ایکس باکس

مایکروسافت همچنان با معترضین به کیفیت کنترلرهای ایکس‌باکس درگیر است

در ماه آوریل سال گذشته بود که گروهی از بازی‌بازان و کاربران محصولات بخش ایکس‌باکس شرکت مایکروسافت، در دادگاه شکایتی بر علیه این بخش تولیدی تنظیم کردند. علت این دادخواست مشکلات رانشی کنترلرهای مختلف ایکس‌باکس بود؛ چرا که برخی کلیدهای آن‌ها پس از مدت کوتاهی به دلیل فرسودگی، فرمان‌های حرکتی را به اشتباه اجرا می‌کردند. این مشکلات توسط کاربران زیادی که از مدل‌های مختلف کنترلرهای ایکس‌باکس استفاده می‌کردند، تجربه شد و همین امر سبب ارائه‌ی یک شکایت از شرکت مایکروسافت به دادگاه گردید.

در این شکایت ادعا شده بود که مشکلاتی که بر اثر نقص رانشی و عدم تطبیق کابردی کلیدها بر اثر فرسایش در مدل‌های مختلف کنترلرهای ایکس‌باکس رخ داده، از قبل مشخص بوده و شرکت مایکروسافت با آگاهی کامل از این ایرادات، اقدامی برای رفع آن‌ها در دوران قبل و بعد از عرضه نکرده است. همچنین در این شکایت آمده که این شرکت با توجه به آگاهی از این موضوع، هرگز به خریداران در مورد احتمال این مشکل اطلاع‌رسانی نکرده و این موضوع پنهان‌کاری پس از بازخوردهای منفی بسیاری که در این مورد برای مایکروسافت فرستاده شده، همچنان ادامه پیدا کرده است.

طبق این شکایت، کنترلرهای ایکس‌باکس از نقص در پتانسیومتر رنج می‌برند؛ به طوری که برخی از فرمان‌های حرکتی که توسط بازی‌بازان بر روی تریگرها یا کلیدها اعمال می‌شود، به صورت ناقص یا اشتباه توسط بخش نرم‌افزاری کنترلر دریافت و پرداخته می‌شود و همین امر موجب اختلال در عملکرد نهایی محصول می‌گردد.

علاوه بر این، در متن شکایت عنوان شده است که یکی دیگر از مشکلات‌ این کنترلرها به علت نقص در یک مولفه‌ی مهم است که بخش روان نگه‌ داشتن عملکرد کلیدها و تریگرها را به مانند یک لایه چربی بر عهده دارد تا اصطکاک ناشی از اعمال فیزیکی کاهش یابد. در صورت نقص این مولفه، مواد روان‌کننده از بین می‌روند و بر اثر مقاوت نامناسب در مسیر حرکت تریگر یا کلید، نتایج ناخواسته‌ای برای بازی‌بازان ایجاد می‌شود که تاکنون تاثیر زیادی بر تجربه‌ی آن‌ها از عناوین مختلف داشته است.

علاوه بر این، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی نیز یک شکایت اصلاح شده و مفصل‌تر با اضافه شدن هفت شاکی دیگر به پرونده بر علیه بخش ایکس‌باکس به دادگاه فرستاده شد. در این شکایت علاوه بر تکرار ادعای قبلی، از هیئت منصفه تقاضای دادرسی فوری در مورد این پرونده شده بود.

اکنون شرکت مایکروسافت بر علیه این شاکیان، دادخواستی را به دادگاه شهر واشنگتن ارسال کرده است تا این محکمه به صورت فوری و اجباری به شکایت مذکور خاتمه دهد. بر اساس بیانیه‌ی شرکت مایکروسافت، خریداران در هنگام خرید کنترلرهای ایکس‌باکس با مفاد ذکر شده در توافق‌نامه‌ی خدمات (Services Agreement) موافقت کرده و آن را تایید کرده‌اند. بر همین اساس، اتفاقات پس از خرید این محصولات اگر با مفاد این توافق‌نامه هم‌خوانی نداشته باشد، شرکت مایکروسافت هیچ مسئولیتی در برابر شکایت و نارضایتی این افراد ندارد.

این اقدام شرکت مایکروسافت بدین علت است که دادگاه شهر واشنگتن می‌تواند به عنوان یک قاضی و حاکم بی‌طرف، خارج از فضای دادگاهی که یک پرونده‌ی منحصر به فرد را در اختیار دارد، رای صادر کند و اجرا کردن این رای برای دادگاه مذکور قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود.

طبق بیانیه‌ی متقابل شرکت مایکروسافت، تمامی شاکیان این پرونده افرادی بوده‌اند که توافق‌نامه خدمات و استفاده از محصولات بخش Xbox Live و حتی خود کنترلرها را به تایید رسانده‌اند و آن را پذیرفته‌اند:

شاکیان این پرونده، طبق تاییدی که بر توافق‌نامه‌های مربوط به خرید محصولات ایکس‌باکس داشته‌اند، بارها تایید کرده‌اند که در صورت وجود مشکلاتی، شکایتی به دادگاه‌های مختلف ارسال نکنند. آن‌ها مطابق با مفاد این توافق‌نامه، متعهد شده‌اند در صورت بروز هر مشکل و شکایتی، اعتراض خود را به صورت جداگانه و طی یک فرآیند دوستانه به انجمن حمایت از مصرف‌کننده‌های آمریکا (American Arbitration Association) ارجاع دهند. با این حال، شاکیان اعتراض خود را در قالب یک دادخواست به محکمه‌های دیگر برده‌اند و این خلاف تعهدی است که قبلا توسط آن‌ها تایید شده است. انجمن قضاوت فدرال باید از این موارد آگاه شود و دستور به خاتمه‌ی این پرونده دهد.

سال گذشته بود که یک دادگاه فدرال در مورد شکایت مشابهی از شرکت نینتندو به علت مشکلات فرسایشی که در کنترلر جوی‌کان رخ داده بود، قضاوت خود را اعلام کرد. برخی بر این باورند این اقدام بازی‌بازان و کاربران کنسول نینتندو سوییچ بر علیه نینتندو، زمینه‌ساز این پرونده‌ی جدید برای شرکت مایکروسافت بوده است.

در دادخواست جدید بر علیه شرکت مایکروسافت ادعا شده که این شرکت پس از دریافت اعتراضات و شکایت‌های گسترده که صورت آنلاین دریافت کرده است، کاملا از این مشکل کنترلرهای خود آگاه بوده اما به صورت عمدی این موضوع را به خریداران اعلام نکرد و به صورت مرتب از تعمیر کنترلرهای خراب نیز خودداری ورزید. طبق ادعای این دادخواست، شاکیان این پرونده تعداد بسیار زیادی دارند و اعتراض آن‌ها نسبت به مدل‌های مختلفی از کنترلرهای ایکس‌باکس از سال ۲۰۱۴ تاکنون ثبت گردیده است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که شرکت مایکروسافت تأیید کرد به زودی ضمانت و تعهدات برای خدمات پس از فروش کنترلر Xbox Elite Series 2 بهبود خواهد یافت. نکته‌ی جالب این است که این خبر تنها چند هفته پس از مطرح شدن شکایت بازی‌بازان در مورد کنترلرهای رده بالای این شرکت، توسط مایکروسافت اعلام شد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار