اخبار سینما و تلویزیونفیلم وسریال

بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ که نباید از دست بدهید

به نظر می‌رسد که پس از پشت سر گذاشتن دوران کرونا، صنعت سینما دوباره روی پاهای خودش ایستاده، فیلم‌های سینمایی یکی یکی عقب‌ماندگی آن چند وقت ترس و تعطیلی را جبران می‌کنند و مخاطب هم بدون واهمه دوباره به سینما بازگشته تا فیلم‌های مورد علاقه‌اش را روی پرده ببیند. این درست که بسیاری از فیلم‌ها با تاخیری طولانی مدت رنگ پرده را دیده‌اند و خیلی از برنامه‌های پخش و اکران فیلم‌ها عوض شده اما در نهایت بازگشت آهسته آهسته سینما به روزهای عادی باعث خرسندی است. در این لیست سری به بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی زده‌ایم، همان‌ها که بیش از همه انتظار دیدنشان را می‌کشیم؛ آثاری که از همین حالا کنجکاوی زیادی پیرامون آن‌ها وجود دارد و قطعا بهترین‌ فیلم‌های ۲۰۲۴ از میان آن‌ها خواهند بود.

سال ۲۰۲۴ برخلاف سال قبلش، نام‌های بزرگ کمتری در پشت و جلوی دوربین دارد. در سالی که گذشت کارگردان‌های بزرگی چون مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، دیوید فینچر، کریستوفر نولان و کسان دیگری از این دست، فیلم‌های خود را آماده‌ی نمایش کردند و هنوز منتقدان و تماشاگران به گفتگو درباره‌ی آن‌ها مشغول هستند. اما در سال ۲۰۲۴ بلاک‌باسترهای بیشتری انتظار ما را می‌کشد و قرار است فیلم‌هایی چون «تلماسه ۲» یا بخش دوم «ماموریت غیرممکن» (Mission: Impossible) زینت‌بخش سالن‌های سینما باشند. احتمالا چند غافلگیری هم این جا و آن جا وجود خواهند داشت که مانند «باربی» (Barbie) در سال ۲۰۲۳ هیچ کس انتظار ظهورشان را ندارد.

در نهایت این که به نظر سال ۲۰۲۴ می‌تواند سال پر رونقی برای سینما باشد. از سوی دیگر فیلم‌سازان بزرگ غیرآمریکایی هم مشغول به کار هستند و احتمالا در جشنواره‌ی جهانی مختلف چشم منتقدان و تماشاگران را به سمت خود بازخواهند گرداند. تا آن روز این لیست می‌تواند به شما کمک کند تا آثار مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید و در زمان در دسترس قرار گرفتنش، به تماشایش بشتابید. پس لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را از دست ندهید.

۱. ال موئرتو (El Muerto)؛ یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ می‌تواند اثر دیگری از دنیای مرد عنکبوتی باشد

 

  • کارگردان: جوناس کوآرون
  • بازیگران: بد بانی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۲ دی ۱۴۰۲

یکیچ دیگر از کمیک بوک‌های این روزها پر طرفدار هم قرار است به فیلمی سینمایی تبدیل شود. این بار سونی و مارول به سراغ شخصیتی رفته‌اند که باید آن را اولین ابرقهرمان لاتین‌تبار آن‌ها دانست. این ابرقهرمان قدرت‌هایش را از ماسکی می‌گیرد که به او سینه به سینه به ارث رسیده و ظاهرا اندازه‌ی آن‌ها هم کم نیست و چنان است که می‌تواند با قوی‌ترین ابرقهرمانان جهان مارول برابری کند. بازیگری لاتین‌تبار هم برای بازی در نقش اصلی انتخاب شده است.

دنیای ابرقهرمانی «مرد عنکبوتی» مدام در حال گسترش است و بعد از ساخته شدن آثاری مختلف مانند «ونوم» (Venom) که با واسطه یا بی واسطه به آن دنیا ربط دارند، حال نوبت به شخصیت دیگری است که خود را به این دنیا معرفی کند. برخی از همین الان منتظر نشسته‌اند تا ببینند این جهان تا چه اندازه قدرت کش آمدن و بزرگ شدن دارد و برخی هم معتقدند که دیگر نمی‌توان به این دنیا بال و پر داد و تا همین جا هم مارول بیش از اندازه جلو رفته است. در هر صورت اکران فیلم سینمایی «ال موئرتو» که برخی گمان می‌کنند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ خواهد بود، می‌تواند به همه‌ی این پرسش‌ها جواب دهد؛ گرچه تماشاگر علاقه‌مند به سینمای ابرقهرمانی را راضی خواهد کرد.

۲. مادام وب (Madame Web)؛ مارول امیدوار است که داستان زن عنکبوتی آن‌ها به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدیل شود

  • کارگردان: اس جی کلارکسون
  • بازیگران: داکوتا جانسون، سیدنی سویینی و اما رابرتز
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

باز هم فیلم دیگری از جهان سینمایی «مرد عنکبوتی». اما این بار شخصیت اصلی زنی است که نقش آن را داکوتا جانسون بازی می‌کند. به نظر می رسد که مارول قرار است حال همان فیلم مرد عنکبوتی آشنا را بسازد، با این تفاوت که متاثر از شرایط این روزها قهرمان داستان یک زن است. معلوم نیست عدم حضور پیتر پارکر، قهرمان آشنای این فیلم‌ها تا چه اندازه می‌تواند به ضرر این فیلم‌های تازه تمام شود اما باید تا به همین جا پذیرفت که بهترین فیلم‌های این دنیای در حال گسترش تا کنون از حضور او، حال بازیگرش هر کس که می‌خواهد باشد، بهره برده‌اند.

اصلا این موضوع یک دلیل ساده دارد؛ پیتر پارکر شخصیتی عاریه‌ای نیست که هویتش به کسان دیگری گره خورده باشد و بدون آن‌ها علت وجودی‌اش از بین برود. در حالی که این شخصیت‌ها تازه رسیده به سینما زیر سایه‌ی او است که تعریف می‌شوند و معنا پیدا می‌کنند و موجودیت می‌یابند. در هر صورت کمپانی مارول تصور می‌کند که می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را به گونه‌ای خلق کند که ربطی به جهان شخصیت محبوب «مرد عنکبوتی» داشته باشد. در هر صورت آن‌ها نکته‌ای را به درستی فهمیده‌اند و آن هم این است که هیچ شخصیت ساخته و پرداخته شده توسط آن‌ها به اندازه‌ی «مرد عنکبوتی» و پیتر پارکر جذاب نیست، حتی «مرد آهنی» یا همان (Iron Man).

۳. باب مارلی: یک عشق (Bob Marley: One Love)؛ در سال ۲۰۲۴ هم ساختن فلیم از زندگی اسطوره‌های موسیقی ادامه دارد

 

  • کارگردان: رینالدو مارکوس گرین
  • بازیگران: کینگزلی بن ادیر، لاشانا لینچ و مایکل گاندولفینی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

همین سال گذشته بود که هالیوود با ساختن فیلم «الویس» (Elvis) از زندگی و کار اسطوره‌ی موسیقی راک اند رول یعنی الویس پریسلی کلی سر و صدا و به پا کرد. نتیجه‌ی نهایی هم حسابی در دنیا درخشید و دیده شد و در فصل جوایز افتخاراتی برای کارگردانش یعنی باز لورمن و بازیگرش یعنی آستین باتلر به ارمغان آورد. حال هالیوودنشینان سری به جنوب کشور خود زده‌اند و از جامائیکا سر درآورده‌اند تا از اسطوره‌ی موسیقی این کشور یعنی باب مارلی بگویند. اما در این جا تفاوت‌هایی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

زندگی باب مارلی بر خلاف زندگی الویس پریسلی فقط به تلاش برای رسیدن به اوج قله‌های موسیقی یا روابطش با خانواده خلاصه نمی‌شود؛ او فعالی اجتماعی و سیاسی هم بود و به نحوی رهبر جنبش صلح‌ طلبی در کشورش به حساب می‌آمد. پس قطعا بخش زیادی از زمان فیلم به فعالیت‌های او در این زمینه اختصاص دارد. از سوی دیگر او سبک موسیقی رگی را در جهان به شهرت رساند و شاید در زمینه‌ی شهرت جهانی به پای الویس پریسلی نرسد، اما قطعا به همان اندازه و شاید هم بیشتر، تاثیر گذار است.

از سوی دیگر به دلیل همین شهرت کمتر ممکن است که فیلم در گیشه شکست بخورد یا حداقل به اندازه‌ی فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای مشابه موفق عمل نکند. در هر صورت این فیلم می‌تواند برای دوستداران این اسطوره‌ی موسیقی یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد.

۴. مصائب مسیح: رستاخیز (The Passion Of The Christ: Resurrection)؛ آیا یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ دنباله‌ی فیلم موفق ۲۰ سال پیش است؟

 

  • کارگردان: مل گیبسون
  • بازیگران: جیم کویزل، مایا مورگنسترن و کریستو ژیکف
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: بهمن ۱۴۰۲

سال ۲۰۰۴ فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسون حسابی در گیشه و بین منتقدان درخشید و حتی تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۴ شد. در آن زمان کسی گمان نمی‌کرد که بتوان از داستان زندگی یکی از پیامبران آسمانی هم دنباله‌ای بیرون کشید اما باور بفرمایید که از این هالیوودی‌ها هر کاری برمی‌آید و می‌توانند چنین کنند. حال انگار مل گیبسون و سرمایه‌گذارانش بودجه‌ای تهیه کرده‌اند تا فیلم دیگری در ادامه‌ی آن اثر مشهور بسازند و نامش هم «مصائب مسیح: رستاخیز» بگذارند.

در فیلم اول داستان تا مصلوب شدن حضرت مسیح (ع) پیش رفت. احتمالا این دومی تمرکز بیشتری بر زندگی حواریون او دارد و قرار است که داستان چند روز آخر را بازگو کند. دوباره جیم کویزل فراخوانده شده تا نقش سابقش را بازی کند و البته بازیگران سرشناس دیگری هم هستند که ویترین فیلم را خوش رنگ و لعاب می‌کنند. در هر صورت از همین الان باید «مصائب مسیح: رستاخیز» را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ دانست که البته حسابی هم حول و حوشش کنجکاوی وجود دارد. به ویژه که این سال‌ها شهرت کارگردانش یعنی مل گیبسون حسابی خدشه‌دار شده و دیگر مانند سال ۲۰۰۴ نیست که همه او را صرفا بازیگر توانمند و کارگردان قدری بدانند که آدم با ایمانی هم هست.

۵. الیو (Elio)؛ پیکسار با داستانی جذاب به دنبال آن است که برای خود در بین بهترین‌ فیلم‌های ۲۰۲۴ جایی دست و پا کند

  • کارگردان: آدرین مولینا
  • بازیگران: جوناس کیبریب، آمریکا فررا و برد گرت
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

این بیست و هشتمین فیلم بلند سینمایی کمپانی پیکسار است و داستانش روی پسرکی ۱۱ ساله تمرکز دارد که به اشتباه به فضا پرواز می‌کند و ناخواسته در سیاره‌ی دیگری فرود می‌آید که در آن جا موجودات دیگری زندگی می‌کنند. حال این پسرک ۱۱ ساله ناخواسته تبدیل به سفیر مردم کره‌ی زمین در آن سیاره‌ی تازه می‌شود و اتفاقات جذابی برایش رخ می‌دهد. داستان فیلم به نظر بسیار تر و تازه است و مانند همیشه می‌تواند علاوه بر کودکان کم سن و سال، بزرگترها و اهل خانواده را هم راضی کند. به ویژه این که کارگردانش آدرین مولینایی است که از او انیمیشن‌های درجه یکی چون «کوکو» (Coco)، «داستان اسباب‌بازی ۴» (Toy Story 4) و «لوکا» (Luca) را به خاطر داریم.

پیکسار در طول این سال‌ها نشان داده که می‌تواند بهترین انیمیشن‌های سال را بسازد و خیل عظیم عاشقان سینما را به سالن‌ها بکشاند. آن‌ها از همین الان مطمئن هستند که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را ساخته‌اند و کمپین تبلیغاتی مفصلی هم حول اثر خود ترتیب داده‌اند. ضمن این که به نظر باید «الیو» را یکی از شانس‌های مسلم درخشش در فصل جوایز سال ۲۰۲۴ دانست؛ به ویژه در زیرشاخه‌ی انیمیشن که قطعا حریف قدری برای دیگر فیلم‌ها، به ویژه «درون بیرون ۲» خواهد بود.

۶. مرد ساده‌لوح (The Fall Guy)؛ رایان گاسلینگ و امیلی بلانت ترکیب جذابی برای یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ به نظر می‌رسند

  • کارگردان: دیوید لیچ
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، امیلی بلانت
  • محصول: آمریکا و استرالیا
  • تاریخ اکران: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

این روزها همه برای ساختن آثار اکشن سراغ دیوید لیچ، سازنده‌ی فیلم‌های اکشن و رزمی درجه یکی چون «جان ویک» (John Wick) با بازی کیانو ریوز، «بلوند اتمی» (Atomic Blonde) با بازی شارلیز ترون، «ددپول ۲» (Deadpool 2) با بازی رایان رینولدز یا «هابز و شاو» (Hobbs & Shaw) با بازی کسانی چون دواین جانسون و می‌‌روند. او نشان داده که توانایی زیادی در ساختن فیلم‌های اکشن و رزمی دارد. اما او این بار قرار است فیلمی بسازد که اتفاقا داستانش شباهت‌هایی با داستان زندگی خود او در هالیوود دارد و از همین نظر می‌تواند بهترین کارش لقب بگیرد.

دیوید لیچ کارش را با بدلکاری آغاز کرد و بعد سر از کارگردانی فیلم‌های پر خرج در آورد. حال او باید داستانی را بسازد که از روی یک برنامه‌ی تلویزیونی دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی ساخته شده و درباره‌ی یک بدلکار است که به یک جایزه‌بگیر تبدیل می‌شود و ماجراهایی را از سر می‌گذراند. رایان گاسلینگ هم نقش اصلی فیلم را برعهده دارد و در کنارش ستاره‌ی دیگری به نام امیلی بلانت هم حاضر است. در هر صورت به نظر می‌رسد که «مرد ساده‌لوح» از همین الان نه تنها یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال آینده، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ هم باشد. ضمن این که از یک ترکیب جذاب در قالب شخصیت‌های اصلی خود بهره می‌برد. «مرد ساده‌لوح» یکی از چند فیلم کنجکاوی‌برانگیز امیلی بلانت در سال آینده‌ی میلادی است. به بقیه هم به موقع خواهیم رسید.

۷. پاندای کونگ‌فو کار ۴ (Kung Fu Panda 4)؛ شاید یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ قصه‌ی پاندایی باشد که خوب می‌تواند مبارزه کند

 

  • کارگردان: مایک میچل
  • بازیگران: جکی چان، جک بلک، داستین هاقفمن و آنجلینا جولی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

بعد از ساخته شدن قسمت اول مجموعه، «پاندای کونگ فو کار» به یک سراشیبی سقوط افتاد و قسمت‌های بعد چندان باب طبع طرفداران از کار درنیامد. باید توجه کرد که این مجموعه از همان اول تمرکز خود را بر جذب افراد کم سن و سال گذاشته و برخلاف بسیاری از فیلم‌های موفق انیمیشن، چندان توان راضی کردن تماشاگر بزرگسال را ندارد. این موضوع هم از داستان‌پردازی فیلم‌ها و پیرنگ‌ها ساده و کودکانه‌ی آن‌ها می‌آید و هم از پرداخت شخصیت‌هایی که فقط برای یک فرد کم و سن و سال جذابیت دارند. بماند که کیفیت کار انیمیشن‌سازان هم در حد و اندازه‌های دیگر رقبا نیست.

اما در ظاهر قرار است که همه چیز عوض شود. سازندگان «پاندای کونگ فو کار ۴» ظاهرا خواب‌های دیگری برای ما دیده‌اند و قرار است کار انیمیشن‌سازی خود را هم ارتقا دهند. با توجه به این که اطلاعات چندانی در دسترس نیست و تصاویر خاصی هم از کار این افراد منتشر نشده، از الان نمی‌توان قضاوت منصفانه‌ای داشت. باید نشست و دید که چه چیزی در انتظار ما است و هالیوودی‌ها این بار چه خوابی با محوریت این پاندای زبل برای ما دیده‌اند.

کارگردانی فیلم را مایک میچل بر عهده دارد؛ از او آثاری چون «ترول‌ها» (Trolls)، «فیلم لگو ۲: بخش دوم» (The Movie 2: The Second Part) را به خاطر داریم. فیلم‌هایی که چندان آثار قابل اعتنایی نیستند اما شاید این یکی بتواند خود را در بین بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی جا کند.

۸. یک مکان آرام: روز یک (A Quiet Place: Day One)؛ آیا دنباله‌ی یک فرنچایز ترسناک می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ باشد؟

 

  • کارگردان: مایکل سارنوسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، جوزف کویین و الکس ولف
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

قسمت اول «یک مکان آرام» اثری با یک قصه‌ی جمع و جور است که به واسطه‌ی داستانش دیالوگ کمی داشت اما پر بود از احساس هیجان و البته تعلیق و ترس. در آن جا فیلم‌ساز موفق شده بود که با توضیحاتی به اندازه و شخصیت‌پردازی‌های جذاب فیلمی معرکه بسازد که ما را حسابی با خودش همراه می‌کند. علاوه بر آن قصه‌ی خلوت و شخصیت‌های معرکه، میزان اکشن فیلم هم به اندازه بود و آن هیولاهای ترسناک و وحشت‌آور حساس به صدا حضوری به قاعده در طول درام داشتند. اما رفته رفته همه چیز عوض شد و در فیلم دوم قاعده به هم ریخت. به نظر می‌رسید که هالیوود از فروش قسمت اول چنان سر خوش شده که تصمیم گرفته ابعاد همه چیز را بزرگتر کند و بودجه‌ی بیشتری به پای سازندگان بریزد.

این بزرگتر شدن ابعاد بیش از همه خودش را در افزایش سکانس‌های اکشن و چشم‌گیرتر شدن آن‌ها نشان داد. با سر زدن سازندگان به روزهای اول پیدا شدن سر و کله‌ی هیولاها، تعداد افراد مقابل دوربین هم زیاد شد اما هر چه ابعاد سکانس‌های اکشن بزرگتر می‌شد، جذابیت هم به همان اندازه از بین می‌رفت و شخصیت‌ها هم طراوت و تازگی خود را از دست می‌دادند. کار به جایی رسیده بود که انگار دیگر نه با یک فیلم ترسناک، بلکه با فیلمی اکشن طرف هستیم که چندتایی سکانس ترسناک هم دارد. از همه مهم‌تر این که نقطه قوت اصلی فیلم اول که همان بازی با سکوت بود، دیگر وجود خارجی نداشت و همین به ضرر فیلم تمام شد.

حال به نظر می‌رسد که هالیوودنشینان قصد دارند همان روند را ادامه دهند و به نحوه شکل‌گیری این هیولاهای حساس به صدا و چگونگی پیدا شدن سر و کله‌ی آن‌ها بپردازند. به نظر می‌رسد که باید به طور کل قید آن بازی با سکوت را زد و با فیلمی طرف شد که اصلا قصه‌ی دیگری دارد و موضوعش سرنوشت چند آدم بی‌پناه در آستانه‌ی مرگی تلخ نیست. این چنین سازندگان فیلم توقع دارند که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را ساخته باشند. ضمن این که «یک مکان آرام: روز یک» در کنار «مرد ساده‌لوح» قرار می‌گیرد و به دومین فیلم مهم امیلی بلانت در سال ۲۰۲۴ تبدیل می‌شود.

۹. تلماسه: بخش دوم (Dune: Part Two)؛ از همین امروز می‌توان نبرد مخلوق‌های فرانک هربرت را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ دانست

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: تیموتی شالامه، زندیا، فلورنس پیو و آستین باتلر
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

وقتی قسمت اول «تلماسه» تمام شد، مخاطب این احساس را داشت که با فیلمی نیمه‌کاره و سر در گم طرف شده و حسابی رو دست خورده است. دنی ویلنوو و همکارانش با وجود برخورداری از یک تیم عظیم تولید، نتوانستند چیزی بیش از چند سکانس خوش ساخت به مخاطب تقدیم کنند. داستان آن فیلم زمانی تمام می‌شد که انگار تازه قرار است به سراغ سکانس‌های نبرد و درگیری برویم. اما چون این میل نزد تماشاگر ارضا نمی‌شد، این احساس سرخوردگی هم در مخاطب افزایش می‌یافت. حال قرار است با فیلمی طرف شویم که در همان حال و هوا جریان دارد اما این بار مخاطب را دست خالی از سالن سینما بیرون نمی‌فرستد.

وقتی دنی ویلنوو قرار شد که این پروژه‌ی سنگین را کار کند، از تهیه کنندگان خواست که فرصت ساختن اثر اقتباسی از رمان فرانک هربرت را در قالب دو قسمت به او بدهند. آن‌ها هم این موضوع را منوط به این شرط کردند که فیلم اول باید در گیشه موفق عمل کند. خوشبختانه با وجود همه‌ی کم و کسری‌ها فیلم اول چنین کرد و دنی ویلنوو چراغ سبز ساختن فیلم دوم را گرفت. حال او باید نبرد خیر و شرش را راه بیاندازد و البته از بذرهایی که در قسمت اول کاشته، به شکل درستی استفاده کند. به ویژه این که با توجه به سر و شکل قسمت اول، مخاطب اکنون به هر شکل پیش پا افتاده از اکشن راضی نمی‌شود و توقع بالایی دارد. تیم بازیگران فیلم هم که عالی است و کسانی چون کریستوفر واکن و آستین باتلر هم به جمع بازیگران فیلم پیوسته‌اند.  پس از الان می‌توان مطمئن بود که «تلماسه» بخش دوم یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی است.

۱۰. سفید برفی (Snow White)؛ دیزنی یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را ساخته یا فقط یکی از پرحاشیه‌ترین‌هایش را؟

 

  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: ریچل زیگلر، گل گدوت و اندرو برنپ
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

این روزها کمتر کسی از بازسازی‌های کمپانی دیزنی از انیمیشن‌های کلاسیکش راضی است. آن‌ها واقعا در برخی موارد با فراتر رفتن از هر گونه منطقی و پا گذاشتن در وادی بی‌منطقی محض، کارهای عجیب و غریبی کرده‌اند که کمتر کسی باورش می‌کند. به عنوان نمونه همین روزها بحث درباره‌ی همین نسخه‌ی «سفید برفی» حسابی داغ است. بسیاری از این که سازندگان از بازیگری غیر سفید پوست در قالب شخصیت اصلی درام، یعنی همان سفید برفی استفاده کرده‌اند، حسابی شاکی هستند و معتقد هستند که جنبش‌های به حق برابری‌ خواهانه قرار نیست که منطق را زیر پا بگذارد و حتی نام یک فیلم را هم به سخره بگیرد. در هر حال آن جا هالیوود است و آن‌ها هم کار خود را می‌کنند و نشان داده‌اند که موفق هم هستند.

در سال ۱۹۳۷ فیلم انیمیشنی به نام «سفید برفی و هفت کوتوله» بر پرده افتاد که می‌توان آن را مهم‌ترین انیمیشن تاریخ نامید. چرا که موفقیتش باعث شد که صنعت سینما متوجه پتانسیل انیمیشن‌ها بشود و دست اندرکاران سینما در سرتاسر دنیا بخشی از وقت و سرمایه‌ی خود را به آن‌ها اختصاص دهند. به همین دلیل هم هالیوود هنوز روی آن قصه‌ی پریان گذشته و قدیمی حساب باز کرده تا بتواند پول خوبی به جیب بزند. اما موضوع این جا است که آن فیلم قدیمی پر از حال و هوایی معصومانه بود اما این آثار تازه فضایی ترسناک دارند که حتی منطق تماما فانتزی فیلم‌ها را هم به بازی می‌گیرد. دیگر خبری از آن معصومیت گذشته نیست و قصه‌ها حال و هوا عوض کرده‌اند. البته کسی هم دیگر خوش خیالی آن فیلم‌های قدیمی را باور ندارد و برایش تره خرد نمی‌کند. در هر حال روزگار عوض شده و دیزنی امیدوار است که در این روزگار تازه فیلمی را روانه‌ی پرده‌ی سینماها کند که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد.

۱۱. میکی ۱۷ (Mickey 17)؛ آیا بونگ جون هو پس از «انگل» توانسته یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را بسازد؟

  • کارگردان: بونگ جون هو
  • بازیگران: رابرت پتینسون، تونی کولت و مارک روفالو
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بونگ جون هو پس از آن که با فیلم «انگل» توانست جایزه‌ی اسکاری از آن خود کند و حسابی در دنیا معروف شود، کمتر در جایی آفتابی می‌شد و خبری از پروژه‌ی بعدی فیلم‌سازی‌اش نبود. حال خبر می‌رسد که او سراغ رمانی علمی تخیلی به نام «میکی ۷» به قلم ادوارد اشتون رفته و رابرت پتینسون را هم فراخوانده تا در این کار در کنارش باشد و نقش اصلی فیلم را ایفا کند.

داستان فیلم حول کسانی می‌گردد که به این جا و آن جا سفر می‌کنند تا به بشر برای استعمار سیاره‌ی دیگر کمک کنند. این افراد در هر سفر دور و دراز خود ممکن است جان خود را از دست بدهند. اما تکنولوژی وجود دارد که دوباره آن‌ها را با همان خاطرات سابق زنده می‌کند. به نظر می‌رسد که با آن فیلم‌های علمی تخیلی درجه یک و اصیلی روبه‌رو هستیم که به دنبال طرح کردن سوال‌های فلسفی ازلی ابدی است. امیدواریم که هالیوود هم این اجازه را به بونگ جون هو بدهد و بودجه‌ی فیلم و ستاره‌ی بزرگش باعث نشود که آن‌ها بخواهند فقط فیلمی عظیم و با ابعاد غول‌آسا بسازند که نه شوری برمی‌انگیزد و نه بعد از تماشا در ذهن می‌ماند اما در تسخیر گیشه موفق است.

نکته این که کتاب منبع اقتباس، کتاب خوبی است. پتانسیل‌های زیادی در آن وجود دارد که می‌تواند عصای دست بونگ جون هو در مسیر کارش باشد. باید دید او در «میکی ۱۷» که از الان آن را یکی از بهترین‌ فیلم‌های ۲۰۲۴ می‌دانند، تا چه اندازه توانسته از پس روند درست اقتباس برآید و کدام بخش‌ها را نگه داشته و کدام را حذف کرده است.

۱۲. گودزیلا و کونگ: امپراطوری جدید (Godzilla x Kong: The New Empire)؛ جدال دو غول باستانی برای تبدیل‌شدن به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴

 

  • کارگردان: اندرو وینگارد
  • بازیگران: دن استیونس، ربکا هال و برایان تایری هنری
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

همه‌ی ما با «گودزیلا» و فیلم‌هایش خاطرات زیادی داریم. چه با آن‌ها که در ژاپن ساخته شد و بخش زیادی از خاطرات کودکی و نوجوانی چند نسل را تشکیل داد و چه آن‌ها که در آمریکا ساخته شدند و کم و بیش در شکل‌گیری حال و هوای تازه‌ی حول این موجود نقش داشتند. از آن سو همه‌ی ما با «کینگ کونگ» هم خاطرات زیادی داریم. با آن غول عظیمی که می‌تواند به زنی دل ببازد و عاشقش شود اما طمع انسان او را وا می‌دارد که دست به عصیان و شورش بزند و دنیایی را زیر و رو کند.

در چند وقت گذشته اهالی هالیوود تصمیم گرفتند این دو غول عجیب را در برابر هم قرار دهند. نتیجه تبدیل به فیلمی عجیب و غریب شد که به درد همان یک بار تماشا هم نمی‌خورد. هالیوودی‌ها توجه نداشتند که این دو موجود اصلا از دو دنیای مختلف می‌آیند و دو خاستگاه کاملا متفاوت دارند. در واقع برای آن‌ها فقط این نکته اهمیت داشت که از خاطرات تماشاگران استفاده کنند و پولی به جیب بزنند.

حال قسمت دیگری در کار است. انگار جناب گودزیلا و آقای کینگ کونگ اختلافات را کنار گذاشته و تصمیم گرفته‌اند برای از سر راه برداشتن دشمنی مشترک، دست در دست هم دهند و کاری کنند. معلوم نیست نتیجه چه از کار درآمده اما برخی معتقد هستند که این فیلم تازه یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی است. اگر بهترین نباشد، قطعا یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین‌هایش هست.

۱۳. مرد عنکبوتی: فراتر از دنیای عنکبوتی (Spider- Man: Beyond The Spider- Verse)؛ جهان مرد عنکبوتی مدام بزرکتر و بزرکتر می‌شود

 

  • کارگردان: ژاکیم دس سانتوس، کمپ پاورز و جاستین کی تامسون
  • بازیگران: هیلی استنفیلد، شامیک مور، اسکار آیزاک و نیکلاس کیج
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بعد از اکران انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» مشخص بود که هالیوود دست از سر این مخلوق خود بر نمی‌دارد و قسمت‌های دیگری هم در راه هستند. تا پیش از این آثار تازه، جهان سینمایی «مرد عنکبوتی» بیش از هر ابرقهرمان دیگری از دنیای مارول پیچیده‌تر می‌نمود. این نوجوان که در اثر یک گزیدگی ساده به ابرقهرمانی یاری‌رسان تبدیل می‌شد، طوری طراحی شده که گرچه پاسخی است در جهت برآورده کردن رویاهای فانتزی نوجوانان، اما از ظرافتی جذاب هم برخوردار است. قهرمان آن داستان‌های حالا قدیمی، کودکی سختی داشته و از عشق کسانی بهره برده که پدر و مادرش نیستند.

همین هم او را برای مخاطب به شخصیتی قابل باورتر از دیگر قهرمان‌های ریز و درشت مارول می‌کند و از او انسانی می‌سازد که می‌توان لمسش کرد و با او همراه شد. در بین ابرقهرمانان دی سی، بتمن جایگاهی مشابه مرد عنکبوتی دارد، با این تفاوت که از اساس دنیای ابرقهرمانی دی سی تیره‌تر و تاریک‌تر است. اما قضیه به این سادگی‌ها نیست و نمی‌توان به این راحتی با این مخلوق تازه همراه شد.

نکته این که «مرد عنکبوتی: فراتر از دنیای عنکبوتی» در ادامه‌ی گسترش دنیای این شخصیت قرار نمی‌گیرد و از اساس با آن فیلم‌هایی که پیتر پارکر در آن‌ها حضور دارد، متفاوت است. حال باید دید که این محصول تازه می‌تواند به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی تبدیل شود یا نه؟

۱۴. چالشگران (Challengers)؛ آیا ترکیب زندیا و لوکا گوادانینو می‌تواند به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدیل شود؟

 

  • کارگردان: لوکا گوادانینو
  • بازیگران: زندیا، مایک فیست و جاش اکانر
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم «چالشگران» برخلاف بسیاری از فیلم‌های این فهرست اثری است درام که به رابطه‌ی عاشقانه‌ی سه نفر می‌پردازد. یک مثلث عشقی در مرکز درام قرار دارد و طبعا بسیاری از کلیشه‌های فیلم‌های این چنین پرداخته می‌شود. زندیا بازیگر مطرح این روزهای هالیوود هم نقش اصلی را بر عهده دارد که فیلم را برای علاقه‌مندان نوجوان به اثری جذاب تبدیل می‌کند. حال باید دید که رویکرد سازندگان چگونه است و آیا قصد دارند که یکی از بهترین فیل‌های ۲۰۲۴ میلادی را تبدیل به اثری مورد پسند مخاطب نوجوان کنند یا که خیر، با اثری عمیق طرف هستیم که به کنکاش در زندگی و روابط آدمی می‌پردازد؟

از سوی دیگر کارگردان اثر یعنی لوکا گوادانینو، نشان داده که هم توانایی زیادی در ترسیم روابط عاشقانه‌ی عجیب و غریب دارد و هم می‌تواند به ترس‌های آدمی در این روابط حال و هوایی قابل درک و ملموس ببخشد. این موضوع ما را امیدوار می‌کند که شاید با فیلم خوبی سر و کار داشته باشیم که نه تنها در آمریکا و گیشه می‌درخشد، بلکه در فصل جوایز سینمایی هم جایی برای خود دست و پا می‌کند و مدام از آن صحبت به میان می‌آید. پس شاید «چالشگران» واقعا یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد. علاوه بر زندیا، جاش اکانر و مایک فیست هم در فیلم حضور دارند.

۱۵. ددپول ۳ (Deadpool 3)؛ آیا داستان بددهن‌ترین شخصیت مارول می‌تواند به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدیل شود؟

 

  • کارگردان: شان لوی
  • بازیگران: رایان رینولدز، لزلی اگامز، مورنا باکارین و هیو جکمن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

«ددپول» یکی از جذاب‌ترین مخلوقات دنیای ابرقهرمانی است. اول این که اصلا مناسب مخاطب نوجوان نیست و برای بزرگسالان ساخته شده است و درجه‌بندی سنی آن هم این را نشان می‌دهد. شخصیت اصلی یا همان ددپول هم از آن شخصیت‌های خیرخواه دنیای ابرقهرمانی نیست که فقط به فکر کمک کردن به دیگران است. دوم هم این که فیلم‌ّای «ددپول» حال و هوایی کاملا متفاوت با دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی دارند و عنصر کمدی و شوخی چنان در آن‌ها پر رنگ است که اصلا قابل مقایسه با فیلم‌های دیگر این چنین نیست.

از سوی دیگر سازندگان این مجموعه فیلم‌ها این بار به سراغ شخصیت محبوب دیگری هم رفته‌اند؛ ولوورین پس از فیلم «لوگان» (Logan) بازگشته تا در کنار «ددپول» قرار بگیرد و با هم یکی ماجراجویی تازه را آغاز کنند. البته از نام فیلم هم پیدا است که داستان حول شخصیت ددپول می‌گردد و او شخصیت اصلی ماجراها است. پس باید حال و هوای فیلم هم شبیه به آثار قبلی باشد تا مجموعه فیلم‌هایی با محوریت ولوورین.

همه‌ی این‌ها در کنار هم نوید یک فیلم خوب را می‌دهند؛ فیلمی که می‌توان با خیال راحت آن را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ دانست. ضمن این که حضور توامان رایان رینولدز در نقش ددپول و هیو جکمن در نقش ولوورین بر جذابیت‌های فیلم اضافه می‌کند.

۱۶. فیوریوسا (Furiosa)؛ آیا جرج میلر توانسته با اثری سراسر اکشن یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ را بسازد؟

 

  • کارگردان: جرج میلر
  • بازیگران: آنا تلیور جوی، کریس همسورث و تام برک
  • محصول: آمریکا و استرالیا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

وقتی «مد مکس: جاده خشم» بر پرده افتاد، کسی توقع نداشت که این فیلم برای همیشه دنیای سینمای اکشن را زیر و زبر کند. جرج میلر توانسته بود کاری کند که همه‌ی دوستداران سینمای اکشن آرزوی آن را دارند؛ یعنی ساختن یک فیلم سراسر اکشن که لحظه‌ای از ریتم خارج نمی‌شود و در عین حال در حین یک تعقیب و گریز نفس‌گیر و فزاینده، به شخصیت‌هایش بال و پر می‌دهد و از آن‌ها موجوداتی جذاب و قابل لمس می‌سازد. این دستاورد باعث شد که بسیاری دست به تقلید بزنند اما هیچ‌گاه کمال حاضر در «مد مکس: جاده خشم» را نداشتند.

از سوی دیگر آن فیلم باشکوه علاوه بر مد مکس، یک شخصیت جذاب دیگر هم داشت؛ زنی به نام فیوریوسا که شارلیز ترون نقشش را بازی می‌کرد و به اندازه‌ی جناب مد مکس مخاطب را کنجکاو خود می‌کرد. ضمن این که این شخصیت خصوصیاتی از خود بروز می‌داد و نشانه‌هایی داشت که خبر از یک گذشته‌ی پر درد می‌داد. حال ظاهرا جناب جرج میلر قرار است سری به همین گذشته بزند و از روزهایی بگوید که فیوریوسا را تبدیل به جنگاوری نترس کرد که در برابر ارباب قد علم می‌کند. او برای رسیدن به این هدف آنا تیلور جوی را فراخوانده تا در کنارش باشد و نقش جوانی‌های این شخصیت را بازی کند. پس طبعا خبری از شارلیز ترون نیست.

با چنین پیش‌زمینه‌ای می‌توان فیلم «فیوریوسا» را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی دانست که هم سکانس‌های اکشن جذابی دارد و هم با گسترش جهان داستانی فرنچایز «مد مکس» نوید فیلم‌های بعدی را می‌دهد.

۱۷. گارفیلد (Garfield)؛ بازگشت گربه‌ی جذاب نارنجی به پرده‌ی سینما

 

  • کارگردان: مارک دیندال
  • بازیگران: نیکلاس هولت، کریس پرت و ساموئل ال جکسون
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

«گارفیلد» برای نسل قدیمی‌تر مخاطبان سینما گربه‌ی خاطره‌سازی است. آثار مختلفی با محوریت شخصیت این گربه‌ی ملوس ساخته شده و با دوبله‌ی خوب دوبلورهای ایرانی در این جا هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما مدتی بود که خبری از این موجود دوست داشتنی بر پرده سینما نبود. حال با پیشرفت تکنولوژی دوباره قرار شده که سر و کله‌ی وی پیدا شود و خودی نشان دهد.

پیشرفت تکنولوژی از این منظر در این جا اهمیت دارد که با فیلمی سر و کار داریم که فقط گربه‌اش انیمیشنی است و بقیه‌ی شخصیت‌ها همان مردان و زنان دنیای واقعی هستند. در واقع منطق فانتزی داستان به این گونه‌ای است که مخاطب وجود یک گربه‌ی سخنگو و بازیگوش را می‌پذیرد. حال باید دید که این فیلم تازه می‌تواند مخاطب تازه را هم جذب کند یا این که فقط همان خاطره بازان قدیمی از تماشایش لذت خواهند برد.

رایان رینولدز بعد از گویندگی در انیمیشن «ماریو» (Mario) انگار از این کار خوشش آمده و حال سر از فیلم «گارفیلد» هم در آورده است. ساموئل ال جکسون هم هست تا با گویندگی در نقش پدر گارفیلد بدرخشد. شخصا تصور می‌کنم شنیدن صدای او در این فیلم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که «گارفیلد» را به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی تبدیل می‌کند.

۱۸. دوستان خیالی (Imaginary Friends)؛ یک کمدی فانتزی با حضور شخصیت‌های خیالی

 

  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • بازیگران: رایان رینولدز، امیلی بلانت و مت دیمون
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

جان کرازینسکی، رایان رینولدز و امیلی بلانت گرد هم آمده‌اند تا یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال را بسازند. در این جا با یکی فیلم کمدی و فانتزی سر و کار داریم که خود جان کرازینسکی نویسنده‌اش است و به ماجراهای دختر جوانی می‌پردازد که با دوستانی خیالی در ارتباط است. اما او یواش یواش یاد می‌گیرد که از این ارتباط به ظاهر جنون‌آمیز و بدون کاربرد، استفاده کند. فیلم قرار است که با نام «IF» اکران شود که در واقع خلاصه شده‌ی همان نام انگلیسی فیلم است و البته معنای تحت‌الفظی «اگر» را هم به ذهن متبادر می‌کند. حال باید دید که سازندگان فیلم از این بازی‌های کلامی چگونه استفاده کرده‌اند و چه معنایی پشت آن نهفته است.

«دوستان خیالی» دیگر فیلم امیلی بلانت است که قرار است در سال ۲۰۲۴ بر پرده بیوفتد. او منتظر سال شلوغی است. البته تا همین جا متوجه شده‌اید که رایان رینولدز هم چنین است و باید سال پر رفت و آمدی داشته باشد. این امید وجود دارد که هر دو کار خود را به درستی انجام داده باشند و این شلوغی‌ها در نتیجه‌ی فیلم‌های آن‌ها تاثیر منفی نگذاشته باشد. در ضمن کسانی برای صداپیشگی استخدام شده‌اند؛ کسانی چون مت دیمون و استیو کارل. هنوز مشخص نیست که قرار است در کدام قسمت فیلم از صدای آن‌ها استفاده شود اما به نظر می‌رسد که صداپیشگان باید در نقش همان دوستان خیالی ظاهر شوند. همه‌ی این‌ها نه تنها «دوستان خیالی» را به اثری کنجکاوی‌برانگیز بلکه به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدیل می‌کند.

۱۹. قلمروی سیاره میمون‌ها (Kingdom Of The Planet Of The Apes)؛ رقابت میمون‌ها و انسان‌ها بر سر قلمرو تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ شده است

 

  • کارگردان: وس بال
  • بازیگران: اوون تیگ، فریا آلن و پیتر مایکون
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

«سیاره میمون‌ها» از دیرباز فیلم محبوبی بوده است. از همان زمان که کسی چون چارلتون هستون در فیلمی چنین حاضر شد تا به امروز که فرنچایزی با همان مضامین ساخته شده و البته دیگر جذاب‌ترین شخصیتش یک انسان نیست. بلکه میمونی است به نام سزار که به خوبی می‌تواند دیگر میمون‌ها را رهبری کند و از هوشی فراحیوانی و حتی فراانسانی برخوردار است. در فیلم‌های قبلی او درگیری‌های با برخی از میمون‌های دیگر بر سر قدرت داشت اما رفته رفته بر همه فائق آمد و توانست شایستگی عنوان رهبری را به دست آورد.

از سوی دیگر درگیری‌های او با آدمیان هم بخشی ثابت از داستان فیلم‌ها بود و به فراخور قصه، سازندگان به نمایش جدال آن‌ها دست می‌زدند. نکته این که رویکرد سازندگان در این فرنچایز جدید هیچ‌گاه مبتنی بر محکوم کردن میمون‌ها و محق بودن انسان‌ها نبوده، بلکه سعی شده که از حضور آن‌ها برای بیان حرف‌های دیگری چون ظلم به اقلیت‌ها یا چنین مضامینی استفاده شود. در کنار همه‌ی این موارد «قلمروی سیاره میمون‌ها» نوید اتفاقات تازه‌تر و فیلم جذاب‌تری می‌دهد؛ چرا که یک چیز در برخورد با این مجموعه فیلم‌ها تا کنون ثابت شده و آن هم افزایش کیفیت فیلم‌ها در هر شماره‌ی تازه است. موردی نادر که کمتر مجموعه‌ای با آن روبه‌رو می‌شود. پس «قلمروی سیاره میمون‌ها» قطعا می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد.

۲۰. بالرین (Ballerina)؛ آیا اولین محصول تازه‌ی جهان «جان ویک» می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ باشد؟

  • کارگردان: لی وایزمن
  • بازیگران: آنا د آرماس، آنجلیکا هیوستن و گابریل بایرن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳

آنا د آرماس این روزها مدام در حال درخشش بر پرده‌ی سینما است. حال انگار با محکم شدن جای پایش، در حال برداشتن قدم‌های بزرگتری است و فقط به عنوان یک هنرپیشه‌ی زیبا شناخته نمی‌شود و کارگردان‌ها با شخصیت‌های پیچیده‌تر در فیلم‌های پیچیده‌تر به سراغش می‌روند. همین سال گذشته بود که او در فیلم «بلوند» (Blonde) نقش سختی چون نقش مریلین مونرو را بازی کرد و باعث شد که بسیاری به توانایی‌هایش پی ببرند.

«بالرین» اولین اسپین آف از مجموعه فیلم‌ها و جهان سینمایی «جان ویک» (John Wick) است و قرار است به داستان زن قاتلی بپردازد که توسط همان دار و دسته‌ای که جان ویک به آن تعلق داشت، تمرین دیده و آزموده شده تا می‌تواند آدم بکشد؛ در واقع او جان ویک تازه‌ای است، حتی با همان پس زمینه‌ی داستانی. جزییات زیادی از داستان فیلم در دسترس نیست اما آن چه که مشخص است تغییر رویه‌ی این مجموعه فیلم‌ها و هماهنگ کردن خود با حال و هوای این روزهای هالیوود است. انگار که باید حتما شخصیت زن قدرتمندی هم به آن حال و هوای آشنای مجموعه «جان ویک» اضافه شود و نمی‌توان فیلم تازه‌ای با قهرمان تازه‌ای ساخت و قهرمانان گذشته را به حال خود رها کرد. ضمن این که عدم درز اطلاعات کافی باعث شده که نتوان از حضور یا عدم حضور کیانو ریوز در قالب جان ویک، حتی به صورت گذری هم مطمئن بود.

اما آن چه که قطعی می‌نماید، اطمینان سازندگان از در اختیار داشتن یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی است.

۲۱. پسران بد ۴ (Bad Boys 4)؛ زوج ویل اسمیت و مارتین لارنس برای خلق یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ به پرده سینما بازمی‌گردند

  • کارگردان: عادل العربی و بلال فلاح
  • بازیگران: ویل اسمیت، مارتین لارنس و ونسا هاجینز
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳

دهه‌ی ۱۹۹۰ بود که ویل اسمیت و مارتین لارنس با جان بخشیدن به دو پلیس جذاب، شوخ و شنگ و البته نترس موفق شدند زوجی معرکه بسازند و یکی از بهترین آثار اکشن دهه‌ی نود میلادی را خلق کنند. حال سال‌ها از آن دوران گذشته، نه ویل اسمیت دیگر آن مرد جوان خوش قد و بالا است و نه مارتین لارنس دیگر می‌تواند پدر جوانی باشد که بین کارهای زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش تناقض‌هایی وجود دارد. اما انگار هالیوودی‌ها به هیچ عنوان قصد ندارند از ایده‌های گذشته دست بردارند و فیلم تازه‌ای با آن دو پلیس حالا دیگر پا به سن گذاشته ساخته‌اند.

در آن فیلم‌ها ویل اسمیت بیشتر بار اکشن فیلم را بر دوش می‌کشید و مارتین لارنس بار کمدی قصه‌ را. با توجه به آمادگی ویل اسمیت به نظر هنوز هم می‌تواند چنین کند. ضمن این که مارتین لارنس هم نشان داده که کمدین خوبی است. پس این بخش داستان نباید مشکلی داشته باشد. از آن سو آن چه که مشکل به نظر می‌رسد تطبیق دادن بالا رفتن سن و سال این دو با اتفاقاتی است که قرار است با آن دست در گریبان شوند؛ ممکن است که این بخش قصه چندان قابل باور از کار درنیاید.

«پسران بد ۳» عنوان دیگری داشت اما قصه‌ی چهارم در ظاهر همان عنوان‌بندی اصلی را دارد. گرچه هنوز هم معلوم نیست که نام فیلم همین بماند و برای فهم این موضوع باید تا شروع کمپین تبلیغاتی فیلم صبر کرد. در هر صورت این امیدواری وجود دارد که «پسران بد ۴» با هر عنوانی که بر تارکش نقش ببندد، یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد.

۲۲. درون بیرون ۲ (Inside Out 2)؛ ترکیب کمپانی پیکسار و جدال دوباره احساسات بشری تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ شده است

  • کارگردان: کلسی مان
  • بازیگران: فیلیس اسمیت، لوییس بلک و دایان لین
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳

بسیاری «درون بیرون ۱» را یکی از بهترین انیمیشن‌های تاریخ سینما می‌دانند. از آن فیلم‌هایی که مضامین عمیق را به شدت ساده می‌کنند و در قالب یک قصه‌ی جذاب می‌ریزند تا هم مخاطب کم سن و سال از آن لذت ببرد و هم والدین او. همان زمان هم این فیلم حسابی در گیشه درخشید و دل‌ها را با خود برد. منتقدان هم تا توانستند به ستایش از آن پرداختند تا مشخص شود که هالیوود به راحتی از ایده‌ی درجه یک آن دست برنخواهد داشت.

ایده در ظاهر بسیار ساده اما نبوغ‌آمیز بود؛ احساسات بشری صورتی فیزیکی به خود گرفته بودند و در ذهن شخصی لانه داشتند تا مخاطب بتواند بهتر تقابل‌های آن‌ها را درک کند. در چنین زمینه‌ای بود که حتی یک مخاطب کودک هم می‌فهمید که با چه چیزی رو به رو است و باید با چه چیزی سر و کله بزند. خلق این تیپ‌های به ظاهر ساده در نهایت اثری خلق کرده بود که می‌شد مدت‌ها درباره‌اش بحث کرد و نوشت. در نهایت هم چنین شد تا «درون بیرون ۱» یکی از آثار برگزیده‌ی آن سال ۲۰۱۵ باشد.

حال همه چیز برگشته، دوباره قرار است گفتگوها و بحث‌های این احساست ناب را به نظاره بنشینیم. کمتر فیلمی در سال آینده وجود دارد که دنباله‌ی کار دیگری باشد و بتوان روی یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ بودنش شرط بست. در هر صورت این امید وجود دارد که نه تنها با فیلمی خوش ساخت، بلکه با یکی از بهترین آثار سال روبه رو شویم.

۲۳. ماموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ بخش دوم (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part Two)؛ تام کروز و رفقا قصد دارند که بالاخره ماجراهای خود را تمام کنند

 

  • کارگردان: کریستوفر مک‌کواری
  • بازیگران: تام کروز، سایمون پگ و ونسا کربی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۸ تیر ۱۴۰۳

یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال ۲۰۲۴ همین فیلم «ماموریت: غیرممکن – روز شمار مرگ بخش دوم» است. نه فقط به خاطر این که یکی دیگر از مجموعه فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» به شمار می‌رود، بلکه به این دلیل که دنباله‌ی فیلم خوش ساختی است که همین امسال اکران شد اما قصه‌اش نیمه تمام ماند. این ایده‌ی سریال‌سازی از فیلم‌های سینمایی شاید چندان خوشایند نباشد اما نمی‌توان در هر صورت چشم بر ادیسه‌ی این ابرجاسوسان همه فن حریف برداشت و سراغی از آن‌ها در سال آینده نگرفت.

در دهه‌ی ۱۹۹۰ که تام کروز خود را به عنوان قهرمان اکشنی همه فن حریف جا انداخت. در آن زمان بسیاری مجموعه فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» را با مجموعه فیلم‌های جیمز باند مقایسه کردند. البته فیلم‌ اول بیشتر به منبع اقتباس اصلی خود که یک مجموعه‌ی تلویزیونی بود، وابسته بود تا به اثری دیگر. اما زمان هر چه جلوتر رفت و فیلم‌های بعدی از راه رسیدند، این آثار به جیمز باندها شبیه‌تر شدند.

کار به جایی رسید که ابرجاسوس فیلم «ماموریت غیرممکن» با بازی تام کروز مانند جیمز باند مدام به سر تا سر دنیا سفر می‌کرد و ماجراهایی می‌آفرید و حتی مراحل مختلف عملیاتش هم در لوکیشن‌های متنوع شکل می‌گرفت؛ گاهی در آسمان و گاهی روی رودخانه، گاهی در یک جاده و گاهی در شلوغی جمعیت. اما زمانی تام کروز و رفقا تصمیم گرفتند پا را فراتر گذارند و امضای خود را به فیلم‌هایشان اضافه کنند. این امضا انجام بدل‌کاری‌های محیرالعقولی بود که تام کروز شخصا انجام می‌داد و اصلا تبدیل به برگ برنده‌ی اصلی فیلم‌ها شد. حال حلقه‌ی رفقا با بازی کسانی چون ربکا فرگوسن، سایمون پگ و دیگران دور هم جمع شده‌اند تا یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی را خلق کنند.

۲۴. من نفرت‌انگیز ۴ (Despicable Me 4)؛ دنباله‌ای دیگر در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی

 

  • کارگردان: پارتیس دلاگ و کریس رنو
  • بازیگران: استیو کارل، کریستین ولیگ و جیسون سگال
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کماکان بخش زیادی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی دنباله‌های فیلم‌های دیگر هستند و این موضوع تا پایان لیست هم ادامه دارد. متاسفانه انگار کفگیر هالیوود به ته دیگ خورده و کاری هم نمی‌توان کرد و آن‌ها هیچ علاقه‌ای ندارند که به مصرف ایده‌های امتحان پس داده پایان دهند. قسمت اول «من نفرت‌انگیز» زمانی بر پرده ظاهر شد که حال و هوای انیمیشن‌ها در حال تغییر بود. زمانی فرا رسیده بود که می‌شد در قالب داستان‌های ساده و شوخ و شنگ و البته اتو کشیده از شرورها هم دفاع کرد و از امکان تغییر آن‌ها گفت. این ایده به ویژه در فیلم‌های مورد علاقه‌ی مخاطب کم سن و سال و انیمیشن‌ها اتفاقا حسابی جواب می‌دهد؛ چرا که باز گو کننده‌ی داستان‌هایی اخلاقی است که برای آن‌ها جنبه‌ای آموزشی هم دارد.

در عین حال پس از اکران نسخه‌ی اول، شخصیت اصلی داستان کمی از جذابیتش را از دست داد و اطرافیانش یا همان «مینیون‌ها» جذاب‌تر از کار درآمدند. همین موضوع باعث شد که اسپین آفی با محوریت آن‌ها ساخته شود و آن‌ها در نبود همان موجود شرور حالا اصلاح شده، صاحب قصه‌ی خود شوند. بعد از آن فیلم حالا هالیوودنشینان تصمیم گرفته‌اند که سری به شخصیت اصلی مجموعه بزنند و یادآوری کنند که مینیون‌ها تحت حاکمیت چه کسی زندگی می‌کنند. حال این که آیا می‌توان این موجود اصلاح شده را دوست داشت یا نه، موضوع دیگری است. باید منتظر ماند و دید که می‌توان شاهد یکی از بهترین فیلم‌های ۰۲۴ میلادی بود یا نه؟

۲۵. موفاسا: شیرشاه (Mufasa: The Lion King)؛ داستان پدر سیمبا، می‌تواند به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدبل شود

 

  • کارگردان: بری جنکینز
  • بازیگران: ست روگن، بیلی ایکنر و جان کانی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۴ تیر ۱۴۰۳

«موفاسا: شیرشاه» یک لایو اکشن دیگر در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی است. در این جا سازندگان به قبل از داستان سیمبا، قهرمان همیشگی این مجموعه سر زده‌اند و به قصه‌ی به قدرت رسیدن پدر او یعنی موفاسا پرداخته‌اند. پس قصه‌ی فیلم به قبل از قصه‌ی مرگ پدر بازمی‌گردد و بازگو کننده‌ی داستانی است که تاکنون تعریف نشده است. اما در هر صورت این نکته را نمی‌توان کتمان کرد که هالیوود در حال ارتزاق از همان ایده‌های امتحان پس داده‌ای است که قبلا با آن‌ها پول کلانی به جیب زده و هنوز در ظاهر کار می‌کند. در هر حال دست اندرکاران هالیوود به خوبی می‌دانند که عوض شدن نسل‌ها به معنای روی کار آمدن مخاطب تازه‌ای است که شناختی از گذشته ندارد.

در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی بود که فیلم انیمیشن «شیرشاه» در دنیا درخشید و حتی به یکی از مهم‌ترین انیمیشن‌های تاریخ تبدیل شد و سازندگان آن انیمیشن موفق شده بودند که داستان قدیمی و کهنسال مبارزه‌ی میان خیر و شر را به قصه‌ای در دل جنگل‌ها و صحراهای آفریقا ببرند و با حیواناتی آشنا، همان قصه‌ی قدیمی را به روز نگه دارند و از زندگی در عصر حاضر بگویند. نتیجه تبدیل به فیلمی شد که هم منتقدان آن را دوست داشتند و هم مخاطب کم سن و سال و هم والدین آن‌ها. سال‌ها گذشت و با پیشرفت تکنولوژی نسخه‌های لایو اکشن آن‌ داستان هم به بازار آمد و باز هم موفق بود. حال چه کسی است که بتواند ادعا کند نمی‌توان با همان ایده‌ها اثری ساخت که می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد؟

۲۶. ونوم ۳ (Venom 3)؛ دنیای مرد عنکبوتی در بین بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ مدام گسترده‌تر می‌شود

 

  • کارگردان: کلی مارسل
  • بازیگران: تام هاردی، جیوتول اجیفور و جونو تمپل
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۲ تیر ۱۴۰۳

انگار مارول تصمیم گرفته تا می‌تواند در سال ۲۰۲۴ روی جهان سینمای مرد عنکبوتی کار کند و این بار سراغ یکی دیگر از شرورهای این داستان‌ها رفته است. «ونوم ۳» دوباره تام هاردی را در قالب یکی از ابرشرورهایی می‌نشاند که البته در قیاس با شرورهای آشنای سینمای ابرقهرمانی آن چنان هم بدذات نیست. او بیش از آن که بدذات باشد، یک قربانی است و همین هم از او موجود قابل احترام و ملموسی ساخته که نمی‌تواند چندان مرد عنکبوتی را به دردسر بیاندازد؛ گرچه قدرت و توانش را دارد و این موضوع بیشتر به همان خوش نیتی وی بازمی‌گردد تا چیز دیگری.

تام هاردی با قرار گرفتن در قالب شخصیت ونوم نشان داد که بیش از هر چیزی برای قرار گرفتن در قالب همین شرورهای جهان ابرقهرمانی مناسب است تا در قالب قهرمان‌های این فیلم‌ها. او تا پیش از این در فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌‌خیزد» (Dark Knight Rises) به کارگردانی کریستوفر نولان هم در قالب شروری قابل لمس حضور یافته بود. اما تفاوتی در این جا وجود دارد؛ جنبه‌های طنز «ونوم» بیش از «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» است و این از او بازی متفاوتی را طلب می‌کند. از آن سو این انتظار وجود دارد که این فلیم پر باشد از سکانس‌های اکشن خوش ساخت. پس می‌توان منتظر نشست و دید که آیا تام هاردی و رفقا موفق شده‌اند که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی را روانه‌ی پرده‌ی سینماها کنند یا نه؟

۲۷. گردباد (Twisters)؛ داستان جدال انسان و طبیعت تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ شده است

  • کارگردان: لی آیزاک چونگ
  • بازیگران: دیزی ادگار جونز، گلن پاول و آنتونی راموس
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۹ تیر ۱۴۰۳

سینمای فاجعه زمانی نه چندان دور – یکی دو دهه قبل – مورد استقبال گسترده‌ی مردم قرار می‌گرفت. آتشفشان‌ها، سیل‌ها، گردبادها، باد و باران و برف بر سر اهالی منطقه‌ای نازل می‌شد و مردم باید با خشم سرکش طبیعت روبه رو می‌شدند و آن را رام می‌کردند. اما رفته رفته حضور این نوع سینما کمرنگ شد و جای خود را به آثار دیگری داد. دیگر کمتر کسی پیدا می‌شد که برای دیدن فیلمی حول و حوش تلاش عده‌ای انسان برای جان به در بردن از یک بلای طبیعی دست به جیب شوند و پولی خرج کنند و بلیط بخرند. حال به نظر می‌رسد که هالیوودنشینان قصد دارند فیلمی عظیم با محوریت حوادث طبیعی روانه‌ی پرده‌ی سینماها کنند تا شاید یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی در ذیل ژانر فاجعه دسته بندی شود.

ابتدا قرار بود که «گردبادها» بارسازی فیلمی به نام «گردباد» محصول سال ۱۹۹۶ باشد اما ظاهرا تصمیم تهیه کننده‌ها عوض شده و قرار است که دنباله‌ی آن را بسازند. کارگردان فیلم خوب «میناری» (Minari) هم برای انجام این کار استخدام شده که انتخاب عجیبی به نظر می‌رسد. در هر صورت این فیلم هم از ایده‌ی تازه‌ای سود نمی‌برد و دنباله‌ی فیلم دیگری است. ظاهرا باید توقع خود را برای سال آینده پایین آورد و پذیرفت که بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی آثاری بازسازی شده یا دنباله‌ی دیگر فیلم‌ها هستند.

۲۸. کاپیتان آمریکا: نظم نوین جهانی (Captain America: Brave New World)؛ اولین حضور کاپیتان آمریکا بر پرده‌ی سینما، بدون کریس ایوانز

  • کارگردان: ژولیوس اونا
  • بازیگران: آنتونی مک‌کی، هریسون فورد و ست رولینز
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۵ شهریور ۱۴۰۳

مارول هنوز در حال گسترش دادن جهان سینمایی خود است. البته نمی‌توان کتمان کرد که دیگر آن حال و هوای گذشته وجود ندارد و فیلم‌های آن‌ها شور کمتری برمی‌انگیزند و خیلی زود بر پرده می‌افتند و خیلی زود هم فراموش می‌شوند. البته هنوز هم طرفداران پر و پا قرص مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی منتظر هستند که ببینند فاز جدید فیلم‌های مارول به کدام سو می‌رود و کدام شخصیت‌ها حضور دارند و ماجراهایشان چیست؟ اما در هر صورت نمی‌توان کتمان کرد که تکراری شدن ایده‌های مجموعه فیلم‌های مارول و عدم حضور شخصیت‌های جذاب گذشته در کنار افت جنبه‌ی ستارگی بازیگران به ضرر این فیلم‌های تازه تمام شده است.

حال ظاهرا سم ویلسون نقش اصلی مجموعه فیلم‌های «کاپیتان آمریکا» را بر عهده خواهد گرفت و همان طور که در سریال «شاهین و سرباز زمستانی» (The Falcon And The Winter Soldier) دیدیم، او قرار است که این عنوان را یدک بکشد. او در فیلم‌های سابق مارول کمک دست آیرون من و تونی استارک بود اما حالا ظاهرا باید خود را برای ماجراهای بزرگتری آماده کند و در قالب قهرمان اصلی ببیند. در چنین چارچوبی است که حداقل می توان انتظار سکانس‌های اکشن با کیفیتی داشت. ضمن این که نباید فراموش کرد که هر فیلم «کاپیتان آمریکا» در جهان سینمای مارول تاثیر زیادی دارد و اصلا ممکن است مسیر یک فاز سینمایی آن‌ها را مشخص کند. پس قطعا با یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی طرف هستیم.

۲۹. کریون شکارچی (Kraven The Hunter)؛ حضور فیلم دیگری از جهان داستانی مرد عنکبوتی در بین بهترین فیلم‌های

۲۰۲۴

  • کارگردان: جی سی چندور
  • بازیگران: آرون تیلور جانسون، راسل کرو و آریانا د بوسی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۹ شهریور ۱۴۰۳

قرار بود که فیلم و شخصیت «کریون شکارچی» زمان ساخته شدن مجموعه فیلم‌های «مرد عنکبوتی» با حضور اندرو گارفیلد سر از پرده‌ی سینماها در آورد و جهان مرد عنکبوتی را گسترش دهد. این یعنی نزدیک به یک دهه قبل قرار بود از شخصیت اصلی این فیلم به عنوان ضدقهرمان در برابر مرد عنکبوتی استفاده شود اما حال او ناگهان سر از پرده‌ی بزرگ سینما درآورده و خودش به شخصیت اصلی ماجرا تبدیل شده است.

در سال ۲۰۲۴ هیچ مجموعه فیلمی به اندازه «مرد عنکبوتی» دستخوش تغییر، بازسازی، دنباله‌سازی و گسترش نمی‌شود. هالیوودی‌ها قرار است که تا می‌توانند از او تغذیه کنند. چرا که می‌دانند «مرد عنکبوتی» جذاب‌ترین شخصیت مارول است و دنیایش چنان گسترده و خودش چنان دلربا است که می‌توان مدام رویش سرمایه‌گذاری کرد. در هر صورت این فیلم هم اثر دیگری از جهان سینمایی در حال گسترش مارول خواهد بود که شخصیت تازه‌ای را رو می‌کند. در چنین بستری می‌توان از همین الان مطمئن بود که «کریون شکارچی» حداقل چند سکانس اکشن معرکه دارد که می‌توان از آن‌ها لذت برد. پس در بین بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی، حتی فیلمی که دنباله‌سازی هم نیست، به نحوی به آثار دیگر ارتباط دارد. فقط می‌توان امیدوار بود که این فیلم‌ها هویت مستقل خود را پیدا کنند و به فیلم‌هایی تبدیل نشوند که برای دیدن و فهم آن‌ها باید یکی دو جین فیلم و سریال دیگر هم تماشا کرد.

۳۰. بیتل‌جویس ۲ (Beetlejuice 2)؛ قصه‌ی ارواح سرگردان تیم برتون قطعا یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ است

  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: جنا اورتگا، مایکل کیتون، ویونا رایدر، کاترین او هارا، مونیکا بلوچی و ویلم دفو
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۶ شهریور ۱۴۰۳

در سال ۱۹۸۸ تیم برتون یک کمدی/ ترسناک/ فانتزی معرکه به نام «بیتل‌جویس» ساخت که بلافاصله نگاه‌ها را متوجه او کرد. بسیاری متوجه شدند که با فیلم‌ساز بی‌نظیری طرف هستند که دنیا و سینما را جور دیگری می‌بیند و قصد دارد فیلم‌های متفاوتی بسازد. بعد از «بیتل‌جویس» او نشان داد که نمایش آن ذوق و قریحه اتفاقی نبوده و نگاه ویژه و اوریجینالش به سینما هم تصنعی نیست، بلکه از جهان‌بینی یکه‌ای خبر می‌دهد که جهان خواب و خیال و رویا را به واقعیت خشک و عصاقورت داده ترجیح می‌دهد. گواه این موضوع فیلم‌هایی چون «ادوارد دست‌قیچی» (Edward Scissorhands) با بازی جانی دپ، «اد وود» (Ed Wood) باز هم با بازی جانی دپ، «عروس مرده» (Corpse Bride) یا دو فیلم «بتنمی» است که ساخته.

در فیلم اول عروس و دامادی پس از مرگ تلاش می‌کنند که به کمک یک روح شرور اهالی خانه‌ای را از آن جا برانند. اما مشکل این جا است که فرزند نوجوان آن خانواده آن‌ها را می‌بیند. آن‌ها هر چه می‌زنند به در بسته می‌خورند و از همین تناقض کمدی مطبوعی در فضای فیلم جاری می‌شود. البته حال و هوای کمدی فیلم دلیل دیگری هم دارد؛ در این جا شخصیت‌های اصلی نه قربانیان مرسوم فیلم‌های خانه‌های جن زده و اهالی خانه، بلکه روح‌های سرگردانی هستند که دنبال سرپناه می‌گردند. در واقع خود این ارواح قربانی هستند نه طرف مقابل.

حال قرار است که در سال ۲۰۲۴ قسمت دومی بر آن فیلم ساخته شود. تیم برتون قبلا نشان داده که می‌تواند در قسمت‌های بعدی یک مجموعه هم همان قریحه‌ی فیلم اول را داشته باشد؛ «بتمن بازمی‌گردد» (Batman Returns) او چنین چیزی را ثابت می‌کند. حال می‌توان امیدوار بود و دید که ماجراهای تازه‌ی ارواح سرگردان او چه چیزی را برای مخاطب به همراه دارد. ضمن این که حضور ستاره‌هایی چون مایکل کیتون، مونیکا بلوچی، ویونا رایدر و البته ویلم دفو باعث می‌شود که از قرار گرفتن این فیلم در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی مطمئن شویم.

۳۱. تبدیل شوندگان یک (Transformers One)

 

  • کارگردان: جاش کولی
  • بازیگران: کریس همسورث، برایان تایری هنری، اسکارلت جوهانسون و لارنس فیشبرن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

حال که «تبدیل شوندگان» در صنعت اسباب‌بازی و البته فیلم‌های بلند داستانی در صنعت سینما برای خود جایی دست و پا کرده‌اند، این نوبت به دنیای انیمیشن‌های است تا از این مخلوقات استفاده کنند و پول خوبی به جیب تهیه کننده‌ها و هالیوودنشینان سرازیر کنند. البته دلیل خاصی پشت این انتخاب فرمت انیمیشن وجود دارد؛ علت انتخاب فرمت انیمیشن برای این اثر تازه به عدم همراهی و نبود شخصیت‌های انسانی در قصه باز می‌گردد. فیلم «تبدیل شوندگان» بر قصه و رابطه‌ی بین آپتیموس پرایم و مگاترون تمرکز دارد و داستانش در جهانی می‌گذرد که تحت کنترل اوتوبات‌ها و دسپتکان‌ها است. پس انتخاب حال و هوایی انیمیشن برای این داستان، انتخاب آگاهانه و درستی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر باز هم با فیلمی سر و کار داریم که در حال تغذیه از ایده‌های امتحان پس داده و دست مالی شده است. «تبدیل شوندگان یک» هر چقدر هم که اثر خوبی باشد، باز هم ایده‌ی اوریجینالی ندارد و این موضوع کمی توی ذوق می‌زند و البته اعتبار هالیوود را بابت این همه کپی برداری زیر سوال می‌برد. این در حالی است که می‌توان به حضور ستاره‌هایی چون کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون و لارنس فیشبرن در قالب صداپیشگان قصه خوش بود و این امید را داشت که واقعا با یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی طرف باشیم.

۳۲. سرزمین‌های مرزی (Borderlands)؛ آیا بازسازی یک بازی ویدیویی می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ شود؟

 

  • کارگردان: ایلای راث
  • بازیگران: جیمی لی کرتیس، جینا گرشون، کیت بلانشت و کوین هارت
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

ما ایلای راث را بیشتر با فیلم‌های ترسناک دیوانه‌وار و پر از خون و خونریزی‌اش می‌شناسیم. با آثاری چون «مهمان‌خانه» (Hostel) یا «جهنم سبز» (The Green Inferno) که پر است از سکانس‌های مثله کردن بدن‌های مختلف و زجرکش کردن دیگران. آن فیلم‌های اسلشر و اسپلتر حالا در حافظه‌ی جمعی علاقه‌مندان به سینمای وحشت به آثاری کالت و پر طرفدار تبدیل شده‌اند و فیلم‌هایی هستند که هر مخاطب دل نازکی از پس تماشایشان برنمی‌آید.

حال ایلای راث وارد دنیای تازه‌‌ای شده و فیلمی ساخته که داستانش در فضا می‌گذرد و البته بازسازی یک بازی ویدیویی است. تجربه نشان داده که ساختن فیلم از روی بازی‌های ویدیویی چندان خوب از کار در نمی‌آیند. این موضوع زمانی نگران کننده می‌شود که بدانیم مجموعه بازی‌های ویدیویی «سرزمین‌های مرزی» آن چنان داستان پر و پیمانی هم ندارند که به عصای دست ایلای راث تبدیل شوند. در هر صورت او باید بتواند از پس ساختن این فیلم برآید و اثری بسازد که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ لقب بگیرد.

از سوی دیگر بازیگران معرکه‌ای در فیلم حضور دارند. ترکیب آن‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر وجود اکشن کافی به خاطر وفاداری به مجموعه بازی‌ها، باید میزان زیادی طنز سیاه هم آن لابه‌لا وجود داشته باشد. بالاخره تماشای فیلمی که کیت بلانشت را در کنار کوین هارت قرار می‌دهد به قدر کافی کنجکاوی‌برانگیز است.

۳۳. جوکر: جنون دو نفر (Joker: Folie a deux)؛ فیلم دیگری با محوریت جوکر قرار است که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ لقب بگیرد

 

  • کارگردان: تاد فیلیپس
  • بازیگران: واکین فینیکس، لیدی گاکا و زاسی بیتس
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۳ مهر ۱۴۰۳

وقتی قسمت اول «جوکر» بر پرده افتاد، بسیاری اشاره کردند که این فیلم بیشتر محصول تلاش‌های واکین فینیکس است تا تاد فیلیپس. تاد فیلیپس در آن نه توانسته بود به لحاظ کارگردانی کار درجه یکی ارائه دهد و نه توانسته بود فضایی قابل لمس بسازد. آن چه که فیلم را تماشایی می‌کرد و باعث می‌شد که مخاطب تا به انتها به تماشای ساخته‌ی تاد فیلیپس بنشیند، همین بازی واکین فینیکس بود. در نهایت هم این بازی برای او جایزه‌ی اسکاری به ارمغان آورد و نامش را در تاریخ جاودان کرد.

حال چند سالی از آن دوران گذشته و به نظر همان اتفاقی در فیلم تازه‌ی «جوکر: جنون دو نفر» قرار است شکل بگیرد که هالیوود عادت به انجامش دارد؛ گسترش جهان داستانی با افزودن یکی دو شخصیت تازه در کنار شخصیت اصلی و بال و پر دادن به نقطه‌ قوت‌هایی که در فیلم اول وجود داشت. تجربه نشان داده که این فیلم‌های دوم و سوم و … شاید در گیشه موفق عمل کنند اما در عالم هنر چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

بازیگری که قرار است در کنار واکین فینیکس بازی کند و همراه جوکر باشد، لیدی گاگایی است که گزینه‌ی مناسبی برای بازی در چنین فیلمی به نظر می‌رسد. فقط نکته‌ای وجود دارد؛ فینیکس بازیگر قدری است و لیدی گاگا به جز یکی دو حضور تقریبا موفق، کار خاصی در عالم سینما انجام نداده است. شاید این حضور باعث شود که فینیکس همه‌ی قاب‌ها را از آن خود کند و جایی برای جلوه‌گری وی باقی نگذارد و در نتیجه فیلم با سر زمین بخورد. در هر صورت از همین الان می‌توان «جوکر: جنون دو نفر» را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی دانست.

۳۴. گلادیاتور ۲ (Gladiator 2)؛ گلادیاتورهای ریدلی اسکات قرار است بر سر تبدیل‌شدن به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تا آخرین نفس مبارزه کنند

 

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: پل مسکال، دنزل واشنگتن، پدرو پاسکال و کانی نیلسن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲ آذر ۱۴۰۳

سال اول قرن حاضر بود که ریدلی اسکات یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی عالم سینما را ساخت. «گلادیاتور» در آن زمان چنان موفق بود که هم در فصل جوایز درخشید و هم سیل مخاطب را به سمت سالن‌های سینما روان کرد. سال‌ها از آن زمان گذشته و ژانر تاریخی دیگر مانند آن دوران مورد استقبال مخاطب نیست. شکست پشت سر هم فیلم‌های این چنین چون «تروی» (Troy) با بازی برد پیت و اریک بانا و ارلاندو بلوم در باکس آفیس این موضوع را ثابت می‌کند. اما نکته‌ای وجود دارد؛ این بار پشت دوربین کارگردانی است که قبلا این ژانر را یم بار با همین «گلادیاتور» احیا کرده است و هیچ بعید نیست که دوباره موفق به انجام این کار شود.

علاوه بر آن بازیگران درجه یکی هم در فیلم حاضر هستند. از دنزل واشنگتن گرفته تا پدرو پاسکال ویترین فیلم را رنگارنگ کرده‌اند و این موضوع عامل دیگری است که به جذابیت فیلم کمک می‌کند. از الان می‌توان انتظار داشت که با فیلمی پر از هیجان طرف هستیم که نبرد گلادیاتورهایش در میدان تبرد و ارتش‌هایش در دشت و صحراها، مانند فیلم اول حسابی چشمگیر از کار درآید و مخاطب را حسابی سر ذوق بیاورد. در چنین قابی است که نه تنها می‌توان «گلادیاتور ۲» را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴، بلکه بهترین فیلم آن سال لقب داد.

۳۵. شرور: قسمت اول (Wicked: Part One)؛ اقتباس از برادوی برای ساختن یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴

 

  • کارگردان: جان ام چو
  • بازیگران: ایتان اسلیتر، سینتیا ارویو و آرایانا گرانده
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۷ آذر ۱۴۰۳

اثر موزیکال سرشناس و افسانه‌ای تئاتر برادوی درباره‌ی یک جادوگر بد ذات و شرور، قرار است که به یک فیلم دو قسمتی تبدیل شود و حسابی هم تا به همین جا پر خرج از کار درآمده و تبلیغات زیادی پیرامونش وجود دارد. قبل از رسیدن به خود فیلم، ذکر یک نکته الزامی است؛ این که هالیوود تصمیم گرفته فیلم‌های سینمایی را مانند سریال‌ها در دو یا چند قسمت روانه‌ی بازار کند، کمی بی سلیقگی است. این که از همان اول به من و شما اعلام می‌کنند که شما قرار نیست با خرید یک بلیط تمام داستان را ببینید، حسابی توی ذوق می‌زند. ظاهرا مخاطب نسل جدید مشکل چندانی با این موضوع ندارد اما تصور تماشای اثری که نیمه تمام می‌ماند و ممکن است که هیچ‌گاه قسمت دومش هم ساخته نشود، کمی ناخوشایند به نظر می‌رسد.

برسیم به خود فیلم «شرور: قسمت اول». داستان، داستان جادوگر شرور شهر «از» (OZ) است، اما از زاویه‌ی دیدی کاملا متفاوت. در این جا قرار است که قصه‌ی خود جادوگر را ببینیم و بشنویم، نه قصه‌ی دورتی و همراهانش را. این جادوگر شخصیت اصلی است و قاب فیلم‌ساز را از آن خود کرده است. از آن سو مشخص است که فیلم از جلوه‌های ویژه‌ی عظیمی هم بهره می‌برد و البته ترانه‌های خوبی هم برایش نوشته شده است. همه‌ی این‌ها ما را مطمئن می‌کند که «شرور: قسمت اول» می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ باشد. فقط ای کاش همه‌ی داستان در یک فیلم جا می‌شد.

۳۶. بچه کاراته‌باز (The Karate Kid)؛ بازسازی یک فیلم رزمی قدیمی می‌تواند گزینه خوبی برای قرار گرفتن در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ باشد

  • کارگردان: هنوز اعلام نشده
  • بازیگران: هنوز قطعی نیست
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۳ آذر ۱۴۰۳

سریال «کبرا کای» که از شبکه نتفلیکس پخش شد کمک کرد که دوباره «بچه کاراته‌باز»، فرنچایز محبوب دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی سر زبان‌ها بیفتود. در آن دوران فیلم‌های ورزشی برای خود برو و بیایی داشتند و مانند امروز نبود که گاهی، جایی فیلمی به شکل اتفاقی ساخته شود و چند صباحی روی پرده باشد و بعد هم فراموش شود. «بچه کاراته‌باز» در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی مخاطب بسیاری داشت و نسلی از علاقه‌مندان سینما با آن بزرگ شدند. سال‌ها گذشت تا این که در قرن حاضر جکی چان و جیدن اسمیت، فرزند ویل اسمیت، نسخه‌ای امروزی از آن را بازی کردند و دوباره این مجموعه تا زمان پخش «کبرا کای» به فراموشی سپرده شد.

درباره‌ی نسخه تازه اطلاعات چندانی در دسترس نیست. کمپانی سونی فقط اعلام کرده که قرار است فیلم اول را بازسازی کند. حتی هنوز معلوم نیست که چه کسانی در فیلم حاضر هستند و کارگردانش کیست و عکس خاصی هم از فیلم در دسترس نیست. اما یکی از اطلاعاتی که درز کرده این است که فیلم تازه ربطی به سریال شبکه نتفلیکس ندارد و سونی فقط در حال بهره بردن از نام و شهرت آن سریال در بین مخاطب امروزی است تا بتواند تماشاگر بیشتری جذب کند. در چنین قابی است که می‌توان امیدوار بود این نسخه‌ی تازه تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی شود و خاطرات خوش آن فیلم اول را دوباره زنده کند.

۳۷. ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم (The Lord Of The Rings: The War Of Rohirrim)؛ اسب‌سواران روهان، در یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ دوباره به پرده سینما بازمی‌گردند

 

  • کارگردان: منجی کامیاما
  • بازیگران: برایان کاکس، میراندا اوتو و شان داولی
  • محصول: آمریکا و ژاپن
  • تاریخ اکران: ۲۳ آذر ۱۴۰۳

هنوز دو دهه از اتمام مجموعه‌ی خارق‌العاده پیتر جکسون یا همان «ارباب حلقه‌ها» نگذشته اما مدام فیلم‌هایی با آن حال و هوا ساخته می‌شوند. از مجموعه فیلم‌های «هابیت» (The Hobbit) گرفته که خود پیتر جکسون کارگردانی‌اش کرد و به کتاب دیگری نوشته‌ی جی آر آر تالکین می‌پرداخت و داستانش به قبل از «ارباب حلقه‌ها» بازمی‌گشت تا سریالی که این روزها در حال ساخته شدن است و البته یکی از فصل‌هایش هم پخش شده. گرچه این سریال تازه نه توانسته علاقه‌مندان به فیلم‌های قدیمی‌تر و هم‌چنین طرفداران سینه چاک تالکین را راضی کند و نه چندان از دید منتقدان تحویل گرفته شده اما ظاهرا فصل دوم آن هم در حال ساخته شدن است. در چنین قابی است که خبر می‌رسد فیلم دیگری هم در راه است. اما این یکی این بار انیمیشن خواهد بود.

در فیلم «ارباب حلقه‌ها: دو برج» (The Lord Of The Rings: Two Towers) که دومین قسمت آن مجموعه به حساب می‌آید، دیدیم که امپراطوری به نام روهان وجود دارد که مردمش استاد اسب‌سواری هستند. نبرد جانانه‌ای هم در آن فیلم بین ارتش شر داستان با این مردم در می‌گرفت که یکی از نقاط اوج سکانس‌های اکشن در تاریخ سینما است و ضرب شست تکنیکی به شمار می‌رود. حال داستان این انیمیشن تازه به ۱۸۳ سال قبل از اتفاقات آن فیلم بازمی‌گردد و قصه‌ی یکی از پادشاهان روهان را روایت می کند که شهرتی افسانه‌ای دارد. برایان کاکس هم صداپیشگی این شخصیت را بر عهده دارد تا علاقه‌مندان به جهان «ارباب حلقه‌ها» در بین بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۴ میلادی اثری کنجکاوی‌برانگیز برای دیدن داشته باشند.

۳۸. سونیک خارپشت ۳ (Sonic The Hedgehog 3)؛ تبدیل بازی‌های ویدیویی به فیلم سینمایی در هالیوود ادامه دارد

  • کارگردان: جف فاولر
  • بازیگران: بن شاورتز، ادریس البا و جیمز مارسدن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۳۰ آذر ۱۴۰۳

«سونیک خارپشت» یکی از فیلم‌هایی است که از جهان بازی‌های ویدیویی به سینما راه پیدا کرده است. تا کنون دو فیلم با محوریت این شخصیت محبوب قدیمی ساخته شده و فیلم سوم هم در راه است. در اثر تازه بن شوارتز به جای خود سونیک حضور پیدا کرده، کالین اشاناسی به جای تیلز و ادریس البا نقش ناکلز را بر عهده خواهد داشت. جیم کری که در دو فیلم قبلی نقش بدمن ماجراها یعنی دکتر روبوتنیک را بر عهده داشت احتمالا در فیلم جدید حاضر نخواهد بود؛ چرا که به تازگی اعلام کرده که قصد بازنشستگی دارد و نمی‌خواهد در فیلم دیگری بازی کند. پس بخشی از جذابیت فیلم همین جا از بین می‌رود.

بعد از تیتراژ فیلم دوم مجموعه «سونیک» دیدیم که احتمال حضور یک بدمن تازه در این جا وجود دارد. پس می‌توان منتظر ماجراهای تازه بود. البته تاکنون که فیلم‌های این مجموعه مورد پسند منتقدان واقع نشده و آن‌ها دو فیلم قبلی را هم دوست نداشته‌اند. اکثر آثاری که از دنیای بازی‌های ویدیویی سر از سینما درآورده‌اند، چنین هستند. حال باید دید که «سونیک خارپشت ۳» می‌تواند به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدیل شود.

۳۹. صاعقه‌ها (Thunderbolts)؛ خواهر ناتاشا رومانف جایگزینش می‌شود

  • کارگردان: جیک شریر
  • بازیگران: هریسون فورد، فلورنس پیو و دیوید هاربورت
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۳۰ آذر ۱۴۰۳

در فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) دیدیم که آن عضو تیم «انتقام‌جویان» خواهری دارد که دست کمی از او ندارد. این خواهر هم می‌تواند آدم بکشد و از پس ماموریت‌های خطرناک برآید. حال که قصه‌ی بیوه سیاه تمام شده نوبت خواهر او است که قصه‌ی خودش را داشته باشد و البته بخشی از افراد فاز جدید مجموعه‌ی مارول هم همراه او هستند. اطلاعات چندانی از این فیلم در دسترس نیست. اما از عکس‌ها و اخبار در گوشی می‌توان فهمید که این فیلم در جهان سینمایی مارول جایگاه ویژه‌ای دارد. چرا که هم سرباز زمستانی در این جا حاضر است و هم دیگرانی که به او کمک می‌کنند.

باید دید که فلورنس پیو می‌تواند مانند اسکارلت جوهانسون قابل باور باشد یا نه؟ آیا می‌تواند در نبود وی جور یک فیلم ابرقهرمانی دنیای مارول را به دوش بکشد یا نه؟ در هر صورت این فیلم نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود، بلکه یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز سال آینده هم به شمار می‌رود.

۴۰. فیلم بدون نام از سری «بیگانه» (Alien)؛ مخلوق ترسناک ریدلی اسکات به پرده سینما بازمی‌گردد

 

  • کارگردان: فده آلوارز
  • بازیگران: ایزابلا مرچد، کایلی اسپینی و آرچی رنو
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

از فده آلوارز، کارگردان فیلم جدید «بیگانه» که هنوز عنوان اصلی‌اش مشخص نیست، فیلم «نفس نکش» (Don’t Breathe) را به خاطر داریم. او در آن جا نشان داده بود که خوب بلد است از فضاهای تنگ و بسته به قصد ترساندن تماشاگر استفاده کند. از آن جایی که از قصه‌ی این فیلم تازه اطلاعات چندانی در دسترس نیست و کمپانی هم فقط چند خط درباره‌ی ان منتشر کرده، پس نمی‌توان با خیال راحت درباره‌ی اتفاقاتی که در قصه شکل می‌گیرد نظر داد و فهمید که آیا فده آلوارز به قصد خاصی پشت دوربین قرار گرفته است یا نه؟

کمپانی در توضیح خلاصه داستان فیلم اعلام کرده: عده‌ای از جوانان خود را در دنیایی دور از دسترس می بینند و ناگهان با بدترین کابوس ممکن روبه‌رو می‌شوند. تمام اطلاعات ما از داستان «بیگانه» تازه همین است. اما می‌توان از همین خلاصه هم چیزهایی فهمید. در گذشته که ریدلی اسکات بزرگ ساز مجموعه فیلم‌های «بیگانه» را کوک کرد، مشخص شد که نمی‌توان از مخلوق او به راحتی چشم پوشید و هالیوود تا می‌تواند از آن استفاده می‌کند. در فیلم اسکات فضای داخل یک سفینه بسته بود و همین بر ترس جاری در قاب اضافه می‌کرد. بعدها جیمز کامرون جهان فیلم را گسترش داد و حال و هوایی اکشن هم به آن اضافه کرد.

با خواندن خلاصه داستان فیلم و البته آگاهی از توانایی فده آلوارز در کارگردانی در فضاهای بسته و تنگ، می‌توان حدس زد که قرار است فیلمی با حال و هوای اثر ریدلی اسکات ببینیم، نه فیلم جیمز کامرون. حال این که فده آلوارز تا چه حد می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی را به یکی از بهترین ترسناک‌های تاریخ سینما نزدیک کند، باید منتظر نشست و دید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار