نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی Redmi Note 13 Pro 5G شیائومی

اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ زمان عرضه چند مدل گوشی شیائومی بود. این شرکت چینی فقط پنج گوشی از سری ردمی نوت 13 تولید کرده که همگی نسبت به قیمتی که دارن، امکانات خوبی ارائه میدن. گوشی شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G دومین گوشی برتر در این خانواده پنج نفره محسوب میشه. این گوشی روی دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی، پردازنده قدرتمند Snapdragon 7s Gen 2 و نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی خودش حساب ویژه‌ای باز کرده و با همین امکانات بسیار محبوب شده. این سری گوشی در 4 ژانویه 2024 (14 دی 1402) به طور رسمی به بازار جهانی عرضه شد و با توجه به امکاناتش و قیمت حدودا 300 دلاریش گوشی میان رده بسیار جذابی به نظر میرسه. پس با بررسی گوشی Redmi Note 13 Pro 5G شیائومی همراه دیجی اطلس باشید تا ببینیم جدیدترین گوشی میان رده شیائومی چند مرده حلاجه؟

بررسی طراحی گوشی Redmi Note 13 Pro 5g شیائومی

وقتی پنج گوشی مختلف با دوربین‌های مشابه تولید می‌کنی، یعنی باید خلاقیت زیادی در چیدمان دوربین‌های گوشی‌ها به خرج بدی تا گوشی‌هات از هم متمایز بشن. گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G با بدنه شیشه‌ای دو طرفه و حاشیه‌های بسیار باریک طراحی شده.
شیائومی به قول خودش از طراحی کلاسیک برای چیدمان دوربین‌های قاب پشتی استفاده کرده و لنزها رو در یک جزیره مربع شکل قرار داده. ابعاد گوشی 161.2 در 74.2 در 8 میلی‌متره و بخاطر نمایشگر 6.67 اینچی، وزنی در حدود 187 گرم داره که نسبت به خیلی از گوشی‌های با این نمایشگر، سبک‌ وزن محسوب میشه. این موضوع در کنار بدنه تخت گوشی باعث میشه تا حدودی گوشی خوش دست و راحتی باشه، البته هنوز ممکنه در استفاده طولانی مدت، تیز بودن لبه پایینی گوشی باعث اذیت شدن انگشت دستتون بشه.

در طراحی ردمی نوت 13 پرو 5جی تغییرات گسترده ای نمیبینیم و شیائومی ریسک خاصی در این بخش انجام نداده است.

دکمه پاور و تنظیم ولوم صدا در سمت راست گوشی، درگاه USB-C و اسپیکر در پایین و جک هدفون 3.5 میلی‌متر، اسپیکر دوم و IR blaster یا سنسور مادون قرمز در بالای گوشی جای داده شدن. برای وارد کردن سیم کارت و کارت حافظه هم می‌تونید از شیار سیم کارت در لبه پایینی گوشی استفاده کنید.
در حالی که گوشی Redmi Note 13 Pro Plus شیائومی با گواهینامه IP67‌ برای مقاومت در برابر آب طراحی شده، گوشی Redmi Note 13 Pro دارای گواهی IP54 است و فقط در برابر پاشش قطرات آب و گرد و غبار مقاومت دارد. حاشیه نمایشگر بسیار کمه و این موضوع جلوه بسیار خوبی به این گوشی میان رده داده.
طراحان شرکت شیائومی این گوشی رو با چهار رنگ:

  • سیاه نیمه شب (Midnight Black)
  • بنفش شفق قطبی (Aurora Purple)
  • آبی اقیانوسی (Ocean Teal)
  • و سفید یخی ( Arctic White)

تولید کردن. هر چهار رنگ گوشی در بخش دوربین تفاوت‌هایی در طیف رنگی دارن که جذابیت قاب پشتی رو بیشتر کرده.

به طور کلی، ظاهر گوشی جدید شیائومی با اینکه در سال 2024 عرضه شده، جذابیت عجیب و غریبی نداره و یک طراحی معمولی محسوب میشه. به هیچ وجه با نگاه کردن به بدنه گوشی، محو تماشای ظاهر و طراحیش نمیشید و بیشتر از اینکه یه گوشی زیبا (از نظر طراحی) محسوب بشه، یه گوشی کاربردی با امکانات پیشرفته و البته قیمت مناسب به شمار میره.

بررسی نمایشگر Redmi Note 13 Pro 5G شیائومی

قبلاً اشاره کردیم که همه گوشی‌های جدید ردمی در این خانواده، نمایشگر 6.7 اینچی با رفرش ریت 120 هرتز و فناوری OLED دارن. با این حال، گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G رزولوشن 1220p داره بنابراین از مدل‌های ارزان‌تر این خانواده کیفیت بهتری ارائه میده.
همچنین باید به وجود روکش گوریلا گلس ویکتوس (Victus) روی نمایشگر این گوشی هم اشاره کرد که برای محافظت بهتر در برابر خط و خش استفاده میشه. خوبه بدونید که مدل‌های ارزان‌تر ردمی نوت 13 با گوریلا گلس 5 یا حتی 3 عرضه شدن.
روشنایی صفحه یکی دیگه از پارامترهاییه که موقع انتخاب گوشی برای خیلیا مهمه. این گوشی ردمی با روشنایی بیشینه 1800 نیتی روشنایی بسیار مناسبی داره. البته در حالت دستی این عدد تا 500 و در حالت خودکار تا 1200 نیت میرسه که باز هم باعث میشه در محیط های روشن و پر نور بتونید به راحتی از گوشی استفاده کنید.

بعد بررسی صفحه نمایش ردمی نوت 13 پرو 5g میشه گفت تقریبا این گوشی نقص خاصی به نسبت رقبا ندارد و یکی از بهترین نمایشگرهای بازه قیمتی خودش را دارد.

رفرش ریت 120 هرتزی گوشی باعث تجربه روان و سریع میشه. امکان نمایش 69 میلیارد رنگ در کنار پنل امولد با رزولوشن بالا دقت رنگی زنده و جذابی رو به نمایش میگذاره که واقعا از حد و اندازه و قیمت گوشی بالاتره. به طور کلی صفحه نمایش این گوشی با توجه به قیمتی که داره، کیفیت بسیار خوبی ارائه میده؛ مخصوصاً که رفریت ریت 120 هرتزی داره، روشنایی بیشینه صفحه به 1800 نیت میرسه و با داشتن پنل با رزولوشن و دقت بالا تجربه بسیار جذابی رو در هنگام بازی و تماشای محتوای ویدیویی به نمایش میزاره.

عملکرد باتری گوشی ردمی نوت 13 پرو 5جی

وقتی جعبه این گوشی رو باز می‌کنید با یه شارژر 67 واتی و کابل شارژ‌ USB-C مواجه میشید. این گوشی با باتری 5100 میلی آمپر ساعتی عرضه شده. این در حالیه که باقی اعضای خانواده حداکثر ظرفیت 5000mAh دارن! با یکبار شارژ کردن کامل باتری گوشی می‌تونید یک روز و نیم ازش استفاده کنید (البته اگه دائماً اینستاگرام‌گردی نکنید!)

اگه سرعت شارژ باتری گوشی هم براتون مهمه، یه سری آمار و ارقام داریم که احتمالاً به دردتون میخوره. مثلا اگه از شارژ‌ر خود گوشی که 67 وات توان داره برای شارژ‌ استفاده کنید، در عرض 15 دقیقه تا 40 درصد از باتری شارژ‌ میشه. در عرض نیم ساعت 74 درصد و برای شارژ‌ کامل باتری (یعنی صفر تا 100 درصد) چیزی حدود 47 دقیقه زمان نیاز دارید.
با توجه به شارژدهی مناسب گوشی و همچنین سرعت شارژ قابل قبول ردمی نوت 13 پرو که به نسبت سال قبل تغییر و تحول خیلی زیادی نداشته، میشه گفت این گوشی هنوز عملکرد مناسبی در این بخش داره و میتونید با خیال راحت از گوشی در طول روز استفاده کنید و نگرانی زیادی بابت تموم شدن شارژ نداشته باشید. به عنوان جمع بندی بخش بررسی باتری redmi note 13 pro 5g میتوان گفت:

  • تو بخش شارژ شدن، هم وجود شارژ 67 واتی و هم سرعت شارژ خوب مزیت این گوشی محسوب میشه
  • در بخش شارژدهی هم شاهد یکی از بهترین عملکردها در این بازه قیمتی هستیم.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G

همین اول کار بگیم که این گوشی در پنل پشتی 3 دوربین با لنز‌های 200 و 8 و 2 مگاپیکسل داره. اما اینکه این دوربین‌ها تا چه حد کیفیت دارن و چه امکاناتی برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار شما قرار میدن موضوع دیگه‌ای که باید بررسی بشه.
اجازه بدید اول از دوربین 200 مگاپیکسلی این گوشی صحبت کنیم. این لنز که دوربین اصلی گوشی محسوب میشه در هر دو شرایط نور روز و شب، عملکرد خوبی ارائه میده و با استفاده از هوش مصنوعی میتونه تصاویری با بالاترین کیفیت ثبت کنه. این دوربین در حالت زوم 2X و 4X کیفیت خوبی ارائه میده و برای کسانی که عاشق عکس برداری از ماه کامل در آسمان صاف هستن قطعاً جذابیت داره.
شیائومی در صفحه رسمی این گوشی نوشته: « دوربین ردمی نوت 13 پرو 5G در سطح گوشی‌های پرچمداره و برای فوکوس سریع‌تر و دقیق‌تر از فناوری Super QPD استفاده می‌کنه. ترکیب قدرتمند فناوری‌های OIS و EIS باعث شده لرزش دوربین در حین عکس و فیلم گرفتن به حداقل برسه و تصاویری بدون تاری و با کیفیت بالا ثبت کنید.»
در کنار این دوربین 200 مگاپیکسلی، یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید (فوق عریض) هم در نظر گرفته شده که این سالها طرفدارهای زیادی پیدا کرده. این لنز برای عکاسی فضای باز پیشنهاد میشه و کیفیت نسبتاً مطلوبی داره. علاوه بر این، باید به لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو هم اشاره کرد که عکاسی از نزدیک رو ممکن کرده. گرچه این لنز کیفیت خیلی زیادی نداره اما برای عکاسی از مورچه‌های در حال حرکت یا قطره‌های آب روی برگ یا غذاهای چرب عکس های قابل قبول و خوبی به شما میده.

در بخش فیلمبرداری باید به چند نکته اشاره کرد. با دوربین گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنید. توجه داشته باشید که این قابلیت در نسخه‌های ارزان‌تر ردمی نوت 13 وجود نداره!
به لطف نرم‌افزارهای داخلی گوشی، لرزش‌های ناشی از حرکت دست گرفته میشه و می‌تونید به راحتی فیلم‌هایی بدون لرزش بگیرید. البته وقتی سرعت راه‌ رفتن و میزان لرزش بیشتر بشه، این گوشی نمی‌تونه عملکرد خوبی ارائه بده که خب خیلی هم ازش توقع نمیره! باید اشاره کنیم که یه دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم در جلوی گوشی قرار داده شده که از نوع واید هست و برای فیلم‌برداری با کیفیت 1080p با فریم ریت 30 و 60 فریم در ثانیه عملکرد قابل قبول و نه چندان درخشنده ای داره.
در بخش آخر بررسی دوربین شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G باید به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که برای بهبود عملکرد دوربین روی این گوشی نصب شده اشاره کنیم:

  • فناوری Optic fusion: روشنایی صحنه در حین عکس گرفتن رو با توجه به ویژگی‌های محیط بهبود میده.
  • موتور رنگ (Color engine): کیفیت رنگ‌ها رو بهتر میکنه.
  • موتور شتاب‌دهنده (Accelerating engine): از نهایت قدرت CPU و GPU و سایر سخت‌افزارهای مرتبط با دوربین برای بهبود کیفیت عکس کمک می‌گیره.
  • سنجش بیونیک (Bionic sensing): منابع گوشی رو با توجه به کیفیت تصاویری که دارید ثبت می‌کنید اولویت‌بندی میکنه تا بالاتری کارایی در اختیار دوربین قرار بگیره.
  • موتور اکسوفر (Ecosphere engine): برای افزودن خلاقیت‌های بیشتر در عکاسی و فیلم‌برداری از این موتور برای برنامه‌های شخص ثالت گوشی استفاده میشه.
  • موتور HD: این موتور از تمام توان پردازنده برای رسیدن به کیفیت بالای تصویر استفاده میکنه.

 

به طور کلی، دوربین گوشی شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G گرچه با اعداد و ارقام بالایی مثل لنز 200 مگاپیکسلی عرضه شده اما باید قبول کنیم که عکاسی با دوربین این گوشی به هیچ وجه به پای عکاسی با گوشی‌های پرچمدار نمیرسه. شیائومی برای برطرف کردن این مشکلات، نرم‌افزارهایی برای بهبود رنگ و کیفیت تصویر روی گوشی قرار داده تا کاربرانش رو راضی نگه داره. البته اگه به عکاسی پرتره یا فیلم‌برداری سینماتیک علاقه دارید، باید بیشتر هزینه کنید و مدل‌های پرچمدار شیائومی رو بخرید که این قابلیت‌ها رو در اختیار شما قرار میدن.

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری Redmi Note 13 Pro شیائومی

مزیت اصلی گوشی شیائومی معمولا بخش سخت افزار و پردازنده این گوشی هاست. این گوشی از پردازنده کوالکام Snapdragon 7s Gen 2 استفاده میکنه و از این نظر با رقبای خود مثل گوشی A54 سامسونگ و گوشی Edge 40 موتورولا در یک رده قرار می‌گیره این پردازنده برای کارهای ساده روزانه بسیار خوب کار میکنه و تا زمانی که فشار زیادی بهش وارد نکنید، همه‌چیز عالی پیش میره. اما برای انجام کارهای سنگین‌تر ممکنه سرعت گوشی مقداری کاهش پیدا کنه و چند ثانیه‌ای تاخیر در باز و بسته کردن برنامه‌ها داشته باشه. خب نباید فراموش کنید که این، یه گوشی میان‌رده‌ست و عملکردش در دسته خودش، عملکرد خوبی محسوب میشه. عملکرد گوشی در بازی ها نسبتا سنگین مناسبه و میتونه با گرافیک متوسط، فریم ریت خوبی رو بدون لگ و باگ و داغ شدن بیش از حد به شما بده.


در بخش نرم‌افزاری هم باید اشاره کنیم که این گوشی با سیستم عامل اندروید 13 عرضه شده که رابط کاربری MIUI 14 به عنوان پوسته براش نصب شده. امکانات شخصی سازی مناسبه و همون حس معمول کار با گوشی های شیائومی اینجا هم دیده میشه. از عرضه HyperOS برای این گوشی فعلا خبری نیست اما به احتمال بسیار زیاد، در آینده این آپدیت برای این گوشی هم عرضه بشه که با توجه به غول آپدیت سه ساله شیائومی برای این گوشی خیلی بعید نیست.
همینجا باید به یه مشکل نرم‌افزاری گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G اشاره کنیم که مشکل نشان ندادن نوتیفیکیشن‌هاست. این گوشی بعضی از نوتیفیکشن‌ها رو در حالت قفل نشون نمیده و دلیلش هم صرفه‌جویی در مصرف باتری و از اینجور بهونه‌های بنی اسراعیلیه! می‌تونید وارد تنظیمات گوشی بشید و به صورت دستی، به گوشی بفهمونید که نوتیفیکیشن فلان نرم‌افزار حتماً در حالت قفل نشون داده بشه. (تجربه ما میگه که خیلی موفق نخواهید بود!)

اسپیکر گوشی Redmi Note 13 Pro شیائومی

همونطور که پیش از این هم در بخش طراحی گفتیم، در بالا و پایین این گوشی اسپیکرها قرار داده شده تا صدایی استریو به گوش برسه. شیائومی در صفحه رسمی این گوشی اشاره کرده که صدای پانوراما توسط اسپیکرهای این گوشی تولید میشه که برای انجام بازی و تماشای فیلم‌های سینمایی خیلی هیجان انگیزه.
به طور کلی، کیفیت و حجم صدای اسپیکرهای این گوشی در سطح یک گوشی میان رده خوبه ولی هر چقدر ولوم گوشی رو بالاتر ببرید، کیفیت و وضوح صدا کاهش پیدا می‌کنه که خب این مشکل برای خیلی از گوشی‌های میان رده هم به وجود میاد. برای کسانی که هنوز از هندزفری‌های سیمی استفاده می‌کنن هم این گوشی جک 3.5 میلی‌متری در نظر گرفته تا به راحتی هندفریشونو به گوشی وصل کنن و موسیقی بشنون. لازم به ذکره که این جک صدا در گوشی‌های پرچمدار خیلی از شرکت‌ها حذف شده و شما مجبورید هندزفری‌های وایرلس بخرید.

 

آیا گوشی Redmi Note 13 Pro 5G ارزش خرید داره؟

با توجه به بررسی redmi note 13 pro 5g برای پاسخ به این سوال باید این گوشی رو با توجه به قیمتی که داره با گوشی‌های هم‌رده خودش مقایسه کنید. قیمت شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G با رم 12 و حافظه 512 در بازار ایران در حال حاضر (بهمن 1402) حدود 18 میلیون تومانه. با این مبلغ چه گوشی‌هایی می‌تونید بخرید؟‌ اگه از نظر دوربین بخوایم ردمی نوت 13 پرو 5G رو با رقباش مقایسه کنیم، فقط دوربین گوشی Redmi Note 12 pro Plus شیائومی در سطح این گوشی قرار داده که البته بخاطر وجود پردازنده نسبتا ضعیفی که روی این گوشی قرار داره، احتمالا کیفیت تصاویر هم کاهش پیدا می‌کنه.
اما اگه سرعت پردازش و نوع پردازنده‌ای که روی گوشی استفاده شده براتون اهمیت داره، فقط گوشی Poco F5 میتونه با گوشی Redmi Note 13 Pro رقابت کنه. البته باید در نظر داشته باشید که ردمی نوت 13 پرو با حافظه 512 گیگابایت قیمتی معادل 18 میلیون تومان داره در حالی که پوکو F5 با حافظه 256 و البته کیفیت دوربین پایین‌تر همون قیمته. از لحاظ پشتیبانی نرم افزاری و نوع رابط کاربری گوشی A54 سامسونگ عملکرد بهتری از این گوشی داره ولی نمایشگر، طراحی و همچنین به همراه داشتن شارژر سریع داخل جعبه باعث جذابیت گوشی ردمی میشه.
بنابراین با توجه به قیمتی که گوشی‌های با این محدوده قیمت دارن، به نظر می‌رسه گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G ارزش خرید بالایی داره و می‌تونید از دوربین 200 مگاپیکسلی با کیفیت، پردازنده قدرتمند، حافظه 512 گیگابایتی و رم 12 گیگش و همچنین طراحی خوب و مدرن این گوشی در کنار نمایشگر بزرگ و با کیفیتش نهایت استفاده رو ببرید.

نویسنده : digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار