کنسول بازی

تفاوت مابین پلی استیشن PS4 در نسخه‌های معمولی و پرو

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

برای کسانی که در فکر خریدن کنسول بازی هستند تفاوت بین این دو مدل از اهمیت بالایی برخوردار است. بدیهی است که هر دو مدل ساخت شرکت سونی هستند و در واقع یک محصول هستند با این تفاوت که مدل پرو از ویژگی ها و قابلیت های بیشتری برخوردار است.

شما به عنوان خریدار باید آگاهی داشته باشید که این دو مدل در چه زمینه هایی تفاوت دارند و ویژگی های آنها چیست تا در نتیجه بتوانید هنگام خرید بر اساس دانشی که از محصولات دارید انتخاب درستی داشته باشید. در واقع شما باید با توجه به نیاز های خود نسبت به خرید یکی از این کنسول ها اقدام کنید و برای تصمیم گیری در این زمینه باید با مشخصات هر دو دستگاه آشنایی داشته باشید.

از لحاظ اجرا کردن بازی ها و پشتیبانی از خروجی های متفاوت و همچنین دسترسی به فروشگاه پلی استیشن این دو مدل تفاوتی با یکدیگر ندارند، در عین حال در زمینه عملکرد بازی ها و گرافیک آنها بین این دو مدل تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

مدل پرو این کنسول از لحاظ ویژگی ها و قابلیت ها یک سر و گردن از مدل معمولی آن بالاتر است و همچنین از لحاظ زمان عرضه به بازار نیز جدید تر محسوب می‌شود. مدل پرو این کنسول می‌تواند بازی ها را با کیفیت و رزولوشن ۴k اجرا کند و همچنین از ویژگی HDR نیز پشتیبانی می‌کند. این مدل قیمت بالاتری نسبت به مدل معمولی پی اس ۴ دارد و دلیل آن هم بهره بردن از سخت افزار قدرتمند تر است. این مسئله باعث می‌شود که عملکرد این کنسول در زمینه اجرا کردن بازی ها بسیار بهتر از مدل معمولی پی اس ۴ باشد.

در عین حال شرکت سونی یک مدل دیگر را نیز قبل مدل پرو پی اس ۴ روانه بازار کرده است که لقب slim را به یدک می‌کشد. این مدل نسبت به پی اس ۳ عملکرد بسیار بهتری دارد و از بازی های بهتر و جدید تری پشتیبانی می‌کند. در واقع این مدل با کنسول Xbox One رقابت می‌کند و حتی از آن هم یک سر و گردن بالاتر است.

ما در این مطلب تفاوت بین این دو مدل را از لحاظ قیمت، سخت افزار، گرافیک و عملکرد در زمینه واقعیت مجازی بررسی خواهیم کرد. هدف از این کار کمک کردن به شما در زمینه خریدن کنسول بازی است.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو کنسول پی اس ۴ از لحاظ قیمت

بدیهی است که مدل پرو ویژگی ها و قابلیت های بسیار بیشتری دارد و به نوعی برگ برنده آن محسوب میشوند ولی خب این را هم در نظر داشته باشید که به خاطر قیمت بیشتر آن بسیاری از مردم ترجیح میدهند که سراغ مدل معمولی پی اس ۴ بروند. در واقع خریدار باید با توجه به نیاز های خود نسبت به خرید یکی از این کنسول ها اقدام کند، به عنوان مثال اگر فرد تلویزیونی با رزولوشن ۴k دارد باید مدل پرو را خریداری کند چون در غیر این صورت فرد هنگام بازی کردن تجربه خوبی را در این زمینه نخواهد داشت.

تفاوت های اصلی بین مدل معمولی و پرو کنسول پی اس ۴

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس 4

یکی از تفاوت های اصلی بین این دو مدل پشتیبانی کردن از رزولوشن های متفاوت است، به گونه ای که مدل معمولی این کنسول به رزولوشن ۱۰۸۰ محدود شده است در حالی که مدل پرو از رزولوشن ۲۱۶۰ یا همان ۴k نیز پشتیبانی می‌کند. البته قابل ذکر است که برای بهره بردن از چنین کیفیتی خود بازی هم باید از این رزولوشن پشتیبانی کند. در واقع شرکت سازنده بازی باید قابلیت اجرا کردن بازی با این رزولوشن را فراهم کند در غیر این صورت شما نمی‌توانید از این ویژگی بهره ببرید.

بسیاری از بازی های جدید از حالت “pro mode” پشتیبانی می‌کنند، در اصل این حالت برای بهره بردن از ویژگی ها و قابلیت های مدل پرو پی اس ۴ در بازی ها گنجانده شده است. قابل ذکر است که حتی بازی های قدیمی نیز بروزرسانی شده و از این حالت پشتیبانی می‌کنند بنابراین در این زمینه نگرانی نداشته باشید. بدیهی است که برای بهره بردن از کیفیت ۴k و ویژگی hdr تلویزیون شما هم باید از این ویژگی ها پشتیبانی کند. اگر تمامی این موارد را رعایت کرده باشید و همه مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید میتوانید با خیال راحت به بازی کردن بپردازید.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ طراحی

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس 4

مدل پرو در این زمینه کمی بزرگتر است و طراحی قسمت فوقانی آن نیز زیبا تر است. علاوه بر این در طراحی مدل پرو یک لایه دیگر نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در طراحی مدل معمولی این کنسول دو لایه وجود دارد که در میان آنها درایو نوری و خروجی usb تعبیه شده اند، مدل پرو این کنسول از سه لایه بهره می‌برد. البته قابل ذکر است که این لایه اضافه تغییر زیادی در زمینه ابعاد دستگاه ایجاد نکرده است.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ تعداد خروجی ها

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس 4

مدل پرو یک درگاه usb بیشتر دارد و در کنار آن از خروجی صدای اپتیکال نیز بهره میبرد. علاوه بر این مدل پرو از خروجی HDMI 2 پشتیبانی می‌کند در حالی که مدل معمولی این کنسول از ورژن ۱٫۴ این خروجی استفاده می‌کند.

درگاه USB اضافه میتواند برای شما بسیار کارآمد باشد، به عنوان مثال می‌توانید از این درگاه برای متصل کردن هدست واقعیت مجازی استفاده کنید. همچنین دسته های بازی نیز هر کدام برای استفاده کردن از هدست واقعیت مجازی به درگاه usb نیاز دارند بنابراین اگر قصد دارید از این قابلیت بهره ببرید باید مدل پرو این کنسول را خریداری کنید چون مدل معمولی این کنسول خروجی اضافی ندارد. مدل پرو این کنسول از hdmi 2 پشتیبانی می‌کند و به خاطر همین است که دستگاه می‌تواند بازی ها را با کیفیت ۴k پخش کند. قابل ذکر است که برای بهره بردن از کیفیت ۴k نیازی به تغییر کابل نیست و تمامی کابل های hdmi توانایی انتقال تصاویر با کیفیت ۴k را دارند.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ درایو نوری

در این زمینه تفاوتی بین این دو مدل دیده نمی‌شود، به گونه ای که درایو نوری هر دو آنها توانایی پشتیبانی از دیسک های blue-ray با کیفیت ۴k را ندارد. انتظار می‌رفت که مدل پرو این کنسول از چنین ویژگی برخوردار باشد ولی خب شرکت سونی در این زمینه کوتاهی کرد. در حال حاظر درایو نوری مدل پرو کنسول پی اس ۴ فقط می‌تواند دیسک های blue-ray با کیفیت ۱۰۸۰ را پخش کند.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ سخت افزار

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس 4 از لحاظ سخت افزار

مدل پرو در این زمینه یک سر و گردن از مدل معمولی پی اس ۴ بالا تر است به گونه ای که امتیاز عملکرد کارت گرافیک آن تقریبا دو برابر شده است. همچنین مدل پرو از وای فای و بلوتوث ۴٫۰ نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این مدل پرو در مقایسه با مدل معمولی پی اس ۴ یک گیگابایت حافظه رم اضافه دارد.

پردازنده هشت هسته ای این دو کنسول از نوع AMD Jaguar x86-64 است. سرعت این پردازنده ۲٫۱ گیگا هرتز است و همین نشان می‌دهد که نسبت به کنسول های قبلی این دو مدل بسیار قوی تر هستند.

کارت گرافیک مورد استفاده در مدل پرو از لحاظ سرعت نیز بهبود یافته و از ۸۰۰ به ۹۱۱ مگا هرتز رسیده است. امتیاز عملکرد کارت گرافیک مدل پرو ۴٫۲ است در حالی که مدل معمولی پی اس ۴ در این زمینه امتیاز ۱٫۸۴ را کسب کرده است.

مدل پرو از وای فای ۸۰۲٫۱۱ac و بلوتوث ۴ نیز پشتیبانی می‌کند و همچنین این مدل از یک گیگابایت حافظه رم اضافه هم برخوردار است. این رم از نوع ddr3 است و برای برنامه های معمولی در نظر گرفته شده است. در واقع هدف از این کار خالی کردن رم های اصلی کنسول برای اجرا کردن بهتر بازی های است.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ پشتیبانی از کیفیت ۴k

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس 4 از لحاظ سخت افزار

مدل پرو هم از کیفیت ۴k برخوردار است و هم از ویژگی hdr پشتیبانی می‌کند در حالی که مدل معمولی پی اس ۴ فقط ویژگی hdr را دارد. پشتیبانی کردن بازی ها از این ویژگی ها و قابلیت ها به عهده سازندگان آنها است.

شما با خرید مدل پرو می‌توانید سریال ها و فیلم ها را با بالاترین کیفیت موجود ببینید در عین حال بازی ها باید از این ویژگی ها پشتیبانی کنند.

به عنوان مثال بازی God of War دو حالت گرافیکی متفاوت دارد. یکی از آنها با محوریت رزولوشن بالاتر است و بازی را برای تلویزیون های ۴k تنظیم می‌کند. یک حالت دیگر هم وجود دارد که با محوریت عملکرد بهتر بازی است به گونه ای که رزولوشن تصویر را به ۱۰۸۰ کاهش می‌دهد تا بازی روان تر اجرا شود.

شما با توجه به توانایی های کنسول و علایق شخصی خود باید یکی از این حالت ها را انتخاب کنید. اگر کیفیت کاهش پیدا کند سرعت اجرای بازی بیشتر می‌شود و اگر رزولوشن افزایش پیدا کند جزئیات نشان داده شده بیشتر خواهد بود. علاوه بر این شما می‌توانید از ویژگی hdr نیز بهره ببرید در صورتی که تلویزیون شما از آن پشتیبانی کند.

کنسول پی اس ۴ مدل پرو در آن حد قدرتمند نیست که بخواهد یک بازی را با کیفیت ۴k به راحتی اجرا کند ولی خب اگر تنظیمات بازی کمی تغییر پیدا کنند در این زمینه عملکرد قابل قبولی خواهد داشت. مدل پی اس ۴ پرو یکی از اولین کنسول هایی محسوب می‌شود که از ویژگی hdr برخوردار است، در عین حال سخت افزار مدل PS4s برای پشتیبانی کردن از این ویژگی بروزرسانی شده است.

در زمینه سرعت اجرا کردن بازی ها و عملکرد دستگاه فرقی زیادی بین مدل پرو و معمولی پی اس ۴ وجود ندارد. شما میتوانید با اضافه کردن یک حافظه ssd سرعت اجرای بازی ها و عملکرد خود کنسول را چند برابر کنید.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ عملکرد بازی ها با کیفیت ۱۰۸۰p

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس 4 از لحاظ سخت افزار

بعضی از بازی ها روی کنسول پی اس ۴ پرو عملکرد بهتری دارند و فرم ریت بالاتری را ثبت می‌کنند. به صورت کلی مدل پرو برای تلویزیون هایی در نظر گرفته شده است که از کیفیت ۴k پشتیبانی می‌کنند در عین حال اگر کیفیت صفحه نمایش یا تلویزیون شما در حد ۱۰۸۰ پیکسل باشد بازی ها از لحاظ گرافیکی عملکرد بهتری خواهند داشت. به عنوان مثال شما می‌توانید در چنین شرایطی از تکنولوژی supersampling برای افزایش جزئیات در بازی استفاده کنید.

بازی The Last Guardian هنگام عرضه به بازار فریم ریت پایینی داشت و به صورت کلی کنسول پی اس ۴ نمیتوانست با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل این بازی را به راحتی اجرا کند. کنسول پی اس ۴ پرو نیز نمیتوانست با کیفیت ۴k این بازی را به راحتی اجرا کند. در عین حال پس از مدتی معلوم شد که اگر بازی با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل روی کنسول پی اس ۴ پرو اجرا شود هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت. در حال حاظر این کار فقط برای این بازی کارآمد است ولی اگر بازی های دیگر هم با استفاده از این روش عملکرد بهتری از خود نشان دهند بدیهی است که همه از آن استفاده خواهند کرد.

تفاوت بین مدل معمولی و پرو پی اس ۴ از لحاظ عملکرد حالت ‘boost mode’

فعال کردن حالت ‘boost mode’ در مدل پرو باعث میشود که بازی ها عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. در عین حال این حالت از طریق یک بروزرسانی برای مدل معمولی پی اس ۴ هم در نظر گرفته شده است بنابراین در هر دو صورت بازی ها عملکرد خوبی خواهند داشت. بعضی از بازی ها حتی تا ۳۸ درصد بهبود عملکرد خواهند داشت، البته این در صورتی است که حالت ذکر شده روشن باشد. به عنوان مثال بازی هایی مانند Assassin’s Creed: Unity, Battlefield 4, Project Cars همگی از لحاظ گرافیکی عملکرد بهتری داشتند.

نتیجه گیری

مدل پرو کنسول پی اس ۴ عملکرد قابل قبولی داشته ولی هنوز آمادگی اجرا کردن بازی ها با کیفیت ۴k را ندارد. از لحاظ طراحی تفاوت خاصی بین این دو مدل نیست و فقط یک لایه به مدل پرو اضافه شده است. از لحاظ سخت افزاری نیز مدل پرو یک سر و گردن بالا تر است به گونه ای که کارت گرافیک آن سرعت بیشتری دارد و حتی پردازنده آن هم سرعت پردازش بیشتری دارد.

در آخر توصیه ما این است که شما با توجه به شرایط و نیاز های خود نسبت به خرید یکی از این مدل ها اقدام کنید. اگر شما میخواهید با یک تلویزیون ۴K بازی کنید و تنظیمات بازی را روی بالاترین حالت قرار دهید مدل پرو به کار شما می آید ولی در غیر این صورت تفاوت زیادی بین دو مدل ذکر شده نیست و فقط شما پول بیشتری خرج خواهید کرد.

این را هم در نظر داشته باشید که کنسول پی اس ۵ نیز در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد و شما می‌توانید صبر کنید و آن را بخرید چون قطعا از لحاظ عملکرد از مدل های ذکر شده بسیار بهتر خواهد بود. ولی نمیتوان قیمت رو به رشد لحضه ای دلار را نیز فراموش کنیم پس اگر قصد بازی دارید بهتان پیشنهاد خریدپی اس ۴ رو داریم ولی اگر توانایی مالی بالا و گران شدن لحضه ای دلار برایتان مهم نیست حتما پی اس ۵ بخرید با تشکر که مارو دنبال کردید

 

علاقه‌مند به خرید پلی استیشن 4 هستید، برای دیدن مشخصات و قیمت دقیق محصولات بر روی متن کلیک کنید 

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار