نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50؛ میان‌رده‌ای سربلند

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A50 یکی از نه (!) گوشی هوشمند سری گلکسی است که سامسونگ در سال 2019 معرفی و به بازار عرضه کرد. خانواده‌ای که اخیرا دو عضو جدید سامسونگ، یعنی گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس را هم به جمع خودشان اضافه کرده است و همچنین گوشی‌های دیگری مثل گلکسی اس 10، اس 10 پلاس، اس 10 ای و اس 10 با قابلیت 5G را هم در کارنامه خود دارد. همچنین طبق خبرهایی که در گذشته منتشر شده بود، نسخه اصلاح‌شده و جدید سامسونگ گلکسی فولد (Samsung Galaxy Fold) هم سپتامبر به بازار عرضه شد. اما اگر به دنبال گوشی میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه‌ای هستید که هم ظاهر و هم ویژگی‌هایش لبخند روی لبتان بیاورد، سامسونگ گلکسی A50 یکی از بهترین گوشی های زیر 4 میلیون تومان است که می‌توانید آن را انتخاب کنید.

مزایا سامسونگ گلکسی A50 دوربین عالی، حسگر اثر انگشت روی صفحه‌نمایش، جک هدفون و باتری با طول عمر بالا دارد که همه این ویژگی‌های خوب با قیمتی عالی عرضه می‌شوند.

معایب گوشی موبایل سامسونگ A50 ممکن است گاهی هنگ کند و عملکرد آن کند باشد، بالاترین حد رزولوشن برای فیلم‌برداری 1080p است و بلندگو هم صدای نسبتا ضعیفی دارد.

نتیجه‌گیری – اگرچه این گوشی مثل رقیبش، موتورولا Moto G7 در برابر آب مقاومت ندارد، اما ویژگی‌ها و برتری‌های دیگری دارد که پرداخت 50 دلار بیشتر کاملا می‌ارزد و می‌توانید از دوربین فوق‌العاده و باتری پرقدرت آن لذت ببرید.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50

گزینه دیگری که می‌توانید انتخاب کنید، گوشی موبایل موتورولا Moto G7 است. طی چند سال اخیر، سری G موتورولا به طور مداوم جزو بهترین و پرطرفدارترین گوشی‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه بوده است و Moto G7 این میراث را ادامه داده و یکی از بهترین گزینه‌ها در این محدوده قیمت است.

با همه این‌ها، همه ما موتورولا جی 7 را دوست داریم. این گوشی فوق‌العاده، مقرون‌به‌صرفه است و جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی سال 2019 هم بوده است. قیمت مناسب، دوربین خوب و عملکرد قابل اعتماد، از جمله مواردی بودند که این گوشی را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است. اما من فکر می‌کنم سامسونگ A50 بهتر است، حتی اگر کمی گران‌تر باشد، ارزش چند صد هزار تومان بیشتر خرج کردن را دارد. در این مقاله قرار است به نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 بپردازیم و با دلیل و مدرک ثابت کنیم که چرا معتقدیم این گوشی از موتورولا بهتر است.

گوشی سامسونگ گلکسی A50 با رابط کاربری One UI، دوربین فوق‌العاده، طراحی زیبا و باریک‌تر و طول عمر بیشتر باتری، گوشی بهتری است.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - یک

سامسونگ گلکسی A50 بهتر است، اما در برابر آب مقاوم نیست

از آنجایی که سامسونگ A50 و موتورولا G7 از نظر ابعاد و طراحی شبیه هستند، جزئیاتی درباره آن‌ها وجود دارد که سامسونگ را از موتورولا برتر می‌کند. برای مثال، برآمدگی دوربین در موتورولا G7 بزرگ‌تر است. داشتن برآمدگی دوربین در پشت دوربین عامل مهمی نیست که بخواهد کسی را از خرید منصرف کند و بسیاری از گوشی‌های دیگر هم این برآمدگی را دارند، مثل آیفون که حتی خیلی بزرگ‌تر است. با این حال، طراحی دوربین گلکسی A50 خیلی شیک و تر و تمیزتر است و مسطح‌تر و باریک‌تر به نظر می‌رسد. ناچ صفحه‌نمایش یا همان جایگاه قرارگیری دوربین سلفی سامسونگ A50 در مقایسه با موتورولا Moto G7 کوچک‌تر است، بنابراین وقتی به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید، کمتر مزاحمت ایجاد می‌کند. در نهایت، از آنجایی که گلکسی A50 حسگر اثرانگشت را روی صفحه‌نمایش تعبیه کرده، گوشی یکپارچه‌تر به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های تمام گوشی‌های سری A جدید سامسونگ همین است که همگی اسکنر اثر انگشت را در صفحه‌نمایش قرار دادند و از پایین‌ترین مدل مثل سامسونگ A10 تا مدل‌های بالارده‌تر این خانواده، یعنی سامسونگ A70 یا سامسونگ A80 از همین زبان طراحی استفاده شده است.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - هفت

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A50 صفحه‌نمایش سوپر آمولد (Super AMOLED) دارد که در مقایسه با صفحه‌نمایش موتورولا Moto G7 که LCD است، برتری واضح و مشخص دارد. اگرچه هر دو گوشی رزولوشن و تراکم پیکسلی نزدیک به هم دارند، اما صفحه‌نمایش سامسونگ A50 روشن‌تر و شفاف‌تر است و رنگ‌ها زنده‌تر و بهتر نمایش داده می‌شوند. رنگ‌های مشکی در این صفحه‌نمایش به اندازه کافی تیره هستند و خواندن آن‌ها راحت است. وقتی از زوایای مختلف به صفحه‌نمایش هر دو گوشی نگاه می‌کنید، تغییر رنگ در موتورولا Moto G7 واضح‌تر است. در واقع رنگ‌ها به طرز کاملا مشخصی کمرنگ می‌شوند و در بعضی زوایای خاص به نظر می‌رسد صفحه‌نمایش تیره و کدر می‌شود.

یکی از مزایای موتورولا Moto G7 این است که تا حدی در برابر نفود آب مقاوم است. البته فکر نکنید می‌توانید این گوشی را به طور کامل در آب فرو ببرید. بنابراین اگر گوشی ناگهان از دستتان به داخل آب افتاد، با خیال راحت ننشینید و فکری به حال نجات گوشی‌تان بکنید. این گوشی از روکش نانو بهره می‌برد که در برابر پاشیده شدن مایعات و قطرات آب مقاوم است، نه بیشتر! سامسونگ A50 از این ویژگی بهره نبرده است و سعی کنید آن را به طور کامل دور از آب نگه دارید.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - دو

فیلم‌برداری 4K برایتان مهم نیست؟ پس دوربین سامسونگ A50 عالی است

گوشی سامسونگ گلکسی A50 و موتورولا Moto G7 هر دو دوربین‌هایی دارند که در شرایط ایده‌آل و موقعیت‌هایی با نور مناسب تصاویری با کیفیت قابل قبول ثبت می‌کنند. در حالی که سامسونگ گلکسی A50 فقط می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن 1080p ثبت کند و در این مورد موتورولا Moto G7 حداکثر رزولوشن 4K را ارائه می‌دهد، اما باز هم دوربین سامسونگ A50 در بسیاری موارد دیگر یک سر و گردن بالاتر از موتورولاست.

تصاویری که توسط دوربین A50 ثبت می‌شود، روشن‌تر و شفاف‌تر هستند، بنابراین می‌توانید جزئیات بیشتری را در اشیایی مثل برگ‌ها و آجرها ببینید. در نور کم، رنگ‌های ثبت‌شده توسط دوربین سامسونگ A50 روشن‌تر هستند و غلظت رنگ در عکس‌های این دوربین به واقعیت نزدیک‌تر هستند. همچنین دوربین سامسونگ گلکسی A50 دامنه داینامیک (Dynamic Range) وسیع‌تری دارد، به این معنی که در عکس‌ها تفاوت شدت نور یا روشنایی بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقاط قابل تشخیص هستند و عکس‌های طبیعی‌تری به کاربر می‌دهد. صحنه‌هایی با شرایط نوری متفاوت در گوشی سامسونگ گلکسی A50 در مقایسه با موتورولا Moto G7 با تعادل بهتری نشان داده می‌شوند.

گاهی اوقات و در شرایط نوری خاص، گوشی سامسونگ گلکسی A50 با وجود عکاسی HDR، باعث می‌شود عکس‌ها کمی غیرواقعی به نظر برسند، اما باز هم می‌توانیم بگوییم سامسونگ A50 در این قسمت هم برتری دارد و در مقایسه با موتورولا موتو جی 7 تصاویر بهتری ثبت می‌کند. دوربین سامسونگ گلکسی A50 دوربین دومی هم دارد که زاویه دید وسیع دارد و به این معنی است که می‌توانید فضا و افراد بیشتری را در یک قاب در کنار هم جمع کنید و محتوای بیشتری در هر عکس ثبت شود. این ویژگی برای عکاسی از مناظر طبیعی (Landscape) کاربرد زیادی دارد.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - چهار

اگرچه نمی‌توانید در عکس‌ها تشخیص بدهید، اما صحنه‌ای که در زیر از آن عکس‌برداری کردیم کمی تیره بود. اما همانطور که در عکس‌ها می‌توانید ببینید، سامسونگ A50 رنگ‌ها را با شدت بیشتری به نمایش گذاشته و بسیار بهتر از موتورولا Moto G7 عمل کرده است.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - سه

در عکس‌هایی که توسط دوربین سلفی هر دو گوشی گرفته شده‌اند، تراز سفیدی (White-balance) در گوشی موبایل سامسونگ A50 بسیار بهتر رعایت شده است و همانطور که احتمالا می‌دانید، تراز سفیدی مناسب باعث می‌شود عکس‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند و رنگ‌هایی که در نهایت در تصویر ثبت می‌شوند، به واقعیت نزدیک‌تر باشند و عکس‌های زیباتری به کاربر بدهد.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - پنج

در هر دو گوشی، مثل بسیاری از گوشی‌های جدید دیگر، قابلیت عکاسی بوکه هم فراهم شده و می‌توانید با استفاده از این قابلیت، عکس‌های پرتره و هنری بگیرید و شاهکار عکاسی خود را به نمایش بگذارید. در این مورد هر دو گوشی تقریبا یکسان عمل کردند و مرز بین سوژه اصلی و تصویر پس‌زمینه به خوبی از هم جدا شده و عکس‌ها طبیعی به نظر می‌رسند. با دوربین سلفی هر دو گوشی هم می‌توانید عکس‌های پرتره بگیرید. همانطور که در عکس‌های پرتره می‌بینید، مرز بین موها و تصویر پس‌زمینه کمی به هم متصل است، اما با این حال باز هم تصویری که سامسونگ A50 ثبت کرده، بسیار بهتر از رقیب دیگرش است.

با این حال، بر خلاف موتورولا Moto G7، سامسونگ گلکسی A50 قابلیت فیلم‌برداری 4K را ندارد. به جای آن، ویدیوهایی با رزولوشن 1080p ضبط می‌کند و جالب است بدانید ویدیوهایی که سامسونگ با وضوح تصویر کمتر (حداقل از نظر معیارهای عددی) ثبت می‌کند، هم‌تراز و هم‌سطح ویدیوهای 4K موتورولا Moto G7 است. اشیا به خوبی در فیلم دیده می‌شوند، رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر هستند و صدا هم کاملا واضح است. اگرچه عده زیادی به فیلم‌برداری 4K اهمیت نمی‌دهند، اما اگر می‌خواهید ویدیوهایی شفاف‌تر و روشن‌تر ضبط کنید و نمایش 4K داشته باشید، موتورولا Moto G7 گزینه بهتری است.

عملکرد و باتری؛ یک سر و گردن بالاتر

با توجه به تست‌ها و اعدادی که در بنچمارک‌های مختلف به دست آمده، سامسونگ گلکسی A50 بهتر از Moto G7 عمل کرده است. اما در زندگی واقعی و هنگام کار کردن با هر دو گوشی، از نظر سرعت، تفاوت محسوس و قابل لمسی بین این دو گوشی حس نمی‌شود و تجربه کاربری هر دو گوشی برای کارکرد روزانه، عملکردی روان و قابل قبول هستند. البته هنگام انجام بعضی کارها، سامسونگ A50 با سکته‌هایی مواجه می‌شود. برای مثال، بعضی از اپلیکیشن‌ها به طور ناگهانی بسته می‌شوند و یا اپلیکیشن‌هایی هستند که باز نمی‌شوند. همچنین حسگر اثرانگشت گاهی بیش از حد کند عمل می‌کند و وارد کردن رمز به صورت دستی برای آنلاک کردن گوشی، سریع‌تر و راحت‌تر است. باز هم باید تکرار کنیم که در اکثر مواقع گلکسی A50 نرم و روان می‌کند، اما با توجه به اینکه پردازنده‌ای که در آن استفاده شده، پردازنده‌ای بالارده نیست، ممکن است گاهی با هنگ کردن و لگ زدن‌هایی هم مواجه شوید.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - شش

گوشی سامسونگ به یک باتری پرقدرت و پرظرفیت مجهز شده است و بسیار بیشتر از موتورولا Moto G7 شارژدهی دارد. در شرایط یکسان روی این گوشی‌ها آزمایش‌هایی انجام شد و نتایج به شرح زیر است:

  • در حالت پرواز با پخش مداوم ویدیو، سامسونگ A50 به طور متوسط 17 ساعت و 17 دقیقه دوام داشت.
  • در شرایط مشابه، یعنی حالت پرواز و پخش مداوم ویدیو، موتورولا موتو جی 7 فقط 12 ساعت و 51 دقیقه دوام داشت.

یکی از موارد دیگری که در هر دو گوشی یکسان است، وجود یک بلندگو در قسمت زیرین دستگاه است که برای پخش صدا به کار گرفته شده است. قطعا کیفیت صدای هیچ‌کدام از این دو گوشی به خوبی گوشی‌های بالارده و گران‌قیمت بازار نیست، اما با مقایسه این دو گوشی باید گفت صدای موتورولا موتو جی 7 به مراتب بلندتر و فراگیرتر از سامسونگ A50 است. در مقایسه، صدایی که از سامسونگ به گوش می‌رسد، شفاف و بلند نیست.

رابط کاربری و نرم‌افزار؛ گلکسی A50 برنده میدان

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A50 - هشت

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A50 و موتورولا Moto G7 هر دو با سیستم‌عامل 9 (Android 9 Pie) به بازار عرضه شدند و موتورولا تلاش‌های خود را برای تغییر سیستم‌عامل به کار گرفته است. از رابط کاربری موتورولا بیشتر خوشتان خواهد آمد و شما را به یاد اندروید خام (stock Android) می‌اندازد و به نظر می‌رسد کارکردن با آن راحت‌تر و کاربرپسندتر است. آیکون‌ها و منوها بهتر طراحی شده‌اند. اگر از رابط کاربری هیچ‌کدام از تلفن‌ها خوشتان نیامد، می‌توانید به راحتی از یک اپلیکیشن شخص ثالث استفاده کنید و ظاهر و هر قسمتی را که باب میلتان نیست، تغییر بدهید.

با این حال، سامسونگ Galaxy A50 ویژگی‌های اضافه دیگری هم دارد. علاوه بر گوگل پلی و دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) که موتورولا موتو جی 7 هم آن‌ها را دارد، می‌توانید کار کردن با Samsung Pay و بیکسبی (Bixby) را تجربه کنید. برای کسانی که نمی‌دانند، سامسونگ پی، کیف پول الکترونیکی شماست و می‌توانید بدون همراه داشتن پول نقد خرید کنید، کافی است طرز کار و استفاده از سامسونگ پی را یاد بگیرید.

بیکسبی هم یکی دیگر از دستیاران صوتی دیجیتالی است که می‌توانید برای درخواست اطلاعات ابتدایی و باز کردن بعضی برنامه‌ها از آن کمک بگیرید. حتی اگر قرار نیست هیچ‌وقت از این سرویس‌ها استفاده کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که سامسونگ A50 امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن نهایی؛ سامسونگ گلکسی A50، گوشی با ارزش خرید بالا

اگر به دنبال گوشی میان‌رده‌ای هستید که کارکرد خوبی داشته باشد، عکس‌های با کیفیتی ثبت کند و ظاهرش نشان ندهد گوشی مقرون به صرفه و نسبتا ارزان‌قیمتی است، سامسونگ A50 یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید در برنامه خریدتان جای دهید. گوشی سامسونگ A50 با گارانتی‌های متفاوتی در بازار وجود دارد.

اگر تجربه خرید این گوشی را دارید، نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار