اخبار فناوریلپ تاپ

آیا لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو واقعا کاربردی هستند؟

بعد از تلاش شرکت‌ها برای ورود به بازار گوشی‌های تاشو، حالا برخی شرکت‌ها لپ‌تاپ‌های دارای نمایشگر تاشو هم راهب بازار کرده‌اند. ThinkPad X1 Fold اولین لپ‌تاپ با این فرم بود که در اواخر ۲۰۲۰ راهی بازار شد و در سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه‌ی چند مدل دیگر با این مشخصات بودیم. اما در این میان فارغ از بحث قیمت، آیا واقعا چنین لپ‌تاپ‌هایی کاربردی هستند و کاربران می‌توانند از مزایای آن‌ها بهره ببرند؟ در ادامه به همین موضوع می‌پردازیم.

لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو چه ویژگی‌هایی دارند؟

طبیعتا مهم‌ترین ویژگی این نوع لپ‌تاپ‌ها، همین بهره‌گیری آن‌ها از نمایشگر تاشو است. البته برای ارائه‌ی این مشخصه، شرکت‌ها باید چالش‌های بسیار زیادی را پشت سر بگذارند. در بین گوشی‌های تاشو، با دو فرم عمودی و افقی روبرو هستیم که به‌عنوان مثال می‌توانیم به ترتیب به سری زد فلیپ و زد فولد اشاره کنیم. با وجود اینکه گوشی‌های تاشو در حال حاضر سهم بازار خیلی زیادی ندارند، اما روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند و مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.

در این میان برخی شرکت‌ها بر این باور هستند که در سال‌های آینده، لپ‌تاپ‌های دارای نمایشگر تاشو به‌شدت محبوب‌تر می‌شوند ولی در هر صورت واقعیت این است که این نوع لپ‌تاپ در نگاه اول نمی‌توانند مانند گوشی‌های تاشو مورد توجه گسترده‌ای قرار بگیرند. در هر صورت باید ببینیم طی سال‌های آینده چه اتفاقاتی برای این نوع لپ‌تاپ رخ می‌دهد.

آیا لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو کاربردی هستند؟

به طور کلی چنین لپ‌تاپ‌هایی اصلا بد و بی‌کیفیت نیستند ولی از سوی دیگر در حال حاضر نسبت به قیمت بسیار بالایی که دارند، نمی‌توانند ارزش خرید بالایی ارائه کنند. لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Fold 16 ارزان‌ترین مدل با این مشخصات محسوب می‌شود که با قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. گران‌ترین مدل هم  HP Spectre Foldable 17 است که ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.

 

طبیعتا کاربران در ازای پرداخت چنین مبالغ هنگفتی می‌توانند لپ‌تاپ‌های معمولی فوق‌العاده‌ای خریداری کنند. در این میان باید بگوییم که لپ‌تاپ‌های دارای نمایشگر تاشو با محدودیت‌های فیزیکی هم روبرو می‌شوند. در چنین لپ‌تاپ‌هایی، شرکت‌ها باید با دقت زیادی نمایشگر تاشو که ظرافت بالایی دارد را روی قطعات سخت‌افزاری مختلفی قرار دهند و همچنین سیستم‌های خنک‌کننده مبتنی بر فن در چنین دستگاه‌های باریکی امکانات محدودی پیدا می‌کنند. در نتیجه برای جلوگیری از داغ شدن بدنه، باید عملکرد و توان سخت‌افزاری آن‌ها محدود شود.

با توجه به همین محدودیت‌ها، لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو از نظر عملکردی ممکن است حتی نسبت به یک مدل با یک پنجم قیمت عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند.

آیا خرید چنین لپ‌تاپ‌هایی منطقی است؟

در حال حاضر جواب به این سوال، یک نه قاطعانه است. البته اگر چند هزار دلار پول اضافه دارید و می‌خواهید یک لپ‌تاپ بسیار خاص برای خود خریداری کنید، پس احتمالا در این شرایط شاید برای شما ارزش خرید داشته باشد.

زمانی که اولین گوشی‌های تاشو راهی بازار شدند، کاملا واضح بود که این گجت‌ها نسل اول محصولات نوآورانه‌ای هستند ولی همین محصولات با وجود تمام ضعف‌هایی که داشتند، از همان ابتدا کاملا کاربردی بودند. اما در طرف مقابل، لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو بیشتر به نظر می‌رسند دستگاه‌های کانپست یا همان مفهومی هستند که حالا با قیمت بسیار بالایی راهی بازار شده‌اند.

 

به همین خاطر برای اینکه چنین لپ‌تاپ‌هایی کاربردی شوند، باید چالش‌هایی را پشت سر بگذارند. یکی از این چالش‌ها، همان بحث توان سخت‌افزاری و گرم شدن بدنه است. برای این کار، تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند که به‌زودی نسخه‌های قدرتمندی از این تراشه‌ها برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی ارائه می‌شوند. این تراشه‌ها می‌توانند به لپ‌تاپ‌های دارای نمایشگر تاشو اجازه دهند که توان سخت‌افزاری بالاتری را بدون نیاز به سیستم خنک‌کننده مبتنی بر فن ارائه دهند.

آیا قیمت این لپ‌تاپ‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

 

چیزی که در مورد تمام قطعات الکترونیکی صدق می‌کند این است که در نهایت قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. به همین خاطر تکنولوژی‌هایی که خرید آن‌ها زمانی اصلا منطقی به نظر نمی‌رسید، بعد از گذشت چند سال مقرون به صرفه می‌شوند. به عنوان مثال گوشی‌های تاشو عمودی در حال حاضر به حداقل قیمت حدود ۷۰۰ دلار رسیده‌اند و گفته می‌شود طی چند سال آینده، قیمت این گوشی‌ها هم به طور محسوسی کمتر می‌شود.

اما در نهایت مانند گوشی‌های تاشو، در مورد لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو هم باید بگوییم که حتی اگر قیمت آن‌ها کاهش پیدا کند، به این زودی‌ها قرار نیست لپ‌تاپ‌های معمولی را از بازار کنار بزنند.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول
آیا قیمت لپ‌تاپ‌های با نمایشگر تاشو کاهش پیدا می‌کند؟
بله در نهایت قیمت این لپ‌تاپ‌ها هم پایین می‌آید.
آیا خرید این نوع لپ‌تاپ‌ها در حال حاضر منطقی است؟
خیر زیرا با وجود قیمت بسیار بالا، امکانات خیلی جذابی ارائه نمی‌دهند.
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار