نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی Huawei Y7A

گوشی ای که امروز می خواهیم در این بررسی با هم بیشتر با آن آشنا شویم و در موردش صحبت کنیم محصولی از هوآوی است که در بازارهای مختلف نام های متفاوتی دارد در ایران به اسم Y7a شناخته می شود اما در برخی بازارها به نام P Smart 2020 هم نام گذاری شده است.

گوشی ای که امروز می خواهیم در این بررسی با هم بیشتر با آن آشنا شویم و در موردش صحبت کنیم محصولی از هوآوی است که در بازارهای مختلف نام های متفاوتی دارد در ایران به اسم Y7a شناخته می شود اما در برخی بازارها به نام P Smart 2020 هم نام گذاری شده است.

طراحی

در بخش طراحی برای این گوشی یعنی وای 7 ای طراحی خاص و متفاوتی را نمی بینیم. یک طراحی کاملا آشنا که برای گوشی ای در این رنج قیمتی کاملا مناسب به نظر می رسد.

از نظر ابعاد با گوشی تقریبا ضخیم و سنگینی روبرو هستیم. وزن دستگاه 206 گرم است و ضخامتش هم 9.3 میلی متر اما نکته جالب دستگاه نسبت ابعاد صفحه نمایش است. صفحه نمایش 6.67 اینچی این گوشی قد تقریبا بلندی دارد و پهانیش کمتر از حالتی است که باید باشد به همین خاطر کار کردن با یکدست با این گوشی کار سختی نیست و در اسکرول کردن حس خیلی خوبی را به کاربر منتقل می کند.

وای 7a در رنگ های مختلفی عرضه می شود آبی، سبز و مشکی. من اینجا رنگ سبز از این گوشی را دارم که طراحی تقریبا براقی دارد و به همین خاطر اثرانگشت و کثیفی خیلی زیاد روی قاب پشتی می ماند.

جنس بدنه هم در قاب پشتی و هم در فریم از پلاستیک ساخته شده و برای گوشی ای در این رنج قیمت خیلی روز از انتظار هم نبود.

چیدمان لنزهای دوربین در قاب پشتی خیلی عجیب است؛ هوآوی تمامی 4 لنز را زیر هم قرار داده و فاصله لنز اول تا لنز چهارم واقعا زیاد است. به سبب این چیدمان قابی که برای لنزهای دوربین اصلی در نظر گرفته شده خیلی اندازه بزرگی ندارد و مانند یک نوار کوچک در قاب پشتی به چشم می خورد. بیرون زدگی این قاب هم خیلی زیاد نیست و اثر نامطلوبی برای قرار گرفتن گوشی روی سطح صاف ندارد.

در قاب جلو صفحه نمایش حاشیه های مناسبی دارد و با گوشی ای طرف هستید که حاشیه هایش برای یک محصول مقرون به صرفه زیاد نیستند.

در این گوشی دوربین سلفی هم به صورت حفره بالای صفحه نمایش قرار گرفته که فضای زیادی را در اختیار ندارد.

سمت راست کلیدهای ولووم و پاور را داریم که کلید پاور اندازه بزرگتر از حد معمول دارد به این خاطر که سنسور اثرانگشت هم هست.

بالا و پایین گوشی به صورت تخت طراحی شده اند. در فریم بالا میکروفون دوم دیده می شود و در فریم پایین درگاه تایپ سی کنار اسپیکر، میکروفون اصلی و جک 3.5 میلیمتری صدا قرار گرفته اند.

سمت چپ هم تنها گزینه ای که دیده می شود درگاه سیم کارت ها هست که از دو سیم کارت همزمان و کارت حافظه خارجی پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش

برای Y7a از صفحه نمایشی با اندازه تقریبا بزرگ 6.67 اینچی استفاده شده که این صحفه نمایش پنلی از نوع IPS دارد و رزولوشن فول اچ دی هم برایش در نظر گرفته شده.

از نظر نمایش رنگ با گوشی مناسبی روبرو هستید رنگ ها خیلی نزدیک به واقعیت نشان داده می شوند و با وجود اینکه گوشی در رنج قیمتی بالایی قرار ندارد صفحه نمایش به اندازه کافی شفاف است. در بخش روشنایی هم با صفحه نمایشی مطلوب سر و کار داریم؛ هر چند روشنایی صفحه نمایش شاید به پای خیلی از گوشی های موجود در بازار نرسد اما با وجود برای این رنج قیمتی به اندازه ای مناسب است که مشکلی برای کارکردن در محیط بسته نداشته باشید و در محیط باز هم کار شما را راه می اندازد هر چند که محتوای خیلی واضحی را تحویل نمی دهد.

سخت افزار

در این بخش هوآوی از چیپ ساخت خودش استفاده کرده به اسم کایرین 710A که به نوعی اولین تلاش هوآوی برای ساخت چیپ های خودش است که بعد از تحریم های آمریکا و شرکت چیپ ساز عرضه کرده است. این چیپ روی خودش حافظه رم را در نسخه 4 گیگابایتی و حافظه داخلی را در نسخه های 64 و 128 گیگابایتی می بینید.

پشتیبانی از کارت حافظه خارجی هم در نظر گرفته شده که همانطور که اشاره کردم با درگاه سیم کارت ها مشترک نیست و می توانید در کنار دو سیم کارت همزمان فعال از آن استفاده کنید.

تجربه بازی

انتظار زیادی در اجرای بازی ها و برنامه از این گوشی نباید داشته باشیم. وای 7 ای می تواند بازی سنگینی مانند کال آو دیوتی موبایل را در کیفیت مدیوم اجرا کند در اجرای بازی در این حالت ناتوان نیست اما خب مشخصا خیلی آن روان بازی کردن را نمی توانید تجربه کنید.

داغ شدن

در کارهای سنگین مانند بازی و فیلمبرداری طولانی مدت هیچ داغ شدنی در این گوشی دیده نمی شود. البته مقداری گرم شدن به خصوص در تمامی بخش های گوشی بعد از نیم ساعت ایجاد می شود اما خبری از داغ شدن نیست که آزار دهنده باشد.

امنیت

دو روش امنیتی را روی این گوشی داریم سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره

سنسور اثرانگشت که اشاره کردیم داخل کلید پاور است. این کلید اندازه خوبی دارد و پیدا کردنش در قاب کناری دستگاه کار سختی نیست. در مورد عملکردش هم باید بگوییم با سنسور تقریبا خوبی سر و کار داریم شاید آن انتظاری که من از یک گوشی ساخت هوآوی داشتم برآورده نکرد اما در کل عملکرد قابل قبولی از خودش ارائه داد.

تشخیص چهره هم با کمک دوربین سلفی حفره ای این گوشی انجام می شود. عملکرد تشخیص چهره خیلی بهتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتم و هم در نور کم و هم در نور کافی با زاویه هم به خوبی چهره کاربر را تشخیص می دهد.

نرم افزار

اندرویدی که روی Y7a قرار گرفته نسخه 10 است با رابط کاربری اموشن یو آی 10.1

خب مشخصا انتظار این را دارید که این گوشی از سرویس های گوگلی پشتیبانی نکند و همینطور هم هست و روی وای 7 ای خبری از سرویس های گوگل نیست.

صحبت از اینکه چطور در نبود برنامه های گوگل از بازارهای جایگزین و نسخه های وب اپ برخی برنامه ها استفاده کنیم تکرار مکررات است؛ اما نکته اینجاست که اپ گالری به عنوان بازار اصلی جایگزین پلی استور در این مدت خیلی خوب پیشرفت کرده و داخلش برنامه های بسیار متنوعی هستند در کنار اینکه رابط کاربری اش و دسته بندی ها هم خیلی بهبود داشته اند.

اسپیکر

در این بخش هوآوی از یک اسپیکر برای این گوشی استفاده کرده که در بخش پایینی آن قرار گرفته. این اسپیکر عملکرد جادویی ای ندارد و می تواند به عنوان یک اسپیکر کار راه اندازه به حساب بیاید وگرنه صدای خیلی بلند و فراگیر یا کیفیت خیلی عجیبی ندارد.

خوشبختانه از جک 3.5 میلیمتری صدا هم اینجا استفاده شده که بتوانید از هدفون های با سیم خودتان به راحتی روی گوشی استفاده کنید و نیازی نباشد که هزینه اضافی برای خرید هدفون بلوتوث یا با پشتیبانی از درگاه تایپ سی تهیه کنید.

باتری

در بخش باتری شاهد استفاده از باتری ای با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت روی این گوشی هستیم که ظرفیت به نسبت بالایی به حساب می آید. این باتری کار خودش را روی این گوشی خیلی خوب انجام می دهد و می توانید روی عملکرد خوبش حساب باز کنید.

در استفاده ای که من از گوشی داشتم بدون نیاز به شارژ باتری می تواند حدود 1 روز و نیم در استفاده معمولی به شما سرویس دهد و اگر استفاده سنگینی هم داشته باشید تا زمانی که به خواب می روید دوام می آورد و موردی برای نگرانی نیست.

باتری Y7a از شارژ سریع 22.5 واتی پشتیبانی می کند و آداپتوری هم که داخل جعبه دستگاه دیده می شود از شارژ 22.5 واتی پشتیبانی می کند.

دوربین

در بخش دوربین چیدمانی برای دوربین در نظر گرفته شده که در بسیاری از گوشی های هوشمند هم رده اش هم می بینیم. لنز اصلی سنسور 48 مگاپیکسلی دارد، یک لنز اولترا واید داریم با سنسور 8 مگاپیکسلی و 2 لنز با سنسورهای 2 مگاپیکسلی که یکی عکس های ماکرو می گیرد و دیگری در تشخیص عمق به کمک دوربین می آید. دوربین سلفی هم سنسور 8 مگاپیکسلی دارد.

کیفیت عکس ها

در نور روز عکس هایی که با لنز اصلی گرفته می شوند شفاف هستند و نویز بسیار کمی  دارند. این تصاویر رنگ های بسیار خوب و نزدیک به واقعیتی هم دارند؛ با توجه به قیمتی که گوشی

در آن قرار دارد تصاویر گرفته شده در نور روز بسیار امیدوارکننده و خوب هستند.

در عکس های لنز اولتراواید زاویه دید خیلی خوب است اما نویز در تصاویر دیده می شود. در این حالت هنوز هم ثبت رنگ ها به خوبی انجام می گیرد

در گرفتن عکس های پرتره دوربین عملکردی در حد و اندازه خودش دارد. در این حالت عکس هایی که گرفته می شوند رنگ تقریبا خوبی دارند و برش سوژه از پس زمینه در این رنج قیمتی خوب انجام می گیرد.

دوربین سلفی هم عکس های خوبی می گیرد و ثبت جزئیات سوژه به اندازه کافی خوب هستند؛ امکان گرفتن عکس های سلفی پرتره هم وجود دارد که عملکرد خوبی از خودش نشان می دهد اما خیلی نباید روی برش تمیز سوژه از پس زمینه حساب کنید.

در نور شب عکس های گرفته شده با دوربین این گوشی کاملا در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی خوب هستند هر چند نویز در تصاویر دیده می شود اما با این وجود می توان روی کیفیت خوب عکس ها حساب باز کرد در ضمن اینکه با فعال شدن حالت نایت مود همه چیز بهتر و نزدیک تر به واقعیت می شود.

جمع بندی

وای 7 ای گوشی ای است که در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی کاملا مناسب و در خور توجه است و می توان به عنوان یک گزینه خرید روی آن فکر کرد.

این گوشی در بخش باتری خیلی عملکرد خوبی از خودش نشان می دهد  در کنار اینکه طراحی مدرن و به روزی دارد. از عملکرد خوب دوربین در نور روز هم با توجه به رنج قیمتی گوشی نمی توان گذشت. صفحه نمایش هم رزولوشن مناسبی دارد و در نمایش رنگ ها خوب عمل می کند؛ اما روشنایی صفحه نمایش خیلی تعریفی نیست و خدمات گوگل را هم روی خودش ندارد هر چند که به راحتی می توانید از بازارهای جایگزین پلی استور و البته نسخه وب اپ اپلیکیشن ها استفاده کنید و هوآوی هم با جدیت در حال هماهنگ کردن برنامه ها با بخش نرم افزاری گوشی های هوشمند خودش است و برنامه هایی که پر کاربرد هستند و مشکلاتی داشتند را برای استفاده روی گوشی های بدون سرویس های گوگلی خودش سازگار کرده.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار