برای تمیز کردن آن ممکن است نتایج زیان‌باری به همراه داشته باشد و حتی با ورود به داخل دستگاه عواقب جبران ناپذیری به بار بیاورد.

تحت هر شرایطی از استفاده از مواد زیر اکیداً خودداری کنید:

  • شیشه‌ پاک‌کن یا دیگر شوینده‌های خانگی
  • هوای فشرده برای تمیز کردن اسپیکرها و داخل پورت‌ها
  • اسپری‌‌های تمیزکننده آئروسل
  • حلال‌های قوی مثل استون، گاز فندک و بنزین
  • مایع ظرفشویی
  • مایع‌ تمیز‌کننده بر پایه الکل که رقیق ‌نشده باشد
  • پودرهای ساینده
  • هیدروژن پراکسید
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار