نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی nova Y71 هواوی

شرکت هواوی (Huawei) چند سالی میشه که ابهت گذشته‌ش رو از دست داده و مخصوصاً در بازار گوشی‌های اقتصادی ایران، برندهای شیائومی و سامسونگ جای هواوی رو گرفتن. اما هنوز هم میشه بارقه‌های امید رو از گوشی‌های جدید این کمپانی دید و گوشی Huawei nova Y71 نمونه‌ای از این محصولاته. این گوشی با قیمت حدود 7.5 میلیون تومان (بهمن 1402) در بازار ایران به فروش می‌رسه و در رده قیمتی خاصی قرار گرفته؛ جایی که رقبایی شیائومی، سامسونگ و آنر و ردمی گزینه های بسیار خوب و قدرتمندی دارند. اما گوشی هواوی نوا Y71 با باتری 6000 میلی آمپر ساعتی و صفحه نمایش 6.75 اینچی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن داره و می‌تونه نظر کسایی که دنبال گوشی میان‌رده ارزون قیمت هستن رو به خودش جلب کنه. بریم و بیشتر با این گوشی آشنا بشیم. با بررسی گوشی nova Y71 هواوی همراه دیجی اطلس باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Huawei nova Y71

اجازه بدید بررسی طراحی این گوشی رو با نگاهی به نسل قبلیش شروع کنیم. گوشی Huawei nova Y61 که در نوامبر سال 2022 معرفی شد از پلاستیک برای فریم و بدنه استفاده کرده بود و بخاطر قرار گرفتن نمایشگر 6.52 اینچی، اندازه کوچکتر و وزن کمتری نسبت به Y71 داشت. هواوی گوشی نوا Y71 رو در ماه ژوئیه 2023 (خرداد 1402) به بازار عرضه کرد و گرچه هنوز هم جنس بدنه گوشی از پلاستیک بود اما بخاطر استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر، وزن گوشی به 199 گرم و اندازه‌ش به 168.3 در 77.7 در 9 میلی‌متر رسید.

طراحی و چیدمان دوربین‌های اصلی گوشی Y71 نسبت به نسل قبلی تفاوت چشمگیری داشته و طراحان شرکت هواوی از چیدمان خطی برای قرار دادن دوربین‌های سه گانه این گوشی استفاده کردن. دوربین‌ها در جزیره‌ای بیضی شکل بالای هم قرار گرفتن و فلاش LED در خارج از این جزیره دیده میشه. لبه‌های پشتی این گوشی هواوی حالتی خمیده داره تا در دست گرفتن گوشی راحت‌تر باشه. همچنین باید اشاره کنیم که لوگوی HUAWEI هم به شکل عمودی روی قاب پشتی گوشی دیده میشه.

سمت راست گوشی کلیدهای پاور و ولوم رو می‌تونید ببینید و در سمت چپ، اسلات کارت حافظه و سیم‌ کارت تعبیه شده. همینجا خوبه اشاره کنیم که در صورت استفاده از دو سیم کارت برای این گوشی باید اسلات کارت حافظه رو غیرفعال کنید. قسمت پایین گوشی جای پورت USB-C و جک 3.5 میلی‌متریه. بنابراین به راحتی می‌تونید هندزفری‌های سیمی خودتون رو به گوشی متصل کرده و موسیقی بشنوید. باید به جلوی گوشی هم اشاره کنیم که دوربین سلفی به شکل ناچ قطره ای در بالای نمایشگر قرار داده شده. باید به این نکته هم اشاره کرد که این گوشی در دو رنگ:

  • مشکی (Black)
  • طلایی (Gold)

روانه بازار شده.

به طور کلی، در طراحی گوشی Huawei nova Y71 از عنصر خارق‌العاده‌ای استفاده نشده که بشه به شکل ویژه بهش اشاره کرد. ظاهر این گوشی مثل همه گوشی‌های اقتصادی، ساده و کلاسیکه و دوربین‌ها و کلیدها در منطقی‌ترین حالت ممکن چیده شدن. باید به این نکته هم اشاره کنیم که سنسور اثر انگشت این گوشی روی کلید پاور (سمت راست) قرار داده شده تا با لمس کلید پاور که همون کلید قفل شدن گوشی هم هست، قفل باز بشه.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی هواوی نوا Y71

گوشی هواوی Nova Y71 مثل نسل قبلی به نمایشگر IPS LCD مجهز شده با این تفاوت که اندازه نمایشگر از 6.52 به 6.75 اینچ افزایش پیدا کرده. باقی ویژگی‌های نمایشگر این گوشی مثل نسل قبلی بوده و دقیقاً مشابه همونه. مثلا نسبت تصویر 20:9 و رزولوشن تصاویر 720 در 1600 پیکسله. نمایشگر اندازه مناسبی داره اما با توجه به رزولوشن پایین و قیمت، خیلی جزئیات زیادی رو به نمایش نمیزاره. نمایشگر IPS LCD نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی داره و در زمینه نمایش واقعی رنگ‌ها کیفیت خوبی ارائه میده.

نکته دیگه‌ای که درباره صفحه نمایش این گوشی موبایل میشه ذکر کرد، نسبت نمایشگر به بدنه‌ است. نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی 84.1 درصده و همونطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید فریم گوشی خیلی بزرگه و از لبه‌های نمایشگر مشخصه. این روزها گوشی‌های پرچمدار رو با کمترین نسبت صفحه نمایش به بدنه می‌سازن که البته برای گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی این موضوع خیلی صدق نمی‌کنه. البته باید به این نکته اشاره کرد که هواوی در صفحه رسمی این گوشی در سایت خودش گفته نسبت صفحه نمایش و بدنه این گوشی 90.26 درصده که با مشخصات فنی واقعی گوشی تفاوت داره.

باید به سنسور تشخیص نور محیط روی صفحه نمایش هم اشاره کنیم که با توجه به وضعیت محیطی، روشنایی نمایشگر رو تنظیم می‌کنه تا فشاری به چشم کاربرها وارد نشه. هواوی درباره حداکثر روشنایی صفحه نمایش گوشی Nova Y71 چیزی نگفته و این یعنی شاهد روشنایی خیلی فوق‌العاده‌ای نمی‌تونیم باشیم.

در نتیجه میشه گفت با توجه به بررسی گوشی هواوی Nova Y71 صفحه نمایش از نظر ابعاد مناسبه، از نظر نوع پنل مطلوبه و از نظر کیفیت در حد قابل قبولی هست. این نمایشگر برای تماشای فیلم و انجام بازی هم عملکرد مناسبی داره.

 

بررسی دوربین Huawei nova Y71

کمپانی هواوی برای گوشی نوا وای 71 از سه دوربین استفاده کرده که شامل لنزهای زیر میشه:

  • دوربین اصلی: لنز اصلی این گوشی یه سنسور 48 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/1.8 هست و این دوربین در چیدمان گوشی در بالاترین نقطه قرار گرفته.
  • دوربین اولترا واید: این دوربین لنز 5 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/2.2 داره و در وسط دو لنز دیگه پشت گوشی قرار داده شده.
  • دوربین تشخیص عمق: در پایین دو لنز بالا دوربین 2 مگاپیکسلی Depth با فاصله کانونی f/2.4‌ قرار داده شده که برای عمق بخشیدن به تصاویر در نظر گرفته شده.

کیفیت دوربین اصلی برای گرفتن عکس در محیط باز و نور طبیعی خیلی خوبه و عکس‌هایی که باهاش گرفته میشه کیفیت بالایی دارن. این دوربین از قابلیت PDAF هم پشتیبانی می‌کنه که کار فوکوس خودکار روی سوژه اصلی رو انجام میده تا وضوح و شفافیت سوژه اصلی بیشتر از پس‌زمینه باشه.

 

می‌تونید برای گرفتن عکس‌های فوق عریض از دوربین اولترا واید استفاده کنید. این دوربین زاویه 120 درجه رو پوشش میده و مخصوصاً در مهمونی‌ها و جشن‌ها که دوست دارید افراد زیادی رو در یه کادر دوربین ثبت کنید، به کارتون میاد.

با دوربین این گوشی می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 1080p30fps ضبط کنید. بنابراین خبری از فیلمبرداری 4K یا قابلیت‌های اسلوموشن و تایم لپس برای فیلم‌برداری این گوشی وجود نداره. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم برای Huawei nova Y71 در نظر گرفته شده که با استفاده از هوش مصنوعی، عکس‌های سلفی شما را با کیفیت خوبی ثبت میکنه. دوربین سلفی با کیفیت 1080p میتونه فیلمبرداری کنه.

به طور کلی، دوربین سه گانه این گوشی، از نظر کیفیت در حد مناسب و قابل قبولی قرار داره و نسبت به قیمتش، امکانات خوبی در اختیار شما قرار میده. می‌تونید از این دوربین برای ثبت عکس در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید. البته نبود قابلیت ضدلرزش، برای فیلم‌برداری با این دوربین مشکلاتی به وجود میاره و ممکنه کیفیتی که مد نظر شماست را نداشته باشه.

 

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری Huawei nova Y71

نکته عجیبی که درباره این گوشی هواوی میشه گفت اینه که در صفحه رسمی گوشی اشاره زیادی به پردازنده نشده! احتمالاً به دلیل تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا، هواوی تصمیم گرفته در این زمینه محتاط‌تر عمل کنه. با این وجود به نظر میاد چیپست Kirin 710A که با فرایند 14 نانومتری ساخته شده به عنوان قلب تپنده گوشی هواوی nova Y71 استفاده شده. این چیپست 8 هسته‌ای، به پای پردازنده‌های کوالکام و حتی مدیاتک نمیرسه ولی برای گوشی با این قیمت، کارکرد مناسبی ارائه میده.

هواوی سیستم عامل اختصاصی خودش رو برای این گوشی در نظر گرفته. سیستم عامل EMUI 12 چیزی شبیه اندرویده و شکل آیکون‌ها و شیوه کار کردن باهاش شباهت زیادی به گوشی‌های اندرویدی داره. نکته بسیار مهم درباره این سیستم عامل اینه که سرویس‌های گوگل روی این سیستم عامل نصب نیست و اگه نرم‌افزارهای گوگل مثه مرورگر، نقشه یا جیمیل رو خواستید باید از برنامه های واسطه استفاده کنید.

این گوشی فقط در یه نسخه از نظر رم و حافظه تولید شده. فقط مدل 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه از این گوشی به بازار عرضه شده و برای ارتقاء دادنش تا 512 گیگابایت، می‌تونید از کارت حافظه micoSDXC استفاده کنید. کارت حافظه در اسلات سیم کارت دوم قرار می‌گیره. بنابراین یا باید از سیم کارت دوم استفاده کنید یا کارت حافظه. از نظر فناوری‌های ارتباطی هم باید گفت که این گوشی به بلوتوث نسخه 5.1 مجهز شده. پورت USB-C موجود روی بدنه گوشی قابلیت OTG داره و با اتصال فلش می‌تونید به طور مستقیم فایل‌ها رو بین گوشی و فلش جابه‌جا کنید.

به طور کلی، گوشی هواوی nova Y71 از نظر عملکرد پردازشی، کیفیت خوبی ارائه میده و می‌تونید ساعت‌ها باهاش کار کنید، فیلم ببینید یا بازی کنید. اما نباید توقعی که از گوشی‌های با پردازنده‌های نسل جدید دارید رو از این گوشی داشته باشید. ممکنه بعد از مدتی دچار کندی سرعت بشه و کمی در زمان بازی یا کار با چندین برنامه شما رو تا حدودی اذیت کنه. تجربه کاربری ثابت کرده که اغلب گوشی‌های هواوی در صورتی که استفاده سنگینی ازشون بشه، بعد از مدت کوتاهی با مشکل کندی مواجه میشن.

عملکرد باتری هواوی nova Y71

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی نوا Y71 هواوی، باتریشه. برای این گوشی از باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی از نوع لیتیوم پلیمر استفاده شده. هواوی ادعا می‌کنه که در طول هفته فقط به دوبار شارژ کردن این گوشی نیاز دارید! که صرفاً یه ادعای تبلیغاتیه و در صورتی که دائما از گوشی برای وب‌گردی، بازی و گشت و گذار در اینستاگرام استفاده کنید، هر روز یا نهایت یک روز در میان به شارژ کردن باتری نیاز پیدا می‌کنید.

ادعای دیگه هواوی اینه که با 5 درصد شارژ باتری می‌تونید تا 12 ساعت هم از گوشی استفاده کنید. که باز هم یه ادعای تبلیغاتیه! با این وجود به همراه این گوشی، شارژر فوق سریع 22.5 واتی از نوع HUAWEI SuperCharge2 هم عرضه شده. برگ برنده هواوی در کنار باتری، این شارژر فوق سریعه. به لطف این شارژر شما می‌تونید در کوتاه‌ترین زمان ممکن باتری 6000 میلی آمپر ساعتی رو شارژ‌ کنید. هواوی در این زمینه هم ادعا کرده که فقط با 10 دقیقه شارژ کردن این باتری، می‌تونید تا 3 ساعت بی‌وقفه باهاش فیلمبرداری کنید.

به طور کلی باید گفت که این گوشی ارزون قیمت با باتری جذابی عرضه شده. حتماً می‌دونید کسایی دنبال گوشی‌هایی با این قیمت میرن که ظرفیت باتری گوشی براشون اهمیت ویژه‌ای داره. هواوی این موضوع رو بهتر از ما می‌دونه و به همین دلیل روی باتری و سرعت شارژ گوشی تمرکز بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها کرده.

اسپیکر گوشی هواوی نوا Y71

یه نکته جالب درباره این گوشی هواوی، کار روی اسپیکرهای گوشیه. هوای از دو فناوری صوتی مختلف برای بهبود کیفیت و حجم صدا استفاده کرده. فناوری‌های صوتی Histen 9.1 و HUAWEI SuperSound به طور اختصاصی روی این گوشی قرار داده شدن. این فناوری‌ها به ویژه زمانی کارشونو به بهترین شکل انجام میدن که از هندزفری یا هدفون حرفه‌ای برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.

آیا گوشی Huawei nova Y71 ارزش خرید داره؟

با حدود قیمت 7.5 میلیون تومان، گوشی‌های زیادی در بازار وجود دارن که می‌تونید خریداری کنید. پس برای انتخاب گوشی هواوی Nova Y71 باید دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشید. انتخاب و خرید این گوشی زمانی مناسبه که ظرفیت باتری، سرعت شارژ شدن، اندازه نمایشگر و کیفیت دوربین براتون اهمیت داشته باشه.

 

در این محدوده قیمت گوشی‌های دیگه‌ای مثل گوشی شیائومی ردمی نوت 12 اس قرار میگیره که دوربین 108 مگاپیکسلی ولی ظرفیت باتریش 5000 میلی آمپرساعته و قابلیت شارژ خیلی سریعی هم نداره. گزینه دیگه‌ای که به عنوان رقیب میشه به حساب آورد گوشی A24 سامسونگ با نمایشگر Super AMOLED هستش که بازم به دلیل باتری 5000 میلی آمپرساعتی، رقابت رو در بخش شارژدهی به هواوی نوا Y71 می‌بازه. رقیب سوم، گوشی Honor X8a با رم 12 گیگابایت و دوربین 100 مگاپیکسلیه که گرچه قابلیت شارژ سریع داره اما باتریش 4500 میلی آمپر ساعته. به طور کلی، اگه دنبال یه گوشی با ظرفیت باتری بالا هستید که دائما نیاز به شارژ نداشته باشه و تا چند روز بدون نیاز به شارژ مجدد براتون کار کنه، گوشی هواوی نوا Y71 انتخاب خوبی محسوب میشه.

نویسنده : digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار