آموزش ها

چگونه لنز دوربین خود را تمیز کنید؟

تمیز کردن لنز دوربین نیاز به توجه و دقت ویژه‌ای دارد. برای تمیز کردن لنز دوربین باید مراقب باشید خراشی روی سطح آن نیفتد و آسیب دیگری به لنز وارد نشود. تمیز کردن لنز دوربین مثل تمیز کردن شیشه عینک به راحتی با گوشه پیراهن امکان‌پذیر نیست و در صورت عدم استفاده از وسیله مناسب خراش روی لنز تا همیشه بر کیفیت عکس‌هایی که با دوربین خود می‌گیرید تأثیرگذار خواهد بود.

لنزهای خاک‌گرفته

اگر از دوربین خود در محیط پرگرد و غباری استفاده کرده باشید لازم است با استفاده از یک فرچه نرم لنز آن را تمیز کنید. کشیدن فرچه بر روی لنز خاک‌گرفته باز هم ممکن است موجب خراشیدگی آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌بایست ذرات خاک را به آرامی از مرکز لنز به کناره‌ها با فرچه کنار بزنید. سپس دوربین را به شکلی که لنز آن به طرف زمین باشد نگه دارید و با کمک فرچه خاک جمع شده در گوشه‌ها را به سمت پایین بریزید. برای این‌کار از یک فرچه (قلم‌مو یا مسواک) نرم استفاده کنید.

استفاده از Bulb Blower

 

اگر ترجیح می‌دهید از چیزی استفاده کنید که در تماس با لنز قرار نگیرد می‌توانید از پمپ‌های هواده یا بلوئرها استفاده کنید. این وسیله با دمیدن مقدار کمی هوای بدون رطوبتِ مخرب لنز دوربین را تمیز می‌کند. اگر با استفاده از بخار دهان خود اقدام به تمیز کردن لنز کنید ممکن است کمی از بزاق دهان شما به لنز بچسبد. توصیه می‌کنیم از اسپری‎‌های هوای فشرده نیز استفاده نکنید چراکه این اسپری‌ها معمولاً حاوی دی‌فلورواتان بوده که فرم مایع گاز خروجی می‌باشد. به علاوه این اسپری‌ها گاهاً با شدت زیادی هوا را بیرون می‌دهند که می‌تواند ذرات خاک را درون محفظه لنز، به خصوص اگر لنز چندان گران‌قیمتی نباشد، به دام بیندازد. بلوئرها با چند دم ملایم می‌توانند ذرات خاک نشسته بر لنز دوربین شما را پاک کنند.

پارچه میکروفایبر

پس از زدودن خاک، بهترین راه برای تمیز کردن لنز دوربین استفاده از پارچه میکروفایبراست، این پارچه نرم با قیمتی مناسب قابل تهیه است. این پارچه‌ها در تمیز کردن لنز دوربین و حتی شیشه عینک تخصص دارند و به تنهایی یا به همراه مایع تمیزکننده لنز برای زدودن لک و آلودگی روی لنز قابل استفاده هستند. از این پارچه می‌شود برای تمیز کردن دیگر قسمت‌های دوربین نیز استفاده کرد. پارچه میکروفایبر را در حرکات دورانی از مرکز لنز به طرف حاشیه لنز حرکت دهید تا خاک نشسته بر روی آن پاک شود.

مایع تمیزکننده

 

اگر نتیجه کار با استفاده از فرچه نرم یا پارچه میکروفایبر مورد رضایت شما نبود، می‌‌توانید از چندقطره مایع تمیزکننده لنز استفاده کنید. برای این کار همیشه چند قطره از مایع را روی پارچه بریزید و از قرار دادن مستقیم مایع بر روی لنز خودداری کنید. خیسی بیش از اندازه می‌تواند به لنز آسیب برساند، در نتیجه کار را با چند قطره شروع کنید و در صورت نیاز به آن اضافه کنید. لکه‌های سطحی معمولاً با چند قطره از مایع تمیزکننده بوسیله پارچه میکروفایبر به راحتی از بین می‌روند.

آب معمولی

برای تمیز کردن لنز دوربین خود همچنین می‌توانید از آب و دستمال کاغذی استفاده کنید. برای اینکار از دستمال کاغذی ساده و نرم استفاده کنید. باید مراقب باشید که دستمال غیرعطری و بدون لوسیون باشد چراکه در غیر این صورت موجب تاری لنز خواهد شد. پارچه‎های لباس یا دستمال توالت معمولاً بیش از اندازه برای تمیز کردن لنز دوربین زبر هستند.

سفت بچسبید!

فارغ از روشی که برای تمیز کردن لنز دوربین خود استفاده می‌کنید، می‌بایست همیشه مراقب نگه داشتن آن یا لنزهای قابل تعویض باشید. اگر دوربین را در یک دست بگیرید و سعی کنید با دست دیگر خود لنز آن را تمیز کنید، ممکن است دوربین از دست‌تان بیفتد. بهتر است در حالی که دوربین را در دست گرفته‌اید یک میز زیر دست‌تان باشد (یا حتی خود دوربین یا لنز را بر روی میز قرار دهید) تا حتی اگر دوربین از دست شما افتاد به زمین اصابت نکند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار