ایکس باکس
مدیر عامل مایکروسافت: همچنان به اکسباکس متعهد هستیم
ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، به تازگی تایید کرده است که این شرکت همچنان تعهد خود به اکسباکس و بخش بازیهای ویدیویی را حفظ کرده است و قرار نیست در آینده این بخش را به حال خود رها کند.
از زمان عرضهی اکسباکس اصلی در سال ۲۰۰۱، مایکروسافت توانسته خودش را به عنوان یکی از سه پلتفرم بزرگ دنیای بازیهای ویدیویی ثابت کند و در کنار نینتندو و سونی به رقابت بپردازد. استراتژی آنها در طول سالها تغییرات زیادی داشته است و آنها به جای در پیش گرفتن راهکار سنتی سونی و نینتندو، تمرکز خود را برروی سرویسها و اشتراکها گذاشتهاند و دیگر لزوما به فکر فروش سختافزار مخصوص نیستند. البته که هنوز هم شاهد فروش آنها هستیم و به تازگی دو کنسول نسل نهمی اکسباکس سری اکس و سری اس توسط مایکروسافت عرضه شدند.
حال در آخرین جلسهی سالانهی سهامداران مایکروسافت، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، به سوالاتی مربوط به بخش اکسباکس و برنامههای آیندهی این شرکت پاسخ داد. نادلا مشخص کرد که آنها به اکسباکس و به طول کلی بازیهای ویدیویی متعهد هستند. او به خرید اخیر مایکروسافت یعنی زنیمکس مدیا (Zenimax Media) با رقم ۷٫۵ میلیارد دلار اشاره کرد و همچنین گفت که آمار فروش کنسولهای جدید بسیار مثبت بوده است:
اول از همه باید بگویم که از عرضهی کنسولهای جدید بسیار خوشحال هستیم. ما همیشه سعی کردهایم که برای جامعهی بازیبازان خود که از ما انتظار تولید بهترین کنسولها را دارند، نسل جدیدی از سختافزار را روانهی بازار کنیم که قدرتمند است و قصد داریم که آن را با بهترین محتوا پشتیبانی کنیم. اما چشمانداز گستردهتر ما این است که مطمئن شویم تمام ۳ میلیارد بازیبازی که در جهان وجود دارند، بتوانند هر جا که خواستند و با هر کسی که خواستند بازیهای خود را تجربه کنند. اخیرا دیدید که گسترهی محتوای خود را با خرید زنیمکس دو برابر کردیم.
ما پیشرفتهایی را در جامعهی خود و در رابطه با اشتراک گیم پس داشتهایم. این انتظاری است که میتوانید از ما داشته باشید. ما بسیار به بخش بازیهای ویدیویی متعهد هستیم و میخواهیم مطمئن شویم که تمام این ۳ میلیارد نفر به بهترین محتوا، بهترین جامعه و بهترین سرویسهای ابری برای تجربهی بازی دسترسی داشته باشند.
صحبتهای نادلا جالب است. به خصوص با توجه به اینکه فیل اسپنسر (Phil Spencer) گفته بود که پس از عملکرد ضعیف اکسباکس وان، مایکروسافت مانند سابق به بخش بازی علاقه نداشت. اما شاید تغییر استراتژی توسط اسپنسر، دوباره توجه سران این شرکت را جلب کرده است.