نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی A05 سامسونگ

سامسونگ برند محبوب کره ای چند سالیه برای جذب مشتریان خودش سیاست ساخت گوشی های اقتصادی با امکانات مناسب و قیمت به صرفه رو اجرا میکنه که در این راستا، هر ساله چند مدل مختلف از سری A رو به تولید و عرضه گوشی های اقتصادی اختصاص داده. گوشی A05 سامسونگ یکی از جدیدترین گوشی های اقتصادی سامسونگ در سال ۲۰۲۳ میلادی هست که پیشرفت های مناسب و نسبتا قابل توجهی در مقایسه با گوشی A04 سامسونگ داشته؛ پس اگه به فکر خرید یک گوشی اقتصادی از برند سامسونگ هستین و توی بررسی ها این گوشی رو هم زیر نظر داشتید، با بررسی گوشی A05 سامسونگ همراه دیجی اطلس باشید تا ببینم این گوشی تازه وارد اقتصادی از سامسونگ به نسبت قیمت ارزش خرید داره یا نه؟

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی A05 سامسونگ

گوشی A05 سامسونگ برخلاف نسل قبلی ظاهر زیبایی داره که علی رقم قیمت پایین گوشی اصلا توی ذوق نمیزنه؛ توی طراحی بدنه و قاب پشتی گوشی از پلاستیک مات و با طراحی راه راهی استفاده شده که در برابر لکه و کثیفی مقاومت خوبی داره، از اون طرف پنل جلویی گوشی از جنس شیشه هست. تا اینجای کار با یک گوشی فوق اقتصادی از سامسونگ طرفیم که از نظر بدنه با بقیه اقتصادی های بازار فرقی نداره و نباید انتظار شاهکار رو داشته باشیم.
دوربین های پشتی گوشی و فلش LED به صورت عمودی در بالای قاب گوشه چپ قرار گرفتن و خبری از جزیره دوربین نیست که فکر نکنم اصلا توی مدل های فوق اقتصادی از این خبرا باشه؛ به هر حال چیدمان دوربین چیز قابل توجهی نداره، جز اینکه یه روکش دور هر دو تا لنز قرار گرفته و یه کمی حالت برآمدگی نسبت به قاب گوشی دارن، که خب این طراحی توی تمامی گوشی های امسال سامسونگ هم دیده میشه.

روی فریم سمت راست گوشی دکمه های تنظیم صدا و کلید پاور قرار گرفته و در سمت چپ فریم خشاب سیم کارت رو داریم؛ در قسمت پایینی جک 3.5 میلیمتری صدا، میکروفون، اسپیکر و پورت تایپ سی در کنار هم قرار گرفتن. برخلاف برادر بزرگترش یعنی A05s سامسونگ؛ توی این گوشی اقتصادی هنوز اسکنر اثر انگشت وجود نداره و مثل گوشی های قدیمی اندروید باید یه جوری از رمزی، الگویی، یه چیزی برای باز کردن گوشی استفاده کنین.
گوشی اقتصادی Galaxy A05 وزن ۱۹۵ گرمی و ضخامت ۸ میلیمتری داره که به خاطر پلاستیکی بودن بدنه و حاشیه های هلالی دور تا دورش، زمخت و بد دست نیست و توی استفاده های طولانی دست رو خسته نمیکنه. این گوشی برخلاف مدل های میان رده سامسونگ و حتی اقتصادی های شیائومی هیچ گواهی محافظت در برابر گرد و غبار و پاشش مایعات براش در نظر گرفته نشده؛ در واقع این گوشی فوق العاده حساسه و اولین تماس گوشی با آب فاتحشو خونده. در کل، این گوشی طراحی جذابی به نسبت نسل قبلی داره و به نسبت قیمتش طراحی نسبتا جدید و کیفیت ساخت مناسبی داره.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی A05 سامسونگ

گوشی A05 سامسونگ از یه پنل ۶/۷ اینچی از نوع PLS LCD با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل استفاده میکنه که به نسبت گوشی A04 سامسونگ حدود 0.2 اینچ بزرگتر شده و نرخ بروز رسانی ۶۰ هرتزی رو در اختیارتون میذاره. نمایشگر گوشی به عنوان یه گزینه اقتصادی توی نمایش تصاویر و ویدیو کیفیت مناسبی داره؛ ولی به دلیل روشنایی نه چندان مناسب 450 نیتی، زاویه دید محدود نمایشگر LCD و عدم پشتیبانی از HDR گزینه مناسبی برای استفاده توی محیط های باز و زیر نور خورشید نیست و تصاویر کمی تار نمایش داده میشن.

نمایشگر گوشی بیشتر از ۸۲/۱ از پنل جلویی گوشی رو به خودش اختصاص داده که به نسبت سال قبل حدود یک درصد بیشتر شده و مابقی دور تا دور صفحه رو حاشیه های مشکی پوشونده؛ دوربین سلفی گوشی توی ناچ قطره ای بالا صفحه قرار داره و به نظرم همه چیز کاملا با یه گوشی اقتصادی با بودجه پایین همخونی داره. پس اگه نوع نمایشگر و یا حاشیه های زیاد گوشی هنوزم اذیتتون میکنه بهتره سراغ گوشی های میان رده سامسونگ و شیائومی برین.
سامسونگ برای محافظت از نمایشگر گوشی A05 سامسونگ از گوریلا گلس و انواع مشابه استفاده نکرده و به همین دلیل هم، این گوشی هیچ محافظتی در برابر خط و خش و ضربه های ناگهانی نداره و حتی روی فرش هم بیفته ممکنه داغون بشه؛ پس اگه برای پول و اعصابتون ارزش قائلین حتما یه گلس مقاوم و با کیفیت روی گوشی نصب کنین که بیخودی یه هزینه تعمیر و تعویض نمایشگر رو دستتون نیفته.

 

بررسی عملکرد پردازشی و سخت افزاری گوشی A05 سامسونگ

گوشی A05 سامسونگ به تراشه مدیاتک Helio G85 مجهز شده که با توجه به اقتصادی بودن کیفیت و کارایی خوبی رو ارائه میده؛ این تراشه با وجود عمر سه ساله خودش زمانی توی گوشی های میان رده مثل نوت ۹ شیائومی به کار گرفته شده که در زمان خودش واقعا قدرتمند بود، اما حالا حتی در بین تراشه های اقتصادی سال ۲۰۲۳ هم هنوز حرف برای گفتن داره.

این تراشه قدیمی معماری ۱۲ نانومتری داره که از هشت هسته پردازشی شامل دو هسته اصلی ۲/۰ گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش هسته کم مصرف ۱/۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 به همراه پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 تشکیل شده. تراشه گوشی برای بازی های نیمه سنگین و سنگین سال ۲۰۲۳ طراحی نشده و توی استفاده طولانی مدت باگ و هنگی شدیدی داره؛ پس به نظرم اگه برای بازی سراغ این گوشی اومدین بهتره تنظیمات بازی رو توی حالت پایین بذارین تا حداقل فریم رو بهتون بده.
عملکرد تراشه اقتصادی مدیاتک Helio G85 توی بنچمارک های مختلف در حد متوسطی هست و غیر از یه ارتقای جزئی نسبت به تراشه Helio P35 در گوشی A04 سامسونگ، هنوز هم برای اجرای بازی و برنامه های سنگین به مشکل میخوره و به نظرم نهایتش برای کارهای روزمره، برنامه های بانکی و شبکه های اجتماعی جواب بده. پس اگه موبایل گیمر هستین و سراغ یه گوشی با بودجه کم اومدین، حتی حالا تصمیمتون رو عوض کنین و سراغ یه گوشی برین که حداقل تراشه Snapdragon 680 4G یا Helio G99 داشته باشه چون بازی کردن با این گوشی بیشتر به کابوس شبتون تبدیل میشه تا اینکه بخواین ازش لذت ببرین.

گوشی اقتصادی Galaxy A05 در حال حاضر با سه ترکیب حافظه ۶۴ گیگابایت با رم ۴ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت با رم ۴ و ۶ گیگابایت به بازار عرضه شده که اگه فضای بیشتری لازم داشتین، میتونین یه کارت حافظه مجزا تا ظرفیت ۱ ترابایت رو هم به گوشی اضافه کنین. در کل این گوشی به عنوان یکی از گوشی های اقتصادی سامسونگ با مشخصات سخت افزاری نه چندان راضی کننده تنها برای کارهای روزمره و برنامه های معمولی بهتون جواب میده و برای این کار عملکرد مناسب و قابل قبولی با توجه به قیمت داره.

 

بررسی عملکرد نرم افزاری گوشی A05 سامسونگ

گوشی A05 سامسونگ با اندروید ۱۳ و رابط کاربری ویژه گوشی های اقتصادی سامسونگ یعنی One UI Core 5.1 به بازار عرضه شده که در مقایسه با سایر گوشی های اقتصادی از برندهای دیگه تقریبا بدون لگ و باگ خاصی اجرا میشه. نسخه Core با حفظ ویژگی های اصلی هسته One UI و حجم پایین تر، بیشتر روی گوشی ها و تبلت های اقتصادی سامسونگ استفاده میشه؛ با این وجود کارایی سیستم عامل هنوزم مثل نسخه اصلی هست و از نظر بروزرسانی حجم آپدیت کمتری رو داره.

سامسونگ اخیرا اعلام کرده که تمامی گوشی های ۲۰۲۳ به بعد از حداقل ۲ تا ۴ سال آپدیت نرم افزاری و تا ۶ سال آپدیت امنیتی دریافت میکنن؛ با این حساب؛ گوشی اقتصادی Galaxy A05 تا دو سال آینده تا بروزرسانی اندروید ۱۵ رو دریافت میکنه و با خیال راحت میتونین جدیدترین برنامه ها رو روش نصب کنین. با این حساب اگه بروز رسانی نرم افزاری و امنیتی خیلی براتون اولویت داره، حتی اقتصادی ترین گوشی سامسونگ هم از نظر آپدیت برنامه دقیق و منظمی داره و لازم نیست نگران انتشار آپدیت برای گوشی خودتون باشین.

مشخصات باتری گوشی A05 سامسونگ

سامسونگ برای این گوشی از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که برای استفاده های روزانه و ترکیبی شارژدهی مناسبی رو داره و تا یه روز کامل هم بهتون جواب میده. با باتری گلکسی A05 سامسونگ میتونین تا ۴۰ ساعت مکالمه، ۱۰ ساعت وب گردی، ۱۳ ساعت تماشای ویدیو یا ۸ ساعت بازی های معمولی و نیمه سنگین انجام بدین.
باتری این گوشی با آداپتور ۲۵ واتی توی نیم ساعت در حدود ۴۸ درصد شارژ میشه و برای فول شارژ شدن گوشی به بیش از ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارین. زمان شارژ طولانی این گوشی حتی برای یه کاندید فوق اقتصادی هم به نظر طولانی میرسه، اما خوب در مقایسه با گوشی A14 سامسونگ به مراتب سریع تر شارژ میشه و از این نظر به جورایی ارزش بیشتری داره.

سامسون تو یه تصمیم خیلی عجیب و غریب شارژ رو از توی جعبه گوشی های فوق اقتصادی امسال هم حذف کرده و اگه سراغ خرید گوشی A05 سامسونگ برین، به جز سوزن سیم کارت، خود گوشی و کابل چیز دیگه ای توی جعبه وجود نداره. پس با فرض خریدن گوشی A05 سامسونگ قراره ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه مازاد رو برای خرید شارژ بدید که توی قیمت نهایی گوشی تاثیر میذاره و به نظرم اگه خیلی روی این موضوع حساس هستین، به سراغ خرید اقتصادی های جدید شیائومی مثل گوشی ردمی 13C شیائومی برین که در کنار امکانات خوب، هنوزم شارژر داخل جعبه رو دارند.

بررسی عملکرد دوربین گوشی A05 سامسونگ

دوربین های پشتی این گوشی اقتصادی از یه دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی و یه دوربین تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی تشکیل شده که قابلیت فیلم برداری تا 1080p با سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه رو داره و میتونین توی شرایط نوری مناسب عکس های با کیفیتی باهاش ثبت کنین. متاسفانه برخلاف برادر بزرگترش توی این گوشی از لنز ماکرو استفاده نشده و باید با همون لنز واید و عمق سنج کمکی یه جوری کارتون رو انجام بدین.
تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A05 سامسونگ کیفیت مناسبی دارند، جزئیات و محدوده داینامیک تا حد امکان به خوبی رعایت میشه و رنگ ها به همون شکل طبیعی هستن. دوربین های پشتی اقتصادی جدید سامسونگ کیفیت مناسبی دارن و تصاویر رو بدون هیچ دستکاری و یا اضافه کردن فیلتر براتون ثبت میکنه؛ به این ترتیب اگه علاقه دارین تا عکاسی حرفه ای انجام بدین، به نظرم سراغ میان رده های شیائومی و سامسونگ یا برندهای دیگه برین.

 

دوربین سلفی این گوشی مجهز به یک دوربین ۸ مگاپیکسلی هست که امکان فیلم برداری با کیفیت 1080p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو بهتون میده. عکس های ثبت شده با دوربین سلفی کیفیت مناسبی دارن و کنتراست و محدوده داینامیکی در حد تعادل رعایت میشه؛ از اون طرف، اگه توی شب با دوربین سلفی عکس برداری کنین ممکنه تاری و نویز زیادی رو عکساتون بیفته که به نظرم زیاد برای محیط های تاریک مناسب نیست. پس اگه تنها برای عکس های تفریحی و همین جوری سراغ این گوشی اومدین باید بگم، لازم نیست زیاد هزینه کنین، چون دوربین های پشتی و سلفی کیفیت مناسبی داره و کارتون رو راه میندازه.

 

بررسی اسپیکر گوشی A05 سامسونگ

توی بخش اسپیکر گوشی A05 سامسونگ هنوزم جک ۳/۵ میلیمتری صدا رو داره و با این وجود، هنوزم میتونین از هندزفری و هدفون های سیمی برای آهنگ گوش دادن و تماس گرفتن استفاده کنین. اسپیکر پایین گوشی کیفیت صدای مناسبی داره که به نظرم برای گوشی اقتصادی نمیشه ایراد دیگه ای ازش گرفت.

 

جمع بندی

گوشی A05 سامسونگ به عنوان جدیدترین گوشی های سه ماه سوم سال ۲۰۲۳ توی بخش باتری و شارژدهی عملکرد مناسب و قابل قبولی رو ارائه میده؛ طراحی گوشی نسبت به مدل سال قبل تغییر زیادی نکرده و ولی به سمت طراحی گوشی های میان رده امسال سامسونگ رفته و تا حدودی طراحی مناسب و به روزی داره. دوربین های پشتی و سلفی گوشی برای عکاسی و فیلمبرداری توی روز مناسب هستند و توی محیط های باز و پرنور و یا شب نمیشه انتظار معجزه داشته باشیم. با استفاده از تراشه مدیاتک هلیو G85 عملکرد مناسبی رو در استفاده روزمره به عنوان یه گوشی اقتصادی ارائه میده ولی خیلی برای اجرای بازی های سنگین و نیمه سنگین مناسب نیست.
این گوشی اقتصادی همزمان با گوشی A05s سامسونگ وارد بازار ایران شده که مدل با حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگی و رم ۴ چیزی حدود 5.5 میلیون تومان قیمت داره و در رنج قیمتی گوشی A14 قرار میگیره و از بعضی لحاظ به این گوشی شباهت داره و یه جورایی رقیب این گوشی اقتصادی سامسونگ به حساب میاد. در حال حاضر با توجه به جدید بودن گوشی و با احتمال اینکه در آینده با افزایش واردتش، به خصوص نسخه پایه با حافظه و رم کمتر و همچنین با فرض ثابت بودن قیمت دلار، قیمت این گوشی کاهش پیدا کنه، باعث میشه خیلی ارزش خرید نداشته باشه و با کاهش قیمت میتونه تبدیل به یه گزینه اقتصادی مناسب برای طرفداران برند سامسونگ به حساب بیاد. البته با توجه به در نظر گرفتن سامسونگ از حافظه و رم بیشتر برای این نسل، شاید این اتفاق کمی بعید به نظر بیاد! شما جدیدترین گوشی اقتصادی سامسونگ با امکانات معمولی و مناسبش آیا ارزش خرید داره یا نه؟

نویسنده : دیجی اطلس

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار