نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی تخصصی گلکسی A80 سامسونگ

تلاش شرکت‌های مختلف برای خلق خیره‌کننده‌ترین و زیباترین طراحی‌های ممکن گاهی منجر به تولید محصولاتی خلاقانه شده است. تحول در گوشی‌های هوشمند نسل‌های جدید با ایجاد ناچ در گوشی‌های iPhone به وجود آمد تا به حفره‌هایی که سامسونگ در صفحه نمایش گوشی‌های پرچمدار خود به کار گرفت، رسید. این صنعت هر چه بیشتر به رو جلو حرکت می‌کند، نوآوری‌های بیشتری به خود می‌بیند، که امروز منجر به دیدن گوشی جدیدی شده که برای از بین بردن ناچ که عده زیادی آن را مزاحمت آمیز می‌دانستند، از دوربین‌های کشوییِ چرخان استفاده کرده‌اند و آن چیزی نیست به جز گلکسی A80 سامسونگ. البته این فناوریِ آنچنان تازه‌ای نیست که قبلا هیچ وقت ندیده باشیم، اما هنوز هم علیرغم مشکلاتی که ممکن است با خودش به همراه داشته باشد، از دیدن آن به وجد می‌آییم و برایمان تازگی دارد. با بررسی تخصصی این گوشی هوشمند با ما همراه باشید.

همانطور که همه ما می‌دانیم، رسالت اضافه شدن گوشی‌های سری A به خط تولید شرکت سامسونگ، تولید گوشی‌های مقرون به صرفه‌تر با مشخصات قابل قبول بود اما ارزش نهایی گلکسی A80 باعث عبور کردن آن از محدودیت‌های قیمت گوشی‌های میان رده شده است.

گلکسی A80 سامسونگ
گلکسی A80 سامسونگ

مشخصات سخت افزاری

شبکه تکنولوژی GSM / HSPA / LTE
عرضه معرفی آپریل ۲۰۱۹
  وضعیت موجود، مه ۲۰۱۹
بدنه ابعاد ۹.۳ × ۷۶.۵ × ۱۶۵.۲ میلیمتر
  وزن ۲۲۰ گرم
  مواد به کار رفته پشت و جلو شیشه (گوریلا گلس ۳)، فریم آلومینیوم
  سیم کارت دو سیم کارت (نانو سیم کارت)
  ضد آب ندارد
صفحه نمایش نوع Super AMOLED، قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  اندازه ۶.۷ اینچ
  دقت ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، نسبت ۲۰:۹، چگالی پیکسلی ۳۹۳
  ویژگی ها صفحه نمایش همیشه روشن
  رابط کاربری One UI
پلتفرم سیستم عامل اندروید ۹ (Pie)
  تراشه Snapdragon 730 (لیتوگرافی ۸ نانومتری)
  پردازنده مرکزی ۸ هسته ای۲ هسته ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 470 Gold

۶ هسته ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 470 Silver

  پردازنده گرافیکی Adreno 618
حافظه شیار حافظه ندارد
  داخلی ۸ گیگابایت رم – ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.0، لنز ۲۶ میلیمتر (عریض)، اندازه سنسور ۱/۲ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸µm۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، لنز ۱۲ میلیمتر (فوق عریض)، اندازه پیکسل ۱.۱۲µm

سنسور ToF، گشودگی دیافراگم f/1.2، لنز ۳۰ میلیمتر

  قابلیت ها فلاش LED، پانوراما، Auto-HDR
  فیلمبرداری ۲۱۶۰p@30fps۱۰۸۰p@30/60fps

۷۲۰p@480fps

  سلفی استفاده از دوربین اصلی با استفاده از موتور چرخشیِ پاپ‌آپ
  قابلیت ها HDR، فلاش LED
  فیلمبرداری ۲۱۶۰p@30fps۱۰۸۰p@30/60fps
صدا بلندگو دارد – استریو
  جک ۳.۵ میلی متری ندارد
  قابلیت ها کاهش دهنده نویز مکالمه با استفاده از میکروفون اختصاصیپشتیبانی از Dolby Atmos
ارتباطات بی سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
  بلوتوث نسخه ۵.۰، LE
  GPS دارد
  NFC دارد
  USB ۲.۰، Type-C دو طرفه نسخه ۱.۰، USB On-The-Go
قابلیت ها سنسورها سنسور اثر انگشت (زیر صفحه نمایش، از نوع اپتیکال)، سنسور مجاورت، قطب نما، بارومتر، ژیروسکوپ، شتاب سنج
باتری ظرفیت غیر قابل تعویض ۳۷۰۰ میلی آمپری
  شارژ سریع دارد
  شارژر ۲۵ وات
متفرقه رنگ طلایی، سفید، مشکی
  قیمت حدود ۴۰۰ یورو
گلکسی A80 سامسونگ
گلکسی A80 سامسونگ

طراحی

شرکت سامسونگ تا به حال تلاش‌ بسیاری برای تمام صفحه کردن گوشی‌های خود انجام داده است تا کاربران از در اختیار داشتن یک تلفن تمام صفحه، بدون لبه و حاشیه اضافه نهایت لذت را ببرند. تا به حال دیده‌ایم که در طراحی گوشی‌های مختلف از ناچ‌های عریض، ناچ‌های کوچکِ U شکل، حفره‌های روی صفحه، نمایشگرهای دو گانه و دوربین‌های کشویی استفاده شده است که A80 در راستای همین، از آخرین راه حلی که گفتیم استفاده کرده است. این گوشی برای اطمینان حاصل کردن از این که کاربران تا جایی که ممکن است، در نمای روبه‌رویی این گوشی یک صفحه نمایش تمام صفحه در اختیار دارند، محل قرار گرفتن گوش در هنگام مکالمه را با یک نمایشگر ساطع کننده‌ی صدا جایگزین کرده است که حسگر اثر انگشت نیز در انتهای نمایشگر تعبیه شده است. سایز صفحه نمایشگر این گوشی ۶.۷ اینج با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ از نوع Super AMOLED است.

شاید به کار گرفته شدن بلندگوی مکالمات در صفحه نمایش به نظر نامرسوم باشد و فکر کنید ممکن است باعث لطمه زدن به کیفیت یا حتی بلندی صدا شود اما در تست‌هایی که پس از بررسی‌های دقیق ما انجام شد، هیچ ایرادی در کیفیت صدا وجود نداشت و صدای مکالمه نه تنها کیفیت لازم را برخوردار بود، بلکه در نهایت بلندی، ممکن است صدای مکالمه شما حتی به گوش اطرافیانتان هم برسد.

بعضی دیگر از چیزهایی که معمولا در این لبه‌ها قرار داده می‌شود اما در گلکسی A80 وجود ندارد، سنسور نور محیط، سنسور مجاورت و LED اعلانات هستند. برای حسگر مجاورت، متوجه شدیم که گوشی از صفحه نمایشگر استفاده می‌کند و زمانی که ناحیه بزرگی از نمایشگر لمس شود (زمانی که گوشی به گوش شما چسبانده می‌شود)، این سنسور فعال می‌شود. اگر دوست دارید از وضعیت LED اعلانات آگاهی پیدا کنید، باید اعلام کنیم که متاسفانه این ویژگی در A80 وجود ندارد.

اگر بخواهیم به لیست کردن مواردی که A80 از قلم انداخته ادامه دهیم، باید در اولین نکته به جک ۳.۵ میلی‌متری اشاره کنیم که به جای آن حتی برای استفاده از هندزفری خود این گوشی هم نیاز به داشتن پورت  Type-C پیدا می‌کنیم.

همچنین شما باید به حافظه‌‌ی ۱۲۸ گیگابایتیِ خود گوشی هم بسنده کنید چرا که جایگاه سیمکارت فقط برای دو سیم کارت نانو فضای خالی دارد و جایی برای قرار دهی MicroSD در نظر گرفته نشده است.

از طرفی دیگر، با توجه به این که برخی گوشی‌های جدید شرکت سامسونگ از دگمه فیزیکی Bixby استفاده می‌کنند، اما A80 فاقد آن است که البته شاید نبود آن برای بعضی خوشایند‌تر باشد تا وجود آن. با این حال جای نگرانی نیست چرا که در منوی اپ‌ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. به جز این، دگمه پاور در سمت راست قرار گرفته و دگمه‌های کنترل صدا نیز در سمت چپ مشاهده می‌شوند. با بررسی همه زوایای گوشی، هیچ دوربینی برای سلفی گرفتن در نمای روبه‌رو مشاهده نمی‌شود اما این بدین معنی نیست که A80 نمی‌تواند سلفی بگیرد. اینجا دقیقا جایی است که مکانیزم‌ منحصر به فرد و نوآورانه‌ی A80 که همان دوربین کشوییِ چرخان است، خودش را معرفی می‌کند. برای سلفی گرفتن، موتوری که در بدنه این گوشی به کار رفته، دوربین‌های سه گانه آن را به سمت بالا هدایت می‌کند که و این سه دوربین با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای روبه‌روی صورت شما قرار می‌گیرند تا شما با همان کیفیت دوربین‌های پشت گوشی، سلفی بگیرید که واقعا ایده هوشمندانه و شگفت انگیزی است. با توجه به قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای دوربین، امکان گرفتن عکس‌های پانوراما به صورت اتوماتیک وجود ندارد.

با این حال، کسی نیست که از زیبایی چشم نواز نمای پشتی این گوشی شگفت زنده نشود. در بدنه پشتی گلکسی A80 از آخرین نسخه‌ Gorilla Glass 6 استفاده گردیده که کاملا نشکن و مقاوم است. در عین حال، صفحه‌ نمایش با Gorilla Glass 3 پوشانده شده است که قابلت ضد خش دارد. سایز Galaxy A80 دقیقا ۱۶۵.۲×۷۶.۵×۹.۳ میلی‌متر است و وزن آن نیز ۲۲۰ گرم است که بسیار سنگین به نظر می‌رسد. بنابراین، A80 یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین گوشی‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد. همچنین به خاطر وجود دوربین کشویی و اضافه شدن به طول آن در هنگام سلفی گرفتن، باید کاملا مراقب باشید که به خاطر برهم خوردن تعادل گوشی، به زمین انداخته نشود. یکی دیگر از مواردی که ما هنگام بررسی گلکسی A80 با آن مشکل داشتیم این بود که به خاطر جنس بدنه و رنگ منحصر به فرد نمونه‌ی مورد بررسی که حالت کروم مانند دارد، هر زمانی که قصد برداشتن گوشی را داشتیم، ابتدا باید کمی گرد و غبار از روی آن پاک می‌کردیم که کمی آزار دهنده بود.

گلکسی A80 سامسونگ

صفحه نمایش

اگر تنها یک دلیل برای خریدن گوشی‌های سری Galaxy وجود داشته باشد (که قطعا دلایل بسیار بیشتری برای این کار وجود دارد)، نمایشگرهای بی نظیر و باکیفیت آن‌ها است. بدین ترتیب صفحه نمایش گلکسی A80 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همانطور که پیش‌تر در بررسی طراحی A80 نیز اشاره کوتاهی کردیم، این گوشی دارای نمایشگر ۶.۷ اینچی Super AMOLED است که این بار واقعا Infinity ساخته شده. هیچ بریدگی یا ناچ ناخوشایندی در صفحه نمایش این گوشی وجود ندارد و شما می‌توانید از یک گوشی کاملا تمام صفحه لذت ببرید. رزولوشن نمایشگر آن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل است و چگالی آن نیز ۳۹۳ ppi می‌باشد.

استفاده از تکنولوژی Super AMOLED در نمایشگر این گوشی منجر به به‌وجود آمدن نسبت تصویر با کنتراست بالا و رنگ‌های روشن شده است که باعث شده گلکسی A80 یک تجربه‌ بصری بسیار عالی ارائه دهد. نهایت روشنایی در تست ما ۴۰۵ nit بود اما شما می‌توانید به صورت دستی هم روشنایی صفحه را کنترل کنید و آن را تا ۶۰۷ nit افزایش دهید که البته در این صورت دستگاه شارژ زیادی مصرف خواهد کرد و بهتر است با انتخاب گزینه Auto اجازه دهید خود گوشی روشنایی تصویر را متناسب با نور محیط تنظیم کند زیرا هیچ خللی در کارکرد آن وجود ندارد.

ویژگی‌های متنوع زیادی برای انتخاب کردن در تنظیمات گوشی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد به هر نحوی که ترجیح می‌دهید، کیفیت تصویر را کنترل کنید که از این دست می‌توان به گزینه‌هایی مانند اضافه کردن فیلتر نور آبی، حالت تاریک و یا شخصی سازی رنگ‌های RGB در نمایشگر اشاره کرد. همچنین برای در اختیار داشتن یک کیفیت قابل‌ قبول‌تر می‌توانید Vivid Mode را هم در تنظیمات فعال کنید. همانطور که از نام این ویژگی هم پیدا است، تصاویر زنده و واضح‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد که اگرچه ممکن است کمی غیر طبیعی هم به نظر برسند، باعث می‌شود که بازی‌ها و مدیاهای دیگر حالت شاداب‌تری داشته باشند.

در نهایت، کیفیت صفحه نمایش A80 یکی از بهترین نمونه‌های موجود در میان سایر گوشی‌های بازار است که به خاطر عدم وجود بریدگی و یکپارچگی کامل، یکی از بهترین صفحه نمایش‌هایی است که تا امروز ساخته شده است اما از طرفی دیگر نمایشگر ۶.۷ اینچی و وزن زیاد این گوشی باعث می‌شود کسانی که دست‌های ظریف و کوچکی دارند، گرفتن این گوشی برایشان سخت باشد.

گلکسی A80 سامسونگ

عمر باتری

در گوشی گلکسی A80 یک باتری ۳۷۰۰ میلی آمپر به کار گرفته شده است که شاید مقدار زیادی به نظر برسد اما در تست‌هایی که از این گوشی انجام شد، فقط کافی بود و آنچنان که از نامش به نظر می‌رسید، کارایی نداشت. در تست وب نبردی که با این گوشی انجام شد، شارژ آن آنچنان که تصور می‌کردیم، دوام پیدا نمی‌کرد که در نهایت ۹ ساعت تجربه‌ وب گردی در اختیار ما گذاشت که نسبت به خانواده‌ Galaxy انتظار بیشتری داشتیم. اگر بخواهیم این مقدار را با گوشی‌های هم رده‌ دیگری مقایسه کنیم، در A70 این مقدار ۵۰ درصد بیشتر است و شما می‌توانید ۱۳ ساعت و ۲۴ دقیقه در حالت شارژ کامل وب گردی کنید که مقدار واقعا زیادی است. البته این در حالی است که در مقایسه‌ای دیگر، Zenfone 6 می‌تواند مقدار قابل توجهی به اندازه ۱۵ ساعت و ۴۲ دقیقه به شما سرویس دهد اما با این حال، از ۱۰ ساعت و ۱۰ دقیقه‌ای که OnePlus 7 Pro ارایه می‌دهد، بهتر و راضی کننده‌تر است.

از طرفی دیگر، A80 در تست پخش ویدئو عملکرد قابل‌ قبول‌تری از خودش به نمایش گذاشت و باتری آن ۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه دوام آورد که خوب است. با این حال، از تمام سه گوشی دیگری که در بخش قبل ذکر شد، دوام کم‌تری داشت. A70 سه ساعت بیشتر ویدئو پخش کرد، Zenfone 6 برای ۱۶ ساعت مناسب بود و OnePlus 7 Pro هم ۱۶ ساعت و ۱۷ دقیقه دوام آورد.

در طی استفاده‌ی مدرن از تلفن‌های هوشمند که این روزها رواج دارد، باتری یک گوشی در ایده‌آل‌ترین شکل باید یک روز کامل دوام داشته باشد و شما بتوانید از آن استفاده کنید که در تست ما از A80 هم همین نتیجه حاصل شد اما زمانی که استفاده‌ سنگینی از این گوشی داشتیم، هنگام بعد از ظهر مجبور به شارژ مجدد آن شدیم به طوری که برای داشتن امادگی کامل برای روز بعد، مجبور بودیم نیمه شب هم ظرفیت باتری را به حداکثر برسانیم.

البته از طرفی هم این مصرف زیاد باتری، منطقی به نظر می‌رسد و زیاد هم غیر عادی نیست چرا که گوشی باید قدرت بالا بردن دوربین‌های سه گانه سنگین و روشن نگه داشتن نمایشگر بزرگ Super AMOLED  را داشته باشد.

در یکی دیگر از تست‌ها برای پخش ویدئو با بالاترین میزان روشنایی صفحه و شبکه Wi-fi روشن و فعال بودن هنگام سازی اکانت‌ها در بکگراند، باتری A80 از ۱۰۰ درصد باتری پس از ۹۰ دقیقه به ۱۲ درصد رسید که نشان می‌دهد شارژر را نباید زیاد از این گوشی دور کرد.

بلندگو و کیفیت صدا

یک بلندگو در انتهای گلکسی A80 به کار رفته است که بدون جک ۳.۵ میلی‌متریِ مرسوم، کیفیت صدای استریوی قابل قبولی پخش می‌کند. صدای خروجی اسپیکر این گوشی میزان دسیبل رضایت بخشی ساطع می‌کند که آن را در جایگاه قابل قبولی در مقایسه با سایر گوشی‌ها قرار می‌دهد. هیچ مشکلی از نظر کیفیت صدا وجود ندارد و حتی در حداکثر بلندی صدا نیز هنوز بیس رضایت بخشی دارد. همچنین در صورتی که حتی از رابط ۳.۵ میلی‌متری در درگاه USB-C استفاده کنید، باز هم بلندی صدای بی نظیری خواهید شنید که در نوع خودش یک دستاورد بسیار عالی محسوب می‌شود.

گلکسی A80 سامسونگ

رابط کاربری

گلکسی A80 از رابط کاربری OneUI به همراه اندروید Pie 9.0 استفاده می‌کند که برای اولین بار در بهار امسال در پرچمدار محبوب این کمپانی یعنی Galaxy S10 به کار گرفته شده بود. به همین علت، تجربه کار کردن با A80 کاملا شبیه به S10 است. این رابط کاربری بهبودهای بسیار زیادی در زمینه استفاده یک دستی و گسچرها به ارمغان آورده بود که امکانات دلنشینی مثل آیکون‌هایی با لبه‌های خمیده و تاکید بیشتر روی ویجت‌ها به همراه خود داشت. علاوه بر این، تمرکز این رابط کاربری روی شخصی سازی ویجت‌ها و آیکون‌ها، تغییر سایز آن‌ها و همینطور گزینه‌های جهت یابی باعث شده که احساس کنید باز هم به دورانی بازگشتیم که اندروید از نظر ظاهری جذاب‌تر از iOS به نظر می‌رسد.

استفاده از رابط کاربری A80 در نگاه اول باعث می‌شود که شما احساس کنید این گوشی کمی کند عمل می‌کند که شاید به خاطر وجود پردازنده‌های نه چندان قدرتمند باشد که در بخش‌های بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در حال حاضر باز و بسته کردن اپ‌ها کمی آهسته عمل می کند، مخصوصا اپ دوربین که واقعا به نظر می‌رسد A80 برای باز کردن آن میل و رغبت زیادی ندارد. همچنین باز کردن دوربین سلفی و چرخیدن دوربین‌های سه گانه نیز بیشتر از آنچه تصور می کردیم به طول انجامید.

امنیت بایومتریک در A80 فقط از طریق حسگر اثر انگشت انجام می‌شود که همانطور که گفته شد، زیر صفحه نمایش کار گذاری شده است. قابلیت بازگشایی از طریق تشخیص چهره وجود ندارد. بر خلاف سری S که حسگر اثر انگشت از نوع اولتراسونیک بود، حسگر اثر انگشت A80 از نوع اپتیکال است که به اندازه کافی نیز سریع و دقیق نیست. ما گاها مجبور به چند بار جابجایی انگشت خود برای تشخصی دادن آن توسط گوشی بودیم که به هر حال برای چنین دستگاه گران قیمتی به هیچ وجه انتظار نمی‌رود. اما با این حال، در نهایت کار خودش را انجام می‌دهد و شما برای بیدار کردن آن نیازی به روشن کردن صفحه نمایش نخواهید داشت. فقط باید کمی خوش شانس باشید تا با یک بار امتحان، پاسخگوی شما باشد.

پس از این که سرانجام موفق به بازگشایی A80 با حسگر اثر انگشت آزار دهنده آن شدید، به صفحه خانه می‌رسید که توسط آیکون‌های بزرگ و رنگی OneUI پر شده است که پرکاربردترین و مهم‌ترین آن‌ها برای شما در صفحه اصلی آماده شده‌اند. تجربه کار کردن با گلکسی A80 و گشت و گذار در منوی اپ‌ها کاملا با اندروید ۹ تطابق پیدا کرده که به جای استاده از دگمه‌های فیزیکی برای برگشت یا خانه، از آیکون‌های ریز در پایین صفحه نمایشگر استفاده کرده است. سامسونگ یک حالت شب نیز در این گوشی به کار برده است که المان‌های رابط کاربری را سیاه یا تاریک می‌کند. شما هم از طریق تنظیمات و هم از طریق اعلانات می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید که به جز این‌ها در گالری و مروگر سامسونگ هم این ویژگی به کار برده شده است. در راستای تغییراتی که در رابط کاربری به وجود آمده، تنظیمات کلی نیز دستخوش یک سری تحولات جدید شده است. این بخش کاملا متراکم است و هیچ بی نظمی در آن وجود ندارد که شاید باعث شود برخی از تنظیماتی که دوست دارید در لیست اولیه ببینید، به جای دیگری منتقل شده باشند؛ اما خوشبختانه امکان جست و جو وجود دارد.

اگر بخواهیم به ایرادات رابط کاربری اشاره کنیم، عدم کارکرد اجرای داده‌ها در زمان بلااستفاده بودن گوشی به مدت طولانی، شاید کمی آزار دهنده باشد. زمانی که صفحه نمایش گوشی را روشن کنید، سریعا دوباره به کار کردن ادامه خواهند داد اما متاسفانه برای اجرای مداوم آن‌ها باید صفحه را روشن نگه دارید که متاسفانه هیچ اخطار خاصی هم در زمان از کار ایستادن آن‌ها اعلام نمی‌شود و شما ممکن است ساعت‌ها متوجه آن نشوید. آخرین ایراد در رابط کاربری هم مربوط به ایموجی‌ها است. پیدا کردن کیبورد ایموجی‌ها در A80 نسبت به سایر گوشی‌ها کار سخت‌تری است چرا که باید وارد یک منوی دیگر شوید تا بتوانید آن‌ها را پیدا کنید.

گلکسی A80 سامسونگ

عملکرد

از نظر پردازنده، گلکسی A80 دارای یک پردازنده Snapdragon 720 است که یکی از آخرین پردازنده‌های Qualcomm محسوب می‌شود و در رده‌ی پردازنده‌های میان رده قرار می‌گیرد اما از بهترین نوع آن‌ها است. CPU این دستگاه هشت هسته‌ای است و GPU آن نیز Adreno 618 می‌باشد. RAM  هشت گیگابایتی در آن استفاده شده و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ برای شما آماده کرده است که امکان اضافه کردن حافظه جانبی ندارد. از نظر کارایی، A80 به خاطر پردازنده میان رده خود کند است. به طور خلاصه، A80 با قیمتی نزدیک به گوشی‌های رده بالا و پرچمدار، آن عملکردی که انتظار دارید داشته باشد را به شما نمی‌دهد. شما با همین هزینه‌ای که برای خرید این دستگاه می‌کنید، می‌توانید یک پردازنده رده بالای Snapdragon 855 در اختیار داشته باشید که نتیجه آن بی نظیر خواهد بود.

Galaxy A80 یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های میان رده بازار را در اختیار دارد اما مشکل اصلی قیمت بالای این گوشی است که انتظار ارائه عملکردی متناسب با قیمت می‌دهد که متاسفانه اینطور نیست. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، Galaxy S8 که تقریبا دو سال پیش از A80 به بازار آمده، فقط کمی از نظر امتیاز بنچمارک از A80 پایین‌تر قرار می‌گیرد اما اگر بخواهیم با گوشی‌های جدیدتر مقایسه کنیم، A80 بالاتر از Redmi Note 7 Pro و A70 قرار می‌گیرد اما از Honor View 20 و Huawei P30 امتیاز کم‌تری می‌گیرد.

گلکسی A80 سامسونگ

دوربین

گلکسی A80 دارای دو دوربین است اما اگر دوربین ToF را هم حساب کنیم، سه دوربین در اختیار شما قرار می‌دهد. دوربین اصلی این گوشی ۴۸MP f/2.0 است که در کنار یک دوربین ۸MP f/2.2 با لنز فوق عریض قرار گرفته است. دوربین سوم آن نیز f/1.2 یا به قول خود سامسونگ، سه بعدی است که برای گرفتن عکس‌های پرتره عمق میدان دید را اندازه گیری می‌کند.

با دوربین سوم آغاز می‌کنیم که همان ToF است که وظیفه اضافه کردن بکگراند بوکه و تار کردن آن را بر عهده دارد. به طور خلاصه و مفید، تاثیر آن واقعا شگفت انگیز است. عکس‌های پرتره از نظر سطح بوکه یکی از بهترین نمونه‌هایی است که می‌توان در گوشی‌های هوشمند پیدا کرد به طوری که بکگراند تصاویر هرگز به اندازه‌ای تار نمی‌شوند که غیر مصنوعی به نظر برسند. با این حال، استفاده از این دوربین باعث کنار گذاشته شدن لنز‌های تله فوتو که این روزها در گوشی‌های زیادی مشاهده می‌شود، شده است، بنابراین زوم کردن گزینه زیاد مناسبی در عکس‌های گلکسی A80 نیست. زوم اپتیکال وجود ندارد و فقط دیجیتال است، بنابراین زمانی که قصد دارید زوم کنید، به سرعت یک سری دانه‌های ریز در عکس به وجود می‌آید.

دوربین دوم لنز فوق عریض است که باز هم از تصاویری که ثبت کرد، شگفت زده شدیم. این دوربین در عین حالی که کیفیت بسیار قابل قبولی دارد، لبه‌ها را نیز صاف نگه می‌دارد و کج شدگی یا ناهمواری که دوربین‌های فوق عریض در سایر گوشی‌ها ممکن است داشته باشند را به وجود نمی‌آورد.

اما نوبت به دوربین اصلی می‌رسد که شاید عملکرد چندان با ثباتی نداشته باشد. نکته مثبت آن این است که حتی با وجودی که بهینه سازی منظره غیر فعال باشد هم مناظر عالی به نظر می‌رسند و رنگ‌ها نیز بدون این که غیر طبیعی باشند، حالت اصلی خودشان را حفظ می‌کنند. قسمت منفی ماجرا این جا است که وقتی نوبت به عکس برداری در شب می‌شود، تصاویر فاقد کیفیت لازم هستند و جزئیات شفاف به نظر نمی‌رسند و حتی اغلب اشکال نیز به خوبی تشخیص داده نمی‌شوند. اما بخش ناامید کننده‌ی دوربین اصلی بهینه سازی مناظر است. ظاهرا تنها کاری که این گزینه باید انجام دهد، روشن‌تر کردن رنگ‌ها است، بدون این که ظرافت آن‌ها دچار مشکل شود. اما متاسفانه این گزینه از انجام دادن این کار عاجز مانده است و علاوه بر این، مدت بسیار زیادی طول می‌کشد تا منظره را تشخیص دهد.

درمجموع تجربه ما از عکاسی با A80 خوب بود اما یک سری سیستم‌های پردازش که به راحتی می‌توانست این تجربه را فوق العاده کند، فقط آن را در حد “خوب” باقی نگه داشته است. همچنین با توجه به این که دوربین عقب و جلوی A80 درواقع یکی است، عکس‌های سلفی نیز مشابه با عکس‌های دوربین پشت هستند و آن‌ها را نیز می‌توان ایده‌آل توصیف کرد.

یکی دیگر از نکاتی که باید در این بخش به آن پرداخته شود، این است که زمانی که دوربین گوشی برای گرفتن سلفی بالا می‌آید و می‌چرخد، در کمال تعجب می‌بینید که امکانات و گزینه‌های کم‌تری نسبت به حالت عادی آن در اختیار شما می‌گذارد. به عنوان مثال، حالت شب یا عکاسی پانوراما ناپدید می‌شوند و شما نمی‌توانید در نور کم سلفی بگیرید. همچنین نمی‌توانید زوم کنید و همینطور گزینه بهینه سازی مناظر نیز غیر فعال است. با توجه به این که دوربین‌ها همان دوربین هستند، اما مشخص نیست چرا گزینه‌های محدودتری دارند. امیدواریم این ضعف در به‌روزرسانی‌های بعدی برطرف شود.

گلکسی A80 سامسونگ

جمع بندی

سامسونگ با نوآوری خود در تلاش برای از بین بردن ناچ‌ و بریدگی‌های مزاحمت آمیز در صفحه گوشی‌های هوشنمد یک نمایشگر تمام صفحه ارایه کرده است که واقعا نگاه هر کسی را به سمت خودش جلب می‌کند و خیره کننده است. استفاده از دوربین‌های اصلی گوشی برای گرفتن سلفی نیز یکی دیگر از خلاقیت‌هایی بوده که در گلکسی A80 به کار رفته است. نتیجه آن عکس‌های قابل قبول و با کیفیت است. از طرفی، به واسطه‌ی به کار گیری پردازنده میان رده برای این دستگاه، تجربه استفاده از آن کند و غیر قابل قبول است. مکث‌های طولانی برای باز کردن اپ‌ها نتیجه استفاده از یک پردازنده میان رده برای این گوشی است که باعث شده از نظر عملکرد هم به هیچ وجه رضایت بخش نباشد. نسبت به هزینه‌ای که برای خرید این گوشی می‌کنید، نباید انتظار عملکردی به اندازه یک پرچمدار داشته باشید. بزرگ‌ترین مشکلی که این گوشی دارد، قیمت بالا و عدم برآورده کردن انتظارات ما نسبت به قیمت آن است.

مزایا

  • کیفیت ساخت بسیار بالا و استفاده از Gorilla Glass در صفحه و بدنه پشتی
  • مکانیزم منحصر به فردِ دوربین‌های کشویی چرخان
  • صفحه نمایش خیره کننده با میزان روشنایی بسیار عالی در نور روز
  • کیفیت قابل قبول عکس‌ها
  • عدم وجود بریدگی در صفحه نمایش

معایب

  • عدم وجود درگاه کارت حافظه و جک ۵ میلی‌متری
  • بالا آمدن دوربین باعث شکننده بودن آن می‌شود و ممکن است باعث ورود گرد و غبار به داخل دستگاه شود
  • عمر نه چندان رضایت بخش باتری
  • عدم وجود چراغ LED برای اعلان
  • اندازه زیاد و وزن سنگین
  • عملکرد کند و نه چندان دقیق حسگر اثر انگشت
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار