فیلم وسریال

بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ تلویزیون

 

کمتر کسی است که از تماشای یک سریال جذاب با درونمایه پلیسی و کارآگاهی لذت نبرد. دراین میان شماری از این مأموران قانون به‌دلیل ذکاوت مثال زدنی‌شان، برای همیشه در قاب کوچک جاودانه شده‌اند. آیا بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ تلویزیون را می‌شناسید؟

پرده‌ی کوچک از نظر پخش سریال‌هایی با درونمایه‌ی پلیسی  چیزهای بسیاری برای گفتن دارد. دراین بین گاهی شخصیت‌های اصلی این مجموعه‌ها مأموران قانونی هستند که به‌دنبال کشف معمای کلاهبرداری‌های مدرن یا کلاسیک هر سرنخی را با دقت دنبال می‌کنند، گاهی آن‌ها بازرسان تیزبینی هستند که به‌دنبال اعتراف گیری از مظنونان در اتاق‌هایی بازجویی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و گاهی هم با مأموران فدرالی طرف هستیم که درگیر پرونده‌هایی از جنس مسائل ماورایی همچون حضور بیگانه‌ها یا گرگ انسان‌ها شده و برای رسیدن به حقیقت، جستجویی حماسی را آغاز می‌کنند.

درنهایت تمامی این کارآگاهان خلاق و خوش فکر همچون هر قهرمان دیگری در حال کشف رمز و راز پنهان در پس هر توطئه‌ و نقشه خبیثانه بوده و قصد دارند قاتلان را رسوا و حتی مسائل ماورایی را به اثبات برسانند.

اگرچه گاهی استعداد تقریبا فراانسانی آن‌ها که در حل پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی به کمک‌شان می‌آید نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند، اما فراموش نکنیم که این نقاط ضعف آن‌ها است که شما را مجذوب خود می‌کند. چرا که به مخاطب یادآوری می‌کند این کارآگاه باهوش هم درنهایت وجهی انسانی دارد. درنهایت ما همه از کشف جنایت و رازهای پیچیده‌ی آن لذت می‌بریم و این همراهی با کارآگاهان پلیس، عطش ما برای دانستن و کشف کردن را سیراب می‌کند.

در ادامه با ما در زومجی همراه باشید تا شما را با تعدادی از محبوب‌ترین سریال‌های کارآگاهی تاریخ تلویزیون آشنا کنیم. ویترینی جذاب از کارآگاهان افسانه‌ای همچون شرلوک هولمز و پوآرو تا موارد امروزی‌تری مثل افسران فدرال، کارآگاهان خصوصی و حتی افرادی معمولی که با هوش خارق‌العاده و نگاه موشکافانه‌شان، پیچیده‌ترین اسرار را هم هویدا می‌کنند.

بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ

۱- سریال Columbo

کلمبو 

نویسنده و کارگردان: ریچارد لوینسون، ویلیام لینک

بازیگران: پیتر فالک

امتیاز imdb این سریال: ۸.۲| امتیاز در متاکریتیک: ۹۲ از ۱۰۰

پخش‌کننده: پخش منظم و غیر منظم از دو شبکه HBC و NBC | بازه زمانی پخش سریال: ۱۹۷۱ الی ۲۰۰۳ (۱۰ فصل)

نمی‌شود در مورد بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ تلویزیون صحبت کرد بدون آنکه نامی از ستوان فرانک کلمبو با بازی پیتر فالک برده شود. کارآگاهی خیالی اما باهوش که درنهایت ابهام و به صورتی هنرمندانه، پرونده‌های جنایی را یکی بعد از دیگری حل می‌کند. یکی از مشخصه‌های کلیدی و ظاهری این شخصیت، بارانی و سیگاری است که ممکن است حتی روشن نشود، بااین‌حال این شخصیت در طول سه دهه با همین ظاهر و آن خصوصیات رفتاری خاص خودش مجرمان را به دستان عدالت می‌سپرد.

مأموری بی‌ادعا که در مقابل مظنونان احتمالی رفتاری بی شیله پیله درپیش می‌گیرد که گاهی حتی او را به‌نوعی نادان یا بی عرضه نشان می‌دهد. او هم همچون پوآرو مشی خاص خود را دارد و اغلب بعد از گفتن عبارت همیشگی و شناخته شده «فقط یک چیز دیگر»، آنچه که واقعا در چنته دارد را بیان می‌کند. به طوری که قاتل ناخواسته نگران دسته گل‌هایی می‌شود که به آب داده است.

شاید یکی از درخشان‌ترین واقعیات در مورد این سریال این است که شخصیت کلمبو پرونده‌های پیچیده و پررمز و راز را به شکلی غیرمنتظره حل می‌کند. ما هرگز همسر ستوان کلمبو را ملاقات نکردیم، هرچند که او گاهی از او اسم می‌برد، همچنین کلمبو از مسائل شخصی و زندگی خصوصی خود صحبتی به میان نمی‌آورد. بااین‌حال او گاهی داستان‌هایی را تصدیق می‌کند که قبلا در مورد آن‌ها با دیگران گفت‌وگو کرده و برخیالی بودن آن‌ها تأکید می‌کند.

این ابهام در مورد شخصیت او تا آن‌جا پیش رفته است که حتی از گفتن نام کوچک خود طفره می‌رود. هرچند براساس آنچه روی کارت شناسایی او مشاهده می‌کنیم نام او فرانک است، بااین‌حال او در گفتگوها اغلب از خود با عنوان ستوان نام می‌برد.


۲- سریال Kojak

کوجک

نویسنده: ابی مان

بازیگران: تلی ساوالاس، دن فریزر

امتیاز imdb این سریال: ۷.۱

پخش‌کننده: شبکه CBS مدت پخش: ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸  (۵ فصل)

سریال پلیسی کوجک با هنرنمایی تلی ساوالاس مرحوم ساخته شده است، اثری که خیلی زود به شهرت رسید. ساوالاس پلیسی متفاوت را به مخاطبان معرفی کرد، مردی با سر تراشیده، سرسخت و درعین حال شوخ طبع که به نمادی در آمریکا تبدیل شد

پیش درآمد این سریال فیلمی تلویزیونی به نام قتل‌های مارکوس- نلسون بود که در سال ۱۹۷۳ پخش شد و شخصیت کوجک در این فیلم به‌عنوان خلبان خدمت می‌کرد. کوجک با چند ویژگی خاص شناخته شده است. به‌عنوان نمونه مکیدن آب نبات چوبی که راهی برای ترک عادت کشیدن سیگار بود یا استفاده از عبارت همیشگی «کی تو رو دوست داره عزیزم؟»

کوجک شاید نبوغ بالایی از خود نشان ندهد، اما بی‌تردید او پلیسی با شخصیت کاریزماتیک و جذاب، سرسخت و باهوش است که ترجیح می‌دهد هدف گلوله قرار بگیرد تا رشوه قبول کند.

در سال ۱۹۷۸، رفته رفته ستاره‌ی بخت و اقبال این سریال افول کرده و ادامه تولید آن به‌دلیل کاهش تعداد بینندگان لغو شد. تلی ساوالاس اما از اواسط دهه‌ی هشتاد الی اوایل دهه‌ی ۹۰ در قالب هفت فیلم تلویزیونی، شخصیت کوجک را دوباره به تلویزیون برگرداند.


۳- سریال The Rockford Files

کارآگاه راکفورد

نویسندگان: استیفن کنل، روی هاگینز

بازیگران: جیمز گارنر، نوآ بری جونیور

امتیاز Imdb این سریال : ۸.۱

پخش‌کننده: شبکه NBC- بازه زمانی پخش این سریال: ۱۹۷۴ الی ۱۹۸۰ (۶ فصل)

در میان بهترین سریال های کاراگاهی، اوضاع کارآگاه راکفورد شباهتی به دیگر کارآگاهانی که می‌شناسیم ندارد. او اغلب از تماس با مأموران پلیس طفره رفته و پرونده‌هایی که از قبل پلیس در روند آن‌ها دخیل بوده است را نمی‌پذیرد. همچنین او عادت به استفاده از اسلحه‌‌ی بدون مجوزش را هم ندارد. برخلاف بسیاری از بازرسان و کارآگاهان خصوصی مجموعه‌های تلویزیونی، او در خانه‌های گرانقیمت سکونت ندارد، در عوض او وقتش را در ماشین قراضه‌اش گذرانده و معمولا در پایان هر پرونده هم حق و حقوقی دریافت نمی‌کند.

او کارآگاهی خشک و بدبین به نظر می‌رسد که کنایه آمیز صحبت می‌کند اما درعین حال فردی خوش قلب است. راکفورد مدتی را به اشتباه در زندان گذرانده است و خب نیازی به توضیح نیست که بعد از آزادی از زندان به‌دنبال مجرمان واقعی و اثبات بی‌گناهی خودش است. او ترجیح می‌دهد به‌جای تکیه به پول یا گلوله، از خرد و هوش خود در پیشبرد اهدافش استفاده کند و باوجود ظاهر خشکش، گاهی بسیار شوخ طبع به نظر می‌رسد.

اولین قسمت این سریال در سال ۱۹۷۴ پخش شد و تابه امروز بارها مجددا بازپخش شده است. سریالی که برخلاف بسیاری از سریال‌های همدوره‌اش در آن زمان، ارزش تماشا کردن را دارد.


۴- سریال The Adventures of Sherlock Holmes

ماجراهای شرلوک هولمز

خالق این مجموعه: جان هاکسوورث

بازیگران: جرمی برت، دیوید برک

امتیاز imdb این سریال: ۸.۷

پخش‌کننده: شبکه Granada | سال پخش: ۱۹۸۴ الی ۱۹۸۵ (در مجموع با دنباله بعدی ۹ فصل)

شخصیت شرلوک هولمز که زاییده‌ی ذهن خلاق سرآرتور کانن دویل است، یکی از ماندگارترین کارآگاهان خیالی است که با نبوغ و هوش فوق‌العاده خود از عهده‌ی حل پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی برمی‌آید.

برای به تصویر کشیدن هملت دنیای جنایت، به بازیگری در حد و اندازه‌های هملت نیاز بود

درسال ۱۹۸۱، تهیه کننده مایکل کاکس که از طرفداران پرشور نوشته‌های کانن دویل بود به شبکه گرانادا پیشنهاد ساخت مجموعه شرلوک هولمز را داد. کاکس تعهد داد نسبت به متن اصلی داستان‌های شرلوک هولمز کانن دویل وفاداری کامل داشته باشد. به همین خاطر او در بازآفرینی محل زندگی این شخصیت در خیابان بیکر نهایت دقت را به کار برد. اما مکان تنها جزئی از ماجرا بود و انتخاب شخصیت اصلی توجهی خاص را می‌طلبید.

او برای این کار به سراغ جرمی برت رفت که از نظر او از هرآنچه برای جان بخشیدن به شخصیت هولمز لازم بود، بهره می‌برد. از صدا و وزن شخصیتی گرفته تا رفتارهای اصیل و محترمانه و آموزش‌های کلاسیک و خاص که همگی این بازیگر را به انتخابی ایده‌آل تبدیل می‌کردند. از دید کاکس برای خلق هملت دنیای جنایت، شما به بازیگری احتیاج دارید که نقش هملت را بازی کرده باشد.

در دو فصل اول این مجموعه که با عنوان ماجراهای شرلوک هولمز از تلویزیون پخش شد، به جز جرمی برت، دیوید بورک هم در نقش جان واتسون حضور داشت. بدون شک شرلوک هولمز یکی از بهترین سریال های کارآگاهی تاریخ است.


۵- سریال Miss Marple

خانم مارپل

بازیگران: جوان هیکسون، دیوید هوروویچ

امتیاز Imdb این سریال: ۷.۸

پخش‌کننده: شبکه BBC One | بازه زمانی پخش: ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ (۳ فصل)

خانم مارپل یکی دیگر از شاهکارهای ادبی آگاتا کریستی است، پیرزنی معمولی که در نقش کارآگاهی بی‌خطر و آماتور ظاهر می‌شود اما بهتر از هر کارآگاه دیگری رمز و راز پرونده‌های جنایی را با موفقیت حل می‌کند.  او چشمانی تیزبین دارد و از طرف دیگر در طول سال‌ها زندگی در شهر ماری مید در بریتانیا، با طبیعت نوع بشر آشنا شده است و خلق و خوی مردم را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کند.

خانم مارپل ظاهری معمولی دارد و به همین خاطر است که کسی از پرس و جوهای او نمی‌ترسد و به‌راحتی در مورد دیده‌ها یا شنیده‌هایش با او صحبت می‌کند. دراین میان نمی‌توان از نقش آفرینی هنرمندان جوان هیکسون در نقش خانم مارپل چشم پوشی کرد که به خوبی این شخصیت را برای بیننده باورپذیر کرده است.

این سریال براساس دوازده رمان آگاتا کریستی ساخته شده است، داستان‌های خواندنی که پیرامون این شخصیت نوشته  و در فاصله سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۶ منتشر شده است.


۶- سریال The Return of Sherlock Holmes

بازگشت شرلوک هولمز

بازیگران: جرمی برت، ادوارد هاردویک

امتیاز imdb این سریال: ۸.۷

پخش‌کننده: شبکه Granada | سال پخش: ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸

دو فصل اول سریال شرلوک هولمز با عنوان ماجراهای هولمز پخش شد اما فصل سوم و چهارم این سریال با عنوان بازگشت شرلوک هولمز از این شبکه به نمایش درآمد.

باز هم در این مجموعه شاهد هنرنمایی جرمی برت در نقش شرلوک هولمز بودیم، با این تفاوت که این بار ادوارد هاردویک جایگزین دیوید بورک شده و نقش دکتر واتسون را تا پایان این مجموعه برعهده گرفت. متأسفانه گرانادا و جرمی برت فرصت نکردند تمامی داستان‌های شرلوک هولمز را به تصویر کشیده و کامل کنند و درنهایت تنها ۴۱ قسمت از این مجموعه فیلم‌برداری شد.

البته بعدها دنباله‌های دیگری همچون «مورد شرلوک هولمز» و «یادبود شرلوک هولمز» به اضافه چند قسمت ویژه برای این مجموعه ساخته شد، بدین ترتیب عمر این سریال از ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ در نظر گرفته می‌شود.


۷- سریال Inspector Morse

کارآگاه مورس

نویسنده: کالین دکستر

بازیگران: جان تاو، کوین ویتلی

امتیاز imdb این سریال: ۸.۱

پخش‌کننده: شبکه ITV | بازه زمانی پخش: ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰

کارآگاه مورس مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر درام کارآگاهی و محصول کشور انگلیس است که براساس رمانی نوشته‌ی کالین دکستر ساخته شده است. در این مجموه جان تاو در نقش کارآگاه مورس و کوین ویتلی در نقش گروهبان لوئیس حضور داشتند.

این سریال در مجموع در قالب ۳۳ قسمت صد دقیقه‌ای پخش شد. در سال ۲۰۱۸ این سریال از سوی خوانندگان مجله‌ی رادیو تیمز به‌عنوان بزرگ‌ترین درام جنایی تاریخ انگلیس برگزیده شد. همچنین درسال ۲۰۰۰ هم این سریال مقام ۴۲ از میان صد سریال برتر انگلیس را از آن خود کرد که از طرف انجمن فیلم بریتانیا معرفی شدند.

همچنین بد نیست بدانید سریال لوئیس (lewis)، اسپین آف این سریال و سریال اندور پیش درآمد آن هستند.


۸- سریال Agatha Christie’s Poirot

هرکول پوآرو

نویسنده و تهیه کنندگان: کلایو اکستون، برایان ایستمن

بازیگران: دیوید ساچت (سوشه)، هیو فریزر

امتیاز imdb این سریال: ۸.۶

پخش‌کننده: شبکه ITV | بازه زمانی پخش: ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳ (۱۳ فصل)

سریال پوآرو که با نام پوآرو آگاتا کریستی هم شناخته می‌شود، یک مجموعه درام و کارآگاهی تلویزیونی محصول بریتانیا است که نمی‌شود از بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ نام برد و اشاره‌ای به آن نداشت. این سریال در ابتدا توسط LWT تولید می‌شد اما بعدها ساخت آن را استودیوی ITV برعهده گرفت. این سریال همچنین از چندین شبکه تلویزیونی در کشورهای آمریکا و کانادا هم پخش شد.

هر قسمت از این سریال به یکی از رمان‌ها و داستان‌های کوتاه آگاتا کریستی اختصاص داشت و البته شخصیت محوری تمام آن‌ها کارآگاه دوست داشتنی با آن سبیل خاص یعنی هرکول پوآرو بود. او در هر قسمت مسئولیت تحقیقات یک جرم که دراکثر مواقع قتل بود را برعهده گرفته و با کمک سلول‌های خاکستری معروفش دست مجرم یا مجرمان را رو می‌کرد.

درنهایت این سریال با قسمتی با عنوان آخرین پرونده پوآرو به پایان رسید، هرچند هرکول پوآروی دوست داشتنی چه روی صفحات کاغذ و چه روی صفحه‌ی کوچک تلویزیون به اندازه‌ای دوست داشتنی است که نمی‌توان از تماشای دوباره و دوباره ماجراجویی‌هایش درکنار کاپیتان هستینگز، خانم لمون و سربازرس جپ لذت نبرد.

دراین میان نمی‌توان از اجرای هنرمندانه‌ی دیوید ساچت (دیوید سوشه) در نقش هرکول پوآرو اسمی نبرد که به‌نوعی این شخصیت را در ذهن بینندگان جاودانه کرد. همچنین این سریال بارها در رویدادهای معتبر تلویزیونی نامزد دریافت جایزه شده است و در مواردی عنوان برتر را از آن خود کرده است. با تمام این تفاسیر هرکول پوآرو یکی از بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ تلویزیون به شمار می‌رود.


۹- سریال Twin Peaks

توئین پیکس

نویسنده و کارگردان: مارک فراست، دیوید لینچ

بازیگران: کایل مک‌لاکلن، مایکل اونتاکین

امتیاز imdb این سریال: ۸.۸ | درصد رضایت منتقدان جهانی در راتن تومیتوز: ۸۸%| میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۳

پخش‌کننده: دو شبکه Showtime و شبکه ABC – بازه زمانی پخش: ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱- پخش سریال محدود در سال ۲۰۱۷ (۳ فصل)

توئین پیکس دیگر مجموعه تلویزیونی با تم پلیسی کارآگاهی و ترسناک محصول آمریکا است که توسط مارک فراست و دیوید لینچ ساخته شده است.

بعد از پخش فصل دوم، ساخت ادامه این سریال لغو شود اما ۲۷ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷، به‌صورت یک سریال محدود تلویزیونی بازگشت. البته این مسئله جای تعجب دارد که باوجود موفقیت قابل‌توجه این سریال، چرا ساخت آن با جدیت دنبال نشد!

بدنیست بدانید این سریال همواره در میان برترین مجموعه‌های تلویزیونی قرار داشته و از دید عده‌ای نقطه‌ی عطف ژانر درام در تلویزیون به شمار می‌رود. همین که اسم دیوید لینچ روی این اثر است نشان می‌دهد که این مجموعه هم همچون بسیاری از دیگر آثار او حال و هوایی سورئال داشته و شوخ طبعی جالب توجهی در آن جریان دارد.

در سال ۱۹۹۹ فیلمی با الهام از این مجموعه ساخته شد که به‌عنوان پیش درآمد آن هم معرفی شد.


۱۰- سریال Prime Suspect

مظنون اول

کارگردان: لیندا لاپلانته

بازیگران: هلن میرن، جان بنفیلد

امتیاز imdb این سریال: ۸.۴ | درصد رضایت منتقدان جهانی راتن تومیتوز: ۱۰۰%| امتیاز در سایت متاکریتیک: ۹۲

پخش‌کننده: شبکه ITV – بازه زمانی پخش: ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ (۷ فصل)

سریال مظنون اول، درامی تلویزیونی در ژانر پلیسی و محصول کشور انگلستان است که لیندا پلانت ساخت آن را برعهده داشته است و در شمار بهترین سریال های کاراگاهی تلویزیونی قرار دارد. در این سریال شاهد هنرنمایی هلن میرن در نقش بازرس زنی به نام جین تنیسون هستیم که به‌عنوان یکی از اولین کارآگاهان زن در واحد پلیس متروپولیتن لندن فعالیت می‌کند.

او باید ضمن رو‌به‌رو شدن و مقابله با نگاه جنسیت گرایانه‌ی نهادینه شده در نیروی پلیس، پرونده‌های خود را با موفقیت به سرانجام برساند. با پیشرفت سریال ما شاهد نبردهای بی‌وقفه او در حرفه‌ای مرد سالا هستیم، آن هم در مواجهه با همکارانی که مصمم به دیدن شکست او هستند. هرچند تنیسون در مسیر خود از حمایت رئیس بخش و همکار وفادارش هم برخوردار است.

اگرچه او در شروع در واحد پلیس لندن فعالیت می‌کند، اما در فصل بعدی تنیسون در نقاط دیگر هم مشغول به فعالیت شده و درنهایت در پایان فصل هفتم از نیروی پلیس بازنشسته می‌شود.


۱۱- سریال The X-Files

پرونده‌های ایکس

کارگردان: کریس کارتر

بازیگران: دیوید دوکاونی، جیلیان اندرسون

امتیاز imdb این سریال: ۸.۶| امتیاز در سایت متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه فاکس- بازه زمانی پخش: از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۲

سریال پرونده‌های ایکس مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر علمی تخیلی است که توسط کریس کارتر تهیه و تولید شده است. در مجموع این سریال در ۹ فصل پخش شد. سپس در سال ۲۰۱۶ فصل دهم این سریال که تنها ۶ قسمت داشت به نمایش درآمد.

موفقیت این فصل باعث شد  که در سال ۲۰۱۸ شاهد پخش فصل یازدهم این سریال باشیم که این‌بار ده قسمت داشت. به جز این یازده فصل، تاکنون دو فیلم بلند سینمایی نیز از این مجموعه پخش شده که یکی از آن‌ها به‌نوعی در ادامه حوادث رخ داده در سریال بود و دیگر موضوعی مستقل داشت. اولی در سال ۱۹۹۸ پخش شده و فیلم دوم در سال ۲۰۰۸ و شش سال بعد از پایان مجموعه‌ی اصلی به نمایش درآمد.

در این اثر که از بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ است، شاهد هنرنمایی دیوید دوکاونی و جییلن اندرسون بودیم که به‌عنوان مأموران تحقیقات فدرال درگیر پرونده‌های حل نشده از جمله موارد مرتبط با پدیدهای ماورالطبیعه می‌شوند.


۱۲- سریال The Wire

وایر

کارگردان: دیوید سیمون

بازیگران: دومینیک وست، ادریس البا

امتیاز imdb این سریال: ۹.۳- درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۹۴% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۹۱ از صد

پخش‌کننده: شبکه کابلی HBO- بازه زمانی پخش: از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ (۵ فصل)

مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر درام جنایی محصول کشور آمریکا است. این سریال تلویزیونی توسط نویسنده و گزارشگر سابق پلیس دیوید سیمون نوشته شده است.

داستان این سریال هم همچون دیگر محصولات تلویزیونی این ژانر در مورد فعالیت کارآگاهان پلیس و بررسی موضوعات رایج در حوزه‌های مختلفی همچون تجارت غیرقانونی مواد مخدر، مسائل مرتبط با آموزش و پرورش و رسانه‌ها است.

بیشتر بازیگران این مجموعه چندان شناخته شده و معروف نیستند، ضمن آنکه در ساخت آن از حضور ساکنان واقعی بالتیمور و مریلند در نقش‌های مهمان استفاده شده است.

سایمن در جایی اشاره کرده است که اگرچه دورنمای کلی این سریال ناخودآگاه درامی جنایی را ارائه می‌کند، اما داستان واقعی در مورد زندگی شهری آمریکایی و چگونه تعامل مردم با یکدیگر است. اینکه چگونه یک فروشنده، سیاستمدار، قاضی یا یک وکیل در هر پست و جایگاهی باید برای به ثمر نشستن رسالتی که به انجام آن متعهد شده‌اند، کوشا باشند.


۱۳- سریال Monk

مانک

کارگردان: اندی برکمن

بازیگران: تونی شالهوب، ترایلور هاوارد، بیتی شِرَم

امتیاز imdb این سریال: ۸ | درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۷۵% |  امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

پخش‌کننده: کانال Usa Network- بازه زمانی پخش: ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۹ (۸ فصل)

درحالی‌که «تونی شالهوب« در فیلم‌هایی همچون جستجوی کهکشان (Galaxy Quest) و مردان سیاه پوش شخصیت‌هایی خنده‌دار و به یادماندنی را به نمایش گذاشته است، اما در نقش اصلی سریال کارآگاهی و کمدی مانک، بسیار خاطره‌انگیز ظاهر شد.

با درنظر گرفتن عنصر کمدی موجود در سریال اما شخصیت اصلی گذشته‌ای تراژیک و دردناک دارد. شالهوب در نقش کارآگاه سابق پلیس سانفرانسیکو آدریان مانک ظاهر شده است که بعد از قتل دلخراش همسرش برودی، دچار شکست عصبی و رفتارهایی وسواس گونه شده است. او به مدت سه سال حتی از ترک خانه‌اش هم خودداری کرده است.

سریال مانک تاپیش از پخش سریال مردگان متحرک، رکورد پربیننده‌ترین سریال تلویزیون‌های کابلی را دراختیار داشت

بااین‌حال سرانجام او تصمیم به ترک خانه می‌گیرد تا این‌بار در نقش یک کارآگاه خصوصی به سراغ پرونده‌هایی جنایی برود، هرچند که او مجموعه‌ای از نگرانی‌ها و اختلالاتی همچون وسواس فکری را همیشه و همه جا همراه خود دارد که گاهی حتی او را از ادامه‌ی مسیر باز می‌دارند.

در عین حال ترس‌های مانک که در قالب فوبیاهای گوناگون بروز می‌کند، به همراه مشکلات سلامت روانی او منشأ خلق لحظه‌های کمدی و خنده‌دار متعددی در این سریال شده‌اند. ترس و مشکلاتی که اگرچه به نظر می‌رسد گاهی دست و پای او را بسته و سد پیشرفت کارش می‌شوند، اما بی‌اغراق از بزرگ‌ترین نقاط قوت او و این مجموعه هم هستند. باید پذیرفت که در بیشتر مواقع این وسواس فکری و عملی به کمکش می‌آید تا به جزئیات و نکاتی توجه کند که دیگران به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند.


۱۴- سریال Veronica Mars

ورونیکا مارس

کارگردان: راب توماس

بازیگران: کریستن بل، پرس داگز

امتیاز imdb این سریال: ۸.۳ | درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۹۲%| امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه‌های تلویزیونی UPN و شبکه THE CW- بازه زمانی پخش: ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۹ (۴ فصل)

ورونیکا مارس، سریال درام و رمزآلود آمریکایی و از بهترین سریال های کاراگاهی است که ساخت آن را راب توماس برعهده داشته است. داستان این سریال در شهری خیالی به نام نپتون می‌گذرد که ظاهرا در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. شخصیت اصلی داستانی دختری به نام ورونیکا مارس است که کریستن بل نقش او را بازی می‌کند. شرکت برادران وارنر، سیلور پیکچرز و شرکت تولیدات راب توماس در ساخت و تولید این سریال با یکدیگر همکاری داشتند.

ورونیکا مارس دانش آموزی معمولی است که البته تحت نظارت و آموزش خصوصی پدرش که خود کارآگاه است، به‌عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت می‌کند. در هر قسمت از این سریال ورونیکا مشغول حل‌و‌فصل یک معمای رازآلود و پیچیده می‌شود.

دو فصل اول همچنین در حین این تنوع دارای یک خط داستانی اسرار آمیز هم بود که در ابتدای فصل شروع و درپایان آن به سرانجام می‌رسید. البته این اوضاع در مورد فصل سوم کمی دستخوش تغییر شد و به‌جای یک معمای جامع، با چند داستان اسرار آمیز سروکار داشتیم.


۱۵- سریال Criminal Minds

ذهن‌های جنایتکار

کارگردان: جف دیویس

بازیگران: توماس گیبسون، جو مانتگنا، شیمار مور

امتیاز imdb این سریال: ۸.۱ | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۴۲

پخش‌کننده: شبکه CBS | بازه زمانی پخش: ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ (۱۵ فصل)

ذهن مجرمان که ممکن است آن را با نام ذهن‌های جنایتکار هم بشناسید، سریال درام جنایی و کارآگاهی است که توسط جف دیویس ساخته شده است.

این مجموعه در مورد گروهی از کارآگاهان جنایی شاغل در FBI است که در زمینه شناخت شیوه‌ی کاری قاتلان و ویژگی‌های رفتاری و روانشناسی ذهن آن‌ها فعالیت می‌کنند.  از ابتدای فصل چند شخصیت اصلی و همیشگی در این سریال حضور داشتند که کمابیش تا فصول پایانی این مجموعه با مخاطبان همراه بودند.

سریال ذهن مجرمان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه CBS بوده و همواره مورد توجه بینندگان قرار داشته است. این مسئله باعث شد که شاهد ساخت چندین اسپین آف از این سریال باشیم و حتی کره جنوبی اقتباسی از آن را تهیه و پخش کرد.


۱۶- سریال Dexter

دکستر

کارگردان: جیمز منسون جونیور

بازیگران: دیوید سی هال، جنیفر کارپنتر

امتیاز imdb این سریال: ۸.۶- درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۷۲% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه CBS | بازه زمانی پخش: ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۳ (۸ فصل)

متخصص بررسی الگوهای پاشیده شدن خون دکستر مورگان با بازی مایکل سی هال، شخصیت کلیدی سریال دکستر است. مجموعه‌ای در مورد قاتلی سریالی اما شاغل در اداره پلیس که با استفاده از هوش درکنار حس عدالت خواهیش، به‌دنبال قاتلان سریالی دیگری است تا آن‌ها را به سزای اعمال‌شان برساند. جاذبه‌ای که بینندگان را مشتاق دانستن حقایق بیشتری در مورد این قاتل چاقو به‌دست کرد.

دکستر تمام تلاش خود را کار می‌برد تا بین زندگی به‌عنوان یک قاتل سریالی شبانه و متخصص بی آزار اما باهوش که مشتاق زندگی کردن درکنار زنی معمولی است، تعادل برقرار کند. اما پرونده به پرونده و قاتل به قاتل پرده از راز واقعی عطش او به خون برداشته می‌شود. دیگر نقطه عطف داستان روابط دکستر و خواهرش دبرا است که تا واپسین قسمت‌ها حضوری چشمگیر داشت.

درحالی که فصل‌های پایانی این سریال از آن شور و نشاط اولیه فاصله گرفته و به اصطلاح کمی افت کیفیت پیدا کرده بود، اما نمی‌توان منکر جذابیت فصل‌های آغازین سریال بود. به‌خصوص زمانی‌که جان لیسگو در نقش قاتل بدنام آرتور میچل حضوری خیره کننده را به نمایش گذاشت.


۱۷- سریال Psych

غیب گو

کارگردان: استیو فرانک

بازیگران: جیمز رودی، دولی هیل، تیموتی اماندسون

امتیاز imdb این سریال: ۸.۳ | درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۸۹% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه USA | بازه زمانی پخش: از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ (۸ فصل)

سریال غیب‌گو، مجموعه‌ای تلویزیونی کارآگاهی و کمدی است که توسط استیو فرانک ساخته شده است. جیمز رودی رودریگوئز در این سریال در نقش شاون اسپنسر بازی می‌کند، مشاوری جوان در بخش جنایی اداره پلیس سانتا باربارا است که با تکیه بر مهارت‌های مشاهده‌ای و حافظه روشن خود در حل پرونده‌های جنایی کمک می‌کند.

به جز رودی، کوربن برنسن در نقش پدرش و دولی هیل در نقش بهترین دوست او حضور دارند. این سریال در هشت فصل از شبکه ایالات متحده آمریکا پخش شده است.


۱۸- سریال The Mentalist

روانکاو

کارگردان: برونو هلر

بازیگران: سایمون بیکر، رابین تانی

امتیاز imdb این سریال: ۸.۱ | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه CBS | بازه زمانی پخش: سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ (۷ فصل)

روانکاو مجموعه درام پلیسی محصول ایالات متحده آمریکا است که توسط برونو هلر ساخته شده است. داستان این مجموعه در مورد یک ذهن خوان خلاق و باهوش به نام پاتریک جین با بازی سایمون بیکر است که بعد از تجربه حادثه‌ای تلخ در زندگی که منجر به مرگ همسر و دخترش شده است. برای رسیدن به سرنخ ماجرا که قاتل سریالی ملقب به جان قرمزی است، جین به دفتر تحقیقات کالیفرنیا (CBI) پیوسته و زیر نظر کارآگاهی به نام ترسا لیسبون شروع به فعالیت می‌کند.

پاتریک جین همانند کارآگاهان باهوش و ریزبینی همچون شرلوک هولمز و پوآرو، به کوچک‌ترین جزئیات توجه کرده و با استفاده از توانایی خود در خواندن ذهن مردم، پیشرفت پرونده‌های جنایی سپرده شده به این گروه را سرعت می‌بخشد. درعین حال پیدا کردن جان قرمزی و گروه وابسته به او درونمایه اصلی این سریال است که کلیت آن را منسجم نگه می‌دارد.

این سریال از جمله آثار موفق تلویزیونی است که در چندین جشنواره و مراسم سینمایی معتبر، نامزده دریافت جایزه شده است. از جمله می‌توان به نامزدی سایمن بیکر در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد در رشته سریال‌های درام اشاره کرد.


۱۹- سریال Murdoch Mysteries

ماجراهای مرداک 

توسعه‌دهندگان: آر. بی. کارنی، الکساندرا زارونی

بازیگران: یانیک بیسون، هلن جوی، توماس کریگ

امتیاز imdb این سریال: ۸.۱

پخش‌کننده: شبکه‌های citytv و CBC | بازه زمانی پخش: سال ۲۰۰۸ تاکنون (۱۴ فصل)

سریال ماجراهای مرداک یا معماهای مرداک، مجموعه‌ای تلویزیونی کانادایی است که داستان آن حول محور شخصیتی به نام ویلیام مرداک با بازی یانیک بیسون می‌چرخد. داستان یکی از بهترین سریال های کاراگاهی  در مورد این کارآگاه پلیس شهر تورنتو است که اگرچه در قرن بیستم زندگی می‌کند، اما ایده‌های نبوغ آمیز و خلاق داشته و درحل پرونده‌هایی جنایی از روش‌های غیرمعمول و کمابیش جلوتر از زمان خود بهره می‌برد.

مرداک کارآگاهی باهوش است که ایده‌هایی جلوتر از زمان خود دارد

درکنار مرداک شاهد حضور یک سری شخصیت همیشگی هستیم که گام به گام به او در حل معمای جنایت‌ها کمک می‌کنند که از آن جمله می‌توان به پزشک قانونی جولیا آگدن اشاره کرد که البته همسر مرداک است. به جز او ستوان کرابتری و رئیس پلیس برکنرید دیگر اعضای اصلی تیم حل جنایات به سبک مرداک هستند.

تاکنون چهارده فصل از این سریال تهیه و تولید شده است، همچنین داستان‌های این سریال با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته نویسنده بریتانیایی- کانادیی «مورین جنینگز» (Maureen Jennings) ساخته شده است.


۲۰- سریال Whitechapel

وایت چپل

نویسنده: بن کورت | کارگردان: سی. جی. کلارکسون، دیوید ایوانز

بازیگران: روپرت پنری جونز، فیل دیویس، استیو پمبرتون

امتیاز imdb این سریال: ۷.۹ | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه BBC- بازه زمانی پخش: از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ (۴ فصل)

سریال وایت چپل مجموعه‌ی درام بریتانیایی است که ساخت آن توسط کارناوال فیلم انجام و از شبکه جهانی BBC پخش شده است.

داستان این سریال روایت فعالیت کارآگاهان پلیس شاغل در منطقه وایت چپل در شهر لندن و بررسی قتل‌هایی است که جنایتی تاریخی را بازآفرینی می‌کنند. فصل اول سریال که در سال ۲۰۰۹ در انگلستان منتشر شد، به ماجرای جستجویی قاتلی سریال می‌پرداخت که به‌نوعی جنایت‌های رخ داده توسط قاتل سریالی معروف ملقب به جک درنده را کپی کرده بود.

درنهایت این سریال با پخش فصل چهارم به کار خود پایان داد. این سریال در زمان پخش توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و امتیازات خوبی به‌دست آورد.


۲۱- سریال Castle

کسل

کارگردان: اندرو مارلو

بازیگران: ناتان فیلیون، استانا کاتیک

امتیاز imdb این سریال: ۸.۱ | درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۸۱%

پخش‌کننده: شبکه ABC | بازه زمانی پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ (۸ فصل)

در دنیای سریال‌های تلویزیونی ژانرهای خاصی وجود دارند که دهه‌ها است نمایشی موفق را تجربه و نظر مخاطبان را به خود جلب کرده‌اند. یکی از این ژانرها سریال‌های پلیسی است و در این بین سریال کسل یکی از برنامه‌های جالب توجه و کاملا سرگرم کننده است.

لطف تماشای اینگونه سریال‌ها اینجا است که بیننده می‌تواند خود را در قامت کارآگاهان افسانه‌ای همچون شرلوک هولمز تصور کرده و براساس مشاهدات و استدلال خود مجرمان را شناسایی کند. سریال کسل با بازی ناتان فیلیون و استانا کاتیک در نقش‌های اصلی، دقیقا چنین فرصتی را در اختیار بینندگان خود قرار داده است.

کسل نام خود را مرهون شخصیت اصلی داستان یعنی کسل ریک است، نویسنده مرموزی که برای الهام گرفتن بیشتر با کارآگاهی به نام کیت بکت همراه می‌شود. نظریه‌های بعضا عجیب و دور از ذهن او شاید بهترین ایده‌ها برای حل پرونده‌های جنایی نباشند، اما مسلما به همکارش در حل آن‌ها کمک می‌کنند.

در طول هشت فصلی که از پخش این سریال می‌گذرد، بیننده رفته رفته شاهد تحول در روابط این دو شخصیت است که کم کم ستون اصلی داستان را شکل داده‌اند. این سریال اگرچه در به تصویر کشیدن رمز و راز بسیار موفق عمل کرد، اما در حل کردن پرونده‌ها چندان عالی ظاهر نشد.


۲۲- سریال Sherlock

شرلوک

کارگردان: مارک گیتیس، استیون موفات

بازیگران: بندیکت کامبربچ، مارتین فریمن

امتیاز imdb این سریال: ۹.۱ | درصد رضایت منتقدهای جهانی در راتن تومیتوز: ۷۸% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه BBC | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۷ (۴ فصل)

گاهی اوقات برای درک بهترین‌ها باید سری به دنیای کلاسیک بزنید. این مسئله همان چیزی است که برای سریال شرلوک محصول شبکه BBC اتفاق افتاده است.

در این نسخه مدرن از این شخصیت جذاب کلاسیک و افسانه‌ای، بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز و مارتین فریمن در نقش دوست و یار وفادار او جان واتسون ظاهر شده‌اند. اگرچه این روایت جدید از شخصیت خلق شده توسط سر آرتور کانن دویل رنگ و لعابی امروزی به خود گرفته است، اما درونمایه آن به شکلی است که چندان برای مخاطب غریبه و غیرقابل شناسایی نیست.

شرلوکِ عصر معاصر در حل پرونده‌هایش از تلفن همراه و دیگر ابزارآلات امروزی استفاده می‌کند، اما شیوه گفتاری و رفتارهایش به‌گونه‌ای است که به نظر نمی‌رسد به دنیای معاصر تعلق داشته باشد.

تماشای شرلوک هولمز در عصر فناوری خالی از لطف نیست، زمانی‌که این شخصیت کلاسیک در حل پرونده‌هایش از آخرین تکنولوژی‌های روز بهره می‌برد

همچون دیگر کارآگاهان، شرلوک هولمز هم همیشه نمی‌تواند بده و بستان‌های خوبی با اطرافیانش داشته باشد. شاید این یکی از تفاوت‌های کلیدی بین شرلوک کلاسیک کانن دویل با شرلوک معاصر است که در برخورد با دنیای پیرامونش، رفتاری سرد را در پیش می‌گیرد.

کامبربچ خود در گفتگویی با BBC به این مسئله اشاره می‌کند که نگرش شرلوک به جامعه درعین حال اینکه می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت او باشد، اما در عین حال یکی از نقاط ضعف اصلی او هم به شمار می‌رود. او ادامه می‌دهد اگرچه دنیا واقعای مکانی احمقانه نیست، اما هوش شرلوک او را برآن می‌دارد که از شلوغی‌ها فاصله بگیرد.

درواقع گاهی نقطه‌ی کور او درست همان جایی است که عمداً سرش را از آن برگردانده و مایل به مشاهده و بررسی آن نیست.


۲۳- سریال Luther

لوتر

نویسنده و کارگردان: نیل کراس

بازیگران: ادریس البا، روت ویلسون

امتیاز imdb این سریال: ۸.۵ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۸۸% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه BBC- بازه زمانی پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ (۵ فصل)

در میان بهترین مجموعه‌های کارآگاهی انگلیسی، سریال لوتر با حضور ادریس البا در نقش رئیس پلیس جان لوتر جذابیتی دوچندان پیدا کرده است. کارآگاه لوتر هم همچون شرلوک هولمز توجهی خاص برای حل مسائل جنایی دارد، دقت و توجهی که گاهی او را به سمت خشونت و رفتارهای وسواس گونه سوق می‌دهد. از طرف دیگر مسائل و مشکلات دنیای کاری ناخودآگاه روی روابط احساسی اما شکننده او وهمسرش زوئی با بازی ایندرا ورما هم تأثیرگذار است.

بااین‌حال به نظر می‌رسد حضور البا به‌تنهایی توجه دست‌اندرکاران ساخت این مجموعه تلویزیونی را به خود جلب نکرده است، چراکه آن‌ها دست به کار شده و یکی از خاص‌ترین شخصیت‌های منفی دنیای سریال‌های تلویزیونی را هم به مخاطب عرضه کرده‌اند. شخصیت آلیس مورگان با بازی روت ویلسون، شخصیت اهریمنی که با تلفیق بارقه‌ای از ظرافت لورن باکال گونه درکنار تقلیدی از رگه‌های خشن شخصیت دکتر هانیبال لکتر آدمخوار حضوری موفق را تجربه کرده است، به طوری که بینندگان همزمان هم از او واهمه دارند و هم عاشقش می‌شوند.

صرف‌نظر از اینکه این دو شخصیت تاچه مدت درکنار هم حضور دارند، باید بپذیریم روابط بین لوتر و مورگان یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که اغلب بخش‌های مختلف این سریال را درکنار هم حفظ کرده است.


۲۴- سریال Hawaii Five-O

هاوایی فایو او

توسعه‌دهندگان: پیتر لنکوف، الکس کورتزمن

بازیگران: الکس الاکلین، اسکات کان، دنیل دای کیم

امتیاز Imdb این سریال: ۷.۳

پخش‌کننده: شبکه CBS | بازه زمانی پخش: سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ (۱۰ فصل)

هاوایی فایو او یا مأموریت در هاوایی مجموعه‌ای پلیسی و کارآگاهی آمریکایی است که داستانش حول محور فعالیت یک گروه از افسران پلیس در جزیره هاوایی می‌چرخد. این مجموعه یک ریبوت با بازراه‌اندازی مدرن از مجموعه‌ی قدیمی با همین نام است که از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۰ از همین شبکه پخش می‌شد.

پیتر لنکف که یکی از توسعه‌دهندگان این مجموعه است، دو سریال قدیمی دیگر به نام‌های مک‌گیور و مگنوم را هم تولید کرده است که هر سه در یک فضای داستانی رخ داده و چندین قسمت کراس‌اور داشته‌اند.

این مجموعه به فعالیت یک گروه کوچک اما زبده از مأموران پلیس به فرماندهی ستوان استیو مک‌گرت می‌پردازد که در حوزه جرائم گوناگونی همچون مواد مخدر، جاسوسی، آدم ربایی، قتل و سرقت را شامل می‌شود.


۲۵- سریال Elementary

ابتدایی

کارگردان: رابرت دوهرتی

بازیگران: جانی لی میلر، لوسی لیو

امتیاز imdb این سریال: ۷.۹ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۹۵% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه CBS | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ (۷ فصل)

ابتدایی سریالی تلویزیونی درام و کارآگاهی محصول ایالات متحده که به‌نوعی به‌روزرسانی از شخصیت شرلوک هولمز خلق شده توسط سرآرتور کانن دویل است. این سریال را رابرت دوهرتی ساخته است و در آن جانی لی میلر در نقش شرلوک هولمز و لوسی لیو در نقش دکتر واتسون بازی می‌کنند.

در این سریال شخصیت هولمز به‌عنوان معتادی به تصویر کشیده شده است که در حال خلاص شدن از اعتیاد به مواد مخدر است. او مشاور سابق اسکاتلندیارد است که علاقه‌ی چندانی به طی شدن روال قانونی در حل پرونده‌های جنایی ندارد و همین مسئله اغلب باعث بگومگوی و کاپیتان گرگسون می‌شود. دکتر واتسون هم جراح سابقی است که توسط پدر شرلوک استخدام شده تا به او در پروسه‌ی بهبودی و ترک مواد مخدر کمک کند. این دو به تدریج به همکاری عمیق و درکی متقابل رسیده و در مسیر حل جنایات به یکدیگر کمک می‌کنند.


۲۶- سریال Endeavour

اندور

کارگردان: راسل لوئیس (براساس شخصیت‌های خلق شده توسط کالین دکستر)

بازیگران: شان ایوانز، راجر الام

امتیاز imdb این سریال: ۸.۶ | درصد رضایت منتقدهای راتن تومیتوز: ۸۶% | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰

پخش‌کننده: کانال‌های تلویزیونی ITV ،STV  و UTV | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۲ تاکنون

سریال اندور سریال درام کارآگاهی بریتانیایی است که به‌نوعی به‌عنوان پیش درآمد سریال مورس معرفی می‌شود. در این مجموعه شان ایوانز نقش اندور مورس جوان را بازی می‌کند که به‌تازگی به‌عنوان یک کارآگاه تازه کار مشغول فعالیت شده است و با پلیس شهر آکسفورد همکاری می‌کند.

بعد از پخش یک قسمت آزمایش در سال ۲۰۱۲، پخش سریال در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. به‌دنبال آن شش فصل دیگر از این سریال ساخته شد که هرکدام به یکی از سال‌های فعالیت این کارآگاه جوان می‌پرداختند.


۲۷- سریال Broadchurch

برادچرچ

کارگردان: کریس چیبنال

بازیگران: الیویا کولمن، دیوید تننت

امتیاز imdb این سریال: ۸.۴ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز:

پخش‌کننده: BBC آمریکا | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷

با پیدا شدن جسد پسری محلی روی صخره‌ای در شهر ساحلی دورست و فهمین این نکته که او به قتل رسیده است، اوضاع در جامعه به هم پیوسته این شهر دگرگون می‌شود. با ورود مأموران پلیس برای تحقیق در مورد این قتل و جذب شدن توجه رسانه‌ها به این مضوع مردمان این شهر آرام ناگهان نگران برملا شدن اسرار پنهان خود شده و اعتقادات دیرینه‌شان کم کم آشکار می‌شود.

درادامه ماجرا رفته رفته ردپای قاتل واضح‌تر می‌شود و حتی این احتمال مطرح می‌شود که ممکن است افشای نام او به‌دلیل روابط نزدیکی که با یکی از شهروندان برجسته دارد، دردسرساز شود. در مجموع این روابط ظریف و چند و چون به چالش کشیدن آن‌ها رنگی و بویی خاص به سریال بخشیده است.

در این مجموعه شاهد هنرنمایی دیوید تننت و اولیویا کولمن هستیم که برای تحقیق وارد پرونده این قتل می‌شوند. بی‌اغراق برادچرچ نمونه‌ای موفق از فرمول سریال‌های پلیسی انگلیسی همچون توئین پیکس است که به ماجرای جنایت روی داده در شهرهای کوچک می‌پردازند.


۲۸- سریال Top of the Lake

بالای دریاچه

کارگردان: جین کمپیون، گارث دیویس

بازیگران: الیزابت ماس، دیوید ونهام

امتیاز imdb این سریال: ۷.۵ | امتیاز در سایت متاکریتیک:  ۸۷ از ۱۰۰

پخش‌کننده: BBC UKTV و BBC TWO | بازه زمانی پخش: سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ (۲ فصل)

بالای دریاچه، مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر درام و رمزآلود است که توسط جین کمپیون و گرت دیویس ساخته شده است. عنوان فصل اول این سریال بالای دریاچه و عنوان فصل دوم آن «بالای دریاچه: دختر چینی» است که در سال ۲۰۱۷ پخش شد. بعد از فیلم «فرشته‌ای سر میز من» محصول سال ۱۹۹۰، این سریال اولین کار جین کمپیون برای تلویزیون است.

داستان فصل اول این مجموعه در مورد کارآگاهی به نام رابین گریفین با بازی الیزابت ماس است که پیرامون ناپدید شدن دختری دوازده ساله در نیوزیلند تحقیق می‌کند. فصل دوم این سریال مربوط‌به پنج سال بعد است، زمانی‌که کارآگاه گریفین این بار در سیدنی حضور یافته و تحقیقات در مورد مرگ دختری آسیایی در ساحل را برعهده دارد.

درمجموع این سریال با استقبال خوبی مواجه شده و نظر علاقمندان این ژانر را به خود جلب کرد.


۲۹- سریال Brooklyn Nine-Nine

بروکلین ۹-۹

کارگردان: دن گور، مایکل شور

بازیگران: اندی سمبرگ، استفانی بیاتریز، تری کروس

امتیاز imdb این سریال: ۸.۴ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: | امتیاز در سایت متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه FOX | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۳ تاکنون

مسلما ژانر کمدی و جنایی به‌صورت طبیعی درکنار هم حضور چندان جذابی نخواهند داشت و شاید این متزلزل‌ترین بخش سریال بروکلین ۹-۹ باشد. جایی که شاهد یک محیط کار مملو از لحظات کمدی در ایستگاه پلیس هستیم، جایی که کارآگاه باهوش قرار است روی پرونده‌های واقعی کار کرده و آن‌ها را به نتیجه برسانند.

هرچند قسمت‌های جدیدتر این سریال مثل اپیزود مو مو تاحدی موفق شد فضایی را که پلیس‌های آمریکا با آن در ارتباط هستند به نمایش بگذارد و تاحدی تعادل را به سریال برگرداند. به هرحال کم‌ترین موفقیت این مجموعه تلویزیونی، پیدا کردن سرگرمی و لحظات خنده‌دار در موقعیت‌های ناپایدار و غیرمنتظره است که آن را به یکی از بهترین سریال های کاراگاهی تبدیل می‌کند.


۳۰- سریال Shetland

شتلند

بازیگران: داگلاس هنشال، آلیسون اودانل

امتیاز imdb این سریال: ۸.۱

پخش‌کننده: BBC ONE | بازه زمانی پخش:  ۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

شتلند مجموعه‌ی درام جنایی تلویزیونی محصول کشور اسکاتلند است که توسط استودیو ITV ساخته شد. این مجموعه با الهام از رمان‌هایی نوشته‌ی نویسنده انگلیسی آن کلیوز ساخته شده است و دیوید کین آن را برای پخش در تلویزیون آماده کرد. داستان سریال در مورد کارآگاهی به نام جیمی پرز با بازی داگلاس هنشال است که برای پلیس شتلند کار می‌کند و موضوع اصلی سریال به پرونده‌هایی جنایی مربوط می‌شود که او به همراه تیمش مشغول رسیدگی و به سرانجام رساندن آن‌ها است.

به جز هنشال بازیگران دیگری همچون آلیسون اودانل، جولی گراهام، ارین آرمسترانگ و آنه کید در این مجموعه حضور دارند. همانگونه که از نام این سریال مشخص است، عمده اتفاقات آن در جزایر معروف شتلند رخ می‌دهد. بااین‌حال بخش قابل توجهی از لوکیشن‌های فیلم‌برداری در اسکاتلند واقع شده است.

بد نیست بدانید داگلاس هنشال برای بازی در این سریال موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بفتا شده است، همچنین این سریال در سال ۲۰۱۶ عنوان بهترین سریال درام تلویزیونی را هم از آن خود کرده است. براساس اطلاعات موجود ساخت این سریال برای فصلی تازه تمدید شده است و یک‌بار دیگر هنشال درکنار اودانل در این مجموعه حضور خواهد داشت.


متیو مک کانهی در سریال کارآگاه حقیقی

۳۱- سریال True Detective

کارآگاه حقیقی

نویسنده و کارگردان: نیک پیزولاتو

بازیگران: متیو مک کانهی، وودی هارلسون، ماهرشالا علی

 امتیاز imdb این سریال : ۹ | درصد رضایت منتقدهای راتن تومیتوز: ۷۸% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۸۷ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه HBO | بازه زمانی پخش:  ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۹ (۳ فصل)

فصل دوم این سریال به دلایلی نتوانست موفقیت فصل اول آن را تکرار کند، اما بااین‌حال از دید بسیاری فصل اول سریال کارآگاه حقیقی یه معجزه واقعی در دنیای سریال‌های تلویزیونی دنیای آثار پلیسی و جنایی بود و از بهترین بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ است.

نمایشی که هم همان عناصر آشنا را به مخاطب عرضه می‌کرد و هم تازگی و طراوتی خاص داشت. یک پلیس کلاسیک را درکنار قاتلی مرموز قرار داده بود، نسل قدیم و جدید را رودررو کرده و درکنار آن یک مجموعه از قراردادهای مرسوم را درهم شکست. درواقع شاید باید گفت اگر سریال کارآگاه حقیقی ساخته نمی‌شد، شاید این معدود سریال‌های پلیسی و محبوب، امروز در دسترس‌مان نبودند.

در سال ۲۰۱۱، مجموعه‌های تلویزیونی کوتاه یا مینی سریال‌ها در حال مرگ بودند، اما HBO با ساخت این سریال یک تکان اساسی به دنیای ساخت مجموعه‌های تلویزیونی داده، جوایز امی را تحت تأثیر قرار داده و به‌نوعی با محبوبیت سریال بریکینگ بد مقابله کرد. سریال کارآگاه واقعی یکی از بهترین داستان‌هایی جنایی است که تاکنون بازگو شده است.


۳۲- سریال Grantchester

گرنت چستر

توسعه‌دهنده: دیزی کولم

بازیگران: جیمز نورتون، رابسون گرین، تام بریتنی

امتیاز imdb این سریال: ۷.۹ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۹۵% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰

پخش‌کننده: ITV | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۴ تاکنون (۵ فصل)

درام پلیسی گرانت چستر محصول کشور انگلیس در مورد روستایی به همین نام است و داستان آن در دهه‌ی ۱۹۵۰ به وقوع می‌پیوندد. داستان این سریال هم در مورد درگیر شدن کشیشی به نام سیدنی چمبرز با بازی جیمز نورتون در ماجراهایی ناخوشایند و همکاری او با کارآگاهی به نام جوردی کیتینگ است.

این سریال براساس مجموعه داستان‌هایی کوتاه به نام اسرار گرنت چستر نوشته « James Runcie» ساخته شده است. فصل اول این مجموعه در سال ۲۰۱۴ پخش شد، سری دوم در سال ۲۰۱۶ و سری سوم در سال ۲۰۱۷ پخش شد.


۳۳- سریال Bosch

بوش

توسعه‌دهنده: اریک اوورمایر

بازیگران: تیتوس ولیور، جیمی هکتور

امتیاز imdb این سریال: ۸.۴ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۹۷% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

پخش‌کننده: آمازون | بازه زمانی پخش: فوریه ۲۰۱۴ تاکنون (۶ فصل)

بوش یکی دیگر از بهترین سریال‌های تلویزیونی کارآگاهی آمریکا است که توسط استودیوی آمازون و شرکت فابریک اینترتینمنت تهیه و تولید شده است. در این سریال شاهد هنرنمایی تیتوس ولیور در نقش کارآگاه پلیسی از شهر لس انجلس به نام هری بوش هستیم.

این سریال توسط اریک اورمایر ساخته و در تهیه آن از رمان‌های مایکل کانلی همچون شهر استخوان‌ها (City of Bones)، اکو پارک (Echo Park) و بلوند بتنی (The Concrete Blonde) الهام گرفته شده است. این سریال درکنار سریال دیگری به نام (The After) در اوایل سال۲۰۱۴ به‌صورت آنلاین پخش شدند و از آن زمان تهیه و تولید آن کماکان ادامه پیدا کرده است.

فصل ششم این سریال در ۱۶ آوریل سال گذشته میلادی، یعنی یک روز زودتر از تاریخ رسمی اعلام شده منتشر شد. اینگونه که به نظر می‌رسد قرار است فصل هفتم یعنی آخرین فصل این سریال هم ساخته شود.


شکارچی ذهن اثر دیوید فینچر

۳۴- سریال Mindhunter

شکارچی ذهن

کارگردان: جو پنهال

بازیگران: جاناتان گروف، هالت مک کالانی، هانا گراس

امتیاز imdb این سریال: ۸.۶ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۹۸% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه نتفلیکس | بازه زمانی پخش: از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹

سریال شکارچی ذهن جزو آندسته از مجموعه‌های تلویزیونی است که با تماشا کردن یک قسمت از آن، جان خود را در ذهن‌تان باز خواهد کرد و تقریبا غیرممکن است که فکرش را به‌راحتی از سر بیرون کنید.

سریالی جذاب که از همان فرمول همیشگی آثار فینچر بهره برده است

داستان این سریال که کارگردانی آن را دیوید فینچر برعهده داشته است، در مورد دو مأمور FBI به نام‌های هولدن فورد با بازی جاناتان گروف و بیل تنچ با بازی هالت مک‌کالانی است که درگیر تحقیقات پیرامون یک قاتل سریالی روانپریش می‌شوند. در فصل اول سریال شاهد شکل‌گیری روابطی دوستانه بین هولدن و قاتلی بدنام به نام ادموند کمپر با بازی کامرون بریتون بودیم، اما تمرکز فصل دوم سریال معطوف به پرونده‌های حل نشده قتل کودکان در آتلانتا بود.

فینچر همان فرمول همیشگی عشق، شوخ طبعی و ژانر جنایی را درکنار هم به کار گرفته است و نتیجه‌ی آن خلق یک مجموعه خاص و بسیار تماشایی است. متأسفانه بعد از دو سال انتظار برای پخش فصل دوم، در سال جاری اعلام شد این سریال دنباله‌ای نخواهد داشت.


۳۵- سریال The Sinner

گناهکار

توسعه‌دهنده: درک سیموندز

بازیگران: بیل پولمن، کریستین بیل، کریستوفر ابوت

امتیاز imdb این سریال: ۷.۹ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۹۰% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه USA | بازه زمانی پخش: ۲۰۱۷ ال ۲۰۲۰ (۳ فصل)

مجموعه گناهکار، سریال تلویزیونی درام جنایی آمریکایی است که تهیه و تولید آن را درک سیموندز برعهده داشته است. این سریال با الهام از رمانی یه همین نام نوشته‌ی پترا هامسفهر (Petra Hammesfahr) ساخته شده است.

داستان این سریال در مورد کارآگاه پلیسی به نام هری امبروز است که نقش او را بیل پولمن ایفا می‌کند. او هم همچون دیگر اسلاف خود در حل جنایات به جزئیات توجه کرده و سعی می‌کند انگیزه‌ی مجرمان را مشخص و از این طریق جنایتکاران اصلی را به دام بیندازد. بیل پولمن تنها هنرپیشه‌ای است که در هر سه فصل این مجموعه حضور داشت. گفته می‌شود قرار است فصل چهارم این مجموعه هم ساخته شود.

این سریال تاکنون بازخوردهای مثبت فراوانی دریافت کرده و همچنین نامزد دریافت دو جایزه گلدن گلوب در رشته‌ی بهترین سریال یا فیلم تلویزیونی و بهترین بازیگر زن (جسیکا بیل) بوده و جزو بهترین سریال های کاراگاهی تاریخ است.


۳۶- سریال The Alienist

روان پزشک

بازیگران: دنیل برول، لوک ایوانز، داکوتا فانینگ

امتیاز imdb این سریال: ۷.۷ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۷۴% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰

پخش‌کننده: TNT | بازه زمانی پخش: از سال ۲۰۱۸ تاکنون (۲ فصل)

روان پزشک سریال درام جنایی است که براساس رمانی به همین نام نوشته‌ی کِیلِب کار ساخته شده است. این سریال در شمار مجموعه‌های محدود تلویزیونی است که در سال ۲۰۱۸ درقالب ده قسمت از شبکهTNT پخش شد. داستان این مجموعه به بررسی پرونده‌ی قاتلی سریالی در شهر نیویورک می‌پردازد که در اواسط دهه‌ی ۱۸۹۰ به کشتن کودکان خیابانی روی آورده است.

سعی شده است در ساخت این سریال شخصیت‌های تاریخی معاصر با رخدادهای فیلم را در روند داستان دخیل کرده و به‌نوعی تخیل و واقعیت را درهم بیامیزند. به‌عنوان نمونه می‌توان به شخصیت تئودور روزولت اشاره کرد که از سال ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۷ به‌عنوان کمیسر پلیس فعالیت می‌کرد.

فصل دوم سریال با عنوان فرشته‌ی تاریکی در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی از این شبکه پخش شد که براساس رمان بعدی این نویسنده و با همین عنوان ساخته شد.


۳۷- سریال Stumptown

استامپ تاون

کارگردان: جیسون ریچمن

بازیگران: کوبی اسمالدرز، جیک جانسون، تانتو کاردینال

امتیاز: ۷.۵ | درصد رضایت منتقدهای جهانی راتن تومیتوز: ۹۲% | امتیاز درسایت متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

پخش‌کننده: شبکه ABC | بازه زمانی پخش: از سال ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۰ (۱ فصل)

استامپ تاون سریال تلویزیونی درام و جنایی محصول آمریکا است که براساس کامیک بوکی به همین نام ساخته شده است. عنوان فیلم اشاره‌ای ضمنی به لقب شهر پورتلند است، جایی که داستان این مجموعه در آن‌جا رخ می‌دهد.

داستان سریال در مورد یک نظامی بازنشسته به نام دکس پاریوس با بازی کوبی اسمالدرز است که کهنه سرباز جنگ افغانستان است و اکنون بعد از بازگشت به خانه باید مسئولیت برادر کوچک‌ترش را بپذیرد. او در عین حال از اختلال پس از حادثه هم رنج می‌برد، بااین‌حال شغلی جدید برای خود دست و پا کرده و به‌عنوان یک کارآگاه خصوصی شروع به کار می‌کند.

در ماه می سال گذشته میلادی اعلام شد که ساخت فصل دوم این سریال در دستور کار قرار گرفته است، هرچند همه گیری ویروس کرونا روی ساخت این سریال هم تأثیر گذاشته و این شبکه در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام کرد به‌دلیل تأخیر ناشی از پاندمی ویروس کرونا و به تعویق افتادن تولید این سریال، ناگزیر ساخت فصل دوم آن را لغو می‌کند. صحبت‌هایی برای فروش این مجموعه به شبکه یا دیگر سرویس‌های پخش فیلم و سریال در حال انجام است و هنوز مشخص نیست سرنوشت این سریال چه خواهد بود.

در اینجا به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور بهترین سریال های کارآگاهی لذت برده باشید. از میان سریال های کاراگاهی فوق کدام یک را تماشا کردید؟ سریال پلیسی محبوب شما چیست؟ خوشحال می‌شویم شنونده‌ی نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان باشیم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار