اپل

ساخت لنز دوربین موبایل با ضخامت یک هزارم انواع معمولی

دوربین تلفن های هوشمند به سطحی از پیشرفت دست پیدا کرده است که زمانی شاید تصور آن با در نظر داشتن ابعاد کوچک این ماژول ها غیرممکن بود. پیشرفت های متعددی رخ داد تا سیستم های عکاسی امروزی در تلفن های هوشمند رنگ واقعیت به خود بگیرند و حالا پژوهشگران دانشگاه یوتا از دستاورد تازه ای در این زمینه رونمایی کرده اند.

محققان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یوتا در آمریکا نوع جدیدی از لنز اپتیکال را طراحی کرده اند که به مراتب از لنزهای مرسوم باریک تر و سبک تر است؛ در حالی که لنزهای معمول در تلفن های همراه چند میلیمتر ضخامت دارند قطر تکنولوژی ابداعی این دانشمندان از چند میکرون فراتر نمی رود.

به گفته راجش منون استادیار دپارتمان مهندسی برق و رایانه دانشگاه یوتا این لنز صد برابر سبک تر و هزار برابر باریک تر از لنزهای مرسوم است. عملکرد این لنز نیز میتواند به خوبی لنزهای متداول باشد.

لنز دوربین

آنها با استفاده از ریز سازه هایی که نور را با زاویه درست در سنسور تصویر خم می کنند، توانستند لنزهای خود را از شکل خمیده به صاف در بیاورند و تغییر ساختاری قابل توجهی را در آنها ایجاد کنند. منون در این باره گفت:

می توان این ریز سازه ها را به شکل پیکسل های بسیار ریزی از یک لنز در نظر گرفت. آنها به خودی خود لنز نیستند اما با همکاری هم نقش یک لنز را ایفا میکنند.

اما مزایای این لنز به این نقطه ختم نمی شود و طبق گفته دانشمندان هزینه تولید آنها نیز می تواند به مراتب پایین تر باشد چراکه از پلاستیک به جای شیشه در ساخت آنها استفاده می شود.

نتیجه تحقیقات این تیم در آخرین شماره از نشریه پیشرفت های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است و برای دریافت جزئیات بیشتر در این باره میتوانید سری به این مقاله بزنید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار