نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی کامل و تخصصی گوشی آیفون SE 2020: روح تازه در یک کالبد قدیمی

گوشی آیفون SE 2020 جدیدترین آیفون اپل است. درست حدس زدید، یک آیفون SE اپل دیگر و مجدد یک نسخه ویژه. حتی با آن که استفاده از صفت «نسخه کوچکتر» بیشتر مناسب بود و نسل دوم درست مانند مدل ابتدایی آیفون SE حتی با آن که از آن بزرگتر بوده کوچک و همچنین ویژه است، چون ورود این آیفون به بازار هر 4 سال یک مرتبه رخ می‌دهد.

ما مطمئن هستیم اهالی کوپرتینو برای رونمایی از این گوشی در ماه مارس مراسم عالی را برنامه‌ریزی کرده بودند، ولی کووید 19 همه چیز را به هم ریخت و چنین برنامه‌هایی ناگهان به باد هوا رفت!

آیفون جدید با هیاهوی کمتر در وب‌سایت شرکت آمریکایی معرفی و ناگهان مشهور شد، چون نه تنها ارزان‌ترین آیفونی محسوب می‌شود که تا حالا ساخته شده است، بلکه همچنین یکی از جذاب‌ترین پیشنهادهای خرید با قیمت عالی است.

یک لحظه تصویر کنید: محصولی از اپل که قیمت پایین و ارزشمندی دارد! در حقیقت، ویژگی ممتاز گوشی آیفون SE 2020 چیپست A13 بیونیک یعنی جدیدترین تراشه موبایل اپل است که سه عضو خانواده آیفون 11 نیز به آن مجهز هستند. اما در رابطه با سایر مشخصات باید بگوییم اکثرا فرقی با آیفون 8 ندارند.

اپل از آیفون 8 که از عمر آن 2.5 سال می‌گذرد به روش‌های گوناگون مانند یک بوم سفید نقاشی استفاده کرده است. بدنه، نمایشگر (بدون لایه لمس به‌بعدی)، دوربین‌های عقب و جلو، بلندگوهای استریو، ظرفیت باتری و قابلیت‌های شارژ همگی تغییری نکردند.

یک نگاه کامل به گوشی iPhone SE 2020 نشان می‌دهد که طبق استانداردهای امروزی واقعا کوچک است و به همراه خود قابلیت‌هایی دارد که با آن که بیشتر از دو سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، ولی به سختی تاریخ گذشته‌ محسوب می‌شوند چون این گوشی ضد آب است، تک دوربین آن قابلیت‌های متعدد مانند عکاسی پرتره، Smart HDR و حتی قدرت فیلمبرداری با دقت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه به همراه هر دو فناوری لرزشگیر اپتیکال و الکترونیک تصویر دارد.

از طرفی، بلندگوهای استریو کیفیت عالی دارند که حتی امروزه نشان دادن عملکردی بهتر از آن‌ سخت است. با این مقدمه تا انتها برای نقد و بررسی گوشی آیفون SE 2020 همراه ما باشید.

مشخصات اصلی گوشی آیفون SE 2020 اپل:

  • بدنه: قالب آلومینیومی، شیشه محافظ گوریلا گلس در جلو به همراه لایه اولئوفوبیک، گوریلا گلس در عقب با ظاهر براق، گواهینامه IP67 برای مقاومت نسبت به آب و گرد و غبار. عرضه شده به سه رنگ قرمز، مشکی و سفید. ابعاد: 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر؛ وزن: 148 گرم
  • نمایشگر: پنل نمایش ال‌سی‌دی IPS با نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی 16 میلیون رنگ، 4.7 اینچ، دقت 750p، تراکم پیکسلی 326 پیکسل در هر اینچ، تنظیمات True Tone از طریق حسگر نور محیطی 4 کاناله
  • سیستم عامل: iOS 13 اپل
  • چیپست: تراشه A13 بیونیک اپل (7 نانومتری پلاس): 2 هسته لایتنینگ با سرعت کلاک 2.66 گیگاهرتز + 4 هسته تاندر با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای، نسل سوم واحد پردازش عصبی 8 هسته‌ای اپل
  • دوربین: حسگر 12 مگاپیکسل با لنز F/1.8، لرزشگیر اپتیکال تصویر: فلاش ال‌ای‌دی چهارتایی به همراه همگام‌سازی آهسته، فوکوس خودکار تشخیص فازی، Smart HDR، ثبت پوشش رنگ وسیع
  • دوربین فیلمبرداری: 4K با نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه، فول اچ‌دی با نرخ 30، 60، 120 و 240 فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: 7 مگاپیکسل با ضریب اف f/2.2 به همراه حسگر BSI و حالت HDR، قابلیت فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • حافظه داخلی، 64، 128 یا 256 گیگابایت
  • اتصالات: 4G LTE Cat.12؛ استاندارد a/b/g/n/ac وای‌فای، بلوتوث 5.0؛ پورت لایتنینگ؛ جی‌پی‌اس با A-GPS، GLONASS، GALILEO، QZSS؛ NFC (تنها قابل استفاده با سرویس اپل پی)
  • باتری: 1821 میلی‌آمپر ساعت، سرعت شارژ سریع 18 وات، شارژ بی‌سیم (سازگار با استاندارد Qi)
  • سایر مشخصات: بلندگوهای استریو، دکمه هوم حساس به فشار با حسگر اثرانگشت، موتور Taptic

حواشی اطراف نمایشگر روی آیفون 8 مربوط به گذشته به نظر می‌رسیدند و حالا روی گوشی آیفون SE 2020 ظاهری مربوط به دوران باستان گوشی‌های هوشمند دارند. این حواشی زمانی که گوشی را به حالت افقی برای گیمینگ یا تماشای فیلم می‌گیرید برای قرار دادن انگشت شست عالی هستند، ولی جدا از آن سوژه عالی برای خنده محسوب می‌شوند.

گنجایش باتری نیز می‌توانست کمی بهتر باشد، اما باید عملکرد چیپست A13 بیونیک جدید را ببینیم و بنابراین زود قضاوت نمی‌کنیم.

محتویات جعبه فروش گوشی آیفون SE 2020 اپل

محتویات جعبه فروش گوشی آیفون در طول سال گذشته تغییرات اندکی کرده است که شاخص‌ترین آن تعویض شارژر 5 وات با یک شارژر 18 وات است که داخل جعبه فروش مدل‌های آیفون 11 پرو قرار گرفت. گرچه، این اتفاق با آیفون SE جدید نیافتاده است.

داخل جعبه گوشی iPhone SE 2020 یک شارژر ماقبل از تاریخ 5 وات و کابل همیشگی لایتنینگ را می‌بینیم. گرچه، وجود ایرپادهایی را که به همراه هر آیفون داخل جعبه قرار می‌گیرند تحسین می‌کنیم. دو استیکر لوگو اپل و ابزار بیرون آوردن سیم کارت تکمیل‌کننده این مجموعه هستند.

آیفون SE جدید از فناوری شارژ سریع USB-PD (حداکثر سرعت 18 وات) و همچنین شارژ بی‌سیم (حداکثر 8 وات) پشتیبانی می‌کند، بنابراین حداقل دست کاربر برای نحوه شارژ باز است. اما باید شارژر سریع را خودتان جداگانه بخرید.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی iPhone SE 2020

همیشه از دو دیدگاه می‌توان به یک آیفون نگاه کرد، به ویژه زمان توجه به طراحی بحث‌برانگیزی مانند طراحی آیفون 8، اوه ببخشید، آیفون SE جدید. باید آن را دوست داشته باشید یا از آن متنفر شوید.

این اصل از زمانی که آیفون‌ها پا به حیات گذاشتند همیشه وجود داشته است، حتی در مورد مشخصات، امکانات و قیمت‌ها این حس دوگانه وجود دارد. اما یک چیز را نمی‌توان انکار کرد: نه تنها با کوچکترین آیفون موجود، بلکه با یکی از جمع‌وجورترین گوشی‌های هوشمند حاضر در بازار روبرو هستیم.

نظر سابق ما این بود که گوشی 6 اینچی Mi 9 SE شیائومی یکی از جمع‌وجورترین گوشی‌ها و فوق‌العاده جیب‌پسند است. خب، حالا نظرمان را تغییر داده و این افتخار را به گوشی آیفون SE 2020 می‌دهیم. جناب گوشی Mi از شما هم تشکر می‌کنیم، مرخص هستید.

بنابراین، آیفون جدید واقعا کوچک با ابعاد 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر و وزن فقط 148 گرم است. به عبارت دیگر در مقایسه با گوشی Mi 9 SE به مقدار 1 سانتی‌متر کوتاه‌تر و 3 میلی‌متر باریک‌تر است.

اما اگر بخواهیم گوشی آیفون SE جدید را با مدل قبلی مقایسه کنیم، بدون شک بزرگتر شده است؛ دقیقا 1.5 سانتی‌متر طویل‌تر و 1 سانتی‌متر پهن‌تر. همچنین یک افزایش وزن 35 گرمی را می‌بینیم که اگر این دو گوشی را در دست بگیرید کاملا متوجه آن خواهید شد.

البته باید بگوییم طی چند سال گذشته تعریف یک گوشی هوشمند کوچک کاملا فرق کرده است و گوشی iPhone SE 2020 از اعتبار نمونه‌های سابق دفاع می‌کند.

 

در مورد طراحی مدرن است ولی همچنین ما را به یاد دوران دیجیتال گذشته می‌اندازد. گوشی آیفون SE 2020 از همان پنل‌های گوریلا گلس و بدنه آلومینیومی گوشی آیفون 8 در سال 2017 استفاده می‌کند و حتی این طراحی در زمان خود قدیمی و سه ساله بود!

همچنین، همانطور که کالبدشکافی‌های اخیر گوشی آیفون SE 2020 نشان می‌دهد، اپل تقریبا در آن همه چیز را مجددا استفاده کرده است از طراحی سخت‌افزار در ظاهر بیرونی گرفته تا قطعات داخلی.

با این حال، طراحی ساندویچ شیشه‌ای با یک بدنه فلزی در سال 2020 پیشفرض دنیای طراحی است، بنابراین گوشی آیفون SE جدید در مورد استفاده از مواد ساخت فرقی با رقبا ندارد. نکته حتی بهتر، کسب گواهینامه IP67 برای مقاومت نسبت به آب و گرد و غبار است، ویژگی که همچنان بسیاری از گوشی‌ها ندارند ولی در یک گوشی 400 دلاری دیده می‌شود.

سپس نگاهمان به قسمت جلو می‌افتد و صادقانه بگوییم به یاد سال 2014 و برگشت حواشی اطراف نمایشگر می‌افتیم. گوشی آیفون SE 2020 در بالا و زیر نمایشگر ال‌سی‌دی خود حواشی بزرگ و به رنگ مشکی دارد و برای برخی از افراد مقدار آن بیشتر از حد تحملشان است.

البته ما می‌توانیم از این تصمیم اپل پشتیبانی کنیم، چون به معنای استفاده از یک بلندگوی مکالماتی و دکمه هوم بوده است، اما در مقابل بهای آن دقت نه چندان بالای نمایشگر است تا در مقابل جا برای این قابلیت‌ها باز شود.

مجددا باید بگوییم این بلندگوی مکالماتی یکی از بلندترین بلندگوها است که امروزه در یک گوشی هوشمند می‌توانید داشته باشید، در واقع یکی از دو بلندگوی این گوشی است و ما وقعا تحت‌تاثیر کیفیت صدای بلندگوهای استریو گوشی آیفون SE جدید قرار گرفتیم. در بالای نمایشگر دوربین سلفی 7 مگاپیکسل نیز حضور دارد که حالا می‌تواند تصاویر سلفی پرتره بگیرد.

نقش دیگر دکمه هوم تاچ آی‌دی است، قابلیتی که دل بسیاری از افراد به دنبال نبود آن در آیفون ایکس برایش تنگ شد. این حسگر یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین تدابیر امنیتی است و علاوه بر آن، دکمه هوم همچنین یک راه بهتر برای کار با سیستم عامل iOS به جای ژست‌های حرکتی آشفته فعلی به شمار می‌رود.

مزیت حواشی اطراف نمایشگر محکم‌تر در دست جا گرفتن گوشی است. چنین گوشی قدرتمند کوچکی برای بازی باید محکم در دست جا گیرد و دو انتهای آن که جزو پنل نمایش نیستند به این قضیه کمک می‌کنند. کاربر می‌تواند انگشت شست خود را به راحتی آن‌ جا قرار دهد و بدون مشکل از بازی لذت ببرد.

پنل نمایش ال‌سی‌دی 4.7 اینچ گوشی آیفون SE 2020 آشنا است چون آن را قبلا به اسم «رتینا» با تراکم 326 پیکسل در هر اینچ در گوشی آیفون 8 دیده بودیم. خبری از بریدگی نمایشگر نیست و تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها کاملا با توجه به نسبت تصویر 16:9 پنل نمایش از آن استفاده می‌کند.

با یک نمایشگر روشن با کنتراست و بازتولید رنگ عالی روبرو هستیم. ابعاد کوچک است، ولی کیفیت بد نیست.

پنل نمایش گوشی آیفون SE لایه لمس سه‌بعدی را ندارد. اپل حسگرهای لمس سه‌بعدی را به نفع ژست‌های حرکتی ضربه آهسته و نگه داشتن آن به همراه بازخورد دریافتی از موتور Taptic حذف کرده است. تقریبا عملکرد مشابهی را می‌بینیم و همچنین دل هیچکس برای استفاده از لمس سه‌بعدی تنگ خواهد شد.

شیشه سفارشی گوریلا گلس یک ظاهر 2 بعدی در جلو دارد و سپس به داخل بدنه آلومینیومی بدون نقص تغییر حالت می‌دهد. خود این بدنه یک ظاهر مات دارد تا به کیفیت در دست گرفتن گوشی کمک کند و روی آن تمامی پورت‌ها و دکمه‌ها دیده می‌شود.

سوئیچ بی‌صدا کردن صدا و دکمه‌های تنظیم حجم صدا در سمت چپ هستند و در سمت راست دکمه پاور و شیار سیم کارت را می‌بینیم. پورت لایتنینگ، توری اسپیکر و میکروفون همگی در انتهای گوشی آیفون SE 2020 قرار گرفتند.

پنل پشتی این گوش به ویژه مدل قرمز رنگ تحت بررسی ما به زیبایی تمام است. استفاده نکردن از چند دوربین پس از مدت‌ها باعث شده است یکی از تمیزترین و شیک‌ترین پنل‌های شیشه‌ای عقب را ببینیم. این شیشه نیز شیشه سفارشی گوریلا گلس با ظاهر 2.5 بعدی است.

دوربین اصلی خیلی خیلی به مقدار کم برآمده است و یک حلقه فلزی نازک آن را احاطه می‌کند. در کنار دوربین اصلی فلاش ال‌ای‌دی دو رنگی است. گوشی iPhone SE 2020 را اگر روی سطح صاف قرار دهید و یک ضربه آهسته به آن بزنید به سختی تکان می‌خورد و این اتفاق نیز تنها زمانی است که به گوشه بالا سمت چپ گوشی آهسته ضربه بزنید.

به عنوان جمع‌بندی این بخش باید بگوییم در دست گرفتن آیفون جدید لذت خاصی دارد، کار با یک دست با آن ساده است و به راحتی در جیب ناپدید می‌شود. بدنه صیقل یافته گوشی به اندازه کافی به قرارگیری محکم آن در دست کمک می‌کند و حتی با آن که به مرور زمان لک انگشت روی شیشه عقب جمع می‌شود، ولی وجود لایه اولئوفوبیک کار تمیز کردن آن‌ها را سریع و راحت می‌کند.

نمایشگر گوشی آیفون SE 2020

همانطور که اشاره کردیم، پنل نمایش این گوشی با آیفون 8 یکی است و خود آن نمایشگر از روی گوشی آیفون 6 برداشته شده بود. پنل نمایش مورد نظر در سال 2014 معرفی شده ولی کیفیت آن در طول سالیان سال با پشتیبانی از پوشش رنگ وسیع، تنظیمات True Tone و HDR بهتر شده است.

بنابراین آیفون SE جدید یک نمایشگر 4.7 اینچی ال‌سی‌دی IPS با نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی دارد که به اسم «رتینا» شناخته می‌شود و دقت آن 1334 در 750 پیکسل است. تراکم 326 پیکسل در هر اینچ این نمایشگر را ابتدا در آیفون 4 دیدیم و این معنای کلمه رتینا در جهان اپل است.

آیفون ایکس اولین گوشی بود که با تغییر آن به 458 پیکسل در هر اینچ مجهز به نمایشگر سوپر رتینا شد. نمایشگر تخت و تحت حفاظت شیشه سفارشی ساخت شرکت کورنینگ است و یک لایه اولئوفوبیک برای مقاومت بیشتر در برابر لک افتادن دارد.

به کمک تنظیمات تصحیح رنگ True Tone می‌توانید کیفیت رنگ نمایشگر گوشی آیفون SE 2020 را تغییر دهید و قابلیت‌هایی مانند Night Shift، فیلتر رنگ آبی، نیز جزوی از سیستم عامل iOS هستند.

این نمایشگر به ادعای اپل می‌تواند محتوای با استاندارد دالبی ویژن و HDR10 را نشان دهد. نمایشگر مورد نظر به لطف پوشش رنگ گسترده، مقدار روشنایی و کنتراست بالا می‌تواند دامنه دینامیک تصاویر را بهتر کند و واقعا از مزایای آن بهره ببرید.

اما یک نمایشگر واقعی که از استاندارد HDR10 پشتیبانی کند مانند پنل نمایش گوشی آیفون 11 پرو، می‌تواند محتوای با استاندارد HDR10 واقعی را با تمام مزایایش به شما نشان دهد.

حالا کمی از مسائل فنی دور می‌شویم تا به آمار و ارقام نگاهی بیاندازیم.

پنل نمایش گوشی آیفون SE 2020 می‌تواند بسیار روشن باشد و توانستیم با تنظیم دستی نور صفحه به عدد عالی 670 نیت برسیم. این مقدار حتی از عدد وعده داده شده 625 نیت اپل بیشتر است. سطوح رنگ مشکی تقریبا متوسط است و پنل آیفون SE جدید نسبت کنتراست خوب 1400:1 را ثبت کرد.

حداقل میزان روشنایی نیز 2.7 نیت بود تا زمان مطالعه در شب با این گوشی چشمانتان خسته نشود.

ما نمایشگر آیفون SE جدید را تحت اندازه‌گیری‌های همیشگی‌مان قرار دادیم و نتیجه آن مشاهده رندر بسیار دقیق رنگ بود. متوسط deltaE این نمایشگر 1.4 با حداکثر انحراف 2.8 در نقطه سفید است. تمام رنگ‌های اندازه‌گیری شده به خوبی deltaE زیر 4 را دارند تا با یک نمایشگر با کالیبراسیون رنگ عالی روبرو باشیم.

این اندازه‌گیری‌ها با خاموش بودن گزینه True Tone بود، چون کالیبراسیون رنگ را براساس نور محیطی تغییر می‌دهد و می‌تواند رنگ‌سنج ما را به اشتباه بیاندازد.

برای این که رنگ‌ها واقعی‌ترین ظاهر خود را داشته باشید باید این گزینه را خاموش نگه دارید، در حالی که اگر رندر جذاب رنگ‌های سفید و خاکستری را می‌خواهید، آن را روشن کنید.

عمر باتری و سرعت شارژ گوشی iPhone SE 2020

این گوشی مجهز به یک باتری 1821 میلی‌آمپر ساعت مشابه با باتری آیفون 8 است، گرچه اپل از یک سلول متفاوت استفاده کرده است. برای شارژ گوشی آیفون SE 2020 می‌توانید از شارژر عهد بوق 5 وات، شارژر 18 وات آیفون 11 پرو یا هر گونه شارژر سازگار با استاندارد USB-PD استفاده کنید. راه‌حل دیگر استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم است.

به کمک شارژر داخل جعبه فروش، شارژ این گوشی در عرض 30 دقیقه از 0 به 27 درصد می‌رسد و برای شارژ کامل باید 2.5 ساعت صبر کنید.

ما همچنین از شارژر 18 وات گوشی آیفون 11 پرو استفاده کردیم که پس از نیم ساعت شارژ باتری به 57 ساعت رسید و شارژ کامل 100 دقیقه طول کشید.

در تست باتری آیفون SE جدید امتیاز متعادلی را به دست آوردیم که عبارت بود از 10 ساعت تماس صوتی اینترنتی، 13 ساعت گردش در وب با وای‌فای و 9 ساعت تماشای فیلم.

تست بلندگو

گوشی آیفون SE 2020 دو بلندگو دارد که یکی از آن‌ها در پایین گوشی قرار گرفته و دیگری در بالا است و نقش بلندگوی مکالماتی را نیز دارد. بلندگوی پایین از بالایی کیفیت صدای بم بهتر دارد، ولی جدا از آن بلندی حجم صدا به اندازه کافی متعادل است.

این گوشی در تست بلندگوی ما امتیاز بسیار خوب را برای بلندی حجم صدا به دست آورد. در مورد کیفیت صدا نیز بسیار خوب بود. کیفیت صدای بم و آهنگ‌ها عالی است، ولی حروف با صدا می‌توانست بهتر باشند چون گاهی اوقات صدای ظاهرا خفه دارند.

بخش نرم‌افزاری: سیستم عامل iOS 13 اپل به همراه دکمه هوم و تاچ آی‌دی

گوشی آیفون SE 2020 از جدیدترین سیستم عامل iOS 13.4 اپل استفاده می‌کند و کاربر می‌تواند از تمامی به‌روزرسانی‌های خرد و درشت این سیستم عامل تا 5 سال لذت ببرد.

نسخه iOS 13 به‌روزرسانی کامل سیستم عامل اپل نیست و شرکت آمریکایی در آن روی بهبود اپلیکیشن‌های پیشفرض سیستمی تمرکز کرده بود.

در بخش امنیت گوشی آیفون SE جدید تکیه به استفاده از حسگر تاچ‌ آی‌دی دارد. این حسگر از زمان آیفون 8 تغییری نکرده است؛ آن را فشار می‌دهید و آیفون با شناخت موفق اثرانگشت شما سریعا باز می‌شود. قابلیت برداشتن گوشی و روشن شدن صفحه نیز عالی کار می‌کند، بنابراین نیازی نیست نمایشگر را دستی روشن کنید.

قفل صفحه نمایش ساده است و سه صفحه دارد: مرکزی برای نوتیفیکیشن‌ها، سمت چپ برای پنل Today و سمت راست برای اپلیکیشن دوربین. خبری از تاگل چراغ‌قوه نیست، ولی می‌توانید با کشیدن دست روی صفحه از پایین به بالا مرکز کنترل را ظاهر کنید و از آن جا به چراغ‌قوه دسترسی داشته باشید.

طبق سنت iOS، اپلیکیشن‌ها روی صفحه هوم قرار می‌گیرد و روی آن خبری از ویجت‌ها یا کشوی اپلیکیشن جداگانه نیست، اما امکان ایجاد پوشه را دارید. صفحه سمت چپ به اسم Today مکانی است که ویجت‌های مختلف روی آن قرار می‌گیرد و یک کادر جستجوی تمام سیستمی به اسم اسپات‌لایت نیز دارد.

ژست‌های حرکتی مسیریابی همان چیزی است که در آیفون‌های قبل از مدل ایکس دیده بودیم یعنی فشار دادن دکمه هوم برای بستن اپلیکیشن یا رفتن به صفحه هوم و دو مرتبه فشار دادن آن برای باز کردن Task Switcher.

با کشیدن دست روی صفحه از سمت بالا می‌توانید به مرکز نوتیفیکیشن دسترسی داشته باشید. این صفحه در iOS 11 با قفل صفحه نمایش یکی شد و اگر برای صفحه قفل نمایش و هوم از کاغذدیواری‌های متفاوت استفاده کنید، در ابتدا ممکن است گیج شوید.

با کشیدن دست روی صفحه از سمت پایین به بالا به مرکز کنترل دسترسی خواهید داشت که تمام تاگل‌های مورد احتیاجتان را دارد. کاربر می‌تواند با لمس یک آیکون و نگه داشتن آن به کنترل‌های بیشتر دسترسی داشته باشد و شاخص درصد شارژ باتری برای همیشه به این بخش انتقال داده شده است، چون دیگر برای آن در نوار وضعیت جایی نیست.

در گوشی آیفون SE 2020 قابلیت لمس سه‌بعدی حذف شده است و باید بابت آن اپل را نکوهش کنیم. این شرکت چندین سال صرف کرد تا از آن به عنوان قابلیتی بیشتر از یک عملکرد مهندسی غلو شده با فشار طولانی برای پیش نمایش‌های سریع و باز کردن منوهای زمینه‌ای استفاده کند، ولی ظاهرا به سادگی تصمیم گرفته است آن را نادیده بگیرد.

عملکرد آن را همچنان می‌بینیم، ولی حالا تنها به یک ضربه آهسته و نگه داشتن آن نیاز است تا یک فشار واقعی، گرچه فشار واقعی نیز همچنان عمل می‌کند. موتور Taptic بازخورد لمسی مناسبی فراهم می‌کند و اینطور به نظر می‌رسد لمس سه‌بعدی همچنان وجود دارد، گرچه اینطور نیست.

واقعا خوشحال هستیم اپل لایه لمس سه‌بعدی را حذف کرده است چون نتیجه آن آزاد شدن مقداری فضا داخل گوشی‌هایش است.

بنابراین، از این قابلیت می‌توانید روی اپلیکیشن‌های گوناگون برای باز شدن اعمال سریع استفاده کنید. همچنین از آن برای نوتیفیکیشن‌ها، تاگل‌ها و نمایش محتوای داخل اپلیکیشن‌ها مانند تصاویر، لینک‌ها، توضیح فایل‌ها و غیره می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از آن روی پوشه‌ها برای تغییر نام آن‌ها یا دیدن اپلیکیشن‌های داخل آن که نوتیفیکیشن دیده نشده دارند نیز امکان‌پذیر است. از طرفی مانند همیشه، یک پیش نمایش پاپ‌آپ از تصاویر، لینک‌ها، پیام‌ها، ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و تصاویر وجود دارد.

اپل در iOS 13 یک حالت تیره تمام سیستمی معرفی کرد. در گوشی آیفون SE 2020 از بخش تنظیمات نمایشگر آن را می‌توانید فعال کنید که تمام پس‌ زمینه‌های سفید iOS را به تیره تبدیل می‌کند.

حالت تیره تمام اپلیکیشن‌های سیستمی و همچنین اپلیکیشن‌هایی که به پس ‌زمینه‌های سیستمی تکیه دارند  را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. نتیجه استفاده از آن مقداری صرفه‌جویی در شارژ باتری بوده، چون نمایشگر اغلب اوقات کمتر روشن است.

برای استفاده از این قابلیت می‌توانید از بین دو گزینه همیشه روشن یا خودکار انتخاب کنید. در حالت دوم می‌توانید از بین فعال کردن دستی حالت تیره یا گزینه «تا طلوع آفتاب تیره و تا غروب آفتاب روشن» انتخاب کنید.

دستیار دیجیتال اپل یعنی سیری ماهیانه توسط بیش از 400 میلیون کاربر استفاده می‌شود. با نگه داشتن کلید جانبی (دکمه پاور) می‌توانید آن را فعال کنید. سیری به لطف پیشرفت‌ها در فناوری یادگیری ماشین دائما در حال تحول است و iOS 13 یک صدای جدید با حتی شیوه صحبت کردن طبیعی‌تر معرفی کرده است.

قابلیت میانبرهای سیری به عنوان بخشی از iOS 12 معرفی شدند ولی حالا اپلیکیشن مستقل خود به اسم Shortcuts را دارند. کاربر می‌تواند برای کارهای متعدد یک میانبر تعیین کند که بیان تمامی آن‌ها به چندین صفحه نوشتن احتیاج دارد.

شما می‌توانید تقریبا هر چیزی را که درون خود iOS است، بسیاری از ویژگی‌های اپلیکیشن‌های سیستمی و بعضی اعمال پیشرفته در اپلیکیشن‌های معروف مانند یوتیوب یا فیس‌بوک را به صورت اسکریپت در آورید.

قابلیت درست کردن اسکریپت گزینه‌های برای باز کردن اپلیکیشن‌ها، انتخاب یک منو از بخش تنظیمات، خروج از اپلیکیشن، شرطی کردن و تکرار، گرفتن اطلاعات و آمار مختلف، تغییر تنظیمات گوناگون، خاموش یا روشن کردن چیزی، محاسبه، اندازه‌گیری، به دست آوردن جزئیات شبکه و غیره دارد.

کاربر می‌تواند یک نوع متفاوت از فایل، جدیدترین ایمپورت‌ها از تصاویر، یک نوع متفاوت از تصاویر، اسکرین شات‌ها، باز کردن فایل‌های پی‌دی‌اف، ویرایش یادداشت‌ها، چاپ، اسکن QR و بسیاری از موارد متعدد دیگر را درخواست کند.

اپلیکیشن فوتوز بخش مهمی از iOS است و در iOS 13 کاملا تغییر کرده است. تب فوتوز حالا 4 نمایش متفاوت به اسامی سالیانه، ماهیانه، روزانه و تمامی تصاویر دارد. آخرین نمایش، پیشفرض اپلیکیشن‌های قبلی فوتوز بود.

تب‌های سالیانه، ماهیانه و روزانه از هوش مصنوعی برای انتخاب بهترین تصاویر در یک نگاه استفاده می‌کند. زمانی که در این سه گروه بین تصاویر خود اسکرول می‌کنید، تمامی تصاویر و ویدئوهای زنده خودکار پخش و بی‌صدا خواهند شد. همچنین تصاویر و ویدئوها در تصاویر بندانگشتی بزرگتر نشان داده می‌شوند.

اپلیکیشن جدید فوتوز چندین حالت ویرایش جدید برای تصاویر و همچنین ویدئوها دارد که قابلیت‌هایشان بیشتر شده و استفاده از آن‌ها ساده است.

سایر بخش‌های iOS در گوشی آیفون SE 2020 کاملا آشنا است. اپلیکیشن Books برای اسناد، فایل‌های PDF و کتاب‌های الکترونیکی است. اپل مپس، Stocks و نیوز جزو سایر اپلیکیشن‌ها هستند. سافاری نیز مرورگر وب پیشفرض است و حالا یک دانلود منیجر دارد.

اپلیکیشن Health نیز به‌روزرسانی شده است و بخش‌هایی به اسم خلاصه، هایلایت‌ها و قابلیت جدید پیگیری ورزش دوچرخه‌سواری دارد.

اپلیکیشن اپل تی وی پلیر ویدئو پیشفرض برای پخش فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است که آن‌ها را از طریق آی تیونز اضافه کردید. این اپلیکیشن همچنین یک فروشگاه دیجیتال برای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دارد، ولی همچنین مکانی است که سرویس استریم اپل تی وی پلاس در عرض یک ماه آن جا راه خواهد افتاد و تمامی کاربران جدید آیفون یک سال اشتراک رایگان خواهند داشت.

اپلیکیشن موزیک، پلیر پیشفرض است و تکیه فراوانی به استفاده از سرویس اپل موزیک دارد. اما حتی اگر قصد استفاده از این سرویس استریم موزیک را ندارید، این اپلیکیشن همچنان عالی است، البته اگر چند دقیقه وقت داشته باشید تا آهنگ‌هایتان را توسط آی تیونز اضافه کنید.

در نهایت، اپل در iOS 13 توجه بیشتری روی سرویس اپل پی داشته است و حالا یک قابلیت جدید به اسم لاگین با اپل دیده می‌شود. از این قابلیت در iOS 13 می‌توانید برای لاگین سریع به اپلیکیشن‌ها با اکانت اپل خود، تعیین هویت با تاچ آی‌دی (و به همراه تایید هویت دو عاملی) استفاده کنید.

اپل یک شناسه تصادفی بی‌همتا به این اپلیکیشن خواهد فرستاد. اگر یک اپلیکیشن از شما آدرس ایمیلتان را بخواهد، می‌توانید انتخاب کنید که آدرس ایمیل واقعی خود را بدهید یا برایتان اپل یک آدرس ایمیل تصادفی خواهد ساخت (و این ایمیل‌های یک مرتبه مصرف در واقع خاص هر اپلیکیشن هستند، بنابراین می‌توانید اگر دوست داشته باشید تنها ایمیلی که مرتبط با یک اپلیکیشن خاص را پاک کنید).

عملکرد بخش سخت‌افزاری و نتیجه بنچمارک‌ها

ویژگی ممتاز گوشی آیفون SE 2020 استفاده از جدیدترین چیپست موبایل A13 بیونیک اپل است که در مدل‌های آیفون 11 نیز استفاده شده بود. این تراشه 8.5 میلیارد ترانزیستور دارد و براساس فرآیند 7 نانومتری پلاس ساخته شده است.

تراشه A13 بیونیک اپل یک پردازنده 6 هسته‌ای با دو هسته با عملکرد بالای لایتنینگ و سرعت کلاک 2.65 گیگاهرتز و 4 هسته کارآمد تاندر با فرکانس 1.8 گیگاهرتز دارد.

این چیپست یک پردازنده گرافیکی جدید دارد که طراحی 4 هسته‌ای که با چیپست A12 معرفی شد را حفظ کرده است. اما پردازنده گرافیکی جدید حالا 20 درصد سریع‌تر و 40 درصد کارآمدتر است.

نسل سوم موتور عصبی اپل 8 هسته دارد (20 درصد سریع‌تر و 20 درصد کارآمدتر است) و مسئول قابلیت‌های پردزاش تصویر گوشی iPhone SE 2020 مانند حالت پرتره تک دوربین عقب است.

در نهایت باید بگوییم گوشی آیفون SE جدید 3 گیگابایت رم دارد که 1 گیگابایت کمتر از مقدار رم آیفون 11 است.

با این مقدمه سری به نتایج بنچمارک‌ها بزنیم.

ما ابتدا بنچمارک Geekbench را اجرا کردیم. اپل همیشه در صدر این بنچمارک قرار گرفته است و با چیپ A13 این روند را ادامه داده است. هسته لایتنینگ به مراتب از تمامی رقبای اندرویدی خود و حتی هسته پرایم فعلی کریو 585 سریع‌تر است.

زمانی که دو هسته لایتنینگ در اتحاد با یکدیگر وارد نبرد می‌شود، قدرت خوبی در سطح 4 هسته کریو فعلی چیپست کوآلکام دارند.

متاسفانه بنچمارک گرافیکی GFX برای جدیدترین آیفون‌ها بهینه نشده است و نتوانستیم عملکرد پردازنده گرافیکی را محک بزنیم. اما پردازنده گرافیکی گوشی آیفون SE 2020 باید با توجه به قدرت تراشه و دقت پایین‌تر نمایشگر در مقایسه با هر آیفون دیگری سریع‌تر باشد.

در نهایت به بنچمارک ترکیبی انتوتو می‌رسیم که عملکرد بسیار خوب گوشی iPhone SE 2020 را دیدیم، گرچه بهترین نبود که علت آن رم پایین است تا این گوشی پایین‌تر از گوشی آیفون 11 پرو قرار گیرد.

گفتن این جمله بیان بدیهیات است، اما گوشی آیفون SE جدید قدرت سخت‌افزاری بیشتر از حد نیاز خود دارد. مانند این است که موتور یک ماشین فراری را داخل یک بیتل قرار داده باشید. با این حال، باید از آن استقبال کرد و کاربران این گوشی تا 5 سال آینده و احتمالا بیشتر از آن یک دستگاه قدرتمند خواهند داشت.

دوربین گوشی iPhone SE 2020

این گوشی تک دوربین 12 مگاپیکسلی را دارد که در پنل پشتی آیفون 8 دیده بودیم. این دوربین از حسگر سونی با اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر و لنز 28 میلی‌متری با ضریب اف f/1.8 استفاده می‌کند. قابلیت لرزشگیر اپتیکال تصویر به همراه فوکوس خودکار تشخیص فازی از جمله امکانات دیگر آن است.

لنزهای دوربین برای ارائه بهترین عملکرد در بحث واقعیت افزوده در کارخانه کالیبره شده‌اند. فلاش ال‌ای‌دی دو رنگی چهارتایی آیفون 8 در گوشی iPhone SE 2020 جدید نیز وجود دارد و از فلاش با همگام‌سازی آهسته پشتیبانی می‌کند.

گوشی به کمک این قابلیت شاتر را کمی طولانی‌تر باز نگه می‌دارد که نتیجه آن ورود مقداری نور محیطی و ظاهر طبیعی‌تر تصاویر و متفاوت با تصاویر با کنتراست بالایی است که با فلاش معمولی گرفته می‌شوند.

دوربین آیفون جدید به لطف چیپست A13 بیونیک اپل و پردازشگیر سیگنال تصویر آن، حالا از حالت عکاسی پرتره پشتیبانی می‌کند که ترسیم نقشه عمق تنها توسط فرآیند یادگیری ماشینی انجام می‌شود. دوربین سلفی نیز چنین قابلیتی دارد.

در گوشی آیفون SE جدید تازه‌ترین قابلیت Smart HDR اپل که در سری آیفون 11 با آن آشنا شدیم نیز وجود دارد که تاثیر آن کیفیت بارز تصاویر در روز و شب است.

متاسفانه در این گوشی خبری از Night Mode جدید پرچمدارهای فعلی اپل نیست.

دوربین سلفی همان ماژول 7 مگاپیکسلی است که در دو گوشی آیفون 7 و 8 دیده بودیم. این دوربین می‌تواند از فلاش به اصطلاح رتینا استفاده کند که طی آن صفحه نمایش صورت شما را به یک رنگ ویژه روشن می‌کند تا نتیجه آن ثبت طبیعی‌تر رنگ پوست بسته به رنگ نور موجود باشد.

همانطور که در بالا گفتیم، دوربین سلفی نیز قادر به عکاسی پرتره است.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین اپل طی سال‌های گذشته چندین تغییر کرده است. رابط کاربری آن مشابه است و مانند همیشه می‌توانید با کشیدن دست روی صفحه به حالات مختلف عکاسی دسترسی داشته باشید.

مانند گذشته، تمامی تنظیمات عکاسی و فیلمبرداری در تنظیمات خود اپلیکیشن دوربین قرار ندارند. بنابراین باید دوربین را ببندید، بخش تنظیمات گوشی را باز کنید و سپس به دوربین برگردید! واقعا اپل چرا این مشکل را رفع نمی‌کند؟!

نکته دیگری که باید اشاره کنیم امکان استفاده از حالت عکاسی پرتره تنها روی سوژه‌های انسانی است. اینطور نیست که دوربین نتواند نقشه عمق هر گونه سوژه‌ای را ترسیم کند، ولی اپل چنین قابلیتی را دوست ندارد.

کیفیت دوربین گوشی iPhone SE 2020

گوشی آیفون SE 2020 تصاویری با ظاهر بسیار طبیعی می‌گیرد. دامنه دینامیک و کنتراست عالی هستند، رنگ‌های دقیقی را مشاهده می‌کنید و خبری از پارازیت نیست.

سطح جزئیات بسیار خوب و حتی در بعضی نقاط بسیار عالی است، گرچه دوربین زمان ثبت جزئیات نواحی پیچیده‌تر مانند جزئیات ریز روی کرکره پنجره‌ها و همچنین پوشش‌های گیاهی و شاخه درخت‌ها با چالش روبرو می‌شود تا ظاهر لکه‌دار شبیه به رنگ روغن داشته باشند.

با این حال، گوشی‌های بسیار کمی می‌توانند این سوژه‌ها را با بیشترین جزئیات ثبت کنند و آن‌ها جزو پرچم‌دارها محسوب می‌شوند. اگر قیت گوشی iPhone SE 2020 یعنی 400 دلار را در نظر بگیریم، دوربین آن تصاویر عالی در روز می‌گیرد.

عملکرد دوربین این گوشی زمان عکاسی در شب از دوران آیفون 8 به مراتب بهتر شده است، حتی با آن که لنز دوربین فرقی نکرده است. تصاویر در شب به اندازه کافی جزئیات دارند که احتمالا علت آن کاهش ملایم‌تر پارازیت است.

نوردهی در اکثر تصاویر متعادل بوده و سطح اشباع بودن رنگ‌ها عالی و همسو با رنگ‌های واقعی است (نه ظاهر شسته شده دارند و نه بیش از حد اشباع هستند). دامنه دینامیک بهترین نیست، ولی این نهایت تلاش یک تک دوربین است.

واقعا جای افسوس دارد که اپل کمی بیشتر تلاش نکرده است تا حالت عکاسی در شب Night Mode را به گوشی آیفون SE 2020 اضافه کند، ولی با توجه به سابقه اپل واقعا از وجود حتی حالت عکاسی پرتره نیز تعجب کردیم.

در مورد پرتره‌ها باید بگوییم چند تصویری که با دوربین عقب گرفتیم قابل قبول هستند. جداسازی سوژه از بی‌عیب بودن فاصله دارد ولی افت بوکه واقعا خوب است. این بهترین پرتره‌هایی که تا حالا دیدیم نیستند، ولی با توجه به استفاده از تنها یک دوربین برای ثبت آن‌ها، کیفیت قابل قبولی دارند.

دوربین سلفی گوشی iPhone SE 2020 یک حسگر 7 مگاپیکسل است که می‌تواند دوربین‌های 20 و 32 مگاپیکسل با فیلتر Quad Bayer که در تعدادی از گوشی‌های اندرویدی دیدیم را به خجالت بیاندازد.

تصاویر 7 مگاپیکسل دوربین جلو این گوشی جزئیات، کنتراست و حتی دامنه دینامیک عالی دارند. رنگ‌ها بی‌نظیر هستند و به طور کلی پس از مدت‌ها با یکی از بهترین دوربین‌های سلفی روبرو شدیم.

دوربین جلو گوشی آیفون SE 2020 همچنین قادر به عکاسی پرتره است که در کمال تعجب کیفیت عالی دارد. هر دو موضوع جداسازی سوژه و افکت بوکه عالی بودند و هیچ عیبی را در سوژه چه از نظر ثبت جزئیات ریز آن یا نیافتادن قسمت‌هایی از بدن، ندیدیم.

دوربین فیلمبرداری گوشی آیفون SE جدید

دوربین گوشی آیفون SE 2020 همه نوع فیلم با هر دقت و نرخ فریمی می‌گیرید که مانند همیشه به صورت اپتیکال رفع لرزش شده‌اند. تمامی ویدئوهای 30fps همچنین قابلیت لرزشگیر سینمایی ویدئو و دامنه دینامیک گسترده به لطف Smart HDR دارند.

گوشی iPhone SE 2020 می‌تواند ویدئوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و فول اچ‌دی با نرخ 240 فریم بر ثانیه نیز بگیرد.

ویدئوهای 4k 30fps تقریبا 45 مگابیت در ثانیه و در حالت 60fps برابر با 100 مگابیت در ثانیه است. ویدئوهای فول اچ‌دی در دو حالت 30 و 60 فریم بر ثانیه به ترتیب بیت‌ریت 15 و 24 مگابیت در ثانیه دارند. صدا نیز با کیفیت استریو و بیت‌ریت 160 کیلوبایت در ثانیه ضبط می‌شود.

ویدئوهای 4K در هر دو حالت عملا کیفیت مشابهی دارند. کیفیت تصاویر نزدیک به کیفیت تصاویر ثابت است یعنی جزئیات کافی بیرون از نواحی با بافت پیچیده، ولی کیفیت نمایش پوشش‌های گیاهی در بهترین حالت متوسط است.

رنگ‌ها به همراه کنتراست و تعادل سفید عالی هستند و هیچگونه مشکلات فوکوس و مصنوعات فشرده‌سازی تصویر را ندیدیم. دامنه دینامیک حتی زمانی که حالت Smart HDR دخالت نکرد (در ویدئوهای 60fps) کم از عالی بودن ندارد.

ویدئوهای فول اچ‌دی نیز در دو حالت استثنائی هستند. جزئیات کافی، شیوه نمایش پوشش‌های گیاهی فوق‌العاده و دامنه دینامیک فک‌انداز هستند. این ویدئوها جزو بهترین ویدئوهای فول اچ‌دی است که یک گوشی هوشمند می‌تواند ضبط کند.

گوشی آیفون SE 2020 قابلیت جالبی برای دوربین فیلمبرداری خود دارد که خودکار نرخ فریم ویدئوهای 4K را به 24 فریم بر ثانیه کم می‌کند تا کیفیت ویدئوها در شب بهتر شوند، چون این قابلیت به دوربین اجازه می‌دهد سرعت شاتر را نیز پایین آورد.

پس از آن به سادگی متوجه روشن‌تر بودن ویدئوهای 24fps خواهید شد. بدون شک، کیفیت ویدئوها در شب در سطح یک پرچمدار نیست، ولی گوشی iPhone SE 2020 با چنین کلاسی فاصله دارد تا برای جایگاه خودش خوب باشد.

قابلیت لرزشگیر اپتیکال و الکترونیک در هر دو دوربین عقب و جلو روی تمامی ویدئوها بدون توجه به دقت و فریم ریت به کار گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

گوشی آیفون SE جدید بدون شک یکی از جمع‌وجورترین گوشی‌های هوشمند نه تنها در قلمروی اپل، بلکه در بین گوشی‌های اندرویدی است. با یک گوشی باریک، سبک، قدرتمند و قابل اعتماد با اسپیکرهای عالی و نمایشگر با کیفیت بالا روبرو هستیم و با آن که در بخش دوربین یکسری قابلیت را ندارد، ولی عملکرد چشمگیری از خود نشان می‌دهد.

استفاده مجدد از قطعات آیفون 8 و طراحی آن برخی از افراد را ناامید می‌کند، گرچه کمتر جای تعجب دارد چون نسل ابتدایی آیفون SE نیز یک آیفون 5 اس با چیپ آیفون 6 اس بود، بنابراین مشخص بود که آیفونSE 2020 اپل قرار است یک آیفون 8 قدیمی با یک چیپست آیفون جدید (11) باشد.

با این حال، این آیفون عملکرد خوبی از خود به جا می‌گذارد و اپل به لطف چیپست جدید و جدیدترین ترفندهای نرم‌افزاری کیفیت دوربین را بالا ببرد.

همچنین باید به مهمترین نکته یعنی قیمت گوشی آیفون SE 2020 اشاره کنیم که جذاب است. مقدار حافظه داخلی مدل پایه به 64 گیگابایت رسیده است (بیشتر از 16 گیگابایت مدل قبلی آیفون SE) و قیمت آن در آمریکا 400 دلار و در اروپا 479 یورو است.

چنین قیمت‌هایی برای چنین گوشی قدرتمندی پایین است، چه برسد به یک آیفون.

رقبا

با توجه به این که با ارزان‌ترین گوشی آیفون روبرو هستیم، واقعا برای آن جایگزینی نداریم. اگر بودجه کمی دارید، گوشی آیفون SE 2020 تنها گزینه شما ولی یک انتخاب عالی است، اگر بتوانید با حواشی اطراف نمایشگر کنار بیایید.

البته اگر بتوانید 220 یورو بودجه خود را بالا ببرید می‌توانید آیفون XR را با یک نمایشگر 6.1 اینچ با حواشی باریک و حسگر فیس ‌آی‌دی بخرید. این مدل در مقایسه با گوشی iPhone SE 2020 به مقدار 1 سانتی‌متر طویل‌تر و پهن‌تر است، بنابراین گنده محسوب نمی‌شود.

ممکن است از چیپ سال قبل A12 استفاده کند، ولی مهمتر از هر چیزی ماندگاری شارژ باتری به مراتب بهتر دارد.

حالا اگر 300 یورو بودجه خود را افزایش دهید، گوشی آیفون 11 نصیبتان خواهد شد که نمایشگر شبیه به مدل XR دارد ولی از چیپست جدید A13 بیونیک اپل و دوربین اصلی گوشی آیفون 11 با حالت Night Mode استفاده می‌کند.

عمر باتری در مقایسه با آیفون SE 2020 نیز دو برابر بیشتر است. نسل قبلی SE نیز همچنان در بعضی کشورها به احتمال زیاد به شکل مدل دست دوم فروخته می‌شود، ولی همچنان یک گزینه عالی برای افرادی است که یک گوشی قابل قبول به اندازه یک کارت اعتباری می‌خواهند.

در نهایت اگر طرفدار مخلص iOS نیستید، گوشی پیکسل 4a که به زودی به بازار می‌آیند، ظاهرا محصولی است که خیلی از افراد امیدوار بودند گوشی iPhone SE 2020 باشد، یعنی یک گوشی تمام صفحه با یک دوربین عالی.

ما نسبت به کیفیت دوربین گوشی‌های پیکسل گوگل مطمئن هستیم و امیدواریم نمایشگر این گوشی نیز مشکل نداشته باشد، گرچه در بحث گیمینگ پیکسل 4a در حد آیفون نیست، چون ظاهرا از چیپست اسنپ‌دراگون 730 استفاده خواهد کرد.

رای نهایی

آیفون کوچک مرده است! زنده باد آیفون کوچک! تقریبا با معرفی هر آیفون جدید و نسل بعدی آیفون SE باید این جملات را تکرار کنیم. گوشی آیفون SE 2020 یک گوشی قدرتمند و کوچک، ضد آب و زیبا و با یک دوربین قدرتمند و پشتیبانی عالی سیستم عامل iOS است.

آیفون جدید در حال حاضر ارزان‌ترین گوشی آیفون به شمار می‌رود، ولی همچنین یکی از بهترین گوشی های ارزان قیمت 2020 و شبیه به یک پرچمدار است. در مورد این گوشی تنها باید از حواشی اطراف نمایشگر استقبال کنید و یک شارژ سریع بخرید.

نکات مثبت:

  • ابعاد جمع‌وجور، وزن پایین، ضد آب
  • نمایشگر روشن و با کنتراست بالا
  • عملکرد عالی چیپست A13 بیونیک
  • بلندگوهای استریو با کیفیت صدای بلند
  • بازگشت تاچ ‌‌آی‌دی که عاشق آن هستیم.
  • کیفیت عالی تصاویر در روز و خوب در شب
  • قابلیت‌های فیلمبرداری بسیار خوب با لرزشگیر عالی
  • تضمین کارکرد تا چندین سال با توجه به استفاده از قدرتمندترین تراشه موبایل با انتشار منظم به‌روزرسانی‌های iOS
  • ارزان‌ترین گوشی آیفون تا به امروز

نکات منفی:

  • تا دلتان بخواهد حواشی اطراف نمایشگر
  • ظرفیت باتری چنگی به دل نمی‌زند.
  • جای خالی حالت Night Mode زمان عکاسی در شب واقعا حس می‌شود.
  • وجود شارژر آهسته 5 وات در جعبه فروش
  • برای بسیاری از افراد انتقال فایل توسط آی تیونز روی اعصاب است.

منبع: gsmarena.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار