نقدو بررسی انواع موبایل

نقدو بررسی گلکسی A53 5G

خانواده گلکسی A همیشه برای سامسونگ و کسانی که طرفدار این برند هستند مهم و ارزشمند بوده و حتی خانواده گلکسی M با آن همه جذابیت هنوز نتوانسته جای این خانواده را در دل کاربران بگیرد.

قطعا گلکسی A53 یکی از مهم ترین و شاید حتی بتوان گفت مهم ترین گوشی سامسونگ برای سال ۲۰۲۲ است این بدان معنی نیست که این گوشی از محصولاتی مانند گلکسی S22 Ultra یا Galaxy Z Fold 3 بهتر است، این یعنی این گوشی فروش بیشتری را با توجه به قیمت مناسب تر تجربه می کند و افراد بیشتری از آن استفاده می کنند پس می تواند محصولی باشد که کاربران بیشتری را طرفدار یا ضد طرفدار سامسونگ کند

طراحی

در نگاه اول تفاوت زیادی بین این گوشی با نسل قبلی یعنی گلکسی A52 نمی بینیم و این چیز بدی نیست به این خاطر که این زبان طراحی که سامسونگ برای گوشی های میان رده خودش استفاده می کند هنوز هم مدرن و دوست داشتنی است.

از نظر متریال آن چیزی که روی گوشی های پرچم دار سامسونگ می بینیم را اینجا نمی بینیم. قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و فریم هم پلاستیکی است که خب قطعا نسبت به خیلی از رقبا به خصوص رقبای شیائومی در این بخش ضعیف تر است اما حقیقت این است که حس بدی را منتقل نمی کند و به نظرم این موضوع را مدیون طراحی مات قاب پشتی است که سامسونگ برای گوشی هایش استفاده می کند.

اثرانگشت در کمال تعجب خیلی زیاد روی قاب پشتی می ماند و خیلی راحت هم پاک نمی شود.

گلکسی A53 گوشی کوچک و جمع و جوری نیست با محصولی با ابعاد بزرگ سر و کار داریم اما از نظر ضخامت و وزن بد نیست. وزن ۱۸۹ گرم و ضخامت ۸.۱ میلی متر را روی این گوشی داریم که سبب شده A53 حس بدی را از نظر استفاده طولانی در دست منتقل نکند. استفاده از فریم بزرگ سبب شده تا گوشی بیشتر از آن چیزی که باید و شاید ضخیم به نظر برسد و همین در ابتدا حس ضخامت زیاد را منتقل می کند.

هم قاب پشتی و صفحه نمایش کاملا تخت طراحی شده اند و همین امر سبب شده تا سامسونگ برای اینکه گوشی در دست آزار دهنده نباشد فریم را این اندازه بزرگ در نظر بگیرد که کار موثری هم بوده.

قابی که برای لنزهای دوربین اصلی می بینیم خیلی با بدنه دستگاه یکپارچه است اما بیرون زذگی تقریبا زیادی دارد که همین باعث شده گوشی روی سطح صاف مستحکم نباشد.

حاشیه های صفحه نمایش خیلی زیاد نیستند اما برای گوشی ای در این رنج قیمتی به نظرم می توانست کمتر از این ها باشد که به این خاطر که رقبا روی این بخش هم خوب کار کرده اند و حاشیه های صفحه نمایش کمی را روی گوشی های آن ها در این رنج و حتی کمی پایین تر می بینیم.

گلکسی A53 به لایسنس IP67 هم مجهز شده که سبب شده تا گوشی به نفوذ آب مقاوم باشد اما به نظرم خیلی روی این قابلیت حساب باز نکنید.

صفحه نمایش

همان چیزی که انتظارش را دارید در بخش صفحه نمایش این گوشی دیده می شود. یک صفحه نمایش بزرگ با ابعاد ۶.۵ اینچ و پنل سوپرامولد. این صفحه نمایش رزولوشن فول اچ دی دارد و نرخ نوسازی ای که برایش در نظر گرفته شده ۱۲۰ هرتزی است.

می توان گفت در این بخش هم تفاوتی بین این گوشی با نسل قبلی البته A52s دیده نمی شود و کاملا شبیه به هم هستند.

از سامسونگ در بخش صفحه نمایش چه انتظاری دارید؟ سامسونگ همیشنه نشان داده که در این بخش با اختلاف زیادی از دیگران جلو است و اینجا هم همین طور است. صفحه این گوشی رنگ ها را خیلی خوب و تمیز نشان می دهد؛ عمق رنگ مشکی به طرز دوست داشتنی ای خوب است و در نهایت روشنایی خیلی زیادی هم دارد و البته رنگ سفید را هم خوب و تمیز نمایش می دهد.

قطعا هیچ ایرادی به صفحه نمایش به جز حاشیه هایش که می توانست کمتر باشد وارد نیست.

اسپیکر

دو اسپیکر برای این گوشی در نظر گرفته شده که یکی در پایین و دیگری در بالا است. اسپیکر پایینی خروجی مخصوص به خودش را دارد اما خروجی اسپیکر بالایی مانند آنچه در خیلی از گوشی های سامسونگ دو اسپیکره می بینیم خروجی صدای مخاطب است.

کیفیت اسپیکر همانطور که انتظار می رفت بسیار خوب و در خور توجه بود؛ بالانس صدا کاملا خوب است و می توانید در بازی هایی مانند کالاف دیوتی موبایل به خوبی روی شنیدن صدا از هر دو اسپیکر حساب کنید. البته که هنوز در این بخش آیفون عملکرد بهتری دارد اما از خوب بودن کیفیت اسپیکرهای گلکسی A53 نمی توان گذشت.

نرم افزار

سامسونگ در سال های اخیر متوجه شده که به نرم افزار گوشی های خودش باید خیلی اهمیت بدهد و این بخش مهمی برای کاربران است و به همین خاطر روی محصولات سامسونگ نرم افزارهای مدرنی را می بینیم.

اندرویدی که برای این گوشی استفاده شده نسخه ۱۲ و رابط کاربری وان یو آی نسخه ۴.۱ است.

همه چیز در این گوشی در بخش نرم افزاری مدرن و دوست داشتنی است از ظاهر رابط کاربری گرفته تا زمانی که برای آپدیت در نظر گرفته شده. سامسونگ قول داده که در بخش نرم افزاری ۴ سال از نسخه های اصلی اندروید پشتیبانی کند و با آپدیت های پشت سر هم و سریعی که برای رسیدن گوشی هایش به وان یو آی ۴ می دهد هم ثابت کرده که در این بخش خیلی مایه گذاشته.

سخت افزار

برای اولین بار در یک گوشی خانواده سری A می بینیم که از چیپ ۵ نانومتری استفاده شده. سامسونگ برای گلکسی A53 از چیپ ساخت خودش با نام اگزینوس ۱۲۸۰ استفاده کرده که چیپی جدید از این برند به حساب می آید.

تست حافظه داخلی

این چیپ به اندازه کافی قوی هست که در انجام کارهای روزمره کوچکترین مشکلی با آن نداشته باشید و برنامه ها را بدون مشکل و با سرعت خوب باز و بسته کند یا اینکه به راحتی بین برنامه ها سوییچ کنید.

تست بنچ‌مارک

بازی کردن و داغ کردن

مانند همیشه بازی کالاف دیوتی موبایل را روی گلکسی A53 تست کردیم. گوشی این بازی را با کیفیت متوسط می تواند اجرا کند اما توانایی اجرا با فریم ریت بالا را دارد با ذکر این نکته که اگر بخواهید بازی را روی فریم ریت بالا قرار دهید باید کیفیت را پایین بیاورید.

اجرای بازی روی کیفیت متوسط لذت بخش است بازی کاملا نرم و روان است و تجربه خوبی را از آن دریافت می کنید. می توانم بگویم یکی از بهترین اجراهایی را دارد که روی گوشی ای در این رنج قیمتی می توانید داشته باشید.

اما در مورد داغ کردن چطور؟

بسیار جالب بود که کوچکترین داغ کردنی را روی گلکسی A53 نمی بینیم بعد از ۱ ساعت بازی کالاف دیوتی موبایل داغ شدن به اندازه ای بود که فقط یک گرم شدن خیلی معمولی را روی گوشی تجربه کردم و افزایش درجه حرارت در حدود ۴ تا ۵ درجه بود.

امنیت

دو روش امنیتی را روی گلکسی A53 داریم که سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره هستند.

سنسور اثرانگشت داخل صفحه نمایش که یکی از جذابیت های این گوشی به حساب می آید. اثرانگشت عملکرد خوبی از خودش نشان می دهد و در حد و اندازه گوشی ای مانند گلکسی اس ۲۱ اف ای است.

تشخیص چهره هم در سمت دیگر عملکرد خوبی از خودش نشان می دهد و می تواند در مدت زمان خیلی کمی چهره را تشخیص داده و قفل را باز کند هم در نور کم و هم در نور زیاد.

باتری

برای گلکسی A53 باتری ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر در نظر گرفته شده که ظرفیت مناسبی است و هم سطح گوشی های رقیب.

این باتری از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می کند اما نکته اینجاست که شارژری داخل جعبه دستگاه نیست و مجبور هستید یا از شارژهای قدیمی خودتان استفاده کنید یا شارژر جدیدی بخرید که بعید می دانم بتوانید از شارژرهای قدیمی استفاده کنید به این خاطر که کابل داخل جعبه هم دو سر تایپ سی است.

عملکرد باتری کاملا راضی کننده است و یک روز کامل را در استفاده سنگین جواب می دهد و در استفاده سبک می توانید تا ۱ روز و نیم هم از آن استفاده کنید.

دوربین

در بخش دوربین گلکسی A53 هیچ پیشرفتی دیده نمی شود و کاملا همان چیزی است که در نسل قبلی دیده بودیم. لنز اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد یک لنز اولتراواید داریم که سنسورش ۱۲ مگاپیکسلی است و دو لنز ۵ مگاپیکسلی داریم که یکی برای تشخیص عمق و دیگری برای گرفتن عکس های ماکرو استفاده می شود.

دوربین سلفی هم دقیقا مانند نسل قبلی سنسور ۳۲ مگاپیکسلی دارد.

قیمت گلکسی A53؛ جمع بندی

حس و حالی که گلکسی A53 منتقل می کند خیلی شبیه به نسل قبلی است این حس و حال از نظر ظاهری و استفاده روزمره است اما از نظر عملکرد داخلی و کلی من بهبود را در گوشی حس می کردم هم به لطف سخت افزار خوب دستگاه و هم به لطف رابط کاربری جذابتر شده سامسونگ یعنی نسخه ۴ وان یو آی.

از نظر قیمت این گوشی نسبت به نسل قبلی قیمت بالاتری دارد و این همان مشکلی است که در گلکسی A52 هم می دیدیم یعنی قیمت بالاتر و بی منطق تر نسبت به رقبا در بدو ورود به بازار به خصوص که امسال سامسونگ آداپتور هم داخل جعبه قرار نداده. همانطور که در بررسی گلکسی A52 هم گفتم اگر زیر ۱۰ میلیون برسد ارزش خرید بالاتری پیدا می کند در مورد این گوشی هم باید بگویم اگر خیلی زود این گوشی به قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان برسد می توان آن را به عنوان محصولی خوب برای خرید پیشنهاد داد وگرنه در بازار رقیبی مانند 11T است که با قیمت کمتر از گلکسی A53 نه تنها در هیچ بخشی ضعیف تر نیست بلکه در بخش هایی مانند باتری و شارژ سریع و آداپتور داخل جعبه و متریال بهتر هم عمل می کند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار