آموزش هااینترنت و وب

۱۰ روش ساده و کاربردی به‌منظور افزایش سرعت روتر

یک روتر خوب می‌تواند تفاوت زیادی در سرعت اتصال شما به اینترنت ایجاد کند، اما درصورتی‌که منابع مالی کافی برای خرید مدل‌های جدید و کارآمد را ندارید، قطعا روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ روش افزایش سرعت روتر آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

۱. زمان‌بندی برای راه‌اندازی خودکار روتر

بسیاری از روترهای جدید نیازمند راه‌اندازی مجدد نیستند، اما درصورتی‌که اتصال اینترنت شما قطع شود، راه‌اندازی مجدد روتر می‌تواند مشکل را حل کند. درصورتی‌که همواره مشکل قطع شدن اینترنت به‌وسیله راه‌اندازی مجدد روتر حل می‌شود، می‌توانید از گزینه‌های مربوطه برای تنظیم راه‌اندازی مجدد روتر، آن هم حداقل یک بار در طول روز استفاده کنید؛ شما می‌توانید تنظیم مجدد خودکار را زمانی قرار دهید که در خواب هستید؛ بنابراین هیچ‌وقت قطع شدن اینترنت از جانب روتر را تجربه نخواهید کرد.

۲. افزایش سرعت روتر با یک آنتن جدید

یکی از روش‌های ساده و سریع‌تر برای افزایش سرعت روتر را می‌توان خرید یک آنتن جدید دانست. توجه داشته باشید که آنتن‌های موجود در روترها، واقعا ناامیدکننده هستند. تهیه یک آنتن تقویت‌شده پس از خرید روتر را می‌توان به‌عنوان یک راه‌حل عالی و ساده برای بهبود کیفیت سیگنال و افزایش سرعت روتر معرفی کرد.

تقویت‌کننده‌های برد و فاصله کمی گران‌تر هستند، ولی باید بدانید که آنها به‌عنوان یک آنتن تقویت‌شده و ریپیتر وایرلس عمل می‌کنند. این تجهیزات شاید عملکرد دستگاه اصلی در خانه‌هایی با مناطق مرده یا مکان‌هایی که سیگنال ضعیف می‌شود را تا حد زیادی بهبود بخشند، ولی بسته به شرایط ممکن است نتیجه نهایی برای شما متفاوت باشد.

۳. غیرفعال کردن پروتکل‌های قدیمی بی‌سیم

چگونه تنظیمات روتر را برای افزایش سرعت، بهینه‌سازی خواهید کرد؟ یکی از نخستین مواردی که باید موردتوجه قرار دهید، غیرفعال کردن پروتکل‌های قدیمی بی‌سیم است.

روترهای جدید، قابلیت‌هایی در پروتکل 802.11ac ارائه می‌دهند که از خدمات ISP هم فراتر رفته‌اند. با این‌که امکان دارد از روتر سریع استفاده کنید، اما دستگاه‌های زیادی احتمالا از پروتکل‌های قدیمی‌تر همانند 802.11g استفاده می‌کنند که به محض اتصال، شبکه با کاهش سرعت مواجه خواهد شد. در حالت کلی باید دستگاه‌های مبتنی بر پروتکل‌های b یا g را نادیده بگیرید.

۴. تغییر پهنای باند

بهترین تنظیمات روتر برای افزایش سرعت در شبکه محلی چیست؟ به‌عنوان مثال، چگونه می‌توانید جریان ویدیویی را میان دستگاه‌های خود، سریع‌تر کنید؟ بهترین تنظیمات روتر برای افزایش سرعت محلی را می‌توان تغییر در پهنای باند دانست. اکثر دستگاه‌های قدیمی با پروتکل‌های قدیمی دچار این مشکل هستند.

۵. آپدیت کردن مداوم روتر

یکی از روش‌هایی که برای افزایش سرعت روتر موردتوجه قرار نمی‌گیرد را می‌توان آپدیت نرم‌افزاری دانست که تأثیر قابل قبولی هم دارد. قطعا این به‌روزرسانی‌ها، اصلاحات معمول امنیتی هستند، اما به‌طور ناگهانی باعث افزایش سرعت روتر نخواهند شد. درصورتی‌که آپدیت را در مدت‌زمان طولانی انجام نداده‌اید، قطعا پس از انجام به‌روزرسانی، افزایش سرعت را احساس خواهید کرد.

۶. مکان قرارگیری روتر را بررسی کنید

دستیابی به سرعت بالای روتر فقط نیازمند تهیه یک روتر قدرتمند و جدید نیست، بلکه به مکانی بستگی دارد که آن را در محیط خانه نصب می‌کنید. از آن جایی که روتر با تمام دستگاه‌های ۲٫۴ یا ۵ گیگاهرتز در منطقه در حال رقابت است، یک جابه‌جایی ظریف می‌تواند تفاوت بسیار زیادی را ایجاد کند. همچنین امکان دارد مصالح ساختمانی موجب ایجاد تداخل در سیگنال شود؛ دیوارهای بتنی برای عبور امواج بی‌سیم، اندکی مشکل‌آفرین هستند.

۷. بهینه‌سازی تنظیمات کانال روتر

آیا تغییر کانال روتر را در نظر گرفته‌اید؟ ابزارهای زیادی وجود دارند که امواج هوایی محلی شما را برای کانال‌هایی که کمترین مداخله را دارند، اسکن خواهند کرد، سپس پیشنهادانی را درباره کانال‌ها ارائه می‌کنند. شما باید کانال را از داخل تنظیمات روتر تغییر دهید.

۸. واردکردن روتر به یک باند متفاوت

یک خانه معمولی مملو از دستگاه‌های بی‌سیم است؛ خوشبختانه شما به‌وسیله یک روتر با باند دو یا سه‌گانه، می‌توانید آن‌ها را برای دستیابی به بالاترین میزان سرعت از هم جدا کنید. به زبان ساده‌تر، شما یک خط دیگر برای ترافیک شبکه باز خواهید کرد. با این‌که یک خط هم شما را به هدف خواهد رساند، اما دو یا سه خط می‌تواند برای همه افراد، بهتر باشد.

درصورتی‌که دارای یک روتر با باند دوگانه هستید، به‌جای این‌که تمام دستگاه‌هایتان از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده کنند، می‌توانید برخی از آن‌ها را به باند ۵ گیگاهرتز اضافه کنید.

۹. تغییر نام و رمز عبور شبکه

با این‌که افراد زیادی دارای اطلاعات کافی در زمینه فناوری اطلاعات هستند، اما هنوز هم از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض روترها استفاده می‌کنند. حتی هکرهایی که دانش متوسط هم دارند، می‌توانند شبکه‌های نسبتا ایمن با رمز عبور غیرپیش‌فرض را هک کنند. استفاده از رمز عبور قوی برای وای‌فای بسیار مهم بوده و باید موردتوجه قرار داشته باشد.

۱۰. نصب فریمور جدید

تنظیمات بسیاری از روترها به‌گونه‌ای است که با اشتباه کاربر، چیزی به هم نمی‌ریزد. اگرچه چنین چیزی برای اغلب کاربران عالی است، اما برخی مواقع کاربران ترجیح می‌دهند با اعمال تنظیمات دلخواه، تغییراتی در روتر خود ایجاد کنند؛ مگر این‌که یک محصول گران‌قیمت داشته باشید.

چندین فریمور متن‌باز برای برخی روترهای محبوب وجود دارد. آن‌ها می‌توانند به شما در افزایش سرعت روترهای Netgear، پیدا کردن بهترین تنظیمات برای روترهای TP-Link و افزایش سرعت روترهایی با برندهای متفاوت، کمک کنند. OpenWRT و DD-WRT به همراه Tomato را می‌توان به‌عنوان محبوب‌ترین فریمورهای شخص ثالث معرفی کرد.

امیدواریم این مقاله به شما در افزایش سرعت روتر کمک کند و بتوانید بهترین پیکربندی را برای دستیابی به اینترنت با سرعت بالا، انجام دهید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار