نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی تخصصی آیفون ۱۱ اپل

آیفون ۱۱ نام گوشی های هوشمند شرکت اپل است که در سپتامبر ۲۰۱۹ از آن رونمایی شد. آیفون ۱۱ در واقع نسخه‌ی متداول و پیش‌فرض گوشی های ۲۰۱۹ اپل است. آیفون ۱۱ از لحاظ اندازه‌ی بدنه چیزی مابین نسخه های گران‌تر یعنی Pro و Pro Max قرار دارد. اما در بقیه‌ی مشخصات از این نسخه‌ها پایین‌تر است و طبیعتا قیمتی پایین‌تر هم دارد. البته این قیمت پایین‌تر چیزی حدود ۷۰۰ دلار آمریکا است که خود قیمتی بالا برای یک گوشی با چنین امکاناتی است. در هر صورت اگر قیمت این گوشی از این هم بیشتر باشد، طرفداران اپل کوچکترین اهمیتی به آن نمی‌دهند و مسیر خود را طی خواهند کرد.

البته کم لطفی هم نباشد، این گوشی دارای یک سری قابلیت‌ها و قدرت‌های بی‌نظیری است که هر کس را وسوسه می‌کند تا حداقل یک‌بار آن را امتحان کند.

مشخصات سخت افزاری

شبکه تکنولوژی   EVDO / GSM / HSPA / LTE/ CDMA
عرضه معرفی سپتامبر ۲۰۱۹
  وضعیت موجود، سپتامبر ۲۰۱۹
بدنه ابعاد ۸.۳ × ۷۵.۷ × ۱۵۰.۹ میلیمتر
  وزن ۱۹۴ گرم
  مواد به کار رفته پشت و جلو شیشه  ، فریم استیل ضد رنگ
  سیم کارت تک سیم کارت (نانو سیم کارت)
  ضد آب دارد ، گواهی IP68 مقاومت در برابر آب و گردوغبار تا عمق ۲متری به مدت ۳۰ دقیقه
صفحه نمایش نوع  Liquid Retina IPS LCD با قابلیت ۱۶ میلیون رنگ
  اندازه ۶.۱ اینچ
  دقت ۱۷۹۲ × ۸۲۸ پیکسل، نسبت  ۱۹.۵:۹، چگالی پیکسلی ۳۲۶
  ویژگی ها حداکثر روشنایی ۶۲۵ نیتدالبی ویژنHDR10

سرعت تشخیص لمس ۱۲۰ هرتز

  رابط کاربری True-tone
پلتفرم سیستم عامل iOS 13
  تراشه Apple A13 Bionic (لیتوگرافی +۷ نانومتری)
  پردازنده مرکزی ۶ هسته ای۲ هسته ۲.۶۵ گیگاهرتز Lightning

۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتز Thunder

  پردازنده گرافیکی Apple GPU (تراشه ۴ هسته‌ای)
حافظه شیار حافظه ندارد
  داخلی ۴ گیگابایت رم – ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی۴ گیگابایت رم – ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

۴ گیگابایت رم – ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.8، لنز ۲۶ میلیمتر (عریض)، اندازه سنسور ۱/۲.۵۵ اینچ، اندازه پیکسل ۱.۴µm، فوکوس خودکار دوال پیکسل، لرزشگیر تصویر سخت افزاری۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.4، لنز ۱۳ میلیمتر
قابلیت ها فلاش LED دو رنگ، پانوراما، HDR
  فیلمبرداری ۲۱۶۰p@24/30/60fps۱۰۸۰p@30/60/120/240fps
  سلفی ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، لنز ۲۳ میلیمتر (عریض)دوربین ۳ بعدی SL
  قابلیت ها HDR، فلاش LED
  فیلمبرداری ۲۱۶۰p@30fps1080p@30/60fps
صدا بلندگو دارد – استریو
  جک ۳.۵ میلی متری ندارد
  قابلیت ها کاهش دهنده نویز مکالمه با استفاده از میکروفون اختصاصیپشتیبانی از Dolby Atmosپشتیبانی از Dolby Digital Plus
ارتباطات بی سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax
  بلوتوث نسخه ۵.۰، LE
  GPS دارد
  NFC دارد
  USB ۲.۰، دو طرفه لایتنینگ
قابلیت ها سنسورها سنسور تشخیص چهره FaceID، سنسور مجاورت، قطب نما، بارومتر، ژیروسکوپ، شتاب سنج
باتری ظرفیت غیر قابل تعویض ۳۱۱۰ میلی آمپری
  شارژ سریع دارد، امکان شارژ ۵۰ درصد باتری در ۳۰ دقیقه
  شارژر ۱۸ وات
متفرقه رنگ زرد، سفید، مشکی، قرمز، سبز، بنفش
  قیمت حدود ۷۲۹.۰۰ یورو
آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

طراحی:

از لبه های گرد همیشگی آیفون که بگذریم، در نگاه اول چیزی که به چشم می‌خورد، نحوه‌ی قرار گیری ۲ دوربین پشت دستگاه است. این دوربین ها در یک کادر مربعی شکل در بالا سمت راست گوشی قرار گرفته اند. علت پدید آمدن این سطح مربعی شکل، در آیفون ۱۱ بزرگ بودن لنز ها نسبت به نسخه های قبلی و هماهنگی طراحی با نسخه های Pro و Pro Max می‌باشد. چرا که در این دو نسخه از ۳ لنز استفاده شده است. بسیاری از منتقدان و کاربران این شکل از قرارگیری دوربین‌ها را عجیب و حتی زشت می‌دانند. اما با این حال بسیاری از طرفداران این محصول از این نوع طراحی راضی هستند.

جنس قاب اصلی گوشی مثل همیشه از فلز است؛ با این تفاوت که روی قاب پشتی آن از شیشه‌ ساخته شده تا ویژگی هایی مانند زیبایی، آنتن دهی بهتر، شارژ شدن بی‌سیم و مقاومت در برابر خش، فرسودگی، غبار و لکه های چرب را به همراه داشته باشد. به هر حال شما باید همانطور که با نمایشگر شیشه‌ای گوشی رفتار می‌کنید، مراقب قسمت پشتی گوشی هم باشید.

دکمه های فیزیکی گوشی طبیعتا در لبه‌ی آلومینیومی آن قرار دارند. دکمه‌ی قفل/پاور در سمت راست و دکمه‌های تنظیم صدا به همراه اهرم سکوت در سمت چپ گوشی جا خوش کرده‌اند.

گفته می‌شود که این گوشی ضد آب است و از استاندارد IP68 بهره می‌برد. اما توصیه نمی‌کنیم که شما گوشی خود را در آب بیاندازید! چرا که این ویژگی فقط به مدت نیم ساعت و آن هم حداکثر در عمق ۲ متری جواب‌گو است.

آیفون ۱۱ با ۶ رنگ اصلی قرمز، مشکی، سفید، زرد، سبز و یاسی تولید می‌شود که همه‌ی این رنگ ها کمی به روشنی تمایل داشته و حالت متالیک و براق دارند.

آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

صفحه نمایش:

اندازه‌ی بدنه ۸.۳ × ۷۵.۷ × ۱۵۰.۹ میلی‌متر است و نمایشگر آن ۶.۱ اینچ قطر دارد. اندازه‌ی نمایشگر آن نسبت به بدنه طوری است که دور تا دور آن را حاشیه‌ای سیاه رنگ فرا گرفته و ۲۱ درصد از مساحت جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. همچنین در قسمت بالایی گوشی دوربین سلفی، بلنگوی تماس و حسگر نور به صورت یک زائده وارد فضای نمایشگر شده است. درست مانند نسخه‌ی قبلی آیفون.

شاید تعجب آور باشد اگر بدانید نمایشگر آیفون ۱۱ LCD  IPSاست. این نمایشگر که تصویری با کیفیتی معادل HD+ و به اندازه‌ی ۸۲۸ × ۱۷۹۲ پیکسل را نشان می‌دهد، از فناوری Liquid Retina بهره می‌برد و تراکم پیکسلی بالایی دارد. با این که تکنولوژی این نمایشگر پایین است، به سختی می‌توان ضعف آن را نسبت به نمایشگر های بهتر تشخیص داد. چرا که طبق آزمایش های متعدد مقدار نیت (روشنایی پس صفحه) این نمایشگر نسبت به سایر LCD ها بسیار کم بوده و این باعث نمایش نقاطی مشکی‌تر می‌شود.

نمایشگر این گوشی از لایه‌ی محافظ Oleophobic برخوردار است و این باعث محافظت از صفحه در برابر خش می‌شود. به علاوه کار کردن با لمس گوشی را برای کاربر آسان‌تر می‌کند. لذا در حین تمیز کاری صفحه نمایش، حلال های شیمیایی مانند پد الکلی استفاده نکنید. چرا که این حلال ها به راحتی این لایه‌ی محافظ را از بین می‌برند.

آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

سخت افزار:

حافظه‌ی داخلی این گوشی در سه نسخه عرضه می‌شود که شامل ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت می‌باشد. مانند همیشه، آیفون از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند. مقدار حافظه‌ی رم این گوشی تنها ۴ گیگابایت است. با این که این مقدار رم در سال ۲۰۱۹ برای یک گوشی کم به نظر می‌رسد، اما این مقدار نسبت به نسخه‌ی قبلی یک گیگابایت افزایش داشته و بخاطر شیوه‌ی پردازش و نوع استفاده‌ی این دستگاه از رم خود، به مقدار بیشتری نیاز نبوده است.

بلندگو های این گوشی به صورت دو کاناله هستند. یکی در لبه‌ی زیرین گوشی و دیگری در شیار نمایشگر قرار دارد و سعی بر این داشته که صدا را برای کاربر فضاسازی کند. این یعنی شما از همه جای گوشی صدا را می‌شنوید و نمی‌توانید به دنبال یک سوراخ یا شیار خاص که از آن صدا بیرون بیاید بگردید.

متاسفانه این گوشی به پورت جک ۳.۵ میلی‌متری صدا مجهز نیست. یعنی نمی‌توانید بلندگو یا هندزفری سیم‌دار به آن متصل کنید و تنها می‌توان از هدفون های بی‌سیم برای گوش دادن به صدا استفاده کرد. این قابلیت برای ایرپاد به صورت همزمان در دسترس است.

این گوشی از یک یا دو سیم کارت با اندازه‌ی نانو و تحت شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. همچنین از اغلب حسگر های متدام بهره می‌برد. حسگرهایی مانند: شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج.

آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

قدرت سخت افزاری:

می‌توان یکی از دلایل گران بودن این گوشی را پردازنده‌ی فوق العاده قوی آن دانست. A13 Bionic نام پردازنده‌ای مبتنی بر آرم است که نسبت به نسخه‌ی قبلی خود یعنی A12 Bionic بسیار پیشرفت کرده است. وجود ۸.۵ میلیارد ترانزیستور در این پردازنده باعث شده تا اندازه‌ی آن در مقایسه با سایر سخت‌افزار ها بزرگ باشد. این قطعه تمام فعالیت های پردازشی و گرافیکی را بر عهده دارد و شرح قسمت های آن به شکل زیر است:

  • ۶ هسته پردازشی که ۲ هسته‌ی آن شامل قسمت قدرتمند Lightning و ۴ هسته‌ی آن شامل قسمت کم مصرف Thunder می‌شود.
  • ۴ هسته پردازش گرافیکی با طراحی معماری اپل با پیشرفت توان نسبت به نسخه قبلی

در کل می‌تواند این پردازشگر را یکی از بی‌رقیب های ۲۰۱۹ دانست.

طبق آزمایش های انجام شده توسط GFXBench این پردازشگر می‌تواند پردازش های گرافیکی سنگینی را انجام دهد که iPad pro 2018 در انجام آن ها از آیفون ۱۱ عقب می‌ماند. این به لطف نمایشگر HD آیفون است که باعث می‌شود تا به پردازشگر فشار کمتری وارد شود و بتواند فریم های بیشتری را به نمایش بگذارد.

در آیفون ۱۱ شما هیچ گونه افت فریم و لگ را مشاهده نخواهید کرد و تجربه‌ی کاربری آن به وضوح نرم و لذت بخش است. این علاوه بر داشتن پردازشگری قوی، مدیون نرم‌افزاری بهینه و سبک است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آیفون ۱۱ از شبکه‌ی ۵G پشتیبانی نمی‌کند A13 Bionic تنها از مودم LTE بهره می‌برد که تا سقف ۱.۶ گیگابیت ‌‌می‌تواند سرعت داشته باشد. آیفون‌ ۱۱ از فناوری WiFi 6 پشتیبانی می‌کند.

آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

دوربین:

همانطور که گفتیم، آیفون ۱۱ مجهز به دو دوربین پشتی و یک دوربین سلفی است. قسمت مربعی شکل پشت گوشی شامل دوربین اصلی، دوربین آلتراواید (فوق عریض)، فلاشر و روزنه‌ی میکروفون می‌باشد. تنها تفاوت این قسمت با نسخه های Pro و Pro Max وجود یک لنز دیگر به عنوان دوربین تله فوتو است. مشخصات دوربین های آیفون ۱۱ به شرح زیر می‌باشد:

  • دوربین اصلی (واید): ۱۲ مگاپیکسل – لنز ۲۶ میلی‌متری – لنز f/1.8 – لرزش‌گیر اپتیکال – PDAF
  • دوربین آلتراواید: ۱۲ مگاپیکسل – لنز ۱۳ میلی‌متری – لنز f/2.4 – بدون لرزش‌گیر – بدون فوکوس خودکار
  • دوربین سلفی: ۱۲ مگاپیکسل – لنز ۲۳ میلی‌متری – لنز f/2.2

مشخصات دوربین های پشتی به ما نشان می‌دهد که برای یک عکاسی آسان بهترین گزینه دوربین اصلی است. چرا که دوربین آلتراواید تقریبا مانند یک لنز خشک عمل می‌کند و عکاس باید بیشتر شرایط مطلوب عکاسی را به صورت دستی فراهم کند. اما دوربین اصلی به صورت خودکار تمام کار را برایتان انجام می‌دهد.

قابلیت جالب این دوربین‌ها تعامل است! یعنی وقتی شما در حال عکاسی یا فیلم‌برداری با یک لنز هستید، لنز دیگر از اطلاعات جمع‌آوری شده نظیر فوکوس، نوردهی، دمای رنگ و … استفاده می‌کند. با چنین شرایطی اگر شما بخواهید در بین عکاسی یا فیلم‌برداری بین لنزها جابجا شوید، این عمل به نرمی و با کمترین پرش صورت می‌گیرد. به علاوه تنظیمات اعمال شده برای ادامه‌ی کار حفظ می‌شود.

از دیگر ویژگی های تعاملی این دو لنز، ثبت تصاویر خارج از کادر است. این بدان معنی است که وقتی کاربر با لنز واید عکسی می‌گیرد، لنز آلتراواید نیز همان صحنه را ثبت می‌کند. فایده‌ی این کار این است که اگر شی یا فردی به صورت تصادفی از کادر عکس شما بیرون زده باشد، در صورت نیاز دستگاه آن را برای شما ترمیم می‌کند. این قابلیت که با نام Photos / Videos Capture Outside the Frame شناخته می‌شود از طریق برنامه‌ی Photos در دسترس است و تا ۳۰ روز سابقه‌ی تصاویر خارج از کادر را برای کاربر نگه می‌دارد.

Night Mode یا حالت شب ویژگی دیگری است که عکاسی را در شب آسان می‌کند. با فعال شدن این قابلیت، عکاسی با نوردهی طولانی صورت می‌گیرد. این ویژگی به صورت خودکار در شرایط کم نور فعال می‌شود و کاربر می‌تواند آن را غیرفعال کند یا زمان نوردهی را تا حداکثر تا ۳۰ ثانیه تغییر دهد.

Deep Fusion قابلیت دیگری است که در بروزرسانی های آیفون ۱۱ در دسترس خواهد بود. این قابلیت یک الگوریتم پردازشی برای دوربین اصلی است که به موجب آن در هنگام ثبت تصویر، ۹ عکس گرفته می‌شود. ۴ عکس با نوردهی پایین، ۴ عکس با نوردهی متوسط در حین فشردن شاتر و یک عکس با نوردهی بالا مجموع تصاویری است که توسط هوش مصنوعی اپل پردازش می‌شود تا به یک عکس با جزئیات بالا و کیفیت مطلوب برسیم. همانطور که گفتیم این قابلیت مخصوص دوربین واید است و دوربین آلتراواید این قابلیت را نخواهد داشت.

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل قدرت دارد. اما اگر شما گوشی را به شکل Portrait (عمودی) بگیرید، تصویر شما فقط ۷ مگاپیکسل کیفیت خواهد داشت. البته امکان تنظیم دستی وجود دارد. چیزی که در دوربین سلفی خوب عمل می‌کند حالت پرتره است که وظیفه‌ی کنترل عمق و تنظیم نور را برعهده دارد. بدون شک اگر کمی کار با آن را یاد بگیرید معتاد سلفی گرفتن می‌شوید.

هر سه دوربین آیفون ۱۱ می‌توانند فیلم هایی با اندازه‌ی ۴K و نرخ فریم ۶۰ تصویر بر ثانیه بگیرند. اما اگر اندازه‌ی تصویر را به اندازه‌ی Full HD کاهش دهیم، دوربین های پشتی می‌توانند فیلم صحنه‌ آهسته (Slow Motion) با نرخ فریم ۲۴۰ تصویر بر ثانیه و دوربین سلفی تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه بگیرند.

آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

نرم‌افزار:

سیستم عامل این گوشی iOS 13 است. از ویژگی های جدید این سیستم عامل نسبت به نسخه های قبلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تم تیره – مدیریت دانلود در سافاری – اپلیکیشن‌های بهبودیافته‌ی Photos و Maps – تنظیمات حرفه‌ای‌تر برنامه دوربین به سبب وجود لنز های پیشرفته‌تر – بهبود شارژدهی گوشی – بهبود عملکرد سیری

باز کردن  صفحه قفل با فیس آیدی (سیستم تشخیص چهره) از قابلیت های دیگر این سیستم عامل است. اپل مدعی است که بخاطر پیشرفت لنزها در آیفون های ۲۰۱۹ این سیستم عملکرد بهتری دارد. همچنین سرعت پردازش و تشخیص چهره به سبب وجود پردازنده‌ی A13 Bionic بیشتر از نسخه های قبلی است.

آیفون 11 اپل
آیفون ۱۱ اپل

باتری:

باتری لیتیومی غیر قابل تعویض این گوشی ۳۱۱۰ میلی‌آمپر ساعت دوام دارد. این میزان حدود ۵ درصد نسبت به نسخه‌ی قبلی افزایش داشته است و اپل مدعی است، بهینه سازی های اعمال شده در عملکرد پردازشگر و سیستم عامل، حدود یک ساعت عمر باتری را بیشتر کرده است.

این باتری از فناوری شارژ ۱۸ واتی (۵۰ درصد شارژ در ۳۰ دقیقه) پشتیبانی می‌کند، اما با این وجود اپل در جعبه‌ی گوشی یک شارژر ۵ واتی قرار داده است و شما برای شارژ سریع گوشی‌تان باید شارژر ۱۸ واتی را به صورت جداگانه بخرید. این کار دلیلش سیاسیت فروش اپل باشد یا وجود نقص فنی در باتری؛ ما نمی‌دانیم…

آیفون ۱۱ در کنار آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس
آیفون ۱۱ در کنار آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس

جمع بندی:

در کل می‌توان اینگونه گفت که این گوشی به نوبه‌ی خود یک اَبَر سخت‌افزار به حساب می‌آید. اما به هر حال نقایصی هم در آن وجود دارد که کاربر را برای انتخاب آن به شک می‌اندازد. از طرفی، این قیمت نامتعارف گوشی است که باعث می‌شود تا خیلی‌ها از خرید آن منصرف شوند. در هر صورت سلیقه، نیاز و دسترسی هر کس نسبت به این گوشی متفاوت است و نقاط قوت آن برای خریده شدن توسط برخی کافی است. در پایین می‌توانید به صورت کلی نقاط قوت و ضعف این محصول را مشاهده کنید:

نقاط قوت:

  • دارای بهترین عملکرد پردازش گرافیکی در بین گوشی ها
  • عمکلرد عالی دوربین ها
  • رابط کاربری سریع و نرم
  • مقاوم در برابر آلودگی و جای انگشت
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • باتری با دوام‌تر نسبت به گذشته و شارژدهی خوب
  • رنگ بندی شاد و متنوع بدنه

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از حافظه جانبی
  • حاشیه‌ی ضخیم دور نمایشگر
  • طراحی ناهمگون قسمت لنزها
  • نبود شارژر ۱۸ واتی در جعبه‌ی محصول
  • نبود پورت جک ۳.۵ صدا
  • تکنولوژی پایین صفحه نمایش
  • عدم پشتیبانی از شبکه ۵G
  • قیمت نامعقول
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار