نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی وان پلاس نورد N10 5G ؛ امکانات رده بالا با قیمت اقتصادی

گوشی وان پلاس نورد N10 5G یک گوشی مقرون به صرفه است که امکاناتی نظیر 5G، عمر باتری طولانی و نرخ تازه‌سازی 90 هرتز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

معمولا عرضه یک گوشی اقتصادی 5G مانند گوشی وان پلاس نورد N10 5G سر و صدای زیادی به پا می‌کند و کاربران به خصوص آن‌هایی که از طرفداران برند تولیدکننده آن هستند بی‌صبرانه منتظر ورود گوشی به بازار هستند. اما گوشی که امروز با بررسی آن همراه شما هستیم کار آسانی برای جلب نظر کاربران ندارد؛ زیرا درست پس از گوشی وان پلاس نورد که تحسین منتقدین در سرتاسر جهان را به همراه داشت وارد بازار می‌شود.

وان پلاس نورد یک گوشی کامل بود که از طراحی زیبا، مشخصات قابل توجه مثل نرخ تازه‌سازی بالا، پشتیبانی از 5G و قیمت معقولی که بیشتر به گوشی‌های رده‌پایین‌تر تعلق داشت معرفی شد. اما این گوشی ابتدا فقط در اروپا و هند عرضه شد و در دیگر کشورها به سختی می‌شد آن را پیدا کرد. اما وان پلاس با نورد N10 5G دوباره تصمیم گرفته به عنوان یک تولیدکننده گوشی‌های اقتصادی و با کیفیت نه در چند کشور محدود بلکه در بازارهای جهانی ظاهر شود.

اما مشکل اینجاست که گوشی جدید آن‌ها یک نسخه ضعیف‌تر از وان پلاس نورد است. تراشه این گوشی جدید به قدرتمندی نسخه قبلی نیست، همینطور دوربین‌ها نیز متفاوت هستند. اما آیا این تغییرات سبب شده گوشی وان پلاس نورد N10 5G ارزش خرید نداشته باشد؟

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بررسی گوشی وان پلاس نورد N10 5G

بررسی گوشی وان پلاس نورد N10 5G

وان پلاس از چند روز پیش ثبت سفارش برای موبایل نورد N10 5G خود را آغاز کرده است. اما باید دید این گوشی می‌تواند موفقیت وان پلاس نورد را تکرار کند یا مشخصات رده‌پایین‌تر آن برایش مشکل ساز خواهند شد؟

ویژگی‌ها مشخصات گوشی وان پلاس نورد N10 5G
بدنه 9×74.7×163 میلی‌متر | 190 گرم | بدنه پلاستیکی
نمایشگر پنل 6.49 اینچی IPS LCD | رزولوشن 2400×1080 پیکسل | تراکم 406 پیکسل در هر اینچ
دوربین‌ها دوربین اصلی 64 مگاپیکسل با قابلیت زوم خودکار تشخیص فاز | دوربین دوم 8 مگاپیکسل فوق‌عریض | سنسور 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج و سنسور 2 مگاپیکسلی مایکروقابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه

سیستم عامل و رابط کاربری اندروید 10 | رابط کاربری اکسیژن 10.5
تراشه اسنپدراگون 690 5G
پردازنده هشت هسته‌ای (2 هسته کرایو 560 طلایی با فرکانس 2.0 گیگاهرتز، 6 هسته کرایو 560 نقره‌ای با فرکانس 1.7 گیگاهرتز)پردازنده گرافیکی آدرینو 619L
حافظه 6 گیگابایت رم | 128 گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه تا 512 گیگابایت
باتری 4300 میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سریع 30 وات
بنچمارک‌ها 1848 امتیاز در بنچمارک گیک‌بنچ | 279579 امتیاز در بنچمارک AnTuTu

طراحی گوشی OnePlus Nord N10 5G

هنگام خرید وان پلاس نورد N10 5G طراحی ظاهری گوشی اولین نشانه‌ای است که به شما می‌گوید دارید یک گوشی اقتصادی و میان‌رده خریداری می‌کنید. نه اینکه با گوشی بدقیافه‌ای طرف باشید، اما شکل و شمایل این گوشی فاصله زیادی با گوشی‌های رده‌بالا دارد و با پلاستیکی هم که در بدنه آن به کار رفته حس گوشی‌های پرچمدار را به شما منتقل نمی‌کند.

OnePlus Nord N10 5G / گوشی وان پلاس نورد N10 5G

با این حال از لحاظ سبک طراحی وان پلاس نورد N10 5G از همان المان‌های به کار رفته در سایر مدل‌های جدید وان پلاس پیروی می‌کند. یک نمایشگر تمام صفحه در پنل جلویی به همراه محفظه مستطیل شکل دوربین‌ها که در بالای سمت چپ پنل پشتی قرار گرفته است. در پنل پشتی همچنین یک سنسور اثر انگشت هم داریم که درست بالای لوگو وان پلاس قرار گرفته است. افزون بر این در قسمت پایینی گوشی جک هدفون در کنار درگاه USB-C قرار گرفته است.

نمایشگر گوشی وان پلاس نورد N10 5G

وان پلاس یک صفحه نمایش 6.49 اینچی را برای گوشی جدید خود در نظر گرفته که به طور یکپارچه، به استثنا حفره دوربین سلفی، از بالا تا پایین گوشی کشیده شده است. به جز حاشیه قابل توجهی که در پایین گوشی وجود دارد دیگر قسمت‌های پنل جلویی کاملا بوسیله این نمایشگر LCD پوشیده شده است. یکی از نقاط قوت وان پلاس نورد ان 10 5G و نمایشگر آن، نرخ تازه‌سازی است. مانند وان پلاس نورد اصلی، این گوشی هم دارای نرخ تازه‌سازی 90 هرتز است. ویژگی که کمپانی مانند گوگل تنها برای پرچمدار خود یعنی پیکسل 5 در نظر گرفته است. از همین رو شما در این گوشی با یک نمایشگر بسیار روان‌تر نسبت به پیکسل 4a 5G طرف هستید.

OnePlus Nord N10 5G / گوشی وان پلاس نورد N10 5G

اما LCD بودن این نمایشگر شاید خیلی به مذاق کاربران خوش نیاید؛ چرا که رنگ‌ها وضوح یک پنل اولد را ندارند و به طور کلی محتوا کمی تاریک به نمایش در می‌آید. اما از سوی دیگر پنل این گوشی در پردازش رنگ‌ها عملکرد خیلی خوبی دارد و در تست‌ها توانست 124.8 درصد طیف رنگ sRGB را به نمایش بگذارد. تقریبا برابر با پنل اولد پیکسل 4a 5G و کمی بیشتر از پنل ال سی دی آیفون اس ای (111.2 درصد). وان پلاس نورد ان 10 از نظر پردازش رنگ‌ها و دقت نمایش آن‌ها مابین این دو گوشی قرار می‌گیرد.

دوربین گوشی وان پلاس نورد N10 5G

گوشی OnePlus Nord N10 5G با وجود اینکه قیمت گزافی ندارد، اما باز هم یک دوربین چهار گانه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما هیچکدام از این چهار دوربین لنز تله‌فوتو ندارند و وان پلاس در عوض یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و یک دوربین 8 مگاپیکسلی فوق‌عریض را برای این گوشی در نظر گرفته است. در کنار این دو یک لنز مایکرو و یک سنسور مونوکروم برای سنجش عمق تصاویر و تصویربرداری سیاه و سفید تعبیه شده است.

OnePlus Nord N10 5G / گوشی وان پلاس نورد N10 5G

دوربین گوشی‌های وان پلاس بیشتر به خاطر ثبت تصاویر خوب ولی نه فوق‌العاده شناخته شده‌اند. تصاویر گوشی‌های این کمپانی برای هزینه‌ای که بابت گوشی می‌پردازید قابل قبول هستند، اما در حدی نیستند که بتوانند بهترین‌ها را به چالش بکشند. برای مقایسه، تصاویر این گوشی را در کنار تصاویر گوشی پیکسل 4a 5G که بین گوشی‌های هم قیمت خود یکی از بهترین دوربین‌ها را دارد قرار می‌دهیم و همانطور که در پایین مشاهده می‌کنید وان پلاس در اکثر مواقع تصاویر واقعا خوبی را ثبت می‌کند، ولی باز هم در حد بهترین‌ها نیست.

در تصاویر بالا که از یک درخت خرمالو گرفته شدند، رنگ‌های پاییزی در تصویر وان پلاس کم رنگ و بی‌روح هستند و تازه وقتی تصویر پیکسل را باز کنید می‌بینید تا چه اندازه تفاوت میان این دو وجود دارد. در تصویر وان پلاس، قرمزی برگ‌ها شدت بسیار کمتری نسبت به تصویر پیکسل دارد و رنگ نارنجی خرمالوها هم شادابی تصویر پیکسل را ندارد.

در محیط‌های داخل خانه نیز اوضاع همین گونه است. در تصویر بالا که از یک ماهی حلوا تازه پخته شده گرفته شده، ماهی در تصویر وان پلاس بیش از اندازه سفید به نظر می‌رسد و از بخش‌های قهوه‌ای رنگی که پیکسل توانسته در تصویر خود ثبت کند خبری نیست. همچنین سبزیجات نیز نسبت به پیکسل کم رنگ و بی‌روح هستند.

اما لنز فوق‌عریض وان پلاس عملکرد بسیار بهتری دارد و در این تصویر همانطور که می‌بینید عکسی به ثبت رسانده که هیچ چیزی از تصویر پیکسل کم ندارد. رنگ آبی آسمان بدون عیب و نقص است و جزییات در هر دو تصویر به خوبی حفظ شده‌اند.

با این حال در هنگام عکاسی در شب گوشی OnePlus Nord N10 5G در مقایسه با گوگل پیکسل 4a 5G هیچ حرفی برای زدن ندارد. در تصویر وان پلاس عروسک بزرگتر کاملا قابل تشخیص است، اما سایر عروسک‌ها به سختی دیده می‌شوند در حالی که در تصویر گوگل نه تنها تمام عروسک‌ها واضح هستند، بلکه شما به راحتی می‌توانید توپ بسکتبال در سمت راست تصویر را هم ببینید، اما در تصویر وان پلاس این توپ کاملا در سایه پنهان می‌شود.

عملکرد گوشی وان پلاس نورد N10 5G

یکی از جالب توجه ترین تغییرات وان پلاس نورد N10 5G نسبت به وان پلاس نورد استفاده از تراشه اسنپدراگون 690 به جای 765G است. تراشه‌ای که به طور اختصاصی برای گوشی‌های 5G اقتصادی طراحی و ساخته شده است و نسبت به اسنپدراگون 765G قدرت زیادی ندارد. با این همه وقتی از گوشی استفاده می‌کنید این قدرت کمتر خیلی به چشم نمی‌آید.

در بنچمارک گیک‌بنچ 5 که عملکرد کلی گوشی را مورد سنجش قرار می‌دهد، وان پلاس نورد ان 10 5G توانست در بخش عملکرد تک هسته‌ای امتیاز 606 و در عملکرد چند هسته‌ای امتیاز 1843 را به ثبت برساند. در حقیقت در بخش تک هسته‌ای این گوشی توانست امتیاز بیشتری نسبت به وان پلاس نورد (602) کسب کند. اما در بخش چند هسته‌ای وان پلاس نورد بهتر ظاهر شد (1984)؛ به این معنی که آن گوشی برای استفاده از اپلیکیشن‌هایی که از چندین هسته به طور همزمان استفاده می‌کنند مناسب‌تر است.

OnePlus Nord N10 5G / گوشی وان پلاس نورد N10 5G

همانطور که انتظار داشتید آیفون اس ای با تراشه قدرتمند A13 بایونیک خود و با ثبت امتیاز 1337 در بخش تک هسته‌ای و 3226 در بخش چند هسته‌ای اصلا قابل قیاس با نورد N10 5G نیست. همچنین در بخش گرافیک نیز این گوشی توانایی رقابت با امثال پیکسل 4a 5G را ندارد، ولی با وجود تمام این‌ها شما هنگام استفاده از وان پلاس نورد ان 10 5G خیلی از نظر عملکرد به مشکل برنمی‌خورید.

درست است که گرافیک بازی‌هایی مثل پابجی در برخی گوشی‌ها کیفیت بهتری دارد، اما این بازی بدون هیچ مشکل یا لگی روی گوشی جدید وان پلاس اجرا می‌شود و اگر شما زیاد از بازی‌هایی که گرافیک خیلی بالایی ندارند استفاده نمی‌کنید، بعید است با این گوشی دچار مشکل شوید.

عمر باتری گوشی وان پلاس نورد ان 10 5G

وان پلاس شاید در بحث تراشه کمی عقب نشینی کرده باشد، اما در بخش باتری چیزی کم نگذاشته است. این گوشی از یک باتری 4300 میلی‌آمپری بهره می‌برد که از نظر عمر باتری در میان گوشی‌های 5G یکی از بهترین‌هاست. این گوشی با اینترنت 5G و روشنایی 150 نیت صفحه نمایش توانست 11 ساعت و 48 دقیقه از اینترنت استفاده کند. تنها ال جی تینکیو 5G، موتورولا اج و گلکسی اس 20 پلاس توانستند مدت بیشتری دوام بیاورند و همه آن‌ها قیمت بسیار بیشتری از گوشی وان پلاس نورد N10 5G دارند.

این باتری به لطف پشتیبانی از شارژ 30 واتی با سرعت زیادی شارژ می‌شود؛ به طوری که پس از گذشت 30 دقیقه باتری از 0 به حدود 70 درصد شارژ خواهد رسید.

رابط کاربری گوشی OnePlus Nord N10 5G

مثل تمام گوشی‌های وان پلاس این گوشی هم از رابط کاربری اختصاصی این کمپانی به نام اکسیژن بهره می‌برد. برخلاف وان پلاس 8 تی در این مدل از اندروید 11 استفاده نشده و شما اندروید 10.5 را در اختیار خواهید داشت. به همین خاطر در این مدل خبری از ویژگی‌های جدید اندروید 11 نیست که یکی از بدی‌های خرید گوشی ارزان‌تر است.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانید طبق اعلام رسمی وان پلاس، تنها بروزرسانی گوشی نورد ان 10 که عرضه آن قطعی است اندروید 11 است و معلوم نیست نسخه‌های جدیدتر اندروید برای این گوشی عرضه شوند.

OnePlus Nord N10 5G / گوشی وان پلاس نورد N10 5G

در نگاه اول و با مقایسه مشخصات گوشی وان پلاس نورد N10 5G با مدل اصلی یعنی وان پلاس نورد شاید گمان کنید با یک گوشی ضعیف‌تر مواجه هستید، اما با وجود مشخصات فنی ساده‌تر این گوشی کاملا ارزش مبلغی که برایش پرداخت خواهید کرد را دارد. از طرف دیگر نرخ تازه‌سازی بالا، باتری با طول عمر زیاد، شارژ سریع 30 وات و صد البته 5G آن هم با قیمت اقتصادی همه از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند نظر شما را به این گوشی جلب کنند. اگر دوربین برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است به سراغ پیکسل 4a 5G بروید، ولی در غیر این صورت این گوشی به سادگی بسیاری از رقبای هم قیمت خود را پشت سر می‌گذارد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار