اخبار سینما و تلویزیونفیلم وسریال

چرا برای فیلم «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه» هیجان‌زده هستیم؟

پس از اکران موفق «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) در سال ۲۰۱۵، کارگردان فیلم، جورج میلر، در صفحه توییتر خود به این موضوع اشاره کرد که فیلم‌های بیشتری در فرنچایز «مکس دیوانه» تولید خواهد کرد. طولی نکشید که اخبار پروژه‌های بعدی میلر در این فرنچایز منتشر شد. طبق گزارش‌ها قرار بود دو فیلم جدید در فرنچایز «مکس دیوانه» ساخته شود؛ یکی از آن‌ها به احتمال زیاد دنباله فیلم اصلی بود و «مکس دیوانه: سرزمین بایر» (Mad Max: The Wasteland) نام گرفت. اما فیلم دیگر، «فیوریوسا» (Furiosa: A Mad Max Saga)، همان‌طور که از اسمش پیدا است، بنا بود به داستان خاستگاه شخصیتی بپردازد که در «جاده خشم» خیره‌کننده ظاهر شد: امپراتور فیوریوسا. این پروژه‌ی بلاک‌باستری پس از طی کردن فرازونشیب‌های فراوان، حالا تکمیل شده است و سال آینده اکران خواهد شد اما چرا برای آن هیجان‌زده شده‌ایم؟

جورج میلر مدت‌ها در تلاش بود تا داستان امپراتور فیوریوسا را روایت کند، شخصیتی که برای اولین بار شارلیز ترون در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» نقش آن را بازی کرد. اکنون، پس از سال‌ها ما این فرصت را خواهیم داشت تا داستان خاستگاه پر هرج و مرج این شخصیت محبوب را در فیلم بعدی جورج میلر، یعنی «فیوریوسا: حماسه‌ مکس دیوانه» ببینیم.

میلر در ابتدا امیدوار بود خود شارلیز ترون در فیلم پیش درآمد «جاده خشم» بازی کند و نسخه‌ای جوان‌تر از قهرمان فیلم پساآخرالزمانی «فیوریوسا» را به تصویر بکشد. با این وجود، پس از آنکه میلر جلوه‌های ویژه جوان‌کننده‌ای که مارتین اسکورسیزی برای فیلم «مرد ایرلندی» (The Irishman) خود در سال ۲۰۱۹ استفاده کرده بود را مشاهده کرد، در این رابطه تجدید نظر کرد و تصمیم گرفت دست به دامن این تکنولوژی نشود.

این کارگردان در مصاحبه‌ای با مجله نیویورک تایمز در ماه می سال ۲۰۲۰ توضیح داد: «برای مدت زیادی من فکر می‌کردم می‌توانیم برای فیلم «فیوریوسا» از جلوه‌های ویژه جوان‌کننده روی شارلیز استفاده کنیم، اما حالا فکر نمی‌کنم این تکنولوژی هنوز به آن نقطه‌ای که باید رسیده باشد. با وجود تلاش‌های شجاعانه‌ای که در فیلم «مرد ایرلندی» در این رابطه صورت گرفته، من فکر می‌کنم این تکنولوژی هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده. همه برای رشد آن در حال تلاشند، به ویژه طراحان بازی‌های کامپیوتری ژاپنی، اما به عقیده من هنوز راه طولانی‌ای در پیش است.»

در نهایت میلر تصمیم گرفت ستاره سریال «گامبی وزیر» (The Queen’s Gambit)، آنیا تیلور جوی، را برای بازی در نقش دوران جوانی فیوریوسا انتخاب کند. در یکی از قسمت‌های پادکست «خوشحال، ناراحت، گیج شده» (Happy Sad Confused) که اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد، آنیا تیلور درباره روزی که فهمید برای این نقش انتخاب شده صحبت کرد. او گفت: «بیان کردن احساسی که به من دست داد واقعاً سخت است، اما احساس تواضع زیادی می‌کنم و بی‌اندازه سپاسگزار هستم. وقتی فهمیدم قرار است نقش فیوریوسا را بازی کنم، اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که باید برای بازی در این نقش تمام تلاش خودم را ارائه بدهم و از این بابت بسیار هیجان‌زده‌ام.»

علاوه بر تیلور جوی، کریس همسورث نیز برای ایفای نقش در «فیوریوسا» انتخاب شده. این بازیگر در ۱ ژوئن سال ۲۰۲۲ تأیید کرد که فیلم‌برداری این پیش‌ درآمد آغاز شده. او این خبر را با انتشار عکسی از یک تخته کلاکت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و نوشت: «یک سفر جدید در «حماسه مکس دیوانه»، «فیوریوسا» آغاز می‌شود.»

۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۲ بود که ستاره فیلم «دیشب در سوهو» (Last Night in Soho)، آنیا تیلور جوی با به اشتراک گذاشتن چند عکس در اینستاگرام پایان فیلم‌برداری صحنه‌های مربوط به خود را در «فیوریوسا» نشان داد. در یکی از این تصاویر، تیلور در حالی که کنار یک درخت ایستاده نگاهش را از دوربین گرفته و در عکس دیگری، جورج میلر در کنار چیزی که به نظر می‌رسد هواپیما باشد، ایستاده. تیلور در کپشن این تصاویر نوشت: «چه تجربه‌ای بود! از اهالی سرزمین بایر متشکرم، همه دیوانه‌هایی که در این سرزمین همراه با من سرگردان شدند؛ همه شما که باحال‌ترین، مقاوم‌ترین و با استعدادترین‌ها هستید!»

یک تیم بازیگری درجه‌یک با حضور ثور! 

اکتبر سال ۲۰۲۰ بود که شرکت برادران وارنر خبر ایفای نقش آنیا تیلور جوی در نقش فیوریوسا را در فیلم پیش در آمد «مکس دیوانه: جاده خشم» به اشتراک گذاشت. در ادامه کریس همسورث نیز در مقام شخصیت شرور اصلی فیلم به گروه بازیگران فیلم «فیوریوسا» پیوست و چه چیزی هیجان‌انگیزتر از این؟ نکته جالب این است که ظاهراً ستاره فیلم «انتقام‌جویان» (Avenger) اولین انتخاب جورج میلر برای شخصیت منفی این فیلم نبوده است. در قسمتی از کتاب کایل بوکانان، «خون، عرق و کروم: داستان باورنکردنی و حقیقی مکس دیوانه: جاده خشم» (Blood, Sweat & Chrome: The Wild and True Story of Mad Max: Fury Road) پی. جی. ووتن، تهیه‌کننده فیلم، جزئیات انتخاب شدن همسورث از جانب جورج میلر را با اشتراک گذاشت.

ووتن در این باره اظهار کرد: «جورج در ابتدا کریس همسورث را از سر ادب در نظر گرفت، اما بعداً عاشق ایده حضور او در قامت شخصیت شرور فیلم شد. همسورث قرار است کاملاً بر خلاف نقش‌های قبلی‌اش، که اغلب قهرمان داستان هستند، نقش آدم بده اصلی فیلم را بازی کند.»

با وجود این، برای بازیگر نقش ثور تبدیل شدن به آدم بد داستان کار ساده‌ای نبود. همسورث در گفت‌وگو با مجله اینترتیمنت ویکلی در این باره توضیح داد: «من مطمئن نبودم دقیقاً باید چه کار کنم. هر چه به زمان فیلم‌برداری نزدیک‌تر می‌شدیم، بازی در این نقش برای من ترسناک‌تر می‌شد. اما یکهو همه‌ چیز برایم روشن شد و باید بگویم که بازی در این نقش یکی از بهترین تجربیاتی بود که تا به حال داشته‌ام.»

با اینکه حضور یحیی عبدالمتین هم می‌توانست به جذابیت فیلم کمک کند (او در نهایت با یک هنرپیشه دیگر جایگزین شد) اما این تیم بازیگری دست‌کمی از نسخه‌ی ۲۰۱۵ ندارد و البته در تریلر هم می‌توانید مشاهده کنید که آن‌ها تا چه اندازه در نقش‌هایشان فرو رفته‌اند.

آنیا تیلور جوی برای نقش دوران جوانی فیوریوسا گزینه فوق‌العاده‌ای است

 

عدم حضور ترون شاید ناامیدکننده باشد اما تیلور جوی در سال‌های اخیر بارها استعدادهای بازیگری‌اش را به رخ کشیده است و می‌توان خوش‌بین بود که اینجا هم بدرخشد اما خانم ترون چه واکنشی به این تغییرات داشت؟

شارلیز ترون در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر در ۶ ژوئیه سال ۲۰۲۰ نظر خود را به اشتراک گذاشت. او اعتراف کرد که از اینکه قرار نیست در فیلم «فیوریوسا» دوباره نقش این شخصیت را بازی کند، ناامید شده است. او گفت: «بله، این موضوع مطمئناً برای من کمی ناراحت‌کننده است. من واقعاً شخصیت فیوریوسا را دوست دارم، و بسیار سپاسگزارم که نقش کوچکی در خلق شدنش ایفا کردم. فیوریوسا برای همیشه شخصیتی خواهد بود که با حس خوب به آن فکر می‌کنم.»

با وجود این، تیلور در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۲۲ گفت که بین او و ترون هیچ مشکلی از بابت این جایگزینی وجود ندارد. تیلور در اکران اولیه فیلم «صورت غذا» (The Menu) در شهر نیویورک به مجله پیپل گفت که او و شارلیز ترون حین صرف شام با هم درباره فیلم‌برداری «فیوریوسا» صحبت خواهند کرد. او همچنین گفت: «شارلیز در این رابطه خیلی خوب برخورد کرد. من فکر می‌کنم هر دو ما در موقعیتی قرار گرفتیم که به خاطر احترام متقابلی که برای یکدیگر قائل بودیم، نمی‌خواستیم قبل از فیلم‌برداری با هم در ارتباط باشیم.»

تیلور افزود: «به محض اینکه فیلم‌برداری «فیوریوسا» تمام شد، دقیقاً لحظه‌ای که این تور مطبوعاتی تمام شود، من و ترون برای صرف شام با یکدیگر ملاقات خواهیم کرد و درباره خاطرات‌مان از فیلم‌برداری دو فیلم «مکس دیوانه» صحبت می‌کنیم.»

ترون نیز در ۷ دسامبر سال ۲۰۲۲ به هالیوود ریپورتر توضیح داد که کاملاً تیلور را درک کرده و متوجه شده که چرا پس از پذیرفتن نقش فیوریوسا با او تماس نگرفته است. ترون در ادامه افزود: «کسی دلش نمی‌خواهد تلفن را بردارد و به طرف مقابل بگوید سلام، ببین ما قرار است فیلم بعدی را بدون حضور تو بسازیم. واقعاً هیچکس علاقه‌ای به انجام این کار ندارد. بنابراین من کاملاً این موضوع را درک می‌کنم. و من عاشق جورجم. می‌دانم که بعدها دوباره با هم صحبت خواهیم کرد. فکر می‌کنم اینکه با من تماس نگرفت، به این خاطر بوده باشد که صرفاً دادن چنین خبری به من برایش سخت بوده.»

در ادامه این مصاحبه، شارلیز ترون گفت که از ساخته شدن پیش درآمد فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» به جای دنباله آن عصبانی نیست و با اشاره به آنیا تیلور گفت: «یکی از بهترین بازیگران زن قرار است در فیلمی به ایفای نقش بپردازد که من بازی در آن را فقط تصور می‌کردم.» بنابراین ناراحتی خود از عدم حضور ترون را کنار بگذارید و منتظر هنرنمایی راضی‌کننده‌ی آنیا تیلو جوی باشید.

یک داستان منحصربه‌فرد که در آن جسارت به چشم می‌خورد

 

داستان فیلم «فیوریوسا» ۱۵ سال قبل از داستان اصلی شروع می‌شود و داستان زندگی قهرمان اصلی فیلم در سفری اودیسه‌وار روایت می‌شود. این سفر از دوران جوانی‌ او، زمانی که برای اولین بار با شخصیت شروری که کریس همسورث نقش آن را بازی می‌کند، روبه‌رو شد، آغاز می‌شود.

این سفر پرمخاطره ادامه می‌یابد و تنها زمانی تمام می‌شود که داستان فیلم، به نقطه‌ای می‌رسد که ما این امپراتور درنده را در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» دیدیم. تا به امروز جزئیات اندکی درباره این فیلم وجود داشته، اما تریلر تازه انتشار یافته فیلم دقیقاً به ما نشان داد باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم، از جمله این واقعیت که از لحظه‌ای که فیوریوسا به عنوان یک دختر جوان از خانواده‌اش گرفته شد، او تمام زندگی خود را صرف تلاش برای بازگشت به آن‌ها کرد.

در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» فیوریوسا یک کاپیتان جنگی است که به جو ایمورتان خدمت می‌کند. او درنهایت به دنبال اتفاقاتی که در طول فیلم می‌افتد، علیه جو ایمورتان می‌شود و تلاش می‌کند زنانی که اسیر او شده‌اند را آزاد کند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در فیلم «فیوریوسا» خواهیم دید این شخصیت چطور به این نقطه می‌رسد و چه وقایعی را پشت سر می‌گذارد.

در طول یک کنفرانس مطبوعاتی در سال ۲۰۲۱، جورج میلر درباره خط داستانی پیچیده فیلم «فیوریوسا» صحبت کرد: «تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است… داستان «جاده خشم» در طول سه روز و دو شب روایت شد. اما «فیوریوسا» فرق دارد، این فیلم یک حماسه است و در طول چند سال اتفاق می‌افتد. بنابراین این دو فیلم و داستان‌هایی که روایت می‌کنند، عناصر مختلفی دارند.»

در ژوئن سال ۲۰۲۲ سرانجام خلاصه رسمی داستان «فیوریوسا» منتشر شد: «هنگامی که دنیا سقوط کرد، فیوریوسای جوان از «محل سبز مادران پرشمار» (the Green Place of Many Mothers) ربوده می‌شود و به دست یک گروه بزرگ از موتورسواران، به رهبری جنگ‌سالاری به نام دمنتوس می‌افتد. آن‌ها در سرزمین بایر حرکت می‌کنند تا اینکه با قلعه‌ای روبه‌رو می‌شوند که به دست ایمورتان جو اداره می‌شود. در حالی که ایمورتان جو و دمنتوس برای تصاحب قدرت با یکدیگر وارد جنگ می‌شوند، فیوریوسا می‌بایست از چالش‌های متعددی جان سالم به در ببرد تا در مسیری که به آن قدم گذاشته، موفق شود و نزد خانواده‌اش برگردد.»

جورج میلر می‌توانست کار آسان‌تر را انجام دهد و دنباله‌ی «جاده‌ی خشم» را بسازد اما راه سخت‌تر را انتخاب کرد تا داستان مورد نظر خود را روایت کند و این بدین معناست که او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بنابراین بدیهی است که برای این قصه هیجان‌زده باشیم.

فیلم «فیوریوسا» که پیش‌ درآمد فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» به حساب می‌آید، ۴۵ سال پس از آخرالزمان را به تصویر می‌کشد و سرگذشت شخصیت فیوریوسا را روایت می‌کند. در تریلر تازه انتشار یافته فیلم رویارویی مستقیم فیوریوسا و ایمورتان جو نشان داده نشد، اما این تریلر با همان نگاه اجمالی‌ای که به این شخصیت داشت، به مخاطبان فهماند قرار است شاهد روند به قدرت رسیدن ایمورتان جو و توانایی او در بسیج کردن جنگجویان علیه فیوریوسا و مکس (با بازی تام هاردی) در فیلم «جاده خشم» باشند. چیزی که قطعاً هواداران «مکس دیوانه» را به وجد خواهد آورد. اگرچه جنبه‌های دیگری از گذشته فیوریوسا همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده، اما طولی نخواهد کشید که فیلم در سینماها به نمایش در می‌آید و همه هواداران این داستان خشن، خونین و پساآخرالزمانی را تماشا خواهند کرد.

حضور جورج میلر در مقام کارگردان، کیفیت این فیلم را تضمین می‌کند

 

جورج میلر کارگردانی فیلم «فیوریوسا» را به عهده دارد. در حقیقت میلر خالق کل مجموعه «مکس دیوانه» است که اولین بار با فیلم اصلی این فرنچایز در سال ۱۹۷۹ همراه با بایرون کندی، تهیه‌کننده، تولید شد. او سپس سه دنباله برای فیلم مذکور را کارگردانی کرد: فیلم‌های «مکس دیوانه ۲» (Mad Max 2) سال ۱۹۸۱، «مکس دیوانه آن سوی تاندردوم» (Mad Max Beyond Thunderdome) سال ۱۹۸۵ و «مکس دیوانه: جاده خشم» سال ۲۰۱۵.

علاوه بر فیلم‌های «مکس دیوانه»، جورج میلر به خاطر کارگردانی آثاری همچون «جادوگران ایست‌ویک» (The Witches of Eastwick) در سال ۱۹۸۷ و «خوش قدم» (Happy Feet) در سال ۲۰۰۶ شناخته می‌شود. کریس همسورث طی یک مصاحبه در ژوئن سال ۲۰۲۳ به اینترتیمنت ویکلی درباره تجربه‌اش با میلر صحبت کرد: «میلر ترکیب بی‌نقصی از اعتماد به نفس، دانش، تواضع و تمایل به همکاری است.»

اگر «جاده خشم» را تماشا کرده‌اید و سکانس‌های دیوانه‌وار آن را به یاد دارید، شاید شما هم از خودتان پرسیده باشید که «آیا کارگردان دیگری می‌توانست این فیلم را بهتر بسازد؟» واقعیت این است که هیچکس مثل جورج میلر این مجموعه را نمی‌شناسد و همین که می‌دانیم «فیوریوسا» را او کارگردانی کرده است، باعث می‌شود این اثر برایمان در جایگاه ویژه‌ای قرار بگیرد.

فیلم «فیوریوسا» می‌تواند به یکی از آثار اکشن برتر تاریخ تبدیل شود

 

بی‌دلیل نیست که بعضی‌ها «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» را بهترین فیلم اکشن تاریخ می‌دانند؛ ساخته‌ی اعجاب‌انگیز جورج میلر حتی یک لحظه از حرکت نمی‌ایستد و نهایت هیجان، آشوب و انفجار را به نمایش می‌گذارد.

در «جاده‌ی خشم»، همه‌چیز بالاترین کیفیت ممکن را داشت، از فیلم‌برداری تا طراحی سکانس‌های اکشن و بدل‌کاری‌های خطرناک. جورج میلر فیلمی ساخت که دیدگاه هر کسی نسبت به ژانر اکشن را تغییر می‌داد و انتظارات شما از این ژانر را به حدی بالا می‌برد که بسیاری از آثار مشابه دیگر خسته‌کننده به نظر برسند. فراموش نکنید که مکس دیوانه نامزد ۱۰ جایزه‌ی اسکار شد و شش جایزه را هم به دست آورد.

با این موفقیت‌های چشم‌گیر، آیا حالا می‌توان از فیلم «فیوریوسا» چشم‌پوشی کرد یا نسبت به آن بدبین بود؟ این فیلم همه‌ی ابزار لازم برای تبدیل شدن به یکی از بهترین آثار اکشن تاریخ را دارد و اگر از طرفداران فیلم‌های اکشن و بلاک‌باستری هستید، شما هم باید مثل ما برای آن هیجان‌زده باشید.

فیلم «فیوریوسا» در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۳ اکران خواهد شد.

منبع: People

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار