نقدوبررسی انواع بازی ها

نقد و بررسی بازی Psychonauts 2

۱۶ سال از انتشار نخستین قسمت بازی Psychonauts می‌گذرد و حالا استودیوی Double Fine به بهترین شکل ممکن، دنباله‌ی این اثر هنری کم‌نظیر را توسعه داده و به کمک مایکروسافت و Xbox Game Studios به انتشار رسانده است.

بازی Psychonauts 2 در یک توصیف کوتاه و ساده، یک کلاس روانشناسی است که در آن به اعماق لایه‌های شخصیتی انسان‌های گوناگون با خلقیات متفاوت و عادت‌های مختلف سفر می‌کنیم و به واکاوی مشکلات درونی افراد می‌پردازیم. اثری که هم‌زمان برای گروه‌های سنی نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. کودکان در هر سنی می‌توانند بسته به توانایی‌شان در حل معماها و عبور از چالش‌های مبارزه‌ای، پای بازی قسمت دوم سایکوناتس بنشینند و از آن لذت ببرند.

بزرگسالان نیز می‌توانند به همان اندازه از روایت نسبتا پیچیده‌ی آن مستفیض شوند و با مرور عناصر داستانی این بازی که با احساسات مختلف آدم‌ها و روزمرگی‌های تاثیرگذار در شخصیت و خلق و خویشان گره خورده، همراه با رازپوتین (شخصیت اصلی بازی که به اختصار، راز خطاب می‎شود) از تازه‌ترین ماجراجویی خلق شده توسط هنرمندان خوش‌ذوق استودیوی دابل فاین لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بازی Psychonauts 2 بپردازیم و اشاره‌ای هم داشته باشیم به نقاط قوت ارزشمند این بازی که به نوبه‌ی خود واقعا شایسته‌ی یادآوری در این مطلب هستند.

راز و مادر معشوقه‌اش درحال سقوط به درون یک جهان ذهنی (Mental World)

اینکه کدام یک از ارکان اصلی Psychonauts 2 را بهترین رکن این بازی به حساب آوریم، یک مبحث موردی است و کاملا بستگی به نوع مخاطبی دارد که مشغول بازی کردن آن است. برای مثال برای شخصی که از اکشن‌های پلتفرمر و فانتزی با جلوه‌های بصری رنگارنگ و چشم‌نواز لذت می‌برد، سایکوناتس 2 از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. این در صورتی است که همزمان در آن سوی میدان، دسته‌ای از علاقمندان به بازی‌های داستانی و روایت‌های پیچیده و تاثیرگذار را داریم که بازی Psychonauts 2 را به عنوان در بر دارنده‌ی یکی از چالش‌برانگیزترین روایت‎های ممکن برای انسان‌های امروزی می‌شناسند.

روایتی که به عمق شخصیت انسان‌های امروزی نفوذ می‌کند و ابعاد شخصیتی آن‎ها را به شیوه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد. ویژگی‌های شخصیتی افراد را زیر ذره‌بین می‌برد و حالات روانی‌شان را در معرض نمایش قرار می‌دهد و همزمان این امکان را برای بازیکن به ارمغان می‌آورد که در اعماق لایه‌های شخصیتی این افراد به جست‌وجو بپردازد و لایه‌های جدیدی از حالات روحی و روانی آن‌ها را کشف کند. در دنیای سایکوناتس با پدیده‌ای توام با تکنولوژی بر پایه‌ی مغز آدم‌ها طرفیم که به افراد اجازه می‌دهد از طریق یک دستگاه، به درون مغز یک نفر نفوذ کنند و عمیق‌ترین ابعاد شخصیتی، روانی، انسانی و روحی شخص مورد نفوذ را از نزدیک مورد ارزیابی قرار دهند و حتی مشکلات آن‌ها را رفع و رجوع کنند.

در بازی Psychonauts 2 ارزش‌های مهم انسانی که شخصیت مثبت آن‌ها را شکل می‌بخشند جایگاه بسیار ویژه‌ای هم در روایت و هم در گیمپلی بازی دارند. در طرف مقابل، این بازی مروری هم بر ضد ارزش‌های بزرگ انسان‌ها دارد که تا حد زیادی زندگی درصد چشمگیری از آدم‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. ضد ارزش‌هایی مثل اعتیاد، افسردگی، پی‌تی‌اس‌دی و خیلی دیگر از عارضه‌های روانی که به هیچ عنوان مثبت و ارزشمند قلمداد نمی‌شوند و تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد از خود بر جای می‎گذازند.

طراحی محیط‌ها بدون شک یکی از برگ برنده‌های بازی Psychonauts 2 است

شما در نقش شخصیت اصلی بازی یعنی رازپوتین که دوستانش او را راز صدا می‌زنند، باید به درون مغز افراد مختلف نفوذ کنید تا با ابعاد عمیق شخصیتی آن‎ها آشنا شوید و به هدف خود برسید با نفوذ به درون مغز آدم‌های مختلف، وارد دنیاهای مختلفی می‌شوید که هر یک ساختار و شکل و شمایل منحصر به فرد خود را دارند که بر اساس سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی این آدم‌ها، شکل گرفته‌اند. برای مثال در قسمتی از بازی وارد مغز یک فرد معتاد به نوشیدنی‌های الکلی می‌شویم که دنیای درون مغزش پر شده از بطری‌های خالی، نی‌های دراز، حوضچه‌ها و رودهای پر شده از الکل و اعضای بدنی که درحال تخریب‌اند و شکل ظاهری مطلوبی ندارند.

شما در نقش راز، تمامی این پدیده‌های روحی، روانی، احساسی و حتی فیزیکی و بدنی ناشی از اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی را از نزدیک مشاهده می‌کنید و با آن‌ها وارد تعامل می‌شوید. اعتیاد به الکل در این بخش از بازی به یک رکن گیمپلی تبدیل شده و حتی طراحی‌های محیطی را نیز به طور کامل به خود اختصاص داده است. حتی دشمنانی که در طول مسیر سر راهتان قرار می‌گیرند نیز به طور کامل بر مبنای همین عارضه‌های روحی و روانی طراحی و شخصیت‌پردازی شده‌اند.

برای مثال در بخشی از بازی که وارد مغز یک دندان‌پزشک دیوانه می‌شویم، دندان‌های پرنده‌ای را درحال سیگار کشیدن می‌بینیم که مدام به دنبال دندان‌های طلایی می‌گردند. این نشان از این دارد که سیگار کشیدن موجب خرابی دندان‌ها و در نتیجه جایگزین شدن آن‌ها با دندان‌های فلزی می‌شود. در همین قسمت از بازی شاهد گروهی متفاوت از دشمنان هستیم که به نمایندگی از سانسورچی‌های رسانه‌ای در مقابل راز قرار می‌گیرند. این شخصیت‌های سانسورچی، به نمایندگی از پدیده‌ی نامطلوبی به نام سانسور در بازی قرار گرفته‌اند و بدون شک در مقام شخصیت‌های منفی داستان به حساب می‌آیند. رسالت کلی بازی Psychonauts 2 نیز همین است که ضد ارزش‌های بزرگ و همه‌گیر انسانی را شخصیت‌بخشی کرده و در قالب ان‌پی‌سی‌های مبارز در مقابل شما قرار دهد.

شما با مبارزه کردن با این ضد ارزش‌ها و شکست دادن آن‌ها، بیش از پیش به بد و منفی بودن این پدیده‌های روحی و روانی و بعضا اجتماعی پی می‌برید و از این بابت می‌توان بازی Psychonauts 2 را یک بازی بسیار آموزنده دانست که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تجربه‌ی آن شدیدا به بازیکنان کم سن و سال و نوجوان توصیه می‌شود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار