فیلم وسریال

مورد انتظارترین فیلم های ۲۰۲۱

از «ماتریکس» با بازی کیانو ریوز تا فیلم موزیکال جدید استیون اسپیلبرگ و چند انیمیشن هیجان‌انگیز از دیزنی و پیکسار. در این مقاله می‌خواهیم بهترین فیلم های ۲۰۲۱ را معرفی کنیم که باکس آفیس را تسخیر خواهند کرد.

سال ۲۰۲۱ میلادی صرفا سالی شامل فیلم‌های متفاوتِ هیجان‌انگیز برای افراد مختلف نیست. بلکه سالی به حساب می‌آید که شاید فراتر از آن‌چه بسیاری از مخاطبان انتظار دارند، روی آینده‌ی فعالیت استودیوها در صنعت/هنر سینما تاثیر داشته باشد. سال ۲۰۲۱ با یک تقویم سینمایی بیش از اندازه شلوغ، باید بدهی‌های زیادی را صاف کند و پول‌های زیادی را به جیب‌های متعددی بازگرداند. زیرا این سال که خود به خود قرار بود شامل فیلم‌های پرتعدادی باشد، حالا پذیرای آثار زیادی شد که تاریخ اکران خود را برای تضمین فروش بیشتر عقب انداختند. این وسط سالن‌های سینما هم که هر روز به نابودی نزدیک‌تر می‌شوند، دیگر برای زنده ماندن فقط امیدوار به موفقیت بهترین فیلم های ۲۰۲۱ هستند.

زومجی مدتی قبل در مقاله‌ی «کووید 19/کرونا حداقل تا ۵ سال سینما را تحت تاثیر خود فرار خواهد داد» روی این نکته تاکید کرد که ماه‌ها و سال‌های آتی نقش زیادی در شکل‌گیری آینده‌ی سینما و تلویزیون دارند. پس باید خوشحال بود که سینماها در سال ۲۰۲۱ میلادی با دست خالی مشغول جنگ برای بقا نخواهند شد. تک‌تک مورد انتظارترین فیلم های 2021 در این‌جا به شکل معمول فهرست نمی‌شوند و جایگاه‌های اصلی تنها به فیلم‌هایی می‌رسند که هرکدام به دلایلی متفاوت شانس تبدیل شدن به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ در ژانر خود را دارند یا حداقل می‌توانند به فروش قابل توجهی برسند.

شاید اقتباس سینمایی «مورتال کمبت» جواب بدهد و به طرز عجیبی تبدیل به یک فیلم سینمایی لایق توجهِ ساخته‌شده از روی بازی‌های ویدیویی شود. شاید فیلم لایواکشن «تام و جری» به سطحی بالاتر از یک کمدی نوستالژیک و یک‌بارمصرف برسد. حتی شاید فیلم The Many Saints of Newark صرفا برای جلب توجه از نام سریال The Sopranos به‌عنوان یکی از بهترین درام‌های تلویزیونی استفاده نکند و واقعا لقب یک پیش‌درآمد پراهمیت را به‌دست بیاورد.

فیلم Spiral کریس راک شانس زنده کردن خاطرات بهترین روزهای سری فیلم اره را دارد. نمی‌توان گفت که قطعا نبرد کینگ کونگ با گودزیلا در تبدیل شدن یک فیلم هیولایی خوب، ناموفق خواهد بود. فیلم Venom: Let There Be Carnage تام هاردی شاید با تیم هیجان‌انگیز بازیگران خود را از کیفیت پایین قسمت اول «ونوم» جدا کند. فیلم Top Gun: Maverick تام کروز روی کاغذ شانس خاطره‌بازی جذاب با یک بلاک‌باستر کلاسیک هالیوود را دارد. اصلا فیلم Jungle Cruise راک و امیلی بلانت نیز می‌تواند شدیدا سرگرم‌کننده باشد و از انتظارات فراتر برود. راستی فیلم Old ام. نایت شیامالان با اینکه طبیعتا هنوز آن‌چنان برای اکثر بینندگان مورد انتظار نشده، ممکن است چند ماه بعد هیجان‌انگیز به نظر برسد.

به فیلم‌های نام‌برده در دو پاراگراف پیشین می‌توان انیمیشن Minions: The Rise of Gru، هتل ترانسیلوانیا 4 و انیمیشن The Boss Baby: Family Business را هم اضافه کرد؛ محصولاتی غالبا کودک‌پسندانه که همگی دنباله هستند و شاید استقبالی فراتر از پیش‌بینی‌های فعلی دریافت کنند. فیلم Army of the Dead، فیلم The Tomorrow War، انیمیشن Sing 2، دنباله‌ی «هالووین» جدید در قالب فیلم Halloween Kills، فیلم The Green Knight، فیلم The King’s Man یعنی پیش‌درآمد تاخیرخورده‌ی کینگزمن، فیلم King Richard جان برنتال و ویل اسمیت و فیلم Space Jam: A New Legacy با حضور لبران جیمز را هم می‌توانید به تمامی آثار نام‌برده در سه پاراگراف اخیر این مقاله اضافه کنید. البته که در پایان ممکن است هرکدام از این آثار برای عده‌ی قابل توجهی از بینندگان تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ بشود.

این مقاله به رتبه‌بندی آثاری می‌پردازد که احتمالا از برخی جهات تبدیل به بهترین فیلم های ۲۰۲۱ می‌شوند. فراموش نکنید که شوربختانه باتوجه‌به شیوع کرونا، برخی از بهترین فیلم های 2021 همچنان می‌توانند تا سال ۲۰۲۲ تأخیر بخورند. به‌صورت کلی در وضعیت فعلی سینماهای جهان، شوربختانه هیچ تاریخ اکرانی را نباید قطعی به شمار آورد. راستی در عین آن که آثار جدید کارگردان‌های محترمی همچون ریچارد لینک‌لیتر، مارتین اسکورسیزی و پل توماس اندرسون می‌توانند با عرضه در سال جاری میلادی تبدیل به برخی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ شوند، نمی‌شد آن‌ها را در مقاله قرار داد. زیرا نه‌تنها تاریخ اکران دقیقی ندارند، بلکه در این اوضاع بیشتر باید انتظار داشت که به اکران در سال ۲۰۲۲ میلادی رضایت دهند.


۲۱- محافظ همسر هیتمن

فیلم The Hitman’s Wife’s Bodyguard

نویسنده: براندون مورفی و فیلیپ مورفی | کارگردان: پاتریک هیوز

بازیگران: رایان رینولدز، ساموئل ال جکسون، سلما هایک، مورگان فریمن، فرانک گریلو، تام هاپر و آنتونیو باندراس

تاریخ اکران: ۲۰ اوت (جمعه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی)

با اینکه در دوران امروز کمتر شاهد جذاب شدن مستقیم فیلم‌ها به خاطر تیم بازیگری آن‌ها هستیم، فیلم The Hitman’s Bodyguard انقدر شیمی خوبی را بین رایان رینولدز و ساموئل ال جکسون برقرار کرد که بخواهیم چند ساعت بیشتر هر دو آن‌ها را ببینیم. تازه تیم بازیگری The Hitman’s Wife’s Bodyguard که حکم دنباله‌ی آن فیلم را دارد، به مراتب شلوغ‌تر و هیجان‌انگیزتر از فیلم اول به نظر می‌رسد. باید این را هم در نظر گرفت که قطعا سازندگان حالا باتوجه‌به موفقیت فیلم نخست، قدرت مانور مالی بیشتری از استودیو دریافت کردند.

ساخته شدن یک فیلم اکشن بزرگ‌سالانه که همزمان یک فیلم کمدی بزرگ‌سالانه‌ی جذاب و پرستاره هم باشد، اتفاقی نیست که در هالیوود سال ۲۰۲۱ میلادی به‌سادگی شاهد وقوع آن باشیم. پس قطعا فیلم The Hitman’s Wife’s Bodyguard مخاطب‌های خاص خود را دارد و می‌توان امیدوار بود که از پس راضی کردن آن‌ها بربیاید. ممکن است یک اثر سینمایی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین فیلم های سال، فقط و فقط باید برای عده‌ای مشخص از بینندگان یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال باشد.


۲۰- کروئلا

فیلم Cruella

نویسندگان: آلن براش مک‌کنا و کلی مارسل | کارگردان: کریگ گیلسپی

بازیگران: اما استون، اما تامپسون، پل والتر هاوزر و جوئل فرای

تاریخ اکران: ۲۸ مِی/مه (جمعه، ۷ خرداد ۱۴۰۰ خورشیدی)

درصدی از بینندگان باور دارند که بهترین فیلم‌های لایواکشن ساخته‌شده از روی انیمیشن‌های دیزنی آن‌هایی هستند که از دل یک قصه‌ی آشنا، ماجرایی نسبتا متفاوت را بیرون می‌کشند. فیلم‌هایی مثل مالفیسنت که باعث می‌شوند کم‌وبیش به منبع الهام آن‌ها فکر نکنیم و بتوانیم قدم به قصه‌های جدیدی بگذاریم. کروئلا هم می‌خواهد دقیقا چنین کاری را با انیمیشن صد و یک سگ خالدار انجام بدهد. فیلمی که در آن اما استون نقش اصلی را بازی می‌کند و به زنی می‌پردازد که تغییرات شخصیتی جدی و گسترده‌ای را تجربه خواهد کرد. در حقیقت این‌جا ما با قصه‌ای مواجه می‌شویم که چرایی تبدیل شدن او به یک آنتاگونیست نسبتا ترسناک را به تصویر می‌کشد. ولی اصلی‌ترین دلیل هیجان‌زدگی بسیاری از انسان‌ها برای فیلم نه گروه بازیگری نسبتا شلوغ و جذاب آن که نویسندگان و کارگردان فیلم کروئلا هستند؛ افرادی که مخصوصا با نخستین تیزر تریلر فیلم Cruella موفق به افزایش هایپ مخاطب برای محصول خود شدند.

فیلم I Tonya را دیده‌اید؟ می‌دانید که چه‌قدر کارگردان آن فیلم توانست شخصیتی پیچیده و مثبت‌ومنفی را عالی به تصویر بکشد و از بازیگرهای خود اجراهای اغراق‌شده و همزمان بسیار جذاب بگیرد؟ حالا باید بدانید که کارگردان «من تونیا هستم»، فیلم Cruella را کارگردانی می‌کند. همچنین اگر فیلم The Favourite را دیده باشید، احتمالا از کاربلدی نویسنده‌ی آن در خلق کمدی‌های سیاه آگاه هستید. در نتیجه وقتی می‌شنوید که همین فرد آخرین نسخه از فیلم‌نامه‌ی Cruella را بازنویسی کرد، شاید بیش‌ازپیش دل به موفقیت آن ببندید.


۱۹- شانگ-چی و افسانه ۱۰ حلقه

فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

نویسنده: دیوید کالاهام | کارگردان: دستین دنیل کرتون

بازیگران: سیمو لیو، تونی لیانگ و آکوافینا

تاریخ اکران: ۹ ژوئیه (جمعه، ۱۸ تیر ۱۴۰۰ خورشیدی)

مارول می‌تواند با شانگ چی و افسانه‌ی ۱۰ حلقه که بخش قابل توجهی از آن عملا یک فیلم رزمی شرقی است، انرژی تازه‌ای به MCU تزریق کند. اصلا همین حقیقت که افراد زیادی از تیم سازنده‌ی فیلم را هنرمندان شرقی تشکیل می‌دهند، امید برای رویارویی با فیلمی دارای چشم‌اندازهای متفاوت با آثار دیگر دنیای سینمایی مارول را افزایش می‌دهد. این قصه باید به حداکثر فاصله‌ی ممکن از آثار ابرقهرمانی دیگر مارول تا به امروز برسد و تماشاگر را به یاد سایه‌ای از بهترین خاطراتی بیاندازد که فیلم‌های بروس لی افسانه‌ای از خود به جا گذاشتند. هرچند که مطابق تئوری‌های موجود، «شانگ-چی و افسانه ۱۰ حلقه» می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی قصه‌ای باشد که سال‌ها قبل در سه‌گانه‌ی آیرون من به آن اشاره شد و بدون اینکه مخاطبان بفهمند، خبر از وجود خطر بزرگی داد که جهان مارول را از دل سایه‌ها تهدید می‌کند.

یکی از کلیشه‌هایی که می‌تواند فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings را زمین بزند و شانس آن برای رسیدن به جایگاه یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ را کاهش دهد، ریشه در بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ MCU دارد. زیرا ۱۰ حلقه‌ی قدرت اگر در انگشت‌های هر شخصی قرار بگیرند، به او نیرو فوق‌العاده می‌دهند. البته که این قدرت قابل مقایسه با قدرت کسب‌شده با داشتن ۶ سنگ بی‌نهایت نیست. اما طرح داستانی جمع‌آوری چند قطعه‌ی خاص برای رسیدن قدرتی ویژه به یک نفر، انقدر بخش‌های زیادی از سه فاز نخست دنیای سینمایی مارول را تشکیل می‌دهد که شانگ چی باید با نهایت خلاقیت و احتیاط به آن نزدیک شود؛ تا در همان زمان پخش اولین تریلر رسمی، لقب یک فیلم تکراری را از سوی برخی از تماشاگرها دریافت نکند.


۱۸- رایا و آخرین اژدها

فیلم Raya and the Last Dragon

نویسندگان: ادل لیم و کی نگوئین | کارگردان‌ها: دان هال، کارلوس لوپز استرادا با همکاری پاول بریگز و دین ویلنز

بازیگران: کلی مری ترن و آوکافینا

تاریخ اکران: ۵ مارچ (جمعه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ خورشیدی)

اژدهایان پیش از آن که از بین بروند، سرزمینی به اسم Kumandra را تقدیم پنج قبیله کردند تا انسان‌ها در آن ساکن شوند. اما ساکنینی که همیشه فکر می‌کردند این محل تا ابد برای آن‌ها پرشده از آرامش و زندگی خواهد بود، ناگهان می‌فهمند که کوماندرا در سایه‌ی تهدید یک نیروی پلید قرار گرفته است. در این بین جنگ‌جویی تنها به اسم رایا تبدیل به اولین و آخرین امید مردم می‌شود. زیرا دختر مبارزی که از آن نام بردیم، باور دارد هنوز یک اژدها زنده است و می‌تواند سرزمین را نجات بدهد. پس جست‌وجو برای یافتن وی را آغاز می‌کند. ولی آن‌چه که در ادامه‌ی راه بر سر او نازل خواهد شد، بخش اصلی قصه‌ی انیمیشن Raya and the Last Dragon را می‌سازد.

«رایا و آخرین اژدها» یک انیمیشن اورجینال از استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی است که تصاویر هنری زیبا و تریلرهای جذاب پخش‌شده از آن توجه برخی از بینندگان را به خود جلب کرده‌اند. ماجرا هم وقتی دوست‌داشتنی‌تر می‌شود که بدانید این داستان فانتزی پتانسیل‌دار قرار است روایتی موزیکال داشته باشد و مخاطب را به یاد برخی از بهترین محصولات کلاسیک استودیو بیاندازد.

دیزنی برای ساخت انیمیشن Raya and the Last Dragon به استعدادهایی نسبتا کم‌تجربه بال و پر داده است تا بزرگ‌ترین محصول انیمیشنی طولانی خود تا امروز را بیافرینند. البته اعضای اصلی تیم‌های نویسندگی و کارگردانی اثر مورد بحث، کارنامه‌های لایق توجهی دارند. در نتیجه می‌توان خوش‌بین بود و به این اندیشید که چه‌قدر خوب می‌شود اگر انیمیشن Raya and the Last Dragon توانایی شوکه کردن بینندگان متعددی را داشته باشد و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ شناخته شود.


۱۷- قسمت سوم فیلم‌های مرد عنکبوتی سونی-مارول

کارگردان: جان واتس

بازیگران: تام هالند، زندیا، تونی ریوولوری و جی. کی. سیمونز

تاریخ اکران: ۱۷ دسامبر (جمعه، ۲۶ آذر ۱۴۰۰ خورشیدی)

فیلم Spider-Man: Far From Home بهتر از فیلم Spider-Man: Homecoming بود، سونی و مارول/دیزنی اکنون نسبت به زمان ساخت آن دو فیلم رابطه‌ی حرفه‌ای بهتری با یکدیگر پیدا کرده‌اند و قصه‌های مرد عنکبوتی‌محور MCU دارند به پایان می‌رسند. این ۳ دلیل باعث می‌شوند که بتوان به سومین مرد عنکبوتی جان واتس امیدوار بود.

این فیلم می‌تواند پرشده از ایستراگ‌های جالب و لایق بررسی برای طرفداران پروپا قرص باشد و همزمان مثل یک فیلم کمدی، به خوبی افراد علاقه‌مند به فیلم‌های ابرقهرمانی را بخنداند. البته که حالا باتوجه‌به پیشرفت توانایی‌های اسپایدرمن، شانس مواجهه با یک فیلم اکشن هیجان‌انگیزتر و پر زد و خورد را هم داریم که احتمالا افراد زیادی را به سینماها می‌کشاند.

مرد عنکبوتی: تنها در خانه؟

باتوجه‌به پایان‌بندی بسیار خوب فیلم Spider-Man: Far From Home، حالا اسپایدرمن در فشار شدیدی است و باید خود را از مهلکه نجات دهد. همچنین باتوجه‌به تلاش جدی کوین فایگی برای رفع مشکلات حاضر بین سونی و دیزنی برای ساخت این فیلم، احتمالا می‌توان مطمئن بود که چند کاراکتر شناخته‌شده‌ی دنیای سینمایی مارول هم در آن حضور دارند و قرار است با ماجرایی بزرگ روبه‌رو شویم که روی آینده‌ی فاز چهار MCU تاثیر می‌گذارد. پس اگر امیدوار به پیشرفت جدی فیلم‌نامه‌نویسی اثر نسبت به دو فیلم مرد عنکبوتی اخیر باشیم، می‌توانیم آینده‌ای را متصور شویم که در آن از قسمت سوم فیلم‌های مرد عنکبوتی سونی-مارول به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های 2021 یاد می‌کنیم. آیا این فیلم همان‌گونه که شایعات و تئوری‌ها می‌گویند، نقش مولتی‌ورس در فیلم‌ها و سریال‌های مارول را به‌شدت افزایش می‌دهد؟


۱۶- لیگ عدالت، نسخه‌ی زک اسنایدر

Zack Snyder’s Justice League

نویسنده: کریس تریو | کارگردان: زک اسنایدر

بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ و ری فیشر

تاریخ اکران: ۱۸ مارچ (پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ خورشیدی)

«من شنیده‌ام که آکوردی مرموز و ناشناخته وجود داشت که دیوید آن را نواخت و پروردگار خرسند شد. اما تو واقعا به موسیقی اهمیتی نمی‌دهی. مگر نه؟ آن آهنگ این‌گونه آغاز می‌شود و سپس به گام‌های چهارم و پنجم می‌رسد؛ سقوط کوچک و صعود بزرگ. این‌گونه پادشاه سردرگم، هله‌لویا را نواخت». زک اسنایدر که دو فیلم عالی واچمن و طلوع مردگان (Dawn of the Dead) را در کارنامه دارد، بی‌دلیل موسیقی درخشان لئونارد کوهن را برای اولین تیزر Zack Snyder’s Justice League انتخاب نکرد. در حقیقت همه‌ی آن‌چه که باید راجع به فیلم بزرگ‌سالانه و حدودا ۴ ساعتی «لیگ عدالت، نسخه‌ی زک اسنایدر» بدانیم، در همین آهنگ پیدا می‌شود.

اول از همه با خود آهنگ لئونارد کوهن سر و کار داریم که انقدر افراد زیادی آن را به اشکال گوناگون خواندند که بسیاری از مخاطبان اصلا نمی‌دانند که کوهن خالق اصلی آن بوده است. مثل فیلم Justice League که در حقیقت تازه قرار است نسخه‌ی واقعی آن عرضه شود. ولی چون نسخه‌ی پخش‌شده در سینماها معروف شد، حالا باید به‌عنوان فیلم Zack Snyder’s Justice League (لیگ عدالت زک اسنایدر) تحویل بینندگان داده شود تا ماهیت خود را نشان بدهد.

اگر طرفداران پروپاقرص لیگ عدالت دی سی، فیلم Zack Snyder’s Justice League را به مراتب بیشتر از نسخه‌ی اکران‌شده در سال ۲۰۱۷ دوست داشته باشند، اتفاقات پیش‌آمده هرگز فراموش نخواهند شد

اما سخن اصلی در خود متن آهنگ قرار دارد که به تلاش برای خلق یک اثر هنری خوب می‌پردازد. ولی حدس بزنید چه شد! اصلا مهم نیست که هنرمند بتواند اثر بی‌نقص را خلق کند یا صرفا انقدر «هله‌لویا» را فریاد بزند که همه‌چیز شبیه یک موسیقی عالی به نظر برسد. مثل لیگ عدالت زک اسنایدر که حتی اگر قرار باشد به شکلی تقریبا غیرممکن بدتر از نسخه‌ی اکران‌شده از آب دربیاید، باز هم برای خیلی‌ها مورد انتظار است. زیرا درخواست‌های بی‌پایان مخاطبان باعث شد که AT&T (شرکت صاحب استودیوهای برادران وارنر) بیشتر از ۷۰ میلیون دلار از بودجه‌ی تبلیغاتی شبکه HBO Max پول بردارد و به زک اسنایدر بدهد تا فیلم ۴ساعته‌ی خود را پخش کند.

«من تمام تلاش خود را کردم و نتیجه محصول خاصی نبود. نمی‌توانستم چیزی را احساس کنم، پس حداقل برای لمس آن جنگیدم. حقیقت را گفتم و نیامده‌ام که شما را فریب بدهم. پس با اینکه همه‌چیز در گذشته به شکل غلط رقم خورد، من در مقابل خدای موسیقی می‌ایستم و درحالی‌که هیچ کلمه‌ی دیگری برای گفتن ندارم، هله‌لویا را فریاد می‌زنم». همچون فیلم Zack Snyder’s Justice League که می‌خواهد چشم‌انداز واقعی یک فیلم‌ساز را نشان مخاطبان دهد و در تریلر اصلی ثابت کرد از جهات زیادی با نسخه‌ی اکران‌شده توسط جاس ویدون تفاوت دارد.

نتیجه هرچه که باشد، فریاد زده شدن هله‌لویا پس از ۴ سال درخواست طرفداران، برای افراد علاقه‌مند به فیلم‌های زک اسنایدر بسیار شنیدنی به نظر می‌آید. همچنین تأخیر خوردن طولانی‌مدت تاریخ اکران فیلم The Batman نیز به‌نوعی فیلم Zack Snyder’s Justice League را مورد انتظارتر از قبل کرد. زیرا حالا فقط یک بتمن در سال ۲۰۲۱ میلادی حضور دارد.


۱۵- آخرین دوئل

فیلم The Last Duel

نویسنده: من دیمون، بن افلک و نیکول هلفسنر | کارگردان: ریدلی اسکات

بازیگران: مت دیمون، بن افلک، آدام درایور و جودی کومر

تاریخ اکران: ۱۵ اکتبر (جمعه، ۲۳ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی)

فیلم اقتباسی «آخرین دوئل» که از روی کتاب The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France (آخرین دوئل: یک داستان واقعی از قضاوت دادگاه براساس مبارزه در فرانسه‌ی دوران قرون وسطی) ساخته می‌شود، تقریبا فقط به خاطر اسامی کارگردان، نویسندگان و بازیگران خود مورد انتظار است. اسکات این فیلم را یک درام تاریخی و تعلیق‌زا می‌داند که در قرن ۱۴ میلادی پیش می‌رود. قصه‌ی اصلی فیلم‌نامه هم راجع به دو دوست است که بعد از شکل‌گیری یک پرونده‌ی قطور برای فردی خاص، باید در دادگاه، مقابل هم تا سر حد مرگ بجنگند.

مت دیمون و آدام درایور بازیگرهای اصلی فیلم هستند و بن افلک و جودی کومر (بازیگر سریال Killing Eve) وظیفه‌ی اجرای نقش‌های فرعی کلیدی را برعهده دارند. باتوجه‌به محدودیت‌های حاضر در مسیر سفر به کشورهای متفاوت اروپایی به خاطر کرونا، «آخرین دوئل» چندین و چند ماه تأخیر خورد. هرچند که فیلم در اصل قرار بود در سال ۲۰۱۵ میلادی و توسط تیم، کارگردان و حتی استودیویی کاملا متفاوت ساخته شود. اما در سال ۲۰۱۹ میلادی دیزنی حق ساخت اثر را کسب و گروه فعلی را برای اجرای پروژه استخدام کرد. فیلم آخرین دوئل اکنون در مراحل نهایی تولید قرار دارد و قطعا ماه‌ها قبل از تاریخ اکران اعلام‌شده، پروسه‌ی آفرینش آن به پایان می‌رسد. اکنون باید صبر کرد و دید که آیا فیلم The Last Duel می‌تواند فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شود تا طرفداران از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ و اثری معرکه و جدید از کارگردان فیلم گلادیاتور نام ببرند؟


۱۴- زمانی برای مردن نیست

فیلم No Time to Die

نویسندگان: نیل پورویس، رابرت وید، کاری جوجی فوکوناگا و فیبی والر-بریج | کارگردان: کری فوکوناگا

بازیگران: دنیل کریگ، رامی ملک، لئا سیدو، نائومی هریس، جفری رایت، رالف فاینز و آنا د آرماس

تاریخ اکران: ۸ اکتبر (جمعه، ۱۶ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی)

کری جوجی فوکوناگا و فیبی والر-بریج؛ دو نام که احتمالا تا لحظه‌ی اکران No Time to Die ما را به آخرین فیلم جیمز باند دنیل کریگ امیدوار نگه خواهند داشت

پس از سال‌ها تلاش دنیل کریگ برای فاصله گرفتن از سری سینمایی جیمز باند دیگر شکی نداریم که فیلم No Time to Die آخرین فرصت تماشای او در قامت این کاراکتر را تقدیم طرفداران می‌کند. این فیلم که می‌خواهد قصه‌ی تمام «جیمز باند»های کریگ از زمان اکران Casino Royale را به اتمام برساند، روی کاغذ شانسی برای پشت سر گذاشتن Skyfall سم مندس ندارد ولی قطعا می‌تواند بهتر از Spectre ظاهر شود. کریگ ادعا می‌کند که فیلم No Time to Die تبدیل به پایانی ایده‌آل برای باند او می‌شود. هرچند که او بارها گفت فیلم مورد بحث برخلاف جیمز باند قبلی طلسم نشده است و در عین حال می‌بینیم که No Time to Die رسما به رکوردشکنی تاریخی در تعداد تاخیرهای تاریخ اکران نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

در بین شخصیت‌ها و بازیگرهای فیلم همزمان می‌توان چهره‌هایی قدیمی و جدید را یافت که ظاهرا همگی در آستانه‌ی نابودی قرار می‌گیرند. از یک طرف مامور سی‌آی‌ای با بازی آنا دِ آرماس نقش قابل توجهی در قصه خواهد داشت و از طرف دیگر یک دشمن قدیمی باند از درون محل اسارت خود، نقشه‌ای پلید را علیه او رهبری خواهد کرد. نقش دشمن اصلی این قسمت را هم پسر درخشیده در سریال Mr. Robot یعنی رامی ملکِ برنده‌ی اسکار ایفا می‌کند. از آن سون خواننده‌ی آهنگ اصلی این فیلم نیز بیلی آیلیش پایرت بیرد اوکانل است و وظیفه‌ی ساخت آلبوم موسیقی متن اثر روی شانه‌های هانس زیمر قرار دارد.

فیلم No Time to Die با بودجه‌ای بالاتر از ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شده است و ظاهرا به خاطر تاخیرات چندباره، بودجه‌ی تبلیغات آن درنهایت به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار می‌رسد. با این وضعیت مالی وحشتناک، فیلم فقط دو راه برای ضرر ندادن دارد؛ خریداری شدن توسط یک شبکه آنلاین با قیمتی بالاتر از ۴۵۰ میلیون دلار یا رسیدن به فروش جهانی بیشتر از ۸۰۰ میلیون دلار در سالن‌های سینما.

مطابق اخبار سینما و تلویزیون، استودیوهای هالیوودی در ساخت و پخش جیمز باند به قدری با این فیلم تحت فشار مالی قرار گرفته‌اند که دیگر بعضا حتی پول تبلیغ کردن فیلم‌های دیگر خود را هم ندارند و صرفا به این دلیل آن‌ها را تأخیر می‌زنند! در این لحظه هم احتمال ضرر دادن فیلم، بیشتر از سودآوری آن به نظر می‌رسد. زیرا No Time to Die به خاطر اشتباهات استراتژیک سازندگان در تبلیغات، حتی با فروش ۷۰۰ میلیون دلاری در سینماها ضرر می‌دهد.


۱۳- لوکا

فیلم Luca

نویسنده: جسی اندروز و مایک جونز | کارگردان: انریکو کاساروسا

بازیگران: جان راتزنبرگر

تاریخ اکران: ۱۸ جون/ژوئن (جمعه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ خورشیدی)

هر زمان که پیکسار انیمیشن جدیدی می‌سازد، هیجان‌زده نشدن و به ذوق نیامدن برای بسیاری از بینندگان سخت به نظر می‌رسد. مخصوصا وقتی شرکت نام‌برده نه یک دنباله که یک انیمیشن اورجینال را خلق کند. اما فارغ از آن که چه‌قدر پیکسار دوست‌داشتنی است، چه‌قدر لوگو انیمیشن Luca زیبا به نظر می‌رسد و چه‌قدر اولین تصویر منتشرشده از آن چشم را به خود خیره می‌کند، دلایل واقعی زیادی برای امیدوار بودن به لوکا وجود دارند.

فیلم Luca می‌خواهد یکی از بهترین انیمیشن‌های پیکسار با محوریت پرداختن به رسیدن از کودکی به نوجوانی و جوانی باشد

«لوکا» یک انمیشن ماجراجویانه و خانوادگی است که در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا از ایتالیا جریان می‌یابد. داستان آن نیز به حلقه‌های دوستی گره می‌خورد؛ گره‌هایی ارزشمند که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. تازه پس از اینکه دو دوست با یکدیگر دل به دریا می‌زنند، رفاقت مهمی بین یک انسان و یک هیولای دریایی شبیه‌شده به انسان‌ها شکل می‌گیرد. راستی انیمیشن Luca نخستین فیلم بلند کارگردان خود خواهد بود؛ انریکو کاساروسا را می‌گویم که در تیم ساخت انیمیشن عصر یخبندان، انیمیشن Up، انیمیشن Coco و شاهکاری به اسم انیمیشن موش سرآشپز (Ratatouille) نقش‌هایی کلیدی داشته است. ولی او تنها استعدادی نیست که در تیم ساخت انیمشین Luca می‌درخشد. اگر فیلم Me and Earl and the Dying Girl را دیده باشید، به شکل واضحی نمی‌توانید لوکا را از دست بدهید! زیرا این انیمیشن جدید پیکسار، جسی اندروز یعنی نویسنده‌ی آن کمدی-درام تکان‌دهنده و بسیار محترم را به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس خود می‌شناسد.

مایک جونز که وظیفه‌ی نگارش فیلم‌نامه‌ی انیمیشن تحسین‌شده‌ی Soul را برعهده داشت، به اندروز در طراحی داستان لوکا کمک کرد. خلاصه که خود را مهیای آتش‌بازی دوباره‌ی پیکسار کنید. زیرا از هر زاویه‌ای که به لوکا بنگریم، فعلا نمی‌توانیم انتظاری غیر از مواجهه با یک انیمیشن درخشان و احتمالا یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ را داشته باشیم.


۱۲- شکارچیان روح: افترلایف

فیلم Ghostbusters: Afterlife

نویسندگان: جیسون رایتمن و گیل کنان | کارگردان: جیسون رایتمن

بازیگران: مکینا گریس، فین ولفهارد، کری کون، پل راد، بیل مری، دن اکروید، ارنی هادسون، سیگورنی ویور و آنی پاتس

تاریخ اکران: ۱۱ نوامبر (پنج‌شنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰ خورشیدی)

آیا استودیوها توانایی شنیدن صدای مخاطبان و دست کشیدن از اشتباهات خود را دارند؟ نه همیشه. اما گاهی با تصمیماتی از سوی آن‌ها مواجه می‌شویم که اثبات می‌کنند ثروتمندترین افراد هم بعضا چاره‌ای جز درنظرگرفتن جدی‌تر مشتری/مخاطب خود ندارند. پس از آن که تلاش استودیو برای ارائه‌ی یک ریبوت تحمیل‌شده و ایراددار از Ghostbusters شکست خورد، ظاهرا حالا می‌توان به دیدن یک نسخه‌ی جدید مناسب از این اثر خاص امیدوار بود. فیلم Ghostbusters: Afterlife حداقل فعلا شبیه محصولی به نظر می‌رسد که همزمان به گذشته و امروز توجه داشته است و الگوهایی مناسب برای راضی نگه داشتن مخاطب پروپاقرص را دنبال می‌کند. پس بعد از اکران روی کاغذ ممکن است بتواند از نظر مخاطبانی متعلق به گروه‌های سنی متفاوت، یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ باشد.

حداقل تریلر فیلم نشان می‌دهد اگر به داستان‌های تخیلی عجیب و شوخ‌طبعانه، اکشن بامزه و منحصر‌به‌فرد و قصه‌گویی ماجراجویانه علاقه دارید، نباید شانس خود برای لذت بردن از فیلم Ghostbusters: Afterlife را دست کم بگیرید؛ حتی اگر تا امروز یک فیلم از این مجموعه را هم ندیده‌اید. راستی فیلم تیم بازیگری مناسبی دارد که از دور می‌توان حدس زد که روابطی قابل لمس و جذاب را بین یکدیگر برقرار خواهند کرد. اما آیا Ghostbusters: Afterlife واقعا احترام مجموعه‌ی خود را با انجام کارهای جدید حفظ می‌کند یا صرفا با برداشتن چند قدم در مسیر درست، اندکی سرگرمی می‌آفریند و سپس برای همیشه فراموش می‌شود؟ «گوست‌باسترز» باید همزمان یک فیلم اکشن سرگرم‌کننده، یک فیلم ترسناک جالب و یک فیلم کمدی قابل قبول باشد؛ ترکیبی جادویی که در دهه‌ی ۸۰ میلادی خوش درخشید و حالا پیاده‌سازی درست آن برای فیلم‌سازهای امروز، سخت به نظر می‌رسد.


۱۱- یک مکان ساکت: بخش ۲

فیلم A Quiet Place Part II

نویسنده و کارگردان: جان کرازینسکی

بازیگران: امیلی بلانت، کیلین مورفی، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، جایمن هانسو و جان کرازینسکی

تاریخ اکران: ۱۷ سپتامبر (جمعه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ خورشیدی)

فیلم A Quiet Place Part II ممکن است با فرار از خلاقیت فراوان، از قسمت اول عقب بماند. ولی حداقل فعلا همه‌ی نشانه‌ها خبر از تبدیل شدن آن به یک فیلم ترسناک عالی می‌دهند

یک حقیقت را نمی‌توان انکار کرد؛ اگر فیلم A Quiet Place شدیدا در باکس‌آفیس به موفقیت مالی گسترده نمی‌رسید، هرگز دنباله‌ی آن ساخته نمی‌شد. به همین خاطر خود به خود برخی از افراد فکر می‌کنند که A Quiet Place Part II قرار است یک دنباله‌ی استودیویی معمول هالیوود باشد که صرفا برای چاپ اسکناس‌های بیشتر آفریده می‌شود. ولی حضور همان تیم خلاق قبلی در پس این دنباله و صحبت‌های مثبت مطرح‌شده راجع به آن ما را امیدوار نگه می‌دارد. مخصوصا به این خاطر که تریلرهای فیلم هم جذاب به نظر می‌رسند و چند منتقد، مدت‌ها قبل فیلم را دیدند و تحسین کردند. یک فیلم ترسناک باید به فکر ارائه‌ی ایده‌های تازه و متنوع برای به وحشت انداختن بیننده باشد و اگر A Quiet Place جدید فقط روی همان طرح داستانی فرار در اوج سکوت از هیولاهای ناشناخته دست بگذارد، به سرعت دچار تکرارهای آزاردهنده می‌شود. هرچند باتوجه‌به توانایی فیلم اول در طراحی کاراکترها در زمان حداقلی، می‌توان به شخصیت‌های جدید فیلم «یک مکان ساکت: بخش ۲» نیز امیدوار بود؛ حتی اگر تعلیق‌سازی و وحشت‌آفرینی اثر مورد بحث، قدرت و تازگی قسمت نخست را نداشته باشد.

نباید از یاد برد که جهان‌سازی مجموعه فیلم A Quiet Place باعث می‌شود که هر محیط، باتوجه‌به اجزای خود بتواند تنوع قصه‌گویی را افزایش دهد. زیرا در هر مکان ساکت، اجسام متفاوتی توانایی تولید اصوات مختلف به اشکال گوناگون را دارند. در نتیجه هر لوکیشن خاص می‌تواند تهدیدی خاص را به وجود بیاورد. پس حتی اگر فیلم A Quiet Place Part 2 فقط در طراحی صحنه به درخشندگی قسمت اول باشد، احتمالا بسیاری از بینندگان طی دقایق آن مقابل یک فیلم سینمایی میخکوب‌کننده می‌نشینند و آن را یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۲۱ به شمار می‌آورند.


۱۰- سریع و خشمگین ۹

فیلم F9

نویسنده: دنیل کیسی | کارگردان: جاستین لین

بازیگران: وین دیزل، ترسی گیبسون، میشل رودریگز، لوداکریس، جوردانا بروستر، جان سینا، لوکاس بلک و شارلیز ترون

تاریخ اکران: ۲۸ مِی/مه (جمعه، ۷ خرداد ۱۴۰۰ خورشیدی)

هنگامی که یک مجموعه‌ی بزرگ و همچنان قرارگرفته در مسیر کسب موفقیت‌های مالی بیشتر به قسمت‌های پایانی خود می‌رسد، برای خیلی‌ها مورد انتظار است. به همین دلیل «سریع و خشن» که در فیلم‌های شماره‌ی ۱۰ (فیلم دهم مجموعه دارای قسمت ۱ و قسمت ۲ خواهد بود!) برای همیشه پایان می‌یابد و سپس فقط روی اسپین-آف‌های خود مانند «هابز و شاو» تکیه می‌کند، می‌تواند با قسمت ۹ باکس‌آفیس را آتش بزند. به همین خاطر وقتی کرونا از راه رسید، یونیورسال لحظه‌ای درنگ نکرد و تاریخ اکران فیلم را ماه‌ها عقب انداخت. زیرا به هر قیمتی نمی‌خواست حتی یک دلار از درآمد احتمالی فیلم F9 را از دست بدهد.

خواه یا ناخواه باید از اثر مورد بحث بین آثار اکشن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ یاد کنیم؛ یک فیلم سینمایی بسیار پرخرج و طولانی که قطعا به عادت همیشگی مجموعه در آن با سکانس‌هایی بی‌نهایت شلوغ و CGIمحور روبه‌رو می‌شویم که با تمپو بالای خود برخی را سرگرم می‌کنند. تازه گفته می‌شود که بخشی از F9 در فضا جریان دارد.

ولی بازگشت هان به این مجموعه در فیلم F9 باعث شده است که طرفداران از «سریع و خشن ۹» انتظاراتی بیشتر از «یک اکشن سرگرم‌کننده کاملا بدون مغز» داشته باشند. شخصیت‌های مجموعه فیلم Fast & Furious در طول نزدیک به ۲۰ سال انقدر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند که اکنون واقعا در نگاه مخاطب، دارای هویت هستند. پس اگر سازندگان پیرو مسیری مبتنی بر ارائه‌ی داستان احساسی باشند، احتمالا شانس خوبی برای افزایش جذابیت اثر خواهند داشت؛ به این دلیل که استودیوها در فیلم‌های پایانی مجموعه‌های معروف اجازه‌ی کشتن شخصیت‌های بیشتر، روایت داستان‌های پیچیده‌تر و در کل راندن در جاده‌هایی بدون بازگشت را تقدیم نویسنده و کارگردان می‌کنند.


۹- اترنالز

فیلم Eternals

نویسندگان: متیو کی. فیرپو و رایان فیرپو | کارگردان: کلوئه ژائو

بازیگران: ریچارد مدن، جما چان، کمیل نانجیانی، لورن ریدلاف، سلما هایک، لیا مک‌هیو، دان لی، آنجلینا جولی و کیت هرینگتون

تاریخ اکران: ۵ نوامبر (پنج‌شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۹ خورشیدی)

برخلاف اکثر فیلم‌های سینمایی ابرقهرمانی مورد انتظار، هیچ‌کس هنوز به شکل دقیق نمی‌داند که اترنالز در کدام زیرژانرها طبقه‌بندی می‌شود. این‌جا با کارگردانی موفق در فیلم‌سازی مستقل روبه‌رو هستیم که در همکاری با گروهی واقعا شلوغ از بازیگران شناخته‌شده می‌خواهد مرزهای MCU را گسترش دهد و کار با بودجه‌های گسترده را یاد بگیرد. همچنین نباید از یاد برد که فیلم اترنالز فضایی جدی‌تر نسبت به برخی از آثار سینمایی مارول دارد و فانتزی‌های پرجزئیاتی را کند و کاو خواهد کرد. پس می‌شود امیدوار بود که جان تازه‌ای به MCU ببخشد و تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ شود.

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به موقعیت فعلی دنیای سینمایی مارول فکر کنیم، متوجه می‌شویم که فیلم اترنالز نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده‌ی این جهان ابرقهرمانی خواهد داشت. زیرا هرچه‌قدر که فیلم بلک ویدو کم‌وبیش به‌عنوان آخرین فیلم MCU با حضور ناتاشا رومانوف می‌تواند موفقیت تضمین‌شده و قابل قبولی را برای دیزنی به ارمغان بیاورد، فیلم Eternals باید با انجام کارهایی متفاوت با گذشته به موفقیت برسد. مارول پس از به اوج رسیدن در پایان سه فاز آغازین MCU، حالا در فاز چهارم سراغ برنامه‌هایی تازه را می‌گیرد. در حقیقت می‌توان گفت کوین فایگی در فاز ۴ بیشتر روی ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی متمرکز شده است که در ظاهر ابرقهرمانی و در باطن گره‌خورده به یک زیرژانر خاص و محبوب هستند.


۸- مأموریت غیرممکن ۷

فیلم Mission: Impossible 7

نویسنده و کارگردان: کریستوفر مک‌کوری

بازیگران: ربکا فرگوسن، تام کروز و ونسا کربی

تاریخ اکران: ۱۹ نوامبر (جمعه، ۲۸ آبان ۱۴۰۰ خورشیدی)

تیم بازیگری جذاب، کارگردان و نویسنده‌ی اثبات‌شده، بودجه‌ی کافی و علاقه به استفاده‌ی حداقلی از پرده‌ی سبز. مگر یک فیلم اکشن با محوریت تام کروز به چه عناصری غیر از این‌ها احتیاج دارد؟ فیلم Mission: Impossible – Fallout بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های سری مأموریت غیرممکن بود و همین حقیقت که تیم سازنده‌ی آن اثر می‌خواهد مأموریت غیرممکن 7 و مأموریت غیرممکن 8 را به‌عنوان ۲ قسمت پایانی این مجموعه خلق کند، بی‌اندازه خوشحال‌کننده به نظر می‌آید. تازه وقتی به حضور همزمان ربکا فرگوسن و ونسا کربی در یک قاب فکر کنیم، اثر مورد بحث مورد انتظارتر از قبل هم می‌شود و در نگاه بسیاری از بینندگان، احتمال تبدیل شدن آن به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد.

سازندگان همچنان مشغول فیلم‌برداری مأموریت غیرممکن جدید در شرایط سخت دنیای امروز هستند. هرچند که این باعث نشد تام کروز و کریستوفر مک‌کوری یک روز از کار فاصله نگیرند و به سینما نروند. قطعا ویدیو رفتن آن‌ها به سینمای آی‌مکس انستیتو فیلم بریتانیا را دیده‌اید که در پایان آن هر دو فیلم Tenet را شدیدا تحسین می‌کنند. اما این تحسین اتفاقی نبود. زیرا مک‌کوری هم فیلم‌سازی است که از CGIها فراری و به فیلم‌برداری واقعی تا جای ممکن علاقه‌مند است. پس می‌توان به پیشرفت همزمان داستانی فیلم و پخته‌تر شدن اکشن‌های آن نسبت به قسمت قبلی امیدوار بود. زیرا اکنون سازندگان آزادی عمل بیشتری نسبت به گذشته دارند و می‌توانند به حرکت در جاده‌ای بپردازند که با فیلم قبلی آن را ساختند. تک‌تک ویدیوهای پخش‌شده از کارهای معرکه‌ی تام کروز در پشت صحنه هم بیشتر از هر تریلر، تماشاگر را تشنه‌ی فیلم Mission Impossible 7 می‌کنند.


۷- جوخه انتحار

فیلم The Suicide Squad

نویسنده و کارگردان: جیمز گان

بازیگران: ادریس البا، مارگو رابی، وایولا دیویس، جان سینا، یوئل کینامان، جای کورتنی، ناتان فیلیون، مایکل روکر، پیتر کاپالدی و تایکا وایتیتی

تاریخ اکران: ۶ اوت (جمعه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی)

به ثمر رساندن هشتگ ReleaseTheSnyderCut تنها حرکت عظیم انجام‌شده از سوی سینماروهای پرشور در سال‌های اخیر نیست. زیرا در ماجرایی که اکنون بسیار قدیمی به نظر می‌رسد، دیزنی و مارول جیمز گان را با دلایل کم‌ارزش اخراج کردند و سپس باتوجه‌به درخواست‌های بی‌پایان طرفداران، مجددا او را روی صندلی نویسندگی و کارگردانی نگهبانان کهکشان ۳ نشاندند. ولی یک روز پیش از بازگشت جیمز گان به جهان سینمایی مارول، تقریبا همه‌ی استودیوهای بزرگ هالیوودی صف کشیدند و به او گفتند که از بین پروژه‌های موجود می‌تواند هرکدام را که می‌خواهد انتخاب کند. برنده‌ی اصلی هم برادران وارنر شد که ناگهان فیلم The Suicide Squad را به گان سپرد.

از همان زمان گره خوردن فیلم The Suicide Squad به جیمز گان، ناگهان دنباله‌ی فیلمی فاجعه‌بار تبدیل به محصولی مورد انتظار شد. زیرا همه می‌دانیم که چه‌قدر جیمز گان روی خلق کمدی در موقعیت‌های کمیک و اغراق‌آمیز استاد است و چه‌قدر حس‌وحال داستان‌های جوخه انتحار می‌تواند با جنس فیلم‌سازی او جور دربیاید. ولی می‌دانید اصلی‌ترین دلیل قرار گرفتن The Suicide Squad در این فهرست و افزایش شانس برای تبدیل شدن به یکی از  بهترین فیلم های ۲۰۲۱ چیست؟ پنل بدون ایراد آن در رویداد DC FanDome.

ظاهرا در The Suicide Squad با دو تیم از تبهکارهای استخدام‌شده توسط آماندا والر روبه‌رو می‌شویم؛ پس از آن که یک گروه شکست سختی می‌خورد، گروه دوم با حضور کینگ شارک و هارلی کوئین قدم به جنگ عجیب می‌گذارند

در این پنل که به خوبی رابطه‌ی بسیار گرم اعضای تیم ساخت فیلم با یکدیگر را به تصویر می‌کشید، شاهد تصاویر و ویدیوهایی از خود جوخه انتحار جدید و پشت صحنه‌ی ساخت آن بودیم که دقیقا نشان می‌دادند اثر مورد بحث دارد در مسیر درستی حرکت می‌کند. حالا هم کار به جایی رسید که باید بپذیریم ممکن است فیلم The Suicide Squad تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های DCEU تا به امروز شود. بالاخره چه کسی از یک اثر سرگرم‌کننده‌ی خلاق، بزرگ‌سالانه و شوخ‌طبع با محوریت کاراکترهای محبوب متنفر است؟ خوش‌بختانه به نظر می‌رسد که جیمز گان در ساخت این دنباله/سافت-ریبوت اختیار تام داشت و به همین خاطر حداقل فعلا نتیجه از دور معرکه به نظر می‌آید. فراموش نکنید که جیمز گان با چنان آزادی عمل کم‌سابقه‌ای این فیلم را می‌سازد که می‌توانست هر کاراکتر مد نظر خود را نیز در فیلم‌نامه به قتل برساند.


۶- بلک ویدو

فیلم Black Widow

نویسندگان: اریک پیرسون، ژاک شفر و ند بنسون کارگردان: کیت شورتلند

بازیگران: اسکارلت جوهانسون، دیوید هاربر، ریچل وایس و فلورنس پیو

تاریخ اکران: ۷ مِی/مه (جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ خورشیدی)

هیچ‌کس به یاد ندارد که آخرین بار در چه تاریخی انقدر بین اکران دو فیلم MCU فاصله افتاده بود! سال ۲۰۲۰ میلادی پرشده از اتفاقات عجیب‌وغریب است که همه‌ی آن‌ها درکنار یکدیگر رخدادهای مورد انتظار گوناگونی را به تأخیر انداخته‌اند. پخش فیلم Black Widow نیز یکی از همین رخدادها بود. فیلمی دارای چهار بازیگر محبوب که یکی از آن‌ها با این اثر احتمالا برای همیشه از دنیای سینمایی مارول خداحافظی می‌کند و سه نفر که شاید فیلم بیوه سیاه واردکننده‌ی آن‌ها به این جهان سینمایی باشد. در هر حالت نباید از یاد برد که Black Widow همان اثری است که مخاطبان سال‌ها از کوین فایگی و همکارهای او انتظار ارائه‌ی آن را داشتند؛ محصولی که قرار بود تقریبا یک ماه قبل از واندر وومن 1984 اکران شود و حالا ظاهرا ماه‌ها بعد از آن به پرده‌های نقره‌ای می‌رسد. هرچند مطابق پیش‌بینی‌ها حتی اگر درنهایت فیلم بلک ویدو بین آثار اکشن تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ نشود، به احتمال بسیار زیاد جذاب‌تر از فاجعه‌ای به اسم فیلم Wonder Woman 1984 خواهد بود.

فیلم Black Widow اندکی به گذشته سر می‌زند و بخش‌هایی مهم از زندگی ناتاشا رومانوف در بازه‌ی زمانی بین دو فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی و Avengers: Infinity War را به تصویر می‌کشد؛ جایی که بلک ویدو باید سراغ واکاوی ریشه‌های خود برود و پرونده‌ی برخی مسائل حل‌نشده را یک بار برای همیشه ببندد.

براساس آن‌چه در تریلرها دیده‌ایم، ساخته‌ی نام‌برده شامل برخی از فیزیکی‌ترین سکانس‌های اکشن جهان مارول تا امروز می‌شود و با محوریت تسک مستر زد و خوردهای جذابی را می‌آفریند. بسیاری از طرفداران می‌خواهند بدانند که فیلم Black Widow چگونه درک فعلی آن‌ها از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول را به چالش می‌کشد؟ هرچند که رسانه‌ها بیشتر می‌پرسند: «آیا بعد از این همه وقت، MCU همچنان توانایی رسیدن به درآمد بسیار زیاد در سینماها را دارد؟»؛ پرسشی که فقط اکران فیلم بلک ویدو و فیلم اترنالز جواب آن را می‌دهد.


۵- ماتریکس ۴

فیلم The Matrix 4

نویسندگان: لانا واچوفسکی، الکساندر همن و دیوید میچل | کارگردان: لانا واچوفسکی

بازیگران: کیانو ریوز، کری-ان ماس، یحیی عبدالمتین دوم، نیل پاتریک هریس، جیدا پینکت اسمیت، جسیکا هنویک و جاناتان گروف

تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر (چهارشنبه، ۱ دی ۱۴۰۰ خورشیدی)

«چرا فیلم The Matrix 4 می‌تواند به مراتب بهتر از قسمت های دوم و سوم مجموعه خود باشد؟»؛ یکی از سوالاتی که همه دوست داریم به آن پاسخ بدهیم. البته که نگران بودن راجع به سرنوشت فیلمی که قرار است پس از سال‌ها به موفقیت و عظمت مجموعه‌ای شناخته‌شده تکیه کند، طبیعی به نظر می‌رسد. هیچ شکی هم وجود ندارد که ماتریکس 4 روی کاغذ می‌تواند تبدیل به بدترین فیلم مجموعه تا به امروز بشود. ولی بهتر است که فیلم را پیشاپیش قضاوت نکنیم و گناه پیش‌درآمدها و دنباله‌های ضعیف دیگر را به پای آن ننویسیم. فعلا امیدوار بودن به موفقیت همه‌جانبه‌ی ماتریکس جدید غیرممکن نیست. پس به‌سادگی آن را با علاقه‌ی قلبی به‌عنوان یکی از مورد انتظاترین فیلم های 2021 می‌شناسیم و آرزو می‌کنیم که در انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی بتوانیم فیلم The Matrix 4 را یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ صدا بزنیم.

شوربختانه قرار نیست در فیلم The Matrix 4 شاهد حضور لارنس فیشبرن در نقش مورفیوس باشیم

فیلم The Matrix 4 با اسم رمز عجیب و جالب «پروژه‌ی بستنی» مراحل فیلم‌برداری خود را به پایان رساند و خوش‌بختانه بدون نیاز به واحد دوم فیلم‌برداری ساخته شد. زیرا لانا واچوفسکی می‌خواست تک‌تک سکانس‌ها را با نظارت کامل کارگردانی کند.

ویروس کرونا/کووید 19 مشکلات متعددی برای فیلم‌برداری ماتریکس 4 ایجاد کرد و آن را به‌صورت پیاپی به تعویق انداخت. به همین خاطر مدت‌ها پروسه‌ی فیلم‌برداری پاره‌پاره‌ی فیلم ادامه داشت. ولی حالا سازندگان اطمینان دارند که تا پیش از رسیدن به دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، همه‌ی کارهای پروژه به پایان می‌رسند. به همین خاطر به‌تازگی تاریخ اکران فیلم را از سال ۲۰۲۲ میلادی به دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی منتقل کردند. مطابق جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، دنیل برنارد در فیلم The Matrix 4 مجددا نقش مامور جانسون را ایفا خواهد کرد.


۴- داستان وست ساید

فیلم West Side Story

نویسنده: تونی کوشنر | کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: انسل الگورت، ریچل زیگلر، ریتا مورنو، کوری استول، برایان دارسی جیمز، آریانا دی‌باس، دیوید آلوارز و مایک فایست

تاریخ اکران: ۱۰ دسامبر (جمعه، ۱۹ آذر ۱۴۰۰ خورشیدی)

شاید برخی افراد به ستاره‌های اصلی فیلم West Side Story علاقه داشته باشند. احتمالا عده‌ای نیز مجذوب استخدام برخی از کلیدی‌ترین بازیگران آن به کمک تست گرفتن از مردم عادی شده‌اند. این وسط قطعا تماشاگرانی هم پیدا می‌شوند که انقدر فیلم West Side Story، محصول سال ۱۹۶۱ میلادی را دوست دارند که علاقه‌مند به تجربه‌ی مجدد همراهی با داستان آن هستند. تازه طرفداران آثار موزیکال پرخرج را هم نباید از یاد برد که حتی با درنظرگرفتن تمام حواشی ایجادشده برای انسل الگورت، در هر حالت یک شانس به داستان وست ساید جدید می‌دهند.

برای من اما هچ‌کدام از این‌ها، فیلم West Side Story را مورد انتظار نمی‌کند. بلکه فقط یک نام اهمیت دارد؛ استیون آلن اسپیلبرگ. او با علاقه‌ی فراوان و برنامه‌ریزی‌های گسترده به خلق این فیلم پرداخت و از آن انتظارات زیادی دارد. شنیده‌ها هم حاکی از این هستند که بعید نیست اسپیلبرگ با این فیلم پس از سال‌ها مجددا یکی از نامزدهای اصلی مهم‌ترین جوایز کارگردانی باشد. پس اگر داستان وست ساید تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ شد، تعجب نخواهم کرد.

حالا حدس بزنید که آخرین همکاری تونی کوشنر در مقام فیلم‌نامه‌نویس با اسپیلبرگ چه اثری را تحویل همگان داد؛ فیلم Lincoln با نقش‌آفرینی دنیل دی-لوئیس بزرگ. آن فیلم در اکثر لحظات خود قدرت احساسی قابل توجهی داشت که اگر West Side Story به آن نزدیک هم بشود، می‌تواند یک موزیکال تماشایی از آب دربیاید. داستان وست ساید جدید با بودجه‌ای معادل ۱۰۰ میلیون دلار خلق شد. پس می‌توانیم امیدوار باشیم که این بودجه را بدون هیچ مشکلی به استودیو بازگرداند و تبدیل به یک موفقیت مالی قابل‌توجه شود. بالاخره اسپیلبرگ بزرگ، پرفروش‌ترین کارگردان تاریخ سینما است.


۳- گزارش فرانسوی

فیلم The French Dispatch

نویسنده و کارگردان: وس اندرسون

بازیگران: سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دورمند، بیل مری، تیلدا سوئینتن، تیموتی شالامی، بنیسیو دل تورو، جفری رایت، لئا سیدو، الیزابت ماس، ویلم دفو، کریستف والتس، اوون ویلسون و آدرین برودی

تاریخ اکران: سال ۲۰۲۱ میلادی

پرستاره‌ترین فیلم این فهرست و اثری که شاید هنوز تاریخ اکران دقیق و رسمی جدید آن اعلام نشده باشد، ولی پروسه‌ی ساخت خود را مدت‌ها قبل به اتمام رسانده است. گفته می‌شود که شرکت دیزنی می‌خواهد فیلم The French Dispatch را اول در یک جشنواره سینمایی معروف همچون جشنواره کن، جشنواره ونیز یا جشنواره تورنتنو نمایش دهد و سپس وقتی اثر وس اندرسون در یکی از این رویدادها خوش درخشید، آن را به سینماها و سپس به شبکه Hulu ببرد. چرا که باتوجه‌به جنس فیلم‌سازی وس اندرسون و تریلر فیلم The French Dispatch به هیچ عنوان امکان پخش آن از شبکه آنلاین دیزنی پلاس وجود ندارد.

این وسط اندرسون دارد پروسه‌ی پیش‌تولید فیلم بعدی خود را آغاز می‌کند و همین نکته باعث می‌شود که تحمل زمان باقی‌مانده تا اکران فیلم The French Dispatch برای طرفداران او سخت‌تر شود. زیرا آن‌ها می‌دانند که اثر جدید کارگردان فیلم هتل بزرگ بوداپست صرفا دارد یک گوشه خاک می‌خورد و در انتظار تماشا شدن قرار دارد. مدت‌زمان فیلم The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun کمتر از ۲ ساعت و درجه‌ی سنی آن R (مناسب برای مخاطب بزرگ‌سال) است.

فیلم گزارش فرانسوی که با الهام از واقعیت خلق شده، در گروه آثار سینمایی مورد انتظاری طبقه‌بندی می‌شود که اگر یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ نباشند، افراد زیادی تعجب خواهند کرد. وس اندرسون ۵۱ساله بیشتر به خاطر آفرینش آثاری همچون فیلم Moonrise Kingdom و انیمیشن آقای فاکس شگفت انگیز شناخته شده است.


۲- فیلم Dune

نویسندگان: اریک راث، دنی ویلنوو و جان اسپیتز | کارگردان: دنی ویلنوو

بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، خاویر باردم و زندیا

تاریخ اکران: ۱ اکتبر (جمعه، ۹ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی)

«دیون» یا «دون» که در ایران بیشتر با ترجمه‌ی نادقیق و کم‌وبیش نامفهوم «تل‌ماسه» شناخته می‌شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین رمان‌های علمی-تخیلی تاریخ به حساب می‌آید. به‌گونه‌ای که در زمان انتشار این کتاب، منتقدهای زیادی گفته بودند که در سرتاسر ادبیات فانتزی فقط و فقط «ارباب حلقه ها» جی. آر. آر. تالکین توانایی رقابت با آن را دارد. هرچند شاید این توصیف در نگاه مخاطب امروز تا حد خوبی اغراق‌آمیز باشد. ولی در اصل کیفیت و جذابیت شاهکار ادبی فرانک هربرت، شکی وجود ندارد.

این صفات مثبت باعث نشدند که اقتباس‌های Dune یکی پس از دیگری شکست نخورند؛ چه اقتباس‌هایی که قبل از آغاز تولید به بن‌بست رسیدند و شما اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید و چه اقتباس‌هایی که به تلویزیون یا سینما رفتند و اکثریت را ناامید کردند. آلخاندرو خودوروفسکی که بزرگانی چون نیکلاس ویندینگ رفن و دیوید لینچ خود را تاثیرگرفته از او می‌دانند، به‌تازگی گفت: «من فیلم Dune جدید را خواهم دید. اما متاسفانه شکی در شکست خوردن نسبی آن ندارم. کتاب Dune فرانک هربرت کم‌وبیش غیر قابل اقتباس است. Dune شاید علمی-تخیلی باشد، ولی بسیار بسیار ادبی است؛ انقدر ریشه در ادبیات دارد که نمی‌توان آن را به هنر هفتم آورد».

ظاهرا قسمت دوم فیلم Dune فقط در صورتی ساخته می‌شود که ساخته‌ی جدید دنی ویلنوو برخلاف فیلم بلید رانر 2049 ضرر مالی زیادی ندهد

دنی ویلنوو می‌گوید که برای اقتباس ایده‌آل Dune آن را در دو قسمت می‌سازد. اما فراموش نکنید که قسمت دوم فیلم هنوز از استودیوهای برادران وارنر چراغ سبز نگرفته است. ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانید Dune با بودجه‌ای نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شد؛ عددی که بخش قابل توجهی از آن مربوط‌به دستمزد تیم بازیگری بسیار پرستاره‌ی فیلم است. پس Dune فقط برای اینکه ضرر مالی ندهد، باید به نزدیکی ۵۵۰ میلیون دلار فروش جهانی برسد. منابع نزدیک به استودیوهای برادران وارنر هم می‌گویند که اگر فیلم فروش خود را حداقل به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار نرساند، هرگز چراغ سبز ساخت قسمت دوم آن داده نمی‌شود. می‌پرسید چرا برادران وارنر نمی‌تواند از رسیدن فیلم به این عدد مطمئن باشد؟ نگاه به وضعیت مالی اسفناک فیلم Blade Runner 2049 پاسخ شما را می‌دهد.

بلید رانر 2049 که تازه پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی دنی ویلنوو تا به امروز است، حدودا به ۲۶۱ میلیون دلار فروش جهانی رسید. این در حالی است که فیلم با بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده بود و برای سوددهی باید به ۴۰۰ میلیون دلار فروش نزدیک می‌شد. در نتیجه برادران وارنر با اینکه از دیدن نقدهای مثبت رضایت داشت، در آخر به خاطر Blade Runner 2049 مجبور به تحمل ۱۰ها میلیون دلار ضرر خالص بود. به همین دلیل اگر فیلم Dune چنین ضررهایی را به استودیو تحمیل کند، خبری از قسمت دوم نیست.

در نتیجه شاید از همین حالا امید زیادی به موفقیت هنری اثر و تبدیل شدن آن به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ داشته باشیم، ولی اگر می‌خواهید اقتباس ویلنوو کامل شود، باید دعا کنید که او از توانایی کشاندن مردم به سینماها و افزایش قابل‌توجه تعداد مشترکان شبکه HBO Max بهره ببرد.


۱- دیشب در سوهو

فیلم Last Night in Soho

نویسندگان: کریستی ویلسون و ادگار رایت | کارگردان: ادگار رایت

بازیگران: آنیا تیلور-جوی، توماسین مک‌کنزی، مت اسمیت، دایانا ریگ و ترنس استامپ

تاریخ اکران: ۲۲ اکتبر (جمعه، ۳۰ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی)

ادگار رایت؛ کارگردانی که عده‌ای اسم او را هم نشنیده‌اند و برخی افراد با به میان آمدن نام وی از شدت علاقه و هیجان به چندین و چند منتقد برای ندانستن قدر برخی از آثارش لعنت می‌فرستند. فیلم Last Night in Soho تلاش ادگار رایت برای آفرینش یک فیلم ترسناک متفاوت و منحصر‌به‌فرد است. این فیلم‌ساز با دیشب در سوهو به محل زندگی خود در گذشته بازمی‌گردد و یک داستان مرموز را در دهه‌ی ۶۰ میلادی تعریف می‌کند؛ تا طرفداران او امیدوار به دیدن یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ در قالب فیلم Last Night in Soho باشند. در مرکز فیلم‌نامه هم دختری جوان و عاشق طراحی مد را می‌بینیم که یک روز بالاخره موفق به دیدار با خواننده‌ای خاص و خیره‌کننده می‌شود؛ فردی که برای او حکم اسطوره را دارد.

ادگار هاوارد رایت فیلم‌سازی است که سکان‌داری یک پروژه‌ی سینمایی توسط او، به‌تنهایی برخی افراد را شدیدا هیجان‌زده می‌کند

لندن دهه‌ی ۶۰ میلادی همیشه زیبا نیست و دختر پس از آن که فکر می‌کند مشغول سپری کردن بهترین لحظات عمر خود شده است، باید با نتیجه‌ی انجام بعضی از کارها روبه‌رو شود. Last Night in Soho که کریستی ویلسون بااستعداد را کنار ادگار رایت کاربلد قرار داده است، همه‌ی دلایل لازم باری هیجان‌زده کردن من را دارد. مگر نه اینکه رایت هروقت روی یک سبک دست می‌گذارد، با خلاقیت به سمت آن می‌رود؟ مگر نه اینکه دیشب در سوهو عملا نخستین فیلم ترسناک واقعی او خواهد بود؟ مگر نه اینکه آنیا تیلور-جوی استعداد فراوانی دارد و قبلا در سینمای وحشت ما را خیره به نقش‌آفرینی پرجزئیات خود کرد؟ سینماروهای زیادی هستند که نمی‌توانند برای فیلم Last Night in Soho صبر کنند. تازه این‌جا با یک اقتباس سر و کار نداریم. ادگار رایت با دیشب در سوهو یک اثر شخصی و یک فیلم اورجینال با ایده‌ای از خود را تقدیم سینمادوست‌ها خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ اگر فقط بتوانید پنج فیلم سینمایی از بین بهترین فیلم های ۲۰۲۱ میلادی را ببینید، کدام آثار مورد انتظار را انتخاب می‌کنید؟


پرسش‌های متداول

مورد انتظارترین فیلم های سال 2021 چه آثاری هستند؟

در سال ۲۰۲۱ چند فیلم پرطرفدار و مورد انتظار خواهیم داشت که از بین آن‌ها می‌شود به فیلم‌هایی مانند فیلم ترسناک Last Night in Soho، فیلم Dune و فیلم موزیکال West Side Story در مقام مورد انتظارترین فیلم های 2021 اشاره کرد.

مورد انتظارترین فیلم های اکشن سال 2021 کدام فیلم ها خواهند بود؟

فیلم های اکشن زیادی در سال ۲۰۲۱ اکران می‌شوند. زیرا بسیاری از بلاک‌باسترها درنهایت فیلم اکشن هستند. در این بین فیلم ماتریکس 4، فیلم مأموریت غیرممکن 7 و فیلم No Time to Die (جیمز باند ۲۵) می‌توانند تبدیل به سه مورد از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ شوند. برای مشاهده فهرست کامل بهترین فیلم های ۲۰۲۱، این مقاله‌ی زومجی را بخوانید.

مورد انتظارترین فیلم های ابرقهرمانی سال 2021 کدام‌اند؟

در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۱ باید به فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر، فیلم ‌Eternals مارول و فیلم اسپایدرمن جدید به‌عنوان مورد انتظارترین فیلم های ابرقهرمانی سال 2021 اشاره کرد.
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار