نقدوبررسی انواع بازی ها

نقد و بررسی بازی Apex Legends: یک بتل رویال با ویژگی‌های خاص و جدید

بازی Apex Legends عنوان بتل رویال جدیدی است که توسط استدیو Respawn تولید و ارائه شد. این بازی از اولین روزهای عرضه خود توانست به یک عنوان محبوب و موفق تبدیل شده و عناوین قدرتمندی چون Fortnite را پشت سر بگذارد. به همین بهانه قصد داریم تا در این مقاله به نقد و بررسی Apex Legends پرداخته و زوایای بیشتری از آن را برای شما آشکار کنیم. اگر به بازی‌های سبک بتل رویال همچون PUBG و فورتنایت علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله و فرصت آشنایی بیشتر با یک شاهکار جدید در این سبک را از دست ندهید.

نقد و بررسی بازی Apex Legends: قهرمانان رو در روی هم

همانند اغلب بازی‌های سبک بتل رویال، در بازی ایپکس لجندز نیز بازیکنان از آسمان به سمت زمین سقوط کرده و به غارت و کسب منابع مورد نیاز برای دفاع از خود و حمله به سایر حریفان می‌پردازند. همچنین در این بازی نیز نقشه مجاز همواره در حال کوچک‌تر شدن است و شخص یا تیمی که بتواند تمامی حریفان دیگر را از میدان به در کند، پیروز بازی خواهد بود. اما با این حال برخی تفاوت‌های بازی Apex Legends با عناوینی چون فورتنایت و پابجی باعث ایجاد تمایز و برتری این عنوان شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی بازی Apex Legends
یک بتل رویال با ویژگی‌های جدید و متفاوت

محیط بازی Apex Legends

در این بازی 8 شخصیت با عنوان افسانه (یا همان Legend) وجود دارد. هر یک از این شخصیت‌ها دارای توانایی‌های خاص و منحصربه‌فردی است. توانایی‌های خاص هر شخصیت باعث می‌شود تا بازیکنان یک کار گروهی و تاکتیکی را در کنار یکدیگر تجربه کنند. این بازی به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته و کاربران می‌توانند از آیتم‌هایی نظیر پوسته‌های متفاوت برای سلاح، حرکت‌های بامزه و شرکت در مسابقات گروهی هر فصل استفاده کنند. درواقع هیچ یک از این ویژگی‌ها به خودی خود یک ویژگی اصیل و متمایز برای این بازی به شمار نمی‌روند. اما چیزی که باعث تمایز ایپکس لجندز از بتل رویال‌های دیگر شده، سبک‌های شخصیتی متفاوت، یک نقشه خاص و همچنین یک رویکرد هوشمندانه برای بازی‌های گروهی سه نفره در آن است.

وسعت جهان بازی Apex Legends نسبتا اندک است. در هر دور از بازی 20 تیم سه نفری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و درنهایت تیمی که سایر حریفان را از میدان به در کند پیروز خواهد شد. از آنجایی که شخصیت‌های مختلف توانایی‌های متفاوتی نیز دارند، شاید در ابتدای کار نگران همکاری با افراد ناشناس و عدم توانایی برقراری ارتباط با آن‌ها برای پیشبرد کار تیمی باشید. اما سیستم غیرکلامی بازی طراحی بسیار قدرتمندی داشته و باعث شگفتی شما خواهد شد.

سیستم ارتباطی جدید: کلیدی برای رسیدن به قهرمانی

همانند سایر بازی‌های سبک بتل رویال، در این بازی نیز می‌توانید با استفاده از میکروفون با سایر بازیکنان ارتباط برقرار کنید. اما این تنها راه ممکن نیست. بازی Apex Legends سیستم بسیار مناسبی (با عنوان سیستم ping) را برای برقراری ارتباط و رساندن منظور خود به هم‌تیمی‌هایتان ایجاد کرده است. با فشار دادن یک دکمه می‌توانید نقطه‌ای را در میدان دید مشخص کنید. این نقطه می‌تواند مکان یک آیتم ارزشمند، محل قرارگیری دشمن و یا صرفا نقطه مناسبی برای حرکت به آن سمت باشد. پس از مشخص کردن نقطه شخصیت مورد انتخاب شما به صورت هوشمندانه‌ای سعی در رساندن قصد شما به هم‌تیمی‌هایتان خواهد داشت. کار با این سیستم جدید بسیار آسان بوده و حس راحتی و آسودگی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. با استفاده از این سیستم ارتباطی بدون رد و بدل شدن کلمه‌ای، همه اعضای گروه از منظور یکدیگر اطلاع خواهند یافت.

سیستم ارتباطی Ping بسیار مفید و کاربردی است

اغلب بازیکنان از سیستم ارتباطی پینگ استقبال کرده و از آن به عنوان یک روش استاندارد برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر استفاده می‌کنند. این سیستم مخصوصا برای کسانی که در یادگیری زبان‌های دیگر مشکل داشته و یا تاکنون به تجربه بازی‌های آنلاین و سبک بتل رویال نپرداخته‌اند، بسیار لذت‌بخش و آسان است. کلید موفقیت در این بازی یک همکاری گروهی و کار تیمی دقیق است. درنتیجه برقراری ارتباط موثر نقش بسیار مهمی در این عنوان دارد. همین مسئله یکی از بزرگ‌ترین تمایز‌های Apex Legends با سایر بازی‌های بتل رویال است.

نجات هم‌تیمی‌ها حتی پس از مرگ!

یکی دیگر از نقطه تمایز‌های بازی Apex Legends با سایر بازی‌های بتل رویال، امکان نجات (revive) هم‌تیمی‌ها حتی پس از مرگ کامل آن‌ها است. در صورتی که در این بازی کشته شوید، همی‌تیمی‌های شما 90 ثانیه فرصت خواهند داشت تا بنر شما را گرفته و آن را به نزدیک‌ترین beacon برسانند. در این صورت حتی پس از مرگ کامل نیز می‌توانید به زندگی بازگردید. این بازگشت به زندگی با نور بسیاری همراه است و بدون شک توجه تمام بازیکنان آن منطقه را به خود جلب خواهد کرد. فرآیند چند مرحله‌ای نجات یک هم‌تیمی باعث شده تا بازیکنان همواره گوش به زنگ خطرات محیط پیرامون خود باشند. چرا که اولا ماهیت کار تیمی در این بازی اهمیت تک به تک بازیکنان را بالا می‌برد و از طرف دیگر ممکن است در راه نجات یک هم‌تیمی، سایرین نیز کشته شوند.

نحوه ریوایو در بازی ایپکس لجندز
اگر سرعت عمل مناسبی داشته باشید، می‌توانید دوستان خود را در چنین مکان‌هایی احیاء کنید

در حالت کلی تنها تعداد اندکی از تلاش‌ها برای نجات یک هم‌تیمی از مرگ با موفقیت به سرانجام می‌رسند. اما پاداش بزرگ این فرآیند باعث شده تا این تلاش ارزش خطر کردن را داشته باشد. با نزدیک شدن به انتهای بازی، حداقل 5 تیم با تجهیزات کامل رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. در این لحظات وجود حتی یک هم‌تیمی بیشتر نیز یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود. در کمال تعجب این سیستم احیای دوستان به گونه‌ای طراحی شده که تاثیری در افزایش مدت زمان بازی ندارد. از همین رو به طور میانگین هر دور بازی Apex Legends حدود 20 الی 25 دقیقه به طول می‌کشد.

شخصیت‌های بازی Apex Legends

شخصیت‌های مختلف و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از آن‌ها باعث شده تا Apex Legends جلوه‌ای جدید و متمایز به خود بگیرد. در این بازی 8 شخصیت وجود دارد که دو مورد از آن‌ها به صورت پیشفرض قفل و غیرقابل دسترس هستند. هر یک از این شخصیت‌ها توانایی‌های تاکتیکی، منفعل و قابل بازیابی مهمی دارند که در شرایط مناسب می‌تواند نتیجه بازی را تغییر دهد. البته همانند دیگر بازی‌ها در این عنوان نیز قدرت آسیب‌رسانی به نوع و قدرت اسلحه یافته شده توسط شما بستگی دارد. اما استفاده بهینه از ویژگی‌های خاص هر شخصیت در این بازی نیازمند طرح یک نقشه هوشمندانه و به کارگیری مناسب و به جای آن است. همین مسئله باعث شده تا سبک هر یک از بازیکنان در آن منحصربه‌فرد باشد. در این بازی می‌توانید آزادانه و با خیال راحت به امتحان توانایی‌های هر یک از شخصیت‌ها بپردازید. صداپیشگی متفاوت هر شخصیت نیز در نوع خود جالب و سرگرم‌کننده است.

شخصیت های بازی Apex Legends
همه قهرمانان Apex Legends در یک قاب!

توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از شخصیت‌های این بازی باعث می‌شود تا بازیکنان با توجه به اولویت‌ها و سبک نبرد خود دست بازتری در انتخاب داشته باشند. برای مثال شخصیت Bangalore گونه‌ای تهاجمی بوده و می‌تواند از یک توپخانه درخواست شلیک به منطقه مورد نظر خود کند. شخصیت Gibraltar نیز با وجود تمایل خود به ویژگی‌های تدافعی در صورت نیاز به انجام حرکات مرگبار نیز شما را از خود مأیوس نخواهد کرد. شخصیت‌های دیگر نیز هر یک قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. برای مثال Wraith قادر به ایجاد یک دروازه و تلپورت خود به یک مکان امن است. Pathfinder یک روبات است که با استفاده از قلاب خود حرکات سریعی انجام می‌دهد. Bloodhound نیز قادر به یافتن مکان دشمنان و دنبال کردن ردپای آن‌ها است. Lifeline شخصیتی شفابخش داشته و در هنگام نیاز قادر است تا با استفاده از سپر و ویژگی درمانی خود به یاری دوستانش بشتابد. همچنین این شخصیت می‌تواند جعبه‌ای پر از لوازم دفاعی را نیز درخواست کند.

گیم‌پلی، منابع موجود و نقشه بازی Apex Legends

ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر شخصیت می‌تواند جان شما را نجات داده و یا موقعیت را به نفع تیم شما تغییر دهد. اما باید به این نکته توجه داشت که همانند هر بازی بتل رویال دیگری در بازی Apex Legends نیز غارت منابع و تجهیزات حرف اول را می‌زند. همانند استاندارد بازی‌های بتل رویال، در سرتاسر نقشه این بازی نیز تجهیزاتی پراکنده شده و هر از گاهی یک جعبه پر از آیتم‌های رده بالا از آسمان به زمین فرود می‌آید که رفتن به سمت آن خطر درگیر شدن با بازیکنان دیگر را در پی خواهد داشت. آیتم‌های این بازی شامل کلاه‌خود، جلیقه ضد گلوله، مهمات، نارنجک، کیت‌های درمانی و سپرهای خاص است.

اسلحه‌های موجود در بازی ایپکس لجندز بسیار دقیق و تاثیرگذار هستند. سازندگان این بازی اقدام به استفاده از دسته‌بندی‌های استانداردی چون SMGها، شاتگان‌ها، LMGها، مسلسل‌های دستی، اسلحه‌های کمری و همچنین تک‌تیراندازها کرده‌اند. هر یک از این سلاح‌ها در هنگام تیراندازی صدا و شدت ضربه خاص خود را دارند که باعث می‌شود استفاده از تک به تک آن‌ها با سایر سلاح‌های موجود متفاوت‌تر شود. در هنگام برخورد تیر به دشمن میزان آسیب وارد شده به وی نمایش داده می‌شود. با توجه به میزان آسیب وارد شده می‌توانید به نوع زره دشمنانتان پی ببرید. اسلحه‌ها نیز دارای لوازم جانبی دیگری چون دوربین (scope)، خشاب‌های پیشرفته و همچنین تثبیت‌کننده ضربه شلیک هستند.

بهترین سلاح های Apex Legends
برخی از قدرتمندترین اسلحه‌های بازی

در حال حاضر ایپکس لجندز تنها دارای یک نقشه به نام Kings Canyon است. اما همین یک نقشه می‌تواند به نقشه محبوب شما در میان تمامی بازی‌های بتل رویال باشد. این نقشه هرآنچه که باید برای جذاب شدن داشت را در اختیار دارد: آبشارهای خروشان، مجتمع‌های نظامی با ساختمان‌های چند طبقه، مناطق تجاری، جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز، بیابان‌های شنی و همچنین شهرک‌های مسکونی ویران شده همگی در این نقشه جا خوش کرده‌اند. در این برخی نقاط از نقشه این بازی می‌توان موجودات غول‌پیکری را مشاهده کرد که در فاصله‌ای دور در حال گشت و گذار هستند. همچنین در این بازی برخی قفس‌های بزرگ مخصوص حیوانات عظیم‌الجثه‌ای وجود دارند که نقشه Burial Mounds در بازی Halo 2 را برای گیمرها تداعی می‌کنند. البته که هیچ یک از این مناطق شبیه به یک محیط واقعی نیستند، اما گشت و گذار و نبرد در آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی بازی ایپکس لجندز و دیگر بازی‌های بتل رویال، کوچک‌تر شدن نقشه مجاز برای بازی است. گاهی در بازی‌های دیگر شاهد وجود مناطق وسیع و کسل‌کننده‌ای هستیم که در هنگام کوچک‌تر شدن نقشه باید با بی‌حوصلگی تمام آن‌ها را پیمایش کنیم. اما در نقشه بازی Apex Legends این مشکل کاملا حل شده است. تک به تک نقاط نقشه این بازی به صورت غنی و حرفه‌ای طراحی شده‌اند. در بخش‌هایی از آن زیپلاین‌هایی وجود دارد که امکان حرکت‌های سریع افقی و عمودی را برای رسیدن به منطقه اصلی بازی فراهم کرده‌اند. برخی از آن‌ها نیز به بالون‌هایی متصل شده‌اند که شما را به آسمان برده و در قسمت دیگری از نقشه فرود می‌آورند. طراحی نقشه به گونه‌ای است که حتی در صورتی که در چند دقیقه اول با دشمنی رو به رو نشوید، باز هم سرگرم خواهید ماند. هرچند که با انجام بازی‌های بیشتر و یادگیری نقاط مختلف نقشه از سورپرایزهای آن کاسته می‌شود، اما همواره از گشت و گذار و اکتشاف در جای جای آن لذت خواهید برد.

مبارزه در چنین محیطی بسیار لذت‌بخش است

علی‌رغم تعداد تیم‌ها و بازیکنان کمتر در طول هر رقابت، معمولا نیمی از آن‌ها در همان دور ابتدایی (و پیش از کوچک‌تر شدن نقشه برای اولین بار) حذف شده و از میدان به در می‌شوند. یکی از دلایل این اتفاق وجود قسمت‌های داغ یا همان Hot Zone (قسمت‌هایی که در آن آیتم‌های رده بالای بسیاری یافت می‌شوند و اغلب بازیکنان به سمت آن حرکت می‌کنند) نسبت داد. اما باز هم یافتن آیتم‌ها و تجهیزات مناسب به شانس و اقبال شما بستگی دارد. چرا که ممکن است در یک ساختمان کوچک یک آیتم بسیار نایاب و رده بالا پیدا کنید.

در این بازی همه چیز به صورت مساوی و عادلانه تقسیم نشده است. ممکن است در لحظاتی حس ناخوشایند بدشانس بودن را با تمام وجود خود حس کنید. در هر حال نباید فراموش کرد که همین موضوع باعث جذابیت بازی‌های سبک بتل رویال شده است. اما باز هم مهارت‌محور بودن این بازی باعث شده تا اندکی از حس شانس و تصادفی بودن آن کاسته شود. در اواخر بازی و زمانی که تیم‌های اندکی باقی مانده‌اند، مهارت‌های ارتباط تیمی و ویژگی‌های خاص هر یک از شخصیت‌ها می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز باشد.

یک بازی نسبتا رایگان!

همانند اغلب بازی‌های بتل رویال چون فورتنایت، Overwatch و PUBG در بازی ایپکس لجندز نیز قسمت پرداخت درون برنامه‌ای قرار داده شده است. با پرداخت هزینه می‌توانید علاوه بر آزادسازی دو شخصیت دیگر بازی، به تجهیزاتی زینتی همچون پوسته‌های خاص و حرکت‌های نمایشی بیشتری دسترسی پیدا کنید. البته لوازم به دست آمده از این طریق نقشی در روند بازی ایفا نمی‌کنند و جنبه تزئینی دارند. روند به دست آوردن یک پوسته خاص نیز در نوع خود پیچیده است. ابتدا باید یک جعبه خریداری کنید و امیدوار باشید که از داخل آن ابزار ساخت (crafting metal) خارج شود. با جمع‌آوری تعداد کافی از این ابزار می‌توانید پوسته‌های خاصی را به انتخاب خود به دست آورید. اما با این حال برای انجام این کار نیاز به خرید و باز کردن جعبه‌ها خواهید داشت. (البته با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید از غیرتکراری بودن لوازم به دست آمده اطمینان حاصل کنید!)

پرداخت پول در بازی Apex Legends
با پرداختن پول (و یا صبر و حوصله فراوان!) می‌توان هر چیزی را به دست آورد

دو شخصیت قفل شده بازی نیز با استفاده از خرج پول به آسانی قابل آزادسازی هستند. با این حال با طی کردن یک فرآیند طولانی نیز می‌توانید این کار را به صورت رایگان انجام دهید. با حدود 15 ساعت صرف وقت در بازی می‌توانید یکی از این دو شخصیت را آزاد کنید. اما اگر روش آسان‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با خرج 20 دلار هر دو شخصیت را آزاد کنید. با صرف این مقدار پول پوسته‌های تزئینی به ارزش 5 دلار نیز به عنوان هدیه به شما تعلق خواهد گرفت. این دو شخصیت قفل شده مزیت رقابتی خاصی نسبت به 6 شخصیت پایه بازی نداشته و تنها روش متفاوتی از مبارزه را برای شما به ارمغان می‌آورند (درنتیجه این بازی همچنان رایگان بوده و پرداخت هزینه بیشتر باعث افزایش قدرت شما نسبت به رقبا نخواهد شد!)

استدیو Respawn قصد دارد تا هر چند ماه یکبار شخصیت‌ها، پوسته‌ها و ابزارهای جدیدی را به بازی اضافه کند. بر همین اساس می‌توان در آینده انتظار مبارزات تاکتیکی‌تر و جذاب‌تری از این عنوان داشت.

نتیجه‌گیری

بازی Apex Legends یک بتل رویال مبتنی بر کار گروهی است. در این بازی حتی همگروهی با افراد تصادفی نیز لذت‌بخش بوده و امکان برقراری ارتباط موثر با آن‌ها فراهم خواهد بود. سیستم ارتباطی موسوم به پینگ در این بازی باعث می‌شود تا بدون رد و بدل شدن کلمه‌ای، منظور خود را به دوستانتان برسانید. هر یک از هشت شخصیت فعلی این بازی دارای توانمندی‌های خاص خود هستند که در صورت استفاده صحیح می‌توانند در مواقع حساس نتیجه بازی را به سود تیم خود تغییر دهند. تمامی اتفاقات جذاب این بازی در یک نقشه به نام Kings Canyon با یک محیط فانتزی و علمی-تخیلی اتفاق می‌افتد. مهم‌تر از همه این بازی برای تمامی کاربران رایگان است و بازیکنان برای کسب مزیت رقابتی ناچار به پرداخت هزینه نیستند. با کنار هم قرار دادن تمامی این ویژگی‌ها می‌توان دریافت که چگونه Apex Legends در عرض چند روز توانست به عنوان یک رقیب قدرتمند برای بازی‌های محبوبی چون Fortnite مطرح شود.

با اقتباس از وب‌سایت IGN

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار