نقدوبررسینقدوبررسی انواع لپ تاپ

بررسی لپ تاپ ایسوس راگ استریکس G15 ادونتیج ادیشن: قدرت AMD!

ایسوس راگ استریکس G15 ادونتیج ادیشن نام یکی از مدعیان ساخته شده برای بازی است. این دستگاه همان نمره 20 کلاس حساب می‌شود.

لپ تاپ ایسوس از پردازنده رایزن 9 مدل 5900HX و کارت گرافیک رادئون RX 6800M قدرت می‌گیرد. این دستگاه پسوند ادونتیج را به همراه دارد

یعنی دستورالعمل AMD برای عملکرد بهتر لپ تاپ‌های میان رده را دنبال می‌کند. اگر خلاصه به شما بگوییم، این محصول بهترین گزینه میان رده به حساب می‌آید.

قدرت و سرعت آن رقیب ندارد. تنها با پرداخت 1650 دلار به خانه شما می‌آید. به نسبت عملکرد بسیار منصفانه است.

شاید محصولات دیگری را در فهرست بررسی خود داشته باشید. پس کمربند خود را محکم ببندید و بررسی را تا انتها بخوانید.

مشخصات لپ تاپ راگ استریکس G15 ادونتیج

این محصول ایسوس از 16 گیگابایت رم DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتز برای سرعت هر چه بیش‌تر استفاده می‌کند. حافظه ذخیره سازی 512 گیگابایت از نوع NVMe SSD است.

برای این محدوده قیمت، عالی به حساب می‌آید. اگر این مقدار حافظه برای شما کم است، می‌توانید آن را ارتقا دهید. ایسوس از ابتدا ویندوز 10 پرو را روی دستگاه نصب می‌کند.

هزینه ویندوز 10 نسخه پرو برای لپ تاپ حدود 60 تا 70 دلار تمام می‌شود. این مقدار در همان 1650 دلار دیده شده است.

مشخصات کامل

  • پردازنده: 8 هسته، AMD رایزن 9 مدل 5900HX
  • کارت گرافیک: AMD رادئون RX 6800M با 12 گیگابایت حافظه GDDR6
  • حافظه رم: 16 گیگابایت از نوع DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتز
  • نمایشگر: 15.6 اینچ با کیفیت FHD (1920 در 1080 پیکسل) از نوع IPS با نرخ نوسازی 300 هرتز
  • فضای ذخیره سازی: 512 گیگابیت NVMe SSD
  • ابعاد: 14 در 10.25 در 0.8 اینچ
  • وزن: 5.1 پوند وزن دستگاه و 2.1 پوند وزن شارژر 280 وات
  • سیستم عامل: ویندوز 10 پرو

درگاه

پشت لپ تاپ ایسوس راگ G15 یک درگاه اترنت پر سرعت، یک درگاه HDMI با اندازه کامل، یک درگاه USB تایپ سی و یک درگاه USB تایپ A دیده می‌شود.

درگاه‌های این لپ تاپ بیش‌تر در قسمت پشت قرار دارند.

متاسفانه محصولاتی که از تراشه AMD قدرت می‌گیرند، درگاه تاندربولت را به همراه ندارند. در نبود تاندربولت درگاه دیسپلی‌پورت و انتقال برق تا 100 وات دیده می‌شود.

سمت راست لپ تاپ هیچ درگاهی وجود ندارد. این اتفاق برای افراد راست دست کاملا منطقی به نظر می‌رسد اما دوستان چپ دست، ایسوس را چپ چپ نگاه می‌کنند.

دو درگاه USB تایپ A در قسمت چپ دستگاه دیده می‌شود. صد البته که می‌توانید با سیم از صدا لذت ببرید، جک 3.5 میلی متری نیز سمت چپ دستگاه قرار دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

برای پایین نگه داشتن قیمت، در تمام قسمت‌های دستگاه از فلز استفاده نشده است. درب بیرونی و قسمت زیر صفحه کلید از آلومینیوم ساخته شده‌اند اما کناره ها و زیر لپ تاپ از جنس پلاستیک ساخته می‌شود.

باید بگوییم که لپ تاپ ایسوس نازک نیست. ضخیم‌ترین قسمت دستگاه به 1.1 اینچ می‌رسد. آن را اتفاق بدی نمی‌دانیم، به هر حال یک دستگاه ساخته شده برای بازی، برای حمل و نقل و استفاده در مترو نیست.

از طرف دیگر، توجه کنید که گرمای زیادی تولید می‌شود. خروج گرما به فن بزرگ‌تر از حالت عادی نیاز دارد. در ادامه به شارژر 280 وات می‌رسیم.

تامین برق سخت افزار قدرتمند آسان نیست. شارژر 2.1 پوند وزن دارد. البته که می‌توانید لپ تاپ ایسوس را با استفاده از یک شارژر 100 وات تایپ سی شارژ کنید اما عملکرد دستگاه با شارژر اصلی تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.

به رنگ قرمز علاقه ندارید؟ می‌توانید آن گوشه‌های قرمز رنگ را با قطعاتی به رنگ شفاف یا نقره‌ای تعویض کنید. هر سه گزینه در جعبه دستگاه وجود دارد.

ایسوس قطر زیاد دستگاه را با خنک کننده توجیه می‌کند. برای اولین بار، در این محصول از خنک کننده با فلز مایع استفاده شده است.

لپ تاپ‌های زیادی از فلز مایع برای خنک کردن پردازنده استفاده می‌کنند اما ایسوس برای خنک کردن کارت گرافیک و پردازنده فلز مایع را به کار می‌گیرد.

تولید کنندگان تا به امروز می‌گفتند: استفاده از فلز مایع برای خنک کردن پردازنده منطقی‌تر است.

صفحه کلید و صفحه لمسی

صفحه لمسی این دستگاه با پشتیبانی از درایور “مایکروسافت پِرِسیشِن” عملکرد روان و دقیقی دارد. متاسفانه در زمان کار، صفحه لمسی زیر انگشت شما به قدر کافی محکم نیست.

شاید این مشکل تنها برای محصول مورد بررسی ما باشد اما باید به آن اشاره می‌کردیم. صفحه کلید استاندارد است. هر کلید از جنس پلاستیک با کیفیت ساخته شده.

نور پس زمینه به کمک چراغ‌های RGB روشن می‌شود. متاسفانه به جای روشن شدن هر کلید، نور به شکل منطقه‌ای روشن می‌شود.

زیباست اما ممکن است حواس شما را پرت کند. این نور در اطراف پایه دستگاه نیز دیده می‌شود.

وب کم و بلندگوها

در ابتدا از بلندگوهای با کیفیت ایسوس تشکر می‌کنیم. یک جفت بلندگو 4 وات صداهای باس و میانه را بهتر از هر رقیب به گوش شما می‌رساند.

این نوع بلندگو را معمولا در محصولات 15.6 اینچی نمی‌بینیم. به هرحال از خوبی‌های بدنه ضخیم قرار گرفتن قطعات بزرگ‌تر است!

متاسفانه باید بگوییم که این لپ تاپ وب کم ندارد. ایسوس حذف وب کم را از راگ زفیروس G14 آغاز کرد. زمانی که از این شرکت دلیل کار را پرسیدیم، گفت: گیمرها می‌توانند یک وب کم مناسب را جداگانه خریداری کنند.

راگ زفیروس در آخرین روزهای آزادی قبل از کرونا معرفی شد. امروز 18 ماه از آن دوره گذشته و هم‌چنان در خانه هستیم. نبود وب کم در یک لپ تاپ جدید کار درستی به نظر نمی‌رسد.

عملکرد پردازنده

در ادامه شما نتیجه همکاری رایزن 9 مدل 5900HX و رادئون RX 6800M را در یک لپ تاپ می‌بینید. برای بررسی این دستگاه از سینه‌بنچ R15 شروع می‌کنیم.

ایسوس راگ استریکس G15 حتی به نسبت لپ تاپ‌های سنگین با تراشه دسکتاپ عملکرد بهتری دارد.

به هرحال تمام نرم افزارها از تمام هسته‌های دستگاه استفاده نمی‌کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد که بدانیم عملکرد در حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای چطور خواهد بود.

هم‌چنان راگ استریکس G15 عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. برای مقایسه بهتر باید یک محصول با تراشه تایگرلیک را بررسی کنیم. متاسفانه محصولاتی با این تراشه هم‌چنان در دسترس نیستند.

اینتل با نسل یازدهم پردازنده‌های خود این مبارزات را سنگین‌تر می‌کند.

در نهایت یک فیلم را به کمک این لپ تاپ تبدیل می‌کنیم. حجم فیلم 30 گیگابایت با کیفیت 1080p است. تراشه AMD به نسبت پردازنده اینتل کور i9 مدل 9900K عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. این پردازنده معمولا در دستگاه‌های بزرگ و سنگین نصب می‌شود.

عملکرد گرافیک

سوال اصلی این است که AMD رادئون RX 6800M چطور در مقابل رقیب دیرینه خود، انویدیا سینه سپر می‌کند؟ خب راستش را بخواهید این محصول در برابر لپ تاپ‌هایی با تراشه RTX 3080 شانسی برای پیروزی ندارد.

از طرفی اگر تنظیمات بازی را کمی کاهش دهید، شما را نا امید نمی‌کند.

به سراغ دنیای بازی‌ها می‌رویم. بازی “رایز آف د تامب رایدر” را با کیفیت 1920 در 1080 پیکسل اجرا کردیم. تنظیمات گرافیک را در بالاترین حالت و DX11 قرار دادیم.

مشاهده می‌کنید که این لپ تاپ در بالای فهرست نیست اما فاصله زیادی با ایسوس راگ فلو X13 به همراه کارت گرافیک خارجی RTX 3080 و توان 150 وات ندارد.

بازی رایز آف د تامب رایدر کمی قدیمی به حساب می‌آید. اگر به سراغ بازی‌های جدید و پر تحرک برویم، این فاصله کم‌تر می‌شود.

بازی مترو اگسودوس را با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کردیم. راگ استریکس G15 ادونتیج ادیشن همگام با یک لپ تاپ به همراه کارت گرافیک RTX 3080 حرکت می‌کند.

در این مقایسه باید در نظر داشته باشید که RTX 3080 با تمام توان کار نمی‌کند. تقریبا نیمی از حالت دسکتاپ برق به او می‌رسد.

به طور کلی این تراشه برای اجرای بازی‌های روز کم و کاست ندارد.

اگر در میان بازی‌های مورد علاقه‌ شما، محصولاتی وجود دارد که از فناوری “مایکروسافت دایرکت ایکس رِی تریسینگ” استفاده می‌کنند، RTX 3080 عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

کارت گرافیک انویدیا توانایی‌های تیم سبز را به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر می‌کشد. اگر شغل شما تولید محتوا است، باز هم انویدیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای دوستانی که تنها به بازی فکر می‌کنند، قطعا رادئون RX 6800M آن‌ها را نا امید در میانه بازی رها نمی‌کند.

عمر باتری

آخرین مرحله از بررسی ما باتری دستگاه و پرسیدن یک سوال است: چه مدت می‌توانید یک فیلم 4K را در حالت پرواز با یک هدفون و صدای متوسط پخش کنید؟

در تمام مدت بررسی باتری شدت روشنایی نمایشگر در حالت 250 تا 260 نیت قرار دارد. برای بررسی دقیق‌تر چراغ‌های RGB خارجی و زیر صفحه کلید را خاموش کردیم.

بیش‌تر محصولات ساخته شده برای بازی، باتری قدرتمندی ندارند. در نهایت باید بگوییم که راگ استریکس G15 ادونتیج ادیشن کمی بیش‌تر از 6 ساعت شما را همراهی می‌کند.

حکم آخر

لپ تاپ راگ استریکس G15 ادونتیج ادیشن در زمینه پردازنده عملکرد عالی از خود نشان می‌دهد. این سخت افزار با این قیمت، یک گزینه خوب برای خرید است.

متاسفانه محصول خوبی از تیم مقابل برای رقابت وجود دارد. ما تنها یک لپ تاپ ساخته شده برای بازی با کارت گرافیک RTX 3070 پیدا کردیم.

بیش‌تر لپ تاپ‌ها از کارت گرافیک RTX 3060 استفاده می‌کنند. مشکل به گرافیک تمام نمی‌شود. متاسفانه محصولات تیم سبز در کنار تراشه‌های قدیمی اینتل به بازار عرضه شده‌اند.

آن‌ها در کنار تراشه‌های نسل دهم و حتی تراشه‌های نسل 9 دیده می‌شوند. تراشه قدیمی عملکرد کارت گرافیک را به شدت کاهش می‌دهد.

حالا رایزن 9 مدل 5900H به خوبی سوار بر اسب خود می‌تازد. این تراشه یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های لپ تاپ است که در قلب محصول ایسوس می‌تپد.

در نهایت اگر امروز به خرید یک لپ تاپ فکر می‌کنید، راگ استریکس G15 را به خانه ببرید. با قیمت مناسب پا به پای قدرتمندترین محصولات انویدیا حرکت می‌کند.

شما در مورد ترکیب تیم قرمز چطور فکر می‌کنید؟ آیا تا رسیدن لشکر انویدیا منتظر می‌مانید؟

نکات مثبت و منفی

نکات مثبت

  • قدرتمندترین پردازنده در این سطح
  • کارت گرافیک رادئون RX در قیمت برابر با کارت گرافیک‌های انویدیا جی‌فورس، عملکرد بهتری دارد
  • کیفیت صدای عالی

نکات منفی

  • وب کم ندارد
  • شارژر بسیار قدرتمند 280 وات
  • کارت گرافیک انویدیا در ردیابی اشعه عملکرد بهتری دارد

منبع: pcworld.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار