نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی کامل و تخصصی گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو: جواهر تراش خورده

امروز مهمان روکیدا گوشی فایند ایکس 3 پرو برای نقد است. ما کم کم به انگیزه بی‌رحمانه اوپو در سنت‌شکنی و معرفی نوآوری‌های غیرعادی داریم عادت می‌کنیم خواه یک دوربین چرخان یا پاپ آپ، پنل‌هایی که طراحی آن‌ها از هندسه الهام گرفتند، فناوری شارژ سریع VOOC باشد یا حتی گوشی‌هایی که با تم ورزشی ساخته می‌شوند.

جدیدترین پرچم‌دار این شرکت یعنی گوشی Find X3 Pro نیز از نوآوری اصلا کم ندارد، فایند جدید به همراه استفاده از طراحی و مشخصات استثنائی تاکید روی خود را روی استاندارد رنگ 10 بیت گذاشته است تا شاهد استفاده از یک نمایشگر 10 بیت و دوربین‌های 10 بیت باشیم تا هر چیزی را که روی این گوشی می‌بینید با شکوه هرچه تمام‌تر به نظر برسند.

در واقع، گوشی فایند ایکس 3 پرو با شعار «Awaken Color» معرفی شده که به این معنا است که می‌توانید با فشار دادن یک دکمه 1 میلیارد رنگ را ثبت کنید و ببینید، کاری که در جای دیگر نمی‌توانید انجام دهید، حداقل نه به این سادگی.

نمایشگر 6.7 اینچی اولد 10 بیت خمیده این گوشی دقت و نرخ تازه‌سازی بالا دارد، در حالی که روی پنل پشتی آن 4 دوربینی را مشاهده خواهید کرد که می‌توانند با رنگ 10 بیتی از جهان اطراف شما عکس بگیرند.

گوشی Find X3 Pro به نحوی طراحی شده است که این دو ویژگی کلیدی را در یک بدنه ضدآب با شکل خارق‌العاده جا دهد.

همه چیز از نظر طراحی خوب به نظر می‌رسد و خمیدگی‌های طبیعی اطراف دوربین عقب چیزی است که واقعا تا حالا ندیدیم، درود بر تو ای اوپو!

مجموعه دوربین چهارگانه روی قاب پشتی همچنین شگفتی‌هایی در خود دارند، با آن که ترکیب همیشگی دوربین‌های تله‌فوتو، فوق عریض، ماکرو و عریض به نظر می‌رسند، اما در حقیقت از آن چه شما می‌بینید در خود بیشتر دارند.

دو دوربین عریض از حسگرهای مشابه IMX766 سونی با دقت 50 مگاپیکسل استفاده می‌کنند که البته لنزهای متفاوت دارند، سپس دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال 2 برابر و دقت 13 مگاپیکسل و یک دوربین میکروسکوپی 3 مگاپیکسل با قدرت بزرگنمایی 60 برابر را داریم و یک حلقه فلاش ال‌ای‌دی که اطراف دوربین‌ها قرار دارند.

دوربین میکروسکوپی به شما اجازه دیدن جزئیاتی را خواهد داد که چشم غیرمسلح قادر به دیدن آن‌ها نیست و واقعا روی کاغذ هیجان‌انگیز است.

واقعا بی‌صبرانه منتظر محک زدن آن هستیم. آیا مجددا با ویژگی روبرو هستیم که تنها هدف آن جلب توجه است؟ شاید! اما هیجان ما را درک کنید، چون تا حالا روی هیچ گوشی چنین دوربینی را ندیده‌ایم.

گوشی فایند ایکس 3 پرو مجهز به بهترین چیپست فعلی بازار یعنی اسنپ‌دراگون 888 با یک مودم فایو جی و قابلیت پشتیبانی از 13 باند 5G است.

مشخصات دیگر این گوشی اسپیکرهای استریو با تاییدیه دالبی اتموس و یک باتری بزرگ 4500 میلی‌آمپر ساعت با جدیدترین فناوری شارژ سریع 65 وات VOOC است.

حتی می‌توانید این گوشی را به صورت بی‌سیم یا معکوس بی‌سیم شارژ کنید. با این مقدمه تا انتها با نقد گوشی Oppo Find X3 Pro همراه روکیدا باشید (برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ روی آن‌ها کلیک کنید).

مشخصات گوشی فایند ایکس 3 پرو

  • بدنه: 163.6 در 74.0 در 8.3 میلی‌متر، 193 گرم وزن، شیشه گوریلا گلس 5 در جلو، پنل پشتی شیشه‌ای، فریم آلومینیومی، تاییدیه IP68 (ضدآب تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه)
  • نمایشگر: LTPO AMOLED به ابعاد 6.7 اینچی، 1 میلیارد رنگ، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز، پشتیبانی از استاندارد +HDR10، روشنایی 500 نیت، حداکثر روشنایی 1300 نیت، دقت 1440 در 3216 پیکسل، نسبت تصویر 20.1:9، تراکم پیکسلی 525 پیکسل در هر اینچ
  • چیپست: اسنپ‌دراگون 888 کوآلکام (5 نانومتری): پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (1 هسته کریو 480 با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته کریو 680 با سرعت کلاک 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته کریو 680 با سرعت کلاک 1.80 گیگاهرتز)؛ پردازنده گرافیکی آدرنو 660
  • حافظه: 8 یبا 12 گیگابایت رم، حافظه داخلی 256 گیگابایت UFS 3.1
  • سیستم عامل: اندروید 11، لانچر ColorOS 11.2
  • دوربین عقب: عریض (اصلی) 50 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/1.8، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، اندازه حسگر 1/1.56 اینج، فوکوس خودکار تشخیص فازی همه جهته، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)؛ دوربین فوق عریض: 50 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/2.2، میدان دید 110 درجه، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، اندازه حسگر 1/1.56 اینج، فوکوس خودکار تشخیص فازی همه جهته؛ دوربین تله‌فوتو: 13 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/2.4، 52 میلی‌متری، زوم اپتیکال 2 برابر، زوم هیبرید 5 برابر، فوکوس خودکرا تشخیص فازی؛ دوربین ماکرو: 3 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/3.0
  • دوربین جلو: 32 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/2.4، 26 میلی‎متری (عریض)، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر، اندازه حسگر 1/2.8 اینچی
  • دوربین فیلمبرداری: دوربین عقب: 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps، لرزشگیر الکترونیک تصویر مبتنی بر ژیروسکوپ؛ HDR، ویدئو 10 بیت؛ دوربین جلو: 1080p@30fps
  • باتری: 4500 میلی‌آمپر ساعت، سرعت شارژ 65 وات، سرعت شارژ بی‌سیم 30 وات، سرعت شارژ معکوس 10 وات، پشتیبانی از استانداردهای SuperVOOC 2.0 و USB Power Delivery
  • سایر مشخصات: حسگر اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)؛ اسپیکرهای استریو؛ NFC

با یک نگاه سریع به برگه مشخصات تحت‌تاثیر وعده‌های 10 بیتی اوپو و دوربین میکروسکوپ قرار می‎گیریم. دست اوپو بابت تاییدیه IP68 درد نکند و شیائومی نیز برای حفظ رقابت سرانجام تصمیم گرفت دو گوشی می 11 اولترا و می 11 پرو خود را ضدآب بسازد.

گوشی فایند ایکس 3 پرو در بازارهای بین‌المللی متعددی عرضه خواهد شد و اوپو یک ضمانت جهانی رایگان را نیز به همراه این گوشی ارائه داده است، مانند آن چه که اپل برای آیفون‌ها و مک‌ بوک‌های خود قول می‌دهد.

این ضمانت یکی از نگرانی‌های اصلی زمان خرید یک گوشی چینی است و خوشحال هستیم اوپو استاندارد خود را بالاتر برده است.

جعبه گشایی گوشی اوپو فایند ایکس 3 پرو

این گوشی برخلاف آیفون‌ها و گلکسی‌ها در یک جعبه بزرگ پر از لوازم جانبی به بازار آمده است. داخل جعبه علاوه بر خود گوشی یک آداپتور برق 65 وات و یک کابل یواس‌بی A به C با سرعت 6.5 آمپر را پیدا خواهید کرد تا بتوانید گوشی‌تان را با حداکثر سرعت ممکن شارژ کنید.

داخل جعبه همچنین یک هدست یواس‌بی سی شبیه به ایرپاد و یک قاب محافظتی مشکی قرار دارد که از لاستیک ساخته شده است و ظاهر مات زیبایی دارد.

روی نمایشگر گوشی فایند ایکس 3 پرو یک فیلم پلاستیکی نازک نصب شده است، ولی به سختی به عنوان یک محافظ صفحه قابل قبول است.

روی نمایشگر را گوریلا گلس 5 پوشانده است، بنابراین از آن به خوبی محافظت می‌شود. این فیلم با کیفیت پایین در عرض چند ثانیه لکه‌دار می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم فورا آن را از روی نمایشگر بردارید و اگر دوست دارید یک محافظ صفحه مناسب بخرید.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی Find X3 Pro اوپو

بدون انکار، اولین چیزی که افراد با دیدن این گوشی متوجه آن خواهد شد، طراحی‌اش است. با آن که اوپو طبق استانداردهای رایج گوشی خود را ساخته است یعنی با گوشی با دو پنل شیشه‌ای و یک فریم آلومینیومی روبرو هستیم، ولی نکته شگفت‌انگیز خمیدگی‌های طبیعی است که شما را وادار می‌کنند گوشی را بخواهید بردارید و کیفیت ساخت آن را در دست حس کنید.

گوشی اوپو فایند ایکس 3 پرو روی پنل جلو یک شیشه گوریلا گلس اندکی خمیده دارد و زمانی که صفحه نمایش خاموش است، شباهت بالایی با گوشی فایند ایکس 2 پرو دارد و نمی‌توانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید.

اما زمانی که چشمتان به پنل پشتی می‌افتد، ایکس 3 پرو فورا متفاوت بودن خود را به رخ خواهد کشید.

فایند ایکس 3 پرو مانند نسل قبلی خود ضد آب و گرد و غبار است و خوشحال هستیم اوپو همچنان به دریافت گواهینامه IP68 علاقه دارد.

اکثر نمای جلو را نمایشگر آمولد پوشانده است. این نمایشگر خمیده نیست، ولی شیشه آن اطراف طرفین طویل‌تر خود خمیدگی دارد.

حواشی اطراف نمایشگر فوق‌العاده باریک هستند و ما به زندگی با حفره‌های کوچک نمایشگر، مانند آن چه در این گوشی می‌بینیم عادت کردیم.

نمایشگر آمولد این گوشی روی کاغذ شگفت‌انگیز است، اما نه تنها به خاطر و دقت و نرخ تازه‌سازی بالا بلکه پشتیبانی از رنگ 10 بیت و این نمایشگر می‌تواند بیش از 1 میلیارد رنگ را نمایش دهد.

تنها گوشی‌های اندکی قادر به چنین کاری هستند و گوشی فایند ایکس 3 پرو و نسل قبلی خود شامل آن‌ها می‌شوند.

زیر نمایشگر یک حسگر اثر انگشت اپتیکال دارد و سریع‌ترین حسگری است که امروزه می‌توانید داشته باشید. عملکرد این اسکنر از نظر سرعت و همچنین دقت در حد حسگرهای رایج خازنی است و تجربه ما زمان استفاده از آن کاملا بدون مشکل و بسیار رضایت‌بخش بود.

بالای نمایشگر شیار یک توری باریک است که پشت آن یکی از بلندگوهای استریو مخفی شده است. ما مطمئن نیستیم بلندگوی مکالماتی پشت این توری جدا است یا نقش اسپیکر دوم را دارد، ولی می‌توانیم تایید کنیم که اسپیکر بالایی از نظر کیفیت خروجی صدا در حد اسپیکر پایین است. ویژگی که در هر گوشی دیده نمی‌شود.

با آن که در مورد طراحی قاب پشتی اظهار علاقه کردیم، ولی اجازه دهید مجددا تکرار کنیم. ما مدل مشکی رنگ این گوشی را در اختیار داریم که فوق‌العاده براق است و بیشتر شبیه به رنگ خاکستری تیره به نظر می‌رسد تا مشکی.

اوپو از عمد آن را براق ساخته است، چون هدف شبیه نشان دادن آن با سرامیک بوده و به هدف خود نیز رسیده است. این خبر خوش است. خبر بد هم این است که خیلی زود قاب پشتی را لک انگشت می‌پوشاند.

یک مدل دیگر از این گوشی نیز به رنگ آبی وجود دارد که یک ظاهر یخ‌زده ضد خیرگی (Anti Glare) دارد. سطح پشت مدل دوم روان و ابریشمی حس می‌شود و لک انگشت را خیلی راحت دفع می‌کند.

خوشحال هستیم اوپو حق انتخاب به کاربران داده است، چون همه طرفدار مدل‌های براق نیستند.

برخلاف آن چه ممکن است فکر کنید، مدل براق محکم‌تر در دست جا می‌گیرد. انگشت‌ها به‌نوعی به شیشه می‌چسبد، حتی با آن که فریم به علت باریک، براق و خمیده بودن تا حد زیادی لیز است تا بلند کردن گوشی از روی میز خیلی سخت باشد.

اینطور نیست که تجربه قرارگیری در دست مدل مشکی بهترین باشد، ولی تنها می‌خواهیم بگوییم مدل دیگر بیشتر لیز است. پس زمان خرید به این نکته توجه کنید.

دوربین عقب ستاره واقعی روی پنل پشتی است و ظاهر شگفت‌انگیزی دارد. در ستون سمت راست آن فلاش ال‌ای‌دی دو رنگی دوتایی، دوربین میکرو 3 مگاپیکسل با در اختیار داشتن حلقه ال‌ای‌ای خاص خود و یک دوربین تله‌فوتو قرار دارد.

در ستون سمت چپ دو دوربین فوق عریض و عریض 50 مگاپیکسل دیده می‌شوند. حلقه کوچک فلاش ال‌ای‌دی اطراف دوربین 3 مگاپیکسل آن چنان روشن نیست، ولی برای عکاسی میکروسکوپی باید حضور داشته باشد.

زمان عکاسی با آن باید در فاصله 1 میلی‌متری با سوژه خود قرار بگیرید، بنابراین عملا آن را با گوشی فایند ایکس 3 پرو خود لمس خواهید کرد و این گوشی روی آن یک سایه خواهد انداخت مگر این که از منابع نوری مصنوعی استفاده کنید. بنابراین، فلاش مفید واقع خواهد شد.

حالا اجازه دهید به دو طرف گوشی نگاهی بیاندازیم. دکمه‌های کنترل صدا در سمت چپ قرار دارند و دکمه پاور در سمت راست.

در بالا تک حفره کوچک میکروفون را می‌بینیم، در حالی که پایین مانند همیشه بیش از حد شلوغ است. در این بخش درگاه سیم‌کارت، پورت یواس‌بی C، بلندگو ها و اسپیکر استریو دیگر را پیدا خواهید کرد.

ابعاد این گوشی 163.6 در 74 در 8.3 میلی‌متر است و 193 گرم وزن دارد. ابعاد آن در حد فایند ایکس 2 پرو است، ولی در مقایسه با مدل سرامیکی 24 گرم و مدل چرم وگان آن گوشی 7 گرم وزن کمتری دارد.

این گوشی در دست فوق‌العاده سبک و باریک حس می‌شود، بیشتر از اکثر پرچم‌دارهایی با قدرت مشابه که اخیرا تست کردیم.

به‌طور کلی، مجددا باید از طراحی گوشی Find X3 Pro با تحسین یاد کنیم. پنل پشتی آن بی‌همتا است و ظاهر متفاوتی به برآمدگی دوربین می‌دهد. همچنین باید از ضد آب بودن این گوشی خوشحال باشیم و اگر به خاطر فریم خمیده و با ضخامت پایین غیرمعقول نبود، این طراحی را بدو عیب اعلام می‌کردیم.

گرچه، با بی‌عیب فاصله چندانی ندارد.

نمایشگر گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو

این گوشی همان نمایشگری را دارد که روی نسل قبلی نیز دیده بودیم. با یک پنل نمایش 6.7 اینچی LPTO AMOLED با دقت 1440 در 3216 یا تراکم پیکسلی 525 پیکسل در هر اینچ روبرو هستیم.

این پنل نمایش از نمایش رنگ 10 بیتی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید 1 میلیارد رنگ را نشان دهد، در حالی که اکثر گوشی‌های رقیب تنها قادر به نمایش 16 میلیون رنگ هستند.

کاملا طبق انتظار از دو استاندارد HDR10 و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌شود.

نمایشگر گوشی فایند ایکس 3 پرو همچنین از نرخ تازه‌سازی تصویر سازشی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند، در حالی که نرخ نمونه‌گیری لمس 240 هرتز است.

در مورد حفره نمایشگر و جنس شیشه محافظ روی پنل نمایش نیز در بالا صحبت کردیم.

اوپو زمان تنظیم نور صفحه در حالت دستی نوید روشنایی 500 نیت، تنظیم به صورت خودکار (در نور خورشید) 800 نیت و در یک منطقه کوچک از نمایشگر 1300 نیت را داده است.

ما ادعای آخر را نمی‌توانیم واقعا اندازه بگیریم و معمولا زمان محتوای HDR صفحه به این مقدار روشن می‌شود، ولی سایرین را می‌توانیم به چالش بکشیم.

آمار در حد وعده اوپو بود. ما با قرار دادن اسلایدر نور صفحه در انتهای خود آمار 493 نیت را اندازه گرفتیم، ولی زمان استفاده از حالات رنگی مختلف می‌تواند به 505 نیت نیز افزایش پیدا کند.

زمانی که تنظیمات نور صفحه را روی حالت خودکار قرار می‌دهید، این پنل تا 774 نیت روشن خواهد شد. حداقل میزان روشنایی نیز آمار خارق‌العاده 2.2 نیت است!

اوپو ادعا کرده است این گوشی قادر به نمایش 100 درصد فضای رنگ DCI-P3 با دقت رنگ نزدیک به کامل است. اما قبل از بررسی تست‌ها، بهتر است در مورد تنظیمات نمایشگر صحبت کنیم.

ابتدا گزینه Nature Tone است که به‌صورت پیشفرض غیرفعال بوده و عملکردی مشابه با تنظیمات True Tone اپل دارد یعنی سطح اشباع رنگ را بسته به نور محیطی و دمای آن تنظیم می‌کند. ما اندازه‌گیری‌های خود را با خاموش بودن آن انجام دادیم.

باید بگوییم گزینه‌های مربوط به نمایشگر کمی گیج‌کننده است، چون در توضیح هر دو حالت پیشفرض Vivid و حالت انتخابی Cinematic به فضای رنگ P3 اشاره شده است.

دقت رنگ در حالت Vivid پایین است و ما متوسط deltaE برابر با 3.9 و حداکثر انحراف 9 را برای تست فضای رنگ DCI-P3 خود اندازه گرفتیم و رنگ‌های سفید و خاکستری به شکل قابل توجهی به سمت رنگ آبی بودند.

گرچه اگر از حالت Cinematic استفاده کنید، دقت رنگ وعده داده شده به دست می‌آید. در این حالت متوسط deltaE و حداکثر انحراف آن به ترتیب به 1.6 و 2.5 می‌رسند.

یک حالت دیگر به اسم Gentle نیز وجود دارد که برای بازتولید دقیق فضای رنگ sRGB تنظیم شده است و توانستیم متوسط deltaE 1.5 را اندازه بگیریم که واقعا عالی بود.

حالا اجازه دهید در مورد نرخ تازه‌سازی تصویر صحبت کنیم. کاربر می‌تواند از بین دو گزینه 60 و 120 هرتز انتخاب کند که گزینه دوم تنظیمات سازشی دارد.

اوپو قول داده است این نرخ تازه‌سازی پویا در صورت لزوم می‌تواند به 5 هرتز افت کند، به عنوان مثال زمان مطالعه یک ایبوک.

گرچه ما باید بگوییم اوپو فقط پیاز داغ ماجرا را زیاد کرده است، مگر این که با انتشار یک آپدیت نرم‌افزاری شرایط را بهتر کند.

طبق تجربه ما گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو زمان نمایش رابط کاربری و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستمی همیشه روی حالت 120 هرتز می‌رود.

زمانی که تصویر استاتیک است مانند اکثر گوشی‌های دیگر برای حفظ شارژ باتری روی حالت 60 هرتز بر می‌گردد. پلیر ویدئوی پیش‌فرض گوشی و یوتیوب همیشه روی 60 هرتز کار می‌کنند، در حالی که اپلیکیشن‌های نت فلیکس و امثال آن محیط کاربری خود را 120 هرتز اجرا می‌کنند ولی زمان پخش فیلم روی 60 هرتز بر می‌گردند.

در نهایت، بعضی از بازی‌ها مانند Dead Trigger 2 در 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید بازی‌های سازگار از نمایشگر استثنائی گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو نهایت استفاده را می‌برند.

تمام شد. ما هیچ 90 هرتز، 30 هرتز و 5 هرتزی یا حتی بین آن‌ها ندیدیم. انواع اپلیکیشن‌های ایبوک، سناریوهای مختلف و بازی‌های گوناگون را تست کردیم و افسوس گوشی همیشه روی حالت 60 هرتز یا 120 هرتز بود.

محض اطلاع افراد کنجکاو نیز باید بگوییم این گوشی از استاندارد Widevine L1 DRM پشتیبانی می‌کند و می‌توانید فیلم‌ها و نمایش‌های محبوب خود را به‌صورت آنلاین با کیفیت فول اچ‌دی و استاندارد HDR10 ببینید.

عمر باتری گوشی Find X3 Pro اوپو

این گوشی مجهز به یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت است که در مقایسه با ایکس 3 پرو 5 درصد ظرفیت بیشتری دارد.

مقدار باتری روی کاغذ کافی به نظر می‌رسد، ولی قبلا عمر متوسط باتری با این گنجایش را روی گوشی Mi 11 شیائومی دیده بودیم که چیپست مشابه و نمایشگر اولد 120 هرتز با دقت یکسان دارد. بنابراین زیاد دلمان را خوش نکرده بودیم.

گوشی فایند ایکس 3 پرو در تست‌های باتری ما نتیجه متوسطی را به دست آورد. شارژ گوشی پس از 23 ساعت تماس اینترنتی یا گردش در وب پس از 11 ساعت یا پخش ویدئو با کمی بیشتر از 13 ساعت تمام می‌شود.

تصویر زیر نتیجه تست باتری در این سه بخش را به همراه ماندگاری شارژ باتری در حالت انتظار نشان می‌دهد.

سرعت شارژ گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو

این پرچم‌دار استثنائی از فناوری شارژ سریع 65 وات SuperVOOC 2.0 پشتیبانی می‌کند و شارژر لازم داخل جعبه فروش قرار دارد.

این گوشی را همچنین می‌توانید به‌صورت بی‌سیم با حداکثر سرعت 30 وات و بی‌سیم معکوس با سرعت 10 وات شارژ کنید.

به ادعای اوپو شارژ گوشی پس از 10 دقیقه باید به 40 درصد برسد. نتیجه تست ما آمار 45 ساعت را پس از این مدت زمان نشان دهد که پس از 20 دقیقه و 28 دقیقه به 82 و 100 درصد خواهد رسید.

عجیب است که گوشی 7 دقیقه پس از آن که شارژ به 100 درصد رسیده بود عبارت Charged را نشان داد، پس به این نکته دقت کنید.

کیفیت صدای بلندگوهای گوشی Find X3 پرو اوپو

این گوشی دو اسپیکر متقارن دارد که در بالا و پایین این دستگاه قرار گرفتند. خروجی صدای اسپیکر بالایی از بین توری بلندگوی مکالماتی بیرون می‌آید، گرچه مطمئن نیستیم اسپیکر دوم و این بلندگو یکی هستند یا دو قطعه سخت‌افزاری متفاوت در این بخش قرار گرفتند.

به این علت که دو اسپیکر کیفیت صدای متعادل بسیار عادی دارند، هر دو از نظر حجم و کیفیت صدا نتیجه مشابهی را نشان می‌دهند که به‌ندرت در سیستم‌های هیبریدی دیده می‌شود.

به هرحال، نحوه پخش صدا مهم نیست چون عالی به نظر می‌رسد. این گوشی از دالبی اتموس هم پشتیبانی می‌کند و در تست بلندی حجم صدای ما امتیاز «بسیار خوب» را به دست آورد.

اما متاسفانه کیفیت صدا متوسط است. بلندگوها صداهای با فرکانس بالا و بم را کمی خوب پخش می‌کنند، ولی اکثرا برای صداهای با فرکانس متوسط تنظیم شدند که کیفیت پخششان عالی است.

گوشی فایند ایکس 2 پرو کیفیت صدای غنی‌تر دارد. بلندگوهای ایکس 3 پرو بد نیستند، فقط رقبا اسپیکرهای بهتری دارند.

بخش نرم‌افزاری: اندروید 11 و لانچر ColorOS 11

Oppo Find X3 Pro اولین گوشی این شرکت است که آن را با سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری جدید ColorOS 11.2 ملاقات می‌کنیم.

نسخه ColorsOS از 7 به 11 افزایش یافته است تا به احتمال زیاد مطابق با نسخه اندروید باشد و به همین دلیل است که خبری از ColorsOS 8، 9 یا 10 نبود.

این لانچر تغییراتی داشته است و حالا سریع‌تر، واکنش‌گراتر با مدیریت رم و ثبات کلی بیشتر است. در این نسخه اپلیکیشن‌های سیستمی بهتر شدند و شاهد آیکون‌ها و کاغذدیواری‌های جدید و سایر تغییرات رابط کاربری هستیم.

گوشی فایند ایکس 3 پرو از قابلیت نمایشگر همیشه روشن (AOD) پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را همیشه روشن یا خاموش بگذارید یا برای فعال شدن زمان‌بندی کنید.

ColorOS تم‌های AOD فراوان و جدیدی دارد تا بتوانید طبق سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. همچنین امکان سفارشی‌سازی تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد.

از قابلیتی به اسم نورپردازی اج (Edge Lightning) نیز پشتیبانی می‌شود که به دنبال آن لبه‌های نمایشگر به محض دریافت نوتیفیکیشن‌های جدید با رنگ‌های متنوع فلش خواهد زد.

به کمک حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر می‌توانید گوشی را از قفل خارج کنید. این حسگر نصب ساده، سرعت فوق‌العاده خیره‌کننده و دقت استثنائی دارد. همچنین می‌توانید برای این اسکنر از بین انیمیشن‌های مختلف انتخاب کنید.

راه‌حال دیگر برای باز کردن گوشی از قفل گزینه 2D Face Unlock است، ولی نسبت به مورد بالا امنیت کمتری دارد.

صفحات هوم مانند همیشه هستند و روی آن‌ها میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. آخرین صفحه از سمت چپ به قابلیت دیسکاور گوگل اختصاص داده شده است

لانچر ColorOS 11 گوشی فایند ایکس 3 پرو یک کشوی اپلیکیشن نیز دارد، ولی اگر دوست داشته باشید می‌توانید آن را غیرفعال کنید. یک حالت به اسم رابط کاربری ساده نیز وجود دارد.

سایه‌بان نوتیفیکیشن مانند همیشه است، تاگل‌های سریع را می‌توانید از بالا به سمت پایین بکشید تا تعداد بیشتری از آن‌ها را ببینید. پس از آن اسلایدر تنظیم نور صفحه است که یک گزینه به اسم سوئیچ خودکار دارد و در نهایت تمام نوتیفیکیشن‌ها.

Task switcher تغییر چندانی نکرده است. این ویژگی تمام اپلیکیشن‌های اخیر شما را در یک صف قابل اسکرول نشان می‌دهد و در آن واحد تنها سه اپلیکیشن دیده می‌شود.

اگر روی هر کارت روی آیکون تنظیمات بزنید، قادر به باز کردن اپلیکیشن مورد نظر در حالت تقسیم صفحه نمایش، پنجره مینی اپ (غیرتعاملی) یا پنجره شناور (تعاملی) خواهید بود.

تمام اپلیکیشن‌ها از این 3 حالت پشتیبانی نمی‌کنند و این گزینه‌ها برای آن‌ها ظاهر نخواهند شد.

تنظیماتی به اسم Personalization (شخصی‌سازی) قسمت مهمی از لانچر ColorOS را تشکیل می‌دهد و تغییرات زیادی را می‌توانید انجام دهید. چندین کاغذ دیواری استاتیک و زنده از پیش نصب شده و استایل‌های AOD وجود دارد و می‌توانید در ناحیه نوتیفیکیشن و همچنین رابط کاربری ظاهر آیکون‌ها، رنگ‌های سیستمی، فونت سیستمی (Roboto یا Oppo Sans)، نورپردازی اج و موارد متعدد دیگر را تغییر دهید.

ColorOS در گوشی فایند ایکس 3 پرو همچنین یک اپلیکیشن فون منیجر دارد. این اپلیکیشن گوشی شما را برای گزینه‌های احتمالی بهینه‌سازی اسکن کرده، مجوز اپلیکیشن و حریم خصوصی را مدیریت می‌کند و پرداخت‌های آنلاین شما را ایمن نگه می‌دارد.

این اپلیکیشن همچنین یک ابزار تشخیصی برای شناسایی عملکرد نادرست احتمالی سخت‌افزاری دارد. لانچر ColorOS اپلیکیشن‌های اختصاصی فوتوز، موزیک و ویدئو دارد. مرکز Game Space نیز بخش دیگر آن است و می‌توانید برای تجربه بهتر بازی تنظیماتی را از نظر مسدودسازی نوتیفیکیشن‌ها و تغییر خودکار نور صفحه انجام دهید.

همچنین با اولویت قرار دادن بازی‌ها به نسبت سایر خدمات، استفاده صحیح از منابع گوشی خود را مدیریت کنید.

اوپو همچنین اپلیکیشنی به اسم O Relax در این گوشی قرار داده است که عملکردی دقیقا طبق نام خود دارد. می‌توانید توسط آن از بین تم‌های آرامش‌بخش مختلف و صداهای شهری یا بازی‌ها انتخاب کنید، صداها را ترکیب کنید، یک تایمر قرار دهید و از آرامش خود لذت ببرید.

لانچر گوشی فایند ایکس 3 پرو از حالت تاریک نیز پشتیبانی می‌کند که در نسخه 11 این لانچر بهتر شده است. حالا می‌توانید از بین پس‌زمینه‌ها و رنگ‌های سیستمی Enhanced (مشکی)، Medium (خاکستری تیره) و Gentle (خاکستری روشن) انتخاب کنید.

ColorOS ابزاری تحت عنوان Convenience tools (ابزار راحتی) دارد تا تجربه کار شما با این گوشی حتی روان‌تر شود. این ابزار شامل حرکات دست روی نمایشگر، میانبرهای حسگر اثر انگشت (به اسم Quick Launch)، گرفتن عکس و فیلم از صفحه با 3 انگشت، سایدبار هوشمند، تقسیم صفحه، باز کردن سریع گوگل اسیستنت و موارد دیگر می‌شوند.

اوپو همچنین با استاد «هانس زیمر» برای ساخت صداهای بی‌همتا برای نوتیفیکیشن‌ها و زنگ‌های تماس همکاری کرده است تا با تم طبیعی گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو همخوانی داشته باشد.

این صداها بعدا با انتشار یک به‌روزرسانی فرم‌ویر به گوشی اضافه خواهند شد.

ColorOS کاملا برای کار روی نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی بالا بهینه شده است و روی این گوشی ظاهر زیبایی دارد. همه چیز روان و سریع است، انیمیشن‌ها مزاحم نیستند و تلاش به جزئیات در یک کلام حرف ندارد.

ما از کار با نمایشگر اولد این گوشی و بخش نرم‌افزاری آن فقط لذت بردیم.

عملکرد بخش سخت‌افزاری و نتیجه بنچمارک‌های گوشی Oppo Find X3 Pro

این پرچم‌دار جزو اولین گوشی‌های هوشمندی است که از چیپست جدید اسنپ‌دراگون 888 کوآلکام استفاده می‌کند. این تراشه براساس فرآیند 5 نانومتری ساخته شده است.

اسنپ‌دراگون 888 یک پردازنده بهبود‌یافته 3 کلاستری 8 هسته‌ای دارد که عملکرد آن در مقایسه با نسل 865 به مقدار 25 درصد بیشتر شده است و از نظر مصرف توان کارآمدتر است.

مشخصات هر 8 هسته این پردازنده را در ابتدای مقاله و بخش مشخصات گوشی فایند ایکس 3 پرو نوشتیم. اسنپ‌دراگون 888 مجهز به پردازنده گرافیکی جدید آدرنو 660 است که از نظر عملکرد 35 درصد به نسبت آدرنو 650 داخل اسنپ‌دراگون 865 گوشی فایند ایکس 2 پرو، ارتقاء یافته است.

این پردازنده گرافیکی از رابط‌های نرم‌افزاری OpenGL ES 3.2 و Vulcan 1.1 و یک فناوری جدید به اسم سایه‌زنی با نرخ متغیر (Variable rate shading) پشتیبانی می‌کند.

این تراشه همچنین یک پردازشگر سیگنال دیجیتال جدید Hexagon 780 با نسل ششم یک موتور هوش مصنوعی به همراه یک پردازشگر سیگنال تصویر و یک مودم داخلی جدید  X60 5G/LTEدارد.

قابلیت‌های دیگر آن پشتیبانی از استاندارد وای فای 6، حافظه‌های UFS 3.1 و همچنین یک گزینه جدید QuickCharge 5 است.

در پایان باید بگوییم مدل تحت بررسی ما 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. حالا بریم سراغ نتیجه بنچمارک‌ها!

عجیب است که نتیجه تست پردازنده این گوشی در بنچمارک Geekbench مشابه با گوشی فایند ایکس 2 پرو و پردازنده نسل قبل چیپست آن است.

تست‌های گرافیک مربوط به روشن بودن صفحه نمایش رتبه‌های بالاتر را به گوشی‌های دارای نمایشگرهای با دقت پایین‌تر یعنی فول اچ‌دی، مانند گوشی گلکسی اس 21 پلاس می‌دهد.

اسنپ‌دراگون 888 بهترین چیپستی است ک در حال حاضر وجود دارد و واقعا نمی‌توان گوشی قوی‌تر درخواست کرد.

اکثر پرچم‌دارها در حال حاضر به استفاده از نمایشگرهای با دقت QHD رو آورده‌اند. این چیپست قدرت لازم برای اجرای بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی سنگین و فریم ریت بالا را دارد.

گوشی  Oppo Find X3 Pro برای خنک نگه داشتن باتری و چیپست خود از یک راه‌حل خنک‌کننده محفظه بخار استفاده می‌کند. عملکرد این سیستم زمان بازی و شارژ سریع خوب است و به گوشی اجازه نمی‌دهد به اندازه کافی برای افت عملکرد پردازنده داغ شود.

قبول داریم، بدنه گوشی ممکن است کمی گرم شود، ولی نه در حد نگران‌کننده. ما تست 3D Mark Wild Life Stress را اجرا کردیم و فایند ایکس 3 پرو زمان اجرای آن در دقت QHD و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز، امتیاز پایداری 57 درصد را نشان داد.

نرخ تازه‌سازی تصویر و روشنایی صفحه پس از چرخه دهم کمی افت داشتند. گرچه زمان اجرای بازی‌ها چنین چیزی را ندیدیم، بنابراین این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که گوشی را واقعا تحت فشار بالا قرار دهیم. گرچه، همیشه خوب است بدانیم یک گوشی تا چه حد تحمل فشار را دارد.

دوربین گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو

این گوشی روی پنل پشتی خود 4 دوربین دارد. دوربین‌های اصلی و فوق عریض با دقت 50 مگاپیکسل، دوربین تله‌فوتو 13 مگاپیکسل و دوربین میکروسکوپی 3 مگاپیکسل هستند.

دوربین سلفی نیز 32 مگاپیکسل است و در مورد وضعیت فلاش‌های دوربین نیز ابتدای مقاله صحبت کردیم.

دوربین اصلی حسگر 50 مگاپیکسل 1/1.56 اینچی IMX766 سونی با پیکسل‌های 1.0 میکرومتر و یک فیلتر Quad Bayer RGGB است.

در کنار این حسگر یک لنز 26 میلی‌متری 6 عنصری و دریچه دیافراگم F/1.8 قرار دارد که تثبیت شده است. قابلیت دیگر این دوربین فوکوس خودکار تشخیص فازی همه جهته تمام پیکسلی است. به عبارت دیگر روی هر پیکسل 8 تشخیص‌دهنده فوکوس خودکار قرار دارد و واکنش فوکوس خودکار نسبت به عناصر افقی بهتر شده است.

در حالی که سیستم‌های رایج فوکوس خودکار پیکسل دوتایی در مدیریت این عناصر به تقلا می‌افتند و نسبت به عناصر عمودی حساسیت بیشتری دارند. به عبارت دیگر فوکوس خودکار باید در محیط تاریک واقعا خوب انجام شود.

مشخصات دوربین فوق عریض با اصلی یکسان است و از همان حسگر استفاده می‌کند. اوپو برای این دوربین از یک لنز 7 عناصر 16 میلی‌متری با دریچه دیافراگم F/2.2 را با اپتیک‌های فری ‌فرم و یک روکش ضد درخشش استفاده کرده است.

سیستم جدید این دوربین باید انحراف رنگی و اعوجاج بشکه‌ای را به حداقل برساند. این دوربین از فواصل 4 سانتی‌متر نیز می‌تواند تصاویر ماکرو بگیرد. گرچه خبری از OIS (سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر) نیست.

دوربین تله‌فوتو از یک حسگر نامشخص 13 مگاپیکسل با لنز 52 میلی‌متری با دریچه دیافراگم F/2.4 استفاده می‌کند. این دوربین از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فازی استفاده می‌کند، گرچه خبری از OIS نیست.

نکته عجیب ذخیره‌سازی تصاویر توسط این دوربین با دقت 12 مگاپیکسل است. گرچه می‌تواند تصاویر را با زوم هیبریدی 5 برابر ثبت کند.

هر 3 دوربین از عکاسی با رنگ 10 بیتی پشتیبانی می‌کنند. گوشی پس از فعال کردن این قابلیت تصاویر را با فرمت HEIF ده بیتی ذخیره خواهد کرد که در حال حاضر اکثر دستگاه‌ها جز خود گوشی فایند ایکس 3 پرو، با آن سازگاری ندارند.

اگر به فیلم‌های HDR علاقه دارید، این دوربین‌ها می‌توانند کلیپ‌های HDR ده بیتی نیز بگیرند. ما از چنین امکاناتی استقبال می‌کنیم و یک روز یقینا آن روز فرا خواهد رسید که هم دستگاه‌ها رسانه رنگی 10 بیتی را شناسایی خواهند کرد و نشان خواهند داد، ولی در حال حاضر با آن روز فاصله داریم.

در حقیقت، با آن که امکان ثبت تصاویر 10 بیت وجود دارد، ولی به سادگی نمی‌توان آن‌ها را به افراد نشان داد. گرچه، زمانی که این تصاویر را در مقایسه با تصاویر پیش‌فرض روی صفحه نمایش گوشی ببینید، قابل تشخیص خواهند بود.

دوربین آخر را که تا حالا روی هیچ گوشی جز فایند ایکس 3 پرو ندیدیم، یک دوربین 3 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/3.0 و نسبت تصویر 1:1 است که تصاویر میکروسکوپی با یک سیستم فوکوس خودکار می‌گیرد.

لنزهای این دوربین قابلیت بزرگنمایی تا 60 برابر را دارند و باید بین 1 تا 3 میلی‌متر دوربین گوشی با سوژه فاصله داشته باشد.

این دوربین یک فلاش ال‌ای‌دی حلقه‌ای همیشه فعال دارد، چون گوشی همیشه روی سوژه به علت عکاسی از چنین فاصله‌ای سایه خواهد انداخت.

عکاسی از چیزهایی که چشم غیرمسلح قادر به دیدن آن‌ها نیست، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

از دوربین جلو نیز غافل نشوید. یک دوربین 32 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/2.4 و فیلتر Quad bayer و فوکوس ثابت. این دوربین تصاویر را 32 مگاپیکسل ذخیره می‌کند و اوپو تصمیم گرفته است که امکان عکاسی با دقت 8 مگاپیکسل را لحاظ نکند.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین گوشی فایند ایکس 3 پرو شبیه به سایر گوشی‌های اوپو است. با کشیدن دست روی صفحه به طرفین می‌توانید بین حالات مختلف عکاسی جابه‌جا شوید، ولی برخلاف گوشی‌های سامسونگ با کشیدن دست به سمت بالا و پایین قادر به تغییر استفاده از دوربین جلو به عقب یا برعکس نخواهید بود و برای این کار تاگل مخصوص وجود دارد.

از تب «More» می‌توانید به حالات بیشتر نیز دسترسی داشته باشید ولی راهکاری برای تغییر ترتیب و حذف و اضافه آن‌ها وجود ندارد.

راه‌های متعددی برای کنترل سطح زوم وجود دارد. ضربه آهسته روی سطح فعلی زوم باعث چرخش بین تمام آن‌ها، 0.6، 1، 2 و 5 برابر می‌شود. اگر آهسته روی صفحه بزنید و دستتان را به سمت داخل در هر جهتی بکشید یک چرخ زوم با گام‌های 0.1 برابر ظاهر می‌شود و مقدار آن را تا زوم دیجیتال 20 برابر می‌توانید بالا ببرید. همچنین می‌توانید برای دسترسی مستقیم به هر نوع بزرگنمایی روی نقطه‌ها آهسته بزنید. قابلیت نیشگون گرفتن صفحه برای زوم کردن نیز کار می‌کند.

حواستان باشد اگر در سطح زوم 1 برابر باشید و سعی کنید روی سوژه نزدیک‌تر از فاصله تقریبا 12 سانتی‌متری فوکوس کنید، دوربین فوق عریض فعال خواهد شد و تحت این شرایط یک حباب با عبارت «Macro Mode» در نمایاب ظاهر خواهد شد.

از تب «More» همچنین می‌توانید به حالت عکاسی Expert (پرو) دسترسی داشته باشید که به شما اجازه تغییر تنظیمات نوردهی (ایزو در محدوده 100 تا 6400 و سرعت شاتر در محدوده 1/8000 ثانیه تا 32 ثانیه)، تعادل سفید (براساس دمای نور، اما بدون پیش تنظیمات)، فوکوس دستی (در دو واحد دلخواه 0 و 1 که 0 به معنای فوکوس نزدیک و 1 فوکوس بی‌نهایت است) و جبران نوردهی (-2EV تا +2EV در گام‎‌های 1/6EV) را می‌دهد.

هر سه دوربین جز دوربین میکروسکوپی می‌توانند از این حالت Expert استفاده کنند، ولی جابه‌جایی بین آن‌ها واقعا عجیب است.

گزینه آشنا انتخاب حالت زوم 1، 2 و 5 برابر وجود دارد، ولی برای عکاسی با این سطح زوم، دوربین‌ تله‌فوتو را به کار نمی‌گیرد، بلکه عکاسی با زوم دیجیتال با هر دوربینی است که از آیکون درخت در انتهای مخالف نمایاب انتخاب کردید.

در واقع، انتخاب این درخت‌ها باعث تغییر دوربین‌ها می‌شود و زمانی که یک ماژول از آن جا انتخاب کنید، تنظیمات مربوط به فاصله فوکوس خودکار تغییر نخواهد کرد که نکته مثبتی است.

دوربین‌های با دقت بالای این گوشی همچنین از عکاسی با فرمت RAW و فرمت جدید +RAW پشتیبانی می‌کنند که اطلاعات HDR را دریافت می‌کند و باید فضای بیشتری را برای تغییرات ریز در مرحله پس از پردازش فراهم کند.

کیفیت تصاویر

دو دوربین 50 مگاپیکسل به‌صورت پیش‌فرض تصاویر را با دقت 12.5 مگاپیکسل (4096 در 3072 پیکسل) ذخیره می‌کنند. اوپو قول داده است در بین تصاویر تمام دوربین‌ها ثبات رنگ وجود داشته است، رفتاری که در آیفون‌های اپل نیز می‌بینیم.

اگر برایتان سوال است، هر دو دوربین می‌توانند تصاویر را با دقت کامل 50 مگاپیکسل نیز ثبت کنند. دوربین اصلی تصاویر عالی می‌گیرد. جزئیات نهایی فراوان است، پارازیت آشکاری دیده نمی‌شود و رنگ‌ها مطلقا دقیق و شبیه به دنیای واقعی هستند.

دامنه دینامیک نسبت ترجیحا بالا بوده و افراط نشده است.

پوشش‌های گیاهی کیفیتی مشابه با دنیای واقعی دارند، موضوعی که زمان عکاسی با هر گوشی نمی‌بینیم و الگوریتم پردازش دوربین رفتار محتاطانه‌ای در سطح شارپ‌سازی درخت‌ها، چمن‌زار، جاده‌ها و ماشین‌ها داشت.

با این حال، شارپی بیش از حد روی ساختمان‌ها، حصارها و گاهی حتی افراد دیده می‌شود، بنابراین آن‌طور که امیدوار بودیم بی‌عیب نیست.

اکثر اوقات، تصاویر ظاهر بسیار طبیعی با پردازش متعادل دارند و به نظر ما این تصاویر جزو بهترین تصاویری قرار می‌گیرند که یک پرچم‌داری امروزی می‌تواند ثبت کند

دوربین فوق عریض تصاویر 12.5 مگاپیکسل استثنائی با دقت رنگ مشابه با تصاویر دوربین اصلی می‌گیرد. تصویر این دوربین از نظر جزئیات، مدیریت پارازیت، کنتراست و دامنه دینامیک استثنائی هستند و مجددا ظاهر بسیار طبیعی و بسیار متعادلی دارند.

بنابراین، شارپی تصویر حتی بهتر مدیریت شده، یعنی بیش از حد نبوده و فقط مقدار کافی است و نمی‌توانید در این تصاویر حتی یک عیب را پیدا کنیم.

پیکربندی لنز جدید واقعا عملکرد عالی در رفع مشکل انحراف رنگی و اعوجاج بشکه‌ای، طبق قول اوپو داشته است.

دوربین فوق عریض قابلیت فوکوس خودکار را دارد و می‌تواند تصاویر را از نمای نزدیک بگیرد. اگر بتوانید از فاصله مناسب عکاسی کنید، تصاویری ثبت خواهید کرد که کیفیت فوق‌العاده عالی دارند.

دو دوربین اصلی و فوق عریض به‌صورت تئوری امکان عکاسی با دقت 50 مگاپیکسل را دارند، ولی توصیه نمی‌کنیم. خبری از افزایش مقیاس هوشندانه نیست و تنها افزایش اندازه از 12.5 به 50 مگاپیکسل رخ می‌دهد و کیفیت تصویر نهایی آن چنان خوب نیست.

دوربین تله‌فوتو قابلیت زوم اپتیکال 2 برابر دارد و ممکن است افرادی که انتظار زوم 5 برابر یا بیشتر را داشتند ناامید کند، در حالی که فایند ایکس 2 پرو چنین قابلیت زومی داشت.

خب در واقع به گفته اوپو آن‌ها پس از تحقیق متوجه شدند که کاربران به ندرت از دوربین با زوم 5 برابر استفاده کردند و بنابراین نیازی به این سطح زوم نبوده است.

ما به‌نوعی با این گفته موافق هستیم اما به نظر ما استفاده از یک دوربین با زوم اپتیکال 3 برابر و OIS که همان حد وسط باشد، بهتر بود.

به هرحال، دوربین تله‌فوتو گوشی فایند ایکس 3 پرو مانند برادران خود ناامیدکننده ظاهر نمی‌شود، حداقل زمان عکاسی در روز.

همچنین این دوربین سعی می‌کند از نظر ثبات رنگ مانند دو دوربین دیگر باشد، ولی کمی بگیر نگیر دارد. گرچه نه آن چنان زیاد.

جدا از آن تصاویر 12 مگاپیکسل این دوربین (ظاهرا تصاویر مقداری برش می‌خورند) عالی هستند. جزئیات به اندازه کافی بوده، کنتراست بالا است و دامنه دینامیک و نوردهی متعادل هستند. ردپاهایی از پارازیت در سایه‌ها دیده می‌شود، ولی مشکل‌آفرین نیست.

شارپی تصاویر در حد خروجی دوربین اصلی است؛ یعنی شارپی پوشش‌های گیاهی، ابرها و سنگ‌ها درست به نظر می‌رسد ولی در مورد نورگیرها، ساختمان‌ها و حصارها ممکن است کمی بیش از حد باشد.

شارپی پیش از حد کیفیت تصاویر را از بین نمی‌برد و پرچم‌دارهای زیادی را دیدیم که همیشه تصاویر را با این سطح شارپی می‌گیرند. گرچه می‌توانست این موضوع کمی بهتر باشد.

این دوربین همچنین یک قابلیت به اصطلاح زوم هیبرید 5 برابر دارد، گرچه اوپو نگفته است چرا اسم آن را هیبریدی گذاشته است. شاید بعضی از اطلاعات دریافتی از دوربین 50 مگاپیکسل در این تصاویر لحاظ می‌شود، شاید هم نه.

به هرحال، کیفیت تصاویر بد نیستند و بیشتر شبیه به یک برش ساده و افزایش مقیاس از تصاویر با زوم 2 برابر دوربین تله‌فوتو به نظر می‌رسند.

دوربین میکروسکوپی از فاصله 1 تا حداکثر 3 میلی‌متری کار می‌کند، این دوربین فلاش خود را دارد تا نگران تاباندن نور به سوژه خود نباشید.

این دورین واقعا جزئیات نامرئی برای چشم انسان را ذخیره می‌کند، چیزهایی که هیچ گوشی دیگری تا حالا نمی‌توانسته است ثبت کند. کیفیت تصاویر نیز در حد تعجب‌آوری خوب است، اما سوژه شما باید صاف باشد و دست خود را ثابت نگه دارید.

تصاویر جزئیات فراوان دارند و از نظر رنگی به‌خوبی اشباع شدند، ویژگی‌هایی که اغلب دوربین‌های ماکرو ندارند. ما از کیفیت تصاویر نهایی راضی بودیم و این تصاویر بدون شک برای پست در اینستاگرام عالی هستند.

گرچه این دوربین برای عکاسی از حشرات و گل‌ها نیست؛ بیشتر برای ثبت چیزهایی استفاده می‌شود که در بال پرندگان یا پرچم یک گل قرار دارند.

یقینا هدف از دوربین جلب توجه کاربران و مباحث تبلیغاتی بوده است. ولی واقعا از آن خوشمان آمد و اگر به چنین تصاویر بی‌همتایی علاقه دارید، توجه شما را نیز جلب خواهد کرد.

بهترین توصیف ما برای تصاویر دوربین اصلی در شب این است که دقیقا همان چیزی را که چشم شما می‌بیند ثبت می‌کند. جزئیات نهایی بالا است، سطح پارازیت فوق‌العاده کم است و تصاویر از نظر نوردهی، سطح اشباع رنگ و سایه‌ها کاملا مشابه با محیط واقعی داخل صحنه عکاسی شما هستند.

با آن که گوشی فایند ایکس 3 پرو پارامترهای دوربین را تنظیم می‌کند تا کیفیت تصاویر در حد دنیای واقعی باشد، ولی گاهی تنها این مورد کافی نیست.

بنابراین نایت مد به کمک آن خواهد آمد. عکاسی با این حالت 2 تا 3 ثانیه طول می‌کشد و تمام تصویر را روشن می‌کند اما مقدار آن رعایت شده است، این‌طور نیست که شب به روز تبدیل شود.

نتیجه عکاسی با نایت مد تصویری با نوردهی متعادل‌تر، برگرداندن نواحی روشنی که به واسطه نورپردازی از بین رفته‌اند به تصویر و نمایان کردن جزئیات بیشتر در سایه‌ها است، اما نه در حدی که تصویر نهایی غیرطبیعی باشد.

سپس به دوربین فوق عریضی می‌رسیم که تنها برای عکاسی در شب می‌توانید از آن استفاده کنید، بلکه استفاده از آن را در شب نباید فراموش کنید.

این دوربین با آن که OIS ندارد و دریچه دیافراگم F/2.2 آن تاریک‌تر است، ولی تصاویر فوق‌العاده دوست‌داشتنی در شب می‌گیرد.

جزئیات کافی است، سطح اشباع رنگ در حد دنیای واقعی بوده و با آن که مقداری پارازیت همچنان دیده می‌شود، ولی مشکل خاصی نیست.

استفاده از حالت نایت مد زمان عکاسی در شب با دوربین فوق عریض بخشی از جزئیات ریز را لک‌آلود می‌کند ولی از پارازیت نیز خبری نخواهد بود. تمام بخش‌های تصویر روشن‌تر خواهد شد، نواحی بسیار روشن برش خورده به تصویر بر می‌گردند و جزئیات بیشتری در سایه‌ها نمایان خواهد شد.

دوربین تله‌فوتو به‌ندرت در شب استفاده می‌شود، اپلیکیشن دوربین اکثرا تصاویر را به‌صورت زوم دیجیتال با دوربین اصلی می‌گیرد و استفاده از حالت عکاسی معمولی و نایت مد نیز فرقی در این قضیه ایجاد نمی‌کند.

در بعضی از موارد دوربین زوم فعال می‌شود ولی تصویر نهایی با آن که جزئیات دارد، پر از پارازیت است. این دوربین نیز قادر به استفاده از نایت مد است، ولی مجددا باید بگوییم فوق‌العاده به‌ندرت چنین اتفاقی خواهد افتاد. آخرین تصویر زیر که مشخص کردیم با نایت مد گرفته شده است.

در نهایت به یک حالت عکاسی به اسم Tripod Night Mode می‌رسیم که زمان استفاده از حالت نایت مد معمولی می‌توانید آن را فعال کنید.

در این حالت زمان نوردهی بیشتر و بین 10 و 45 ثانیه است و یقینا باید دوربین ثابت باشد. تصویر نهایی فوق‌العاده تمیز، روشن با جزئیات، نوردهی و سطح اشباع رنگ عالی است. این حالت زمان عکاسی از ساحل دریا، منظره‌های شهری و صحنه‌های مشابه با نورهای گوناگون عالی است. هر سه دوربین می‌توانند از این حالت استفاده کنند.

عکاسی پرتره

گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو با دوربین اصلی و تله‌فوتو خود می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد. تصاویر پرتره دوربین اصلی شگفت‌انگیز هستند، سوژه از پس‌زمینه با مهارت بالا جدا شده است و محوشدگی تصویر واقعا خوب است.

جزئیات افراد داخل قاب عالی بوده، رنگ‌ها دقیق هستند و دامنه دینامیک فقط جای ستایش دارد.

دوربین زوم نیز می‌تواند پرتره‌های از نمای نزدیک بگیرد ولی شرایط نوری باید ایده‌آل باشد، در غیر این صورت تصاویر ملایم و با پارازیت نصیبتان خواهد شد.

اما اگر نور مناسب باشد، پرتره‌های عالی خواهید گرفت که شبیه به خروجی دوربین اصلی هستند.

دوربین سلفی

مشخصات دوربین جلو گوشی Find X3 Pro را در بالا گفتیم. اما اوپو مانند اکثر شرکت‌ها تصاویر را به جای 8 مگاپیکسل، 32 مگاپیکسل ذخیره می‌کند. بنابراین نمی‌توانید انتظار شارپی و جزئیات عالی را داشته باشید.

سلفی‌های 32 مگاپیکسلی از نظر رنگ، کنتراست و دامنه دینامیک کاملا خوب هستند. جزئیات طبق انتظار کمی بالاتر از حد انتظار است.

تصاویر به‌ویژه زمانی که کاهش اندازه دارند عالی هستند و نمی‌توانیم تصور کنیم که چرا یک نفر باید با دقت کامل 32 مگاپیکسل سلفی بگیرد.

همچنین می‌توانید تصاویر سفی پرتره بگیرید که جداسازی سوژه از پس‌زمینه هنرمندانه بوده و افکت محوشدگی دوست‌داشتنی است. کیفیت در حد تصاویر سلفی معمولی است.

دوربین فیلمبرداری

گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو می‌تواند با دوربین‌های اصلی و فوق عریض خود فیلم‌های 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه بگیرد. دوربین تله‌فوتو حداکثر فیلم‌های با دقت مشابه ولی با سرعت 30 فریم بر ثانیه خواهد گرفت.

دوربین میکرو از فیلمبرداری با دقت فول اچ‌دی و سرعت 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، ولی واقعا نمی‌توانیم تصور کنیم با آن چه فیلمی می‌خواهید بگیرید.

گزینه فیلمبرداری با دقت 8K در این گوشی دیده نمی‌شود، گرچه نمی‌توانیم واقعا افسوس بخوریم.

تمام دوربین‌ها از لرزشگیر الکترونیک همیشه روشن بهره می‌برند، با آن که دوربین اصلی همچنین مزیت استفاده از لرزشگیر اپتیکال را نیز دارد.

حالت Super Steady برای فیلمبرداری مانند دوربین‌های اکشن نیز اگر نیاز دارید، در دسترس است. (در این حالت فیلم‌ها با برش فراوان از خروجی دوربین فوق عریض یا اصلی ثبت خواهند شد).

در نهایت، صدا همیشه با کیفیت استریو و بیت‌ریت 290 کیلوبایت بر ثانیه ضبط می‌شود. میکروفون‌ها در ضبط صدا عملکرد عالی دارند و کیفیت با صدای بم عمیق عالی است.

حالا اجازه دهید در مورد کیفیت فیلم‌ها حرف بزنیم. دوربین اصلی ویدئوهای 4K عالی با دو سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه می‌گیرد.

جزئیات نهایی عالی است، تصاویر به اندازه کافی شارپ است و ویدئوها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. رنگ‌ها همیشه شبیه به دنیای واقعی هستند، دامنه دینامیک بالا و نه آن چنان افراط‌شده است و کنتراست حرف ندارد.

این ویدئوها جزو بهترین فیلم‌هایی هستند که می‌توانید با یک گوشی بگیرید و فراموش نکنید لرزشگیر الکترونیک تصویر (EIS) همیشه دخیل است.

دوربین فوق عریض طبق انتظار ویدئوهای کاملا با کیفیت عالی در حد دوربین اصلی می‌گیرد. ویدئوها مهم نیست با تنظیمات 30 یا 60 فریم بر ثانیه گرفته شوند، چون همیشه جزئیات عالی، پارازیت کمتر، رنگ‌ها و کنتراست فوق‌العاده و دامنه دینامیک به‌خوبی کنترل شده دارند.

دوربین تله‌فوتو ویدئوهای زوم خوبی می‌گیرد. جزئیات در مقایسه با دو دوربین دیگر کمی کمتر است، ولی با این حال خوب است. پارازیت به اندازه کافی کم است و رنگ‌ها گاهی از آن چه باید گرم‌تر هستند، اما می‌توانید تنها زمانی متوجه این موضوع شوید که ویدئوها را با خروجی دو دوربین دیگر مقایسه کنید.

جدا از آن، کنتراست، رنگ و دامنه دینامیک همگی قابل ستایش هستند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید ویدئوهای زوم‌شده دیجیتالی در سطح 5 برابر نیز با دوربین تله‌فوتو بگیرید. این ویدئوها آن چنان بد نیستند، ولی فوق‌العاده سطح جزئیات پایینی دارند.

شاید اگر دقت را به فول اچ‌دی کاهش دهید، نتایج رضایت‌بخش باشد.

ویدئوهایی که با دوربین اصلی در شب با دقت 4K و 30 فریم بر ثانیه می‌گیرید واقعا خوب هستند. ویدئوها مانند تصاویر ثابت صحنه را همان‌طور که است نشان می‌دهند و ویژگی‌هایی مانند جزئیات بالا، پارازیت کم و نوردهی و سطح اشباع رنگ در حد دنیای واقعی دارند.

اگر می‌خواهید روشنایی و سطح رنگ ویدئوها را افزایش دهید، استفاده از گزینه AI Highlight Video به این موضوع کمک می‌کند ولی ویدئوها با دقت فول اچ‌دی گرفته می‌شوند.

این حالت دقیقا طبق وعده خود عمل می‌کند یعنی افزایش اندک نوردهی و رنگ‌ها، اما هرگز ویدئوها ظاهر غیر طبیعی یا بیش از حد پردازش شده به خود نمی‌گیرند. به نظر ما در خیابان‌های شلوغ شهری در شب می‌توانید از این حالت استفاده کنید.

دوربین فوق عریض در شب کمی ویدئوهای 4K@30fps با پارازیت بیشتر می‌گیرد. ویدئوها رنگ‌ها را خوب حفظ کردند و کاهش ملایم پارازیت به مقدار مناسب جزئیات کمک می‌کند، ولی پارازیت در گوشه‌ها زیاد است.

این ویدئوها کاملا قابل استفاده هستند ولی شکوه و درخشش ویدئوهای روز را ندارند. دوربین فوق عریض نیز از گزینه AI Highlight Video استفاده می‌کند و کمی ویدئوی فول اچ‌دی نهایی بهتر است.

جزئیات در سایه‌ها و نواحی به‌خوبی روشن کمی بیشتر می‌شود و رنگ‌های کمی برجسته‌تر هستند. مجددا استفاده از این گزینه زمان فیلمبرداری از خیابان‌های شلوغ کاملا مناسب است.

در نهایت دوربین زوم می‌تواند ویدئوهای 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه قابل استفاده‌ای در شب بگیرد. گرچه، گزینه هوش مصنوعی وجود ندارد. ویدئوها فوق‌العاده پارازیت، جزئیات کم و رنگ‌های شسته‌شده دارند. به عقیده ما بهتر است از همان دوربین اصلی استفاده کنید.

رقبا

گوشی فایند ایکس 3 پرو در مقایسه با ایکس 2 پرو یک گام به جلو برداشته است، حتی اگر بر خلاف امید برخی افراد تغییرات قابل توجه نباشند.

البته ما علت آن را درک می‌کنیم، به هرحال نمایشگر آمولد 6.7 اینچی عالی است ولی پنل نمایش مدل سال قبل نیز بهترین بود. استفاده از نسل جدید چیپست‌های پرچم‌دار کوالکام عالی است، ولی از نظر سطح عملکرد افزایش قابل توجهی نکرده است.

اما دوربین از طرف دیگر بهبودهای زیادی داشته است از جمله استفاده از حسگرهای رده‌بالا و دوربین 3 مگاپیکسل میکروسکوپی بی‌همتا.

استفاده از باتری بزرگ‌تر و سرعت شارژ بی‌سیم سریع لیست تغییرات مهم را تکمیل می‌کنند.

اوپو گوشی فایند ایکس 3 پرو را با ضمانت نامه‌ای شبیه به اپل در بازارهای جهانی خواهد فروخت. گرچه خرید این گوشی به این سادگی نیست که به سایت آمازون بروید و روی دکمه خرید کلیک کنید.

با این حال امیدواریم اوپو بتواند محصولات خود را وارد بازار کشورهای بیشتری کند و همین جا باید بگوییم تنها مدل ایکس 3 پرو در اختیار کاربران جهانی قرار خواهد گرفت و کاربران غیر چینی نمی‌توانند سایر مدل‌های فایند ایکس 3 را تهیه کنند.

بنابراین اولین گوشی که به عنوان این گوشی 1150 یورویی فایند ایکس 3 پرو به ذهن ما می‌آید، گوشی می 11 شیائومی با قیمت 750 یورو است که اخیرا نقد و بررسی کردیم.

می 11 نمایشگر و چیپست، کیفیت صدای بلندگو، باتری با ظرفیت مشابه و سرعت شارژ مشابه با گوشی اوپو دارد. مدیریت بخش نرم‌افزاری به عهده لانچر MIUI است که محبوبیت بیشتری دارد و تا چند سال به‌روزرسانی‌ها را منظم دریافت می‌کند.

اما می 11 فاقد دوربین زوم بوده و ضد آب نیز نیست. شیائومی چنین کمبودهایی را با قیمتی جبران می‌کند که از قیمت گوشی فایند ایکس 3 پرو 400 یورو کمتر است و راحت می‌توانید نبود دوربین‌های زوم به داخل و خارج را ببخشیم.

گوشی گلکسی اس 21 اولترا قیمت مشابه با فایند ایکس 3 پرو دارد و با آن که نمایشگر، چیپست و بلندگوها مشابه هستند، ولی قابلیت‌های زوم آن حیرت‌برانگیز هستند.

اولترای سامسونگ دو دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3 و 10 برابر دارد و هر دو مجهز به OIS هستند. دوربین سلفی 40 مگاپیکسل آن نیز با قابلیت فیلمبرداری 4K و فوکوس خودکار تشخیص فازی در یک کلام عالی است. در نهایت گوشی گلکسی عمر باتری به مراتب بهتر دارد و اگر به دوربین میکروسکوپی نیاز نداشته باشید، اولترا می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

سپس به گوشی تنها 640 یورویی P40 پرو هوآوی می‌رسیم که اگر برایتان نبود بلندگوهای استریو و خدمات گوگل مهم نیست، ارزش خرید بالایی دارد.

P40 Pro ضد آب است، یک نمایشگر آمولد 90 هرتز با دقت 1200p عالی و چیپست قدرتمند کرین 990 5G دارد.

با این حال، قدرت دوربین‌های آن شگفتی این گوشی را بیشتر می‌کنند چون هر 4 دوربین زمان عکاسی و فیلمبرداری کیفیت بالایی را به نمایش می‌گذارند. زوم توسط این دوربین‌ها در حین فیلمبرداری نیز کاملا روان انجام می‌شود.

در نهایت می‌خواهیم اشاره‌ای به گوشی ویوو ایکس 60 پرو پلاس کنیم که ممکن است یک گوشی خاص باشد، ولی عجب گوشی است.

ایکس 60 پرو پلاس انتظار می‌رود زمان ورود به بازارهای بین‌المللی قیمتی در حد گوشی فایند ایکس 3 پرو اوپو داشته باشد و از نظر نمایشگر، پردازنده، دوربین اصلی و مشخصات باتری در همان حد قرار گیرد.

اما ویوو یک مجموعه دوربین متنوع‌تر دارد به نحوی که کنار دوربین اصلی 50 مگاپیکسل و فوق عریض 48 مگاپیکسل که از نسل دوم لرزشگیر گیمبال ویوو استفاده می‌کنند، دوربین تله‌فوتو 32 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 2 برابر و دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 5 برابر و OIS قرار می‌گیرند.

شک نکنید دوست داریم این گوشی را داشته باشیم و به‌زودی نقد آن را در روکیدا منتشر خواهیم کرد. در نهایت به دو گوشی وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو می‌رسیم که رقیب نزدیکی برای Find X3 Pro هستند.

گوشی‌های وان پلاس وارد بازار کشورهای بیشتری می‌شوند، از لانچر کاملا محبوب اکسیژن استفاده می‌کنند و معمولا قیمت معقولی دارند.

رای نهایی

ما گوشی فایند ایکس 3 پرو را طی مدتی که با ما بود، دوست داشتیم این گوشی یک نمایشگر و طراحی باشکوه، سخت‌افزار قدرتمند و چند دوربین با کیفیت بالا تحت هر شرایطی دارد.

بدون شک برخی افراد از سرعت شارژ بالا نیز استقبال می‌کنند. این گوشی بدون رقیب نیست و در حقیقت در یک میدان جنگ واقعی قرار دارد و با آن که به تمام وعده‌های اوپو عمل می‌کند، ولی یک گوشی بدون عیب نیز نیست.

گوشی Mi 11 قیمت کمتری دارد، گلکسی وزن بیشتر ولی مشخصات بهتر دارد، P40 پرو کاملا گزینه خرید جذاب ولی بدون سرویس‌های گوگل است و ویوو ایکس 60 پرو پلاس و وان پلاس 9 منتظر ورود به بازار جهانی هستند.

با این حال، باید بگوییم اوپو یک جواهر تراش خورده باشکوه را روانه بازار کرده است و وجود رقبای زیاد به معنای گزینه خرید زیاد برای کاربر است.

نقاط مثبت

  • نمایشگر اولد استثنائی با دقت 1440p، پشتیبانی از استاندارد +HDR10 و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز
  • طراحی باشکوه و ضد آب
  • سرعت بالای شارژ سیمی و بی‌سیم
  • اسپیکرهای استریو با کیفیت صدای بالا و خروجی صدای کاملا متعادل
  • عملکرد قدرتمند یک پرچم‌دار، پشتیبانی از فایو جی
  • کیفیت عالی تصاویر و ویدئوها در روز و شب
  • دوربین میکروسکوپی بی‌همتا و کنجکاوی‌برانگیز، چه برای جلب توجه باشد یا نباشد.
  • لانچر روان ColorOS به همراه اندروید 11، گزینه‌های سفارشی‌سازی فراوان

نقاط منفی

  • عمر باتری می‌توانست بهتر باشد.
  • دوربین تله‌فوتو به OIS نیاز دارد.
  • دوربین سلفی از مدت‌ها پیش در انتظار ارتقاء است.
  • عرضه تنها در کشورهای محدود

منبع: gsmarena.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار