نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی گوشی شیائومی Xiaomi Poco F3

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco F3 از جهات بسیاری یک پیشرفت قابل توجه در مقایسه با مدل Poco X3 NFC به شمار می‌رود. با این وجود این گوشی شیائومی هم کاملاً عاری از اشکال نیست.

نقاط قوت

  • روشنایی و حساسیت بالای صفحه نمایش
  • عملکرد عالی در رده خود
  • بدنه مقاوم و باوقار

نقاط ضعف

  • نواقص رابط کاربری
  • دوربین متوسط
  • عدم امکان شارژ بی‌سیم

مشخصات

  • رم: ۶ مگابایت
  • سیستم عامل: اندروید ۱۱
  • رزولوشن دوربین پشت: ۴۸ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسل
  • سایز نمایشگر: ۶.۶۷ اینچ
  • شبکه‌ی ارتباطی: ۵G
  • سی‌پی‌یو: Qualcomm Snapdragon 870 5G
  • باتری: ۴۵۲۰ میلی آمپر

پردازنده پرقدرت Snapdragon 870 و صفحه نمایش AMOLED با سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز این گوشی را به همتایان گران‌قیمت خود بسیار نزدیک می‌کند. باتری به کار رفته در این گوشی قوی بوده و شارژر ۳۳ وات آن یک مزیت بزرگ در مقایسه با گوشی‌های هم رده ساخت سامسونگ یا اپل شمرده می‌شود. شیائومی Poco F3 انتخابی بسیار مناسب برای گیمرها و افرادی است که بیش از هر چیز در گوشی خود ویدیو تماشا می‌کنند.

اگر قصد خرید این گوشی را دارید باید با چند نکته کنار بیایید. کناره‌های گوشی از جنس پلاستیک بوده و نه فلز، همچنین در برابر آب مقاوم نبوده و قابلیت شارژ بی‌سیم ندارد. اما مهم‌ترین نقص Poco F3 کیفیت دوربین آن است. لنز ۴۸ مگاپیکسلی آن در نور مناسب قادر به ثبت تصاویری باکیفیت مناسب است اما فاقد امکانات عکاسی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای می‌باشد. لنز اولترا واید آن نیز در بهترین حالت متوسط است و خبری از لنز تله‌فوتو نمی‌باشد. عکسبرداری در شب نیز فاقد کیفیت مطلوب است.

رابط کاربری پراشکال شیائومی Poco F3 از دیگر نقاط ضعف آن است. رابط کاربری MIUI، که می‌شود آن را لباس شیائومی بر تن اندروید تلقی کرد، قابل شخصی‌سازی بوده و کار با آن از جهات زیادی روان است. اما نواقصی هم در این میان وجود دارند که در رابط کاربری اصلی اندروید دیده نمی‌شود.

با این اوصاف کماکان می‌شود شیائومی Poco F3 را یک گوشی قدرتمند و مرغوب به شمار آورد که با توجه به قیمت‌اش از بسیاری از رقبای خود همچون Samsung Galaxy A52 5G یا Google Pixel 4a پیش می‌افتد.

طراحی

  • بدنه پشتی از جنس شیشه، کناره‌ها از جنس پلاستیک
  • باریک (۷٫۸ میلی‌متر) و نسبتاً سنگین (۱۹۶ گرم)
  • دارای اسکنر اثر انگشت

شیائومی Poco F3 از نظر ظاهر شباهت بسیار زیادی با دیگر اسمارت‌فون‌های ساخت این کمپانی دارد. در واقع از لحاظ طراحی دقیقاً شبیه به مدل  Mi 11i است. جنس بدنه از شیشه Gorilla Glass 5 که ظاهری مرغوب به آن بخشیده است. کناره‌های بدنه اما از جنس پلاستیک بوده که البته نور را به شکلی منعکس می‌کند که انگار از جنس فلز است. شکل قرارگیری دوربین‌ها در گوشۀ بالای بدنه پشتی نیز به سبک سری Mi 11 است. بدنه‌ای شیشه‌ای موجب سنگینی نسبی گوشی شده است که البته چندان محسوس نیست. شیائومی Poco F3 با ضخامت ۷٫۸ میلی‌متر جزء گوشی‌های باریک به حساب می‌آید. یک اسکنر اثر انگشت نیز در حاشیه گوشی قرار گرفته است.

دو اسپیکر استریو نیز در بالا و پایین نمایشگر قرار گرفته‌اند که قادر به تولید صدایی با کیفیت با باس قوی بوده و برای گیمینگ و تماشای ویدیو ایدئال هستند.

مورد دیگری که باید در هنگام خرید این گوشی به آن توجه داشت عدم ارائه رتبه IP برای آن است. در برخی صفحات غیررسمی رتبه ضدآب آن  IP53 عنوان شده است که حتی اگر درست باشد آن را تنها در برابر قطرات آب مقاوم می‌کند.

نمایشگر

  • صفحه نمایش AMOLED قوی ۶٫۶۷ اینچی و سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز
  • پشتیبانی از HDR10+ و صددرصد طیف رنگی DCI-P3
  • نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتز که برای گیمینگ فوق‌العاده‌ است

یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که این گوشی را به انتخابی ایدئال برای گیمرها و تماشاگران ویدیو تبدیل می‌کند صفحه نمایش فوق‌العاده آن به نسبت قیمت‌اش است. در واقع شعار تبلیغاتی این گوشی “بهترین نمایشگر سری Poco” بوده که درستی آن در عمل نیز ثابت شده است.

صفحه نمایش ۶٫۶۷ اینچ AMOLED این گوشی دارای حداکثر میزان روشنایی ۱۳۰۰ نیت است که با پشتیبانی صددرصدی از طیف رنگی DCI-P3 و فناوری HDR10+ رنگ‌ها را بسیار زنده و شفاف نمایش می‌دهد. سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز آن نیز گشت‌وگذار بین اپ‌ها را بسیار روان و راحت کرده است.

شاید بشود نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتز را تحسین‌برانگیزترین ویژگی نمایشگر این گوشی دانست. این عدد معرف میزان حساسیت صفحه نمایش به لمس است که در واقع از مؤلفه‌های مؤثر بر گیمینگ به شمار می‌رود. بد نیست بدانید این مقدار در بیشتر اسمارت‌فون‌های جدید ۲۴۰ هرتز است.

در حقیقت تنها نقد وارد بر صفحه نمایش این گوشی مربوط به رابط کاربری آن می‌باشد که به عنوان مثال در منوی تنظیمات رنگ دارای نواقصی است. اما از نظر سخت‌افزاری هیچ اشکالی بر صفحه نمایش شیائومی Poco F3 وارد نیست.

دوربین

  • دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در نور مناسب کیفیتی قابل قبول دارد
  • لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی اصلاً خوب نیست

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اصلی این گوشی دارای سنسور سونی IMX582، دیافراگم f/1.8  و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) می‌باشد. یک لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و لنز تله ماکروی ۵ مگاپیکسلی در کنار دوربین اصلی قرار گرفته‌اند. دوربین جلو/سلفی نیز با وضوح ۲۰ مگاپیکسل و دیافراگم f/2.5 می‌باشد.

 

تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی به هیچ‌وجه بی‌کیفیت نیستند، اما کیفیت ویژه‌ای هم ندارند. دوربین Poco F3 بر خلاف دیگر ویژگی‌های تحسین‌برانگیز آن قادر به جلب نظر مثبت شما نخواهد بود.

در روشنایی روز تصاویر ثبت شده با استفاده از دوربین اصلی از غلظت رنگ و شفافیت خوبی برخوردار هستند. اما نباید انتظار ثبت موبه‌موی جزئیات تصویر را داشته باشید. تصویربرداری با استفاده از لنز اولترا واید شما را در ناامیدی کامل فرو می‌برد. تصاویر در این حالت پر دانه بوده و رنگ‌ها با واقعیت تفاوت چشمگیری دارند. لنز ۵ مگاپیکسلی تله‌ماکرو در ثبت تصاویر اکستریم کلوز-آپ درمقایسه با دیگر گوشی‌های هم رده عملکرد قابل‌ قبول‌تری دارد. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی سلفی نیز قادر به ثبت تصاویری شفاف است که البته در حالت پرتره کمی از کیفیت آن کاسته می‌شود.

دوربین گوشی Poco F3 با توجه به قیمت از کیفیتی استاندارد برخوردار است. اما واضح است که شیائومی ترجیح داده تمرکز خود را معطوف به عملکرد سخت‌افزاری این گوشی کند که همین مسئله موجب کیفیت متوسط دوربین آن شده است.

عملکرد سخت‌افزاری

  • پردازنده Snapdragon 870 و حافظه رم ۶GB/8GB هم رده با گوشی‌های گران‌قیمت
  • بهترین گوشی موبایل اقتصادی برای گیمینگ

برگ برنده گوشی Poco F3 به جز نمایشگر عالی آن، توانمندی سخت‌افزاری‌اش است. این گوشی با چنین پردازنده و رم قدرتمندی از همتایان خود به طرز چشمگیری سریع‌تر عمل کرده و تقریباً با گوشی‌های دو برابر گران‌تر از خود برابری می‌کند. این سطح از عملکرد در کنار نمایشگر و اسپیکرهایی عالی به راستی این گوشی را به بهترین انتخاب گیمرهایی تبدیل می‌کند که بودجه محدودی دارند. حافظه داخلی گوشی نیز با ظرفیت ۱۲۸ گیگ یا ۲۵۶ گیگ قابل انتخاب است. لازم به ذکر است که Poco F3 به طور استاندارد از اینترنت ۵G  پشتیبانی می‌کند.

عملکرد نرم‌افزاری

  • اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12
  • رابط کاربری سردرگم‌کننده
  • ابزار شخصی‌سازی عالی از طریق استور تم‌ها

رابط کاربری MIUI 12 در این گوشی اندرویدی به طور کلی سریع عمل می‌کند و استفاده از آن راحت است. استور تم‌ها به ویژه از جذابیت‌های خاص آن به شمار می‌رود که امکان شخصی‌سازی ظاهر و سبک نمایش صفحه اصلی/هوم اسکرین را به شما می‌دهد.

اما در کنار این ویژگی‌های مثبت موارد سردرگم‌کننده و چندین باگ نیز وجود دارند. برای مثال سرعت تعویض فریم صفحه به طور پیش‌فرض بر ۶۰ هرتز قرار دارد، نوتیفیکیشن‌ها به سبک قدیمی نمایش داده می‌شوند، و کلیدهای صفحه اصلی به شکل مجازی قدیمی خود وجود دارند. به علاوه هر زمان که اپ جدیدی نصب می‌شود یک پیغام تمام‌صفحه ظاهر شده که نصب و اسکن برنامه را اعلام می‌کند و اگر در حال انجام کار دیگری با گوشی خود باشد از این نظر ایجاد مزاحمت می‌کند.

از طرفی منوی تنظیمات چینشی غیرمعمول دارد که شما را در پیدا کردن موارد مختلف سردرگم می‌کند. چندین اپ‌ طرف ثالث نیز از پیش نصب شده‌اند که وجود سه مرورگر وب مختلف یکی از عجیب‌ترین آن‌هاست.

عمر باتری

  • باتری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی‌آمپر که کفاف یک روز استفاده دائم را می‌دهد
  • شارژر ۳۳ وات که کمتر از یک ساعت دستگاه را کامل شارژ می‌کند

باتری شیائومی Poco F3 دارای ظرفیت ۴۵۲۰ میلی‌آمپر بوده که ایدئال است. حتی در صورت استفاده دائم می‌توانید اطمینان داشته باشید که تا زمان خواب نیازی به شارژ مجدد گوشی نخواهید داشت. بنابر گفته کمپانی سازنده، این گوشی در حالت استندبای تا ۲۶۸ ساعت، در حالت گیمینگ تا ۱۰ ساعت، در حالت تماشای ویدیو تا ۱۴ ساعت و در حالت پخش موسیقی تا ۱۴۹ ساعت شارژدهی خواهد داشت.

شارژر ۳۳ وات این گوشی از صفر تا صد درصد را در کمتر از یک ساعت پر می‌کند. گفتنی‌ست که این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم بهره‌مند نمی‌باشد.

آیا شیائومی Xiaomi Poco F3 گوشی مناسبی برای شماست؟

انتخابی مناسب اگر…

  • به دنبال بهترین عملکرد با مناسب‌ترین قیمت هستید: ویژگی‌های سخت‌افزاری این گوشی آن را در رده بهترین‌های بازار با قیمتی بسیار کمتر قرار می‌دهد.
  • گیمر هستید و بودجه محدودی دارید: پردازنده، نمایشگر و اسپیکر قوی؛ این گوشی شما را به بهشت بازی‌ها می‌برد.
  • شخصی‌سازی صفحه اصلی/هوم اسکرین برایتان مهم است: رابط کاربری MIUI عاری از اشکال نیست، اما امکانات متنوع‌اش در شخصی‌سازی از ویژگی‌های منحصربفرد آن به شمار می‌رود.

انتخابی نامناسب اگر…

  • کیفیت دوربین برایتان در اولویت اول قرار دارد: دوربین Poco F3 بد نیست، اما گزینه‌های بهتری هم در این رده قیمت وجود دارند.
  • معمولاً با لنز اولترا واید عکاسی می‌کنید: عملکرد دوربین اولترا واید این گوشی اصلاً رضایت‌بخش نیست.
  • بی‌نقص بودن عملکرد نرم‌افزاری برایتان اهمیت دارد: رابط کاربری این گوشی شیائومی امکانات جذاب زیادی دارد اما بیش از اندازه درهم و پیچیده است.

رتبه‌ی محصول

عملکرد – ۸٫۵
باتری – ۹٫۵
دوربین – ۸
ارزش خرید – ۹

۸٫۸

نمره نهایی

در ارتباط با قیمت این محصول، گوشی مناسبی را خریداری می‌کنید. با توجه به رم ۶ گیگابایتی، گوشی قدرتمندی است و با تکیه بر باتری بزرگش، برای گیمینگ مناسب است. هرچند که دوربین چندان مناسبی ندارد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار